Reg. datum: 28 april 2000
To be, or not to be, those are the parameters
Forum » General Chat » Werk en Inkomen » Ervaring met huis kopen deel 3
Pagina: 1 2 3 4 ... 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 last
Nieuw TopicAch het gaat om een schatting. Als je het geld niet nodig hebt dan zou ik zowiezo pas achteraf terug vragen als je de exacte kosten weet.quote:4of9 schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 16:11:
[...]
Ik zou wachten tot je alle kosten heb gemaakt (kosten van de notaris e.d)
Ik persoonlijk heb vorig jaar alleen de Rente kosten voor de hypotheek in een VT gevraagd.quote:rwb schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 16:31:
[...]
Ach het gaat om een schatting. Als je het geld niet nodig hebt dan zou ik zowiezo pas achteraf terug vragen als je de exacte kosten weet.
Meestal kan je al wel een redelijke schatting maken. En 50 euro te weinig of te veel terug lijkt me niet zo'n groot probleem
System Specs! Life Sux!! but my girl sux harder >:)
Hoe succesvol ben je als je de WOZ waarde van ex-huurhuizen aanvecht? Bij ons hebben ze ook een stuk of 40 huurhuizen verkocht. Ik heb de mijne gekocht voor een prijs die 18% onder de WOZ waarde van mijn huis ligt, en de andere huizen zullen voor dezelfde prijs verkocht zijn.quote:KatirZan schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 16:21:
[...]
Onze WOZ waarde ligt, volgens de gemeente, op 222.000 euro. Vastgestelde taxatiewaarde bij aankoop was 220.000 euro (dus bezwaar gemaakt, moet ik nog wat van horen). Taxatiewaarde na verbouwing was 265.000 euro zonder de tuin. Taxatie tuin als meerwaarde geeft een extra 10.000 euro bovenop het huis. Wel uitgaande dat de buren de verbouwing zo doen als op papier staat.
Voordeel bij ons is dat het ex huurhuizen zijn die de verkoop in gingen, waarde voor alle woningen stonden dus vast. Alles wat er nu bij gebouwd wordt, al is het 4 huizen verder op, zorgt ervoor dat de prijs per vierkante meter omhoog gaat.
100 % success.quote:Maasluip schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 08:38:
[...]
Hoe succesvol ben je als je de WOZ waarde van ex-huurhuizen aanvecht? Bij ons hebben ze ook een stuk of 40 huurhuizen verkocht. Ik heb de mijne gekocht voor een prijs die 18% onder de WOZ waarde van mijn huis ligt, en de andere huizen zullen voor dezelfde prijs verkocht zijn.
Heb ik nu kans dat ik de WOZ waarde nu ook naar beneden krijg? Of gaat die van taxatiewaarde uit en niet van verkoopsprijs?
Currently Reading | Ik los geen problemen op, ik maak ze alleen...
Je gaat het pas zien als je het doorhebt.
Remko24 wijzigde dit bericht 25-01-2008 10:57 (11%)
System Specs! Life Sux!! but my girl sux harder >:)
Dus hoe groter de koopsom, hoe meer hij verdient. Dus hoe slechter hij onderhandelt, hoe meer hij verdient.. Beetje tegenstrijdige belangen. Of kreeg hij 1% van de vraagprijs?quote:Remko24 schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 10:56:
1% heb ik betaald voor de aankoopmakelaar voor mijn huidige woning (complete traject. bezichtigen en onderhandelen en administratieve afhandeling).
Er zijn steeds meer makelaars die 'andersom' werken. Hoe lager de verkoop prijs tov de vraagprijs, hoe hoger de courtage.quote:MrSleeves schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 11:51:
Dus hoe groter de koopsom, hoe meer hij verdient. Dus hoe slechter hij onderhandelt, hoe meer hij verdient.. Beetje tegenstrijdige belangen. Of kreeg hij 1% van de vraagprijs?
Ik denk dat het gemiddeld geen 20 bezichtingen zijn voordat hij een huis voor je vind.quote:Altaphista schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 12:48:
Dus in het geval dat ik ná 20 bezichtigingen een huis koop heeft het hem zegmaar in totaal 30 uur gekost, is omgerekend zo'n eur 115/uur totaal (ff los van in/ex btw). Maar: hij heeft een pand, werknemers, vaste kosten etc etc dus wat hij overhoudt is niet riant lijkt mij. In het geval van een huis van 2 ton zelfs nog minder.
Tot nu heb ik vaker van een 1,5% tot zelfs hogere percentages gehoord dan 1%!
Nee, precies. En ik denk zelfs dat hij na 10 bezichtigingen je gaat pushen om dat huis dan maar te nemen. Of wellicht dat er ergens een voorwaarde is dat hij na zoveel tijd meer geld kan vragen.quote:rwb schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 13:00:
[...]
Ik denk dat het gemiddeld geen 20 bezichtingen zijn voordat hij een huis voor je vind.
Volgens mij houden makelaars meer dan genoeg over. Voor zover ik weet verdient het erg goed als je kijkt naar opleidingsniveau e.d.quote:Altaphista schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 12:48:
Maar: hij heeft een pand, werknemers, vaste kosten etc etc dus wat hij overhoudt is niet riant lijkt mij. In het geval van een huis van 2 ton zelfs nog minder.
MrSleeves wijzigde dit bericht 25-01-2008 13:13 (50%)
uiteraard weet ik dat het goed verdient en ze er echt wat aan overhouden, ik probeer alleen uit te zoeken wat ongeveer gemiddeld wordt betaald aan provisie. Ligt dat dichter tegen de 2% of eerder 1,5% of 1%.quote:MrSleeves schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 13:09:
[...]
Nee, precies. En ik denk zelfs dat hij na 10 bezichtigingen je gaat pushen om dat huis dan maar te nemen. Of wellicht dat er ergens een voorwaarde is dat hij na zoveel tijd meer geld kan vragen.
Overigens ben je geen goede makelaar als je 20 bezichtigingen nodig hebt; dan heb je niet goed op het wensenlijstje van je klant gelet.
[...]
Volgens mij houden makelaars meer dan genoeg over. Voor zover ik weet verdient het erg goed als je kijkt naar opleidingsniveau e.d.
Je hoeft echt geen medelijden te hebben met mensen waarbij hun werk gerelateerd is aan het aan- en verkopen van huizen (notarissen en makelaars dus). Beide houden een hoop over aan de bedragen die ze in rekening brengen.
Ik heb eens een makelaar gesproken hierover. Het hangt ook af van het feit of ze het inschatten als een 'makkelijk' verkoopbaar huis. Als het huis er netjes uitziet, courant is, goede ligging heeft en je niet van plan bent om de hoofdprijs te vragen zijn ze sneller geneigd om rond de 1% provisie te gaan zitten, het huis is dan voor hun makkelijker verkoopbaar (lees: ze hoeven er niet veel tijd en moeite in te steken).quote:uiteraard weet ik dat het goed verdient en ze er echt wat aan overhouden, ik probeer alleen uit te zoeken wat ongeveer gemiddeld wordt betaald aan provisie. Ligt dat dichter tegen de 2% of eerder 1,5% of 1%.
Als je in 2008 getekend hebt kan je dat natuurlijk niet van de belasting van 2007 aftrekken dat is toch logisch?quote:Beaves schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 15:19:
We hebben een huis gekocht waarvan de overdracht 14 maart plaats zal vinden.
Nu hebben we vernomen dat je in de belastingaangifte van vorig jaar alvast teruggave kan vragen van een aantal kosten die je gemaakt hebt met de aankoop van het huis, zoals notariskosten.
Klopt dit? Of moet ik toch echt tot volgend jaar wachten totdat ik deze kosten kan opgeven bij de belasting.
Verder willen we graag per maand de rente teruggave regelen i.p.v. per jaar. Kan dit aangevraagd worden met de aangifte van vorig jaar of moet ik dit apart aanvragen?
Capo wijzigde dit bericht 29-01-2008 11:05 (32%)
Bezig met ICND1 Passed , ICND2 Passed , SND Passed , SNRS Passed,SNPA,CANAC,IPS.
Tja het kan ook wel een hoop stress voorkomen. Mischien had je er wel 5000 meer uit kunnen krijgen. Maar elke maand dat je huis langer te koop staat kost ook geld. Als je geen zenuw lijer bent dan kan je mischien beter wat meer vragen en een beetje geduld hebben.quote:Capo schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 11:04:
Wij hebben dealtje gemaakt voor verkoop op 1,5% ... echter is waarschijnlijk ons huis binnen anderhalve week verkocht.. weekje op funda..
Ga je wel nadenken dat de prijs misschien te laag is![]()
Maar kan ook juiste moment, juiste huis, etc. zijn.. timing.
Toch valt het me op hoe irrationeel men hier vaak mee omgaat. Een gemiddelde woning van 3 ton met een rente van 5% kost netto ca. 9000 euro per jaar / 750 per maand. Je kunt dus een flinke tijd wachten. Zeker als je meeweegt dat de huizenprijzen typisch gelijk blijven danwel iets stijgen.quote:rwb schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 11:17:
[...]
Tja het kan ook wel een hoop stress voorkomen. Mischien had je er wel 5000 meer uit kunnen krijgen. Maar elke maand dat je huis langer te koop staat kost ook geld.
Praat me er niet vanquote:( maar dat soort dingen kan je soms beter voor je houden).
Ja heb je ook gelijk inquote:rwb schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 11:17:
[...]
Tja het kan ook wel een hoop stress voorkomen. Mischien had je er wel 5000 meer uit kunnen krijgen. Maar elke maand dat je huis langer te koop staat kost ook geld. Als je geen zenuw lijer bent dan kan je mischien beter wat meer vragen en een beetje geduld hebben.
Ik snap dat niet helemaal, mijn schoonzus heeft ook haar huis te koop staan en die is al helemaal in paniek omdat het niet binnen 2 weken verkocht is, maar ondertussen wel de hoofdprijs voor je huis vragen. Als je van jezelf weet dat je niet tegen de spanning kunt moet je gewoon iets lager in je vraagprijs gaan zitten IMHO ( maar dat soort dingen kan je soms beter voor je houden).
Capo wijzigde dit bericht 29-01-2008 11:40 (5%)
Bezig met ICND1 Passed , ICND2 Passed , SND Passed , SNRS Passed,SNPA,CANAC,IPS.
Dat snap ik dus niet.. dat mensen 2500 euro betalen (bij een huis van 2,5 ton) voor werk wat je ook prima zelf kunt doen. Die makelaar lacht zich suf want die moet een paar uurtjes werken (maximaal) voor die 2500 euro.quote:Remko24 schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 10:56:
1% heb ik betaald voor de aankoopmakelaar voor mijn huidige woning (complete traject. bezichtigen en onderhandelen en administratieve afhandeling).
dit kan goedkoper als je bv deeldiensten neemt. zo kon je ook zelf alleen bezichtigen onderhandelen over de prijs en dat hun de administratieve gedeeltes bekijken zoals koop overeenkomsten en notaris perikelen. kan je een half % schelen.
FaceDown wijzigde dit bericht 29-01-2008 13:02 (11%)
Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.
Hangt van de markt af. Als je in Amsterdam een huis wilt kopen, dan zul je veel huizen aan je voorbij zien gaan als je geen makelaar hebt. Aangezien huizen eerst worden aangeboden op het interne netwerk van NVM en paar dagen daarna pas op funda of iets dergelijk komt te staan.quote:FaceDown schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 13:01:
[...]
Dat snap ik dus niet.. dat mensen 2500 euro betalen (bij een huis van 2,5 ton) voor werk wat je ook prima zelf kunt doen. Die makelaar lacht zich suf want die moet een paar uurtjes werken (maximaal) voor die 2500 euro.
Verder heeft die makelaar niet als doel om voor jou een perfect huis voor een goede prijs te verkopen, maar om zo snel mogelijk een huis voor jou te vinden (en dan nog hoe duurder hoe beter).
Currently Reading | Ik los geen problemen op, ik maak ze alleen...
Gewoon inclusief. Je mag de werkelijke kosten opgeven, en BTW hoort daar ook gewoon bij.quote:Qosmic schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 13:21:
de kosten die ik op de VT kan opvoeren zoals taxatiekosten, notariskosten etc.. moet ik die bedragen in of ex btw doen?
kan het namelijk nergens eenduidig terugvinden
ligt natuurlijk ook aan de verkoper.quote:LuCarD schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 13:23:
[...]
Hangt van de markt af. Als je in Amsterdam een huis wilt kopen, dan zul je veel huizen aan je voorbij zien gaan als je geen makelaar hebt. Aangezien huizen eerst worden aangeboden op het interne netwerk van NVM en paar dagen daarna pas op funda of iets dergelijk komt te staan.
Toen ik een huis zocht in amsterdam, had ik een huis gezien die ik wel redelijk mooi vond. Maar waar ik werd overboden. De volgende dag belde de makelaar ons op dat hij een soort gelijke woning gevonden had ( zelfde blok, zelfde verdieping ) die over 3 maanden de verkoop in zou gaan.
Toen wij onze droomhuis hadden gevonden wilden we gelijk de vraagprijs bieden, aangezien we al een 2 keer eerder naast het net hadden gevist. Maar onze makelaar heeft het afgeraden en is voor ons in onderhandeling gegaan, en heeft zijn courtage (1,25%) dubbel en dwars terug verdient.
Dus zeggen een makelaar gebruiken is onzin, is kort door de bocht. Oke als je alle tijd hebt en een beetje verstand van onderhandelen en huizen dan kan je best zonder een makelaar.
Pagina: 1 2 3 4 ... 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 last
Dit topic is gesloten.