Gathering of Tweakers

Quicksearch
Reg. datum: 28 april 2000

quote:
DarkChylde schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 15:11:
[...]

ligt natuurlijk ook aan de verkoper.
Mijn huis is via een nvm makelaar in de verkoop, en stond meteen op funda.
Ik heb binnen een paar dagen tijd nu al 7 bezichtigingen gehad.
(misschien had ik mijn vraagprijs wel hoger moeten zetten :+)
Hoeft niet perse, ik denk dat het wel voordelig kan zijn om een niet al te hoge vraagprijs neer te zetten en gewoon door de makelaar aan te laten geven dat je niet veel wilt zakken. Je krijgt dan wel meer kijkers. Nadeel is natuurlijk dat een deel van die kijkers mischien hoopten nog wat af te kunnen dingen.

To be, or not to be, those are the parameters

FC TikTak over Rechts (146366)
Reg. datum: 16 september 2000

Even een heel snel vraagje.

Wanneer moet je nu eigenlijk een notaris regelen?

Ik heb onlangs het koopcontract getekend en ben nu druk aan het shoppen voor een hypotheek, maar de makelaar wil graag alvast de gekozen notaris weten. Ik wil deze eigenlijk pas kiezen als ik de definitieve hypotheek heb gekozen deze week. De overdracht is pas 15 juni, nog tijd zat lijkt me?
quote:
ZarroX schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 16:01:
Even een heel snel vraagje.

Wanneer moet je nu eigenlijk een notaris regelen?

Ik heb onlangs het koopcontract getekend en ben nu druk aan het shoppen voor een hypotheek, maar de makelaar wil graag alvast de gekozen notaris weten. Ik wil deze eigenlijk pas kiezen als ik de definitieve hypotheek heb gekozen deze week. De overdracht is pas 15 juni, nog tijd zat lijkt me?
Ermmm (voorlopig)koopcontract teken je toch bij de notaris?

Currently Reading | Ik los geen problemen op, ik maak ze alleen...

Acties: [view]

Door: Rukapul Moderator WI/SG/SF
Laat je niet opjagen. De reden dat ze het willen hebben is om het in te vullen in het voorlopig koopcontract en zodat ze er vanaf zijn door het naar de notaris op te sturen. Een betere reden heb ik in elk geval niet kunnen ontdekken.

De verkopende makelaar drong er bij ons ook op aan om bij het tekenen van het voorlopig koopcontract de notaris te weten. Echter, daarin stond gewoon 'nog door koper aan te wijzen notaris' en had ook zo kunnen blijven staan als we het niet bij het tekenen hadden doorgegeven.

Aan de andere kant zie ik ook niet in waarom je je notaris zou laten afhangen van de definitieve hypotheek(vorm).

De notaris heb ik je echt nodig wanneer bv de termijn van de bankgarantie/borgsom ingaat en als dat niet aan de orde is pas vlak voor het passeren afaik.

In dit alles geldt echter: hoe eerder je het doet, hoe meer je de processen volgt, hoe minder er fout zal gaan ;)

Rukapul wijzigde dit bericht 29-01-2008 16:23 (3%)

Terug

quote:
Rukapul schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 16:22:
Laat je niet opjagen. De reden dat ze het willen hebben is om het in te vullen in het voorlopig koopcontract en zodat ze er vanaf zijn door het naar de notaris op te sturen. Een betere reden heb ik in elk geval niet kunnen ontdekken.
Dat, of ze hopen dat je aangeeft dat het jou niet uitmaakt. Dan sturen ze je door naar een bevriende notaris met een hoog tarief. (die comissie aan de makelaar betaald)

Bigfoot wijzigde dit bericht 29-01-2008 16:32 (3%)

Dat hadden ze al veel eerder gedaan neem ik aan :)

Dat van die commissie klopt, maar dat ze perse duurder zijn is mijn ervaring niet. De dag dat we met de verkopers overeenstemming hadden kwam de verkopend makelaar zoals verwacht met een suggestie voor een notaris. Ik heb ergens anders nog eens geinformeerd naar een goede notaris waarbij o.a. dezelfde werd genoemd. Daarna 4 kantoren gebeld voor een prijsopgave en de als eerst gesuggereerde notaris was even duur als de goedkoopste. Via internet was een iets goedkopere te vinden, maar die bood dan ook een minder uitgebreide dienstverlening (telefonische bereikbaarheid, etc.).

Rukapul wijzigde dit bericht 29-01-2008 16:43 (3%)

Bij ons wilde ze het zo snel mogenlijk na het tekenenen van het voorlopig koopcontract weten, zodat er zo snel mogenlijk een tijd gepland kon worden bij de notaris en om te voorkomen dat het op die datum al volgeboekt was.

Op zich stelt het niet zo veel voor om je notaris te kiezen. Ik heb op internet gekeken ( goedkoopstenotaris.nl ofzo ) en heb 3 goekope notarissen in de buurt om een offerte gevraagd ( Combinatieprijs Koopakte, Hypotheekakte en samenlevingscontract ). Uiteindelijk gewoon degene hier in het dorp genomen, was nog geen 100 euro duurder en wel zo makkelijk dat we niet ver hoefden te reizen en ik er gewoon in mijn pauze langs kon om wat te overleggen enzo.

Wat ik heb gelezen moet je alleen oppassen dat er geen meerwerk wordt berekend. Dus bij mijn offerte heb ik duidelijk op laten nemen dat daarbij alles inbegrepen was, en niet dat ze nog weel ¤ 100,- rekenen voor het nabellen naar de hypotheekverstrekker o.i.d.

rwb wijzigde dit bericht 29-01-2008 16:47 (16%)

FC TikTak over Rechts (146366)
Reg. datum: 16 september 2000

Ah, mooi zo. Had een beetje het gevoel dat ze zaten te pushen.
Heb wel al wat offertes aangevraagd, maar vraag me af of die ¤ 150 verschil tussen notarissen het omrijden nou wel waard zijn. Anderzijds, je betaalt er zometeen wel 30 jaar rente over....
Nentindo Community

Vandaag onderhandeling gehad voor n appartement en overeengekomen (177K) en ben reuze blij :) Er komt alleen wel een stortvloed aan informatie op je af... (voorlopig)koopcontract, WOZ, hypotheken, notaris, verzekeringen... pfff :o

Snelle motors lopen stuk.
Reg. datum: 14 oktober 1999

Gefeliciteerd :) Waar heb je gekocht ergens ? Want is goedkoop voor appartement geloof ik :)

Ik ben blij dat mijn vriendin het meeste regelt (in overleg natuurlijk maar ze regelen leuk :) ) want er kwam idd veel bij kijken :P

Capo wijzigde dit bericht 30-01-2008 08:02 (13%)

Bezig met ICND1 Done, ICND2 Done, SND Done , SNRS,SNPA,CANAC,IPS.

Reg. datum: 21 september 2001

Notaris dien je zsm zien te regelen.
Je hebt namelijk maar een korte tijd om je hypotheek te regelen. (3-4 weken) en binnen deze tijd moet ook de bankgarantie of een X bedrag (vaak 10% van de koopsom) bij de notaris in bewaring genomen worden.
quote:
ZarroX schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 23:28:
Ah, mooi zo. Had een beetje het gevoel dat ze zaten te pushen.
Heb wel al wat offertes aangevraagd, maar vraag me af of die ¤ 150 verschil tussen notarissen het omrijden nou wel waard zijn. Anderzijds, je betaalt er zometeen wel 30 jaar rente over....
Notarissen kosten gemiddeld 900-1000 euro. als je hier geen rente over wilt betalen, betaal je het toch gewoon cash? zo'n groot bedrag is het namelijk niet..

Remko24 wijzigde dit bericht 30-01-2008 08:57 (51%)

System Specs! Life Sux!! but my girl sux harder >:)

Nentindo Community

quote:
Capo schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 08:02:
Gefeliciteerd :) Waar heb je gekocht ergens ? Want is goedkoop voor appartement geloof ik :)
Thanks. Het zit in hartje Hilversum, 90m2/245m3 en we zijn er reuze blij mee :)

Dit is toch een boventitel?

Goh, paar jaar geleden vond ik dit topic nog niet interresant... Maar nu ik op het punt sta een nieuwbouw-huis / project te kopen heb ik hier inmiddels veel van geleerd. Leuk topic! :)

Nou heb ik wel meteen een vraag. Dadelijk krijg ik een bouw-depot, hier staat het geleende geld en daarvan mag ik spullen kopen. Maar welke spullen precies? Want ik kan hier natuurlijk geen tegelvloer voor gaan kopen?
Staat dit ergens beschreven? Of is dat per bank verschillend?

Nog niet misschien

quote:
the-edge schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 08:59:
Goh, paar jaar geleden vond ik dit topic nog niet interresant... Maar nu ik op het punt sta een nieuwbouw-huis / project te kopen heb ik hier inmiddels veel van geleerd. Leuk topic! :)

Nou heb ik wel meteen een vraag. Dadelijk krijg ik een bouw-depot, hier staat het geleende geld en daarvan mag ik spullen kopen. Maar welke spullen precies? Want ik kan hier natuurlijk geen tegelvloer voor gaan kopen?
Het is voor alles dat nagelvast zit. Tegelvloer IMHO valt daar ook onder.

In me vorige woning had ik een systeemplafond gemaakt, die kon ik gewoon op me depot gooien. Net zoals verf ed.

Heb je een bouw-depot ondergebracht bij de hypotheek verstrekker? Of heb je alles in 1 keer op je rekening gekregen?

quote:
the-edge schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 08:59:

Je kan er je tegelvloer juist wel van betalen. Het gaat er alleen om dat je er geen gebruiksvoorwerpen van koopt. Een losse koelkast mag bijvoorbeeld niet, maar een inbouwkoelkast die bij een nieuwe keuken hoort mag weer wel.

Zoals hierboven staat is het idd. Alles wat 'vast' aan je huis zit dat mag je van je bouwdepot doen.

quote:
LuCarD schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 09:22:
[...]

Het is voor alles dat nagelvast zit. Tegelvloer IMHO valt daar ook onder.

In me vorige woning had ik een systeemplafond gemaakt, die kon ik gewoon op me depot gooien. Net zoals verf ed.

Heb je een bouw-depot ondergebracht bij de hypotheek verstrekker? Of heb je alles in 1 keer op je rekening gekregen?
Ah oke.. Klinkt ook wel logisch. Ik heb inderdaad mijn bouw-depot ondergebracht bij de hypotheekverstrekker.
Wat eigenlijk gewoon inhoudt dat je een rekening krijgt met daarop het geld, toch? :)
quote:
rwb schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 09:29:
[...]

Je kan er je tegelvloer juist wel van betalen. Het gaat er alleen om dat je er geen gebruiksvoorwerpen van koopt. Een losse koelkast mag bijvoorbeeld niet, maar een inbouwkoelkast die bij een nieuwe keuken hoort mag weer wel.

Zoals hierboven staat is het idd. Alles wat 'vast' aan je huis zit dat mag je van je bouwdepot doen.
Aha, duidelijk. Wist wel dat er natuurlijk regels voor waren maar hoe die precies zaten wist ik niet. Misschien dat ik dat toch nog even na moet vragen bij mijn hypotheekadviseur.

Nog niet misschien

quote:
the-edge schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 09:43:
[...]
Ah oke.. Klinkt ook wel logisch. Ik heb inderdaad mijn bouw-depot ondergebracht bij de hypotheekverstrekker.
Wat eigenlijk gewoon inhoudt dat je een rekening krijgt met daarop het geld, toch? :)
Nee een bouw-depot is meestal zo dat de hypotheek verstrekker het geld houd. Op het moment dat jij kosten maakt kun je de rekening of laten betalen door de hypohteek verstrekker of zelf betalen en dan declareren bij de hypotheekverstrekker.

Het voordeel is dat je pas rente gaat betalen op het moment dat je het geld opgenomen hebt. Het nadeel is dat je voor alles wat je koopt bonnetjes naar je hypotheek verstrekker moet sturen om geld te krijgen.

Klopt. Ik had ook een bouwdepot, en zodra de rekening van de keuken binnenkwam stuurde ik die naar de hypotheekverstrekker. Enkele dagen daarna had ik het geld op m'n eigen rekening (kan ook gelijk naar de keukenboer, maar ik wilde nog wat achterhouden i.v.m. kleine dingen aan de keuken). Hetzelfde geld voor de vloer, schilderwerkzaamheden, etc.

Mijn fotoblog | Xbox Live: Arfman77 | DRoME LAN Gaming 1996-2006 | Nikon D80 met glas

quote:
rwb schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 10:55:
[...]

Nee een bouw-depot is meestal zo dat de hypotheek verstrekker het geld houd. Op het moment dat jij kosten maakt kun je de rekening of laten betalen door de hypohteek verstrekker of zelf betalen en dan declareren bij de hypotheekverstrekker.

Het voordeel is dat je pas rente gaat betalen op het moment dat je het geld opgenomen hebt. Het nadeel is dat je voor alles wat je koopt bonnetjes naar je hypotheek verstrekker moet sturen om geld te krijgen.
Ik denk dat het afhankelijk van je hypotheek verstrekker. Bij mijn vorige hypotheek ( Florius ) werd het geld op een spaarrekening van de bank gestort. En beheerd door de bank. De hypotheek rente die ik betaalde over het bedrag was 5,1% ( aftrekbaar van de belasting ) en ik kreeg 4,1% rente van de spaarrekening, de rente kwam ten goede van de depot.

Mijn huidige hypotheek verstrekker ( Postbank ) heeft de volledige bouwdepot :X op me rekening gestort. We waren kennelijk ergens een vinkje vergeten op het aanvraagformulier. En we hadden geen tijd op het te corrigeren |:( Nadeel hiervan is dat ik over me bouwdepot geen hypotheek rente mag aftrekken, totdat we het hebben uitgegeven voor de verbouwing. Daarnaast moeten we het binnen 6 maanden opmaken, daarna wordt het belastingtechnisch gezien als een consumatief krediet.

Een depot die door de bank word beheerd mag je wettelijk 2 jaar aanhouden, daarna word het terug gestort. Afhankelijk van de hypotheek verstrekker wordt het teruggestort op jouw rekening of in de hypotheek als extra aflossing.

quote:
LuCarD schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 11:11:
[...]
Mijn huidige hypotheek verstrekker ( Postbank ) heeft de volledige bouwdepot :X op me rekening gestort. We waren kennelijk ergens een vinkje vergeten op het aanvraagformulier.
Dan is het dus geen bouwdepot meer, maar gewoon een stuk overgefinancierd op de hypotheek. Ik heb ook een klein bedrag extra meegefinancieerd voor verbouwing en kreeg dat ook gewoon op mijn rekening.

quote:
LuCarD schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 11:11:
[...]

Ik denk dat het afhankelijk van je hypotheek verstrekker. Bij mijn vorige hypotheek ( Florius ) werd het geld op een spaarrekening van de bank gestort. En beheerd door de bank. De hypotheek rente die ik betaalde over het bedrag was 5,1% ( aftrekbaar van de belasting ) en ik kreeg 4,1% rente van de spaarrekening, de rente kwam ten goede van de depot.

knip
En zo heeft mijn hypotheek verstrekker (Rabobank) hetzelfde verteld. Dat je de rente 'vangt' rechtstreeks op de rekening/bouwdepot.
Dat is wel een fiscaal voordeel, of is het zo dat het geld er nooit lang op staat ? :D

Nog niet misschien

quote:
Niet alleen aan je huis zelf, maar ook alles op/naast/in je huis. Als je een nieuwe tuin er van wilt aanleggen mag dat ook. Of bomen rooien. Of een vijveraanleg. Of een carport.

quote:
the-edge schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 11:45:
[...]

En zo heeft mijn hypotheek verstrekker (Rabobank) hetzelfde verteld. Dat je de rente 'vangt' rechtstreeks op de rekening/bouwdepot.
Dat is wel een fiscaal voordeel, of is het zo dat het geld er nooit lang op staat ? :D
Max 2 jaar.

Snelle motors lopen stuk.
Reg. datum: 14 oktober 1999

Nou hier is het k.u.t..
Na goede nieuws dat onze woning binnen een week waarschijnljik al verkocht is.......

hypotheek loopt nu al weken en het einde is NOG niet in zicht. Nu moeten ze weeeer een ander formulier hebben. Ik word gek van hypotheek tussen personen.

reeds al 2 weken uit stel van financierings voorwaarde en dat loopt volgende week vrijdag af en we hebben nog niks en voor die datum lukt het ook niet meer waarschijnljik.

Morgen maar weer bellen naar hun. Direkt ook naar rechtsbijstand bellen , kwestie voor leggen en bij een echte bank gaan praten zonder tussen personen.

Heb al jaren geweld afgezworen maar......................... :X

Capo wijzigde dit bericht 30-01-2008 21:57 (15%)

Bezig met ICND1 Done, ICND2 Done, SND Done , SNRS,SNPA,CANAC,IPS.

quote:
Capo schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 21:55:
reeds al 2 weken uit stel van financierings voorwaarde en dat loopt volgende week vrijdag af en we hebben nog niks en voor die datum lukt het ook niet meer waarschijnljik.
Is er een kans dat de hypotheek geweigerd zal worden?

Het is toch niet gebruikelijk om de hypotheek al definitief rond te hebben (incl. acceptatie op basis van stukken, acceptatie ORV, etc.) voor de financieringstermijn verstrijkt?

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Tweakers.net Jobs
Tweakers.net Jobs
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws