Reg. datum: 02 januari 2003
Wie oh wie kan me helpen?
GoT Index » Elektronica » Duurzame Energie deel 3
Pagina's: 1 2 3 4 ... 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... 38 39 40 41 last
[Nieuw Topic]Why not? Wat is JOUW reden om voor zonnestroom te gaan?quote:Timrek schreef op maandag 30 juli 2007 @ 15:54:
Is het wel slim dan om voor zonnepanelen te kiezen? Gezien ik nooit het maximale eruit kan halen?
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Die afweging kun je alleen zelf maken. Bij een gegeven zonnestroominstallatie heb je dus ~15% minder opbrengst, of bij een gegeven opbrengst moet je ~18% meer vermogen aan zonnestroompanelen neerleggen. Dat maakt een zonnestroominstallatie financieel minder aantrekkelijk dan bijvoorbeeld in de kuststreek en/of optimaal opgesteld.quote:Timrek schreef op maandag 30 juli 2007 @ 15:54:
Is het wel slim dan om voor zonnepanelen te kiezen? Gezien ik nooit het maximale eruit kan halen?
Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl
Ik heb geen idee, ik heb Sharp-panelen (waar komen die eigenlijjk vandaan?) en daar zitten goede garantievoorwaarden aan. Ik denk dat dat je beste leiddraad moet zijn: hoelang (is een chinees, ha haquote:Lort Gob schreef op maandag 30 juli 2007 @ 16:06:
Ik ben op zoek naar een overzicht van prijzen en kwaliteit van zonnepanelen. De laatste tijd wordt ik gecontacteerd door een wildgroei aan (Chinese) fabrikanten en het leek me wel interessant om te kijken hoe goed/slecht deze zijn.
Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl
Als iemand daar "zicht" op heeft, is het Kit Temple van ENF het wel. De bulk van zijn personeel is immers Chinees, en die zijn zich, promised!, helemaal uit de NAAD aan het werken om sowieso die krankzinnige markt daar te INVENTARISEREN (in stapels peperdure rapporten), want de zonnecel- en modulefabrieken knallen daar als warme broodjes uit de grond waar je bijstaat.quote:Lort Gob schreef op maandag 30 juli 2007 @ 16:06:
Ik ben op zoek naar een overzicht van prijzen en kwaliteit van zonnepanelen. De laatste tijd wordt ik gecontacteerd door een wildgroei aan (Chinese) fabrikanten en het leek me wel interessant om te kijken hoe goed/slecht deze zijn.
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Japan. NU nog de grootste producent, maar dat kan heel rap gaan veranderen, want Q-Cells (Thalheim, Oost Duitsland) en SunTech (China) staan heel erg hard in hun nek te blazen...quote:CanonG1 schreef op maandag 30 juli 2007 @ 16:30:
[...]
Ik heb geen idee, ik heb Sharp-panelen (waar komen die eigenlijjk vandaan?)
Wat zijn de prijzen in Duitsland dan? Is het niet interessanter om ze in Duitsland te halen dan in China? Of is het in Duitsland alleen goedkoop vanweege subsidies? Zo ja, is daar creatief mee om te gaan (camping adres in Duitsland volgooien en dan de panelen meenemen).quote:zonnigtype schreef op maandag 30 juli 2007 @ 16:39:
[...]
Eerst gezonde marktcondities hier. Dan komt de rest vanzelf. (Nu plm. 5,5 - 6 euri/Wp ex BTW bij SolarNRG, betrouwbare installateur. Zoveel zijn er niet meer over).
Aha, aapje uit den mouw. Heffingskorting wel of niet meerekenen? Vaste kosten wel of niet? Meetkosten? Systeemdiensten tarief? HELP! Wie helpt?quote:TD-er schreef op zondag 29 juli 2007 @ 17:44:
Als je rond de 18 ct/kWh zit, verbruik je relatief weinig.
Je hebt namelijk op de rekening ook nog een heffingskorting, wat een vast bedrag is.
Oftewel naarmate je meer gebruikt zal de deling (rekening/kWh verbruik) meer naar de 21,5 ct/kWh toe gaan.

http://www.havelland-sola...p?Ansicht=Komplettanlagen#quote:jantje.vlaam schreef op maandag 30 juli 2007 @ 23:59:
[...]
Wat zijn de prijzen in Duitsland dan? Is het niet interessanter om ze in Duitsland te halen dan in China? Of is het in Duitsland alleen goedkoop vanweege subsidies? Zo ja, is daar creatief mee om te gaan (camping adres in Duitsland volgooien en dan de panelen meenemen).
Bij welke leverancier???quote:pacificocean schreef op zondag 29 juli 2007 @ 12:40:
[...]
Hoe kom je aan het bedrag van 2 euro voor 1 watt per jaar?
een kwh kost volgens http://www.essent.nl/esse...rzicht_elektriciteit.html
9.92 cent en er zitten 365*24=8760 uur in een jaar. Volgens mij kost 1 watt dan ook 0.87 euro per jaar. Het gaat hier waarschijnlijk om een quooker die gebruikt volgens opgave van de fabrikant 10 watt.
http://www.quooker.com/
Dan kom ik 8.70 euro per jaar....
Rogresalor wijzigde dit bericht 31-07-2007 07:46 (12%)
Het is 's-nachts kouder dan buiten
Klinkt allemaal prachtig maar of het die 2,5 miljard waard is....quote:Efficiëntere energiecentrales dankzij ‘energie eiland’.
Er zijn plannen voor de bouw van een groot energie eiland in de Noordzee. Dit eiland kan energie opvangen en weer vrijgeven en zo de fluctuaties op het energienet opvangen.
Er wordt gesproken over een energie eiland, maar in werkelijkheid is het een valmeer, het tegenovergestelde van een stuwmeer. Er wordt een ringvormige dijk gebouwd in de Noordzee. Deze ring zal 200 tot 300 meter breed zijn en 8 meter boven zeeniveau uitsteken. De wanden worden gemaakt van dikke lagen waterdicht klei, betoniet. Binnen deze ring is een meer waarvan de waterspiegel 32 tot 40 meter onder de zeespiegel ligt.
Bij een overschot aan energie, bijvoorbeeld ’s nachts, wordt er energie gebruikt om water uit het meer in de zee te pompen. Tijdens piekuren kan er water vanuit zee het valmeer instromen, wat turbines aandrijft welke weer energie opwekken.
Wanneer er water naar binnen stroomt, kan dit energie eiland gedurende 12 uur een vermogen van 1500 megawatt opleveren. Vergelijkbaar met een elektriciteitscentrale. Voldoende om jaarlijks 1,5 tot 2 miljoen huishoudens te voorzien van stroom.
Een bijkomend voordeel van dit meer is dat er ’s nachts geen energiecentrales uitgeschakeld hoeven te worden. Het meer vangt immers het overschot aan energie op. Energiecentrales die continu aan blijven staan, kunnen hierdoor efficiënter werken.
Ook voor sterk wisselende energiebronnen zoals windenergie is dit een goede oplossing. Het meer kan de fluctuaties in windenergie immers opvangen en weer vrijgeven wanneer er geen of weinig wind is.
Het eiland zou een totale oppervlakte krijgen van 60km2 en op 25 km uit de kust komen te liggen. Het gehele project zal ongeveer 2,5 miljard euro kosten. De uitvinder Rudolf Das gelooft er heilig in.
bron: Alfen BV
"What do you get if you multiply six by nine..."
Elektriciteit-opslag is cruciaal, en wel om twee redenen:quote:Punkrocker schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 10:04:
En wat vinden jullie van het energie-eiland idee?
[...]
Klinkt allemaal prachtig maar of het die 2,5 miljard waard is....
CanonG1 wijzigde dit bericht 31-07-2007 10:20 (7%)
Maasluip wijzigde dit bericht 31-07-2007 10:25 (10%)
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs.
Even voor mijn beeldvorming: is Rudolf Das die oude man die vroeger (en nu nog steeds een klein beetje) het ministerie van VROM adviseerde? En nu voor de kust van Scheveningen een groot natuurpark voorziet ter bescherming van onze polders? Want dan kan ik mijn gepeperde mening ook geven, als het daar niet over gaat houd ik gewoon mn mondquote:Maasluip schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 10:21:
OMG. Ik lees tussen de regels Delftse professoren, Nederlandse bouwmaffia's en bovendien wordt Rudolf Das ook nog genoemd. De droombouwer die volgens mij nog nooit een van zijn dagdromen werkelijkheid heeft zien worden.
Ik las in dat "ring van 200 tot 300 meter" eerst dat dat de doorsnede van het geheel zou worden en ging toen bedenken hoe breed de voet van een 40 tot 48 meter hoge dam uit klei wel niet moet zijn om het water tegen te houden. Bentoniet is geen beton he!
Maar toen las ik dat het eiland een oppervlakte van 60 m2 zou hebben. Dat is een doorsnede van bijna 9 km!!
En hoe wil je dat beschermen tegen golfslag en storm?
Daarbij is die uitspraak "Voldoende om jaarlijks 1,5 tot 2 miljoen huishoudens te voorzien van stroom." erg misleidend. Dit genereert geen stroom, dit kost alleen maar stroom om wat te stroom bufferen.
Ik vind het hele erge luchtfietserij.
Wat? Taboe?
Ik wil graag iets voor het mileu doen. Ik heb onlangs een huis gekocht en wil (indien mogelijk) een deel van mijn bouwdepot besteden aan alternatieve energiebronnen. Het bouwdepot dat ik heb opgenomen is waarschijnlijk groot, ik hou een deel over. Nu eenmaal investeren en daarna een (iets) lagere energierekening lijkt mij een zinvolle bvesteding voor het overgebleven deel.quote:CanonG1 schreef op maandag 30 juli 2007 @ 16:23:
[...]
Die afweging kun je alleen zelf maken. Bij een gegeven zonnestroominstallatie heb je dus ~15% minder opbrengst, of bij een gegeven opbrengst moet je ~18% meer vermogen aan zonnestroompanelen neerleggen. Dat maakt een zonnestroominstallatie financieel minder aantrekkelijk dan bijvoorbeeld in de kuststreek en/of optimaal opgesteld.
Ik zou het waarschijnlijk ook in jouw situatie doen, maar dat komt omdat de financiën voor mij niet de grootste drijfveer zijn (maar ik verlies ze ook niet volledig uit het oog).
Het hangt er dus een beetje van af hoe graag je het wil, hoeveel dakruimte je hebt en natuurlijk het beschikbare budget. Misschien is het mogelijk met een even grote of zelfs kleinere investering net zoveel elektriciteit te besparen als een zonnestroominstallatie op zou leveren? Dus A++ klasse witgoed etc.? Een ander alternatief zou zijn een bedrag te investeren in windturbines, bv. via een coöperatie als de Windvogel.
! ! --F.U.B.A.R -- ! ! ( Fucked Up Beyond All Recognition )
Vollopen door golven scheelt weer pompenquote:TD-er schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 10:22:
Het enige wat ik me afvraag is of zo'n ring van maar 8 meter hoogte wel bestand is tegen de toch wel ruwe zee in de Noordzee.
Beetje zonde als dat meer steeds weer volloopt door golven, of als die ring doorbroken wordt.
Volgens mij wel. Tweelingbroer van Robbert Das die ik voor het eerst tegenkwam met erg onrealistische (maar wel supergelikte) artist impressions, vooral met dingen die met water te maken hebben.quote:ssj3gohan schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 10:25:
[...]
Even voor mijn beeldvorming: is Rudolf Das die oude man die vroeger (en nu nog steeds een klein beetje) het ministerie van VROM adviseerde? En nu voor de kust van Scheveningen een groot natuurpark voorziet ter bescherming van onze polders? Want dan kan ik mijn gepeperde mening ook geven, als het daar niet over gaat houd ik gewoon mn mond
Maar het idee was juist dat door het pompen het water eruit gehaald kon worden.quote:Punkrocker schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 10:41:
[...]
Vollopen door golven scheelt weer pompen![]()
[...]
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs.
Is je huis goed geïsoleerd? Energetisch en financieel is investeren in isolatie meestal erg zinvol. Dus (spouw-)muur-, dak-, vloerisolatie, (drie-)dubbelglas, kieren afdichten, misschien een mechanische ventilatie met warmteterugwinning? Als je echt heftig aan de gang wilt: een zonneboiler of warmtepomp? Vergeet niet dat je gasrekening (waarschijnlijk) hoger is dan je elektriciteitsrekening. Daar zou ik een eventueel overschot van een bouwdepot in eerste instantie voor inzetten.quote:Timrek schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 10:27:
Ik wil graag iets voor het mileu doen. Ik heb onlangs een huis gekocht en wil (indien mogelijk) een deel van mijn bouwdepot besteden aan alternatieve energiebronnen. Het bouwdepot dat ik heb opgenomen is waarschijnlijk groot, ik hou een deel over. Nu eenmaal investeren en daarna een (iets) lagere energierekening lijkt mij een zinvolle bvesteding voor het overgebleven deel.
Oh ja, net andersom. Goed lezen is moeilijkquote:TD-er schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 11:15:
[...]
Maar het idee was juist dat door het pompen het water eruit gehaald kon worden.
Ik raak in twijfel. Op de radio was een vrij overtuigend interview met de man waarbij ik het gevoel had dat het best nog wel een goed idee is, maar hier wordt het toch neergezet als een onzinnig idee. Ik doe geen civiele techniek dus ik weet er het fijne niet van, dus daar houd ik het maar bij.quote:Maasluip schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 10:42:
[...]
Volgens mij wel. Tweelingbroer van Robbert Das die ik voor het eerst tegenkwam met erg onrealistische (maar wel supergelikte) artist impressions, vooral met dingen die met water te maken hebben.
Volgens mij noemen ze zich "Futurologen".
Wat? Taboe?
Ik ben al druk aan het isoleren. Het gehele huis is al voorzien van dubbel glas. Binnenkort wordt de oude conventionele cv en geiser vervangen door een HR combi.quote:CanonG1 schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 11:28:
[...]
Is je huis goed geïsoleerd? Energetisch en financieel is investeren in isolatie meestal erg zinvol. Dus (spouw-)muur-, dak-, vloerisolatie, (drie-)dubbelglas, kieren afdichten, misschien een mechanische ventilatie met warmteterugwinning? Als je echt heftig aan de gang wilt: een zonneboiler of warmtepomp? Vergeet niet dat je gasrekening (waarschijnlijk) hoger is dan je elektriciteitsrekening. Daar zou ik een eventueel overschot van een bouwdepot in eerste instantie voor inzetten.
Toch kunnen zonnestroompanelen ook in jou situatie zinvol zijn, ik zou het zeker doen als je alle andere energiebesparingsmaatregelen al doorgevoerd hebt. Welkom bij de club?
! ! --F.U.B.A.R -- ! ! ( Fucked Up Beyond All Recognition )
Omdat ik ook langzaamaan bezig ben met het kijken naar een definitieve woning (al dan niet nieuwbouw): wat is nou in jullie mening een duurzame manier om je huis te verwarmen? Ook met PV? Of zonneboiler? Warmtepomp? Passiefhuis-concept?quote:CanonG1 schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 11:28:
[...]
Is je huis goed geïsoleerd? Energetisch en financieel is investeren in isolatie meestal erg zinvol. Dus (spouw-)muur-, dak-, vloerisolatie, (drie-)dubbelglas, kieren afdichten, misschien een mechanische ventilatie met warmteterugwinning? Als je echt heftig aan de gang wilt: een zonneboiler of warmtepomp? Vergeet niet dat je gasrekening (waarschijnlijk) hoger is dan je elektriciteitsrekening. Daar zou ik een eventueel overschot van een bouwdepot in eerste instantie voor inzetten.
Toch kunnen zonnestroompanelen ook in jou situatie zinvol zijn, ik zou het zeker doen als je alle andere energiebesparingsmaatregelen al doorgevoerd hebt. Welkom bij de club?
A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transformation.
Dit topic is gesloten. ![]()
GoT Index » Elektronica » Duurzame Energie deel 3
Pagina's: 1 2 3 4 ... 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... 38 39 40 41 last
© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos
© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos