Hoofdcategorieën
Topicacties

Duurzame Energie deel 3

Pagina: 1 2 3 4 ... 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 last

Nieuw Topic
www.myecohouse.net
Reg. datum: 30 mei 2007

@TD-er: Ik kan even geen kwh-meter meer zien, onze meterkast puilt al uit van deze meters, nu al 6 telwerken, probeer dat de meteropnemer maar eens duidelijk te maken ;-)
Een extra aansluiting zou denk ik wel kunnen, maar dan heb je ook extra vastrecht e.d.

@CanonG1: Ons verbruik zal ongeveer 7000kWh/j zijn, wij hebben geen gas en 'stoken' met een warmtepomp (lijkt veel maar 7000kWh komt overeen met zo'n 800 m3 aardgas).
2 personen, modern goed geisoleerd vrijstaand huis, 10 spaarlampen enkele LEDlampen, geen energieverslindende apparatuur.
Het 'probleem' is dat de PV-installatie maximaal levert op momenten dat de warmtepomp het niet nodig heeft. Dus in de zomer veel invoeding en in de winter hoog verbruik.

zonne-energie voor iedereen

quote:
styno schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 13:30:
Elke vorm van overheids stimulatie voor milieuvriendelijke(re) producten en het milieubewuster maken van de consument lijkt mij lovenswaardig. Het huidige model is wellicht niet de beste en waarschijnlijk een resultaat van ons polder model (nooit echt radicale beslissingen nemen) maar in mijn optiek beter dan niks.
Mijn insteek is een gezonde en voorspoedige ontwikkeling van de eigen zonnestroom markt. Daar zal (a) wat nu bekend is van Schoon en Zuinig en (b) de verkoop van 10.000 x 4 m² zon-PV á raison van 600 euri schoon in het handje van mevrouw Cramer door energieconcern NUON (grootste CO2 uitstoter) geen drol aan veranderen. De innovatie in Duitsland is door kleine en middelgrote, vaak gloednieuwe bedrijven getrokken die geen enkele band hebben met de energiesector. Dat werkt, als je geen automatisch geld genererende, majeure "fossiele belangen" hebt...

We moeten naar doorbraken op de energiemarkt. Die worden "door de bank genomen" niet door de facto (semi-)monopolisten op een "markt" geinitieerd, om het dan maar zo te zeggen... :/

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

quote:
jja schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 22:55:
@TD-er: Ik kan even geen kwh-meter meer zien, onze meterkast puilt al uit van deze meters, nu al 6 telwerken, probeer dat de meteropnemer maar eens duidelijk te maken ;-)
Een extra aansluiting zou denk ik wel kunnen, maar dan heb je ook extra vastrecht e.d.
Nog veel groter probleem: je hebt maar een EAN aansluitregisternummer. Je kunt volgens mij als huishouden geen aanspraak maken op een tweede EAN. En ALS het al zou kunnen (probeer het maar eens te vinden in de DTe bureaucratenbrei, heb ik ff geen zin in :N ), zul je daar ongetwijfeld vet voor moeten dokken, want dan ben je "opeens" producent, waarvoor "wat andere" regeltjes gelden. En decentrale producenten in een Hollandsche burgerstraat? Wablief? Daar kunnen we niet aan beginnen, meneertje, da's allemaal niet kosteneffectief... (of zoiets...)
quote:
@CanonG1: Ons verbruik zal ongeveer 7000kWh/j zijn, wij hebben geen gas en 'stoken' met een warmtepomp (lijkt veel maar 7000kWh komt overeen met zo'n 800 m3 aardgas).
2 personen, modern goed geisoleerd vrijstaand huis, 10 spaarlampen enkele LEDlampen, geen energieverslindende apparatuur.
Het 'probleem' is dat de PV-installatie maximaal levert op momenten dat de warmtepomp het niet nodig heeft. Dus in de zomer veel invoeding en in de winter hoog verbruik.
Opgelet: zelfs al kom je gesaldeerd onder die 3.000, er is in de "sector" sprake van een maximaal gemiddelde maand "saldering" (dus max. 3.000/12 is 250 kWh/maand netinvoeding). Zelfs leverancier Greenchoice, die de netkosten ook doorberekend en factureert, is verplicht daar aan mee te werken, ook al vinden ze het zelf waarschijnlijk ook bezopen (dat krijg je als je onder de knoet van de NMa zit...). Je moet maar net een netbeheerder hebben die dat als uitgangspunt gebruikt, en je in de zomer dus straks naait met een slimme meter als wapen in de hand: "Tja, pech gehad, meneertje, ik zie dat u in de maanden maart-september meer dan het gemiddelde/maand gesaldeerd hebt, dus dat is dan jammer van uw netinvoeding voor die periode. U krijgt niks.".

Het is weer zo'n karakteristiek polderiaans "scenario" waarvan ik op mijn blote knietjes tot Moeder Aarde bid dat het geen bewaarheid wordt.

Anders word ik vast wakker in de Bureaucraten Hel... 7(8)7

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Maar weer eens een heftig berichtje.

Concentrating Solar Power gaat in 6 jaar tijd "slechts" 50 miljard Euri krijgen van de Europese Commissie... :o

http://www.polderpv.nl/ni...7_50miljard_euri_voor_CSP

Now, THAT's different cook!

Man, man, man.

Gaan we het nog meemaken? Mooie duurzame gedachten dromen tijdens het "heengaan"?

Ik wil in ieder geval een zonnepaneeltje op mijn graf. Mag een kleintje zijn... :*)

Dan mag de stadswarmte turbine straks met die benodigde hoogspanningsleiding uit Marokko gevoedt gaan worden (maar de transportkosten hoef ik dan natuurlijk, als "eigen decentrale opwekker van zonnestroom" niet te betalen! :X )

Ik heb al een felicitatiemeeltje naar Evert van GEZEN gestuurd. De bofkont. Worden hectische tijden voor hem...

www.myecohouse.net

Ik heb wel twee EAN nummers en heb toch wat andere ervaringen. Dat aanvragen was zo geregeld en de kosten waren laag genoeg om het voor mij aantrekkelijk te maken. Dus ben nu officieel een Producent, en Nuon saldeert en geeft ook nog die opwekvergoeding.
Je merkt wel dat de MEP-vergoeding eigenlijk bedoeld is voor zeer grote installaties, de administratie overhead is enorm.

Tot op heden heeft Nuon monitoring alleen de meterstanden genoteerd tijdens het vervangen van een defecte kwh-meter en hebben ze de invoeding netjes verdeeld over de gehele periode. Maar inderdaad een slimme meter kan hier verandering in aanbrengen. Onze beide kwh-meters zijn pas 7 maanden oud dus wellicht ontzien ze ons nog even...

Ik word niet gauw kwaad!
Reg. datum: 30 april 2004

quote:
zonnigtype schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 00:24:
Ik wil in ieder geval een zonnepaneeltje op mijn graf. Mag een kleintje zijn... :*)
Maar alleen als dat paneeltje zichzelf energetisch al heeft terugbetaald he :+

Letten jullie allemaal een beetje op de spelling en leestekens?
Spam: Stop het opwarmen van de aarde! (klik op trailer)

quote:
jja schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 09:13:
Ik heb wel twee EAN nummers en heb toch wat andere ervaringen. Dat aanvragen was zo geregeld en de kosten waren laag genoeg om het voor mij aantrekkelijk te maken. Dus ben nu officieel een Producent, en Nuon saldeert en geeft ook nog die opwekvergoeding.
Je merkt wel dat de MEP-vergoeding eigenlijk bedoeld is voor zeer grote installaties, de administratie overhead is enorm.

Tot op heden heeft Nuon monitoring alleen de meterstanden genoteerd tijdens het vervangen van een defecte kwh-meter en hebben ze de invoeding netjes verdeeld over de gehele periode. Maar inderdaad een slimme meter kan hier verandering in aanbrengen. Onze beide kwh-meters zijn pas 7 maanden oud dus wellicht ontzien ze ons nog even...
Knap gedaan.
Ik mag per perceel maar één aansluiting aanbieden...
Wil een klant een tweede aansluiting dan moet hij maar zijn huidige aansluiting laten verzwaren.
Of tweede aansluiting komt op een kadastraal ander perceel (dus ook met een ander adres/huisnummer) en zelfs dan moeten de installataties van elkaar gescheiden zijn.

Punkrocker wijzigde dit bericht 11-10-2007 11:19 (0%)
Reden: tiepvautje

"What do you get if you multiply six by nine..."

www.myecohouse.net

Ik heb één aansluiting maar wel twee EAN nummers, een als consument en een als producent.

Ik word niet gauw kwaad!

Ik ben zo ijdel dat ik mezelf ff quote :+
quote:
stefan001 schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 20:31:
[...]

Late reactie :P, maar een VW beetle heeft dus zo'n beetje de beste stroomlijn ooit (van werkelijk geproduceerde en commercieel verkochte auto's dan)?

edit: zal ik er betaalbaar aan toevoegen? :+

Reg. datum: 21 januari 2000

In dit topic hebben jullie het over de energy logger 3500 gehad, ik heb die in bestelling staan sinds begin September.
Na een week de levertijd nog eens gecheckt en die was verschoven naar 9 Oktober.
En nou kijk ik weer is de levertijd wéér opgeschoven maar nu zelfs naar 28 November!
Ik heb nu een mail gestuurd naar Conrad of er zicht is op de daadwerkelijke levertijd want een 3e vertraging ga ik niet meer accepteren.

Heeft iemand 'm wel binnen?
Hij is ook nog eens goedkoper geworden dus enigzins tenenkrommend.

Helaas is naar mijn weten dit product nergens anders verkrijgbaar dus ik baal wel, lijkt me juist leuk om met die grafiekjes aan de gang te gaan, of iemand moet nog een leverancier weten.

Gman wijzigde dit bericht 11-10-2007 18:20 (7%)

Wake Up On LAN Workstation (specs lopen altijd achter :o) Wordt ook FON lid!

quote:
stefan001 schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 10:34:
[...]

Maar alleen als dat paneeltje zichzelf energetisch al heeft terugbetaald he :+
Ja, ja. Laten we het houden op 4 jaar, zitten we aan de veilige kant.

Daarna: gezamenlijk snikken om mijn verscheiden... :'(

En natuurlijk vervolgens ruzie wie onze 12 paneeltjes krijgt... :(

Wie zei er dat 'ie ijdel was? O-)

quote:
jja schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 13:11:
Ik heb één aansluiting maar wel twee EAN nummers, een als consument en een als producent.
Voor de regelingen, procedures e.d. (niet dat je nu kans maakt, de MEP is dood, en er is nog geen nieuwe regeling), zie CertiQ "zonproducenten":

http://www.certiq.nl/producent/zon/default.asp#0

De slimme meter komt eraan.

Ik ben gevraagd mee te doen met een proef voor Slimme Meters.
Deze meters zullen hun gegevens via het CAI-netwerk versturen (IP).

In november zullen ze geplaatst worden (1 november voorlichting).
Ik zal hier natuurlijk de ervaringen posten.

quote:
Punkrocker schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 20:36:
De slimme meter komt eraan.

Ik ben gevraagd mee te doen met een proef voor Slimme Meters.
Deze meters zullen hun gegevens via het CAI-netwerk versturen (IP).

In november zullen ze geplaatst worden (1 november voorlichting).
Ik zal hier natuurlijk de ervaringen posten.
Hmmmm. :/

"We" zijn zeer benieuwd.

Vraag ze het hemd van het lijf, en timmer alles schriftelijk vast.

Welke netbeheerder, by the way?

neen hoor, ben helegaar niet nieuwsgierig...

www.myecohouse.net

quote:
zonnigtype schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 19:11:
[...]

Voor de regelingen, procedures e.d. (niet dat je nu kans maakt, de MEP is dood, en er is nog geen nieuwe regeling), zie CertiQ "zonproducenten":

http://www.certiq.nl/producent/zon/default.asp#0
Ik kan uit bovenstaande link niet acherhalen dat de MEP dood is, wellicht voor nieuwe aanvragen?? Maar voor bestaande producenten is deze voor 10jaar gegarandeerd.

quote:
jja schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 21:39:
[...]

Ik kan uit bovenstaande link niet acherhalen dat de MEP dood is, wellicht voor nieuwe aanvragen?? Maar voor bestaande producenten is deze voor 10jaar gegarandeerd.
Dat laatste klopt uiteraard, was ook niet de bedoeling (anders had onze brave Joop er ZEKER niet zonder kleerscheuren vanaf gekomen, zo getikt was hij, of eigenlijk, waren de aangevers - die al veel te lang zittende bureaucraten bij EZ die dat soort ellende elke keer weer verzinnen - niet).

Maar voor NIEUWE projecten heeft Popie Jopie op die beruchte vrijdagmiddag, 18 aug. 2006, wel degelijk zijn handtekening gezet op dat document met al die "nulletjes". En toen brak de pleuris uit, waarvan de brokken nog steeds her en der in de Tweede Kamer af en toe uit de lucht komen vallen...

http://www.polderpv.nl/nieuws_MEPdrama.htm

(dat is trouwens nog maar het spreekwoordelijke topje van de ijsberg die je daar vind...)

De "opvolger" van de MEP is om strategische reden de "SDE" gedoopt. Stimuleringsregeling Duurzame Energie. De naam "MEP" is dermate politiek besmet geraakt, dat je daar als Hollandsch Regent niet meer met goed fatsoen mee kan komen in de wandelgangen (volgens mij hebben ze daarover in de TK zelfs een absoluut spreekverbod). De SDE is nog niet in werking, zou pas begin 2008 moeten starten, maar gezien de budgetten (alles moet weer uit de Staatsbegroting komen, wat de zoveelste blunder is van de bureaucraten), wordt dat weer huilen met de pet op. Zeker de eerste twee jaar...

Reg. datum: 12 juni 2007

quote:
Gman schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 17:53:
Ik zat ook al te wachten maar nu blijkt dat we nog 1 1/2 maand extra moeten wachten. Neem aan dat leverancier de vraag niet aan kan. Wat eigenlijk weer goed voor het milieu is. Hoe meer mensen het apparaat kopen hoe beter er gekeken wordt naar het (sluip)verbruik.

Reg. datum: 12 juni 2007

Alweer 30 miljoen pleuries aan de verkeerde "duurzaamheids" projecten besteed.

Drie projecten voor afvang CO2 aangewezen

http://www.insnet.org/nl/insnl_headlines.rxml?id=5155

mrclfrtjs wijzigde dit bericht 12-10-2007 15:10 (3%)

1365Watt-piek op ons dak!

quote:
Gman schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 17:53:

Helaas is naar mijn weten dit product nergens anders verkrijgbaar dus ik baal wel, lijkt me juist leuk om met die grafiekjes aan de gang te gaan, of iemand moet nog een leverancier weten.
In dit topic zitten inderdaad nog een paar mensen op dit apparaat te wachten, en inderdaad ben ik er deze week ook achter gekomen dat de verwachte leverdatum is verschoven naar 28 november.

Er zal weinig op zitten dan deze nieuwe leverdatum te accepteren, evenals een eventuele toekomstige vertraging (waarop ik de kans toch wel aanzienlijk acht...). Conrad is de enige die een dergelijk apparaat aanbiedt. Het is een splinternieuw apparaat, voor het eerst op de markt en ik vermoed dat ze tegen wat kinderziektes aangelopen zijn die de levering vertragen. Ik ben blij dat ze er voor kiezen de kinderziektes er uit te halen i.p.v. toch maar gewoon te leveren en er het beste van te hopen (dit in tegenstelling tot bv. fabrikanten van mobiele telefoons en besturingssystemen).

Er zit dus niets anders op - ik vind het ook niet leuk - dan te wachten.

CanonG1 wijzigde dit bericht 12-10-2007 16:25 (0%)
Reden: spelfout

Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl

Een der antidigibeet
Reg. datum: 04 juni 2005

quote:
CanonG1 schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 16:21:
[...]

In dit topic zitten inderdaad nog een paar mensen op dit apparaat te wachten, en inderdaad ben ik er deze week ook achter gekomen dat de verwachte leverdatum is verschoven naar 28 november.

Er zal weinig op zitten dan deze nieuwe leverdatum te accepteren, evenals een eventuele toekomstige vertraging (waarop ik de kans toch wel aanzienlijk acht...). Conrad is de enige die een dergelijk apparaat aanbiedt. Het is een splinternieuw apparaat, voor het eerst op de markt en ik vermoed dat ze tegen wat kinderziektes aangelopen zijn die de levering vertragen. Ik ben blij dat ze er voor kiezen de kinderziektes er uit te halen i.p.v. toch maar gewoon te leveren en er het beste van te hopen (dit in tegenstelling tot bv. fabrikanten van mobiele telefoons en besturingssystemen).

Er zit dus niets anders op - ik vind het ook niet leuk - dan te wachten.
Maar het heeft wel zijn doel!

Het is 's-nachts kouder dan buiten

quote:
zonnigtype schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 21:22:
[...]

Hmmmm. :/

"We" zijn zeer benieuwd.
"jullie" niet alleen...
quote:
Vraag ze het hemd van het lijf, en timmer alles schriftelijk vast.
Jep, uiteraard.
Omdat dit een proef wordt zal er genoeg support zijn.
quote:
Welke netbeheerder, by the way?

neen hoor, ben helegaar niet nieuwsgierig...
Een beetje gezonde nieuwsgierigheid kan nooit kwaad. ;)
Ik woon in Zeeland dus dan kom je bij de DELTA terecht. (volgens de huistijl moet dat compleet in hoofdletters :+ )

Ik word niet gauw kwaad!

nieuws: Pentagon wil zonne-energie uit ruimte naar aarde stralen

Belachelijk. Na 10 jaar en 10 miljard kun je 10 MW instralen? Van de zotte. Er zijn al windturbines die 5 MW kunnen leveren maximaal, natuurlijk heb je er meer dan 2 nodig, maar dit staat echt in geen verhouding. Echt. Ik heb er geen woorden voor :N

Reg. datum: 24 januari 2000

Maar turbines kun je niet zo makkelijk verplaatsen. De hoek waaronder een dergelijke installatie naar de aarde straalt natuurlijk wel.
Daarnaast zal de ontvangstinstallatie niet zo heel groot (hoog) hoeven zijn en dus makkelijk te verbergen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs.

Hail the scriptsausage!

En tot zover alle voordelen :D Ik heb zo het gevoel dat genoeg mensen in dit topic ten minste twee A4'tjes kunnen vullen met de nadelen ;)

Wat? Taboe?

Reg. datum: 24 januari 2000

quote:
ssj3gohan schreef op zaterdag 13 oktober 2007 @ 23:34:
En tot zover alle voordelen :D Ik heb zo het gevoel dat genoeg mensen in dit topic ten minste twee A4'tjes kunnen vullen met de nadelen ;)
Ja het lijkt me iets minder geschikt voor je WiFi-verbinding ;)
Aan de andere kant kun je weer zuiniger aan doen, doordat je je magnetron minder vaak nodig hebt.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs.

Pagina: 1 2 3 4 ... 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: