Reg. datum: 24 juni 2005
Reg. datum: 24 juni 2005
Reg. datum: 08 mei 2007
wil ik nog wel even wijzen op mijn favoriet van dit moment; de Mega Multi Truck
Naast de std diesel versies zijn er ook elektrische varianten van.
Het is een brommobiel en geen bromfiets, iets waarvan ik vandaag heb geleerd dat er minimaal een wezenlijk verschil is; je mag de Van Brienenoord niet over.
Maar met zo'n 'sexy' mobiel rij je toch graag een klein eindje om over de Willems- of Erasmusbrug?
Oeps, dat defeats the purpose natuurlijk een beetje...
Een goede tweede is voor mij trouwens de Aixam Scouty (R)
Geen van beide kwamen overigens voor in de op de laatste site ook vermelde ANWB Kampioen 'test'.
Daar staat trouwens wel dat een Smart FourTwo (waar je de Brienenoord wel mee over mag, maar niet over het fietspad
Ik heb het woord test expres even tussen quotes geplaatst, omdat ik niet bijster onder de indruk was van het test-gehalte van het artikel.
Fietsen is waar mogelijk natuurlijk altijd beter.
Over dat CityEL verhaal;
Er werd mij nog niet geheel duidelijk wie nu de meedenkende dealer as en wie de niet klant gerichte hork.
Anne (m) - Verbruik: 9500kWh/j - 3000m3/j - 210kL/j
Of ze dimbaar zijn weet ik niet, ik zou niet weten waarom niet,quote:jantje.vlaam schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 17:12:Zijn er al dimbare led spots met een GU10 aansluiting die rechtstreeks op 230Volt aangesloten kunnen worden? Ik kan ze niet vinden.
maar op de conrad site staan wel 230V led lampen met GU 10 aansluiting;
[Home | In en om het huis | Verlichting en lampen | Lampen | LED-lampen]
Deze maand gratis bezorgd
Ik was niet geheel toevallig op die site aan het kijken.
Oa naar een andere energie meter (de Energy 3000 zoals Nuon die ook aanbied) zodat ik wellicht wel lekstroom kan gaan meten.
Maar ook naar de lampen, zowel de spaarlampen als de LED lampen.
Als ik me het goed herinner dan zijn spaarlampen een soort TL lampen die dus een fractie van het verbruik hebben van gewone lampen, al was het maar omdat ze de energie omzetten in licht ipv warmte.
En zijn LED lampen nog eens een stuk efficienter en hebben zeker een langere levensduur ?
Waarbij het nadeel is dat beide initieel duurder zijn dan gewone lampen en dat niet elke lamp eenzelfde warmte-kleur heeft als we dat van gloeilampen gewend zijn. Toch ?
Overigens ben ik geen supporter van het verbieden van gloeilampen. Al was het maar omdat me dat geheel onhoudbaar lijkt.
Maar wel van het stimuleren van het gebruik van betere lampen, waarbij LED lampen volgens mij de toekomst hebben. Maar die zijn nu geloof ik nog een beetje erg 'hard' kwa kleur.
Toch eens wat lampjes kopen om mee te experiementeren.
Zeker als vervanging voor de halogeen straal kanonnen (2*300W gedimmt = ca 1MW/j) zou LED toch in aanmerking moeten kunnen komen.
Ik heb een tijdje geleden de documentaire 'Who killed the Electric car' gezien.
Dit is een documentaire zoals Michael Moore hem ook had kunnen maken; erg onderhoudend, een beetje conspiracy-achtig, maar zeker op sommige punten erg verhelderend.
Ik zou zeggen dat dit standaard voor is voor een ieder die geintresseerd is in Electric cars.
Ik denk overigens zelf dat Hybrids eerst belangrijker zullen worden voordat elektrische auto's het overnemen.
De beperkte actieradius van een all-electrical auto zie ik niet als een probleem.
Enerzijds zal mijn held 'Stanford R. Ovshinsky' daar wellicht een oplossing voor vinden en anders zal de rest van 'de markt' dat wel doen op het moment dat het nodig is.
Anderzijds is het niet zo bijster moeilijk om ipv benzine accu's te tanken; oftewel; je legere accu's bij een tankstation inruilen voor volle.
Dit zolang we nog geen energie drager hebben gevonden die waarmee bijvoorbeeld al het zonlicht, of alle blikseminslagen ter wereld kunnen opvangen, opslaan, opdelen en verspreiden.
Wie weet, hebben we nooit kernfusie nodig...
Oh, vrijwel geheel los hiervan (het is ook een documentaire en gaat ook over energie); een andere boeiende documentaire is ENRON - The smartest guys in the room erg verhelderend om te zien hoe traders met je energie kunnen omgaan.
En bijna last but not least; toevallig zag ik van het weekend het laatste stukje van een VPRO documentaire uit 2003. Hierin ging het oa over het gebruik van Waterstof als energie bron. Helaas heb ik het begin gemist, dus ik heb niet meegekregen hoe ze die ernergie er in dachten te proppen. Want voor zover ik heb begrepen is waterstof enkel een opslag- en transportmiddel; je stopt er energie in en haalt dat later/ergens anders er weer uit.
Weet iemand toevallig welke dit was?
Ze hadden rond die tijd natuurlijk nog niet van het boek 'The Hype About Hydrogen' (uit 2004
Nu allerlaatst, nogal off-topic, maar nog net niet helemaal en zeker nog niet least;
De film 'Thank you for smoking'. Geeft een leuk idee van hoe organisaties die voor een bepaald doel lijken te zijn opgericht, in werkelijkheid iets heel anders nastreven.
En is gewoon een grappige film
Dat wilde ik even kwijt...
Dat is helaas een wijdverbreid misverstand. Witte LEDs zijn op dit moment minder efficiënt dan gloeilampen. Je kunt dus het beste spaarlampen inzetten.quote:AnneTweaks schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 17:49:
En zijn LED lampen nog eens een stuk efficienter
Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl
En hoe zit dat nou met de CosPhi? Geeft deze meter wel het correcte verbruik aan ookal is de belasting inductief of capacitief? En kan je de cosphi ook aflezen (Ik meen gelezen te hebben van niet)?
Online opbrengst van m'n zonnepanelen: http://solar.reinieren.net
Reg. datum: 23 januari 2007
@canonG1 inderdaad de led lampen die nu verkocht worden zijn nog minder efficient dan spaarlampen enzovoort. Echter bestaan er al wel efficientere lampen maaar die zijn nog lang niet marktgeschikt omdat ze zo duur zijn nog niet op grote schaal geproduceerd worden enz enz
De Energy-Check kan niet de Cos-phi weergeven, maar geeft wel het vermogen in Watt weer, niet het schijnvermogen. (alleen getest met een TV, ik had de Energy-check verkocht, voordat ik de Energy-monitor binnen had)quote:MisTraller schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 19:16:
@CanonG1; Had jij nou ook de Conrad Energy Check 3000? Ik zag dat er tot de 31ste geen verzendkosten geldt, en deze kan in elk geval tot 1,5 W meten.
En hoe zit dat nou met de CosPhi? Geeft deze meter wel het correcte verbruik aan ookal is de belasting inductief of capacitief? En kan je de cosphi ook aflezen (Ik meen gelezen te hebben van niet)?
De Energy-monitor 3000 kan wel die dingen weergeven en ook het schijnvermogen en ook nauwkeuriger klein verbruik weergeven.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs.
Advies, een installateur denkt het merk waar hij de hoogste marge op paktquote:CanonG1 schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 16:28:
[...]
Dat gaat niet, dat is afhankelijk van o.a. je woning en of je bv. ook tapwater wil verwarmen. Hiermee kun je een keus maken:
http://www.ketelkiezer.nl/index2.html
En uiteraard kan een goede installateur je er over adviseren
en een site van Valliant zal geen Remeha aanbevelen
Ik weet alleen dat je geen projectketel moet pakken, maar net het model daarboven.
Hmm, i dacht begrepen te hebben dat het een fiets met trapondersteuning is. Blijft helaas dat je mee moet trappen en soms gaat dat gewoon niet. De filmpjes heb ik al eerder gezien. Er staat een filmpje waarop de fiets bijna uit de bocht gaat, en dat ziet er best eng uit.quote:MichaelPB schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 12:56:
[...]
Het IS een bromfiets, met goedkeuring en gaat 45 km/u. Krachtberekeningen zijn dus ook allemaal goedgekeurd. Check ook de filmpjes op de site trouwens...http://www.aerorider.com/film/Aerorider-InterbikeMovie.wmv
en http://www.aerorider.com/film/video%2001.wmv
Maar goed, kan ik daar nu uit afleiden dat de energy check dus niet helemaal voldeed? Ik wil graag sluipverbruikers kunnen meten, en omdat dat nu eenmaal vaak trafootjes zijn, vraag ik me af hoe ik dat nou eenvoudig en voor niet teveel geld kan meten. De energy check vind ik op zich toch al duur genoeg.quote:TD-er schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 19:54:
[...]
De Energy-Check kan niet de Cos-phi weergeven, maar geeft wel het vermogen in Watt weer, niet het schijnvermogen. (alleen getest met een TV, ik had de Energy-check verkocht, voordat ik de Energy-monitor binnen had)
De Energy-monitor 3000 kan wel die dingen weergeven en ook het schijnvermogen en ook nauwkeuriger klein verbruik weergeven.
Online opbrengst van m'n zonnepanelen: http://solar.reinieren.net
De Mega Van staat ook hoog op mijn lijstje. Dicht en rood. Pieter Post Pieter Post lalalalaquote:AnneTweaks schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 17:21:
Naar aanleiding van het toch een beetje treurige verhaal over het (niet) ophalen van de CityEL
wil ik nog wel even wijzen op mijn favoriet van dit moment; de Mega Multi Truck
Naast de std diesel versies zijn er ook elektrische varianten van.
Het is een brommobiel en geen bromfiets, iets waarvan ik vandaag heb geleerd dat er minimaal een wezenlijk verschil is; je mag de Van Brienenoord niet over.
Maar met zo'n 'sexy' mobiel rij je toch graag een klein eindje om over de Willems- of Erasmusbrug?
Oeps, dat defeats the purpose natuurlijk een beetje...
Een goede tweede is voor mij trouwens de Aixam Scouty (R)
Geen van beide kwamen overigens voor in de op de laatste site ook vermelde ANWB Kampioen 'test'.
Daar staat trouwens wel dat een Smart FourTwo (waar je de Brienenoord wel mee over mag, maar niet over het fietspad) goedkoper is dan zo'n brommobiel.
Ik heb het woord test expres even tussen quotes geplaatst, omdat ik niet bijster onder de indruk was van het test-gehalte van het artikel.
Fietsen is waar mogelijk natuurlijk altijd beter.
Over dat CityEL verhaal;
Er werd mij nog niet geheel duidelijk wie nu de meedenkende dealer as en wie de niet klant gerichte hork.
De Aixam is ook OK, maar wel weer een brommobiel.
De medenkende dealer was van http://www.dk-solar.de. De horken zijn helaas ook meteen de fabrikant en dat maakt het allemaal wat complexer.
Ik heb vandaag een half uurtje met de fabriek aan de lijn gezeten. Dat er wordt gelogen is een ding wat zeker is. Volgens de fabriek is de door mij gewenste CityEL nooit in de fabriek geweest, maar direct vanaf de klant naar de dealer gegaan. De dealer zegt hem pas twee weken geleden te hebben omtvangen, en de foto op de website van de fabriek, toont de CityEL in de showroom van de fabriek. Hij is er dus wel degelijk geweest, dus ik heb het idee dat er iemand niet de waarheid spreek. De PR mevrouw kon ook ineens heel slecht Engels toen ik haar ermee confronteerde.
Voldoende signalen om de boel meteen over te laten gaan, maar dat zou 6 maanden werk weggooien. Waarschijnlijk tegen beter weten in ga ik dus, als ik vervoer kan regelen, op 8 en 9 juni toch naar de fabriek. Op 8 juni is er dan een technische man aan wie ik mijn wensen kan doorgeven, zodat ik hem op zaterdag op kan halen. Als de directeur van de fabriek tenminste de deur op zaterdag voor me open wil doen, want normaal zijn ze op zaterdag dicht. Morgen hoop ik hier meer over te horen. Wordt vervolgd dus.
Probeer eens een paar foto's van de showroom te maken.
Bart
Reg. datum: 29 mei 2007
Met een zonneboiler kun je de helft van het gas besparen voor het verwarmen van warm water. Bij ons (2 persoons huishouden) wordt maandelijks ongeveer 20 m3 gas verbruikt voor warm water. Een zonneboiler zou dit dus kunnen reduceren tot 10 m3.
Besparing per jaar is dan 120 m3 = ¤ 60
Voordat je de kosten (zonneboiler ons geoffreerd voor ¤2500) hebt terugverdient, ben je 2500/60 = 41 jaar verder (bij gelijkblijvende gasprijs, dat dan weer wel)
En een nadeel van een boiler is dat een mogelijk overschot aan zomerwarmte niet kunt "opslaan" voor bijvoorbeeld de wintermaanden, als het boilerwater moeilijk warm te krijgen is.
Natuurlijk, iedere m3 gas die minder verbruikt wordt is er 1, maar financieel lijkt het niet echt interessant.
Klopt mijn aanname, of zijn er hier mensen met een zonneboiler die hele andere (positieve) ervaringen hebben? En hoeveel besparen jullie door het gebruik van een zonneboiler?
Wij hebben gekozen voor een HR ketel en zonnepanelen (PV). Voordeel bij netgekoppelde zonnepanelen is dat wanneer er meer elektriciteit opgewekt wordt als dat er wordt verbruikt, dat dit wordt teruggeleverd aan het net. Je energieleverancier moet de terugegeverde kWh's uitbetalen. (is bij ons nog niet gelukt overigens
Zonnepanelen in Apeldoorn: www.herbergpv.nl
Die voldoet wel om kleine verbruikers te vinden.quote:MisTraller schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 22:07:
[...]
Maar goed, kan ik daar nu uit afleiden dat de energy check dus niet helemaal voldeed? Ik wil graag sluipverbruikers kunnen meten, en omdat dat nu eenmaal vaak trafootjes zijn, vraag ik me af hoe ik dat nou eenvoudig en voor niet teveel geld kan meten. De energy check vind ik op zich toch al duur genoeg.
Maar onder de 3 Watt kun je niet nauwkeurig meten. Wat je zou kunnen doen is de verbruiker aan een verdeeldoos hangen samen met een gloeilamp van bijv 5 Watt. (lampje uit koelkast ofzo, geen spaarlamp) Zodoende meet je dus iets meer dan die minimale 3 Watt en dan kun je het verschil wel meten.
Als je echt de cos-phi enzo wilt weten, dan voldoet de Energy-check 3000 niet, maar als je alleen wilt kunnen inschatten wat het verbruikt van apparaten kost, dan is 'ie prima geschikt.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs.
Ik lees een hoop goede suggesties. Maar de belangrijkste tip mis ik nog: een HR+++ ketel die kan moduleren, met een computergestuurde klokthermostaat. Zo'n ketel kan (even eenvoudig uitgelegd) de brander tussen de 10% en 100% laten branden. Hierdoor kan je behoorlijk aan gas besparen. Iedereen weet dat continue doorrijden met 50 door de stad zuiniger is dan bij elk stoplicht stoppen en weer optrekken. Met verwarmig geldt hetzelfde. Als je het water continu een beetje verwarmt is dit zuiniger dan steeds 100% branden en dan weer stoppen.quote:
Een ketel die moduleert zal bij opwarmen beginnen met de brander op 100%, en naar gelang de gewenste temperatuur bereikt wordt zal hij steeds zachter gaan branden. Voordeel is lager gas verbruik en een behagelijker comfort. Een ouderwetse aan/uit thermostaat (bijv die ronde Honeywell's) schakelen op basis van een bimetaal. Dit is vrij grof. Hierdoor zal het temperatuurverschil in de kamer ook relatief groot zijn. Bij een modulerende ketel (aangestuurd door een goede klokthermostaat) is de temperatuur veel constanter.
Als je de ketel uitrust met een buiten temperatuurmeter zal hij ook rekening houden met de buitentemperatuur. Bijv. als het vriest zal de ketel eerder beginnen met stoken, maar zal de ketel ook wat hoger branden, aangezien hij weet dat er meer warmte verlies is. Andersom, als het buiten warm is, begint de ketel later en zal hij maar heel weinig bijwarmen. En als het heel warm is gaat de ketel vanzelf uit. Nooit meer naar omkijken dus.
Voorbeeld van een dergelijke keten is o.a. de Atag Blauwe Engel II. Bij installateurs een zeer bekende en gerenomeerde ketel. (en ja, ik heb er een, met buitenvoeler
Kijk eens op http://www.hollanddoc.nl/dossiers/34355857/ . Daar staan Tegenlicht - De Waterstofrevolutie, deel 1 en deel 2, ik denk dat dat de documantaire is die je zoekt.quote:AnneTweaks schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 18:30:
...
En bijna last but not least; toevallig zag ik van het weekend het laatste stukje van een VPRO documentaire uit 2003. Hierin ging het oa over het gebruik van Waterstof als energie bron. Helaas heb ik het begin gemist, dus ik heb niet meegekregen hoe ze die ernergie er in dachten te proppen. Want voor zover ik heb begrepen is waterstof enkel een opslag- en transportmiddel; je stopt er energie in en haalt dat later/ergens anders er weer uit.
Weet iemand toevallig welke dit was?
...
*zucht*
Zie LEDs; de verlichting van de toekomst? --> Ervaringen. voor ervaringen en websites met goedkopere LED lampen, Conrad is vrij duur.quote:
hamsteg wijzigde dit bericht 30-05-2007 09:02 (12%)
There are 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't. Besparingsmeter: 867W, 67W sluipverbruik en 800W halogeen vervangen voor LEDs.
Klopt het ook dat een dergelijke ketel in combinantie met een waterbesparende douchekop meer gas kan besparen t.o.v. een niet-modulerende ketel? Zo'n douchekop vermindert de waterstroom (van 8 naar 5 l/min of zo), daar zal zo'n modulerende ketel beter op in kunnen spelen vermoed ik.quote:Microkid schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 08:34:
Ik lees een hoop goede suggesties. Maar de belangrijkste tip mis ik nog: een HR+++ ketel die kan moduleren, met een computergestuurde klokthermostaat. Zo'n ketel kan (even eenvoudig uitgelegd) de brander tussen de 10% en 100% laten branden. Hierdoor kan je behoorlijk aan gas besparen. Iedereen weet dat continue doorrijden met 50 door de stad zuiniger is dan bij elk stoplicht stoppen en weer optrekken. Met verwarmig geldt hetzelfde. Als je het water continu een beetje verwarmt is dit zuiniger dan steeds 100% branden en dan weer stoppen.
Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl
Daar ben ik het dus niet volledig mee eens. Heb hier halogeen vervangers die gewoon dezelfde lichtopbrengst hebben maar wel 3W ipv 50W slurpen. Kijk maar eens in het LED topic (misschien kun je een link in de start post opnemen?). De Gu10 kent hele goede vervangers, de E14 en E27 een paar marginaal maar niet te vergelijken met de gloeidraad lamp en de G9 kent nog helemaal geen LED vervangers.quote:CanonG1 schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 18:42:
[...]Dat is helaas een wijdverbreid misverstand. Witte LEDs zijn op dit moment minder efficiënt dan gloeilampen. Je kunt dus het beste spaarlampen inzetten.
There are 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't. Besparingsmeter: 867W, 67W sluipverbruik en 800W halogeen vervangen voor LEDs.
En natuurlijk een ketel zonder waakvlam of voorraad vat (bij combi).
Overigens zijn de meningen verdeeld of een weersafhankelijke thermostaat zuiniger is.
(oa het inregelen schijnt vrij lastig te zijn als ik zo rond zoek of het forum van cv-shop doorlees)
hamsteg wijzigde dit bericht 30-05-2007 09:09 (3%)
Dat magquote:hamsteg schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 08:54:
Daar ben ik het dus niet volledig mee eens.
En het kan niet vaak genoeg gezegd worden: de ontwikkelingen gaan snel, LED-lampen zullen de spaarlampen - mogelijk - snel inhalen op diverse gebieden maar op dit moment ben je beter af met een spaarlamp.
Ze zijn er ook nog lang nietquote:CanonG1 schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 10:36:
[...]Dat magmaar lees olino.org maar eens door, ze hebben daar al veel metingen gedaan aan LED-verlichting. Er zijn maar weinig LED-lampen die het qua efficiëntie halen bij spaarlampen. En dan geven spaarlampen meestal nog een een mooier licht ook (completer spectrum), een witte LED is altijd een mengsel van alleen maar blauw (LED) en geel (fosfor).
En het kan niet vaak genoeg gezegd worden: de ontwikkelingen gaan snel, LED-lampen zullen de spaarlampen - mogelijk - snel inhalen op diverse gebieden maar op dit moment ben je beter af met een spaarlamp.
Met betrekking tot de kleur heb je gelijk en zijn de verschillen nog te groot. Voordat je een LED lamp koopt moet je de lamp eigenlijk in de winkel zien of hopen dat deze door iemand anders beoordeeld is. Spaarlampen zijn voor de E27 en E14 tot nu toe nog steeds de allerbeste beste oplossingen. Voor Gu10 zou ik toch wel LED lampen ter overweging willen aanbieden (ook omdat er bijna geen spaarlamp alternatief is) ... die 3 High Power is echt goed en ook de 38 LED variant voldoet in kleinere ruimten uitstekend.
Geen zin voor een nieuwe post
@CanonG1 Hieronder ... die kende ik nog niet, relatief nieuw?
hamsteg wijzigde dit bericht 30-05-2007 11:41 (3%)
Reden: Weer wat geleerd
Toch wel.quote:
Geen idee, maar dat kwam bovendrijven toen ik zocht naar "compact fluorescent GU10"....quote:edit:
Geen zin voor een nieuwe post
@CanonG1 Hieronder ... die kende ik nog niet, relatief nieuw?
CanonG1 wijzigde dit bericht 30-05-2007 11:52 (32%)
Dit topic is gesloten. ![]()