Gathering of Tweakers

Quicksearch
Wandelende oorgaanzak

quote:
Gunner schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 09:36:
[...]

Schappelijk. Ik heb eigenlijk een andere huiswaarde voor ogen als ik aan starters denk en bijkomende lening. Dan denk ik aan mensen die op 1 inkomen niet aan de hypotheek eisen kunnen voldoen om een huis te kopen. NIet aan tweeverdieners die een huis van 230K willen kopen. Maar misschien ben ik ouderwets,
Dat vind ik zelf ook, alleen nadat wij een gesprek bij de makelaar gehad hebben is dit naar voren gekomen. Uiteraard ga je dan eigenlijk direct de gemeente bellen over de mogelijkheden, want ik dacht ook dat dat voor mensen waren die in hun eentje geen huis/apartement kunnen kopen. Dit blijkt dus niet zo te zijn en als je dan zelf ook nog eens in aanmerking komt voor die lening, dan is dat mooi meegenomen.

1 nadeel, we moeten dan VOOR het einde van dit jaar een huis gekocht hebben, indien dat niet het geval is, dan komen we er niet meer voor in aanmerking omdat het jaarlijkse inkomen dan ietswat te hoog is :)

Daarnaast zit ik zelf nog te twijfelen of die lening wel nodig is, omdat we over 3 jaar toch flink moeten gaan aflossen daarvoor (versnelde aflossing op die lening) en dit weer niet volledig aftrekbaar is (ws. zelfs helemaal niet). Mijn vriendin ziet dat al helemaal zitten, omdat we dan in principe 20k extra hebben om in het huis te steken (of juist niet er in te steken en zo iets meer te spenderen hebben).

Gelukkig zijn hier in de buurt genoeg huizen voor onze koopprijs te verkrijgen :P

Blijvende onder de naam Administrator en voor de hyverz onder ons...

Ik vind het sowieso riskant die starters-constructies. Ik ben blij dat wij nu de garantie hebben dat onze maandlasten alleen maar (relatief) lager kunnen worden (gegeven dat onze inkomens gelijk blijven of stijgen).
Het is natuurlijk prettig als starter dat je de komende 3 jaar minder betaald, maar het lijkt me een stuk minder aangenaam als je na die 3 jaar opeens veel meer moet gaan betalen. Je hebt namelijk geen enkele garantie dat je inkomen fors is toegenomen. Bij die constructie ga je daar echter wel vanuit, want als dat niet gebeurt zul je het na 3 jaar behoorlijk krapper hebben.
Startersleningen zijn imho leningen voor mensen die huizen willen kopen die ze eigenlijk niet kunnen betalen. Maar daar loopt volgens mij al een heel topic over. :)

Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.

hmm, vervelend; ik moet zo vertrekken naar België voor een klant, zit dus alleen maar in de auto en bij een klant.Wordt dus lastig met telefonisch een bod doen enzo.

Is het ongebruikelijk om dit per email/post te doen?

Rowdy.nl | Realiteit is een ilusie die ontstaat door een tekort aan alcohol... | DDCrew

Reg. datum: 28 april 2000

Je kan toch gewoon bellen, je bod doorgeven en daarbij aangeven dat je morgen pas weer beschikbaar bent voor de reactie? Dat is echt geen probleem lijkt me hoor.

To be, or not to be, those are the parameters

quote:
FaceDown schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 10:19:

Het is natuurlijk prettig als starter dat je de komende 3 jaar minder betaald, maar het lijkt me een stuk minder aangenaam als je na die 3 jaar opeens veel meer moet gaan betalen. Je hebt namelijk geen enkele garantie dat je inkomen fors is toegenomen. Bij die constructie ga je daar echter wel vanuit, want als dat niet gebeurt zul je het na 3 jaar behoorlijk krapper hebben.
Startersleningen zijn imho leningen voor mensen die huizen willen kopen die ze eigenlijk niet kunnen betalen. Maar daar loopt volgens mij al een heel topic over. :)
Ik had het niet beter kunnen zeggen, heel veel mensen "denken" ruim in salaris er op vooruit te gaan. Maar dat is natuurlijk helemaal geen garantie dat dit ook gaan gebeuren.

Ik zeg altijd maar: mag ik jouw glazen bol ook even lenen ;)

Domme vraag misschien. Morgen is er een openhypotheek dag bij ons en kan ik gratis bekijken of ik beter kan huren dan kopen. Echter wil ik niet voor niks daar heen gaan natuurlijk.
Denken jullie dat ik met 15500 jaar inkomen een huisje van 95.000 kan kopen? Eventueel met starterslening (ook al is dat niet zo slim lees ik nu).
Ik werk nu 32 uur per week en ben in mn uppie. Ik wil ook graag 32 uur blijven werken. Thnx voor jullie knowledge.

Wandelende oorgaanzak

quote:
SipdawgMDA schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 19:12:
Domme vraag misschien. Morgen is er een openhypotheek dag bij ons en kan ik gratis bekijken of ik beter kan huren dan kopen. Echter wil ik niet voor niks daar heen gaan natuurlijk.
Denken jullie dat ik met 15500 jaar inkomen een huisje van 95.000 kan kopen? Eventueel met starterslening (ook al is dat niet zo slim lees ik nu).
Ik werk nu 32 uur per week en ben in mn uppie. Ik wil ook graag 32 uur blijven werken. Thnx voor jullie knowledge.
je kan het beste die standaard hypotheek zaken op websites als die van de hypotheker eens doornemen (maximale hypotheek berekenen).
Ik kan je echter nu al vertellen dat je met 15.500 p/j nergens komt ;) dan kan je beter gaan huren :)

4,5 * 15.500 = 69.750 euro max (inc. k.k.) en dan heb ik niet eens met de rente rekening gehouden ;)

KatirZan wijzigde dit bericht 03-10-2007 19:24 (3%)

Blijvende onder de naam Administrator en voor de hyverz onder ons...

Crap! Dus alleen 40 uur per week gaan werken is een optie dan denk ik?

quote:
KatirZan schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 19:24:
[...]

4,5 * 15.500 = 69.750 euro max (inc. k.k.) en dan heb ik niet eens met de rente rekening gehouden ;)
Hoe bedoel je, rekening houden met rente? Dat heeft helemaal niets te maken met de som 4,5xjaarinkomen. Over 70k¤ ypotheek betaal je bij 5% rente per jaar ¤3500. Dan mag je nog wat hypotheekrente aftrekken, en dan kom je per jaar ongeveer uit op ¤2500 wat je kwijt bent aan rente.

Maar idd lijkt me dit bedrag niet echt het reeel om iets te vinden wat beter is dan een huurhuis in de sociale sector.( en daar is die trouwens ook voor :))

quote:
motionparallax schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 20:20:
What is a starter in Amsterdam to do..
Misschien eens wat realistischer worden en ook buiten de ring kijken.

Er schijnt toch ook zoiets te zijn als dat je ouders garant kunnen staan. Kan ik dan ook wat meer lenen dan 70.000?

quote:
SipdawgMDA schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 10:31:
Er schijnt toch ook zoiets te zijn als dat je ouders garant kunnen staan. Kan ik dan ook wat meer lenen dan 70.000?
Dat is geheel afhankelijk voor hoeveel je ouders garant kunnen staan. Je zou een hypotheek van een miljoen kunnen krijgen zolang je ouders maar garant (kunnen en willen) staan.

Zij staan wel hoofdelijk verantwoordeljik voor jouw hypotheek. Dus als jij niet betaald kan het zijn dat de bank hun huis komt opeisen!

LuCarD wijzigde dit bericht 04-10-2007 10:45 (14%)

Currently Reading | Ik los geen problemen op, ik maak ze alleen...

quote:
rwb schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 11:59:
Je kan toch gewoon bellen, je bod doorgeven en daarbij aangeven dat je morgen pas weer beschikbaar bent voor de reactie? Dat is echt geen probleem lijkt me hoor.
Je had gelijk, stelde niet veel voor... :)

Heb 122k geboden, hij ging 't overleggen met de eigenaar en belde me "zo spoedig mogelijk" terug... Dat spoedig zullen we maar met en korreltje zout nemen... Spannend dus... :)

Hoop overigens dat ik te bereiken ben, op de een of andere manier zijn de netwerken in België net zo goed als de wegen... :/ (nofi)

* Rowdy.nl is vandaag bij een klant in België...

Rowdy.nl | Realiteit is een ilusie die ontstaat door een tekort aan alcohol... | DDCrew

quote:
Rowdy.nl schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 10:55:
[...]

Je had gelijk, stelde niet veel voor... :)

Heb 122k geboden, hij ging 't overleggen met de eigenaar en belde me "zo spoedig mogelijk" terug... Dat spoedig zullen we maar met en korreltje zout nemen... Spannend dus... :)

Hoop overigens dat ik te bereiken ben, op de een of andere manier zijn de netwerken in België net zo goed als de wegen... :/ (nofi)

* Rowdy.nl is vandaag bij een klant in België...
Dat is altijd spannend. :P Zelfs als ze zeggen dat ze vandaag terugbellen kan het net zo goed morgen worden. Succes ermee :)

Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.

quote:
LuCarD schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 10:44:
[...]

Dat is geheel afhankelijk voor hoeveel je ouders garant kunnen staan. Je zou een hypotheek van een miljoen kunnen krijgen zolang je ouders maar garant (kunnen en willen) staan.

Zij staan wel hoofdelijk verantwoordeljik voor jouw hypotheek. Dus als jij niet betaald kan het zijn dat de bank hun huis komt opeisen!
Ik heb nu een 1 jarig contract. Houd dat in dat mn ouders voor al het geld garant moeten staan?
Intentie verklaring kan ik helaas niet krijgen.

quote:
SipdawgMDA schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 13:28:
[...]
Ik heb nu een 1 jarig contract. Houd dat in dat mn ouders voor al het geld garant moeten staan?
Intentie verklaring kan ik helaas niet krijgen.
Hoezo kan je geen intentie verklaring krijgen? Als je die niet krijgt is het denk zowiezo niet mogenlijk om een hypotheek op jouw naam te nemen. Toen ik bij de hypotheker was had ik wel wat gehoord over het gemiddelde inkomen over de afgelopen 3 jaar. Daarop gebaseerd kan je ook een hypotheek nemen, maar ik denk dat de bank daar nog wel wat voorzichtiger mee is.

Als je dan toch zou willen kopen dan zouden je ouders de complete hypothekere lening moeten regelen denk ik.

Verder is het natuurlijk wel leuk als je ouders garant kunnen staan, maar je moet je hypotheek natuurlijk nog steeds wel zelf betalen, dus je moet zeker niet een te dure hypotheek nemen. Dan schiet je je doel natuurlijk een beetje voorbij.

rwb wijzigde dit bericht 04-10-2007 13:56 (14%)

quote:
SipdawgMDA schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 10:31:
ja maar als je dan bijv 150k kan lenen, dan zul je nog zelf per maand je hypotheek moeten kunnen ophoesten en met je salaris lukt dat gewoon niet, daarom kan je het bedrag ook bij de bank niet lenen

Ik begrijp het. Dan is voor mij een zo een goedkoop mogelijke huurwoning helaas eerst de enige optie. Het lijkt me nu overbodig om nog naar de vrije info avond te gaan van de hypotheek na jullie tips?

quote:
SipdawgMDA schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 15:41:
Ik begrijp het. Dan is voor mij een zo een goedkoop mogelijke huurwoning helaas eerst de enige optie. Het lijkt me nu overbodig om nog naar de vrije info avond te gaan van de hypotheek na jullie tips?
Kun je altijd doen, je wordt er altijd slimmer van toch? Ik zou er alleen niet heen gaan met het idee dat je er nu wat aan hebt. Maar misschien interessant voor over een (paar) jaar?

Funky vidi vici!

Bah, ik zit in dubio. Heb een hele leuke woning in Delft gezien voor 229k. Heb al bij de hypotheker verschillende bedragen met bijbehorende lasten uitgerekend. Bij een huizenprijs ex kk van 225k, 50% aflossingsvrij, 50% spaarhypo met 12.000 inleg gaat me 800 euro p/m nettolasten kosten.

Ik kan zo in het huis trekken (dus geen nieuwe keuken ofzo nodig). Jaarsalaris is 41k per jaar en heb verder ruime bankrekening dankzij niet zoveel uitgeven afgelopen jaren...

Doen of niet doen? Voor onder de 2 ton heb ik nog niet echt iets leuks gezien. In principe ben ik nog starter want ik kom uit een huursituatie, maar wel een oude starter haha (bijna 34)

waarom moeilijk doen als je met een beetje meer moeite ook onmogelijk kunt zijn?

Tja dat is toch vooral een vraag die je zelf zult moeten beantwoorden. Blijkbaar heb je al met een hypotheek adviseur gepraat en is het voor jou haalbaar.

Dan moet je alleen nog kijken of je het geld er ook voor over hebt. Als je het kan en wil betalen en je vindt het echt een leuk huis zou ik zeker een bod uit brengen.

Waarom zit je in dubio? Je noemt verder alleen maar voordelen (je kunt het betalen, je kunt er zo in, etc.)

Mijn fotoblog | Xbox Live: Arfman77 | DRoME LAN Gaming 1996-2006 | Nikon D80 met glas

Funky vidi vici!

Probleem is dus wel dat mijn nettomaandlasten + bijdrage VVE bij elkaar de helft van mijn netto salaris bedragen... Is dat niet te veel? De hypotheek is ong. 6x mijn jaarsalaris dus.

Ik weet niet precies wat gangbaar is voor welk gedeelte je max. kwijt zou moeten zijn aan woonkosten. Dat is nog excl. gas & licht e

waarom moeilijk doen als je met een beetje meer moeite ook onmogelijk kunt zijn?

Tja dat is natuurlijk afhankelijk van wat je voor bestedingspatroon hebt.

Als je bijvoorbeeld ¤ 2000,- netto salaris hebt dan hou je dan dus ¤ 1000,- euro over voor de rest van je uitgaven zoals

-Gemeenteheffingen
-Waterschapsbelasting
-Eten
-GWL
-Verzekering
-Overige

Het is dan denk handig om gewoon een lijstje te maken met welke kosten je gaat krijgen en of je dan genoeg over houdt. Indicaties van prijzen kun je wel vinden op de nibud site, en voor de gemeentebelasting enzo kun je op de gemeente site kijken.

Lijstje maken inderdaad. Heb ooit wel eens een stelregel gehoord dat je hypotheeklasten (+ evt. VVE) niet meer dan 1/3e van je nettoloon mogen zijn. In mijn situatie klopt dat ook aardig moet ik zeggen, omdat je anders echt moet sappelen of echt niet rondkomt.

Mijn fotoblog | Xbox Live: Arfman77 | DRoME LAN Gaming 1996-2006 | Nikon D80 met glas

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Tweakers.net Jobs
Tweakers.net Jobs
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws