Hoofdcategorieën
Topicacties

Het grote Ubuntu Topic Deel 7

Pagina: 1 2 3 4 ... 10 11 12 13 14 15 16 17 18 ... 119 120 121 122 last

Nieuw Topic
Pure anandamine!
Reg. datum: 24 februari 2001

Vanaf vandaag kan je de Gutsy cd's bestellen :)

http://shipit.ubuntu.com

Wau wau!

Reg. datum: 15 november 2005

quote:
jan99999 schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 17:26:
Indien je sata en ide schijven gebruikt dan kan het zijn dat met opstarten grub de telling(nummering) van de hd's door elkaar gooit, dit dus handmatig aanpassen.
Bij kernel update gebeurt dit bij mij altijd, dus pc start niet meer op.
Helaas ben ik zover nog niet geweest. Om bij grub te komen moet het eerst geinstaleerd staan.

getfirefox.com
Reg. datum: 02 februari 2002

quote:
Taarmen schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 17:30:
[...]

Helaas ben ik zover nog niet geweest. Om bij grub te komen moet het eerst geinstaleerd staan.
Dat is niet waar: je kan er ook bij vanaf de live-cd. Als je pc niet meer opstart na de installatie kan je de live-cd erin gooien, om een topic op GoT te starten ;).
Er zit een optie in om je harde schijven te mounten, dan kan je naar /boot/grub gaan (op de gemounte harde schijf, dus /media/sda*/boot/grub!) en daar je configuratie aanpassen. Er zijn op internet diverse howto's om dat probleem met grub te verhelpen.
Ook kan je vlak na de installatie, voor de herstart (voor het herstarten kan je de procedure toch afbreken?) boot/grub aanpassen.

Oh ja, zodra je hebt gevonden waar het aan ligt, svp een bug aanmaken op launchpad. Des te groter de kans dat 7.10 het bij mij doet :P

MBV wijzigde dit bericht 09-10-2007 20:11 (7%)

Ik laat weer even wat horen vanaf me verse xp instal.
Op aanraden heb ik mijn gehele schijf geformateerd zonder partities, xp geinstaleerd en hierna gelijk Ubuntu 7.10 geinstaleerd, ging allemaal goed op twee errors na (failed to fetch http//bla bla).
PC opnieuw opgestart, greeg niet het standaard grub scherm maar schonk hier weinig aandacht aan. Zonder live cd werkte alles prima, updates geinstaleerd, wat geinternet. Hierna een reboot om de nvidea driver te activeren. En na de reboot was me internet weg, geen mogenlijkheid meer om draadloos te internetten. Icoontje rechts bovenin voor draadloze connectie te maken was ook weg.

Ik wilde toen terug naar xp, is het er niet. Bij grub staan er alleen de standaard ubuntu dingen. XP reparreren via de cd ging ook niet meer dus weer opnieuw geinstalleerd.

Ik geef de moed niet op, ik blijf proberen. Ik hoop dat mijn ervaringen andere niet afschrikken om het te proberen. Ookal ben ik al 2 middagen + avonden kwijt en ben ik weinig opgeschoten, heb ik het wel naar me zin.
*edit*
Nu ik mijn pc heb gereboot word er niks van grub geladen en ga ik gelijk door naar xp, dit ga ik morgen maar eens uitzoeken.

Taarmen wijzigde dit bericht 09-10-2007 22:59 (6%)

mislukt misantroop

Je hoeft niet elke keer dat XP uit je boot menu verdwijnt de hele rimram opnieuw te installeren...
Je boot van je Ubuntu CD, je chroot in je bestaande installatie, en van daaruit herinstalleer je GRUB (indien nodig) of breng je gewoon de wijzigingen aan die nodig zijn om Windows vanuit GRUB te booten. Met wat knoeien ben je daar een kwartiertje aan kwijt :).

Got Leenucks? | Arch Linux: power in simplicity | OpenWRT: Empower your router | Blog thingy

getfirefox.com

* MBV hoopt dat Taarmen met formatteren/installeren bedoelt dat hij een image terugzet. Dude, get a life :s

Probeer de volgende keer dat er iets mis is met je installatie eerst eens te booten vanaf je live-cd, en dan een topic te openen met je probleem. 10 tegen 1 dat die simpele fout in Grub in 10 minuten te verhelpen is. In dit geval ontbrak er een simpel regeltje in het bestand /boot/grub/menu.lst:
code:
1
2
3
4
5
title        Microsoft Windows XP Professional
root        (hd0,0)
savedefault
makeactive
chainloader    +1

Het enige wat je hieraan misschien moet veranderen is hd0,0: ik weet niet meer hoe je kan achterhalen wat het goede getalletje is, maar hd0 is het harde schijf-nummer, en ,0 is de partitie op die schijf. In de meeste gevallen is hd0,0 dus de goeie.

Reg. datum: 07 juni 2006

Ik heb gisteren even gegutsied :+ Xubuntu, bij de desktop Beta iso AMD64 bleef de partitioner hangen op 8%. Gelukkig net voor het starten van het partitioneren. Geen data verloren, maar ook geen Gutsy install. De Alternate install ging beter, maar deze parkeerde Grub zonder bevestiging op HD0 en zonder Windows dual boot. Ik neem aan dat dit nog verbeterd gaat worden.

Het ziet er allemaal wat beter uit, maar ik ben geen fan van de nieuwe Xubuntu kleurtjes, en de met een patroon bewegende progress bar. Maak me een beetje zeeziek als ik er te lang naar kijk. Clearlooks dan toch maar weer.

Nog steeds zowel Abiword als Openoffice Writer geinstalleerd. Kies hier gewoon voor een. Dit is zo knullig.

Gnome Games, hmmm heb ik nu Xubuntu gedownload of Ubnuntu? Gnome system monitor is nieuw, en wel een stuk beter dan die van XFCE, maar uiteindelijk gebruik ik toch conky.

Fonts zijn vooruit gegaan. Printer is zowaar gelijk geinstalleerd (wauw).

Netwerk support gelijk WPA, goed zo. Ndiswrapper werkt zowaar gelijk zonder eigen compile (was een probleem met Feisty).

Draait allemaal wel soepel, maar het lijkt alsof programma's iets trager starten t.o.v. Feisty. Ik wacht af op de volgende updates (nu al zo'n 300 mb).

"That was left handed..." - JJH

Reg. datum: 13 augustus 2005

Je kunt ook super grub installeren, deze ziet ook de linux en windows, deze cd is bootable.

Reg. datum: 07 juni 2006

Nou de menu.lst aanpassen is ook geen probleem hoor. Desalnietemin bedankt.

"That was left handed..." - JJH

APNG FTW

Weet iemand of het mogelijk is om een Ubuntu installatie te slipstreamen en alle programma's die ik zou willen al voorgeinstalleerd zijn en alle troep die ik niet wil er gewoon niet is? En uiteraard ook nVidia drivers erbij slipstreamen? :) En alle laatste updates natuurlijk ook :+

Een soort uLite zou wel handig zijn. Scheelt mij weer moeite :)

Mijn icon werkt alleen in moderne browsers (Firefox en Opera).

Pure anandamine!
Reg. datum: 24 februari 2001

quote:
The Triad schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 12:36:
Weet iemand of het mogelijk is om een Ubuntu installatie te slipstreamen en alle programma's die ik zou willen al voorgeinstalleerd zijn en alle troep die ik niet wil er gewoon niet is? En uiteraard ook nVidia drivers erbij slipstreamen? :) En alle laatste updates natuurlijk ook :+

Je kan een lokaal repository aanleggen, toch?

Wau wau!

quote:
The Triad schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 12:36:

Met synaptic kan je een script maken die een berg pakketten voor je installeert, die kan je dan kopieeren naar een andere pc en dat script runnen.

Verder zag ik vandaag dit wat misschien wel van pas komt: https://launchpad.net/aptoncd .

Klimgeit
Reg. datum: 11 februari 2003

Kan iemand me vertellen hoe ik ervoor kan zorgen dat ik standaard windowdecorations van kde-window-decorator krijg? Als ik kde-window-decorator --replace aan de console voer dan krijg ik precies wat ik wil, maar zogauw ik die console sluit verdwijnen m'n titelbalken.
Ik draai Kubuntu Feisty met Compiz.. en het is vast een noobvraag maar ik kan het nergens vinden :)

Wat er gebeurt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
laurens@Laptop:~$ kde-window-decorator --replace
X Error: BadDevice, invalid or uninitialized input device 169
  Major opcode:  147
  Minor opcode:  3
  Resource id:  0x0
Failed to open device
Failed to open device

Laurenz wijzigde dit bericht 10-10-2007 13:12 (33%)

It never gets easier, you just go faster.

One Last Embrace..
Reg. datum: 01 maart 2002

quote:
Laurenz schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 13:09:
Kan iemand me vertellen hoe ik ervoor kan zorgen dat ik standaard windowdecorations van kde-window-decorator krijg? Als ik kde-window-decorator --replace aan de console voer dan krijg ik precies wat ik wil, maar zogauw ik die console sluit verdwijnen m'n titelbalken.
Ik draai Kubuntu Feisty met Compiz.. en het is vast een noobvraag maar ik kan het nergens vinden :)

Wat er gebeurt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
laurens@Laptop:~$ kde-window-decorator --replace
Failed to open device
Failed to open device

Maak hem als Autostart of voer dit steeds uit:
nohup kde-window-decorator --replace &

PSN: zAo82

cheese man
Reg. datum: 30 oktober 2002

quote:
Laurenz schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 13:09:
Ik weet niet of Kubuntu ook met de CompizConfig Settings Manager werkt, aangezien dat een Gtk-app is, maar daarin kan je bij Window Decoration aangeven welk command er moet worden gebruikt.

DOT wijzigde dit bericht 10-10-2007 13:22 (56%)

I wear the cheese, it does not wear me.

Voorkom verdronken kittens: steriliseer of castreer uw kat!

Klimgeit

quote:
zAo schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 13:19:
[...]

Maak hem als Autostart of voer dit steeds uit:
nohup kde-window-decorator --replace &
Hoe maak ik hem als autostart dan?
Ik dacht een uitvoerbaar script in /etc/init.d/ met daarin het commando "kde-window-decorator --replace", maar dat werkt niet :)
quote:
DOT schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 13:21:
[...]

Ik weet niet of Kubuntu ook met de CompizConfig Settings Manager werkt, aangezien dat een Gtk-app is, maar daarin kan je bij Window Decoration aangeven welk command er moet worden gebruikt.
GL Desktop werk je wel mee ja maar daar kan ik dit niet aangeven. Ik kan alleen "Use metacity-theme" aanklikken en dat werkt vanzelfsprekend niet..

getfirefox.com

/etc/init.d wordt uitgevoerd voor je opstart, maar dat werkt niet. Ook moet je dan symlinks maken in /etc/rc*.d/43Snaam, anders wordt er niks gedaan met een script in /etc/init.d :)

Wat hier wordt bedoeld is System->Preferences->Sessions, daar kan je autostart dingen instellen voor als Gnome al is gestart. Ik weet niet waar dat in KDE zit.

Reg. datum: 13 december 2005

In kde kan je van die scriptjes die automatisch gestart moeten worden in "/home/<user>/.kde/Autostart" zetten.

Klimgeit

quote:
MBV schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 15:04:
/etc/init.d wordt uitgevoerd voor je opstart, maar dat werkt niet. Ook moet je dan symlinks maken in /etc/rc*.d/43Snaam, anders wordt er niks gedaan met een script in /etc/init.d :)

Wat hier wordt bedoeld is System->Preferences->Sessions, daar kan je autostart dingen instellen voor als Gnome al is gestart. Ik weet niet waar dat in KDE zit.
Daar kwam ik achter idd.. dus ik deed:
sudo update-rc.d <script> defaults

Maar dat had geen effect..
quote:
evert_ schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 15:19:
In kde kan je van die scriptjes die automatisch gestart moeten worden in "/home/<user>/.kde/Autostart" zetten.
Scriptje daar neergedonderd en het werkt!
Ben wel benieuwd waarom die andere manier dan niet werkte (er werden wel symlinks aangemaakt), maargoed :)

Bedankt allemaal :)

quote:
MBV schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 00:07:
* MBV hoopt dat Taarmen met formatteren/installeren bedoelt dat hij een image terugzet. Dude, get a life :s

Probeer de volgende keer dat er iets mis is met je installatie eerst eens te booten vanaf je live-cd, en dan een topic te openen met je probleem. 10 tegen 1 dat die simpele fout in Grub in 10 minuten te verhelpen is. In dit geval ontbrak er een simpel regeltje in het bestand /boot/grub/menu.lst:
code:
1
2
3
4
5
title        Microsoft Windows XP Professional
root        (hd0,0)
savedefault
makeactive
chainloader    +1

Het enige wat je hieraan misschien moet veranderen is hd0,0: ik weet niet meer hoe je kan achterhalen wat het goede getalletje is, maar hd0 is het harde schijf-nummer, en ,0 is de partitie op die schijf. In de meeste gevallen is hd0,0 dus de goeie.
Waarin het bestand moet ik deze code zetten? onderaan plakken?

getfirefox.com

quote:
Laurenz schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 15:27:
[...]

Daar kwam ik achter idd.. dus ik deed:
sudo update-rc.d <script> defaults

Maar dat had geen effect..

[...]

Scriptje daar neergedonderd en het werkt!
Ben wel benieuwd waarom die andere manier dan niet werkte (er werden wel symlinks aangemaakt), maargoed :)

Bedankt allemaal :)
Ehm, lees mijn post nog eens: /etc/init.d wordt gedaan voordat KDE wordt gestart, en voordat je bent ingelogd. Die andere plek (sessions) wordt gedaan na je bent ingelogd.
quote:
Taarmen schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 15:37:
[...]

Waarin het bestand moet ik deze code zetten? onderaan plakken?
Dat zou moeten werken ja. Ik zet hem altijd boven ### BEGIN AUTOMAGIC KERNEL LIST, zodat hij altijd boven mijn linux-dingen staat en hij standaard naar windows doorstart.

Klimgeit

Sorry, dat had je idd al gezegd. Ik ging er bij dat gezooi met update-rc.d vanuit dat het voor een script als dit gewoon zou werken (ik las het in een tutorial die ergens anders over ging), maar als die scripts uitgevoerd worden voordat KDE gestart wordt heb ik er weinig aan idd :P
Waar in KDE die session options te vinden zijn weet ik ook niet (gebruik het nog niet zo lang) maar ik heb het iig werkend nu :) In het control center van KDE kan je wel klooien met sessions trouwens, maar ik heb nog geen module gevonden waarin ik dit soort dingen kan regelen.

Ik vind lekker klooien om iets werkend te krijgen wel leuk, maar soms gaat het ook net iets te ver in Linux. Er zijn zoveel verschillen tussen distro's, versies, enz als het gaat om manieren om dingen werkend te krijgen dat je soms (als newbie?) door de bomen het bos echt niet meer ziet. Gelukkig zijn er dan wel behulpzame mensen te vinden.. maargoed :) Hoewel het misschien wel gewoon allemaal komt doordat je na jaren Windows-gebruik alles wel relatief makkelijk weet te fixen en je als newbie bij Linux alles weer op moet zoeken. En een net-niet-goed keyword levert dan al een hoop geklooi op :P

quote:
MBV schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 15:42:
[...]

Dat zou moeten werken ja. Ik zet hem altijd boven ### BEGIN AUTOMAGIC KERNEL LIST, zodat hij altijd boven mijn linux-dingen staat en hij standaard naar windows doorstart.
Als ik dit boven aan plak, dan kan ik het niet opslaan. Ik heb geprobeerd om bij de code regels ze te laten beginnen met een # maar dit maakte niks uit.
Ik heb het zo geprobeerd
#
### BEGIN AUTOMAGIC KERNEL LIST
title Microsoft Windows XP Professional
root (hd0,0)
savedefault
makeactive
chainloader +1

en

### BEGIN AUTOMAGIC KERNEL LIST
#title Microsoft Windows XP Professional
#root (hd0,0)
#savedefault
#makeactive
#chainloader +1

Dapper

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Klimgeit

Als er een # voor staat wordt het gezien als commentaar en wordt het dus niet meegenomen als code. Je moet trouwens wel root rechten hebben om op te kunnen slaan, heb je daar wel aan gedacht? Anders kan je dat ding überhaupt niet opslaan. Of je iets boven- of onderaan plakt heeft natuurlijk geen effect op de vraag of je iets wel of niet op kan slaan.

Doe in console eens
sudo <texteditor>
om de texteditor die je wil gebruiken (in mijn geval Kate, in jouw geval vermoedelijk wat anders) als root te starten. Dan open je in die editor menu.lst, voeg je die regels toe en sla je hem op.

edit:
sudo <texteditor> /boot/grub/menu.lst
werkt natuurlijk ook :)

Laurenz wijzigde dit bericht 10-10-2007 16:49 (6%)

Pagina: 1 2 3 4 ... 10 11 12 13 14 15 16 17 18 ... 119 120 121 122 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: