Gathering of Tweakers

Quicksearch
Frautilicious
Reg. datum: 12 februari 2001

Ik meld me hier ook maar ff :)

Ga volgende week kijken voor een appartement. Is mijn eerste koop, dus ben benieuwd hoe 't allemaal zal gaan. Ik huur iig geen aankoopmakelaar in. Ben wel bijdehand genoeg om het zelf te regelen.

Ik ben ook ah rondkijken voor hypotheken en ben denk ik wel geinteresseerd in een constructie met banksparen (moet mijn pensioen ook nog regelen).

Mijn bank had nog geen echte producten...zijn er misschien al mensen met ervaringen hiermee? :?

Assumption is the mother of all fuck-ups

Snelle motors lopen stuk.
Reg. datum: 14 oktober 1999

quote:
Rukapul schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 22:10:
[...]

Is er een kans dat de hypotheek geweigerd zal worden?

Het is toch niet gebruikelijk om de hypotheek al definitief rond te hebben (incl. acceptatie op basis van stukken, acceptatie ORV, etc.) voor de financieringstermijn verstrijkt?
Geweigerd kan haast niet op basis van inkomen gezien we 70% benutten van wat max kan , maar wel op basis van apartheid van de hypotheek ( nemen oude hypotheek mee en sluiten stukje nieuwe af )

Zoals het er nu uit ziet krijgen we niet eens optjid de bank garantie....... en dat is iets wat wel moet :)

Bezig met ICND1 Done, ICND2 Done, SND Done , SNRS,SNPA,CANAC,IPS.

Reg. datum: 28 april 2000

quote:
Capo schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 07:57:
[...]

Geweigerd kan haast niet op basis van inkomen gezien we 70% benutten van wat max kan , maar wel op basis van apartheid van de hypotheek ( nemen oude hypotheek mee en sluiten stukje nieuwe af )

Zoals het er nu uit ziet krijgen we niet eens optjid de bank garantie....... en dat is iets wat wel moet :)
Wij hebben de bank-garantie ook via een andere bank gedaan dan dat we onze hypotheek rond hadden. Omdat ik net een nieuwe baan begonnen was konden nog niet alle stukken op tijd rond zijn ( Wel geaccepteerd onder voorwaarde dat de stukken zouden komen ) en daarom werd de bankgarantie via een andere bank geregeld.

To be, or not to be, those are the parameters

Acties: [view]

Door: Rukapul Moderator WI/SG/SF
Een bankgarantie is zo te regelen via Nationale Waarborg. Kost je iets meer dan 1% van het bedrag oid en is binnen een paar dagen rond.

Het klinkt als een prutsende intermediair / bank. Waarom vraag je als backup geen offerte aan via een andere intermediair bij een andere geldverstrekker. Ik weet niet in welke mate je gebonden bent aan de oude offerte, maar dan heb je in elk geval iets achter de hand.

Rukapul wijzigde dit bericht 31-01-2008 09:43 (4%)

Redelijk gebonden aan oude hypotheek ivm voordeel maar hebben vanmorgen een afspraak gemaakt met een bank , zonder tussen personen, en die alles voor gelegd telefonisch. Binnen 2 weken moet het rond te brengen zijn volgens hun (Rabo)
Dan hebben we inderdaad een backup oplossing.

Probleem is volgens de intermediair dat er nog iemand tussen in zit die schakelt tussen hun en de bank
Krijgen vandaag hopelijk wat te horen.

Capo wijzigde dit bericht 31-01-2008 10:03 (21%)

Reg. datum: 28 april 2000

quote:
Capo schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 10:02:
Redelijk gebonden aan oude hypotheek ivm voordeel maar hebben vanmorgen een afspraak gemaakt met een bank , zonder tussen personen, en die alles voor gelegd telefonisch. Binnen 2 weken moet het rond te brengen zijn volgens hun (Rabo)
Dan hebben we inderdaad een backup oplossing.

Probleem is volgens de intermediair dat er nog iemand tussen in zit die schakelt tussen hun en de bank
Krijgen vandaag hopelijk wat te horen.
Ja als het zo stroef loopt zou ik me toch bij het volgende contact laten ontvallen dat als het niet snel geregeld is je ook met andere instellingen bezig bent.

Als ze denken er een klant op te kunnen verliezen proberen ze mischien net dat beetje extra.

Ik kan me ieder geval erg voorstellen dat het erg frustrerend is.

To be, or not to be, those are the parameters

Ja dat heb ik idd vanmorgen gemeld. Ook nog aantal andere dingen.

Krijgen binnen 24 uur meer te horen..........

Na een jaar "pauze" in onze huizenjacht meld ik me hier maar opnieuw :)
Er is aardig wat info bijgetypt in die tijd zeg.

Toch houd ik nog wat vraagjes.
Zal daaraan voorafgaand even de situatie uitleggen.

Onlangs 1e bezichtiging gehad. Erg mooi hoekhuis uit 1987.
Keuken & badkamer zeer nieuw, prachtige tuinkamer/uitbouw (25 m2) bj 2004.
Vloeren nog erg mooi, van dat grind-achtige spul (naam ff kwijt... :D ) incl vloerverwarming.
Kortom; tiptop in orde, zouden er zo in kunnen zonder grote aanpassingen.
Vraagprijs 219.500¤ k.k.
(doen het zonder aankoopmakelaar)

Nu kunnen we het op mijn eigen inkomen (loondienst in de IT) niet opbrengen.
M'n vriendin heeft nu bijna 2 jaar een eigen zaak.
Daaruit willen we dus het resterende deel vd hypotheek halen.
Probleem is, verstrekkers willen vaak cijfers over 3 jaar, en een enkele doet het ook voor 2 jaar plus een prognose voor het 3e jaar.

Wat is wijsheid nu te doen?
We gaan de cijfers in elk geval bij o.a. de Rabo en HypotheekVisie neerleggen met de vraag om schattingen te doen. Maar in hoeverre hebben we echt iets aan die schattingen? Het zijn geen offertes uiteraard, dus niets aan te ontlenen geloof ik.

Stel dat we een eerste bod uitbrengen, uiteraard met een aantal ontbindende factoren zoals:
- bouwtechnische keuring resultaat: minder dan 5k verbouwing
- voorbehoud van financiering... de verstrekker moet immers op basis van de jaarcijfers + prognose een X bedrag aan hypotheek daarop willen verstrekken
Is dat verstandig? Moeten we wachten? Kunnen we meer veiligheid inbouwen in de ontbindende factoren?
En is het laten opstellen van een hypotheek(offerte) in deze situatie niet lastig binnen de vaak gestelde 3 a 4 weken? Kan je hierop uitstelling krijgen?

In hoeverre is het trouwens ook aan te raden een bouwtechnische keuring te laten doen?
Huis is 'maar' 20 jaar oud, uitbouw maar enkele jaren, zelf op het eerste gezicht weinig aan te merken gehad. Verder nog weinig vragen gesteld, dat willen we de 2e x doen.

En verder: misschien voor jullie ook lastig, maar wat is verstandig om te bieden?
Het huis is gewoon af, en ligt vrij gunstig.
Staat nčt te koop, en zal de nodige potentiele geinteresseerden aantrekken.
Een dikke 10% eronder bieden wordt denk ik weggelachen... (toch?)
Maar ons lijkt 210/212k wel een mooi eindbod.. dus waar te beginnen?
Op enkele k's laat ik het niet stuk lopen trouwens, desnoods uit eigen zak bijbetaald mocht het met de hypo niet lukken.

Een bak met info.. maar ik moest het ff ergens kwijt.
En dit leek mij de perfecte plaats hiervoor O-)

Voor de reacties: alvast bedankt ;)

Terug

Je ontbindende voorwaarden zijn prima, ik zou per direct aan de slag gaan met het verkrijgen van concrete hypotheek offertes. Vaak zijn ze voor het 2e inkomen wat soepeler.

Over wat je moet bieden, dat is moeilijk in te schatten. Soms is het slim om de verkopende partij hierover uit te horen, op een slimme manier. Zo kun je de makelaar zeggen dat het aan de hoge kant is, en vragen wat ze er minimaal voor willen hebben. Dan heb je de prijs al wat naar beneden.

Oke, thanks Bigfoot.

Maar is het mogelijk concrete offertes te verkrijgen zonder dat je de uiteindelijke prijs al weet?
Ik dacht dat je dan pas concrete offertes kon opvragen.
Maar we gaan er iig achteraan ;)

Over het startbod.. ja dat blijft lastig.
Ik kreeg het idee dat ze niet ver onder de vraagprijs willen gaan zitten.
En ben bang dat ik van de verkopende makelaar het antwoord krijg: "Ja meneer, de vraagprijs is dusdanig scherp dat we er weinig tot niets meer aan kunnen veranderen" en dat er meer kapers op de kust zijn. Ik wil onszelf ook niet "uit" de onderhandelingen manoeuvreren...
204k misschien proberen?
Kan nog enkele dingen aandragen die misschien helpen:
- woon nu gehuurd en kan verhuizen wanneer ik wil
- slaapkamers hebben enkel-glas en zouden een x vervangen moeten worden
- roerende goederen overnemen tegen goede prijs

Eind van de week zouden we de makelaar nog eens bellen.
Misschien is het een idee om een optie te nemen?
Of gewoon gelijk een openingsbod er tegenaan gooien?

Trouwens, de WOZ waarde was 'slechts' 195.000
Hoe oud kan die bepaling maximaal zijn?
Ik zag het later pas, en weet dus niet hoe oud die WOZ waarde is...
Wellicht is dit iets om in het openingsbod te vermelden.

Moet je bij een openingsbod ook al ontbindende voorwaarden opgeven, of vind je die alleen in het voorlopige koopcontract?

Terug

Gewoon nu met de offertes beginnen, geeft gewoon aan dat de koopprijs de vraagprijs is, kun je altijd nog aanpassen.

En wat betreft de prijsonderhandelingen, als je er niet zeker over bent zou je ook een koopmakelaar in kunnen schakelen. Neem er dan eentje die akkoord gaat met de regeling dat je hem een % van het bedrag krijgt dat hij van de prijs af krijgt.

De WOZ waarde zegt vaak niet alles, sowieso is de peildatum altijd in het verleden, en soms kloppen de bedragen gewoon niet. ijn vorige huis had in het begin een WOZ waarde die de helft van de actuele waarde was.

Bigfoot wijzigde dit bericht 05-02-2008 14:26 (22%)

Reg. datum: 07 maart 2003

Bij verkoop van mijn eigen huis kwam de koper met de volgende voorwaarde:

"Door koper te bepalen vorm en samenstelling tegen de thans gebruikelijke rente en voorwaarden voor soortgelijke (top)hypotheken."

Je voorkomt dat als jou hypotheekkeuze niet lukt, dat de verkoper je een hypotheek door de strot duwt die 2 keer zo duur is.

Zelfs als de rente een sprong maakt kon hij er nog onderuit.

Ik doe ons verhaal uit de doeken als alles achter de rug is. Ik denk dat er bij wat mensen hier wel wat haren overeind gaan staan :)

quote:
TheoQ schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 15:14:
"Door koper te bepalen vorm en samenstelling tegen de thans gebruikelijke rente en voorwaarden voor soortgelijke (top)hypotheken."
Opzich wel een goeie om op te laten nemen, thanks.
Zeker gezien onze iets afwijkende situatie met de eigen zaak.

Hiermee verzeker je jezelf eigenlijk van een hypotheek naar keuze, of je komt onder de koop uit.

quote:
Bigfoot schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 14:25:
Gewoon nu met de offertes beginnen, geeft gewoon aan dat de koopprijs de vraagprijs is, kun je altijd nog aanpassen.
Zal het aangeven bij de hypoverstrekkers die we spreken.
Bedrag omlaag moet altijd kunnen idd.

WOZ zal ik nog es verder navragen.
Zou in principe redelijk overeen moeten komen lijkt me.
Zeker nu de WOZ jaarlijks vastgesteld moet worden, toch?

Frautilicious

Ik ga vrijdag nog naar een 2e appartement kijken. In een andere stad, maar wel soortgelijke woning.

Heb een duurder appartement in een betere( = kakkers) wijk of 't andere in een 'slechtere(=arbeiders) wijk...Prijsverschil is sowieso ¤ 20.000,- maar ik ben er nou nog niet over uit wat wijsheid is.
Volgens mij scheelt 't me in maandlasten ongeveer ¤100,- met de andere.

Eerst allebei maar eens checken voor een eerste indruk :)

Nog maar eens een vraagje;

De notaris.
Wat moet ik bij de beste man (of vrouw) laten doen, čn betalen?

In elk geval de:
- hypotheekakte
- leveringsakte
- koopakte

Incl inschrijving Kadaster zag ik.

Mis ik nog iets, of klopt hier iets niet aan?
Wellicht nu al handig om te weten om alvast bij enkele notarissen offertes op te vragen.
Wat ik nu doe, hoeft straks in alle stress niet nog eens ;)

Edit:
Koopakte is hetzelfde als de Koopovereenkomst?
Ik lees net dat deze 'meestal' door de makelaar wordt opgesteld.
Dat zal de verkopende makelaar zijn neem ik aan.
Kan ik als koper deze overeenkomst eerst nog door iemand laten checken?
Of komt dat echt op jezelf neer om 110% alles te checken en te tekenen?

Gast1981 wijzigde dit bericht 06-02-2008 13:33 (28%)

quote:
Gast1981 schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 13:26:

Koopakte is hetzelfde als de Koopovereenkomst?
Ik lees net dat deze 'meestal' door de makelaar wordt opgesteld.
Dat zal de verkopende makelaar zijn neem ik aan.
Kan ik als koper deze overeenkomst eerst nog door iemand laten checken?
Of komt dat echt op jezelf neer om 110% alles te checken en te tekenen?
De koopovereenkomst is het contract met de verkopende partij. De verkopende makelaar spreekt die met je door en je kan die makelaar dingen vragen. Uiteraard kun je het contract van te voren doorlezen. Ik kreeg de koopovereenkomst netjes thuis gestuurd en daarna werd een afspraak gemaakt voor ondertekening. Zelf goed lezen is noodzakelijk, met name als er mondeling dingen zijn overeengekomen moeten die terugkomen in het koopcontract (overdrachtsdatum, dingen die je overneemt, etc).

"If you see a whole thing - it seems that it's always beautiful. Planets, lives... But up close a world's all dirt and rocks. And day to day, life's a hard job, you get tired, you lose the pattern." Ursula K. Le Guin

Als er een modelovereenkomst gebruikt wordt van bv NVM+VEH+ConsumentenBond dan is het prima zelf te doen om de voorlopige koopakte door te lopen. Het is dan niet meer dan enkele opties selecteren, de stippellijnen invullen en eventuele extra gemaakte afspraken vastleggen.

Girl with a gun...

Dinnetje en ik worden per medio mei de eigenaar van ons eigen huisje :>
1980, goed onderhouden, ruim, tuintje erbij, ideaal qua bereikbaarheid OV en op 30min van ons werk. Hoeft alleen een nieuwe vloer in (plavuizen :r ) en zo te zien een nieuwe keuken, willen al het enkele glas vervangen door dubbel glas en de rest is een verfje hier en daar , kitrandje..dus goed te doen :) Komen in aanmerking voor NHG, financieel wordt het zeer goed te doen en zijn
we netjes binnen het door onszelf gestelde budget gebleven :)

Dit topic heb ik veelvuldig doorgenomen, dus als wij nog wat dingen tegenkomen zullen we die ook zeker hier neerzetten! Ben sowieso van plan een logje bij te houden wat/wanneer/hoe, nuttig en het maakt je bewust van wat je hebt gedaan en wat alles aan tijd inneemt.

We hebben een starterspakketje bij de makelaar, waar al veel opties en dingetjes bij zitten zodat dat allemaal in 1x geregeld is straks. Best wel spannend allemaal, aan de andere kant zie ik momenteel meer op tegen de 1001 adreswijzigingen en opzeggingen :P

| - Get in touch with your ass kickin' side - | Barebone | Laptop |

quote:
2Dutch schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 15:12:
Dinnetje en ik worden per medio mei de eigenaar van ons eigen huisje :>
Gefeliciteerd!
quote:
Best wel spannend allemaal, aan de andere kant zie ik momenteel meer op tegen de 1001 adreswijzigingen en opzeggingen :P
Tip: begin nu al met bijhouden welke bedrijven/personen/instanties je adres hebben. Hou die lijst bij op een plek waar je overal ter wereld makkelijk bij kan zodat je, als je weer een bedrijf hebt bedacht, je hem snel toevoegt.

Je kan gebruik maken van de TNT-post verhuisservice - die kunnen jouw verhuizing dan aan allerlei instanties doorgeven en sturen nog een tijdje post op het oude adres door. Voor belangrijke dingen zou ik er niet op vertrouwen. Voorbeeld: je kan aanvinken dat ze energiemaatschappij Eneco moeten inlichten en meteen je af/aanmelden voor bijvoorbeeld elektra. Toch voor de zekerheid met Eneco gebeld - en die beweerden dat ze van TNT nooit verhuismeldingen krijgen en dat ik mij gewoon direct bij hun moet melden.

(nou zijn energiebedrijven misschien wel een klasse apart - ik heb het zekere voor het onzekere genomen en aangetekend verstuurd)

Oh ja, ik heb het sterke vermoeden dat gebruik maken van de TNT-post verhuisservice resulteerde in
een toename van de hoeveelheid papieren spam - allerlei financieele instellingen en zo die mij ineens wisten te vinden. *ik* ga daar een volgende keer geen gebruik van maken.

quote:
vanaalten schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 16:28:
Oh ja, ik heb het sterke vermoeden dat gebruik maken van de TNT-post verhuisservice resulteerde in
een toename van de hoeveelheid papieren spam - allerlei financieele instellingen en zo die mij ineens wisten te vinden. *ik* ga daar een volgende keer geen gebruik van maken.
Dat is geen vermoeden maar een feit. Ikzelf had het niet gebruikt, maar m'n vriendin wel toen ze bij me introk en meteen had de postcodeloterij et.al. ons ook gevonden.

Daarnaast heb ik uit eerste hand dat TNT de primaire bron van adresinformatie voor Experian is.

Zit er aan het eind van het formulier niet ergens een vinkje dat je aan kan geven of je adres ook aan andere partijen dan de opgegeven doorgegeven mag worden? Dat meen ik me nl. wel te herinneren.

Natuurlijk wel de opt-out variant...
Frautilicious

Is het trouwens aan te raden om bij een appartement ook een bouwkundige keuring te laten doen?
Of is dat alleen aan te raden bij een koophuis?

quote:
frautie schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 09:08:
Is het trouwens aan te raden om bij een appartement ook een bouwkundige keuring te laten doen?
Of is dat alleen aan te raden bij een koophuis?
En wat is het beste moment?
Na het tekenen voorlopig koopcontract?
Dan heb je iig de 3 wettelijke bedenkdagen, maar wat is de periode waarin een dergelijke keuring moet plaatsvinden? Want daaruit kan ook komen dat je de koop annuleert ivm onvoorziene verbouwing en de ontbindende voorwaarden.

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Tweakers.net Jobs
Tweakers.net Jobs
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws