Gathering of Tweakers

Quicksearch
quote:
anandus schreef op woensdag 26 september 2007 @ 14:39:
Ga dan maar naar http://art.gnome.org/, klik rechts op themes en dan zie je 'window borders', 'application themes', 'splash screens'.
Snap je?
Ik wil gewoon themes, volledige pakketjes :P
Het is onlogisch om volledige pakketjes te hebben. Hergebruik is het sleutelwoord. Ik kom overigens alleen op art.gnome.org voor Gilouche. Veruit het meeste daar vind ik de moeite niet waard (lees : crappy). GNOME-Look heeft interessanter spul.
quote:
Ja, da's dus geen drag&drop? :P
Jij sleept graag met binaries ?
quote:
Hmm, blijkbaar. Maar dan moet je het net weten, want als ik gewoon in Nautilus in home zit en ik versleep mijn usermap doet-ie niets, hoor?
In andere operating systems gebeurt er ook vrij weinig, afgezien van een foutmelding genereren (een map naar zijn sub-map slepen schiet niet op namelijk :) Je kunt ook via de rechtermuisknop een snelkoppeling maken.
quote:
Maar slepen vanuit Places dus. Heb nu ook een mooier icoontje :P
d:)b
quote:
Nou, ironisch genoeg ben ik pas gaan zien hoe goed Windows voor een gebruiker in elkaar zit nadat/doordat ik Ubuntu ben gaan gebruiken.
En sommige zullen het wel wennen of oogkleppen noemen, wat deels ook waar is, maar de compleetheid, out-of-the-box werkendheid (al heeft Ubuntu dat ook behoorlijk goed, misschien wel beter) en gebruikersvriendelijkheid is toch niet zo slecht bij Windows.
Pas bij Vista kun je spreken van een out-of-the-box ervaring. Ik heb nog altijd slechte herinneringen aan de standaard Windows VESA-driver (die je altijd kreeg). Met de gebruiksvriendelijkheid is misschien weinig mis, maar van een consistent systeem is geen sprake. Gebruikers vinden consistentie erg fijn, aangezien ze weinig/niets willen leren.
quote:
(Net als dat er een hoop Linuxmensen huiverig zijn voor Compiz, want Linux moet als het even kan CLI. Slaat nergens op, en dat is de mentaliteit die Linux ook klein houdt, imho)
Dat heb je met een operating system met een krachtige CLI hè. Met Mac OS heb je ook een sloot aan CLI-apps tot je beschikking. Microsoft stuiptrekt wat met Powershell, maar dan blijft het dan ook bij :P
quote:
maar misschien heb je gelijk en is het ook een beetje pebkac en moet ik misschien meer ruimte geven aan het wennen :)
:Y Bega ook niet de fout om Ubuntu gelijk te stellen aan GNU/Linux.

Last.fm | "I don't care who uses what, so long as they're not coming to me for tech support"

cheese man
Reg. datum: 30 oktober 2002

quote:
anandus schreef op woensdag 26 september 2007 @ 14:08:
[...]
Als ik een venster resize, dan zit er een soort vertraging in, het gaat ook niet soepel, maar meer van grootte1 -> grootte2. Maar misschien ligt dat aan mij?
Dit is heel lastig op te lossen. De X-architectuur is op dat gebied erg inefficient. Bij elk resize-stapje moeten er weer client-server-calls gedaan worden. Ik denk niet dat dit met Gutsy opgelost is. Dan kan je beter een snelle computer kopen. :P

Het zou denk ik al heel wat schelen als Gtk (en Qt/Tk/Wx/...) hardware-accellerated zou worden. Dan kan alles via de GPU afgehandeld worden, behalve het vullen van de widgets met app-specifieke data. Dan krijg je dus bij een resize meteen de layout van je programma te zien, en met een kleine vertraging de up-to-date tekst en getalletjes.
quote:
[...]
Nou, het is verdomd moeilijk om goeie themes te vinden (op bijv. gnome-looks of art.gnome).
Óf het is een window-theme, óf het zijn icoontjes, etc.
En dan moet je ook nog weten welke (gtk? metacity? beryl? compiz?)
En dan is er ook nog voor elk subprogrammaatje een aparte skin (pidgin, xmms, whatever :P ).

Maar bijv. Human ziet er over het algemeen wel compleet uit, toegegeven, maar er zijn er niet zoveel van die zo compleet zijn (althans, ik ben ze niet tegengekomen).
Als je bijvoorbeeld op ubuntuforums kijkt, daar is ergens een soort 'show je desktop'-topic, en dan zie je dat iedereen minstens 5 verschillende dingen noemt (border, icon, background, cursor, etc).
Het is wel fijn zo customisable (heb het nu ook heel erg gecustomized), maar een aantal complete themes (standaard bij Ubuntu erbij?) zou het wel fijner maken voor een hoop, vooral beginnende, gebruikers.
Ik ben het met je eens dat er wat meer themes beschikbaar moeten zijn. Ik vind het bijvoorbeeld raar dat je in Kubuntu niet het Ubuntu-Human-theme kan gebruiken, en in Ubuntu niet het Kubuntu-Human-theme. Er zitten ook wat rare themes bij zoals Gorilla, die beter weggelaten kunnen worden.

Ook vind ik dat er een gecentraliseerde repository moet komen waar je nieuwe themes kan halen. Je moet bijvoorbeeld bij het kiezen van een compleet theme een knopje hebben met "More Themes...", waarmee je een lijst complete themes krijgt die zijn goedgekeurd door een Ubuntu-team. Een beetje zoals "Add/Remove..." werkt. Zo'n knop moet ook aanwezig zijn bij afzonderlijke theme-onderdelen zoals Controls, Window Borders, Icons, Cursors...

Maaaaar, dit is helemaal niet vergelijkbaar met Windows of MacOS. In die OSen moet je het maar doen met het default-theme. Je kan hooguit de kleur veranderen (dat moet in Ubuntu ook werken vind ik).

I wear the cheese, it does not wear me.

Voorkom verdronken kittens: steriliseer of castreer uw kat!

Reg. datum: 07 februari 2004

Dames en heren, mijn eerste nuttig scriptje:
code:
1
2
3
4
#!/bin/bash
echo "Please, enter the amount of minutes the system should wait before shutting down the system"
read TimeBeforeReboot
/sbin/shutdown -P +$TimeBeforeReboot

Ik heb maar 20 minuten aan die 4 regels gewerkt 8)
Inslapen op muziek is altijd leuk :)

When I was a kid I used to pray every night for a new bicycle. Then I realized that the Lord doesn't work that way so I stole one and asked Him to forgive me. -Emo Philips

code:
1
2
3
4
5
6
#!/usr/bin/perl -w
use strict;

print "Please, enter the amount of minutes the system should wait before shutting down the system :\n";
my $time= <STDIN>;
system "/sbin/shutdown -P $time";

Ik kon m'n poeremetator niet vinden, dus schreef ik je scriptje maar even om in Perl (2 minuten werk :D ) :+

Jungian wijzigde dit bericht 26-09-2007 23:28 (3%)

Last.fm | "I don't care who uses what, so long as they're not coming to me for tech support"

cheese man

Python was nog best moeilijk (slechte documentatie):
Python:
1
2
3
4
#!/usr/bin/python
import os
minuten = str(int(raw_input("Please, enter the amount of minutes the system should wait before shutting down\nthe system: ")))
os.system("/sbin/shutdown -P "+minuten)

DOT wijzigde dit bericht 27-09-2007 03:14 (7%)

\/ vernuekt webicon \/

Dan moet de 3-regele rubyvariant er natuurlijk ook bij :)
code:
1
2
3
#!/usr/bin/env ruby
puts "Please, enter the amount of minutes the system should wait before shutting down the system:"
exec "/sbin/shutdown -p #{gets}"

cheese man

Ik wilde een BeanShell (Java) script maken, maar dat heeft uiteraard weer classpath-problemen. Anyway, tot nu toe:
Java:
1
2
3
#!/usr/bin/java bsh.Interpreter
System.out.print("Please, enter the amount of minutes the system should wait before shutting down%nthe system: ");
Runtime.getRuntime().exec("/sbin/shutdown -P " + Integer.toString(new Scanner(System.in).nextInt()));

Oei, check die tijd :/

DOT wijzigde dit bericht 27-09-2007 03:11 (13%)

quote:
mithras schreef op woensdag 26 september 2007 @ 13:39:
[...]
Dat is zeker wel een optie. Een tar.gz maken vanaf je / met alle gebruikersinfo (rechten e.d.) meegenomen is in zekere zin een exacte backup van je systeem. En een backup maakt een restore point ;)
Dan ben je beter af met dd, een tar houdt standaard niet al te veel rekeningen met permissions. Althans, dat is toch mijn ervaring. Verder laten /proc en /var enzo zich niet zo makkelijk tarren :P. Toch niet op een draaiend systeem.

Got Leenucks? | Arch Linux: power in simplicity | OpenWRT: Empower your router | Blog thingy

quote:
Borromini schreef op donderdag 27 september 2007 @ 03:46:
[...]

Dan ben je beter af met dd, een tar houdt standaard niet al te veel rekeningen met permissions. Althans, dat is toch mijn ervaring. Verder laten /proc en /var enzo zich niet zo makkelijk tarren :P. Toch niet op een draaiend systeem.
Bij het creeren van een tar worden de bestandsattributen meegenomen. Bij het uitpakken heb je de mogelijkheid om de vlag "p" te zetten.
code:
1
2
3
4
p    Preserve user and group ID as well as file mode regardless of the
current umask(2).  The setuid and setgid bits are only preserved
if the user is the superuser.  Only meaningful in conjunction
with the -x flag.

Dit is wel uit de OpenBSD-manpages, maar zover ik weet is dit precies hetzelfde in Ubuntu.

Ivo wijzigde dit bericht 27-09-2007 09:57 (5%)

"Linux" is an ancient Finnish word, meaning "can't handle OpenBSD".

Novell!

Ja joh, ik doe al mijn backups met tar! En het mooie is dat je het hele systeem zelfs kan restoren terwijl het draait! Untarren, reboot en klaar is kees. Daar kan windows nog wat van leren (om dat rottige woord toch maar weer eens te noemen) ;)

Hier staat een mooi verhaaltje daarover: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=35087

sjaakduhuuhl wijzigde dit bericht 27-09-2007 10:22 (24%)
Reden: Deze link is beter!

Vestax VCI-100 te koop voor een leuk bedrag!

quote:
sjaakduhuuhl schreef op donderdag 27 september 2007 @ 10:12:
Ja joh, ik doe al mijn backups met tar! En het mooie is dat je het hele systeem zelfs kan restoren terwijl het draait! Untarren, reboot en klaar is kees. Daar kan windows nog wat van leren (om dat rottige woord toch maar weer eens te noemen) ;)

Hier staat een mooi verhaaltje daarover: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=35087
Het gaat ook niet om het mooie van tar, het ging eigenlijk om een restore point aan te maken. Ik zei tar, Borromini zei dd. Iets wat eigenlijk ook best voor de hand ligt, aangezien je met dd een soort van image maakt die je terug kan zetten, misschien wel makkelijk dan een tar :)

Portfolio | Your ecological footprint looks even bigger in melting snow

/me is een errorist

Is er niet een makkelijkere manier om een restorepoint te maken?
Eentje met GUI frontend dus :P

anandus wijzigde dit bericht 27-09-2007 10:35 (20%)

Wau wau!

Met veel vinkjes, buttons en dropdownmenu's zeker :+

Niet dat ik weet eigenlijk.

/me is een errorist

Sbackup ziet er wel goed uit als ik het screenshot bekijk.
(Als ik echter op de 'Featurelist' klik dan ziet het er opeens dubieus uit?)

Wau wau!

Dan sla je het stuk wikispam over en kijk je onderaan waar de echte content staat.

Spelling is een keuze
DM me

/me is een errorist

quote:
blaataaps schreef op donderdag 27 september 2007 @ 10:46:
Dan sla je het stuk wikispam over en kijk je onderaan waar de echte content staat.
Joh. Thanks. Zal het gelijk even uitproberen, was wel op zoek naar een goed backupprogje :)
offtopic:
Waarom staat dat wikispam er dan? Klik dat soort troep altijd gelijk weg :)

Wau wau!

Reg. datum: 09 februari 2002

quote:
berzoid schreef op woensdag 26 september 2007 @ 22:51:
code:
1
2
3
4
#!/bin/bash
echo "Please, enter the amount of minutes the system should wait before shutting down the system"
read TimeBeforeReboot

Deze ging ik gisternacht even proberen na een aantal biertjes..had hem op 15 minuten gezet en toen na 15 minuten mijn pc daadwerkelijk uit ging had ik minstens 2 minuten nodig om te bedenken _waarom_ hij uit ging.... hij werkt dus :Y) :P

Toch vandaag linux maar weer eens geïnstalleerd :P na al jullie overtreffende argumenten :)

Wel in een dualboot met Vista, maar ik heb me voorgenomen om m'n systeempje stap voor stap op te bouwen. En dus niet zoals de vorige keer, alles in één dag af proberen te bouwen, maar eerst goed inlezen en dan pas proberen O-)
Standaard boot ik nu gewoon in Vista, en als ik er tijd voor heb, ga ik gewoon met m'n Ubuntu install 'spelen' om alles te krijgen zoals ik het wil.
De installatie van de eergisteren vrijgegeven linux drivers voor XFI is trouwens erg beroerd, omdat de installer alleen werkt op een 2 jaar oude kernel, als ik de fora moet geloven. 'Leuk' detail: Creative brengt de driver alleen uit voor 64 bit, en wat zegt vervolgens de installer doodleuk:
"you dont have a 64 bit system" (o.i.d.)
Terwijl ik er toch echt 1 heb. Lekker bezig creative, járen op gewacht en dan krijg je zoiets :N

Overigens ging de RAID install dit keer wat makkelijker door 2 tutorials op het ubuntu forum te combineren (naar eigen inzicht). Desondanks hoop ik dat Gutsy straks native soft raids gaat ondersteunen (dus ook bij de install).

Aventijn wijzigde dit bericht 27-09-2007 15:11 (8%)

SENATVS·POPVLVSQVE·ROMANVS·DIVO·TITO·DIVI·VESPASIANI·FILIO·VESPASIANO·AVGVSTO

De ubuntu-installer ondersteunt al lang software-raid toch? Of bedoel je software-raid met een overbodig stukje hardware?

Spelling is een keuze
DM me

Ik denk dat _Pumba_ een fake-raid bedoelt: een raid op basis van je chipset, wat dus een niet-software, niet-hardware raid is maar eigenlijk iets daar tussenin :p

quote:
berzoid schreef op woensdag 26 september 2007 @ 22:51:
code:
1
2
3
4
#!/bin/bash
read TimeBeforeReboot

Dit kan al jaren gewoon met 'at' :P .
Gutsy beta is uit :)

Ik vind het wel jammer dat er bijna geen updates binnenkomen tijdens de beta freeze. Na 18 oktober direct maar een dist-upgrade doen naar Hardy. In de development versies gebeuren de leuke dingen :P

JanDM wijzigde dit bericht 27-09-2007 16:17 (22%)

quote:
mithras schreef op donderdag 27 september 2007 @ 15:36:
Ik denk dat _Pumba_ een fake-raid bedoelt: een raid op basis van je chipset, wat dus een niet-software, niet-hardware raid is maar eigenlijk iets daar tussenin :p
yep ik bedoel fakeraid dus geen soft raid zoals ik poste. het moet een fakeraid zijn vanwege de dualboot met vista...

SENATVS·POPVLVSQVE·ROMANVS·DIVO·TITO·DIVI·VESPASIANI·FILIO·VESPASIANO·AVGVSTO

quote:
JanDM schreef op donderdag 27 september 2007 @ 16:15:
Gutsy beta is uit :)

Ik vind het wel jammer dat er bijna geen updates binnenkomen tijdens de beta freeze. Na 18 oktober direct maar een dist-upgrade doen naar Hardy. In de development versies gebeuren de leuke dingen :P
hehe, dat wil je niet doen een week nadat gutsy is gereleased. Dan werkt er dus echt nog helemaal niks :)

Onvoorstelbaar!

quote:
zwik schreef op donderdag 27 september 2007 @ 15:53:
[...]

Dit kan al jaren gewoon met 'at' :P .
Of gewoon:
code:
1
# shutdown -h 20:00

zal de box afsluiten om 8u 's avonds... Je kan ook gewoon -t $seconden gebruiken om een timeout te geven O-)

Got Leenucks? | Arch Linux: power in simplicity | OpenWRT: Empower your router | Blog thingy

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws