Hoofdcategorieën
Topicacties

How to become a Producer Deel II

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 last

Reageer Nieuw Topic
Reg. datum: 23 oktober 2000

Theoretische kennis is idd een must. En met een elektro opleiding weet ik iig daar wel wat vanaf. Die wiskunde is relatief simpel hoor. Daar kom je er alleen niet mee. Ervaring is vele malen belangrijker. Want een SAE zonder praktijk lessen werkt toch ook niet. Stages lopen, workshops volgen, over de schouder meekijken en jaren lang oefenen snijdt hout. Plus nog goede spullen hebben en daar het beste mee weten te bereiken hoort er ook nog bij. (Jammere is dat het altijd beter en duurder kan)

Ik vind masteren altijd leuk. En als de mix niet helemaal is dan wil ik ook wel tips geven.
http://www.seriousmastering.com

I'm French...et alors?!?
Reg. datum: 16 juli 2001

quote:
Quinie schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 16:41:
nu we het hier toch over masteren hebben. Ik zoek iemand die dit goed kan doen voor weinig :)
(echt een hollandse vraag.) Ik heb nog nooit geld verdient met me muziek dus geld is er gewoon niet. Maar mocht iemand het leuk vinden om te doen hou ik me aanbevolen.
Wouter zegt dat hij niet duur is. Dus misschien even contact met hem leggen evt???

Verder heb je wel gelijk Wouter. Sta dan ook bij je in het krijt als ik zo je reactie's lees. Er roepen heel wat mensen over het internet dat ze zogenaamde producer/master engineers zijn waardoor ik altijd beetje skeptische ben als iemand er mee aankomt. Dat we elkaar niet in de vingers snijden door verkeerde communicatie.

-= G P P =-

Reg. datum: 05 oktober 2007

Ik ben hier nieuw. Ik maak zelf ook wel een tijdje electronische muziek.

Wat ik thuis heb staan:

Intel core2duo E6750
4 gig ram
Asus p5k Pro
(standaart geluidskaartje :X )
E-MU xboard 61

Software:
Fl Studio 7 xxl
Heb ook Cubase LE maar is niet echt mijn ding

Z3ta+
Nexus
NI FM8
NI Pro53
Microtonic
Camelphat
IK Compressor

en veel veel meer wat ik nie gebruik :)

Ik wil zelf nog een goede geluids kaart aanschaffen ik zat zelf te denken aan M-Audio, zijn dat nog een beetje fatsoenlijke geluidskaarten van M-Audio ????
De KRK RP6 monitoren staan ook op mijn verlanglijstje. En last but not least een Access Virus TI Desktop, maar daar moet ik even voor door sparen :)

«zo niet, dan toch»

M-Audio Audiophile en Delta's zijn nogsteeds fijn als je het mij vraagt.

Wat die Access Virus betreft, een enorm gaaf ding, alleen vond ik het te uitgebreid. Als je niet oppast zit je zo avonden achtereen gave geluiden uit te proberen zonder ook maar enigszins iets op papier te krijgen.

KRK6, zeker niet slecht voor de thuisstudio.

Come here. How about if your ass prepares to meet my size ten work boot! How about that?

adam a7

quote:
Mr. Malone schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 19:56:
en ik wil heel graag hiphopbeats maken maar ik snap er niks van
jullie hebben het over synthesizers en EM-1 en al die dingen.
Maar ik snap dus helemaal NIKS van wat synthesizers zijn
http://www.synthwiki.nl/index.php/Synthesizer
quote:
En ik wil dus hiphopbeats gaan maken en producer worden
Daar heb je niet perse een synthesizer voor nodig.
quote:
ik heb very low budget en ik wil die dingen gaan kopen
maar als ik niet snap hoe je het gebruikt of wat je er meedoet
heb ik er niks aan dus graag duidelijk voor een newbie wat informatie
en laten we dan makkelijk beginne
Je hebt nodig;

- een computer
- een programma (FL Studio, Reason, Cubase, Ableton, hangt van persoonlijke voorkeur af)
- een geluidskaart voor muziek (ook wel audio-interface genoemd)
- een keyboard (dit hoeft geen geluiden ingebouwd te hebben, omdat je computer dat verzorgt - dat heet een controller)
- aansluiting voor dat keyboard (deze kan ook al ingebouwd zijn, dus dan heeft dat keyboard gewoon een USB poort achterop).

Laten we eens beginnen met het programma: download de demo-versie van Reason. Vervolgens ga je naar http://www.reasontutorial.be/ en ga je dat eens goed doorlezen.

Al die dingen die hier besproken worden zitten op een of andere manier in Reason. Je hebt de synthesizers (Thor, Subtractor, Malstrom), samplers (NN-19 en NN-XT), en drumcomputers (Redrum).

Je ziet hier hoe iemand elk geluidsfragment opneemt in een sampler (dat witte apparaat met die grote vierkante knoppen - een Akai MPC2000) en het vervolgens afspeelt. Iets als Redrum en NN-19 kan dat ook, maar omdat met de muis klikken nogal saai is is een keyboard aan te raden.

Er is geen specifiek apparaat voor hiphop, of trance, of watdanook. Er zijn hoogstens apparaten en software die je het makkelijker maken omdat ze vanuit een bepaalde denkwijze werken. In het geval van de MPC is het makkelijk omdat je niet gebonden bent aan een heel strak ritme, en omdat je heel snel een platenspeler in kan pluggen om een stuk van vinyl te samplen. Een hoop producers gebruiken het ding gewoon om 2 of 4 maten aan "beat" te maken met 2 variaties, voor couplet en refrein, en that's it, maar je hebt niet een MPC nodig want op die manier kun je op elk stuk hard- of software wel werken.
quote:
En vertel is over jullie begin toen jullie nog helemaal NIKS hadden
zoals mij toen jullie nog geeneens een programma hadden?
Ik kreeg op m'n 7e een elektronisch orgel - zo'n lelijk huiskamergeval. Toen ik 12 was ben ik samen met mijn oom gaan kijken voor een synthesizer. Ietsje later had hij ook nog een drumcomputer voor me. Dat was alles; ik kon opnemen op cassettebandjes en ik had een primitieve mixer met 3 kanaaltjes. Geen effecten, geen samples.

Ik heb alles geleerd door stomweg te proberen en te luisteren wat er gebeurt als je aan de knoppen draait. Ook al weet je niet wat het onderschrift betekent, je hoort wel een verschil (en zo niet, dan is daar een reden voor). Verder ga je kijken hoe de ingebouwde geluiden er precies uitzien. Let wel; wat je bij Thor/Subtractor/Malstrom ziet is geen "geluid" - het zijn instellingen.

Klinkt gek, maar je kunt behoorlijk ver komen door gewoon door te zetten en niet voor elk vraagje op een forum te kijken ;) . Je moet even een duwtje in de rug hebben om te weten waar je mee moet beginnen, maar daarna...

Yoozer wijzigde dit bericht 17-06-2008 09:14 (13%)

ableton live 7 | komplete 5 | phoscyon | en een beetje hardware

«zo niet, dan toch»

Niet alleen beperken tot Reason, er is zoveel ander schoons ook nog.

Je moet gewoon heel eerlijk zijn tegen jezelf en meerdere pakketten bekijken, aangezien elk pakket weer een andere workflow heeft.

Je kunt dit dan gewoon meten aan wat je zelf plezierig vindt.

In principe werk je als hip hop producer meer vanuit samples. Je zult dus een programma moeten hebben waarmee je snel en vooral makkelijk samples kan bewerken.

Je zult dan juist niet op Reason komen aangezien deze juist kant en klare modules heeft waarmee je je moet zien te bedruipen, maar sneller op pakketten als Cubase, Ableton, Sonar en Mixmeister.

Ikzelf neig meer naar Ableton, maar dat komt omdat deze gewoon perfect aansluit op mijn workflow en ook omdat je tot in het meest waanzinnige aspect je sample kan lopen tweaken.

Ook kun je kiezen voor totale controle per muzieknoot, dan zul je snel op de zogeheten trackers komen. Renoise, Fasttracker en Madtracker zijn mooie voorbeelden hiervan.

Donwload gewoon een aantal demo's en kijk waarmee je gelijk al van start kan en belangrijker nog, op een manier die jij wilt.

Come here. How about if your ass prepares to meet my size ten work boot! How about that?

adam a7

Klopt, maar:

- je komt met iets anders niet zo snel zelf op het idee ergens plugins vandaan te toveren, en 200 gratis SynthEdit bakjes - daar heb je niks aan.
- Reason, door z'n beperkingen, is eenvoudiger en heeft een uitgebreide tutorial die je niet op 100 verschillende forums bijelkaar moet sprokkelen
- 2 sequencers tegelijk uitproberen is proberen te rijden in een Aston Martin en een Ferrari door de raampjes open te draaien en met de voeten de Aston te sturen en met je handen de Ferrari vooruit te krijgen
- 't werkt ook op een Mac.

«zo niet, dan toch»

Waarom ik al andere pakketten, zoals Ableton, belicht heb komt ook door de stroming. Hiphop. Grotendeels sample based.

Dan zit je gewoon niet te wachten op kant en klare presets.

De andere pakketten, van Ableton weet ik dit tenminste zeker, heb je ook ingebakken VSTs, alleen ben je flexibeler doordat je ook nog VSTs aan je collectie toe kan voegen.

Mijn grootste tip blijft hierom dus ook nogsteeds, probeer eens een aantal paketjes voordat je je gaat focussen op 1.

Vind eerst uit welk pakket het beste bij je past.

Ik ben ook van Fast & Mad tracker naar Rave-o-lution Creator naar Mixmeister naar Rebirth naar Fruity Loops naar Reason naar Cubase naar Nuendo naar Ableton gegaan. Dit alles in een tijdsbestek van 6 jaar. Dus heb wel degelijk ook de pakketten wat tijd gegeven.

Bij Ableton vond ik eindelijk wat ik zocht in een pakket. En dat is toch ook wat ik andere mensen aan kan raden.
Eerst een aantal paketten proberen die goed bij je passen. Doe je dit niet, dan zul je je in je eigen creativiteit tekort doen.

En tutorials niet makkelijk te vinden voor Ableton? Mwah... Je hebt zelfs hele DVDs die je kunt verkrijgen, naast dat er gewoon goede tutorials in het pakket zelf zitten. ;)

p.s. Fruity loops weet ik niet zeker, maar Cubase en Ableton werken niet op Mac? ;)

Ome_Les wijzigde dit bericht 17-06-2008 13:29 (10%)

adam a7

Cubase en Ableton werken wel, maar FL Studio niet. Maar, nou komt de uitdaging - vind jij maar eens een plaats waar je een demo van Cubase mag downloaden (mij is het niet gelukt).

Van Ableton heb je er natuurlijk wel een, maar dat is qua prijs gelijk al een stuk duurder - de Le/Lite versie is toch een petit peu gelimiteerd als je plugin-effecten wil gebruiken. Cubase heeft nog een tussenversie (al leent dat zich er wel beter voor en is het voornamelijk een cijferkwestie van aantal tracks, bijgeleverde zwik en dingen zoals dithering en surround).

I'm French...et alors?!?

Cubase / Logic / Protools....
Jongens... kom op dit is geen beginnen aan voor een beginner die op 0 begint.
Hou het bij Beats maken in FL studio, en componeer de rest en sectie's samen in Live van ableton. Beter kan je het zowat niet krijgen kwa simpelheid. Reason is weer zo uitgebreidt dat je snel de weg kwijt raak en laten we dan maar niet beginnen over Cubase en de rest. Die jongen wilt muziek maken en componeren. Als beginneling moet je echt de mening hebben "I dont give a damn rats ass about that".
Wat kan die kerel nou die ene extra compressie voor de EQ op de kick track die side chained is met de bassloop. Snap je waar ik heen wil.
Keep it simple voor muziek maken.

-= G P P =-

Reg. datum: 23 oktober 2000

Ben ik ff blij dat vroegah cubase op de Atari niet zo moeilijk was.

Maar niet te snel. Want dan wordt je overdonderd door van alles en nog wat en dan is er snel de lol vanaf denk ik.

Een heel goed alternatief is denk ik energyXT dat op PC/MAC/Linux draait en qua kosten nog wel mee valt.

http://www.energy-xt.com/xt2.php

I'm French...et alors?!?

quote:
wouter veltmaat schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 15:27:
Ben ik ff blij dat vroegah cubase op de Atari niet zo moeilijk was.

Maar niet te snel. Want dan wordt je overdonderd door van alles en nog wat en dan is er snel de lol vanaf denk ik.

Een heel goed alternatief is denk ik energyXT dat op PC/MAC/Linux draait en qua kosten nog wel mee valt.

http://www.energy-xt.com/xt2.php
Wouter ik heb deze programma gekeken en getest bij ons in de studio en moet je zeggen, een erg erg goed basis-PAKKET programma wat voor beginners erg goed te doen is. Het is erg duidelijk en overzichtelijk, de workflow wordt niet door grafische gebeuren (ala vintage look) misleid en het werkt erg direct in de zin, dat je begrijpt wat je doet en het werkt zoals je het verwacht.
Ik kan dit zeker aanraden voor beginners.

-= G P P =-

Reg. datum: 09 november 2006

Ik ben laatst overgestapt van FL Studio naar Cubase SX3, en ik moet zeggen, binnen een uurtje had ik 't al helemaal door, Cubase is echt niet zo moelijk, maar je moet even weten welke knoppen je moet gebruiken wanneer je gewoon aan de gang wilt en niet te moeilijk wilt doen.

XBL / PSN: PhydomiR

quote:
Sefyu schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 23:35:
Ik ben laatst overgestapt van FL Studio naar Cubase SX3, en ik moet zeggen, binnen een uurtje had ik 't al helemaal door, Cubase is echt niet zo moelijk, maar je moet even weten welke knoppen je moet gebruiken wanneer je gewoon aan de gang wilt en niet te moeilijk wilt doen.
Omdat je de basis al kent van FL. Je weet hoe nummers in elkaar zitten en je moet alleen even uitvinden hoe wat je in FL gewend er in Cubase uit ziet. Iemand die net begint zou ik niet zo snel aan Cubase laten beginen.

ondanks dat mijn persoonlijke overstap van Renoise naar Cubase 4 echt heerlijk is. Ben nog nooit zo productief geweest

Still haven't found what i'm looking for...

Reg. datum: 12 juni 2008

Thnx voor alle tips enzo :)!!
Ik snap niet zo veel van FL had wel eendemo
Maar ik snap het niet zo goed ik zoek maar naar tutorials
maar ik denk dat ik met dat EnergyXT maar is ga beginne
ik ga zoiezo een keyboard kopen want ik zit op les dus.
Dus das mooi meegenomen

;[
Reg. datum: 20 augustus 2005

Ben volgens mij een van de weinige gebruikers hier die met Renoise ( www.renoise.com ) werkt.

Anyway, ben dus van plan om binnenkort mn eigen home-studio te gaan bouwen. Want zit momenteel op een niveau dat ik wil aardig kan produceren, maar het afmixen lastig gaat worden.
Werk momenteel gewoon met HiFi speakers van Magnat, en die klinken prima (ken ze door en door), maar ik hoor niet zo goed wat er in het laag afspeelt.

Nu ben ik dus van plan om een M-Audio Firewire 410 + Mackie MR8 monitoren aan te gaan schaffen.
Is deze combinatie een beetje prima? en hoe kan ik die het beste op elkaar aansluiten?
Het verschil tussen XLR en RCA is me nog niet compleet duidelijk, ook het balanced en unbalanced gedeelte is nog vrij wazig voor mij :/
Phat Winex
Reg. datum: 25 januari 2003

Een audio-XLR aansluiting is in principe een driepolige stekker (maar er zijn ook 5-polige etc, dus de audio stekker wordt ook wel XLR3 genoemd) en een RCA is een tweepolige stekker.

In een gebalanceerde audio aansluiting worden de eerste twee polen gelijk aan een RCA stekker benut om het plus en min signaal naar de speaker te sturen, maar de derde pool benut om een omgekeerd (inverted) signaal mee te sturen. Dit zorgt er simpel gezegd voor dat er beduidend minder ruis door de kabel kan worden veroorzaakt, en er grotere afstanden kunnen worden overbrugt voor er interferentie optreed. Meestal maakt een balanced output gebruik van een XLR3 verbinding, maar dat hoeft niet. Je komt ook wel eens 3-polige jackpluggen of zogenaamde speak-on verindingen tegen. Zolang er tenminste maar 3 polen aan de aansluiting zitten. Een hele uitgebreide uitleg kan je lezen op de wiki:

Wikipedia: Balanced audio

[ I love rock & roll, throw another bottle at the DJ baby ]

;[

Oke duidelijk verhaal, maar als ik nu dus aan de achterkant van de M-Audio 410 kijk zie ik dit :

http://digitalmedia.oreilly.com/images/oreilly/digitalmedia/2005/06/portable1_fw_410.jpg

Unbalanced outputs dus.
Op de achterkant van de Mackies zitten 3 ingangen (XLR, RCA enTRS)

http://www.homerecording.be/files/u2/Mackie_MR5_back.jpg

Ik neem aan dat ik dan dus de RCA moet pakken, maar dit is dus niet de beste kwaliteit die je kunt halen of wel? :(

kaos- wijzigde dit bericht 18-06-2008 12:40 (11%)

Reg. datum: 23 januari 2007

Je kunt ze gewoon TRS/XLR aansluiten. RCA is volgens mij altijd unbalanced. TRS/XLR kan beide signalen aan.

Moraelyn wijzigde dit bericht 18-06-2008 13:02 (3%)

Phat Winex

Ja precies, gewoon goede kwaliteit afgeschermde kabels kopen, dan is er weinig aan de hand.
En ik zou er als ik jou was een heel simpel mixertje tussen zetten, dan kan je eenvoudig het volume + EQ van de inputs regelen en ook gewoon hardware-matig het volume van je monitors bepalen, ipv software-matig (wat vaak kut is). :)

Sjoewe wijzigde dit bericht 18-06-2008 13:15 (4%)

;[

Ben een beetje vervelend denk ik, maar snap het nog steeds maar half.
Kan iemand een plaatje posten met de kabels die ik nodig heb? Software-matig kan ik een boel, maar zodra het op hardware aankomt (bij audio dan) gaat het mis :')
Weet dus niet welke ingang ik nu moet gebruiken (welke is de beste?)

En op de M-Audio 410 zit gewoon een gain regelaar, dus heb de mixer niet nodig :) (wel overna gedacht trouwens)
Phat Winex

quote:
kaos- schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 13:20:
Ben een beetje vervelend denk ik, maar snap het nog steeds maar half.
Kan iemand een plaatje posten met de kabels die ik nodig heb? Software-matig kan ik een boel, maar zodra het op hardware aankomt (bij audio dan) gaat het mis :')
Weet dus niet welke ingang ik nu moet gebruiken (welke is de beste?)

En op de M-Audio 410 zit gewoon een gain regelaar, dus heb de mixer niet nodig :) (wel overna gedacht trouwens)
Nee hoor het is ook niet makkelijk. Ten eerste beveel ik je echt wel een mixer aan. Ik had ook een M-Audio kaart met zo'n volume knop,maar die past dus het volume in de software aan, en niet in de hardware. Dat gaf bij mij teneerste een hoop latency, en het klonk ook echt beduidend minder goed dan wanneer ik het volume via de hardware aanpaste.
Ik voelde me daar wel een beetje op genept, vandaar dat ik je maar waarschuw. ;)

Om je monitors aan te sluiten kan je het beste twee mono-jack snoeren halen, aangezien je geluidskaart ook mono-jack outputs heeft. Of een mono-jack naar XLR3. Of een mono-jack naar RCA. Mag allemaal. :P
Eigenlijk maakt het niet uit welke je gebruikt. Aangezien het allemaal unbalanced is, ivm je geluidskaart.

Reg. datum: 23 januari 2007

Een mixer verandert wel de kwaliteit van het signaal. Een goedkope mixer beinvloed het geluid dus negatief (of zou dat theoretisch moeten doen).

En het is vreemd dat een knop alleen het volume in de software aanpast. Heb ik zelf geen m-audio, maar kan me niet voorstellen dat de 410 dat doet.

Phat Winex

Mja dat over die mixer is natuurlijk waar, maar ook maar weer tendele, ik ken een aantal mensen die semi-pro bezig zijn met opnemen en mixen en zij maken toch wel allemaal dankbaar gebruik van die Behringer mixertjes. Zo slecht is het nou ook weer niet, zeker zolang je er niet mee gaat lopen slepen.
Het wordt allemaal lekker overtrokken op internet.

Maar over de M-Audio. Die volume knop is geen potmeter, maar een doormiddel van de software toe te wijzen draaiknop. Die van mij kan je bijvoorbeeld ook eindeloos ronddraaien.
Daar komt dus geen hardwarematige schakeling aan te pas, helaas.

;[

Dat vind ik echt heel erg raar, dat verhaal over die gain-regelaar.
Een maat van me heeft namelijk een M-Audio Audiophile USB, en daarbij werkt het gewoon prima (is potmeter) De 410 heeft wel een "streepje" op zn knop zitten, dus ik denk dan ook dat hij niet eindeloos kan draaien.

Is dat wel het geval, dan neem ik zeker geen Firewire 410, een controller in een externe geluidskaart die software-matig je geluid harder en zachter zet... daarvoor koop ik geen externe kaart :X

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: