Hoofdcategorieën
Topicacties

How to become a Producer Deel II

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 last

Reageer Nieuw Topic
Phat Winex
Reg. datum: 25 januari 2003

quote:
kaos- schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 14:06:
Dat vind ik echt heel erg raar, dat verhaal over die gain-regelaar.
Een maat van me heeft namelijk een M-Audio Audiophile USB, en daarbij werkt het gewoon prima (is potmeter) De 410 heeft wel een "streepje" op zn knop zitten, dus ik denk dan ook dat hij niet eindeloos kan draaien.

Is dat wel het geval, dan neem ik zeker geen Firewire 410, een controller in een externe geluidskaart die software-matig je geluid harder en zachter zet... daarvoor koop ik geen externe kaart :X
Volgensmij zijn de gain-meters voor de microfoons. En is de asignable level-controller voor het volume naar de outputs. En die ziet er net zo uit als de volumeknop op mijn gewraakte Audiophile firewire.

[ I love rock & roll, throw another bottle at the DJ baby ]

Computer problems?!
Reg. datum: 05 februari 2002

quote:
kaos- schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 14:06:
Dat vind ik echt heel erg raar, dat verhaal over die gain-regelaar.
Een maat van me heeft namelijk een M-Audio Audiophile USB, en daarbij werkt het gewoon prima (is potmeter) De 410 heeft wel een "streepje" op zn knop zitten, dus ik denk dan ook dat hij niet eindeloos kan draaien.

Is dat wel het geval, dan neem ik zeker geen Firewire 410, een controller in een externe geluidskaart die software-matig je geluid harder en zachter zet... daarvoor koop ik geen externe kaart :X
Als je dan toch een ander interface neemt, dan kan je er één overwegen met balanced uit, gezien je Mackie's het ondersteunen. Ik zou in jouw geval voor RME gaan, welliswaar duurder maar daar ga je je de komende jaren niet aan de klank storen. (Dit itt 1 maand voor een m-audio)

Balanced signalen hebben 2 aders nodig (+ grond) dus alleen over: XLR (driepoot) of TRS ('stereo' jack). Je kan ongestraft de TRS ingang van de mackie gebruiken met een ongebalanceerde TS kabel (gewone mono jack). Echter heb je dan niet het voordeel dat je de monitors 100 meter van je computer kan zetten. Want tot nu toe hoor ik alleen verschil bij erg lange meters kabel omdat balanced signalen de externe elektromagnetische storingen op een kabel effectief weren.

In mijn studio'tje zijn m'n Hafflers balanced aangesloten op digitale Tascam tafel (met tdif interface naar cpu). Voor mij de meest praktische oplossing mbt hum/noise, ADDA converters, clocking, tracking en afluistering. Balanced aangesloten monitors is een beetje overkill voor die 2 meter maar better be safe than sorry.

Ruger GP100 SE 5" .375 - muzzle velocity: 442m/s

Audio!
Reg. datum: 11 september 2007

Je kunt toch twee kabels nemen met aan de ene kant een balanced (stereo) jack-plug voor in je geluidskaart en aan de andere kant XLR in je monitoren?

Ik snap het punt van de mixer niet. Waar zet je die tussen? Tussen je geluidskaart en je monitoren? Of tussen je geluidsbron en je geluidskaart?
Ik heb een mixer in beide gevallen niet nodig. Ik heb op mijn Presonus FireBox genoeg inputs en een 'Main Level'-knop die direct het volume van mijn monitoren regelt.

Verder, kaos, waarom die 410? Ga je die 10 outputs ook echt benutten? Ik zat ook over de 410 te dubben, maar heb toch gekozen voor de Presonus FireBox. 4 inputs en 6 outputs (spdif niet meegerekend) en MIDI in/out. Veel goedkoper dan de M-Audio FW410. Ideaal!

MBB 2.0Ghz 2.0Gb | Presonus FireBox | Yamaha S80

;[
Reg. datum: 20 augustus 2005

quote:
J0sTJos schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 17:00:

Verder, kaos, waarom die 410? Ga je die 10 outputs ook echt benutten? Ik zat ook over de 410 te dubben, maar heb toch gekozen voor de Presonus FireBox. 4 inputs en 6 outputs (spdif niet meegerekend) en MIDI in/out. Veel goedkoper dan de M-Audio FW410. Ideaal!
Omdat die M-Audio ook een phantoomvoeding heeft (handig met opnemen van vocalen)
Maar heb mn keuze al behoorlijk bijgespijkerd, en heeft de M-Audio plaats moeten maken voor de Edirol FA-66

http://www.musicalstore2005.com/images/if_fa66_xl.jpg

minder outs, maar betere kwaliteit (naar wat veel mensen zeggen) de pre-amps in dit ding schijnen ook van betere kwaliteit te zijn.
XBL / PSN: PhydomiR

quote:
kaos- schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 18:08:
[...]

Omdat die M-Audio ook een phantoomvoeding heeft (handig met opnemen van vocalen)
Maar heb mn keuze al behoorlijk bijgespijkerd, en heeft de M-Audio plaats moeten maken voor de Edirol FA-66

[afbeelding]

minder outs, maar betere kwaliteit (naar wat veel mensen zeggen) de pre-amps in dit ding schijnen ook van betere kwaliteit te zijn.
+ allemaal gebalanceerde uit/ingangen.

ik heb sinds kort de grote broer (FA-101) en ben er heel erg blij mee. Enige nadeel is de belaberde software (of eigenlijk het ontbreken daarvan) en dat je niet intern kan door lussen. Ik kan nu bijvoorbeeld dus niet direct van divx of dvd samplen :(

En qua kabel zou ik zelf gaan voor 2x balanced mono jack -> XLR

Phydomir wijzigde dit bericht 18-06-2008 18:56 (3%)

Still haven't found what i'm looking for...

;[

Thnx voor de info :) die kabel had ik zelf ook in gedachten.
Maareuh voor samplen van spul : gewoon je "oude kaart" gebruiken.
Heb hier nog een SBLive inzitten, die dat perfect kan, die laat ik er gewoon lekker inzitten voor zulke grapjes :)
I'm French...et alors?!?
Reg. datum: 16 juli 2001

Fijn dat deze topic wat meer aandacht krijgt en de vaak gestelde vragen over geluidskaarten om muziek temaken hier gerust besproken kan worden met kennis. Bedankt jongens :) doet mij goed.

Verder heb ik wat meer tijd voor prive projecten gekregen. Ik ben nu nog steeds met Ome_Les in zee met "walk like a men" (jahaha hij komt er wel les!) en een nieuwe nummer waar Les paar dagen geleden mee aankwam "Flex". Deze kan je helaas nog niet luisteren om onze myspace pagina.
Puur omdat deze nog in een maquette / ontwikkeling fase zitten, maar we werken er aan.
Maar je kan wel andere beluistern zoals "King of Sarrow remix" en vele andere previewen.
Ik waarschuw jullie er wel bij dat al deze nummers nog niet af zijn kwa, mix, productie en opname. Er moet heel veel gebeuren kwa drum sounds en het recht trekken van het geluid. Vooral rondom de VocalChain hebben we een probleem omdat Patrice (mijn collega, waar ik te samen onze studio heb mee opgezet) een vrij neutrale, lage achtige baritone rap stem heeft. Wat mij al een hele week de hersenen gek maak om de juiste sound te vinden en dat onze SSL aws900+ daarbij erg in de steek laat kwa sound/mogelijkheden.
Wat trouwens puur komt omdat wij (met onze studio Greenhouse Productions) te druk hebben met het opnemen van live-concerts en het mixxen daarvan. Ik kan helaas ook niet nummers die wij verwerken van derde partijen die niet onder onze rechten vallen op myspace zetten anders krijgen we direct de SACEM om de dak voor auteursrechten.
Maar goed, geniet en geef je mening met oprecht, wat daar leren we allen van.

PS: Ik wil graag jullie helpen met het evt verbeteren en mixxen van jullie nummers als jullie daar problemen bij ondervinden zonder enige kosten of rechten voorbehouden. Ik zie GoT en andere forums als een leer methode en vooral als een contactenbinding om goeie relatie te hebben in de muziek wereld.

-= G P P =-

quote:
kaos- schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 18:59:
Thnx voor de info :) die kabel had ik zelf ook in gedachten.
Maareuh voor samplen van spul : gewoon je "oude kaart" gebruiken.
Heb hier nog een SBLive inzitten, die dat perfect kan, die laat ik er gewoon lekker inzitten voor zulke grapjes :)
Doe ik nu ook. Heb nog een audigy kaart in m'n systeem zitten. Maar was fijn geweest als dat allemaal in één kaart zou kunnen. Verder ben ik zeer tevreden met die kaart.

;[

Ben even bezig met de opstelling van mn nieuwe "studio"
En ben tot dit gekomen :

http://www.hostdump.com/host/out.php/i27686_opstelling.jpg

Nu heb ik dus een paar vragen (alweer? ja alweer :P)

- Is het verstandig om een (dik) gordijn op te hangen voor de doorgang naar de woonkamer? (fungeert als basstrap lijkt me, anders verzamelen de bassen zich in de woonkamer)

- Buro's... ik heb gewoon 2 standaard office-buro's nodig liefst van die standaard krengen met metalen poten, maar waar haal ik die? (en wat kosten ze)

- Isolatie (puur bestemd om de akoestiek goed te krijgen, dat het niet galmt), wat te gebruiken?
Goedkope oplossingen? slaapmatjes oid ? :P

- Nog op of aanmerkingen betreft deze opstelling, zou je het zelf anders doen?

Alle extra info is welkom :)

kaos- wijzigde dit bericht 19-06-2008 10:17 (10%)

Reg. datum: 23 oktober 2000

Van die metalen tafels moet wel te vinden zijn via 2e hands kringloopwinkels of kantooruitverkopen of zo. Dat kost vaak niets. Je kan zelf ook een meubel klussen als je handig bent. Of een ouwe deur en wat schragen kom je ook wel een end mee.

Gordijn als bastrap gebruiken werkt niet echt. Dan zul je toch echt naar basstraps zelf moeten kijken. Die kan je overigens ook zelf maken als je een beetje handig bent. Daar zijn ook standaarden voor om ea te berekeken.
Wat reflexties etc betreft werken slaapmatjes ook niet. Je moet echt akoustisch schuim hebben om reflexies etc tegen te gaan.
Je hebt van die setjes die bij 200 euries beginnen en qua prijs eigenlijk niet meer ophouden.
Maar goed, als je nog niet zo lang bezig bent hoef je daarin ook niet te overdrijven. Als wat je maar doet dik hout snijdt en je er echt profijt van hebt.

«zo niet, dan toch»

quote:
kaos- schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 10:15:
En ben tot dit gekomen :

[afbeelding]

Nu heb ik dus een paar vragen (alweer? ja alweer :P)

- Is het verstandig om een (dik) gordijn op te hangen voor de doorgang naar de woonkamer? (fungeert als basstrap lijkt me, anders verzamelen de bassen zich in de woonkamer)
Voor zover ik weet kan het nooit kwaad om ramen en deuren met een dik gordijn af te dekken.
Zeker als de rest van de kamer kale muren heeft?
Alleen heb je in dit geval dan geen basstrap maar je voorkomt wat reflectie.

Basstraps zijn beter te bereiken als je denkt in de orde van kussens in plaats van gordijnen.
Baffles zijn ook zelf goed te maken, mits je aan de juiste materialen kan komen.
quote:
- Buro's... ik heb gewoon 2 standaard office-buro's nodig liefst van die standaard krengen met metalen poten, maar waar haal ik die? (en wat kosten ze)
Ik weet echt niet of ze aan particulieren leveren, maar Ahrend levert aan veel bedrijven.
http://www.ahrend.nl/smar...N&ch=COM&id=50261
quote:
- Isolatie (puur bestemd om de akoestiek goed te krijgen, dat het niet galmt), wat te gebruiken?
Gewoon 1 stap per keer nemen, kijken waar je weer op stuit, het kan zomaar zijn dat je in een keer van alles neer plempt en het gewoon niet klopt.
Zeker voor een thuisstudiootje wil je niet in onnodige kosten maken. ;)
quote:
- Nog op of aanmerkingen betreft deze opstelling, zou je het zelf anders doen?
Hoe zit het met de mackies, wil je die direct op je bureau plaatsen, op een verhoging, aan de muur hangen?

Indien je ze op je bureau wilt plaatsen, zet ze dan wel op wat isolerend materiaal en enigszins in een hoek.
quote:
Alle extra info is welkom :)
Ik hoop dat dit je van wat extra informatie voorziet. ;)

Come here. How about if your ass prepares to meet my size ten work boot! How about that?

Reg. datum: 23 januari 2007

quote:
kaos- schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 10:15:

Alle beetjes helpen. Je kunt er bv. ook nog een boekenkast neer zetten. De clou is om rechte vlakken te vermijden.
quote:
Bij de Ikea hebben ze deze toestanden nu ook. Zie hun site.
quote:
Beetje als je eerste vraag. Goedkope oplossingen zijn prima als je er voor zorgt dat de geluidsgolven niet al te veel kunnen terugkaatsen.

Reg. datum: 09 november 2006

quote:
Indien je ze op je bureau wilt plaatsen, zet ze dan wel op wat isolerend materiaal en enigszins in een hoek.
Monitoren in een hoek plaatsen?
Waar ben jij geboren????

Monitoren moet je JUIST NIET in een hoek plaatsen, je geluidsbeeld vervormt dan sterk...
quote:
Alle beetjes helpen. Je kunt er bv. ook nog een boekenkast neer zetten. De clou is om rechte vlakken te vermijden.
Niet rechte vlakken, maar rechte vlakken die parallel aan elkaar staan.

Kijk eens naar deze plattegrond:
http://www.johnlsayers.com/Pages/Images/Corner%20Plan.gif

Allemaal "schuine" muren.

Ik zou zeggen lees je even in op het internet, bijvoorbeeld HIER

;[

Ome_les en Moraelyn, bedankt voor de reacties.

Het gedoe met schuine muren gaat em niet worden in de kamer waarin ik het ga plaatsen. Dus dat is een probleempje :)
De mackies komen gewoon te staan op mijn bureau op een kleine verhoging (eronder een dubbelgevouwen handdoek ofzo)

Punt is gewoon dat ik het wel ontzettend pro aan kan gaan pakken, maar wil niet mijn complete huis gaan verbouwen ervoor. Weet dat een vierkante kamer niet echt heel erg goed is, maar achterin zit ook nog een schuine inbouw-kast die wel voor enige "storing" in de geluidsgolven zorgt.

Voor de rest zet ik hier en daar gewoon een plant neer (schijnt ook goed te werken)
«zo niet, dan toch»

quote:
Sefyu schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 13:55:
[...]

Waar ben jij geboren????

Monitoren moet je JUIST NIET in een hoek plaatsen, je geluidsbeeld vervormt dan sterk...

[...]
HIER
In dat soort hoeken bedoel ik niet. Misschien moet je even nadenken en nalezen hoe ik het bedoel? ;)

En uitspraken over waar ik geboren ben moet je maar even voor je houden lutser! Ik heb niet bij je in de klas gezeten, anders had je wel wat hoger gescoord in begrijpend lezen. ;)

Ome_Les wijzigde dit bericht 19-06-2008 16:00 (17%)

Come here. How about if your ass prepares to meet my size ten work boot! How about that?

«zo niet, dan toch»

quote:
kaos- schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 14:18:
Ome_les en Moraelyn, bedankt voor de reacties.

Het gedoe met schuine muren gaat em niet worden in de kamer waarin ik het ga plaatsen. Dus dat is een probleempje :)
De mackies komen gewoon te staan op mijn bureau op een kleine verhoging (eronder een dubbelgevouwen handdoek ofzo)

[..]
Nice. dat is ook de verhogingshoek die ik bedoel. d:)b

I'm French...et alors?!?

quote:
Sefyu schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 13:55:
[...]

Waar ben jij geboren????

[...]

Niet rechte vlakken, maar rechte vlakken die parallel aan elkaar staan.

Kijk eens naar deze plattegrond:
[afbeelding]

Allemaal "schuine" muren.

Ik zou zeggen lees je even in op het internet, bijvoorbeeld HIER
Mag even opwijzen dat in dit topic we gerust mogen gepraten en elkaar verbeteren of aanvullen, maar dan wel op een meer genuanceerde manier dan dit.

Het best in elke studio/mix omgeving is dat er geen vlakke muur met 90>graden hoek + 5% afwijking is op een andere muur of vloer. Die muren die jij laat zien op dat plattegrond zijn de echte muren. Meestal in zulke kleine studio's ga je basstraps maken, valse wanden en collectors ophangen en evt structure aanbrengen. Om vervelende vroegtijdige reflectie's tegen tegaan en staande golven te verminderen.
Trouwens dat je luidsprekers niet in een hoek mag plaatsen is beetje overdreven. Het kan best zolang er bijvoorbeeld de bassreflex poorten aan de voorkant bevinden en gerust wat ruimte er om heen is en wat reflectie materiaal achter zit.
Daarnaast raad ik iedereen met een bureau geplaatste speakers per direct staanders aan. Je bureau werkt als een klankkast. Alleen erg zware bureau zullen dit effect maar minder hebben (denk aan mixdesken en richting 200+kg met een zware topplaat). Of evt aan de muur / plafond hangen, met een goeie set (dus geen vogel troep)
Jij laat een plaatje zien waar de luidsprekers ook in de hoeken zijn aan gebracht , des ondanks wel ingebouwdt wat heel wat helpt (rode stippellijntjes naar de sweetspot). Het belangrijkste voor je stereo-image is dat je een goeie sweetspot maakt. Waar de regel meestal is dat de luidsprekers onder een hoek van 55 a 60graden staan ten opzicht van elkaar op de sweetspot.

@ KAOS
Verder tjah vierkante kamer, succes met staandegolven en reflectie's. Als je wilt kan ik een simulatie maken voor je kamer maar dan heb ik de exacte lengte nodig van alle muren en de hoogte. Dan weet je direct in welke frq gebieden gezeur krijgt. Want met zo kamer ontkom je niet aan bastraps.

Daarnaast GEEN handdoeken gebruiken. Ga naar de Gamma of tuincenter en haal van die rubberplaten op voor de speeltuin of voor onder grote bloempotten om de vloet te beschermen. Meestal kost dat 10euro voor een 1m2 en kan mooi op maat zagen en werkt velen malen beter dan jou idee.

PS: Ik ben gaar dus let aub niet op mijn brak nederlands, het blijft een 2e taal voor mij. Zo nu even een break.

Mauce wijzigde dit bericht 19-06-2008 16:34 (8%)

-= G P P =-

;[

Mauce, je nederland is zwaar prima naar mijn mening ;)

Bedankt voor de aanvullende informatie.
Ben sowieso van plan om een plattegrond te maken met de exacte maten. Dit ook vanwege bestellen/bouwen van het bureau.
Het is eigenlijk een slaapkamer met klapdeuren naar de woonkamer. Die heb ik eruit gehaald zodat je 1 grote lange woonkamer krijgt. Maar de doorgang kan ik natuurlijk afdekken.

Zal binnenkort even de plattegrond maken plus wat foto's nemen zodat je een goede indruk krijgt :)
Thnx alvast!
«zo niet, dan toch»

quote:
kaos- schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 17:00:
Mauce, je nederland is zwaar prima naar mijn mening ;)

[..]
Mauce is sowieso erg nederig over al zijn kennis.... En vooral dan zijn taalkennis. :P

Reg. datum: 09 november 2006

quote:
Ome_Les schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 15:55:
[...]

In dat soort hoeken bedoel ik niet. Misschien moet je even nadenken en nalezen hoe ik het bedoel? ;)

En uitspraken over waar ik geboren ben moet je maar even voor je houden lutser! Ik heb niet bij je in de klas gezeten, anders had je wel wat hoger gescoord in begrijpend lezen. ;)
Ten eerste:
Ik heb het geheel wel 5 keer nagelezen, maar ik kan niet zien op wat voor manier "Indien je ze op je bureau wilt plaatsen, zet ze dan wel op wat isolerend materiaal en enigszins in een hoek."een andere betekenis kan hebben dan de monitoren in een hoek te zetten

Ten tweede:
Laten we aub niet over intelligentie beginnen...
quote:
Mag even opwijzen dat in dit topic we gerust mogen gepraten en elkaar verbeteren of aanvullen, maar dan wel op een meer genuanceerde manier dan dit.
Uiteraard, reactie was wel ietwat overtrokken.
quote:
Die muren die jij laat zien op dat plattegrond zijn de echte muren. Meestal in zulke kleine studio's ga je basstraps maken, valse wanden en collectors ophangen en evt structure aanbrengen. Om vervelende vroegtijdige reflectie's tegen tegaan en staande golven te verminderen.
Dat bedoel ik ook. ;)
quote:
Trouwens dat je luidsprekers niet in een hoek mag plaatsen is beetje overdreven. Het kan best zolang er bijvoorbeeld de bassreflex poorten aan de voorkant bevinden en gerust wat ruimte er om heen is en wat reflectie materiaal achter zit.
Hier heb je zeker gelijk in, maar ik raad mensen liever niet aan om dat te doen wanneer ze net beginnen met dit soort dingen, beter laat je ze even "volgens de regels" spelen.
quote:
Jij laat een plaatje zien waar de luidsprekers ook in de hoeken zijn aan gebracht , des ondanks wel ingebouwdt wat heel wat helpt (rode stippellijntjes naar de sweetspot).
Inderdaad, als je je monitoren in een hoek zet, krijg je nare reflecties, die je uiteraard niet hebt wanneer je ze inbouwt(zoals de meerderheid van de mains in grote studio's).

«zo niet, dan toch»

quote:
Sefyu schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 00:24:
[...]

Ten eerste:
Ik heb het geheel wel 5 keer nagelezen, maar ik kan niet zien op wat voor manier "Indien je ze op je bureau wilt plaatsen, zet ze dan wel op wat isolerend materiaal en enigszins in een hoek."een andere betekenis kan hebben dan de monitoren in een hoek te zetten

Ten tweede:
Laten we aub niet over intelligentie beginnen...

[...]
Na 5 keer nog niet snappen... Geweldig.. :')

In een hoek is niet in DE hoek...

Ik wacht wel even drie jaar voor dit kwartje valt. Het is inderdaad misschien beter om nietover intelligentie te beginnen.

Hou het gezellig jongens :)

Anyway. Iemand toevallig ervaring met de Virus B en de Virus C? Ik wil eigenlijk een van de twee (als eerste synth) gaan aanschaffen maar kan niet zo goed de echte verschillen (in sound) ontdekken tussen deze twee. Aangezien de B 2e hands toch behoorlijk wat goedkoper is kan dat ook een hele goede optie voor mij zijn.

Reg. datum: 23 oktober 2000

quote:
[b][message=30278869,noline]Anyway. Iemand toevallig ervaring met de Virus B en de Virus C? Ik wil eigenlijk een van de twee (als eerste synth) gaan aanschaffen maar kan niet zo goed de echte verschillen (in sound) ontdekken tussen deze twee. Aangezien de B 2e hands toch behoorlijk wat goedkoper is kan dat ook een hele goede optie voor mij zijn.
B is ook goed hoor. Zeker voor een 1e synth.

adam a7

quote:
Phydomir schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 10:41:
Hou het gezellig jongens :)

Anyway. Iemand toevallig ervaring met de Virus B en de Virus C?
Op Synthforum.nl staat er nu eentje voor maar 300.

Ik heb de C. Qua sound is er inderdaad niet veel verschil; de C heeft meer stemmen, een EQ per part (wat weinig uitmaakt als je alles multitrackt), en een nieuw filtermodel (maar dat is het prijsverschil niet waard, IMHO).

ableton live 7 | komplete 5 | phoscyon | en een beetje hardware

I'm French...et alors?!?

Idd, gewoon de B nemen en de centjes houden voor een evt andere upgrade.
Trouwens nu dat over synths hebben. We hebben hier een Fairlight CMI staan in een best goeie staat, vage is dat ik mijn main quicky midi plank a m-audio lekkerder vind spelen dan als de Fairlight. Toetsen zijn lichter, slapper en kan dus zonder veel kracht lekker op rammen. Om zo even bruut te zeggen. Ik moet niks van die zware langzame toetsen hebben.

Voor de rest, jongens hou het gezellig en nu zijn we gewoon klaar er mee anders vraag ik gewoon een slotje :| Want ik heb niet dit topic gestart met een ganze Topicstart om zulke dingen wat nu gebeurt te lezen en bezig tehouden.

-= G P P =-

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: