Nou heb gutsy nu inmiddels aardig goed draaiend. Compiz draait, Nvidia restricted drivers wilde pas na 4x rebooten ineens wel aan en alles lijkt redelijk goed te werken. Alleen crasht bij mij telkens het programma art manager wat themes van gnome.org haalt. Hij haalt alles binnen maar zodra je iets wilt downloaden of installeren sluit het programma af zonder enige foutmelding of wat. En nogal hinderlijk: zodra ik opgestart heb is de onderste menubalk (waar je actieve programma's in staan) niet zichtbaar. Dan moet ik er eerst met de muis heen en komt ie tevoorschijn en daarna blijft ie wel staan

(en nee hij staat niet op autohide

)
Het opstarten vind ik ook érg lang duren maar door dat schitterende opstartlogo kan ik niet zien wat er allemaal gebeurd in de achtergrond. Is er een optie om verbose op te starten? ik kan het iig nergens vinden.
Wat ik wel aangenaam vind is dat XmmS nu echt véél vlotter opstart dan in feisty (en ook sneller dan in mandriva). Duurde het voorheen zeker een seconde of 10, nu staat ie direct voor mijn neus

Ook het opstarten van firefox lijkt iets vlotter te gaan.
Laatste pluspuntje nog: de fonts zijn prima leesbaar. Onder Mandriva moest ik altijd eerst nog de windowsfonts installeren voordat ik bv de Fok frontpage kon bekijken, dat was echt niet te lezen. Onder ubuntu ziet het er standaard al prima uit

goede fontkeuze dus!
wel een beetje vervelend dat ik zo ongeveer élke dag een flinke hoeveelheid updates binnen moet halen (zit inmiddels al op > 400MB ! )