Sound Forge van Sony.
Overigens staat Audacity dit volgens mij wel toe, gewoon zoomen. Heb het ook ooit gedaan.
Overigens staat Audacity dit volgens mij wel toe, gewoon zoomen. Heb het ook ooit gedaan.
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Ja, layeren is absoluut overrated en ja, soms kan het zo simpel zijnapNia schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 19:48:
peerd > het is meer dat als ik m'n kick en snare hoor ik er tevreden over ben, maar er iets knaagt van "het kan toch niet zo simpel zijn?"
er wordt altijd zo veel gepraat over layeren, en bij mij bestaat een kick nooit uit meer dan twee layers, en kicks vaak uit 2, hooguit 3 of 4 layers.
Ik vind de snares van Katharsys bijvoorbeeld altijd lekker. Maar als ik goed oplet bij bijvoorbeeld Spor of Noisia inderdaad dan hoor ik nooit echt iets heel spannends, maw ze maken het nummer niet (in tegenstelling tot Katharsys, die grotendeels "gedragen" wordt door de percussie).
Kortom, ik weet dus niet of er een hoop te verkennen is en ik veel mis, of dat layeren een beetje overrated is.
[ Voor 39% gewijzigd door vlaaing peerd op 16-12-2010 09:29 . Reden: edit 2x ]
Je wilt punch toch? Je werkt in Reason begrijp ik?apNia schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 19:48:
Tof merlin_33, vooral http://drumnbassproduction.com/drumandbass/tutorials/ is een goeie volgens mij. Zie een Computer Music pack met Reason 4 meuk voor D&B. Thanks!
peerd > het is meer dat als ik m'n kick en snare hoor ik er tevreden over ben, maar er iets knaagt van "het kan toch niet zo simpel zijn?"
er wordt altijd zo veel gepraat over layeren, en bij mij bestaat een kick nooit uit meer dan twee layers, en kicks vaak uit 2, hooguit 3 of 4 layers.
Ik vind de snares van Katharsys bijvoorbeeld altijd lekker. Maar als ik goed oplet bij bijvoorbeeld Spor of Noisia inderdaad dan hoor ik nooit echt iets heel spannends, maw ze maken het nummer niet (in tegenstelling tot Katharsys, die grotendeels "gedragen" wordt door de percussie).
Kortom, ik weet dus niet of er een hoop te verkennen is en ik veel mis, of dat layeren een beetje overrated is.
enerzijds vind ik dit het idee van de dag, door fase inversie de kick juist meer headroom laten krijgen. Daar zou ikzelf nooit opgekomen zijn.Macros4 schreef op donderdag 16 december 2010 @ 14:28:
[...]
Zoek een kick die je mooi vind, laad er twee van in een sampler. Plaats op twee midi noten/kanalen dezelfde kick in een simpel kort loopje, maar vertraag de tweede, of eerste iets. tussen en 1 en 3 ms is vaak goed. Je krijgt dan een soort phasing effect wat mooie volle en punchy kicks kan opleveren, en vaak heb je meer headroom over omdat de vetraagde kick de eerste als het ware trimt.
Ik heb zoveel techno platen waarbij deze techniek gebruikt is op vinyl.. Ik weet het niet hoor, misschien begrijpen we elkaar verkeerd?vlaaing peerd schreef op donderdag 16 december 2010 @ 15:14:
[...]
enerzijds vind ik dit het idee van de dag, door fase inversie de kick juist meer headroom laten krijgen. Daar zou ikzelf nooit opgekomen zijn.
anderzijds krijg je gewoon dat je kick (erg laag in freq. dus) uit fase is, mocht je ooit op vinyl willen releasen (en bij 90% van alle commerciele dnb releases is dat nog altijd het geval) dan ga je dan geen lekkere plakken krijgen omdat de naald gewoon uit de groef zal lopen.
Ik weet dat het zo lijkt, maar als ik 16 layers gebruik gaat het als volgt;vlaaing peerd schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 14:01:
ah neeej, 16 layers van kicks kan niet goed zijn, je moet het echt zoeken in 1 of 2 kicks tegelijkertijd, hooguit 3.
Als licht valt ligt licht, maar hoe kan iets zo licht als licht nu vallen? Verlicht mij.
[ Voor 0% gewijzigd door vlaaing peerd op 17-12-2010 14:32 . Reden: remove html ]
[ Voor 7% gewijzigd door Jovas op 17-12-2010 15:15 ]
Nee het is heel bizar, ga maar eens dit gratis top kwaliteit pakketje downloaden, en dan expirimenteren zoals ik vertelde:vlaaing peerd schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 17:01:
@Macros4
ok, ik zal eens gaan luisteren thuis en het zelf ook even uitproberen. De kleinst mogelijke beweging in Cubase is zonder "snap to grid" nog kleiner dan een milliseconde. mijn vermoeden is 1/20000 sec gezien je graag nog 20Khz wilt uit kunnen lezen.
even borrelwerk, ik schrijf het maar op. Bij een kick die een gemiddelde frequentie heeft van 50 Hz heeft een golflengte van 1/50 sec, als je deze dus de helft van 1/50 sec (= 10ms) verschuift zit de golf precies over het spiegelbeeld van de fase en zou complete stilte moeten opleveren.
De kleinst mogelijke beweging is slechts een fractie van een milliseconde en is niet audibel daar ongetraind gehoor (de gemiddelde luisteraar) geen verschil tussen 7ms kan waarnemen, vermoed ik dat de kick gewoon 2x zo hard is geworden. en ja, harder klinkt altijd vetter.
als je die kick nou's op 50% van het volume zet, heb je dan niet gewoon compleet dezelfde klinkende kick als voordat je ging processen?
Je kan wel wat met delay, inderdaad liever op het hoog van de bas.vlaaing peerd schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 11:55:
@Merlin
bassen delayen heeft mij overigens nooit een bevredigend resultaat gegeven, hooguit een delay waarbij je de S/O kan EQ-en en de laag eruit halen. Maar je hebt wel gelijk je moet methodes nooit uitsluiten tenzij je het leuk vind om jezelf te beperken.
ik denk trouwens dat je decay bedoeld ipv velocity? ;P
Als licht valt ligt licht, maar hoe kan iets zo licht als licht nu vallen? Verlicht mij.
...
motabeatz.com
Bedankt voor je snelle reactie. Ik heb geen versterker in huis momenteel. die KRK's vallen bij mij binnen mijn budget. Ik heb momenteel 2.1 speakers Logitech Z-4, maar wil toch gewoon 2 speakers op mn bureau hebben die het geluid goed in evenwicht houden.vlaaing peerd schreef op maandag 20 december 2010 @ 21:18:
@NickySantoro
nee daar heb je precies juist helemaal niet de goede aansluiting voor.
je moet een geluidskaart met 1/4″ jack of XLR uitgang hebben. Je zou echter ook kunnen overwegen of actieve speakers wel een noodzaak is voor je. Heb je toevallig nog een redelijk fatsoenlijke versterker thuis staan?
Je hebt zat passieve monitorspeakers die netzo goed of beter klinken, bovendien kan je - omdat het passieve zijn - met hetzelfde budget een stapje hoger gaan. Een 5" woofer vind ik nl wel erg minimaal als je hiphop met bv veel subs produceert. Een 6.5" of 8" zou je dan wel vrolijker van worden.
Verder begrijp ik niet waarom de KRK's zo idioot algemeen door iedereen aangekocht word, in zijn prijsklasse blinken ze nou niet bepaald uit in neutraal geluid weergeven. Kijk eens naar Tannoy ofzo, of Alesis, Yamaha, Behringer, of beter, ga er naar luisteren en kies niet de speaker die het "vetste" klinkt, maar de speaker die neutraal is en detail laat horen.
motabeatz.com
Nice die funk van je. Doet me aan oude series denkenvlaaing peerd schreef op zondag 19 december 2010 @ 19:19:
Even 's wat anders als mijn reguliere electronische meuk en de gitaar en wah weer 's uit het vet gehaald: YouTube: Mighty Earthling - Twitchy dude funk
hierbij geen dubbele kicks of snares, gewoon normale eenlaags drum sequence. Zelf gemasterd ook, ik heb WouterVeltmaat al een tijdje niet meer gezien hier, maar benieuwd wat hij van de mastering vind.
@Merlin33
Ik hoor het inderdaad nietIk hoor wel een ghost kickje erin zitten maar da's volgens mij gewoon eentje die gewoon zachter staat. (?) btw, speel jij die sopraansax? keertje wat voor me inspelen?
leuke muziek! complimenten aan de zangeres, die doet ook niet altijd de makkelijkste noten en een erg catchy "jouw dag"hangt nu al de hele tijd in m'n hoofd.
Ze klinken best goed die KRK,svlaaing peerd schreef op maandag 20 december 2010 @ 21:18:
Verder begrijp ik niet waarom de KRK's zo idioot algemeen door iedereen aangekocht word, in zijn prijsklasse blinken ze nou niet bepaald uit in neutraal geluid weergeven. Kijk eens naar Tannoy ofzo, of Alesis, Yamaha, Behringer, of beter, ga er naar luisteren en kies niet de speaker die het "vetste" klinkt, maar de speaker die neutraal is en detail laat horen.
Je kunt ook verlopen van minijack naar 2x monojack. Je kunt op van alles afmixen als je zelf refentie bijhoud ook op logitec. Luister op meerdere systemen af en houd bij waar je te hard of te zacht hebt gemixed.NickySantoro schreef op maandag 20 december 2010 @ 21:52:
[...]
Bedankt voor je snelle reactie. Ik heb geen versterker in huis momenteel. die KRK's vallen bij mij binnen mijn budget. Ik heb momenteel 2.1 speakers Logitech Z-4, maar wil toch gewoon 2 speakers op mn bureau hebben die het geluid goed in evenwicht houden.
Is het misschien handig om een externe geluidskaart te kopen? M-Audio bijvoorbeeld?
Tevens heb ik ook hier Logitech Z5500 speakers staan met een aardige sub
Ja helaas bijna museum werk. Degene die het opnam had alleen vintage apparatuur staan.vlaaing peerd schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 09:47:
@Merlin, *en NickySantoro,
jeej, SuperVHS tapes, da's bijna museumwerk.Wat de monitors betreft, die ik zelf thuis heb staan zijn uiteindelijk ook de Alesis M1 MKII's geworden, wat een grote twijfelstrijd was tussen deze en Yamaha's welke we nu in de studio hebben staan, de Yamaha's vond ik wel veel gedetailleerder, maar ook erg (te)helder. Uiteindelijk heb ik de afweging gemaakt vanwege de platte maar toch tot diep doorlopende freq respons en het lekker wijde stereobeeld.
Precies waar het mis kan gaan. Als je de boel op logitech of pc speakers goed kan laten klinken ben je ook al een endMaar zo zal het ongetwijfeld bij velen gaan als ze luisteren en vergelijken in de winkel: "wauw, op die KRK's klinken mijn tracks wel heel goed (not)! Die neeeem ik!"
[ Voor 12% gewijzigd door Motabeatz op 22-12-2010 00:09 ]
motabeatz.com
Je hebt niet perse een geluidskaart nodig met xlr uit als je een verloop gebruikt.NickySantoro schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 21:21:
Ik ga binnenkort maar even langs een muziek zaak in Amsterdam, kijken of er ergens een goede in de buurt is van.
Nou ben ik dus ook aan het kijken voor een andere geluidskaart, aangezien mijn Creative X-Fi Titanium geen XLR aansluitingen heeft. Nou kwam ik de American Audio Genie Pro tegen die wel een aardige prijs had, maar weinig reviews over kan vinden en ik zag de M-Audio Fast Track Pro, waar wel wat reviews over te vinden zijn, maar wel weer 3x zo duur.
Waar moet ik vooral op letten als ik een USB geluidskaart voor studio monitoren wil aanschaffen?
edit: Deze valt ook nog binnen mijn budget: http://www.bax-shop.nl/us...face/product-details.html
[ Voor 11% gewijzigd door merlin_33 op 22-12-2010 21:39 ]
motabeatz.com
Die Emu is geen slecht begin, als je blijft produceren ga je wel meer willen. Zijn grotere broertje had dacht ik een dsp aan boord maar niet zo bruikbaar als De TC op het synthforum. Daarvoor heb je wel een firewire aansluiting nodig, heb je die? (uitbreiding kost ook een pci ;S )NickySantoro schreef op woensdag 22 december 2010 @ 21:28:
Ja ben nu bezig met het produceren in fruity loops, daarbij maak ik ook gebruik van een midi keyboard en wil ik misschien later nog een microfoon kopen om een aantal dingen op te nemen.
PCI kaartje gaat denk ik niet meer passen in mn kast ivm ruimte
[ Voor 3% gewijzigd door merlin_33 op 22-12-2010 21:55 ]
[ Voor 11% gewijzigd door vlaaing peerd op 23-12-2010 10:22 . Reden: extra info ]
There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!
[ Voor 8% gewijzigd door apNia op 23-12-2010 22:09 ]
[ Voor 23% gewijzigd door Zym0tiC op 24-12-2010 09:44 ]
There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!
Ja wil toch voor XLR naar Jack gaan. Is dit de juiste kabel voor studio monitors naar de E-MU 0202 usb geluidskaart?vlaaing peerd schreef op donderdag 23 december 2010 @ 09:34:
Je hoeft inderdaad geen XLR te hebben, de aanlsuitingen zijn ook gewoon compatible met dikke Jacks, het voordeel met XLR is wel dat je dan gebalanceerde I/O hebt.
EDIT: als je dan toch op de alesis site bent, bekijk dan meteen de Monitor one en de review op soundonsound. Imho nog altijd de meest betrouwbare monitor in het budgesegment.
motabeatz.com
Ok, thanks voor de hulp. Ik zal binnenkort laten weten wat het allemaal is geworden.vlaaing peerd schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 10:06:
de foto is niet helemaal duidelijk, maar als dit 1/4" jacks (dikke) zijn dan is het goed. Ik bekeek net de 0202 maar deze heeft dan ook geen XLR uitgangen, dus je moet deze wel hebben.
Als je naar de winkel gaat kun je in elk geval gaan vergelijken. Neem dan muziek mee die je goed kent en vergelijkbaar is met de muziek die je wilt produceren.
Als je dan de KRK's gaat beluisteren zul je ongetwijfeld merken dat deze bassiger is als veel van de andere, doorgaans vinden veel mensen dit prettig klinken, niks mis mee. Let echter ook eens op hoeveel detail deze dan nog geeft in het midden en hoog in vgl met bv de Yamaha HS50M of HS80M, waar merk je sneller dat levels niet in orde zijn en waar zijn de losse instrumenten nog goed van elkaar te onderscheiden? Waar merk je het best dat het stereobeeld te wijd of te nauw is?
Klinkt een mix op je logitech slecht maar op de monitors goed? niet nemen!
Klinkt een mix op je logitech goed maar op de monitors slecht? Wel nemen!
Die punten zijn echt wat een monitor goed maakt en zal je in staat stellen om mixen goed te beoordelen en af te mixen zodat deze gemiddeld op allerlei soorten speakers goed gebalanceerd maakt.
motabeatz.com
Met meerdere monitors valt de GUI van reason wel mee.Zym0tiC schreef op donderdag 23 december 2010 @ 22:53:
asia4all bestaat niet voor de mac. Mijn gevoel zegt dat het de combi mac en ableton is (al dan niet een setting issue). Als test ben ik een andere daw aan het downloaden kijken of het daarmee valt te reproduceren. Hoop niet dat het dat is want op een switch zit ik niet echt te wachten, al is het maar vanwege het geld
edit:
probleem bleek dus echt aan 8.1 te liggen. 8.2.1 en de reason demo werkte perfect. wat een draak van een gui heeft reason btw
Heheh kun je nagaan wat de PC achterliep op MSX en Commodores toendertijd.HotFix schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 11:45:
Eindelijk weer eens wat muziek gemaakt
Heb (geprobeerd) het Silpheed-intro na te maken (jeweetwel, die oude game voor op de PC-8801).
Ik wilde de originele feel intact houden, maar er toch mijn eigen twist aan geven. Overigens is hij nog lang niet af, ik wil nog masteren/filteren zodat de standaard-toontjes uit FL Studio niet meer te herkennen zijn![]()
Gaarne constructieve kritiek!
http://www.newgrounds.com/audio/listen/386194
Vergelijk het met
YouTube: Silpheed PC-DOS MT-32 music
[ Voor 31% gewijzigd door Motabeatz op 27-12-2010 00:39 ]
motabeatz.com
Klinkt goed hier op labtop speakers (dat zegt al heel wat)NickySantoro schreef op maandag 27 december 2010 @ 00:39:
Beetje laat, maar had nog een leuke kerst beat gemaaktVolgende beat wordt met nieuwe studio monitoren gemaakt, dus zal dan beter opletten bij het masteren en het afmixen.
[video]
[ Voor 31% gewijzigd door Motabeatz op 29-12-2010 15:51 ]
motabeatz.com
Mijn muziek op SoundCloud - Speel online rikken - Maak muziek in je browser
motabeatz.com
Verwijderd
motabeatz.com
Verwijderd
Heel erg bekend. Ik werkte in de begindagen met Impulse tracker, juist omdat het me beperkte moest ik erg creatief zijn met de middelen die ik had, tegenwoordig zap ik 200 synths en 1200 effecten door en heb het idee dat ik meer bezig ben met browsen naar geluidjes dan daadwerkelijk constructief "iets" maken.apNia schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 10:52:
Algemeen vraagje, ik heb hoe bewuster ik ben van produceren hoe minder creatief ik ben. Ik "overdenk" nu m'n keuzes veel te veel en ga niet meer wild met samples zoals ik in m'n Fasttracker II tijd deed om maar te zien waar ik terecht kwam. Iemand die dit herkent, en zich er wellicht op een bepaalde manier los van heeft weten te koppelen?
Ah ok thanks. Wel handig dan dat ik alleen de EMU hoef te bedienen ipv steeds de studio monitoren aan en uit doen en dan ook nog eens de EMU aan doen. Weet alleen niet of het qua stroom zo goedkoop is om de studio monitoren aan te laten staan terwijl de EMU uit staat?vlaaing peerd schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 11:40:
[...]
@Nicky Santoro,
Ik heb zelf de EMU 1820M en deze heeft het fantastische voordeel dat de geluidskaart pas geinitialiseerd word nadat Windows volledig gestart is, naast dat je dan de opstartsound nooit hoeft aan te horen heb je dan ook geen clicks en pops als de speakers al aan staan. Ik denk dat de 0402 hetzelfde principe moet volgen.
motabeatz.com
Verwijderd
Tx voor de comment, zal er zeker rekening mee houden voor verdere projectenvlaaing peerd schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 11:40:
[...]
Heel erg bekend. Ik werkte in de begindagen met Impulse tracker, juist omdat het me beperkte moest ik erg creatief zijn met de middelen die ik had, tegenwoordig zap ik 200 synths en 1200 effecten door en heb het idee dat ik meer bezig ben met browsen naar geluidjes dan daadwerkelijk constructief "iets" maken.
Misschien focus je je teveel op de theorie, het moet je juist niet beperken maar een richtlijn zijn, ipv te kijken naar wat niet kan of mag zou je kunnen kijken naar wat juist wel kan. Verder helpt het inderdaad om met anderen samen te werken, omdat zij vaak sneller bewust van je valkuilen zijn dan jezelf of heel eenvoudig merken dat iets niet werkt terwijl jij je helemaal dood zit te focussen erop..
En gezien je in dezelfde stijl produceert wil ik best een keer een coopje doen.Noisia of Spor eruit knallen is een waardig streven.
@Nicky Santoro,
Ik heb zelf de EMU 1820M en deze heeft het fantastische voordeel dat de geluidskaart pas geinitialiseerd word nadat Windows volledig gestart is, naast dat je dan de opstartsound nooit hoeft aan te horen heb je dan ook geen clicks en pops als de speakers al aan staan. Ik denk dat de 0402 hetzelfde principe moet volgen.
@Auel NeidesEerlijk gezegd ben ik er niet wild van. Het geheel is erg dynamiekloos en geen enkel stukje springt eruit. De snares zijn erg vlak, de beat springt er niet uit en er ontbreekt de nodige compressie om het geheel inelkaar te drukken.
...
neuh niet echt, er zit ook nog een dubbele amp in die krengen dus ze lusten wel wat prik. Uiteindelijk zet ik de speakers en de hele rig ook gewoon uit met een schakelstekkerblok. Met deze kaart hoef je dat echter niet bij elke reboot of shutdown te doen.NickySantoro schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 11:58:
[...]
Weet alleen niet of het qua stroom zo goedkoop is om de studio monitoren aan te laten staan terwijl de EMU uit staat?
Dope shit ouwevlaaing peerd schreef op maandag 24 januari 2011 @ 09:38:
Sinds dit weekend een MPD32 in huis, heb al weer helemaal het MPC gevoel terug en meteen een track eruit gerost: SDI - Not like you
Beetje chemical/nuskool breakbeat.
Commentaar altijd welkom.
[ Voor 3% gewijzigd door merlin_33 op 24-01-2011 22:43 ]
Is dat een uitnodiging?vlaaing peerd schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 10:19:
@Apnia, Kaos,
Thx! compliment is altijd leuk.
Over Apnia's tic, dankzij dingen als internet is het natuurlijk niet meer nodig om bijelkaar om de hoek te wonen om samen te produceren natuurlijk
do I need to quote myself?vlaaing peerd schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 11:40:
[...]
En gezien je in dezelfde stijl produceert wil ik best een keer een coopje doen.Noisia of Spor eruit knallen is een waardig streven.
Jep, Niks mis mee. Mocht je overigens al een degelijke versterker hebben dan zou je ook kunnen overwegen om een passieve monitor te nemen, dan steek je meer je geld in de goede speaker dan de interne amp. KRK's ben ik niet echt wild van, ik had ze aanvankelijk ook gekocht (RPG6) maar binnen 7 dagen ingeruild voor Alesis M1 MKII's. De KRK's waren te kleurend, boombass en niet vlak te krijgen.Iemand ervaring met de Samson Resolv A(5,6 of 8 ) monitoren?
Ben mijn studio nu een beetje aan het opbouwen en heb voor de verschillende componenten mijn keuze al gemaakt. Het enige wat er nog ontbreekt zijn een setje leuke monitoren.
Aangezien ik er niet _heel_ veel geld aan uit wil geven leek 235,- euro voor een set A6 monitoren wel aardig. Nu vraag ik me alleen af of deze het geluid niet teveel kleuren. Iedereen is zo zot op die KRK's, maar vind ze vrij prijzig en nogal vermoeiend aan mijn gehoor.
[ Voor 69% gewijzigd door vlaaing peerd op 25-01-2011 11:44 . Reden: add Kaos comment ]
[ Voor 13% gewijzigd door Patrick V. op 25-01-2011 13:20 ]
Ik denk dat budget de voornaamste reden is en ik denk ook dat deze gele rakkers erg gehyped zijn de laatste tijd, ikzelf ben er nl niet echt over te spreken. Ik was ook gegaan voor de enorme positieve reacties op de RP serie, maar toen ik ze eenmaal thuis had ...mwehPatrick V. schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 13:19:
Ik lees zo af en toe dit topic mee, en wat ik mij afvraag: Veel hier die gebruik maken van KRK monitoren gebruiken de KRK RPx serie.
Ik zelf heb een set KRK VXT 6 monitoren, deze heb ik vergeleken in o.a. Feedback Utrecht en deze vond ik vele male beter & fijner klinken (is natuurlijk ook persoonlijk) dan bijvoorbeeld een KRK RP6 G2. Maar wat is jullie reden om de RP serie te kopen?
Vinden jullie deze dan wel beter als de VXT serie, of hebben jullie dit nooit vergeleken (omdat dit evt buiten het budget viel)?
Dit gedeelte is mij wat onduidelijk. Kickt die roll off pas erin bij bepaald volume? Of zit die er sowieso al in? Ik produceer niet op hoog volume overigens.De Resolv heeft ook wat probleempjes met subs, er is de afweging gemaakt om de frequentie zo diep mogelijk op volle volume door te laten lopen. Tot deze op de roll off komt en dan daaronder totaal wegvalt, "gewone" bassen geven dan nog veel details maar subs kunnen totaal onhoorbaar zijn
[ Voor 5% gewijzigd door kaos001 op 25-01-2011 16:19 ]
Ja inderdaad was de laatste tijd erg druk.
Die krengen gaan tot 22Hz als ik het goed heb, maar geven natuurlijk een compleet verkeerd beeld van de mix.2x Magnat // Vector 55 Silver, 250 Watt op een Yamaha // AX-496 Silver, 240 Watt amp
Verwijderd
Als je op queststudio's kijkt is er geloof ik wel een General Midi (Of misschien GS) versie van, die is misschien makkelijker te gebruiken dan de LA-midi, die zijn toch redelijk specifiek.HotFix schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 11:45:
Eindelijk weer eens wat muziek gemaakt
Heb (geprobeerd) het Silpheed-intro na te maken (jeweetwel, die oude game voor op de PC-8801).
Ik wilde de originele feel intact houden, maar er toch mijn eigen twist aan geven. Overigens is hij nog lang niet af, ik wil nog masteren/filteren zodat de standaard-toontjes uit FL Studio niet meer te herkennen zijn
Wat lul je? de MT-32 kan stukken betere tunes produceren dan de MSX en Commodore ooit duren dromen. Bijvoorbeeld deze: YouTube: Monkey Island 2 Intro (mt32 midi music)vlaaing peerd schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 12:31:
[...]
Heheh kun je nagaan wat de PC achterliep op MSX en Commodores toendertijd.
Maar die 2 zijn ook veel ouder, dacht begin 1980 en de mt-32 eind 1980 (1988 dacht ik). Dat is een hoop in computerjaren.
Hahamace schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 01:52:
Wat lul je? de MT-32 kan stukken betere tunes produceren
[ Voor 4% gewijzigd door Yoozer op 28-01-2011 09:29 ]
teveel zooi, te weinig tijd
*pinkt traantje weg*mace schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 01:52:
[...]
Wat lul je? de MT-32 kan stukken betere tunes produceren dan de MSX en Commodore ooit duren dromen. Bijvoorbeeld deze: YouTube: Monkey Island 2 Intro (mt32 midi music)
Knappe Commodore of MSX die dat na kan doen!
Nou laten we eens een aanzet maken,
Verwijderd
MT32 en SID zijn wel even appels en peren.Yoozer schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 09:29:
[...]
De GM-geluiden van de MT-32 zijn inwisselbaar (AWE32/AWE64 bijvoorbeeld), die van de SID zijn heel typisch. Het is een echte synthesizer, geen sample-playback apparaat met een minimum aan synthese-opties.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
[ Voor 14% gewijzigd door Yoozer op 29-01-2011 01:58 ]
yoyo, nice! Helemaal niks mis mee. Als ik het zo beluister lijkt me je voornaamste probleem een volledige 4 minuten compositie van de track te maken, de grooves an sich werken wel en de sound is ook dikke prima.apNia schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 11:48:
peerd > atm zit al m'n vrije tijd in m'n indiegame coden... maar daar moeten ook nog D&B tracks voor gemaakt worden, dus als ik daar aan toe ben is dat misschien een goed project
Soundcloud hier
Gebruik trouwens geen hardware, enkel blanco Reason (ben pro out-of-the-box nowadays)
[ Voor 11% gewijzigd door vlaaing peerd op 29-01-2011 11:38 ]
Verwijderd
Klopt het is een kwestie van perceptie, maar SID is gewoon niet beter dan LA, het is een inferieure techniek waar men betere tunes voor heeft weten te maken puur vanwege de populariteit.Yoozer schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 09:29:
Haha. Dat ligt er maar helemaal aan hoe je er tegenaan kijkt; de MT-32 is een vrijwel vergeten apparaat dat alleen bekend is omdat 't een van de eerste modules met die technologie was (het jaar daarna volgden er diverse GM-modules die allemaal weer beter waren) terwijl de SID nog echt leeft; er wordt ook specifiek voor gecomponeerd. Er zijn SID-drop-in-replacements, sequencers(MSSIAH) en synthesizers met de SID als kern (uCApps, SammichSID, etc.)
Ja, maar dat maakt het niet "beter".Er wordt nog actief voor gecomponeerd terwijl de rest van de wereld voor games al lang is overgestapt op mp3tjes, CDs, DVDs of interactieve formaten (ook leuk en een hele hoop werk) voor "realistische" geluiden.
Oneens, de techniek is dusdanig anders dat je het nooit helemaal als LA kan laten klinken.De GM-geluiden van de MT-32 zijn inwisselbaar (AWE32/AWE64 bijvoorbeeld), die van de SID zijn heel typisch. Het is een echte synthesizer, geen sample-playback apparaat met een minimum aan synthese-opties.
MT32 is geen wavetable. LA is een soort hybride techniek maar zeker geen volle wavetable synthesis.Stoney3K schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 15:32:
MT32 en SID zijn wel even appels en peren.
Een SID is een echte synthesizer, met 3 oscillatoren (geen samplers), envelopes en filters. Dat heeft beperkingen, maar ook een berg meer mogelijkheden dan een wavetable-chip zoals de MT32.
Ik heb nog een Yamaha FB-01 wat dus praktisch een gestripte DX7 is. Beter dan OPL, slechter dan DX7. Alleen wist haast niemand hoe je ervoor moest componeren dus veel spellen klinken superbrak op dat ding.De SID is meer te vergelijken met een ARP2600, Sequential Circuits of Minimoog, terwijl de MT32 een uitgeklede versie is van de Roland D10/D20/D50 sound-engine. Net zoals de Yamaha OPL-3 in de periode populair was op de Ad Lib- en Sound Blaster-kaarten en een gestripte DX7 was.
Ik dacht dat je die midi-file misschien als referentie kon gebruiken voor je tune.HotFix schreef op zaterdag 29 januari 2011 @ 10:49:
@mace
Ik weet niet precies wat je hiermee wilt zeggen..
Ik heb het helemaal naar gehoord in FL Studio gezet, dus geen midi aan te pas gekomen
[ Voor 6% gewijzigd door mace op 31-01-2011 11:19 ]
Op dezelfde manier dat analoge synthesizers inferieur zijn? Ja, als het je doel is om realistische instrumenten zo goed mogelijk na te doen.mace schreef op maandag 31 januari 2011 @ 11:17:
Klopt het is een kwestie van perceptie, maar SID is gewoon niet beter dan LA, het is een inferieure techniek
Laat ik het dan zo zeggen: de SID wordt geaccepteerd als een instrument an sich (zie ook Rhodes als vervanging van piano en Hammond B3 als vervanging van pijporgel, al is dat wel wat veel eer voor een SID) terwijl wat de MT32 doet (emuleren van realistische instrumenten) al lang en breed is ingehaald door machines met meer geheugen, grotere samples en technieken die niet vereisen dat alles bestaat uit een transient en een loopende golfvorm.Ja, maar dat maakt het niet "beter".
Midi instrumenten hebben een lange tijd bagger geklonken. Soundblaster gaf wel een goede uitkomst met soundfonts (Aw32 en Aw64) De emu Phatplanet module die ik hier naast me heb staan klonk in soundfonts precies het zelfde. Tegenwoordig kan je met reason midimuziek prima laten klinken als bijna echte authentieke instrumenten.Yoozer schreef op maandag 31 januari 2011 @ 15:15:
Laat ik het dan zo zeggen: de SID wordt geaccepteerd als een instrument an sich (zie ook Rhodes als vervanging van piano en Hammond B3 als vervanging van pijporgel, al is dat wel wat veel eer voor een SID) terwijl wat de MT32 doet (emuleren van realistische instrumenten) al lang en breed is ingehaald door machines met meer geheugen, grotere samples en technieken die niet vereisen dat alles bestaat uit een transient en een loopende golfvorm.
LA is eigenlijk niks anders dan wavetable-synthesis met meer mogelijkheden, net zoals bijvoorbeeld de voorgangers van PPG Wave, Waldorf Microwave, en later de Korg M1 en 01/W synthesizers. De sample ROMs zijn misschien wel anders, maar bieden daarom ook meer mogelijkheid om te variëren en sounds te maken.mace schreef op maandag 31 januari 2011 @ 11:17:
[...]
En GM is idd wel beter, dat ben ik 100% met je eens. Echter heeft LA een specifieke sound die eigenlijk niet na te bootsen is met sample-based synth.
(...)
Niet vergeten: LA is niet wavetable-based zoals GM dat wel is.
(...)
MT32 is geen wavetable. LA is een soort hybride techniek maar zeker geen volle wavetable synthesis.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Voor MSX zijn er inmiddels twee uitbreidingen uitgekomen. De MIDI-PAC die OPL muziek omzet naar MIDI commando's via een midi out port. Niet alleen gamen op je midi apparatuur (of via usb2midi kabeltje op de pc via midi bank of VST), maar ook b.v. het gebruiken van bestaande trackers om midi muziek te componeren. Lekker old skool. Verder de PlaySoniq voor MSX. Is een apparaat waar onder andere een SID,SCC en PSG in zit.Knappe Commodore of MSX die dat na kan doen!
Dat van creamware klopt, 2e hands zijn ze zo nu en dan voor een prikkie te krijgen.vlaaing peerd schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 09:17:
@Merlin33
Volgens mij is Creamware inmiddels een stille dood gestorven en zijn ze niet meer te verkrijgen. Ik denk dat je dan als snel naar een UAD kaart oid zult moeten uitwijken.
Als je een supermachine wilt is de G34 wel een aantrekkelijke en relatief bataalbare optie. Mac OS zal native niet ondersteund worden, maar virtueel moet dat goed te doen zijn. Let er wel op dat CPU's na verloop van tijd moeilijk te krijgen zijn en je zult wel CPU's van hetzelfde OPN nummer moeten gebruiken. Overigens kun je je afvragen of een quad CPU bord geen overkill is, verder bij serverboards erop letten dat je genoeg correcte slots hebben zoals bv PCI-e poorten e.d.
Overigens heb ik thuis een "normale' desktop met een q6600 en ik kan nog niet zeggen dat ik daar na 3 jaar gebruik al op de max kom, een huidige snelle desktop CPU zou dus ook wel te overwegen kunnen zijn.
[ Voor 32% gewijzigd door Yoozer op 03-02-2011 08:58 ]
Verwijderd
Klopt idd, ik kan mn drivers gewoon op moderne os draaien.Verwijderd schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 08:58:
Creamware heeft een doorstart gemaakt als Sonic Core. En zo te zien wordt er nog driftig voor door ontwikkeld.
Dat is een leuke kaart idd, maar een 2e hands creamware kun je soms wel onder de 200 scoren. Met een beetje geluk zelfs met preamps en dspsoftware erbij. Maar als je deze goedkoop kan scoren ben je ook een end op weg.Yoozer schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 08:57:
Creamware heet tegenwoordig Sonic Core : http://www.sonic-core.net/
Als je veel ADAT inputs wil, kijk dan ook even naar RME.
Ik denk DSP systemen nog wel even populair blijven, omdat het zo'n beetje de enige copy protection methode is die pluginbouwers nog kan beschermen tegen illegaal gebruik van hun software. Al die softwarematige oplossingen houden geen stand, en omdat je hier nu eenmaal per se die hardware voor nodig hebt valt er nog wat aan te verdienen voor de makers.merlin_33 schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 01:54:
[...]
Klopt idd, ik kan mn drivers gewoon op moderne os draaien.
Wel heeft creamware een tijd gekwakkelt.
Of DSP systemen aantrekkelijk blijven in de loop der tijd daar twijfel ik een beetje aan. Tenzij de bouwers schappelijke prijzen gaan vragen. Multicore of cuda processing is goedkoper en flexibeler dan dsp kaarten van fabrikanten waar je vooral voor de programmering van dsp effecten wordt betaald.
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq