quote:
http://www.synthwiki.nl/index.php/Synthesizerquote:
En ik wil dus hiphopbeats gaan maken en producer worden
Daar heb je niet perse een synthesizer voor nodig.
quote:
ik heb very low budget en ik wil die dingen gaan kopen
maar als ik niet snap hoe je het gebruikt of wat je er meedoet
heb ik er niks aan dus graag duidelijk voor een newbie wat informatie
en laten we dan makkelijk beginne
Je hebt nodig;
- een computer
- een programma (FL Studio, Reason, Cubase, Ableton, hangt van persoonlijke voorkeur af)
- een geluidskaart voor muziek (ook wel audio-interface genoemd)
- een keyboard (dit hoeft geen geluiden ingebouwd te hebben, omdat je computer dat verzorgt - dat heet een controller)
- aansluiting voor dat keyboard (deze kan ook al ingebouwd zijn, dus dan heeft dat keyboard gewoon een USB poort achterop).
Laten we eens beginnen met het programma: download de demo-versie van
Reason. Vervolgens ga je naar
http://www.reasontutorial.be/ en ga je dat eens goed doorlezen.
Al die dingen die hier besproken worden zitten op een of andere manier in Reason. Je hebt de synthesizers (Thor, Subtractor, Malstrom), samplers (NN-19 en NN-XT), en drumcomputers (Redrum).
Je ziet
hier hoe iemand elk geluidsfragment opneemt in een sampler (dat witte apparaat met die grote vierkante knoppen - een Akai MPC2000) en het vervolgens afspeelt. Iets als Redrum en NN-19 kan dat ook, maar omdat met de muis klikken nogal saai is is een keyboard aan te raden.
Er is geen specifiek apparaat voor hiphop, of trance, of watdanook. Er zijn hoogstens apparaten en software die je het makkelijker maken omdat ze vanuit een bepaalde denkwijze werken. In het geval van de MPC is het makkelijk omdat je niet gebonden bent aan een heel strak ritme, en omdat je heel snel een platenspeler in kan pluggen om een stuk van vinyl te samplen. Een hoop producers gebruiken het ding gewoon om 2 of 4 maten aan "beat" te maken met 2 variaties, voor couplet en refrein, en that's it, maar je hebt niet een MPC nodig want op die manier kun je op elk stuk hard- of software wel werken.
quote:
En vertel is over jullie begin toen jullie nog helemaal NIKS hadden
zoals mij toen jullie nog geeneens een programma hadden?
Ik kreeg op m'n 7e een elektronisch orgel - zo'n lelijk huiskamergeval. Toen ik 12 was ben ik samen met mijn oom gaan kijken voor een
synthesizer. Ietsje later had hij ook nog een
drumcomputer voor me. Dat was alles; ik kon opnemen op cassettebandjes en ik had een primitieve mixer met 3 kanaaltjes. Geen effecten, geen samples.
Ik heb alles geleerd door stomweg te proberen en te luisteren wat er gebeurt als je aan de knoppen draait. Ook al weet je niet wat het onderschrift betekent, je hoort wel een verschil (en zo niet, dan is daar een reden voor). Verder ga je kijken hoe de ingebouwde geluiden er precies uitzien. Let wel; wat je bij Thor/Subtractor/Malstrom ziet is geen "geluid" - het zijn instellingen.
Klinkt gek, maar je kunt behoorlijk ver komen door gewoon door te zetten en niet voor elk vraagje op een forum te kijken

. Je moet even een duwtje in de rug hebben om te weten waar je mee moet beginnen, maar daarna...
Yoozer wijzigde dit bericht 17-06-2008 09:14 (13%)