Gathering of Tweakers

Quicksearch

Acties: [view]

Door: André Moderator WEB/GFX/DTE
Ja, zoek maar eens op "academici hypotheek" en vind bijvoorbeeld deze.

andrescholten.nl, weblog over SEO, DHTML en Webanalytics

Kei-goed...
Reg. datum: 12 november 2001

quote:
motorbloempje schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 13:06:
[...]

dat is ook het idee hoor ;) om pas te gaan zoeken naar een koophuis zodra hij een baan heeft. Anders is het niet te doen/niet mogelijk.

Maar er zijn dus hypotheken voor mensen met een goed salarisprospect?
Jahoor, die zijn er zeker. Je zult alleen voor jezelf moeten bepalen of je dat "extra risico" wil lopen. Als je zo'n (in verhouding erg hoge) hypotheek neemt, ga je er in feite vanuit dat je financiële situatie op redelijk korte termijn flink gaat verbeteren. Als die vooruitgang dan uitblijft of tegenvalt, om welke reden dan ook, zit je wel nog steeds met een dure hypotheek.

Ik ga er wel vanuit, dat je ook voor zo'n hypotheek een aanstelling voor onbepaalde tijd moet hebben. Als je vriend over 1,5 jaar afstudeert en meteen een baan heeft, dan is de kans dus best aanwezig dat je daarna nog een jaar moet wachten totdat hij een aanstelling voor onbepaalde tijd heeft.

Think smart........ Act stupid........
Nieuwe PC is binnuh! SPECS: hier dus.

Zillion Lives!

Werkgeversverklaring doet meestal wonderen.... :)

Ligt compleet aan de situatie en de hypotheekverstrekker hoe en wat er te regelen valt. Praat dus altijd met meerdere partijen of met een goede tussenpersoon, de verschillen kunnen dramatisch zijn.

Acties: [view]

Door: Rukapul Moderator WI/SG/SF
quote:
motorbloempje schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 12:35:
We zijn al langzaam een beetje aan het kijken wat voor huis we graag zouden willen hebben (als er maar ruimte is om de motoren te parkeren ;) ) maar ik vraag me af: wat zijn de hypotheek mogelijkheden als je met z'n tweeen bent maar de een heeft nog geen full-time baan, maar wel goede baan vooruitzichten als het even meezit.

Iemand hier ervaringen mee?
We willen het liefst een kleine eengezinswoning kopen, en daar meteen een aardige tijd blijven wonen en het opwaarderen om zo ons met flinke overwaarde op de huizenmarkt te zetten.
Reken het eens door tegen de nu geldende getallen :)

Het gaat dus om een startsalaris voor een WO-er. Stel dat is EUR 2500/maand + vakantiegeld + 13e maand. Komt neer op 14x2500 = 30.000. Max is normaal zo'n 4.5x inkomen wat neerkomt op 135.000. Stel dat een bank op basis van een vast contract en vooruitzichten 6x wil geven: 180.000. Ivm KK kun je dan een huis van ca 165.000 kopen). Dat huis is dan waarschijnlijk wel flink brak en ligt in een beroerde buurt waardoor je er niet "een aardige tijd in wil blijven wonen". Bovendien zit je de eerste tijd met een volledig uitgemaxte hypotheek. Een factor 7 helpt je maar marginaal verder.

Waarschijnlijk kun je nog beter eerst een paar jaar in een koopappartement zitten of huren.

Kei-goed...
Reg. datum: 12 november 2001

quote:
dominator schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 13:20:
Werkgeversverklaring doet meestal wonderen.... :)

Ligt compleet aan de situatie en de hypotheekverstrekker hoe en wat er te regelen valt. Praat dus altijd met meerdere partijen of met een goede tussenpersoon, de verschillen kunnen dramatisch zijn.
Werkgeversverklaring heeft iedereen nodig voor een hypotheek. Je zou het op een intentieverklaring kunnen doen, dat lukt meestal wel. Maar persoonlijk lijkt het mij verstandig om niet "meteen" na een start in je eerste baan grote verplichtingen aan te gaan. Ik zou toch even afwachten hoe het allemaal bevalt en even rustig nadenken waar en hoe ik de komende jaren zou willen (en kunnen) gaan wonen.

Think smart........ Act stupid........
Nieuwe PC is binnuh! SPECS: hier dus.

Bite my shiny metal ass!
Reg. datum: 25 februari 2001

quote:
BazzH schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 07:52:
[...]

Werkgeversverklaring heeft iedereen nodig voor een hypotheek. Je zou het op een intentieverklaring kunnen doen, dat lukt meestal wel. Maar persoonlijk lijkt het mij verstandig om niet "meteen" na een start in je eerste baan grote verplichtingen aan te gaan. Ik zou toch even afwachten hoe het allemaal bevalt en even rustig nadenken waar en hoe ik de komende jaren zou willen (en kunnen) gaan wonen.
Meh.. ik ben ook vrij snel tijdens mijn 1e baan gaan kopen. Achteraf absoluut geen spijt van gehad! Het voordeel is dat je zelf kunt kiezen waar je gaat wonen, en je kunt al meteen alles zelf naar eigen smaak verbouwen / inrichten etc.

Als je het na een paar jaar (minstens 2) moe bent, kun je altijd weer verhuizen. En bij je 2e huis doe je alles beter dan de eerste door de ervaring die je opgedaan hebt.

Enige risico wat je echt loopt, is dat de huizenprijzen zakken. Maar met de krapte op de markt zie ik het niet gebeuren. En uiteraard loop je een risico als je je baan verliest. Maar een jonge WO-er komt wel weer aan de bak.

Tevens is het een goede strategie om een 'opknappertje' te kopen waar je zelf het e.e.a. aan verbetert. Hoeft niet zo duur te zijn, en je kunt het er goed uithalen. Ik zou dan wel opletten dat je iets koopt wat qua structuur goed is, maar qua afwerking niet. Ik heb zelf bijv. voor 132k5 een appartement gekocht wat in originele staat was (in '78 gebouwd, en net uit de verhuur gekomen). In opgeknapte staat (met relatief goedkope keuken & badkamer) doet hetzelfde appartement al minstens 160k. Terwijl dat opknappen maar 10-15k kost. Dus dan heb je het er al veel sneller uit.

brama wijzigde dit bericht 02-10-2007 09:38 (3%)

Brama is lid van het Front Auto Check Image. Front Auto Check Image is onderdeel van de 'verbeter GoT, begin met het CMS!' stichting.

quote:
motorbloempje schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 12:35:

We willen het liefst een kleine eengezinswoning kopen, en daar meteen een aardige tijd blijven wonen en het opwaarderen om zo ons met flinke overwaarde op de huizenmarkt te zetten.
Vind het zo grappig dat mensen er altijd maar van uitgaan van "overwaarde" Dat is helemaal geen garantie hoor ;) Nu wellicht wel maar hoe is dat over 5-10 jaar?

Professioneel azijnpisser

quote:
Slasher schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 10:23:
Vind het zo grappig dat mensen er altijd maar van uitgaan van "overwaarde" Dat is helemaal geen garantie hoor ;) Nu wellicht wel maar hoe is dat over 5-10 jaar?
Nou inderdaad. Ons nieuwe huis richt ik in en laat ik verbouwen zodat ik er zelf prettig in kan wonen en niet om er eventueel later wat winst uit te halen.

Dat is net zoals met dat RTL4 programma "Bouwval Gezocht". Mensen kopen een krot van een huis, spenderen maanden en bakken geld en het hele programma is gericht op overwaarde creeeren. Dat druipt er echt vanaf.

Kom op he, waar doe je het voor? Om prettig te wonen of om te kunnen zeggen "ik heb 25K 'verdiend'" ? :?
Op zoek naar user icon...

Ook een optie is om een derde partij voor jullie garant te laten staan.

Vaak zijn dit de ouders. Dit kan je met hun overleggen.

1 game pc en 4 kantoor pc's

quote:
blue eyes schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 10:33:
Ook een optie is om een derde partij voor jullie garant te laten staan.

Vaak zijn dit de ouders. Dit kan je met hun overleggen.
Zoiets zou ik nimmer willen. Ik wil niet afhankelijk van m'n ouders willen zijn om een huis te kunnen betalen, want blijkbaar kan je het huis dat je wil kopen eigenlijk financieel niet veroorloven.

Gunner wijzigde dit bericht 02-10-2007 10:45 (5%)

nou ja, opwaarderen, opwaarderen :)

ik werk nu al 2 jaar in de sociale woningbouw, en heb ietwat verstand van huizen. Sociale verhuurders die bepaalde huizen kwijtwillen, omdat het hun enig bezit is in een stad/wijk of omdat de huurprijs te hoog is voor sociale woningbouw (dus verkopen). Deze huizen zijn in een goed onderhoude staat, niet 'duur' (153.000 k.k. voor een eengezinswoning met garage :') ) maar er zitten alleen geen 'luxe' dingen in: er zitten woningbouw keukens en douches in etc. Kaal opgeleverd vaak in plaats van met plavuizen, laminaat of weetikveel wat. Dus dat bedoelde ik met opwaarderen. Keuken plaatsen, dat soort dingen. En dat is voor het eigen plezier ;) maar ook fijn als je daarna wel meer terug krijgt voor je huis, ervanuitgaande dat de huizenmarkt niet al te veel zal kelderen de komende 10-15 jaar -O- )

En iemand garant te laten staan.. dat doe ik niet. Of we doen het zelf, of we doen het niet en gaan dan nog liever particulier huren de eerste jaren om geld voor een koophuis bij mekaar te sparen. Maar zoals je aan de prijs boven ziet. Opzich hoeft kopen niet bijzonder duur te zijn, en de eerste tijd kan ik prima leven met een woningbouw-keuken ;) dat doe ik al 3 jaar ;) dus er is ruimte voor sparen ed.

Daarbij woon ik al 3 jaar op mezelf en heb ik veel witgoed en meubels om mee te nemen. Het ligt er maar net aan wat je uitgeeft op het moment dat je verhuist (aan verf en meubels).

met mijn vorige baan kon ik al een hypotheek van 118.000 krijgen, en dat was zonder diploma, en in mijn eentje.. denk dat we met z'n tween, HBO en WO opgeleid, wel een eind kunnen komen :)

motorbloempje wijzigde dit bericht 02-10-2007 10:46 (6%)

R.I.P. aan de nabestaanden :'(

Op zoek naar user icon...

quote:
Gunner schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 10:44:
[...]

Zoiets zou ik nimmer willen. Ik wil niet afhankelijk van m'n ouders willen zijn om een huis te kunnen betalen, want blijkbaar kan je het huis dat je wil kopen eigenlijk financieel niet veroorloven.
Ik zou het ook niet willen. Als ouder zijnde zou ik dit alleen willen bij een enorm financiële armslag ;)

Dit wordt wel gedaan door starters die binnen afzienbare tijd wel zelf alles kunnen financieren. Je kan op deze manier wel dat leuke huis kopen wat net niet binnen je bereik ligt met je huidige inkomen.

Maar daar zijn ook andere mogelijkheden voor (bijv. schenking door ouders).

1 game pc en 4 kantoor pc's

Na een hoop lezen toch nog een paar vraagjes over... Misschien dat jullie mij kunnen helpen... :)

Eerst even 't verhaal. Ik ben dus al een tijdje op zoek naar een eigen appartementje.Bewust een appartement, omdat de huizen die ik op dit moment (in mijn eentje) kan betalen in Venlo in wijken liggen waar ik niet graag wil wonen... :/
Ook wil ik 't liefste in 't centrum wonen, ook al is dat lastiger met parkeren...

Nu heb ik een leuk appartement gevonden. Het is een complex met 9 appartementen die tot voor kort verhuurd werden. Er zijn er nu nog 7 in de verhuur, 2 worden nu verkocht. Het eerste is 80 m2 voor 129.000kk, en 't tweede appartement is 90 m2 voor 134.500kk.

Ik ben twee weken terug gaan kijken voor beide appartementen. Het tweede appartement had ik echt zoiets van, wow, dit is het!, dus ben ik afgelopen woensdag nogmaals terug geweest voor een tweede bezichtiging van het tweede appartement. Die tweede keer had ik nog een vriend meegenomen die nogal verstand heeft van verbouwen, omdat ik er wel 't een en ander aan wil veranderen... :P
Die tweede bezichtiging had wat positieve en negatieve puntjes, positief als in de zin van; de maten op de bouwtekening kloppen niet; sommige maten zijn groter. (iig nergens kleiner) Ook bleek de deur van de hal naar de woonkamer niet op de plaats van de bouwtekening te zitten, deze blijkt recht voor de keuken te zitten. (zou ik verplaatst hebben als dat niet al zo was)

't negatieve was dat ik nog eens goed kon kijken naar 't enige echt negatieve aan 't appartement; de verwarming. 't pand is van 1960 en de verwarming is dus achteraf ingebouwd. Resultaat; dikke pijpen voor de enorme radiateuren over de muren. Er kunnen echter een stel radiatoren vervallen dus er kan al een groot gedeelte van de beuizen weg, en een ander gedeelte kan weggewerkt worden achter koven. (vb; ik hoef niet twee radiatoren op m'n slaapkamer; daar heb ik zowieso nooit een verwarming aan...) Dus de negatieve punten zijn met een beetje inspanning goed op te lossen... :)

Nu ben ik dus zover dat ik een bod wil gaan uitbrengen op dit appartement. Ik heb dus nu wat zitten zoeken op die website uit de startpost (huiskopenvoorbeginners.nl) en heb me aangemeld bij de VEH. Hier zie ik dan weer dat ik vanalles op moet nemen in mijn bod. (De verkopende makelaar heeft geen biedingsformulieren) Ik heb gelezen dat ik zaken zoals niet rondkrijgen financiering, bouwtechnische keuring etc moet opnemen ls ontbindende voorwaarden?

Ook zit ik met 't probleem dat ik niet weet wat ik moet gaan bieden. Bij VEH kun je een advies daarover krijgen, gebaseerd op verschillende gegevens uit de omgeving ed. Maar er waren voor dat appartement niet voldoende relevante gegevens voorhanden... :?

Nu zei die vriend die mee was geweest dat hij verwachtte dat ik 't appartement wel voor ergens tussen de 120.000 en de 125.000 zou moeten kunnen krijgen en dat ik mijn openingsbod zou moeten zetten op 115.000... Dit ook omdat ik nog wel wat zaken moet verbouwen. Ook heb ik niet kunnen veriferen of de bedrading ok is; geen lampen oid. Er zit onder in de kelder een meterkast en boven in 't appartement een 'ouderwets' stoppenpaneel. Ook moet ik overal behang afhalen, verwarmingsbuizen verleggen/weghalen en de ketel is ook binnen niet al te lange tijd aan vervanging toe. (Merk Agpo Ferroli, bj 1991)

Nu dus mijn twee vraagjes (na een enorm lang verhaal 8));
  • Wat denken jullie van die bedragen, met welk openingsbod zou ik 't beste kunnen starten?
  • Wat moet ik nou precies bij dat bod vermelden en hoe breng ik een bod uit? Per telefooon/mail/brief/fax?
Nog even ter volledigheid; de eigenaar van 't pand etc is (meen ik) ING vastgoed en de verkopende makelaar is van een andere organisatie...

Rowdy.nl | Realiteit is een ilusie die ontstaat door een tekort aan alcohol... | DDCrew

Ik denk eerlijk gezegd niet dat je het kunt kopen voor 120-125 als de vraagprijs bijna 135 is, tenzij het al geruime tijd te koop staat. Staat het maar pas te koop dan zou ik sowieso eens gaan opschieten, want volgens mij is er al een hoop tijd verstreken sinds je eerst bezichtiging.
Je kan uiteraard proberen om 115 te bieden, al denk ik dat de kans groot is dat de verkoper je bod niet accepteert. Dan zul je dus met een hoger bod moeten komen.

Dat jij verder vanalles wilt verbouwen doet niet veel aan de prijs af, dat is jouw probleem en niet dat van de verkoper (tenzij verbouwing noodzakelijk is wegens slechte staat oid). De ketel zou je wel mee kunnen nemen in je argumentatie, evenals een eventueel oude keuken en/ of badkamer.

Je bod kun je uitbrengen per telefoon. Zeg er dan bij dat het onder voorbehoud van financiering is, maar dat is eigenlijk al standaard zo. Pas als het voorlopig koopcontract opgesteld gaat worden, moet je er zeker van zijn dat dit erin staat.

Als je een beetje goed kunt onderhandelen kun je ook een afspraak maken met de makelaar, zodat je aan tafel de onderhandelingen kunt voeren. Dat bespaart een hoop gezenuw (wachten), en als je goed kunt onderhandelen kun je er zo nog wel een mooie prijs uitslepen. Je bent er sowieso van verzekerd dat de makelaar niet met jouw bod naar een andere partij loopt om ermee te schermen.

Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.

Reg. datum: 28 april 2000

Het is meestal erg moeilijk om te bepalen wat je moet bieden. Het hangt van een hele hoop factoren af. Het belangrijkste is denk om eerst voor je zelf duidelijk te krijgen wat je er voor over hebt.

Je kan via de postbank ook gratis een bied advies krijgen. Deze mensen kijken even snel naar de huizenprijzen in de buurt en hoe lang het te koop staat en geven dan een advies. Het is natuurlijk per situati anders maar aangezien het niks kost heb je ook niks te verliezen.

To be, or not to be, those are the parameters

quote:
FaceDown schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 12:47:
Ik denk eerlijk gezegd niet dat je het kunt kopen voor 120-125 als de vraagprijs bijna 135 is, tenzij het al geruime tijd te koop staat.
Inderdaad. Ik ga eerdaags ook m'n appartement te koop zetten voor 137K. Ik zal m'n makelaar vertellen dat ie me niet lastig hoeft te vallen als iemand 120K wilt bieden. Dat is zonde van m'n tijd.

Huizen in die klasse hoef je niet te rekenen dat je er 10K af krijgt. Of het moet al wel heel lang te koop staan.

Gunner wijzigde dit bericht 02-10-2007 13:13 (5%)

Spits ya in the face!

quote:
Zeker bij een bestaande woning moet je eerst nog je kk terugverdienen... Mijn eerste woning was bestaande bouw en daar heb ik 4 jaar in gewoond en net m'n kk terugverdiend bij verkoop. Heb nu een nieuwbouwwoning en daar al een redelijke overwaarde op (na aftrek van investeringen in de woning). Garanties zijn er niet, maar met een nieuwbouwwoning heb je een goede investering te pakken. Als je een beetje handig bent, kan je de extra kosten bij nieuwbouw aardig drukken.
Hm, kijk, dat vermoedde ik dus ook al; persoonlijk had ik de gedachte rond 125k te beginnen en dan rond de 130k te eindigen...

Overigens zei die makelaar tijdens die tweede bezichtiging: "Als je nog vragen of zo hebt; alles is bespreekbaar". Wat bedoeld ie daar nu mee...?

Rowdy.nl | Realiteit is een ilusie die ontstaat door een tekort aan alcohol... | DDCrew

quote:
Rowdy.nl schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 13:20:
Hm, kijk, dat vermoedde ik dus ook al; persoonlijk had ik de gedachte rond 125k te beginnen en dan rond de 130k te eindigen...
Dan kan als je het HEEL graag wilt en koste wat kost niet aan je neus voorbij wilt laten gaan. Je kan ook laag inzetten, met het risico dat er meer gegadigden zijn en dat je dus achter het net vist.
quote:
Overigens zei die makelaar tijdens die tweede bezichtiging: "Als je nog vragen of zo hebt; alles is bespreekbaar". Wat bedoeld ie daar nu mee...?
Uh.. dat je 'm alles kunt vragen?

Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.

quote:

Dat je het over de prijs kan hebben. Sommige huizen die uit de verhuur komen, worden gewoon voor een vaste prijs verkocht kan niet over de prijs onderhandeld worden.

Met die radiatoren moet je wel opletten dat je het goede Wattage haalt, je kan niet 'zomaar' ergens een radiator weghalen, dat heeft invloed op je warmte (en ook het verbruik van je ketel).
Reg. datum: 19 oktober 2001

quote:

Dat er ruimte is voor onderhandeling.

Repeat after me: I Will Use Google Before Asking Stupid Questions

quote:
Misschien is dat wel reeel, maar dat kunnen wij niet inschatten. Aangezien je zeker de ketel moet vervangen etc etc
quote:
FaceDown schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 13:24:
[...]

Dan kan als je het HEEL graag wilt en koste wat kost niet aan je neus voorbij wilt laten gaan. Je kan ook laag inzetten, met het risico dat er meer gegadigden zijn en dat je dus achter het net vist.

[...]

Uh.. dat je 'm alles kunt vragen?
De makelaar lijkt nogal happig en erg vriendelijk, dus ik vermoed dat er niet zoveel/geen andere gegadigden zijn...? Ik steek liever meer geld in het aanpassen van mijn huisje, dan dat ik het teveel uitgeef aan een makelaar etc... Maar je zegt dus als ik 125 moet bediden als ik het heel graag wilt hebben, maar met een beetje meer risico nemen zou ik lager in kunnen zetten? (Aan wat voor bedrag denk je dan?)

Met betrekking tot die vraag; ik kan 'm idd alles vragen, maar hij zegt dat alles "bespreekbaar" is... Ander woord, andere betekenis, maar wat bedoeld ie daarmee...? :?
edit:
ah, ik moet sneller leren typen dus... ;)

Wat je ook zou kunnen doen is naar een bedrijf gaan wat zowel de hypotheek als de onderhandelingen kan doen, dat kost wel geld, maar dat doet iemand het voor je die er verstand van heeft. Die regelt dan gewoon alles voor je enige verplichting die jij hebt is dat je dan daar een hypotheek afsluit (Wij hadden dat het beviel prima. 1000 euro kosten als we daar de hypotheek afsluiten en 2000 euro als we het daar niet zouden doen) En het was ons goed bevallen
quote:
Jaspertje schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 13:35:
Wat je ook zou kunnen doen is naar een bedrijf gaan wat zowel de hypotheek als de onderhandelingen kan doen, dat kost wel geld, maar dat doet iemand het voor je die er verstand van heeft. Die regelt dan gewoon alles voor je enige verplichting die jij hebt is dat je dan daar een hypotheek afsluit (Wij hadden dat het beviel prima. 1000 euro kosten als we daar de hypotheek afsluiten en 2000 euro als we het daar niet zouden doen) En het was ons goed bevallen
Klinkt ook interessant, wat voor bedrijven doen zoiets? Zal de hypotheker/VEH bedrijven hier in de buurt weten...?

Ik heb overigens mijn gegevens achter gelaten bij de postbank, ben benieuwd, ik wordt als het goed is binnen 2 uur teruggebeld voor een biedingsadvies... :)

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Tweakers.net Jobs
Tweakers.net Jobs
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws