Op dit moment zitten mijn vriendin en ik ook in een leuke situatie.
Mijn vriendin (22) heeft, na 4 jaar studie, direct een baan aangeboden gekregen waar ze nu net uit haar proeftijd is (ondertussen). Dwz een contract voor een jaar, dus voor een hypotheek een werkgeversverklaring...absoluut geen probleem
Ikzelf (24) heb al 7 jaar een vaste baan met contract voor onbepaalde tijd. 37 uur p/w en een goed salaris (omgerekend naar 40 uur net iets onder een modaal inkomen, per volgend jaar omgerekend een modaal inkomen).
Nu zijn wij dus druk aan het zoeken hier in de randstad en dan ook niet zo'n heel erg goedkope (zelfs uitgeroepen tot duurste) gemeente, de Haarlemmermeer, naar een 1-gezins woning van rond de 230.000 euro. Goed te betalen voor ons en zijn daarom eigenlijk, omdat we starters zijn, zelfs nog op zoek naar een huis met wat werk voor ruim onder de 230k.
Hypotheek? Geen probleem, via websites komen we goed boven de 230k uit (inc. k.k).
Ondertussen flink wat hypotheek gesprekken gehad en hier is uit voort gekomen dat wij, mits we binnen nu en 1,5 maand tijd iets kopen, zelfs nog in aanmerking komen voor een starters-lening (tussen 20 en 45k). Dit zou heel mooi zijn aangezien de toetsing eens per 3 jaar is en wij dan 3 jaar lang iets ruimer in de centen zitten en dit in het huis kunnen steken of juist zouden kunnen sparen.
Wij werken dat, kwa hypotheek, wel met enkele totaal-pakket-aanbieders, omdat dit gewoonweg goedkoper is dan alles zelf te regelen (okay, niet goedkoper, maar het scheelt niet heel erg veel en het scheelt een hoop romslomp).
Komt er op neer dat indien wij een huis kopen (bieden doen we zelf, hoop ervaren mensen om mij heen ivm mijn werk) dat we 1 telefoontje hoeven te plegen, hierna alles geregelt wordt en wij nog maar enkele keren langs hoeven om een handtekening te zetten (en uiteraard het welbekende gemeente gedoe te regelen.).
Er is dus niet zo gek veel aan om een huis te kopen. Okay, er komt een hoop bij kijken, maar als je voor jezelf al een hoop hebt uitgezocht en alles heel duidelijk is voor jou en je partner, dan kan er kwa kosten gewoon niet veel fout gaan.