Gathering of Tweakers

Quicksearch
(houtgestookt)

Zitten er hier meer mensen die verplicht gebruiken moeten maken van stadsverwarmimg?
Zo ja, zijn bij jullie de vastrechtkosten ook zo hoog als hier in Enschede a 21 euro per maand?
De vastrechtaansluiting voor gas is maar 1,75 euro per maand, echter wij hebben geen gas in onze wijk.

Bart

1365Watt-piek op ons dak!

quote:
Speksteenkachel schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 11:07:
Zitten er hier meer mensen die verplicht gebruiken moeten maken van stadsverwarmimg?
Zo ja, zijn bij jullie de vastrechtkosten ook zo hoog als hier in Enschede a 21 euro per maand?
De vastrechtaansluiting voor gas is maar 1,75 euro per maand, echter wij hebben geen gas in onze wijk.
Ik (gelukkig) niet, maar volgens mij heeft zonnigtype dat wel. Hij lijkt alleen nu op vakantie te zijn o.i.d. want hij werkt zijn website niet bij en ik heb hem hier ook al een paar dagen niet gezien. Als hij er weer is moet je het hem maar eens vragen.

Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl

Is een AeroRider dan niks als alternatief voor de CityEl?

www.aerorider.nl (Nederlands product. Je KAN meetrappen, hoeft niet. Ook bromfietsregels)

quote:
MichaelPB schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 12:06:

www.aerorider.nl (Nederlands product. Je KAN meetrappen, hoeft niet. Ook bromfietsregels)
Ik vind dat een zeer mooi voertuig, maar de prijs is heftig. De basisprijs is €7500 (vergelijkbaar met de CityEl), maar kijk eens wat je er bij moet nemen voordat het een bruikbaar voertuig is. Het bereik wordt opgegeven als 20-80km. Om aan die 80km te komen zul je denk ik twee NiMH accupacks moeten nemen+lader: €600+800+200 = € 1600 extra, totaal dus €9100. Dat is wel een heel stevige prijs voor een éénpersoonsvoertuigje waarin je zelf nog moet meetrappen ook. Dan zie ik prijstechnisch meer in de CityEl.

Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl

quote:
Speksteenkachel schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 11:07:
Wij hebben ook geen gas in de wijk en zijn (verplicht) aangesloten op een net met een warmtepomp. We betalen per afgenomen kJ aan warmte (of koeling). Onze voorschotnota is nu 93 euro per maand...
Maar daarin zit ook het huur van de warmtepomp in (nauwelijks onderhoud aan).

Dat lijkt veel maar ik heb geen kosten voor gas, onderhoud en vervanging van de ketel.
We zijn nu goedkoper uit dan in ons vorige huis met een HR-ketel.

Geen idee hoe dat werkt bij stadsverwarming?

"What do you get if you multiply six by nine..."

Zou het zo werken?

quote:
MichaelPB schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 12:06:

Het is een redelijk alternatief, maar de snelheid is te laag. In Nederland magje slechts trapondersteuning hebben tot 25 km/u. Daarna wordt het een brommer en moet er een typegoedkeuring op die erg kostbaar is om te krijgen. Vandaar dat bij de maximale snelheid staat dat deze afhangt van nationale regels. Daarnaast is de prijs inderdaad erg hoog gezien het feit dat je nog mee moet trappen, en hij ziet er ook niet heel solide uit.

(houtgestookt)

Wij hebben hier een warmtewisselaar voor het warme tapwater.
Deze is onderhoudsvrij en betalen er 10 euro in de maand voor.
De stadverwarming gaat verder rechtstreeks door onze radiatoren voor de verwarming, op elke radiator zit een thermostaatkraan.
Dit werkt prima en we hoeven geen ketel te kopen.
Echter die 21 euro aan vast recht per maand zit mij dwars ten opzichte van die 1,75 voor een gasaansluiting.
In principe geld hier het principe dat je niet duurder uit mag zijn als een gasaansluiting.
Komt nog bij dat we alleen elektrisch kunnen koken wat ook nog eens duurder is als gas.

Bart

quote:
CanonG1 schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 12:28:
[...]

Ik vind dat een zeer mooi voertuig, maar de prijs is heftig. De basisprijs is €7500 (vergelijkbaar met de CityEl), maar kijk eens wat je er bij moet nemen voordat het een bruikbaar voertuig is. Het bereik wordt opgegeven als 20-80km. Om aan die 80km te komen zul je denk ik twee NiMH accupacks moeten nemen+lader: €600+800+200 = € 1600 extra, totaal dus €9100. Dat is wel een heel stevige prijs voor een éénpersoonsvoertuigje waarin je zelf nog moet meetrappen ook. Dan zie ik prijstechnisch meer in de CityEl.
Als alternatief voor een auto valt dat nog wel mee. Ik ben ook aan het overdenken om zo'n apparaat aan te schaffen. Als je nagaat dat het mijn werkgever 3500 euro per jaar bespaart aan de parkeergarage en mijzelf voor zo'n 3000 euro aan benzine per jaar, moet het in een jaar rond te breien zijn.... Wellicht dat mijn werkgever nog wel genegen is te sponsoren middels wat reclame op de AeroRider :)

Mijn situatie is dat we 2 auto's hebben, iedere dag beide in de file staan en alles (houderschapsbelasting, verzekering, onderhoud, APK) dubbel gedaan moet worden. 1 auto is voldoende als ik een alternatief heb voor woon- werkverkeer.

Voorlopig tob ik nog even verder...

quote:
Deom schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 12:41:
[...]

Het is een redelijk alternatief, maar de snelheid is te laag. In Nederland magje slechts trapondersteuning hebben tot 25 km/u. Daarna wordt het een brommer en moet er een typegoedkeuring op die erg kostbaar is om te krijgen. Vandaar dat bij de maximale snelheid staat dat deze afhangt van nationale regels. Daarnaast is de prijs inderdaad erg hoog gezien het feit dat je nog mee moet trappen, en hij ziet er ook niet heel solide uit.
Het IS een bromfiets, met goedkeuring en gaat 45 km/u. Krachtberekeningen zijn dus ook allemaal goedgekeurd. Check ook de filmpjes op de site trouwens...http://www.aerorider.com/film/Aerorider-InterbikeMovie.wmv
en http://www.aerorider.com/film/video%2001.wmv

(houtgestookt)

Is een twike niet iets, zie onderstaand filmpje.

http://www.new-energy.tv/...n_europa.html?trailer=202

Bart

quote:
Voor €25000? Want dat betaal je voor een Twike met 2 NiMH accupacks. Ook daarvoor geldt weer: stoer apparaat, maar ongeveer twee keer te duur, zeker voor een merk zonder dealernetwerk. Een een paar posts hoger (misschien wel in deel 2) is deze ook aan de orde gekomen. Hier zitten zoveel accu's in dat de 'accu-vervang-prijs' per km weer te hoog is.

Ik zou zo graag zien dat er een leuk en bruikbaar elektrisch voertuig op de markt komt, maar op dit moment is er nog niets (tweedehands CityEl's daargelaten, nieuwe CityEl's zitten wat mij betreft op het randje van de zinvolheid).

(houtgestookt)

Leuk kado voor vaderdag 8)

Bart

quote:
Nee, een Twike gaat harder (80+) en is groter/breder. Die heeft weer een type-auto-goedkeuring. Sta je dus weer op de snelweg in de file want je mag het fietspad niet op.

Overigens hier meer info: www.twike.nl :)

MichaelPB wijzigde dit bericht 29-05-2007 14:33 (4%)

The problem is choice

Ok ff een andere benadering.

Ik verbruik samen met vriendin per jaar 1500kWh per jaar aan stroom. Daarnaast verbruiken we ongeveer 1350kuub aan gas...

Het probleem waar ik mee zit is dat ik wel energie wil besparen... maar ik zie op de rekening dat mijn gasrekening totaal tussen de 75-80% van de totale rekening is.

Nu zijn beide aantallen niet echt veel dacht ik zo, maar ik wilde toch graag weten of het mogelijk is om op je gas te besparen en zo ja hoe... want het heeft natuurlijk niet echt zin om flink veel geld te investeren om daarmee maximaal 20% van je rekening te besparen.

Zijn er manieren om gas te besparen ofzo? :)

Elke minuut is een kans om je leven te veranderen. Abre los ojos.

quote:
MrWilliams schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 15:23:
Ik verbruik samen met vriendin per jaar 1500kWh per jaar aan stroom. Daarnaast verbruiken we ongeveer 1350kuub aan gas...
Stroom is al vrij laag, netjes!
quote:
Zijn er manieren om gas te besparen ofzo? :)
- Thermostaat lager. Trek een trui aan als je het koud hebt.
- Thermostaat een half uur voordat je naar bed gaat al laag/uit zetten.
- Kamers waar je niet bent niet (of minder) verwarmen.
- Als er niemand thuis de thermostaat uitzetten.
- Dik(kere) gordijnen houden de warmte binnen, maar zorg er wel voor dat ze de radiatoren niet bedekken!
- CV-systeem goed op druk houden.
- Minder lang douchen.
- Waterbesparende douchekop plaatsen, als je een wat nieuwere ketel hebt spaart dat ook gas.

Dat zijn de makkelijk dingen. Wil je meer doen:

- Check je CV-ketel. Indien oud -> vervangen door HR+++heftighypersuperzuinig
- Heb je ramen met enkel glas? Vervangen door dubbelglas.
- Dak/vloer/muurisolatie (laten) controleren en indien nodig (extra) laten isoleren.
- Zonneboiler plaatsen voor tapwater-verwarming.
- Warmteterugwin-installatie in je douche laten plaatsen.

Reg. datum: 24 januari 2000

Gas besparen:
- Zorgen dat je een hoogrendementsketel gebruikt.
- Warmte zo weinig mogelijk weggooien, zoals een ventilator in de badkamer die lang aanstaat, afvoer van warm water, thermostaat naast een open deur of een doorgang waar je vaak langs loopt.
- Water zo weinig mogelijk opwarmen. Dus een zonneboiler die het water al voorverwarmt is een idee.
- kleine oven gebruiken als je alleen maar een pistoletje opwarmt. Het is een beetje zonde om een 50 - 60 liter grote oven voor te moeten verwarmen.
- koken met de deksel op de pan
- niet te veel water of te grote pan gebruiken bij het koken.
- goede pannen gebruiken met een dikke bodem, zodat je minder warmte verliest en dus korter kunt koken, of met een minder grote vlam.
- korter douchen.
- klepje voor de brievenbus-gleuf in de deur.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs.

Reg. datum: 24 januari 2000

quote:
CanonG1 schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 15:43:
[...]
- Thermostaat een half uur voordat je naar bed gaat al laag/uit zetten.
- Kamers waar je niet bent niet (of minder) verwarmen.
- Als er niemand thuis de thermostaat uitzetten.
Hmm is dat wel een besparing?
Als je de boel laat afkoelen tot een bepaalde temp, dan zul je ook de boel weer op moeten warmen als je weer thuis komt.
Tijdens een vakantie of weekendje weg kan ik me goed voorstellen dat je dan werkelijk bespaart, maar tijdens het werken overdag (dus zeg zo'n 8 - 16 uur de kachel uit) heb je dan eigenlijk alleen maar de winst van het warmte verlies wat je eigenlijk zou hebben gedurende de tijd dat de temp in je huis niet meer verder afneemt. (warmte verlies is groter bij groter temp verschil met de omgeving)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs.

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

quote:
TD-er schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 15:55:
[...]

Als je de boel laat afkoelen tot een bepaalde temp, dan zul je ook de boel weer op moeten warmen als je weer thuis komt.
Tijdens een vakantie of weekendje weg kan ik me goed voorstellen dat je dan werkelijk bespaart, maar tijdens het werken overdag (dus zeg zo'n 8 - 16 uur de kachel uit) heb je dan eigenlijk alleen maar de winst van het warmte verlies wat je eigenlijk zou hebben gedurende de tijd dat de temp in je huis niet meer verder afneemt. (warmte verlies is groter bij groter temp verschil met de omgeving)
Maarjah, als er geen warmte verlies zou zijn dan hoef je ook niet meer te stoken :)

The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil. -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

Species 5618

quote:
[...]Hmm is dat wel een besparing?
...
Het verlagen van de temp met 3-6grd wordt door de energiebedrijven zelf aangeraden (advies 'snachts / niet thuis 15-17 graad). Verder omlaag wordt gezien als inefficient omdat dan inderdaad het weer opwarmen meer energie kost. Door de isolatie in huizen is 3-6 graad makkelijk op te vangen. Bij ons, nu uit maar in de winter,
  • 0645-0730 18grd,
  • 0700-1700 16 grd,
  • 1700-2200 19 grd (za-zo 21grd), gaan we weg dan wordt dit handmatig over-ruled naar 16 grd.
  • 2200-0645 16grd.
Daarnaast hebben wij een inzethaard (houtgestookt) die als wij thuis zijn vaak de functie van de CV overneemt. Alleen de woonkamer wordt verwarmd (incl. open keuken).

Voor onze katten hebben we een kattenluik in een aantal binnendeuren, elke keer open en dicht doen kost ook energie (ook persoonlijke >:) ). Oh, bij monteren wel op letten dat je de gaten boort voor het kattenluik en niet die van het hondenluik waarvoor blijkbaar dezelfde handleiding wordt gebruikt 8)7 .

hamsteg wijzigde dit bericht 29-05-2007 16:31 (30%)
Reden: Verkeerde gaten boren ...

There are 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't. Besparingsmeter: 867W, 67W sluipverbruik en 800W halogeen vervangen voor LEDs.

(houtgestookt)

Tot slot neem een speksteenkachel, houtgestookt :)

Bart

quote:
CanonG1 schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 15:43:
- Check je CV-ketel. Indien oud -> vervangen door HR+++heftighypersuperzuinig
Noem een een merk en model ;)

quote:

Ja, dat is een besparing. Je bent tijdens je afwezigheid alleen maar aan het stoken om het verlies ('wamtelekkage') te compenseren.

quote:
hjs schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 16:24:
Noem een een merk en model ;)
Dat gaat niet, dat is afhankelijk van o.a. je woning en of je bv. ook tapwater wil verwarmen. Hiermee kun je een keus maken:

http://www.ketelkiezer.nl/index2.html

En uiteraard kan een goede installateur je er over adviseren :)

X-Files blijft roeleren!
Reg. datum: 25 februari 2002

Misschien leuk om te vermelden, ENECO Energie heeft ook een project opgestart: Zichtbaar Duurzaam.

Dit laat op een website zien welke gebouwen hoe duurzaam zijn.

www.zichtbaar-duurzaam.nl

ABiT Fatal1ty board, Intel Q6600, 2GB DDR800, 2x 320GB HDD, XFX Geforce 8800GT Alpha Dog

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws