quote:
rwb schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 10:55:
[...]
Nee een bouw-depot is meestal zo dat de hypotheek verstrekker het geld houd. Op het moment dat jij kosten maakt kun je de rekening of laten betalen door de hypohteek verstrekker of zelf betalen en dan declareren bij de hypotheekverstrekker.
Het voordeel is dat je pas rente gaat betalen op het moment dat je het geld opgenomen hebt. Het nadeel is dat je voor alles wat je koopt bonnetjes naar je hypotheek verstrekker moet sturen om geld te krijgen.
Ik denk dat het afhankelijk van je hypotheek verstrekker. Bij mijn vorige hypotheek ( Florius ) werd het geld op een spaarrekening van de bank gestort. En beheerd door de bank. De hypotheek rente die ik betaalde over het bedrag was 5,1% ( aftrekbaar van de belasting ) en ik kreeg 4,1% rente van de spaarrekening, de rente kwam ten goede van de depot.
Mijn huidige hypotheek verstrekker ( Postbank ) heeft de volledige bouwdepot

op me rekening gestort. We waren kennelijk ergens een vinkje vergeten op het aanvraagformulier. En we hadden geen tijd op het te corrigeren

Nadeel hiervan is dat ik over me bouwdepot geen hypotheek rente mag aftrekken, totdat we het hebben uitgegeven voor de verbouwing. Daarnaast moeten we het binnen 6 maanden opmaken, daarna wordt het belastingtechnisch gezien als een consumatief krediet.
Een depot die door de bank word beheerd mag je wettelijk 2 jaar aanhouden, daarna word het terug gestort. Afhankelijk van de hypotheek verstrekker wordt het teruggestort op jouw rekening of in de hypotheek als extra aflossing.