Die komtquote:
Voor eventjes
Het is 's-nachts kouder dan buiten
GoT Index » Elektronica » Duurzame Energie deel 3
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 38 39 40 41 last
[Nieuw Topic]Die komtquote:CanonG1 schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 07:13:
En van start met deeltje 3 alweer!! Het gaat goed met de posts, nu alleen nog wat meer zon
In jouw verhaal shaar ik me het meeste.quote:elhopo schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 11:47:
Wat mijn grootste zorg is is nou niet echt de CO2 of een eventuele klimaatverandering. Mijn grootste zorg is het opraken van fossiele brandstoffen, en het overgeleverd zijn aan een stel oliesjeiks... (hoewel men in 1960 ook al zei dat alle fossiele brandstoffen bijna op waren).
wat betreft co2, water, klimaatvernaderingen enz weet ik niet wat ik moet geloven. Opwarming schijnt ook te kunnen komen van zonnevlammen enzo, het schijnt dat de activiteit van de zon de laatste paar jaar flink hoger is geweest...
Ik heb ergens anders weer gelezen dat we na 2011 weer in een soort van mini-ijstijd terecht gaan komen. Dit is ook weer een golvende beweging. De vorige mini-ijstijd schijnt ergens in de middeleeuwen te zijn. Wie zal het zeggen...
(nog 3 posts en ik zit op de 50! yeeeeay)
ach, ook dat zal wel weer meevallen... Bovendien geeft wat extra CO2 uitstoot dan niet meer, want dat warmt tenminste een beetje opquote:Exuimtum schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 17:29:
[...]
In jouw verhaal shaar ik me het meeste.
Ik heb gehoord, niet zeker wetende of het ook zo is, dat in december 2012 de omslag zal zijn naar een koelere aarde met een miniateuze ijstijd. Dan moeten we ons 2 scenarios voorhouden:
1. Een hittegolf bereik je als het 3 dagen warmer is dan 20 graden
2. het kan binnen een uur van +20 naar -25 worden voor een uur, leuk als je aan het zwemmen bent in open water![]()
3. De elfstedentocht zal ieder jaar plaats kunnen vinden met een 90%+ garantie
4. Zu zullen met carnaval wel wat stiller worden omdat het te koud is voor een optocht rond die tijd.
5. In de winter is -25 geen uitzondering meer.
Dat zou dus nog 4 jaar zijn en een paar maanden. geen leuk vooruitzicht![]()
Dank U hij die het milieu hebben weten te verpesten.
Ik hoop dat dit doemdenken is anders emigreer ik of ik maak er een einde aan want ik haat koude.
Vista! from the people who brought you Edlin!
Les canards W.C., on les vend ici?
Deux chiens chauds, s.v.p. et un pommes frites de guerre
Laat ik ook maar eens een post doen in het derde deeltje, we gaan lekkerquote:elhopo schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 13:20:
Volgens mij is zo'n actuator ook een soort van servo. Je kan 'm vrij eenvoudig regelen, en wanneer je je paneel op 1 punt laat scharnieren kan je 'm een mooie paraboolvormige baan laten volgen, gebeurt bij satellieten ook...
Yeey post 50, nu mag ik ook naar de electrische auto's kijken...
De eerste ronde is afgelopen, wil je zien wat de deelnemers van de BeP Modding Trophy van een saaie DVD speler gemaakt hebben?
In de middeleeuwen hadden mensen toch allerlei vuurtjes om warm te worden en op te koken enzo.quote:elhopo schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 17:57:
[...]
nb: dit is een natuurverschijnsel, en komt niet doordat het milieu is verpest. In de middeleeuwen hadden we nl nog helemaal geen co2 uitstoot, en toen is het ook voorgekomen.
[...]
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs.
Ahum...een hele ouwe spuit 11quote:hamsteg schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 08:36:
Vond ik toevallig, als we mopperen omdat ze de regels niet goed implementeren moeten we ze ook een pluim geven als ze wat goeds doen:
Essent verhoogt terugleververgoeding elektriciteit zonnepanelen
dinsdag 10 juli 2007
Energiebedrijf Essent verhoogt 1 per juli de terugleververgoeding voor klanten die elektriciteit opwekken met zonnepanelen. Met het verhogen van deze vergoeding wil het bedrijf duidelijk maken dat het duurzame energieproductie serieus neemt. ‘We willen dat mensen een bijdrage leveren aan de overgang naar een duurzame energievoorziening', zegt Amanda van de Beld, die namens het bedrijf betrokken is.
De nieuwe terugleververgoeding geldt vanaf 1 juli en de hoogte ervan wordt bepaald door de hoeveelheid elektriciteit die klanten terugleveren. Voor klanten die niet meer dan 5.000 kWh terugleveren, kan het verschil met de huidige overheidsrichtlijnen voor teruglevergoeding oplopen tot ruim 400 euro per jaar.
[ beetje ophemeling weggelaten ]
Kijk voor meer informatie op http://www.essent.nl/teruglevering.
Bron: www.energieportal.nl, veel actueel nieuws.
Maar goed beter 2x gezegd dan 1x gemistquote:Mistraller schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 23:43:
Nieuws van Essent:
Vanaf 1 juli verandert de vergoeding voor klanten die tot 5000 kWh terugleveren.
Ook voor die klanten wordt alles tot 3000 kWh gesaldeerd, en tussen 3000 en 5000 vergoeding van 7,68/kWh.
Voor teruglevering boven 5000 verandert er niets.
Kreeg er vandaag een brief van.
Zie ook http://www.essent.nl/teruglevering, daar staan momenteel de regeling die TOT 1 juli geldt.
Online opbrengst van m'n zonnepanelen: http://solar.reinieren.net
2 euro per Wp? Dat is wel heel goedkoop. Dan leg je een systeempje als CanonG1 voor 1700 euro op je dak. Dat is zeker het promoten waardquote:Mistraller schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 21:19:
Wat ik me ook nogsteeds afvraag; wat denkt men hier van mijn plan om de straat blauw te krijgen, icm de vlagheidesubsidie (2 euro per Wp in de gemeentes rond de vlagheide)?
Ik wil de hele straat aanschrijven dat ze relatief goedkoop aan paneeltjes kunnen komen. Zou dat werken?
De eerste ronde is afgelopen, wil je zien wat de deelnemers van de BeP Modding Trophy van een saaie DVD speler gemaakt hebben?
Heb geen idee wat zoon totale installatie gaat wegen.quote:elhopo schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 12:15:
wellicht kan je ook eens kijken naar systemen die voor satelliet schotels gebruikt worden, zgn actuators.
http://www.elmeq.nl/produ...tors/linearactuators.html
is denk ik wel een voorbeeld...
ajpeetoom wijzigde dit bericht 13-07-2007 21:52 (12%)
mensen houd dit forum levendig doe ook mee, zou zonde zijn als het er niet meer is.
Volgens mij moet jij je ook nog even in de materie gaan verdiepenquote:ajpeetoom schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 21:44:
[...]
Heb geen idee wat het totaal gaat wegen,
12 panelen SHEL 75 watt. Frame +/- 150 kilo.
Zoon actuator moet dan toch wel behoorlijke G krachten kunnen overbruggen.
Een draaihoek van 180c moet wel gaan lukken. Die dingen werken met 18volt en een puls signaal dacht ik. Heb vroeger ook zoon ding gehad op mijn schotel installatie "heel degelijk spul"
Tja niemand denkt hier over na, als de panelen de gehele dag 100% op de zon staan afgericht scheelt dat heel wat ampère.
Als er 100-en staan, kan het qua energie-opbrengst-voordeel ook wel uit om wat extra onderhoud te plegenquote:brinkdinges schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 21:54:
[...]
Zelf kun je nog wel een keer wat fixen, maar als er honderden staan wordt dat al een grotere klus
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs.
kan op zich wel, SD kaart werkt met SPI interface, en een Atmel mega8 heeft deze ook. Er zijn ook al mensen die fat16 hebben weten te implementeren, maar 't lijkt me wat overkill... (wel leuk om es te maken trouwens)quote:Gieltjev schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 16:18:
[...]
Wat dacht je van een microcontroller + SD kaart, met 512 MB heb je een beste buffer. En dat 35 mA kan nog meer naar beneden, zonder Leds, toeters en bellen. in de sleepmode praat je over een paar honderd uA.
Vista! from the people who brought you Edlin!
Les canards W.C., on les vend ici?
Deux chiens chauds, s.v.p. et un pommes frites de guerre
En dat is een misverstand; bij verrweg de meeste PV-installaties wordt gezocht naar het financiële optimum, niet naar het energetische optimum. Het financiële optimum ligt vrijwel altijd bij vast opgestelde PV-panelen. Heel soms worden trackers ingezet, maar alleen in grote groepen zodat je het onderhoud kunt centraliseren, alleen op plekken waar het niet hard waait en alleen op plekken waar de opbrengst voornamelijk uit directe zon moet komen en niet uit diffuus licht (bewolking).quote:TD-er schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 22:09:
kan het qua energie-opbrengst-voordeel ook wel uit om wat extra onderhoud te plegen
Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl
Ik vind het juist erg interessant, de monitoring-functies van veel omormers zijn naar mijn mening onder de maat. Bij omvormers als de OK4 en de Soladin 600 kun je 'realtime' wat zaken uitlezen, maar zelf interessante meetdata opslaan kunnen ze niet. Als je die data wilt hebben zou je 24/7 een PC aan moeten laten staan, en dat schiet zijn doel natuurlijk voorbij.quote:elhopo schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 22:19:
zo te zien is er weinig animo voor, ik zet het wel op een lager pitje...
Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl
Bart
Guus Assmann
Guus Assmann
CO2 is naar mijn mening (bij lange) na niet het belangrijkste issue als drijfveer voor de noodzaak van duurzame energie. Maar zoals en mod liet zien zijn daar andere topics voor: YellowCube in "Duurzame Energie deel 3"quote:Speksteenkachel schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 23:26:
Nog even over het CO2 gehalte.
Men doet daar wel dramatisch over, maar kijk eens wat er bij een vulkaanuitbarsting de lucht in wordt gestoten.
Daar kunnen heel wat kolencentrales van stoken om dezelfde hoeveelheid CO2 te halen.
Lees je mijn andere posts wel? Een trackersysteem, en juist een systeem met een timer levert je geen extra energie op als het bewolkt is. Een timersysteem zal je zelfs iets energie kosten omdat de ideale stand van een PV-paneel voor een volledig bewolkte dag 0 graden (horizontaal) is. En in Nederland is het nogal eens bewolkt (kijk maar naar de afgelopen 6 weken). in die zes weken zou een trackersysteem vrijwel alleen maar energie verloren zijn.quote:guus.assmann schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 23:45:
De stand van de panelen is dus op ieder moment van de dag als een vast gegeven op te vatten.
Dat resulteert in een aantal minuten per graad. (5 graden is nauwkeurig genoeg)
Op deze manier voorkom je ook dat een wolk een probleem oplevert.
Cool! Werkt dat met een seriële poort? Want dat hebben de meest voorkomende omvormers namelijk (OK4 en Soladin 600). Het protocol van de OK4 is volgens mij wijd en zijd bekend en het protocol van de Soladin 600 is door een paar slimme Tweakers ergens in begin deel 2 (als ik het goed heb) ontrafeld.quote:guus.assmann schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 23:48:
In het elektronica maandblad Elektuur heeft eens een datacollector gestaan.
Nou, ik heb alweer een heel epistel naar ze toegestuurd, hoor! Ik weet nl. iets meer over die "cijfermatige achtergronden"...quote:Lort Gob schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 11:07:
[...]
Goed punt over die ophemeling. Ik moet toegeven dat ik de informatie die ze toestuurden niet cijfermatig gecontroleerd heb
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Dat bedoel ik nou: allemaal in de mond leggerij (very unscientific...).quote:ssj3gohan schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 09:22:
- zonnigtype vindt dat Al Gore mag blijven leven en denkt dat er 22% minder licht op aarde is.
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Is de bedoeling ook helemaal niet van het EEG (maar heeft vast ook wel zo zijn effecten in die richting).quote:zonneschijn schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 16:58:
[...]
Ik vind dat het Duitse EEG model een nadeel heeft. Het zet namelijk niet echt aan tot energie besparen omdat je over alle opgewekte stroom een vergoeding krijgt (teruglevering volledig gescheiden van eigen gebruik door aparte meter). Het zou beter zijn als je alleen maar een vergoeding krijgt over de opgewekte stroom minus het eigen verbruik.
Ik zou het zelf niet doen. De meeropbrengst weegt waarschijnlijk niet op tegen alle moeite die je er in moet steken, tracker constructie in NL condities krijgt het extreem zwaar te verduren, onderhoudsgevoelig, etc.quote:ajpeetoom schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 11:49:
Ha al weer topic deel 3 de tijd gaat snel.
Ik wil al jaren al mijn zonnepanelen in een nieuw draaibaar frame monteren. Dat maximaal 40 graden gekanteld kan worden. Dit in verband met de lage zon in de wintermaanden.
Mechanisch een hoop laswerk maar niet onmogelijk.
De elektronica om de panelen met de zon mee te laten draaien daar knelt de schoen?
Is er iemand die ervaring heeft met dergelijke opstelling(en)?
Hoe werkt het? met een fotocel of met een tijd schakelklok mechanisme “mee draaien met de tijd”?
Zijn er elektronica bouwschema’s van.
Ik hoor het graag.
Mwagh...quote:
Dit topic is gesloten. ![]()
GoT Index » Elektronica » Duurzame Energie deel 3
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 38 39 40 41 last
© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea
© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea