Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120284

furby-killer schreef op zondag 24 juni 2012 @ 20:44:
[...]

Dus jij bent zovee slimmer dan de banken,
Daar is niet zo veel voor nodig he
en iedereen die flink wat geld heeft koopt al massaal goud in?
Een flink deel wel. Maar nogmaals: goud is er ook voor de 'kleine' man. Juist daarvoor.
In dat geval hoe kom je in hemelsnaam bij de conclusie dat de vraag niet gaat dalen?
Omdat er nog heel wat zit tussen 'teveel geld' en 'veel geld'. Verder: kijk eens hoe rap overal die goud-inkoop tentjes uit de grond rijzen. Vroeg of laat is al dat oud-goud een keer ingeleverd en voila; wie zegt dat het aanbod dan niet gaat dalen?
Als nu iedereen al goud koopt (want het kan alleen maar omhoog), dan kan de vraag dus alleen maar naarbeneden.
Voor elke koper is er een verkoper ;) En nee, ik denk niet dat tante Truus die haar goud verkoopt aan het winnende eind zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-06 18:26

EXX

EXtended eXchange

Obiter dictum schreef op zaterdag 23 juni 2012 @ 23:11:
Vanaf wat voor bedragen wordt het interessant om in te stappen? Heb hier € 10k wat stof ligt te happen op de bank, waar de rente natuurlijk niet denderend is... Zijn zulke bedragen al leuk, of wordt je vierkant uitgelachen als je hiermee wilt investeren in goud?
Voor kleinere bedragen zou ik geen baren, maar munten kopen, zoals gouden tientjes. Die worden door jan en alleman herkend en zijn IMHO makkelijk inwisselbaar dan baren, mocht je ze weer kwijt willen.
Henk007 schreef op zondag 24 juni 2012 @ 22:33:
[...]

Hoeveel % van de bevolking heeft op dit moment goud ? Volgens mij minimaal, althans die indruk heb ik onder familie, kennissen, collega's, main stream media.
De maniefase krijgen we pas als men massaal papiergeld gaat wantrouwen en dat dus gaat inruilen voor iets anders dat men wel vertrouwt. Maar op dat moment betaal je zeker meer dan de $1600/ounce die het nu kost.
Als het zover komt, reken dan maar op prijzen boven de $5000/oz, en dan maak ik nog een heel conservatieve schatting.

[ Voor 21% gewijzigd door EXX op 25-06-2012 10:26 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Anoniem: 125150 schreef op zondag 24 juni 2012 @ 22:06:
Zijn jullie nou echt serieus?!

Ik heb ervaring vanuit de detailhandel en voor de euro waren de artikelen bijvoorbeeld 15 gulden maar 5 jaar daarna was dat 20 euro.

Ok, reken voorbeeld:

Ik verdiende 4000 gulden pm in 2000.

Omgerekend in euros was dat /2.23 = 1790 euro.

Dus met 4000 gulden kon ik en meer artikelen van 15 kopen en verdiende ik er meer op.
Hoeveel artikelen van 20 kun je kopen met 1790 en hoeveel winst maak je daar op.
Wat is de ratio met voorheen en hoeveel koopkracht heb ik nog.

Het uitgeven van 100 euro is echt niet meer zoals het uitgeven was van 223 gulden.

Dus we verdienen minder en door inflatie kost alles ook nog eens duurder en we hebben de kwartje van kok nooit terug gehad en en en de rijker worden rijker en de armer alsmaar armer :)
De horeca is de enige die zulke idiote prijsverhogingen heeft doorgevoerd. Supermarktprijzen bijvoorbeeld zijn niet significant gestegen. Kom op wil je nu echt serieus beweren dat de gemiddelde prijzen met een factor 3 in 5 jaar tijd zijn gestegen...

En het kwartje van kok is allang teruggegeven, echt waar je moet niet Wilders als je bron voor economische informatie gebruiken.
Ik hoop eigenlijk dat die hele laatste zin sarcastisch bedoelt was...
Een flink deel wel. Maar nogmaals: goud is er ook voor de 'kleine' man. Juist daarvoor.
Wat moet die kleine man in hemelsnaam met goud? Je kan het hooguit als investering zien, daarvoor heeft die kleine man geen fysiek goud nodig.
Omdat er nog heel wat zit tussen 'teveel geld' en 'veel geld'. Verder: kijk eens hoe rap overal die goud-inkoop tentjes uit de grond rijzen. Vroeg of laat is al dat oud-goud een keer ingeleverd en voila; wie zegt dat het aanbod dan niet gaat dalen?
De goud prijs is relatief hoog en we zitten in een economische crisis, nogal wiedes dat die dingen erbij komen.

Trouwens ik ontken ook niet dat goudprijs nog heel ver kan stijgen, maar hij kan ook in elkaar klappen. Goud heeft geen intrinsieke waarde, het is gewoon een investering. Kan je wel het een universeel betaalmiddel noemen, maar ik wens je dan succes bij de supermarkt.
En als je toch het als investering wil kopen zijn er een hele hoop grondstoffen met hoge waarde die wel hun waarde intrinsiek hebben.

Als het zo erg is dat alle grote munteenheden zijn ingestort dan kan je beter andere dingen hebben als goud, zoals een wapen. Als je gewoon naar de cijfers kijkt is het volkomen onmogelijk dat een goudeconomie onze huidige economie overneemt zonder flinke oorlogen. We hebben het dan niet over een waardestijging van een factor 2 die nodig is, maar eerder een factor 100-1000 ofzo. Of het alternatief dus, een economie die een factor 100 afneemt...

Anyway als je kijkt bij de jaren 80 crisis is het duidelijk dat goud ook prima kan instorten. Misschien ook niet hoor, maar als je dat vantevoren weet had je Indium moeten inslaan dat in 2 jaar tijd vertienvoudigt is in prijs.

[ Voor 4% gewijzigd door Sissors op 25-06-2012 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:53
WB over gold:
Today the world’s gold stock is about 170,000 metric tons. If all of this gold were melded together, it would form a cube of about 68 feet per side. (Picture it fitting comfortably within a baseball infield.) At $1,750 per ounce – gold’s price as I write this – its value would be $9.6 trillion. Call this cube pile A.

Let’s now create a pile B costing an equal amount. For that, we could buy all U.S. cropland (400 million acres with output of about $200 billion annually), plus 16 Exxon Mobils (the world’s most profitable company, one earning more than $40 billion annually). After these purchases, we would have about $1 trillion left over for walking-around money (no sense feeling strapped after this buying binge). Can you imagine an investor with $9.6 trillion selecting pile A over pile B?

Beyond the staggering valuation given the existing stock of gold, current prices make today’s annual production of gold command about $160 billion. Buyers – whether jewelry and industrial users, frightened individuals, or speculators – must continually absorb this additional supply to merely maintain an equilibrium at present prices.

A century from now the 400 million acres of farmland will have produced staggering amounts of corn, wheat, cotton, and other crops – and will continue to produce that valuable bounty, whatever the currency may be. Exxon Mobil will probably have delivered trillions of dollars in dividends to its owners and will also hold assets worth many more trillions (and, remember, you get 16 Exxons). The 170,000 tons of gold will be unchanged in size and still incapable of producing anything. You can fondle the cube, but it will not respond.

Admittedly, when people a century from now are fearful, it’s likely many will still rush to gold. I’m confident, however, that the $9.6 trillion current valuation of pile A will compound over the century at a rate far inferior to that achieved by pile B.
/thread

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Testert
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09-2024
Dank voor het delen van die visie. Maakt wel duidelijk dat het niet zo nuttig is om goud te zien als lange termijn investering vanwege de (betwiste) waarde ervan. Rendementen moet je dan echt halen uit prijsstijgingen. Voor mij redenen om me met goud & zilver bezig te houden:

a) Leuke munten die ook qua verzamelwaarde nog een beetje interessant zijn voor kinderen en kleinkinderen. Zo gaat wat ik van mijn vader ga krijgen ook mooi in de kast. Het deel voor broer & zus koop ik wel van ze tegen de waarde van dat moment. Gewoon, omdat (ik hoop dat) het (dan nog) kan.
b) Vrij belegbaar bedrag in goud & zilver beperken tot max 10% als hedge tegen (hyper)inflatie. Uitblinken in het tonen van visie en competentie doen bankiers en politici niet, dus ik sluit niet uit dat het hele kaartenhuis in elkaar dondert. Mocht er paniek en chaos uitbreken dan is dat goud bedoeld voor erná. Voor tijdens de chaos heb ik gewoon een voorraadje jus d'orange en een katapult bij wijze van spreken.
c) Een beetje speculeren op de ontwikkeling van de prijs: meer & greater fools

Maar dat bubbelvorming weerlegd wordt met het argument dat er nog maar heel weing mensen zijn die zelf goud bezitten en het gros verkoper is ipv koper is volgens mij niet valide. Je hebt van de centrale banken maar heel weing verkopers nodig om de prijs ook weer dik te laten dalen. Daarnaast heb ik er een hard hoofd in dat de groei in China en India in deze tempo's doorgaat of dat in de westerse wereld het aantal goudbezitters sterk toe gaat nemen.

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

furby-killer schreef op maandag 25 juni 2012 @ 10:30:
[...]

Wat moet die kleine man in hemelsnaam met goud? Je kan het hooguit als investering zien, daarvoor heeft die kleine man geen fysiek goud nodig.
Behoud van waarde
[...]

De goud prijs is relatief hoog en we zitten in een economische crisis, nogal wiedes dat die dingen erbij komen.

Trouwens ik ontken ook niet dat goudprijs nog heel ver kan stijgen, maar hij kan ook in elkaar klappen.
Dat is 1) nog nooit gebeurd en 2) al wel héél vaak gebeurd met papiergeld.
Goud heeft geen intrinsieke waarde, het is gewoon een investering. Kan je wel het een universeel betaalmiddel noemen, maar ik wens je dan succes bij de supermarkt.
Het heeft 1) wel intrinsieke waarde en 2) het is geen investering, maar een opslag van waarde en 3) ik wens jou ook veel succes met briefjes van 200 bij de supermarkt.
En als je toch het als investering wil kopen zijn er een hele hoop grondstoffen met hoge waarde die wel hun waarde intrinsiek hebben.
Waarvan geen zo makkelijk op te slaan als goud, waarvan geen een geschiedenis als betaalmiddel zoals goud.
Als het zo erg is dat alle grote munteenheden zijn ingestort dan kan je beter andere dingen hebben als goud, zoals een wapen.
Het een sluit het ander niet uit he.
Als je gewoon naar de cijfers kijkt is het volkomen onmogelijk dat een goudeconomie onze huidige economie overneemt zonder flinke oorlogen.
Daar hebben we de fearmonger weer.
We hebben het dan niet over een waardestijging van een factor 2 die nodig is, maar eerder een factor 100-1000 ofzo. Of het alternatief dus, een economie die een factor 100 afneemt...
x2
Anyway als je kijkt bij de jaren 80 crisis is het duidelijk dat goud ook prima kan instorten. Misschien ook niet hoor, maar als je dat vantevoren weet had je Indium moeten inslaan dat in 2 jaar tijd vertienvoudigt is in prijs.
Die -60% in de goudprijs (uitgedrukt in papiergeld) is

1)niet te gebruiken voor jouw argument aangezien het plaatsvind in een periode waar goud door de overheid naar de achtergrond verbannen is (zie ook het topic "Eurocrisis")
2)een totaal verwaarloosbare daling in vergelijking met talloze papieren valuta die gecrashed zijn. Ofwel: voor dat ene niet bruikbare argument van je van die -60% zijn er een vele malen meer gevallen waar goud juist wel een goede keus is geweest. Zoals toen FDR de goudprijs van $20,67 naar $35 liet stijgen per decreet. Als buitenlandse investeerder had je toen in Amerikaanse koopkracht ineens 70% meer. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Wil je er ook even bij vermelden dat dit gebeurde omdat de FED onder Paul Volcker de rente kortstondig opstuwde naar 20(!)%, om daarna terug te gaan naar 12%? Dit alles om de vlucht naar het goud te keren. De prijs was een forse recessie begin jaren 80.

Zie je nu de rente naar waardes boven de 10% gaan? Ik niet, dan is de economie op slag morsdood met al die schulden. Oftewel, als er weer een run op goud ontstaat, zal die niet meer te stoppen zijn met het rentewapen.

Game Over.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
De ontkenners van goud=geld worden tegengesproken:
Regulators To Classify Gold As Zero-Risk Asset
Well, on 4th June the Federal Reserve, OCC (Office of the Comptroller of the Currency) and FDIC (Federal Deposit Insurance Corporation) collectively circulated a memo asking for comment on their proposed changes to the regulatory capital risk-weighting framework. Section 11, ‘Other Assets’, specifies that a “zero risk weight” is to be applied to “gold bullion held in the banking organization’s own vaults, or held in another depository institution’s vaults on an allocated basis…”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 125150

Ok dan! De 3e piek komt er dus duidelijk alweer aan. Dow 1 : 1 Goud!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Hoewel ik het eigenlijk net zo goed in het Eurocrisis topic of het Dollar Valt topic zou kunnen plaatsen wil ik de 'wakkeren' onder ons graag attent maken op deze blog van Jim Willie
Conflicts & Pressure Points

Na een wat gekunstelde analogie tussen het financiële systeem en de wetten uit de thermodynamica geeft hij een uitstekende samenvatting van de huidige situatie, af en toe moet je wel om het wollig taalgebruik heenlezen, maar dat maakt het juist plezieriger leesbaar imo.
Hij geeft informatie die hij krijgt van insiders in de financiële wereld, die de mainstream media zelden, of pas veel later bereikt. Desondanks bewijst Willie's track record zijn betrouwbaarheid.
Stukje over Europa:
On the other side is the people, the depositors at banks, the taxpayers to fund the government offices, even if their disheveled outposts resemble a tsunami on the day after in Athens. The stock investors and bond investors have been ravaged by the Troika who pay homage to the bankers with one vacant bailout after another. My forecast 12 to 18 months ago was that the bailouts would continue until the streets witnessed protest and violence. That has come. The pressures build for public release of anger. The dissipation is of people to the streets, out of their confined offices which no longer seem to harbor the function of added value in production terms. Random violence has grown common. The conflict and pressure will grow until the pressure spills over.

[ Voor 34% gewijzigd door Henk007 op 05-08-2012 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Henk bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78739

Quote uit Henk007 in "Willem Middelkoop, alles verkopen en goud kopen" :
Henk007 schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 23:50:
Mijn persoonlijk advies:
Zet 5 à 10% van je 'langetermijnvermogen' om in fysiek edelmetaal (goud/zilver)
Fysiek is belangrijk omdat ik en met mij velen van mening zijn dat de 'papieren' edelmetaal (futures/ETF's) markt op een gegeven moment in elkaar zal klappen en dan ben je je geld kwijt.
Er zijn een paar uitzonderingen, Sprott's PSLV en bijvoorbeeld Goldmoney.com, maar bij de laatste mag je van de AFM als Nederlander geen metaal kopen...
Mja, 5/10% vind ik wat weinig, ik heb ongeveer 12% goud en 12% zilver gekocht (van ongeveer 18000 euro spaargeld). Maar dat zijn persoonlijke afwegingen. Ik heb het zeker niet gekocht om winst te maken, wel omdat ik denk dat de euro dieper kan vallen dan goud/zilver. We zien volgend jaar wel of er goede structurele 'oplossingen' zijn voor de euro, indien ja: dan ruil ik bij de huidige edelmetaal/euro-verhouding met plezier weer goud voor euro's, maar ik vrees er voor...

PS: wat betreft brandrisico bij thuisbewaring: bij een hevige brand smelt goud en zilver toch gewoon tot een klompje dat je weer kan doorverkopen? (als je het terug vindt onder het roet :)) En wat betreft diefstalrisico: gebruik dan ook een écht moeilijke plaats. Bvb. in een boekenkast met 300 boeken (waaronder een uitgeholde voor de buit) gaat geen enkele dief elk boek openklappen ter controle. (is trouwens niet mijn plaats). :)

Wat er met de Reichsmark gebeurd is in de jaren 20 is toch nog nooit met goud gebeurd:

Afbeeldingslocatie: http://www.filavaria.nl/images/Dmark1923graph.jpg

Die Reichsmark kwam er dan ook nooit meer bovenop (goud wel altijd). Ik geloof niet dat onze politici vandaag ineens zoveel 'slimmer' geworden zijn (behalve voor het persoonlijke gewin dan) opdat dit nooit meer kan gebeuren (idem voor oorlogen).

Of minder lang geleden in Argentinië:

Afbeeldingslocatie: http://blogs.ft.com/money-supply/files/2010/02/arg.png

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 08-08-2012 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Discussie over goud is zwaar overgewaardeerd.

Ik heb die vent nooit horen praten over het aantal mensen dat over deze aardkloot rondhuppelt. Wereldpopulatie is de afgelopen eeuw verviervoudigd waarbij je ook de goudproductie in ogenschouw moet nemen.

Goud is interessant omdat het altijd een bepaalde waarde vertegenwoordigt maar is zeker niet het ultieme ruilmiddel. De regel in de financiële wereld, welke dan ook overigens, je belegging spreiden. Naast goud moet je dus ook een goed stuk grond achter de grond houden waarbij je eventueel wat vee kunt laten rondhuppelen.

Als het namelijk goed verkeerd gaat dan kun je beter een groot deel van het jaar je eigen voedsel kunt kweken. Want of je nu goud hebt of niet, prijzen, welk ruilmiddel je ook gebruikt, zijn aan inflatie onderhevig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Iblies schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 13:21:
Discussie over goud is zwaar overgewaardeerd.

Ik heb die vent nooit horen praten over het aantal mensen dat over deze aardkloot rondhuppelt. Wereldpopulatie is de afgelopen eeuw verviervoudigd waarbij je ook de goudproductie in ogenschouw moet nemen.

Goud is interessant omdat het altijd een bepaalde waarde vertegenwoordigt maar is zeker niet het ultieme ruilmiddel. De regel in de financiële wereld, welke dan ook overigens, je belegging spreiden. Naast goud moet je dus ook een goed stuk grond achter de grond houden waarbij je eventueel wat vee kunt laten rondhuppelen.

Als het namelijk goed verkeerd gaat dan kun je beter een groot deel van het jaar je eigen voedsel kunt kweken. Want of je nu goud hebt of niet, prijzen, welk ruilmiddel je ook gebruikt, zijn aan inflatie onderhevig.
Is dat niet juist de hele gedachte achter goud? Omdat het vrijwel onmogelijk is om meer goud te produceren dan de aanwezige hoeveelheid. Het is daardoor het ideale medium voor ruilmiddel, wat je krijgt is precies dat, er is niet morgen een kopie van gemaakt.
Deze zal eerder juist aan deflatie onderhevig zijn, want zoals je zegt komen er wel steeds meer mensen die allen goud willen hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorispat
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-02 10:17
De markt kan 2 richtingen uit gaan :

a: total economic meltdown het vertrouwen in de overheden en bedrijven zal volledig weg zijn iedereen zal hun zuurverdiende euros omruiling in goud of ander veilige munten

Goud zal sky high gaan 4000+ per ounce is niet ondenkbaar geloof je in deze voorspelling van veel economen koop dan (fysiek) goud

b: De wereldeconomie zal terug herstellen en goud zal gedeeltelijk verkocht worden de vraag zal minder groot zijn dus de prijs daalt vanzelf .
Als je het verleden bekijkt klopt deze theorie http://www.nma.org/pdf/gold/his_gold_prices.pdf
Na een crisis zakt de prijs terug zeer snel

Mijn persoonlijke mening is dat goud overgewaardeerd is en aan deze prijs zou ik het nooit kopen
ik wacht wel lekker tot de crisis voorbij is en koop dan een klompje tegen soldeprijzen

Op de Europese beurs zijn goede zaken te doen veel solide bedrijven zijn ondergewaardeerd bij elke kleine hoop dat de ECB iets gaat ondernemen schieten deze aandelen omhoog als de schuldencrisis echt opgelost geraakt zullen er mooie winsten mogelijk zijn .
Ik wil hier niet aandelen komen promoten maar eerder de hype naar goud temperen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jorispat schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 18:43:
Mijn persoonlijke mening is dat goud overgewaardeerd is en aan deze prijs zou ik het nooit kopen
ik wacht wel lekker tot de crisis voorbij is en koop dan een klompje tegen soldeprijzen
Dus als de crisis voorbij is, als de euro terug sterker is, als er geen risico op hyperinflatie meer is, dan ga je investeren in iets waar je niets mee kan kopen? Of is dat dan uit voorzorg voor een volgende crisis? Dan zou je dat 10 jaar geleden ook gedaan kunnen hebben, dan kon je het goud nu verkopen met veel winst, en krijg je veel euro's in de plaats, maar net nu de euro kan vallen ben je daar niet zo veel mee (idem voor een eventuele volgende crisis).

Nee, momenteel weet niemand wat de euro gaat doen, herstellen of vallen. Als hij valt is dat goed voor mijn goud (en zilver), als hij stabiliseert is dat goed voor mijn euro's. Maar het is redelijk zeker dat niet al mijn spaargeld zal vallen (euro's, goud en zilver). Diversificatie dus (en sowieso investeren in duurzame materiële zaken, zoals energiebesparende maatregelen, want te veel sparen vind ik ook niet goed).

Als je de huidige goudprijs vergelijkt met het gemiddelde van de voorbije decennia is die inderdaad overgewaardeerd. Maar dat is de euro volgens mij nu ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Goud heeft bij lange na nog niet de inflatiegecorrigeerde top van 1980 ($850/oz) gepasseerd.
Als je rekent met de (conservatieve) CPI kom je op $2320/oz

Uiteraard moet je diversificeren, niemand hier zegt dat je all-in in PM's moet gaan.
Goud vergelijken met landbouwgrond is appels met peren. Goud is geen investering, goud is geld, cash als het ware, maar dan in een valuta zonder counterparty risk. Dat laatste is echt het allerbelangrijkste aspect op dit moment, je bent niet afhankelijk van al dan niet loze beloftes van een tegenpartij.
Iblies schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 23:53:
[...]
De hype en focus op goud is begrijpelijk
Welke hype, ik zie op straat alleen nog maar op elke hoek "Verkoop hier uw goud! Wij bieden de hoogste prijs!" De doorsnee burger bezit nauwelijks edelmetaal, verkoopt het liever om de euro's te kunnen spenderen.
Pas als bij diezelfde winkeltjes op de uithangborden staat "Lever hier snel uw euro's in, nu het nog kan! ; Goud is echt geld!" , dan is de hype/manie/bubble fase aangebroken.

[ Voor 122% gewijzigd door Henk007 op 09-08-2012 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
Myrdreon schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 13:48:
[...]

Is dat niet juist de hele gedachte achter goud? Omdat het vrijwel onmogelijk is om meer goud te produceren dan de aanwezige hoeveelheid. Het is daardoor het ideale medium voor ruilmiddel, wat je krijgt is precies dat, er is niet morgen een kopie van gemaakt.
Deze zal eerder juist aan deflatie onderhevig zijn, want zoals je zegt komen er wel steeds meer mensen die allen goud willen hebben...
Een ruilmiddel dat per definitie schaars is, is niet ideaal.

Daarnaast wordt de illusie gewekt dat je met goudbezit het wel zult redden. Punt is dat je het op een gegeven moment uit moet geven en zolang je niet in staat bent om inkomen te genereren zul je het niet redden.

Een stuk grond zal je daarom veel meer opleveren omdat het in primaire behoeftes zal voorzien. De prijs van deze goederen zal automatisch stijgen omdat transport langzaam zal stilvallen en goedkope graan schaars zal worden. Er zal steeds meer lokaal geproduceerd worden etc.

De hype en focus op goud is begrijpelijk omdat het inderdaad een bepaalde waarde vertegenwoordigd, maar is niet zaligmakend. In alle tabellen zie ik bijvoorbeeld nergens correcties dat er meer mensen op aarde wonen, dat daarbij meer mensen meer geld te besteden hebben en dat er automatisch meer vraag is waardoor de prijs stijgt. Als je 10 jaar geleden had verklaard dat china hofleverancier van miljonairs zou worden zou je voor gek worden verklaard, terwijl het toch echt de realiteit is. De prijs van goud wordt alleen gecorroleerd aan een slechte economie.

Met het korte-termijn-doemdenken stijgt de prijs en dat maakt een clubje mensen rijker dan ze al zijn. Echter als de prijs zakt hoor je niemand meer. Wat dat betreft heeft het meer weg van een pyramide-spel dan een fatsoenlijk onderbouwd advies voor een investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Niets is ideaal, vandaar dat je best risico's spreidt en niet alles inzet op een euro die kan vallen. Te veel sparen is ook niet goed, hoewel je als individu geen geld moet uitgeven uit medelijden met de economie of aan dure zaken die je niet echt nodig hebt (beter duurzaam consumeren/investeren). Een stuk grond voor landbouw/veeteelt is niet voor iedereen mogelijk (en hoe duur gaan gronden en huizen dán worden voor de jongere generatie?).

Je kan best zo goedkoop mogelijk leven (zonder aan comfort in te boeten), zoals zoeken naar de goedkoopste energieleverancier, telecomprovider, supermarkt/producten, tweedehands producten kopen, indien mogelijk auto verkopen, desnoods werk dichtbij zoeken (ik ga met de fiets werken, vind ik zelfs bij regen en kou comfortabeler dan een uur met de auto in de file staan) en gewoon zuinig zijn. Het geld dat je daarmee bespaart kan je duurzaam investeren (persoonlijke energievoorziening, hoogrendements-gascondensatieketel, een eigen huis als je dat nog niet hebt, enzovoort). En als je dan nog geld over hebt (liefst, want als je zonder werk valt moet je reserve hebben) kan je best risico's spreiden, hoe moet iedereen maar voor zichzelf uitmaken.

Disclaimer: In bovenstaand artikel staat ook:
‘Het is een illusie om te denken dat diversificatie helpt bij een crash. Bij een crash gaat alles naar beneden. Dat is altijd zo geweest. Maar diversificatie is zeker noodzakelijk.
Maar zoals ik al zei is niets sparen geen optie, want als je zonder werk valt of onvoorziene grote kosten hebt moet je toch snel wat geld bij de hand hebben (en als je goud/zilver hebt is dat snel geruild).

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 09-08-2012 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
Je quote heeft betrekkingen op beleggen-aandelen. Dat zijn waardepapieren waar je als consument sowieso erg terughoudend in moet zijn.

Bezit in de vorm van grond maar ook zonnepanelen zijn zaken die ze je praktisch niet af kunnen pakken maar je wel iets opleveren op langere termijn. Investeren in je huis door het af te lossen heeft waarde omdat het dan je bezit wordt waar niemand iets over te vertellen heeft.

Goud heeft toegevoegde waarde op korte termijn en misschien zelfs middellange termijn. Maar als de pleuris uitbreekt dan krijg je andere problemen. Met goud heb je dan inderdaad een middel om uit te geven, maar heb je vervolgens ook iets wat je van inkomsten zal garanderen. Of er uitkeringen bestaan in de huidige vorm is maar de vraag, voedselbank zal ook niet in de huidige vorm bestaan, etc etc.

Om het even in een modern perspectief te plaatsen,
huidig Griekenland met zijn economie op zijn gat,
http://www.nytimes.com/20...-past.html?pagewanted=all
Unemployment in Greece is now 18 percent, rising to 35 percent for young people between the ages of 15 and 29 — up from 12 percent and 24 percent, respectively, in late 2010. But the agricultural sector has been one of the few to show gains since the crisis hit, adding 32,000 jobs between 2008 and 2010 — most of them taken by Greeks, not migrant workers from abroad, according to a study released this fall by the Pan-Hellenic Confederation of Agricultural Associations.
Andere economische mechanismes gaan in werking treden waar mr Middelkoop en trawanten het zeker niet over zullen hebben. Ik, als onderdeel van het klootjesvolk :P , zal mijn geld echt niet blindelings steken in goud, verstandiger is het om ook alternatieve middelen te hebben dat je ook kunt ruilen.

5 Eieren voor een kilo graan bijvoorbeeld en een halve kilo graan voor 100 gram boter.

Klinkt raar, maar binnen de Europa heb je delen in het Oostblok nog genoeg gebieden waar deze praktijken makkelijker zijn dan naar de winkel te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Klopt, vandaar dat ik het in het Middelkoop-topic ook al had over zakken rijst ed. :)
Anoniem: 78739 in "Willem Middelkoop, alles verkopen en goud kopen"

Hier is trouwens de volledige quote uit dat artikel:
‘Het is een illusie om te denken dat diversificatie helpt bij een crash. Bij een crash gaat alles naar beneden. Dat is altijd zo geweest. Maar diversificatie is zeker noodzakelijk. Je moet starten met cash en daar beleggingen aan toevoegen. Onder cash versta ik niet alleen de euro of de Amerikaanse dollar, ook goud zie ik als een munt.
Maar goed, niemands opinie is heilig. Hij heeft het ook alleen over financiële producten, niet over tastbare zaken waar je echt iets aan hebt in een grote crisis*.

* Want eerlijk gezegd, wat merken we nu van de crisis? Hier in België worden bedrijfswagens wat zwaarder belast (het gebruik ervan was toch al overkill), wordt er wat gesnoeid in cultuur, en voor de rest valt het allemaal best mee, en worden andere dingen weer goedkoper: http://netto.tijd.be/budg...el_voelt.9168657-2214.art Het is alleen te hopen dat de euro-tsunami uit het zuiden ons niet overspoelt.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 09-08-2012 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Laatst online: 18-06 11:36
Het is inderdaad goed om te beseffen dat de droogte in de VS nu grotere gevolgen heeft dan de crisis. Dat gaat om echte producten die iedereen nodig heeft.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorispat
Anoniem: 78739 schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 22:13:
[...]
Dus als de crisis voorbij is, als de euro terug sterker is, als er geen risico op hyperinflatie meer is, dan ga je investeren in iets waar je niets mee kan kopen? Of is dat dan uit voorzorg voor een volgende crisis? Dan zou je dat 10 jaar geleden ook gedaan kunnen hebben, dan kon je het goud nu verkopen met veel winst, en krijg je veel euro's in de plaats, maar net nu de euro kan vallen ben je daar niet zo veel mee (idem voor een eventuele volgende crisis)
10 jaar gelede was ik 16 jaar dus... maar met mijn beperkt vermogen kocht ik toen 2 oldtimers beste persoonlijke investering ever blijkt nu .

Ja idd kopen en wachten op de volgende crisis is mijn plan en niet de kudde achterna lopen de prijs van goud kan net zo snel zakken als die van de aandelenmarkt maar daar hoor je niemand over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jorispat schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 19:25:
[...]
Ja idd kopen en wachten op de volgende crisis is mijn plan en niet de kudde achterna lopen de prijs van goud kan net zo snel zakken als die van de aandelenmarkt maar daar hoor je niemand over
Je geeft zelf twee mogelijke scenario's, waaronder een "total economic meltdown", in dat geval wil ik niet alleen euro's hebben.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 09-08-2012 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorispat
Ik persoonlijk geloof niet in dat scenario maar risico spreiden blijft idd verstandig !
Er zijn volgens mij betere manieren om je kapitaal te beschermen dan goud zeker op lange termijn gezien zijn vreemde munten buitelands vastgoed kunst oldtimers bedrijfsobligaties enz.. ook noemswaardig ben zelf de Spaanse vastgoedmarkt op de voet aan het volgen mochten de prijzen blijven dalen koop ik me wel een appartementje aan de middelandse zee die ik dan wel binnen +- 30 jaar van de hand doe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jorispat schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 22:04:
Ik persoonlijk geloof niet in dat scenario maar risico spreiden blijft idd verstandig !
Er zijn volgens mij betere manieren om je kapitaal te beschermen dan goud zeker op lange termijn gezien zijn vreemde munten buitelands vastgoed kunst oldtimers bedrijfsobligaties enz.. ook noemswaardig ben zelf de Spaanse vastgoedmarkt op de voet aan het volgen mochten de prijzen blijven dalen koop ik me wel een appartementje aan de middelandse zee die ik dan wel binnen +- 30 jaar van de hand doe
Inderdaad, financiën hebben me nooit zo geïnteresseerd (voor de 'crisis' was het gewoon werken, wat consumeren en wat sparen), maar vanaf nu ga ik toch ook wat meer koersen en evoluties in de gaten houden, niet om rijk te worden, wel om te behouden wat ik heb. Ik wil geen welvaart verliezen door corruptie in het zuiden, ondoordachte beslissingen van politici, of egoïsme van de bankensector. Jammer voor burgers die hun geld beheren als 'goede huisvader' en op lange termijn denken, maar dan het slachtoffer zijn van de drang naar geld/macht en het korte-termijndenken van politici en topbankiers (ook en vooral burgers in het zuiden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Voedselvoorraden aanleggen en edelmetalen zijn compleet andere dingen.
Ik heb in mijn huis geen ruimte voor €50.000 aan graan en eieren. Bovendien zouden ze bedorven zijn of door de muizen opgevreten voordat ik het nodig heb of wil ruilen tegen iets anders. En waar in onze steden koop je even tussendoor een lapje landbouwgrond omdat je dat wel een goed idee lijkt in een crisis.
Zo worden er wel meer ruilmiddelen voor echte diepe crises genoemd op survivalist/prepper fora.
Waterzuiveringsapparatuur, ge(vries)droogd voedsel, wapens/munitie (In NL illegaal) , toiletpapier, damesverband, zeep, tandpasta, sterke drank, sigaretten, etc, etc, maar daar gaat dit topic niet over.

[ Voor 27% gewijzigd door Henk007 op 10-08-2012 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Post zonder inhoud.

[ Voor 96% gewijzigd door Brons op 23-09-2012 22:59 ]

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-07 17:49
De bron van dit bericht lijkt overigens deze website te zijn:
http://www.gold-eagle.com/editorials_12/willie062712.html

Dit lijkt ook de enige bron hiervan te zijn, dus erg betrouwbaar lijkt het niet...

VirtualDJ 2024 - Fast Image Resizer - Instagram

• Sissors
  • Niet online
Zo idioot zijn de Chinese leiders nou ook niet. Sowieso kan je niet goud voorraden hebben ter waarde van hoeveelheid geld die er is, dat is gewoon niet realistisch. Maar daarnaast ook, waarom zou China in hemelsnaam de Amerikaanse economie proberen te verkloten?

Amerikaanse economie eraan, binnen paar weken is ook de Chineze economie eraan. Zo groot gedeelte van het land is afhankelijk van produceren van producten voor Amerikaanse en Europese markt (en ik kan je verzekeren dat als China zon aanval doet op een bondgenoot we een compleet handelsembargo tegen China opzetten), betekend enorme werkloosheid. Werkloosheid betekend onrust, en dat is nu precies waar de Chinese regering geen behoefte aan heeft.

• Henk007
Interview met James Turk:
Part 1: This Always ENDS the Same Way: Zimbabwe, Argentina... AmeriKa
Part 2: WARNING: Currency Cliff Ahead = $400 Silver, $8,000 Gold

Maar goed, goudontkenners zullen wel reageren met een "Wij van WC-Eend adviseren.." reply
James Turk is namelijk oprichter van Goldmoney.com
Deze post is overigens geen spam, want de AFM heeft het goldmoney.com verboden om Nederlandse klanten toe te laten.
Ik denk dat ik maar ophoud met posten in dit topic en iedereen maar gewoon zijn eigen conclusies laat trekken.

[ Voor 51% gewijzigd door Henk007 op 22-09-2012 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-07 15:16

Brons

Fail!

Ik heb twee posts bewerkt. Het posten van blogposts of nieuwsberichten zonder zelf iets inhoudelijks toe te voegen is niet de bedoeling. Zeker niet als je volledige artikels overneemt van een andere website.

Ik wil jullie graag vragen om hier in de toekomst aan te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Henk007 schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 22:29:
Voedselvoorraden aanleggen en edelmetalen zijn compleet andere dingen.
Ik heb in mijn huis geen ruimte voor €50.000 aan graan en eieren. Bovendien zouden ze bedorven zijn of door de muizen opgevreten voordat ik het nodig heb of wil ruilen tegen iets anders. En waar in onze steden koop je even tussendoor een lapje landbouwgrond omdat je dat wel een goed idee lijkt in een crisis.
Zo worden er wel meer ruilmiddelen voor echte diepe crises genoemd op survivalist/prepper fora.
Waterzuiveringsapparatuur, ge(vries)droogd voedsel, wapens/munitie (In NL illegaal) , toiletpapier, damesverband, zeep, tandpasta, sterke drank, sigaretten, etc, etc, maar daar gaat dit topic niet over.
Niet altijd. Elke WM4 houder mag 5 wapens + 10.000 kogeltjes* hebben. In onderdelen nog wel meer dacht ik. Uiteraard alleen bedoeld voor de sport!

*ofwel: 10.000 complete patronen en slaghoedjes samen; hulzen en kogelpunten is geen maximum aan verbonden. Kruit valt niet onder wapenwet, maar onder de milieuwetgeving.
furby-killer schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 21:06:
Zo idioot zijn de Chinese leiders nou ook niet. Sowieso kan je niet goud voorraden hebben ter waarde van hoeveelheid geld die er is, dat is gewoon niet realistisch. Maar daarnaast ook, waarom zou China in hemelsnaam de Amerikaanse economie proberen te verkloten?

Amerikaanse economie eraan, binnen paar weken is ook de Chineze economie eraan. Zo groot gedeelte van het land is afhankelijk van produceren van producten voor Amerikaanse en Europese markt (en ik kan je verzekeren dat als China zon aanval doet op een bondgenoot we een compleet handelsembargo tegen China opzetten), betekend enorme werkloosheid. Werkloosheid betekend onrust, en dat is nu precies waar de Chinese regering geen behoefte aan heeft.
Werken zonder dat je er zelf iets aan hebt (wat ze in China deels doen) is een soort slavernij. Om dan te zeggen dat het vreselijk is dat je geen werk meer hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Euhm ze krijgen ervoor betaald. Zonder werk krijgen ze niet betaald, zonder geld kunnen ze geen eten kopen, dat zijn dan geen blije Chinezen.

Uiteraard het is geen vetpot, al stijgen hun salarissen snel. Maar het is echt niet dat ze liever thuis zitten zonder inkomsten.

[ Voor 31% gewijzigd door Sissors op 24-09-2012 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

furby-killer schreef op maandag 24 september 2012 @ 08:08:
Euhm ze krijgen ervoor betaald. Zonder werk krijgen ze niet betaald, zonder geld kunnen ze geen eten kopen, dat zijn dan geen blije Chinezen.

Uiteraard het is geen vetpot, al stijgen hun salarissen snel. Maar het is echt niet dat ze liever thuis zitten zonder inkomsten.
Hun inkomen wordt kunstmatig laag gehouden zodat de Chinese staat (dus inclusief People's Bank of China) meer westerse staatsschuld kunnen kopen. Als je kijkt wat ze daar in iets meer dan tien jaar hebben opgebouwd aan voorraden buitenlandse valuta en obligaties...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
En als China de wereldeconomie laat crashen, zoals dat artikel beweerde, dan hebben ze helemaal geen werk meer. En de werkloosheidsuitkeringen zijn nou niet zo geweldig in China.

Ik zeg niet dat het allemaal zo geweldig is, enkel dat China helemaal niks ermee te winnen heeft om de economie te laten crashen, en zelf het risico loopt op grootschalige onlusten.

[ Voor 34% gewijzigd door Sissors op 24-09-2012 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

The big bubble still needs to pop people!

• Henk007
Vandaag een gedeelte van de eindejaarsbonus letterlijk verzilverd ;) (50 silver ounces Maple Leaf)
Toch wel apart dat je voor €1325 1/14.000.000 deel van de globale jaarlijkse zilverproductie in je bezit kan krijgen, terwijl we op deze aardbol met zo'n 7 miljarden rondhuppelen.

[ Voor 6% gewijzigd door Henk007 op 27-12-2012 16:17 ]

• writser
Het is maar wat je apart noemt. Voor 1325 euro heb je 100% van de zilveren munten op aarde die door mij gesigneerd zijn. Veel unieker, ik help je graag.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:08
writser schreef op donderdag 27 december 2012 @ 23:10:
Het is maar wat je apart noemt. Voor 1325 euro heb je 100% van de zilveren munten op aarde die door mij gesigneerd zijn. Veel unieker, ik help je graag.
Lijkt me een gouden zilveren kans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
ik zou 'm ook meteen verzilveren.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Laatst online: 18-06 11:36
1325 euro is ongeveer 18 maanden inkomen voor de gemiddelde wereldburger. Logisch dat hij dat niet allemaal in zilver steekt.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Henk007 schreef op donderdag 27 december 2012 @ 14:24:
Vandaag een gedeelte van de eindejaarsbonus letterlijk verzilverd ;) (50 silver ounces Maple Leaf)
Toch wel apart dat je voor €1325 1/14.000.000 deel van de globale jaarlijkse zilverproductie in je bezit kan krijgen, terwijl we op deze aardbol met zo'n 7 miljarden rondhuppelen.
Da's alleen de jaarproductie, niet eens de totale hoeveelheid in omloop. Je kan voor dezelfde prijs 1/4.839797 van alle 1 euromunten op aarde bezitten :+

Maar iets serieuzer: waar laat je die muntjes? Gewoon in een lijstje aan de muur? In een kluis? In een oude sok?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Euromunten kunnen naar believen worden bijgemaakt, de materialen daarvoor ( koper, zink, nikkel) zijn ruim voorradig en veel minder waard dan 1 €.
Zilver wordt voornamelijk uit de grond gehaald als bijprodukt van primaire metalen en de geologische aanwezigheid in verhouding tot goud is ongeveer 15:1 , terwijl de prijs van zilver momenteel minstens een factor 50 onder die van goud ligt. Zilver is onmisbaar in moderne elektronica ; een smartphone bijvoorbeeld bevat tenminste 0,5 gram zilver per stuk, PV cellen zijn zonder zilver vrijwel onmogelijk, steeds meer toepassingen voor antibacteriële werking van zilver, enz enz. Bij de huidige zilverprijs is het nauwelijks interessant om het te recyclen, gebruikt staat dus gelijk aan verbruikt. De prijs is zowel aan de vraag- als aan de aanbodkant zeer inelastisch, dat betekent dat zowel zilvergebruikers als -producenten niet meer of minder gaan produceren bij een hogere zilverprijs. In het eerste geval vanwege de marginale kosten op de totale produktprijs (bijv smartphone) en in het tweede geval vanwege het bijproduktkarakter naast bijv koper of zink. Wereldwijd zijn er nauwelijks bovengrondse zilvervoorraden (schatting hooguit 60.000 ton), minder dan goud in ieder geval. Die waren er tot de jaren '60 wel, maar zijn allemaal opgebruikt.
Waar ik het opberg is niet zo interessant, een tube met 25 munten is klein genoeg om creatief op te bergen.

[ Voor 18% gewijzigd door Henk007 op 02-01-2013 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Iridium is ~4x zo zeldzaam als goud en ook nog de helft goedkoper ook. Heeft ook toepassingen in electronica, industrie en zelfs in vulpennen. Is dat dan geen betere investering?

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
De metalen uit de platinagroep ( ruthenium, rhodium, palladium, osmium, iridium en platina) zijn zeker allemaal zeldzaam en in theorie bruikbaar als opslag van waarde.
Echter geen van deze metalen heeft een monetaire geschiedenis zoals zilver en goud en de markten zijn erg klein en zeer grillig. Doordat ze zo exotisch zijn, zijn ze erg lastig te verhandelen (een potentiële koper vinden). Ook het vaststellen en borgen van de gewichten en gehaltes is een extra hindernis.
Er zijn enkele uitzonderingen: De Canadian Mint heeft in het verleden maple leaf munten in platina en palladium geproduceerd in zeer kleine oplages. Je kunt ze beschouwen als collector's items.
Osmium wil je trouwens nooit hebben als belegging: het (oxide) stinkt en is zeer giftig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

China gaat blijkbaar zijn munt koppelen aan goud.

Even kijken of ik nog een andere bron kan vinden.

Het zou wel in lijn zijn met de forse goudaankopen door China de laatste jaren: de complete interne goudproductie werd opgekocht, en eenzelfde hoeveelheid nog een keer van de goudmarkt.

De repatriëring van een deel van de Duitse goudvoorraad staat IMHO hiermee toch in een iets ander licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het ziet er momenteel niet zo goed uit voor goud:
Voor beleggers in goud is het nu raadzaam om het hoofd koel te houden en de strategie onder de loep te nemen. We zouden de positie in goud nog niet verkopen, maar het lijkt aangewezen om de cashreserve in de komende periode op te bouwen. Er zullen zich in de toekomst weer nieuwe kansen aanreiken voor goud. Naar beneden ligt een stevige buffer rond 1300 dollar, naar boven kan het prijsspektakel opnieuw beginnen boven 1800 dollar. Laat de markt uw raadgever zijn.
Maar ik ga toch nog niets verkopen (ik heb goud en zilver gekocht in augustus, staat nu op -6%)

[ Voor 51% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 20-02-2013 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:02
http://www.iex.nl/Column/95149/Vloeken-in-de-goudkerk.aspx

Ik weet niet of het dezelfde bron heeft, maar hier wordt toevallig ook het bedrag van 1300 euro geroepen. Aan de andere kant is deze analyst wel positief en verwacht juist dat goud naar boven zal corrigeren op korte termijn vanwege Technische Analyse signalen + de valutaoorlog en overwaardering van de aandelen op dit moment.

Overigens, als je goud/zilver pas een half jaar in bezit hebt, zou ik het sowieso niet verkopen. Hoogstens op diepe dalen bijkopen, vooral zilver omdat die achterloopt bij de goud/zilver verhouding. Daarnaast zal de economie ook weer aantrekken waardoor zilver vaker gebruikt moet worden voor diverse producten waar het inzit (mobiels e.d.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Probeer te sturen op een vast percentage in je portfolio, eventueel binnen een min-max interval.
Als de goud/zilverprijs stijgt, zou je een deel moeten verkopen, als deze daalt, kun je bijkopen.
Ik heb vandaag ook weer wat Au&Ag gekocht, omdat ik denk dat we (dichtbij) op de bodem zitten. Leuk was dat ik bij mijn handelaar speciale 99999 maple leafs meekreeg voor de prijs van normale. Er zijn verzamelaars die voor die dingen zomaar €100 boven de goudprijs betalen. Bovendien zijn ze CAD 200 face value legal tender per stuk, terwijl de normale ML's maar 50 dollar zijn.
Dus als de goudprijs naar nul gaat heb ik toch nog wat :+
Over dat waardeloos worden van assets heb ik hier al vaker gepraat. Wie had 5 jaar geleden geloofd dat de overheid aandelen en (achtergestelde) obligaties (SNS Bank) van de ene op de andere dag volledig waardeloos zou kunnen verklaren ? En dat gaan we de komende tijd wereldwijd vaker zien, geloof me maar. Bij edelmetaal ben je afhankelijk van geen enkele belofte van welke tegenpartij dan ook. Het vertegenwoordigt altijd en overal een bepaalde waarde. Counterparty risk wordt steeds belangrijker in de financiële markten.

[ Voor 35% gewijzigd door Henk007 op 21-02-2013 16:49 ]

• Robkazoe
Je zag bij de AEX al veel voortekenen dat het mis gaat:
- VIX werd met de dag lager
- AEX schuurde al een tijdje tegen de 355/360 weerstand aan. Door de lage VIX was er al geen kracht om door te breken.
- Afgelopen week werd er al een weerstand gebroken en nu wordt ook de 343 punten hard .
- Amsterdamse aandelen hebben nu een vrij hoge waardering.
- Dan heb ik het nog niet eens over het fundementele plaatje gehad wat al helemaal nergens op lijkt (valutaoorlog, redden SNS bank, Spaanse en Cypriotische staatsschuld die maar oplopen, consumentenvertrouwen en uitgaven nog steeds op laag peil).

Ik gok dat goud en zilver hier de komende week hier wel van weet te profiteren.

• Henk007
Grotendeels mee eens, behalve:
Robkazoe schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 11:03:
consumentenvertrouwen en uitgaven nog steeds op laag peil).
Dat is in principe bearish voor PM's, consumenten die geen geld uitgeven werkt deflatoir.
De voornaamste oorzaak van de daling van de laatste paar dagen is volgens mij de aankondiging van de FED dat die mogelijk eerder gaat stoppen met de diverse vormen van monetaire financiering, met een eufemisme QE of Operation Twist genoemd. Maar als ze werkelijk gaan stoppen gaan we onvermijdelijk een collapse van de treasury markt zien. Immers buiten de FED zijn er maar weinig partijen die die dingen nog kopen. Als de FED wegblijft, gaat het vertrouwen naar een dieptepunt.

• Testert
http://gonzalolira.blogsp...why-isnt-gold-higher.html

Blog van Gonzalo Lira over de invloed van counterparty risk op de goudprijs. Het klonk wel plausibel. Ben erg nieuwsgierig hoe de wereld er over 5 jaar uitziet...

Op deflatie zit ik in ieder geval allerminst te wachten. Dan wordt de hypotheek zwaarder & m'n munten lichter...

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

• Henk007
Echte deflatie gaan we niet krijgen, eerder stagflatie of biflatie. Ook in die scenario's is fysiek goud/zilver een belangrijk onderdeel in je portfolio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Dat wat eigenlijk iedere insider al dacht, komt nu ook in de reguliere media naar boven drijven: de centrale bankiers manipuleren de goudprijs naar beneden.

Fed intervenieert op goudmarkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sevinc
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:24
Heb zelf 800 gram fysiek goud in bezit, heb geen flauw idee wat het waard is.
Me ouders hadden het vroeger in guldentijd ingekocht voor mijn toekomstige vrouw.

Ik doe ze dan ook alleen in verkoop wanneer ik geen brood meer kan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

sevinc schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 14:54:
Heb zelf 800 gram fysiek goud in bezit, heb geen flauw idee wat het waard is.
Me ouders hadden het vroeger in guldentijd ingekocht voor mijn toekomstige vrouw.

Ik doe ze dan ook alleen in verkoop wanneer ik geen brood meer kan kopen.
Ok, je hebt geen flauw idee van de waarde, is het goed als ik je er 1000 euro voor geef? :)

Nee, als het puur is is het ongeveer 32000 euro waard: https://www.doijerkalff.nl/goudbar-1000-gram.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

ABN-AMRO heeft haar goudloket gesloten, geeft deze site aan.

Korte samenvatting: Vanaf 1 april kunnen klanten het goud dat ze bij ABN-AMRO in bewaring hebben, niet meer fysiek geleverd krijgen. In plaats daarvan krijgen ze de waarde in geld uitgekeerd.

Het is mij nog niet helemaal duidelijk of dit echt is of een 1 april hoax. Wie weet meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Ik zie dit bericht op meerdere internationale sites gelinkt. Bewijs heb ik niet.
Als het waar is lijkt het de zoveelste aanwijzing dat we op weg zijn naar de zogenaamde 'disconnect', waar geen enkele leverancier meer fysiek wil leveren voor de papieren comexprijs. Een paar maanden terug was in het nieuws dat Duitsland een groot deel van zijn goudreserves uit de US terug wil halen. Het schijnt dat men 7 (!) jaar nodig heeft om al dat goud te kunnen leveren. Het zou me niets verbazen als op iedere 400oz gold bar meerdere claims van 'eigenaars' rusten.
If you can't touch it, you probably don't own it..
Je ziet op de zilvermarkt ook steeds meer tekenen van lange levertijden voor bepaalde soorten beleggingszilver. Ook heb ik me laten vertellen dat bij de recente dalingen de verhandelde volumes zo extreem zijn, dat het alleen om papieren contracten zal gaan en absoluut niet om fysieke leveringen.
Vorig jaar heeft Eric Sprott van het PSLV fonds er enkele maanden over gedaan, om een paar honderd miljoen ounces zilver fysiek geleverd te krijgen. Een groot aantal van de baren had een aanmaakdatum die na de besteldatum lag.

edit: de goud/zilverprijs lijkt de bodem van afgelopen week te verlaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-07 09:10
George Soros in South China Morning Post

Van: IEX: Goud is stuk

Q: What is your view on gold?

A: That's a complicated question. It has disappointed the public, because it is meant to be the ultimate safe haven. But when the euro was close to collapsing in the last year, actually gold went down, because if people needed to sell something, they could sell gold. Therefore they sold gold. So gold went down together with everything else.

Gold was destroyed as a safe haven, proved to be unsafe. Because of the disappointment, most people are reducing their holdings of gold. But the central banks will continue to buy them, so I don't expect gold to go down. If you have the prospect of a crisis, you will have occasional flurries or jumps. So gold is very volatile on a day-to-day basis, no trend on a longer-term basis.

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Henk007 schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 16:50:
edit: de goud/zilverprijs lijkt de bodem van afgelopen week te verlaten
Daar had ik ongelijk. De prijzen dalen verder.

Zerohedge heeft een aardige theorie waarom goud even omlaaggedrukt moet worden. Het zou gaan om de ca. 10 ton Cypriotisch goud die voor een zacht prijsje van eigenaar moeten verwisselen. Daarna mag de prijs weer omhoog.

edit:
Bij nader inzien zal dit ook een belangrijke oorzaak van de daling zijn:
Einde steun Fed lijkt in zicht te komen

[ Voor 21% gewijzigd door Henk007 op 10-04-2013 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
Goud vandaag even onder de $1500/oz

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Goud & zilver, en ook de mijnaandelen, hebben vandaag een forse tik gekregen. De goudkoers staat nu op $1455. Heel vreemd na weken van zijwaartse beweging.

Naar de onderliggende oorzaken is slechts te gissen. De verkoop van het Cypriotische goud zou kunnen, maar het betreft maar 10 ton. Dat kopen de Chinezen in een oogwenk op. Dan de FED. Gezien de cijfers in de VS lijkt het me erg sterk dat de FED de steunmaatregelen zal afzwakken.

Mijn speculatie: de goudprijs in omlaag gehamerd als voorzorgsmaatregel voor komend slecht nieuws. Verder heb je natuurlijk te maken met de automatische stop-losses. Dat versterkt de neerwaarste beweging op een gegeven moment enorm.

Ik denk dat uiteindelijk de koopjesjagers massaal zullen opduiken, inclusief sommige centrale banken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
Die automatische stop-losses zullen zeker mee hebben geholpen, maar ik verwacht dat de eerste stappen juist gezet zijn door Goldman Sachs met hun downgrade van $1810/oz naar $1600 voor 2013, afgelopen februari. Daarop de regelrechte melding afgelopen donderdag van een bear-markt voor goud, heeft natuurlijk de angst bij de goudbelegger vergroot.

De (goud)mijnbouw is al een hele tijd niet echt renderend als je de aandelenbeurzen moet geloven, wat vreemd is bij alsmaar stijgende goudkoersen.
De vindbaarheid en daarmee de productiekosten voor een ounce goud lopen dan blijkbaar op en liggen waarschijnlijk nu rond de $1000-$1200 per ounce gemiddeld. Tegen een $700 in 2007. Dat zou een hogere prijs voor goud rechtvaardigen, zou je verwachten.

Daar komt ook nog eens bij dat de VS miljarden dollars print in hun QE4-plan. Goud zou als asset dan duurder moeten worden.

Echter ik vertrouw de meest invloedrijke zakenbank voor geen ene meter en denk dus ook dat deze prijscorrectie op poten is gezet en dat GS nu iedereen aanraadt goud te verkopen. Zodat zij het kunnen kopen. (alu-hoedje, maar GS staat nu niet bekend als betrouwbaar in hun adviezen naar niet-GS mensen)

Ik verwacht dan ook dat deze "crash" een kleine correctie is en dat dit jaar nog een rebound van de goudprijs gaat komen. Hou die $1600 en misschien zelfs die $1810/oz voor dit jaar in de gaten. De prijs zal volgens mij eerst nog zakken onder de $1400, maar dan zal de trend omhoog gezet kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Inderdaad, deze koersval was georkestreerd: 500 ton aan papiergoud is op de markt gegooid., onder leiding van de FED.

Het fundament is nog steeds prima, zie dit artikel. Kort samengevat:
In conclusion, the fundamentals for gold are strong. The supply of paper currency is increasing faster than the supply of gold while the demand for physical gold is strong. The markets can play all kinds of tricks with prices in the short run but in the long run, markets reflect reality. By the way, gold rose from $35 in 1971 to $800 in 1980 but it also fell from $200-$100 in 1974-1976 before rising eight fold to complete its run.
China koopt blijkbaar als een gek, volgens dit artikel. Die vinden de koersdaling erg prettig, kunnen ze goedkoper inkopen.

Dan is er nog de kwestie van het short selling om de koers te drukken: zolang de koers daalt, heeft men geen verlies. Om de koers echter meer en meer omlaag de duwen is er steeds meer short selling nodig, tegen steeds lagere prijzen. Er komt een punt waarop er verlies gaat optreden. Dat is dan de bodem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Grappig dat bij veel online aanbieders vrijwel geen goud en zilver meer leverbaar is, althans de normale 1 ounce munten, behalve met een levertijd van een paar weken.

Voor interessante analyses en inzichten raad ik o.a. het blog en youtubekanaal van BrotherJohnF aan.
EXX schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 17:27:

China koopt blijkbaar als een gek,
China's totale Forex reserves zijn ongeveer $ 3.3*1012, daarvan is maar 2% goud.
Peter Schiff legt dit nog eens uit in zijn youtube video: The Bull is dead, long live the bull..
Interview van Chris Martenson met Mike Maloney

[ Voor 66% gewijzigd door Henk007 op 14-04-2013 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De markup (boven spotprijs) voor 1 ounce zilveren munten is ook al een hele tijd veel meer dan twee jaar geleden. Twee jaar geleden was dat iets van ruim twee euro, nu bijna vier euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Nog meer interessante info over de crash van afgelopen vrijdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04:35
Geloof je dit soort verhalen echt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Het tijdsverloop klopt anders vrij nauwkeurig, en het is algemeen bekend dat de goudmarkt zwaar gemanipuleerd wordt. Dat is geen aluhoedje verhaal, maar wordt gewoon door centrale banken toegegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
Ik geloof dat soort sites nooit zo omdat die vaak met eigen goud posities zitten. Technische analyse laat zien dat goud de eerste steun rond de 1350 ligt. Zilver op 20.

Huidige status:
Goud 1400 -5,27%
Zilver 23,52 -9,12%

Goud heeft dan nog zo'n 4% daling te gaan voor de eerste technische steun er komt. Zilver moet dan nog 15% dalen. Zilver heeft nu gewoon een heel groot probleem omdat het een vacuum in duikt. Veel mensen zeggen nu dat het een mooi moment is om in te kopen, maar ik vrees dat er nog wel wat meer vanaf kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Een voorbeeldje:
Hier in Nederland waren zilveren munten uit de Juliana-periode jarenlang een goede proxy voor de zilverprijs. Ze werden meestal net onder de spotkoers verhandeld.
Neem zelf eens de proef op de som en zoek in je eigen regio op marktplaats naar guldens, rijksdaalders en tientjes rond de intrinsieke waarde. Die zul je niet vinden.
Voor mij is waarde per definitie de prijs waarbij een verkoper bereid is om een transactie aan te gaan met een koper. Blijkbaar geldt dit op dit moment niet, dus in ieder geval op de particuliere markt is er geen sprake van een evenwicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
Waarom staat er op deze site andere "prijzen" bij de liveticker dan bv op Google of IEX? Anders ounces? Want als ik daar de prijzen * 28,3495231 doe, dan kom ik op hele andere bedragen uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Testert
O-) Wat is 28,3495231?

Is een ounce geen 31,1 gram meer?

Maar welke prijzen bedoel je precies, die voor de goudbaren of die bij de ticker die steeds geüpdate worden? Op de goudbaren zit natuurlijk een opslag voor productie en levering ervan. Hoe kleiner de eenheden, hoe hoger die opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
Als ik google op ounce -> gram dan kom ik op die 28,3 uit. Maar dan nog, met de huidige goudprijs op de site kom je dan op 1010 per ounce uit wat nog steeds veel te weinig is t.o.v. de echte prijs. dat zij er aan moeten verdienen en dat er nog transportkosten aan zitten geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een Ounce is niet hetzelfde als een Troy Ounce...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
1 troy ounce = 31.1034768 grams aldus google. Maar dan nog verklaart dat het verschil niet. Dan zou volgens de site goud per troy ounce op 1010 euro uitkomen. Laat er nog 30% bij komen qua euro/dollar verhouding en je zit op 1313 dollar. Das nog steeds niet hetzelfde als de koersen die er nu zijn.

https://www.doijerkalff.nl/goudbar-1000-gram.html
Dus wat klopt er niet met bovenstaande ticker???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik kom met 31,1034768 * 33,987 uit op EUR 1057

Met de koers van xe.com kom ik dan op $1383

Niks mis mee toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
Met de huidige prijzen moet het wel kloppen ja. Goud begint nu ook het haasje te worden.

Gold World 1.361,02 (-7,96%)
Silver World 23,1040 (-10,76%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Inkoop momentje ;)

Naja, liever op de absolute bodem :P

[ Voor 55% gewijzigd door Anoniem: 120284 op 15-04-2013 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
Zilver heeft geen weerstanden meer, goud alleen de 1350. Ik zeg eerst laten uitstuiteren (en wat geld sparen om in te kopen :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Al zou je willen inkopen, vindt maar een handelaar die op dit moment nog voorraad heeft.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nu bestellen en over twee weken ophalen voor de prijs van vandaag, so what?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Voor wie fysiek goud koopt: hoe weten jullie zeker dat het echt is?
De wolfraam-kernen zijn niet nieuw:
Afbeeldingslocatie: http://www.zerohedge.com/sites/default/files/images/user5/imageroot/2012/09/fake%20gold%203_0.jpg

Als consument kan je toch nooit zeker weten dat je kwaliteit koopt, als zelfs de professionele handelaren er intrappen? Het beste zou zijn om het blok meteen door te zagen, of nog beter: zelf om te smelten, maar dat doe je niet snel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Met 1 Ounce (en kleiner) munten komt dat veel minder vaak voor omdat dat minder lonend en lastiger is (om te maken).

Tevens heb je van die plastic dingetjes waarmee je de diameter en dikte kunt controleren en tegelijk wegen. Wolfraam is iets van 0,25% lichter per volume eenheid.

Het zal me trouwens ook niks verbazen als die Wolfraam gevulde meuk (in ieder geval munten) anders klinkt. Net zoals je een nikkelen en zilveren gulden blind kunt onderscheiden door ze op de tafel te laten vallen.

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 120284 op 15-04-2013 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Anoniem: 120284 schreef op maandag 15 april 2013 @ 18:37:
Nu bestellen en over twee weken ophalen voor de prijs van vandaag, so what?
Weet jij een betrouwbare handelaar waar dat mogelijk is zonder vooruitbetalen? Ik vind zelf het risico te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

http://www.gold-dreams.de/index.php

Moet je wel onder de 15K blijven.

Die toko zit in Alpen (Duitsland); net over de grens, onder de Rijn, tegenover Wesel. (Nog voor Duisburg dus)

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 120284 op 15-04-2013 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Dat is wel een hele eind rijden. Is het misschien een idee om hier ook onze ervaring met handelaren te melden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hangt er vanaf waar je woont. Met een fles water en een zak eten is het 'in range' met de fiets hier. Het wegdek van het fietspad onder de Rheinuferstraße1 is echter niet van het Nederlandse type 'geschikt voor racefiets' :X

1Weg die vanaf Emmerich de zuidover van de Rijn volgt.

Verder wel een mooi tochtje. Je kunt het zo uitkienen dat je hele eindes langs de Rijn fiets en je kunt ook nog langs Xanten.

[ Voor 76% gewijzigd door Anoniem: 120284 op 15-04-2013 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
RemcoDelft schreef op maandag 15 april 2013 @ 19:38:
Voor wie fysiek goud koopt: hoe weten jullie zeker dat het echt is?
De handelaar waar ik koop levert bijvoorbeeld Maple Leafs (goud/zilver) in de originele ongeopende verpakking van de Royal Canadian Mint. Nog nooit gehoord of gelezen dat er daar ooit valse munten de deur uit zijn gegaan.
Devil schreef op maandag 15 april 2013 @ 21:40:
Dat is wel een hele eind rijden. Is het misschien een idee om hier ook onze ervaring met handelaren te melden?
Persoonlijk heb ik zeer goede ervaringen met
https://www.123edelmetaal.nl/
(dochterbedrijf van Prakken Edelmetaal)
https://www.thesilvermountain.nl/
Duitsland:
http://www.mp-edelmetalle.de/
(Ze verzenden niet naar Nederland, maar omdat ik vlakbij de grens woon ben ik wel eens naar Düsseldorf gereden)

Over de door mij eerder genoemde divergentie tussen papieren en fysieke prijzen:
THE CRIMINAL CARTEL ATTACKS: No Shelter From Their Crimes
Als je allergisch bent voor tinfoil-hat gepraat, spoel door naar 3.00 min, en zie dat voor fysiek zilver minstens 4 à 5 dollar boven spot moet worden betaald.

[ Voor 43% gewijzigd door Henk007 op 15-04-2013 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Testert
Ik heb wel goede ervaringen met http://www.kronwitter-muenzen.de/, waar ik twee keer een tube zilveren munten heb gekocht. Volgens mij redelijk voordelig. Eerst een beetje contact gehad voor ik durfde te bestellen, maar het was betalen & leveren. Twee dagen na betaling had ik de munten binnen, netjes in een doosje, goed verpakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Netjes.
Daar heb ik 1 keer besteld (ook een tubetje zilver inderdaad). Deze is *verdwenen* onderweg. Toen hebben ze opnieuw een tubetje opgestuurd en deze is ook *verdwenen*. Ik gok dus dat er ergens een DHL figuur erg blij is met 44 Ounce zilver....

Hele gedoe heeft vijf(!) maanden geduurd. Toen heb ik gevraagd of ze m'n geld konden terugstorten, wat ze gedaan hebben. Zilverprijs was toen ondertussen wel flink gestegen.

------------------

Heeft gisteren toevallig nog iemand de "goudspecialist" van ABN Amro gehoord bij de NOS? Bij ABN hebben ze $1000 in de 'forecast' staan voor 2015:

http://nos.nl/audio/49591...-niveau-in-twee-jaar.html

En dat komt van de bank die al vier jaar een staatsbedrijf is. Dat is inderdaad dezelfde bank die dacht dat het een goed idee was tonnen uit te lenen zodat jonge gasten naar private vliegscholen konden gaan. Want ABN voorzag kennelijk een hoge vraag naar piloten over een paar jaar....

Ik moest direct lachen: Een 'ambtenaar' die verteld dat de goudprijs verder gaat dalen. Echt waar 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 120284 op 16-04-2013 07:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-07 14:16
Toch lijkt me het wel logisch dat ie gaat dalen. Goud heeft geen rendement behalve koerswinst (= wat de gek er voor geeft...). Geen dividend, geen interest. Dus als het beter gaat met de economie (bedrijven en/of overheid) gaat de goudprijs omlaag, dat kan niet anders toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zeeg schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 08:53:
Toch lijkt me het wel logisch dat ie gaat dalen. Goud heeft geen rendement behalve koerswinst (= wat de gek er voor geeft...). Geen dividend, geen interest. Dus als het beter gaat met de economie (bedrijven en/of overheid) gaat de goudprijs omlaag, dat kan niet anders toch?
Dat kan niemand voorspellen. De dominostenen in de Eurozone zijn nog steeds aan het vallen (momenteel Slovenië) en het volgende land zou wel eens te groot kunnen zijn om te redden (Italië, Frankrijk). In de VS is het niet veel beter, er gaan steeds meer staten failliet, de federale staatsschuld blijft stijgen en als remedie blijft men geld bijdrukken. Verder worden we nog steeds weggeconcureerd door groeilanden, dus zullen we heel creatief moeten zijn om mee te groeien. Tenslotte is er geen enkele munt die het eeuwen volhoudt, dit is de oudste ooit en inmiddels ook verdwenen: Wikipedia: Tally stick. Papieren geld is op een dag niets meer waard, edelmetalen hebben al millennia een bepaalde waarde, in goede en slechte tijden. Daarnaast hebben ze ook een industriële waarde (vooral zilver). Door enerzijds een stijgende vraag en verlies bij recyclage, en anderzijds een voorraad die eindig is, zal het altijd waardevol blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Anoniem: 120284 schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 07:42:

Ik moest direct lachen: Een 'ambtenaar' die verteld dat de goudprijs verder gaat dalen. Echt waar 8)7
Gelukkig zijn jouw voorspellingen dat goud nooit gaat dalen wel uitgekomen. Maar gelukkig is de vergelijking met vliegopleidingen wel bijzonder relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

1) Dat heb ik nooit voorspeld

2) Werk jij bij een bank?

3) We weten ondertussen wel dat jij de grote anti-goud troll bent hier in dit topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Toch denk ik ook dat het onwaarschijnlijk is dat goud blijft dalen. Om je een indruk te geven: sinds vrijdag is 12% meer goud (op papier) "gedumpt" dmv "naked-short-selling" dan totale wereldjaarproductie. Tja, dan wil de zaak wel omlaag gaan. Het patroon lijkt sprekend op goudaanval tijdens de ondergang van Lehman en toen viel de goudprijs van $1000 naar $700. Net als nu met Cyprus mocht goud toen ook geen veilige haven zijn.

Ondertussen heeft zich in de echte wereld niks veranderd. De vraag naar fysiek goud blijft onverandered hoog. De zilvergroothandels in de VS schijnen al volledig uitverkocht te zijn. Dan kan kloppen, als je kijkt naar de verkoopstijging van gouden en zilveren eagles in de VS.

En als dit verhaaltje klopt, denk ik niet dat fysieke goudbeleggers zich veel zorgen moeten maken.

.
Toch lijkt me het wel logisch dat ie gaat dalen. Goud heeft geen rendement behalve koerswinst (= wat de gek er voor geeft...). Geen dividend, geen interest.
Op spaartegoeden zit nu ook nauwelijks interest, terwijl je (na het gebeuren in Cyprus) wel het risico loopt dat het wordt afgeroomd bij de ondergang van je bank. Bovendien is de interest zo gering, dat het de inflatie + vermogensheffing niet eens meer compenseert, dus het geld op de bank daalt in waarde.
Dus als het beter gaat met de economie (bedrijven en/of overheid) gaat de goudprijs omlaag, dat kan niet anders toch?
Dat is nu net het punt, het gaat niet beter met de economie. Tot nu toe kachelt het onder de streep alleen maar achteruit.

[ Voor 44% gewijzigd door EXX op 16-04-2013 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]
Dus als het beter gaat met de economie (bedrijven en/of overheid) gaat de goudprijs omlaag, dat kan niet anders toch?
Volgens de madame van ABN gaat de goudprijs juist omlaag omdat het met de Chinese economie 'niet goed gaat'. (7,7% groei ipv de 'verwachte' 8%) ;)

Maarre... precies wat EXX al zegt: het gaat niet beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Het schijnt dat de echte oorzaak die de daling van PM's in gang heeft gezet moet worden gezocht in de volatiliteit van Japans staatspapier. Zerohedge schreef daar vorige week (voor de crash) al over:
Japanese Bonds vs Gold: Is This Why Commodities Are Selling Off?
Beleggers zagen zich gedwongen om goudposities te liquideren om te voldoen aan de margin requirements.
Vervolgens ging de waterval omlaag als gevolg van stop-loss verkopen en overige technical selling.
Pagina: 1 ... 3 ... 7 Laatste