Gathering of Tweakers

Quicksearch
quote:
Kju schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 16:47:
Je hebt toch gezond verstand? Emotie gewoon uitschakelen, als je dat niet kan zou ik niet zelf gaan onderhandelen.
Tuurlijk...
Maar emotie blijft altijd een (al dan niet kleine) rol spelen.
Ik denk, dat als je vantevoren een max bedrag bepaalt je al een heel eind bent. Daar onder blijven en je betaalt nooit teveel. Al moet ik zeggen dat ik een droomhuis niet zou laten schieten voor 1 of 2k natuurlijk.
En wat hulp en ervaringen vanuit GoT helpen ook vast wel ;)
quote:
Aankopen van een woning is simpel: emotie uitschakelen en kijken naar het casco (dak, gevel en kozijnen). De rest is bijzaak en moet je voor het gemak op nul waarderen al ziet het er nog zo netjes uit.
Aan de ene kant wel ja. Echter, dit weekend hebben we een aantal andere huizen bekeken... en geen één die ook maar een beetje 'af' was. Onze favoriet is gewoon klaar. Keuken, badkamer, vloer, uitbouw: allemaal zeer netjes en zo goed als nieuw. Dat daar een X bedrag tegenover staat vind ik niet zo raar.
quote:
Zo onafhankelijk zijn die adviseurs trouwens niet,
Begrijpelijk. Daarom gaan we er zo veel mogelijk langs ;)
Laat hen maar voorrekenen, uiteindelijk kiezen wij toch degene met de beste prijs en waar we het beste gevoel bij hebben.
quote:
Bouwtechnokeuring kan je doen maar je hebt ingenieurs van alle kalibers, sommigen komen ook 's avonds kijken , uiteindelijk moet je zelf goed kijken wat je koopt.
De bouwtechnokeuring doen we toch maar na eventuele biedingen denk ik.
Moet zo'n keuring nog aan bepaalde voorwaarden voldoen alvorens de uitkomsten daarvan gebruikt kunnen worden als ontbindende factor? Is er bijv een keurmerk of kan je ook een ervaren all-round bouwvakker gebruiken?

En we twijfelen nog over een 2e bezichtiging.
Tijdens de 1e hebben we alles bekeken, en is er al veel info verstrekt door de (nette) makelaar.
Veel te vragen hadden we niet, dus ik vraag me af of dat tijdens een 2e keer anders zal zijn..
Met zo'n bouwtechno keuring zou toch het meeste wel aan het licht moeten komen?

Reg. datum: 06 december 2001

Je kan wel netjes quoten man :P
Gewoon bedingen in de koopakte dat de koop niet door gaat indien een keuring uitwijst dat er meer dan een x bedrag aan (onderhouds)werkzaamheden noodzakelijk zijn. Bij NHG is een bouwtechnokeuring pas verplicht bij gebouwen van voor 1940 of als de taxateur het noodzakelijk acht.
Ik koop beroepsmatig veel aan en heb helaas geen voordeel uit consumentenbescherming, ik bied daarom ook altijd emotieloos en ga uit van het te behalen rendement als ik een bieding doe. Maar goed, mijn aankoopbeleid is ook op iets heel anders gericht.
Besef je overigens wel dat je voor een woning die af "lijkt" relatief meer betaalt dan wanneer je een opknappertje koopt en het zelf naar je smaak maakt? En met "lijkt" bedoel ik echt lijkt, want pas als je het huis als eigenaar bekijkt zal je pas beseffen hoeveel werk je nog wil doen. Het gevaar is ook groot dat een bewoonde woning vaak af lijkt te zijn, maar dat je pas echt ziet wat de gebreken zijn als het leeg is gekomen.

Reg. datum: 16 november 2004

quote:
Kju schreef op maandag 11 februari 2008 @ 14:27:
Bij NHG is een bouwtechnokeuring pas verplicht bij gebouwen van voor 1940 of als de taxateur het noodzakelijk acht.
Kleine correctie: Zo'n keuring is alleen verplicht bij appartementen van voor 1940. Bij (tussen)woningen van voor 1940 is het geen verplichting, anders had ik nu ook geen NHG mogen krijgen (tenminste, dit gold in ieder geval in 2007).

Wat betreft die bezichtingingen. Ik zou zelf altijd (minimaal) een tweede keer gaan kijken. Vaak vallen dan andere zaken op. Lichtinval, je eigen stemming etc. Wij kregen gelukkig bij een tweede bezichtiging de bevestiging waarom we juist in dat huis geinteresseerd waren.

quote:
Slasher schreef op maandag 11 februari 2008 @ 09:33:
[...]

Als de ene zegt dat het wel kan en de andere niet, krijg ik de indruk dat je aan je "top" zit, en je moet je afvragen of je dat wel zou willen.
Overigens was dat wel icm een starterslening. Dus de eerste 3 jaar zit je daar nog niet aan met aflossen. Daarna wel een iets hogere rente voor wat ik nu begrepen heb.

quote:
wouter3 schreef op maandag 11 februari 2008 @ 16:03:
[...]
Wat betreft die bezichtingingen. Ik zou zelf altijd (minimaal) een tweede keer gaan kijken. Vaak vallen dan andere zaken op. Lichtinval, je eigen stemming etc. Wij kregen gelukkig bij een tweede bezichtiging de bevestiging waarom we juist in dat huis geinteresseerd waren.
Tweede bezichtiging zojuist afgesproken voor morgenmiddag ;)
Zal even een check/vragen lijstje opstellen.
De eerste keer kwam er van echt doorvragen weinig terecht, vonden het vooral erg mooi.
Misschien dat zo'n 2e keer ook wat meer minpunten gaan opvallen.
Bovendien lijkt het mij onverstandig voor je onderhandelingspositie om gelijk na 1 keer kijken al te gaan bieden. Dan laat je wel heel erg merken hoe graag je het huis wilt hebben.

Terug

Het beste neem je bij de 2e bezichtiging iemand mee met verstand van renovaties. Die kan je zo allerlei zaken opnoemen waar nader naar gekeken moet worden. Ik zou het nu zelf ook zo kunnen, kan je zo zeggen wat je aan kosten kwijt bent.

Komen die zaken niet sowieso met een bouwtechno keuring naar voren?

Ik ga m'n pa denk ik maar es meevragen :P
Vind ie misschien nog wel leuk ook.

mijn oude huisje is verkocht *O*
tenminste ik heb een aantal biedingen rond de vraagprijs.
Nu kijken welke de meeste aantrekkelijke voorwaarden heeft.
Een bieder wil een asbest controle doen.
Voor zover ik weet geen asbest in de woning, maar ja, stel dat het er wel is, heb ik weer een boel gezeik.
funky!

Domper :( Vriendin en ik zijn al een tijdje op zoek naar ons eerste huisje. Hebben nu ongeveer al 8 huizen gezien, 2 ervan waren erg leuk.

1e leuke huis. Bewoners zakten niet met de prijs (wij veel omhoog 2k+, hun 1k...) Uiteindelijk niets meer van gehoord.

2e leuke huis. Mooi huisje. Hoefde niet veel aan te gebeuren en was laag geprijsd. Bij het bieden zaten we er niet eens 5% onder en dan komt hun makelaar: "Het huis is heel erg goed geprijsd, ik denk niet dat ik bij de bewoners met dit bedrag moet aankomen. blabla". Uit eindelijk samen overeengekomen met een bod maar toen... Bewoners willen er pas 15 september uit. Ik vind dit erg lang voor als je iets koopt. 7 maanden wachten. De bewoners zeiden eerst mondeling dat het eerder kon want dan konden ze wel zolang bij de ouders wonen. Nu dus ineens niet meer.
Vriendin en ik hebben het afgeblazen en gaan weer verder kijken :'( De makelaar zei dat er nog meer gegadigden waren. Misschien vinden we in de tussen tijd niets en kopen we het toch :P

We zoeken een huisje in venray.

[This space is for rent]

Dit is toch een boventitel?

quote:
offtopic:
Toevallig ga een paar km verderop bouwen.. Vriendin van mij komt uit Oostrum overigens ;)

Goed rondkijken.. Er zijn tegenwoordig veel kapers op de kust.. Trouwens, huizen in Venray zijn ook dure huizen.. Als je naar wat dorpen erlangs kijkt zoals Oostrum, daar zijn ze nu bezig met startersappartementen enz.

the-edge wijzigde dit bericht 14-02-2008 11:33 (33%)

Nog niet misschien

Snelle motors lopen stuk.
Reg. datum: 14 oktober 1999

Goed rondkijken. Wij hebben 25 huizen gezien ongeveer en zijn na 5 huizen verder gaan kijken als het dorpje wat we wilden. Heeft ons veel voordeel opgeleverd :)

Groter huis, vrijstaand, garage, rustigere omgeving, etc.

Mijn pa komt uit Venray :) En wij hebben gekocht in Noord Limburg, 40km onder Eindhoven.

Capo wijzigde dit bericht 14-02-2008 11:29 (17%)

Bezig met ICND1 Done, ICND2 Done, SND Done , SNRS,SNPA,CANAC,IPS.

Zillion Lives!

Een van de weinige betaalbare regios denk ik, volgens sommige bronnen is daar zelfs al een bevolkingskrimp merkbaar. Ach jah, sommigen kunnen daar hun voordeel mee doen... Het is ook niet het einde van de wereld, met 30min sta je in eindhoven..... :)
Dit is toch een boventitel?

quote:
dominator schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 11:37:
Een van de weinige betaalbare regios denk ik, volgens sommige bronnen is daar zelfs al een bevolkingskrimp merkbaar. Ach jah, sommigen kunnen daar hun voordeel mee doen... Het is ook niet het einde van de wereld, met 30min sta je in eindhoven..... :)
1 rechte weg.. :*) Het is wel een feit dat de woningen daar echt duurder zijn als omliggende dorpen.. Al verder gekeken als Venray?

the-edge wijzigde dit bericht 14-02-2008 11:42 (3%)

Nog niet misschien

Paradigm shift
Reg. datum: 16 augustus 2000

:X

Tatsu wijzigde dit bericht 14-02-2008 12:38 (99%)

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

funky!

Wilde liefst in Venray zelf en niet in Oostrum,leunen of andere kleine dorpen. Centraal gelegen zoeken we. (tenzij er een groot huis voor niet veel in de buurt staat ;))

Naar mijn idee wordt venray steeds groter maar dat kan ook een foute aanname van mij zijn :P Huizen prijzen zijn niet abnormaal hoog 180k-210k voor een huis waar bijna niet aan gedaan hoef te worden. Verschil merkt je wel erg goed tussen 2 wijken, Brukske en landweert. Landweert kleinere huizen maar wel 20k duurder.

Vriendin en ik wonen nog lekker thuis dus geen haast om iets te kopen.

[This space is for rent]

quote:
PoweRoy schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 13:08:

Verschil merkt je wel erg goed tussen 2 wijken, Brukske en landweert. Landweert kleinere huizen maar wel 20k duurder.
Ja, dan noem je wel twee uitersten. Brukske = goedkope jaren 60 en tokkie buurt, Landweert = recent gebouwd veel vrije sector.
quote:
Capo schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 11:27:

Mijn pa komt uit Venray :) En wij hebben gekocht in Noord Limburg, 40km onder Eindhoven.
Dat noemen we Belgisch Limburg. Er ligt geen Nederlands Limburg onder Eindhoven ;)
funky!

quote:
Maasluip schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 13:48:
[...]
Ja, dan noem je wel twee uitersten. Brukske = goedkope jaren 60 en tokkie buurt, Landweert = recent gebouwd veel vrije sector.
Niet de binnenring van brukske :P
Woningen zijn van 1975 en de kamers behoorlijk ruim. In landweert zijn we aardig wat huizen wezen bezichtigen en die woningen hebben boven of 3 slaapkamers (normale maat) of 4 kamers die extreem klein zijn. Kamers waar je met een bureau en bed al aardig op elkaar zit.
In brukske (buitenring) hebben alle huizen 4 slaapkamers, allemaal ruim.

Landweert heeft vooral veel verschillende type woningen, wat er voor zorgt dat je ze allemaal anders moet bekijken. In brukske zijn de huizen vrijwel gelijk, alleen de afwerking in het huis hoef je vooral op te richten.

Huisje zoeken waar je lang wilt blijven is lastig te vinden...

[This space is for rent]

* Thund3r heeft een koop appartementje op het oog :)

We zijn nu aan het dubben over de kleuren qua inrichting, is er nergens een site waar je bijv. kleur vloer, kleur muur, kleur plint kunt kiezen en waar je dan even een overzichtje hebt hoe dat langs elkaar past? Tuurlijk kan het met photoshop ook, maar lijkt me dat er ook wel kant en klare sites voor zijn?

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗ T.net ID en Specs
╚═╩═╩═╝

Kleur vloer kan nog al aan het merk en soort vloer liggen dus dat maakt het al lastiger. Op de site van Histor kan je wel zelf een kleurenkompas maken.
Reg. datum: 17 december 2005

Ik zit met hetvolgende, wij hebben een nieuwbouw woning gekocht. Waarvan de grond nog niet gepaseerd is, wij zijn nog niet bij de notaris geweest. De grond is reeds in januari opgeleverd door de gemeente en de bouwvergunning is afgegeven. Er is alleen een bezwaar ingediend tegen de afgifte van die bouwvergunning. Volgens de gemeente heeft dit bezwaar geen schorsende werking, maar gebeurt het vaak dat de aannemer wacht met bouw totdat er meer "zekerheid" is.
Er wordt echter niet verwacht dat het bezwaar gegrond verklaard wordt omdat het inmiddels al het 3e bezwaar is wat is ingediend.

Ik vrees helaas dat ik gewoon af moet wachten totdat de aannemer gaat beginnen met de bouw. :X

Een jaar naar Schotland? mail me.

Terug

quote:
Cobb schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 17:15:

Ik vrees helaas dat ik gewoon af moet wachten totdat de aannemer gaat beginnen met de bouw. :X
Volgens mij moet je zelfs wachten totdat ie klaar is met de bouw!

quote:
Gast1981 schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 10:41:
[...]
Tweede bezichtiging zojuist afgesproken voor morgenmiddag ;)
Gekeken, zag er nog steeds prima uit O-)

Vraagprijs 219,5k
Ons eerste bod 200k.... uiteraard afgewezen.
Tweede bod 207k gedaan.
Na een dag een uiterst tegenbod gekregen, lager gaan ze niet: 215k.
Hadden zelf eigenlijk als max 210 in gedachten, met mogelijke uitloop op 212.

Dat wordt een weekendje wikken en wegen.
Willen em wel graag.. maar 215 k.k. is boven onze zelf gestelde max.
Daarnaast maar de vraag of banken ons 235k aan hypo willen geven ivm eigen zaak die nog geen 2 jaar open is... voorlopige berekeningen waren op 227.5k gebaseerd...

Gast1981 wijzigde dit bericht 15-02-2008 17:26 (3%)

Frautilicious
Reg. datum: 12 februari 2001

Vandaag voor de 2e keer wezen kijken met paps, mams en manvriend.

Iedereen vond het er netjes uitzien maar er zijn wat mankementjes gevonden, dus we hebben reden om af te willen dingen.

Heb de makelaar ook een beetje zitten neppen onder het mom van "we work on a need to know basis". Dit is eigenlijk het enige huis wat ik nog wil hebben, maar ik heb door laten schemeren dat ik nog naar een 2e huis kijk. Hij zat tijdens het gesprek ook overduidelijk te vissen, onder het mom van had je me nou verteld waar je ging kijken? Ja he :? *puppy oogjes opzet* Waarop ik glashard nee zei en 't daarbij liet :+

Vraagprijs is ¤ 159500
De dingetjes die niet zo in orde zijn, de keuken moet vervangen worden, de badkamer verdient wat aandacht, er zit een verkleuring in het parket (door zonlicht, er ligt een tapijt in de huiskamer), het moet gewit worden en er zijn nog wat andere kleine klusjes die moeten gebeuren.

Wat is nu wijsheid? Ik zit te denken om een openingsbod van ¤ 137500 te doen. Ik ga er vanuit dat ze hier niet mee akkoord gaan. Maar wat dan? Komt men normaliter met een tegenbod of is het gangbaar om het bod gewoon niet te accepteren en het daarbij te laten? :?

Ik hoop onder de ¤ 150 000 te kunnen eindigen.

En hoelang kan je onderhandelen?? Is het normaal in 2/3 biedsessies gedaan? :? (lijkt mij logisch :P)

Assumption is the mother of all fuck-ups

Reg. datum: 17 december 2005

quote:
Bigfoot schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 17:20:
[...]

Volgens mij moet je zelfs wachten totdat ie klaar is met de bouw!
Nee man, je gaat naar notaris om de koop aannemings overeenkomst te regelen.

Een jaar naar Schotland? mail me.

Reg. datum: 13 december 2001

quote:
frautie schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 18:50:
Vandaag voor de 2e keer wezen kijken met paps, mams en manvriend.

Iedereen vond het er netjes uitzien maar er zijn wat mankementjes gevonden, dus we hebben reden om af te willen dingen.

Heb de makelaar ook een beetje zitten neppen onder het mom van "we work on a need to know basis". Dit is eigenlijk het enige huis wat ik nog wil hebben, maar ik heb door laten schemeren dat ik nog naar een 2e huis kijk. Hij zat tijdens het gesprek ook overduidelijk te vissen, onder het mom van had je me nou verteld waar je ging kijken? Ja he :? *puppy oogjes opzet* Waarop ik glashard nee zei en 't daarbij liet :+

Vraagprijs is ¤ 159500
De dingetjes die niet zo in orde zijn, de keuken moet vervangen worden, de badkamer verdient wat aandacht, er zit een verkleuring in het parket (door zonlicht, er ligt een tapijt in de huiskamer), het moet gewit worden en er zijn nog wat andere kleine klusjes die moeten gebeuren.

Wat is nu wijsheid? Ik zit te denken om een openingsbod van ¤ 137500 te doen. Ik ga er vanuit dat ze hier niet mee akkoord gaan. Maar wat dan? Komt men normaliter met een tegenbod of is het gangbaar om het bod gewoon niet te accepteren en het daarbij te laten? :?

Ik hoop onder de ¤ 150 000 te kunnen eindigen.

En hoelang kan je onderhandelen?? Is het normaal in 2/3 biedsessies gedaan? :? (lijkt mij logisch :P)
Als je een serieus bod doet zal men normaliter wel met een tegenbod komen. Of 22.000 onder vraagprijs serieus wordt genomen is dan de vraag. Het zou kunnen gebeuren dat ze zich beledigd voelen en je bod afslaan zonder tegenbod. Het zal er ook een beetje aan liggen hoe groot de belangstelling voor de woning is. Als er meerdere mensen geinteresseerd zijn heb je een vrij grote kans dat ze jou bod links laten liggen.

Je zou bij het kadaster na kunnen trekken voor welk bedrag de huidige eigenaar de woning heeft gekocht. Tel hier de kosten koper bij op (tenzij het de eerste bewoner is), en je hebt een indicatie van wat ze in ieder geval er voor willen hebben.

dribbel wijzigde dit bericht 15-02-2008 19:48 (4%)

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Tweakers.net Jobs
Tweakers.net Jobs
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws