Asrock 4CoreDual-VSTA ervaringen?

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 11.411 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnix007
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-06 10:04
ik moet een nieuw moederbord hebben, maar behoud graag m'n huidige RAM en graka, aangezien die net nieuw zijn en mn budget momenteel niet heel ruim is :) (Huidig: Asus K8V-MX, Sempron 2800+, XFX 7600GT 256mb, 2x 512mb PC3200)

nu viel mn oog op de Asrock 4CoreDual-VSTA. een bord met AGP8x én PCIe16x. verder 2 sloten voor DDR1 en 2 sloten voor DDR2. zijn er mensen met ervaring met dit bord, hoe is de chipset, en hoe zit het met de prestaties? ik kan me niet voorstellen dat dit bord evengoed zou zijn als borden die zich concentreren op 1 type aansluiting, ipv DDR1/DDR2 AGP/PCIe.

en verder moet er natuurlijk een processor op. ik heb totaal geen inzicht meer in de CPU wereld sinds Intel overgestapt is naar het 5** 6** 8** typenummer systeem. goede aanbevelingen op dit gebied zijn dan ook zeer welkom. Is het voordeel van 2 cores echt zo groot ten opzichte van een Pentium 4 met slechts 1 core? zag verschillende P4's voor 70 euro, 3Ghz met 2mb L2. is dit een interessante CPU voor die prijs? of is goedkope Dualcore CPU gewoon écht veel beter?

graag uw mening hierover.

specs nog van het bord:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
Eigenschappen:
• Intel® CoreTM 2 Extreme / CoreTM 2 Duo / 
Pentium® XE / Pentium® D / Pentium® 4 / Celeron® D, 
Quad Core Kentsfield processoren.

Specificaties:
• Merk    ASRock
• Type    4CoreDual-VSTA
• Socket  775
• Chipset fabrikant   VIA
• Type Chipset    VIA PT880 Ultra
• Max. FSB    1066 Mhz
• Geheugensloten  4 x
• Maximaal geheugen   2 GB
• Type geheugen   DDR & DDR2
• Geheugen snelheid   PC 3200 & PC5300
• Dual Channel ondersteuning  
[check]
• AGP 8x  
[check]
• PCIe x16    1 x
• PCI     4 x
• IDE PATA    2 x
• IDE SATA/150 (intern)   2 x

[ Voor 13% gewijzigd door marnix007 op 24-02-2007 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim8282
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-08 15:11
Bij [Ervaringen] Het Asrock 775Dual-VSTA topic staan ervaringen met de voorganger van de 4CoreDual-VSTA, de 775Dual-VSTA. Het enige verschil schijnt de chipset te zijn.

Ik heb de 775Dual-VSTA en met normaal ValueRam Kingston geheugen 2x512MB loopt het niet stabiel, tenzij ik de flexibility option aanzet waardoor het geheugen heel langzaam gaat lopen. Verre van ideaal.

Ik zou tegenwoordig zeker geen Pentium 4 / Pentium D aanschaffen. Inderdaad, ze zijn goedkoop maar ze zijn erg warm, gebruiken erg veel stroom en zijn erg langzaam t.o.v. de Core 2 Duo en zelfs tov de Athlon 64 (X2). Ik zou nog ff doorsparen en dan een Athlon 64 X2 op Socket AM2 kopen of een Core 2 Duo op Socket 775. Vooral omdat jouw huidige PC absoluut niet hopeloos verouderd is.

-Edit- Trouwens een P4 op 3GHz zal maar marginaal sneller zijn dan jouw huidige Sempron 2800+.

[ Voor 15% gewijzigd door Wim8282 op 24-02-2007 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnix007
ok bedankt zwahillius, ik had het topic over de 775Dual-VSTA al gezien, maar wist niet dat dat practisch een voorganger was. zal eens goed doorspitten.

wel opvallend dat je stelt dat een P4 @3Ghz slechts marginaal sneller is dan mn sempron 2800+@1,6 Ghz. true, gigaherzen zeggen vrij weinig over de prestatie en snelheid, maar een sempron is een budgetmodel, toch niet zo'n superdeluxe CPU dat ie veel efficienter met zn rekenkracht omgaat lijkt me...

maar dat terzijde, ik heb me eens in zitten lezen in de dualcore CPU's en ontdekte dat een Pentium D ook dualcore is, ware het niet dat er 2 prescotts aan elkaar geknoopt zijn. Desondanks lijkt de Pentium D 925/935 best leuk.

iemand anders nog ervaringen met instabiliteit? aangezien ik ook Valueram van Kingston heb..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een E4300 processor is een veel betere keuze dan gelijk welke Netburst cpu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnix007
en dat voor 150 euro...niet gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

marnix007 schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 19:21:
en verder moet er natuurlijk een processor op. ik heb totaal geen inzicht meer in de CPU wereld sinds Intel overgestapt is naar het 5** 6** 8** typenummer systeem. goede aanbevelingen op dit gebied zijn dan ook zeer welkom. Is het voordeel van 2 cores echt zo groot ten opzichte van een Pentium 4 met slechts 1 core? zag verschillende P4's voor 70 euro, 3Ghz met 2mb L2. is dit een interessante CPU voor die prijs? of is goedkope Dualcore CPU gewoon écht veel beter?
Neem eens de PMG FAQ » Welke moet ik nemen? en Processors » Een overzicht van alle CPU's en Voor hoeveel echte MHz'en staan de Model Ratings en Processor Numbers? door :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnix007
heb ik allemaal al goed doorgespit. de CPU vraag kwam er ook eigenlijk bijgeslopen. het ging me voornamelijk om het moederbord, of daar ervaringen mee waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dit bord is volgens mij nog niet eens 1 week op de Nederlandse markt verkrijgbaar. Naar ervaringen kun je dus lang zoeken ;) Wat voor soort ervaringen zoek je eigenlijk? Anders kun je gewoon afkijken bij het eerder gelinkte [Ervaringen] Het Asrock 775Dual-VSTA topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnix007
marnix007 schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 20:55:
ok bedankt zwahillius, ik had het topic over de 775Dual-VSTA al gezien, maar wist niet dat dat practisch een voorganger was. zal eens goed doorspitten.
dus dat was me inderdaad al duidelijk :)
maar toch bedankt er me even op te wijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anders
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-07 17:39
Ik heb 'm sinds gisteren draaien, met 2GB Corsair XMS DDR2 geheugen en een E6400-processor. Tot nu toe draait alles als een huis, maar ik heb nog geen tests of benchmarks gedraaid oid. Hij doet het vrij snel maar ik stap dan ook over van een oude Athlon Barton 2500-processor dus dan is alles snel.

Ik heb wel moeite gehad om mijn Sapphire Radeon-videokaarten te installeren. Ik heb hier na wat gesodemieter de boel draaiend gekregen met Omega Drivers. Nou moet k erbij zeggen dat ik drie monitoren en twee videokaarten erin heb zitten, dus dat is ook niet alledaags.

Wat betreft je huidige RAM behouden, er is onlangs een onderzoek op Anandtech verschenen dat Core2Duo-processoren vrijwel net zo goed presteren met DDR-geheugen als met DDR2-geheugen, dus ik zou het daarom niet laten.

Wel zie ik het zelf als een tussenbordje. Over anderhalf jaar of zo wil ik er een PCIe DirectX-10 kaart inprikken en dan zal ik er waarschijnlijk ook wel een nieuwe mobo inzetten. Ik heb voor de ASRock gekozen omdat ik nu nog een goede AGP-kaart heb die ik niet weg wil gooien.

Ik spoor veilig of ik spoor niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02-08 16:51

Murk

Is this thing on?

Dit mobo heeft wel als nadeel dat de PCI-express maximaal op 4x kan lopen had ik ergens opgevangen, kan dat kloppen? Dat was voor mij althans de reden om dit bord niet te kiezen..

"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnix007
ben ik ook inderdaad tegengekomen. wat is hier van waar? zou iets te maken hebben met het aantal 'lijnen'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anders
Ik kan er op de doos, in de handleiding en in de BIOS niks over vinden maar zie het op internet ook regelmatig voorbijkomen. Ik zou er dan ook maar van uitgaan dat PCIe inderdaad op 4x draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.wijdeveld
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-08 15:12
Ja, de PCI-e is 4x. Staat ook al eens uitgelegd in de Asrock 775 thread (de 4Core heeft een bios update voor de quad CPU en een overgeklokte VIA PT 880 chipset (ultra i.p.v. pro): "De reden waarom het pci-e 4x is is omdat de northbridge native helemaal geen pci-e heeft. Men heeft de pci-e 4x erin gepropt net zoals men dat tegenwoordig doet met gigabit lan, namelijk via de northbridge ipv via pci."

Of het veel uitmaakt? Nee: http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2814
De AGP prestaties zijn prima en voor een middle of the road PCI-e kaart maakt de bandbreedte van 4x het ook weinig uit.

De 50 euro die dit bord kost bespaar je in de toekomst met de voortzettende prijsdaling op DDR2 geheugen, de lagere afschrijving op je GPU (als je er nu nog mee uit de voeten kunt) en een prijsdaling op P695/975 moederborden als de opvolger hiervan uitkomt.

De echte nadelen?
- koop je een OEM licensie voor Vista, dan kun je deze met een moederbord upgrade deze niet meenemen (dit kost je meer dan het moderbord!)
- slechts 2 bankjes geheugen per soort (dus 4 x 512 MB DDR1 kun je wel vergeten)
- beperkt overclockbaar tot een FSB van maximaal 300 (... maar de E4300/E4400 bieden hier hoop!)
- matige support bij hardware conflicten,
- goedkope componenten (verbaast mij dat dit bord de Core2Duo processor zelfs zonder overclocken van een stabiele stroomtoevoer kan voorzien)

Kun je nog even met XP of Linux uit de voeten of heb je een retail licensie van Vista, dan is dit een prima tussenstap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nano2009
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:35
Het bord zelf :) :

Afbeeldingslocatie: http://www.asrock.com/mb/photo/4CoreDual-VSTA(Enlarge).jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-07 07:21

silitek

Tubes Only

Heb dit bordje ook op het oog...metname dat ik nog en prima 7800extreme kaartje en peperdure ddr geheugen bezit..Wil het wel eens proberen met een 6600 core ;)
Vraagje aan de bezitters...fluctureerd de CPU voltage??

M'n p5p800se wel :( ... ..

Tubes....It's what make music music!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:07

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Jammer van die bejaarde VT8237R, met z'n twee SATA150 poortjes... Waarom gebruikt niemand de VT8251 die op m'n A8V-XE van Asus zit? Viermaal SATAII is toch een stuk meer van deze tijd?

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silitek

silitek

Tubes Only

strandbal schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 18:24:
Jammer van die bejaarde VT8237R, met z'n twee SATA150 poortjes... Waarom gebruikt niemand de VT8251 die op m'n A8V-XE van Asus zit? Viermaal SATAII is toch een stuk meer van deze tijd?
Waarom bejaard?. Met 2raptor schijfjes kun je aardig uit de voeten met de VT8237R in RAID. Dit is een leuke tussenstation voor mensen die (net als ik) dure mem en graka bezit...als ik deze optelt kom ik op 750 euro aanschafkosten. Toch jammer om dat op zolder te dumpen..

ASROCK denkt aan de deze doelgroep i.c.m Core 2. Denk dat ik met dit mobo zo'n 2jaartje ruim vooruit kan.
PCI maar 4x is interessert me niet. Als ik overstap op PCI-E en DDRII komt er ook een nieuw bordje.

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

strandbal heeft best gelijk hoor. wat zou zo'n VT8251 chip meer kosten over een VT8237R?
hoogstens een euro of 5. ik denk niet dat die extra kost echt klanten zou afschrikken, zeker als ze er meer of waar voor hun extra geld voor terug krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.wijdeveld
Een SATA controller voor 2 extra schijfjes kost 15 euro: pricewatch: Sweex Serial ATA Controller (2xSATA150, PCI)
... en omdat het niet zo'n klein mATX bordje is kun je de controller nog kwijt ook. Niet echt een groot nadeel.
Ik vind zelf de OEM Vista licensie de grootste bottleneck, ik heb geen zin 2x 150 euro neer te leggen als ik na een jaartje het moederbord zou vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:13
a.wijdeveld schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 14:40:
Ja, de PCI-e is 4x. Staat ook al eens uitgelegd in de Asrock 775 thread (de 4Core heeft een bios update voor de quad CPU en een overgeklokte VIA PT 880 chipset (ultra i.p.v. pro): "De reden waarom het pci-e 4x is is omdat de northbridge native helemaal geen pci-e heeft. Men heeft de pci-e 4x erin gepropt net zoals men dat tegenwoordig doet met gigabit lan, namelijk via de northbridge ipv via pci."
Deze chipset heeft weldegelijk native PCI-e, maar slechts 4 lijntjes. Dat, omdat het eigenlijk een chipset bedoeld is voor AGP kaarten en een aantal PCI-e 1x slotjes voor uitbereidingskaarten ed. Asrock, creatief als ze zijn, hebben de krachten van de 4 lijntjes gebundeld tot 1 4x slot (met de fysieke afmeting van een 16x slot. In de praktijk blijkt het prestatieverschil van 0% - 5% achter op een 16x slot, helemaal niet slecht dus.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murk

Murk

Is this thing on?

Nadeel is wel dat mensen met een AGP kaart weinig andere opties hebben dan Asrock, die wel de enige fabrikant lijkt die "gek" genoeg is om nog mobo's voor AGP uit te brengen.

"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnix007
Murk schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 22:27:
Nadeel is wel dat mensen met een AGP kaart weinig andere opties hebben dan Asrock, die wel de enige fabrikant lijkt die "gek" genoeg is om nog mobo's voor AGP uit te brengen.
of je moet gewoon voor een bord gaan zonder DDRII en PCIe. dan zijn er ook nog best leuke dingen te krijgen. heb zelf namelijk afgezien van de koop van dit bord vanwege de 'sluiers' die er omheen hangen (instabiliteit door slechte DDRII ondersteuning?)

heb zelf daarom gekozen voor een Asus P5PE-VM met een Pentium D915. ben ik voor 150 euro klaar, en kan even vooruit. heb nog prima graka (XFX 7600GT) en geheugen, tegen de tijd dat ik daar mee wil gaan upgraden komt er ook wel een nieuw bord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silitek

silitek

Tubes Only

marnix007 schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 22:52:
[...]

of je moet gewoon voor een bord gaan zonder DDRII en PCIe. dan zijn er ook nog best leuke dingen te krijgen. heb zelf namelijk afgezien van de koop van dit bord vanwege de 'sluiers' die er omheen hangen (instabiliteit door slechte DDRII ondersteuning?)

heb zelf daarom gekozen voor een Asus P5PE-VM met een Pentium D915. ben ik voor 150 euro klaar, en kan even vooruit. heb nog prima graka (XFX 7600GT) en geheugen, tegen de tijd dat ik daar mee wil gaan upgraden komt er ook wel een nieuw bord.
Ja, maar wat als je toch een core2 wilt en je kan geen afscheid doen van je graka en mem???....
Dan ben je toch gauw klaar en moet je met asrock in zee.....

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:14

Croga

The Unreasonable Man

Verwijderd schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 20:00:
strandbal heeft best gelijk hoor. wat zou zo'n VT8251 chip meer kosten over een VT8237R?
hoogstens een euro of 5. ik denk niet dat die extra kost echt klanten zou afschrikken, zeker als ze er meer of waar voor hun extra geld voor terug krijgen.
Op een bordje van 50 euro scheelt dat dus 10%. 10% meer betalen voor iets wat je niet nodig hebt is niet zo heel erg zinvol.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lockaholic
  • Niet online
Ik heb hier een systeem met dit moederbord draaien.

Core 2 duo 4300 @ 2400 MHz
DDR II 5300 Kingston
FSb MB op 266 MHz

Supergoedkope upgrader ( 300 euro's) draait als een trein
Valt nog wel meer sap uit te halen, maar dit vind ik prima
Alleen problemen met CPU quit fan, werkt niet via bios ism artic freezer pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnix007
silitek schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 07:46:
[...]

Ja, maar wat als je toch een core2 wilt en je kan geen afscheid doen van je graka en mem???....

:)
Asus P5PE-VM ondersteund ook Core2, alleen niet de extreme editions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.wijdeveld
Wat is het voordeel van de Asus P5PE-VM?
http://www.asus.com/produ...odel=1276&l1=3&l2=11&l3=0
O.K. het is een Intel chipset, maar:
- ook maar 2 SATA schijven (biedt niets extra's)
- alleen 2 bankjes DDR1 (geen 2xDDR2 upgrade)
- alleen AGP (geen PCI-e upgrade)
- even duur als de Asrock (ook zo'n 5 tientjes)

De Asus tegenhanger van de ASrock is de P5VDC-X: http://www.asus.com/produ...el=1126&l1=3&l2=11&l3=206

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@a.wijdeveld : Dat is volgens mij niet helemaal correct wat je hier zegt. Het genoemde bord door jou staat niet in de Core2Duo mainbord list van Asus. Zie hier deze link:

http://zeus.asus.com/hq/p...delmenu=0&share=txt/core2

Ciao,

Arthur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.wijdeveld
Je hebt gelijk :D
Toch zou ik zweren dat het een kopie is van het Asrock bord :?
Lijkt erop dat Asus onder zijn eigen vlag geen vertrouwen heeft in de VIA PT 880 chipset. Ik kan geen andere reden bedenken waarom twee dezelfde moederborden van dezelfde moederfirma verschillen in de Core2Duo ondersteuning.

Op 22 april moet de E4300 Core2duo trouwens flink in prijs zakken ($ 113): http://www.reghardware.co...intel_22_april_price_cuts
Dat maakt de 4CoreDual-VSTA / E4300 combi met een simpele overclock (FSB 200 -> 266 = 2,4 hHz = prestaties van een E6600!) wel heel aantrekkelijk :P.

[ Voor 6% gewijzigd door a.wijdeveld op 03-03-2007 16:45 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vergeet dan de 4300, maar neem de 4400.
MP van 10x!! (266x10) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murk

Murk

Is this thing on?

sportief om dat te melden :P

Maar is het nu waar dat de 4coredual goed werkt? De tegenhanger van Asus is namelijk niet geschikt voor C2D en voor mij valt die dan af; om nou een CPU te kopen die al verouderd is dat lijkt me zeker niet slim.

[ Voor 54% gewijzigd door Murk op 31-07-2007 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnix007
a.wijdeveld schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 09:00:
Wat is het voordeel van de Asus P5PE-VM?
http://www.asus.com/produ...odel=1276&l1=3&l2=11&l3=0
O.K. het is een Intel chipset, maar:
- ook maar 2 SATA schijven (biedt niets extra's)
- alleen 2 bankjes DDR1 (geen 2xDDR2 upgrade)
- alleen AGP (geen PCI-e upgrade)
- even duur als de Asrock (ook zo'n 5 tientjes)

De Asus tegenhanger van de ASrock is de P5VDC-X: http://www.asus.com/produ...el=1126&l1=3&l2=11&l3=206
het feit dat het Asus is (misschien niet heel steekhoudend, maar dat is voor mij een voordeel. vooral vanwege het feit dat je zeker weet dat over 3 jaar de drivers nog steeds te downloaden zijn, iets waar ik niet van op aan durf te gaan bij Asrock), en het feit dat je bij de Asus Dual Channel kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anders
De 4CoreDual biedt ook Dual Channel. Het ding draait hier als een zonnetje. Wat het downloaden van drivers betreft: je mag al blij zijn als de Asus-site bereikbaar is. Dat ding lijkt in Taiwan al jaren achter grootmoeders 28k8-modempje te hangen. Gelukkig zijn er genoeg andere sites waar je de Asus-drivers kunt downloaden, en hetzelfde geldt voor Asrock-drivers.

Dat Asrock een B-merk is klopt wel, maar ik denk dat je je eerder zorgen moet maken over de levensduur en service als er iets kapot is, dan over drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnix007
Anders schreef op zondag 04 maart 2007 @ 23:45:
De 4CoreDual biedt ook Dual Channel.
en daar kom je nu mee... :/

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MilaNL
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-08 20:17
Ik zag bij anandtech (dacht ik) een E4300 die ze met luchtcooling naar 3,5GHz hadden geclockt. Die hadden wel een vrij duur moederbord. Zijn dit soort speeds hier ook te bereiken (iig 3,0GHz >)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnix007
MilaNL schreef op maandag 05 maart 2007 @ 19:29:
Ik zag bij anandtech (dacht ik) een E4300 die ze met luchtcooling naar 3,5GHz hadden geclockt. Die hadden wel een vrij duur moederbord. Zijn dit soort speeds hier ook te bereiken (iig 3,0GHz >)?
gaat het je om dit type moederbord? anders hoort de vraag hier niet thuis ben ik bang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anders
MilaNL schreef op maandag 05 maart 2007 @ 19:29:
Ik heb een aantal reviews doorgelezen voor ik het bord aanschafte. De rode draad was ongeveer dat het een exotisch maar goed werkend moederbord was, dat echter voor overclocken niet aan te raden viel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ncodr
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02-08 15:52
Overclocken gaat maar heel beperkt, de chipset kan gewoon niet mee. Ik gebruik het met een E6400 en kom niet veel verder dan 8x275Mhz dus 2,2Ghz ipv 2.13... Ik merk de laatste tijd sata bus errors op, ofwel moet ik wat experimenteren met asynchrone instellingen ofwel terug op default 266Mhz zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-07 13:59

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

ik heb nu een DFI Ultra-D S939 X2 4600+@3Ghz met een Gainward 7800GS+ 512mb met 24p. Haal nu in 3dmark 2005 @1280x1024 net over de 6000 en in 1680*1050 kom ik net boven de 5000.

ik ben gewoon heel benieuwd hoeveel dit kaartje kan op een C2D kan. misschien neem ik de gok als de prijsverlaging een feit is. en als t allemaal niet lekker werkt dan koop ik wel een ander mobo. heb nog een x1800CF liggen.

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand of ik PC6400 kan draaien op deze moederbord?

Op lagere FSB natuurlijk, dus 266x9 ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lockaholic
  • Niet online
met mijn pc 5300 draai ik 266 rete stabiel

zit iets meer pit in het board tot 290 ongeveer bij mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt, maar moederbord ondersteund niet hoger dan PC5300 en ik wil juist PC6400.

Het lijkt mij gewoon te kunnen werken indien je geheugen niet teveel voltage vraagt. De Meeste
PC6400 reepjes gebruiken 1.9 Volt en dat kan de 4CoreDual-VSTA gewoon hebben.

Iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-07 22:01
marnix007 schreef op zondag 04 maart 2007 @ 23:09:
[...]

het feit dat het Asus is (misschien niet heel steekhoudend, maar dat is voor mij een voordeel. vooral vanwege het feit dat je zeker weet dat over 3 jaar de drivers nog steeds te downloaden zijn, iets waar ik niet van op aan durf te gaan bij Asrock), en het feit dat je bij de Asus Dual Channel kunt gebruiken.
klik alstublieft, drivers van 5 jaar oud. Eerste model van ASrock zo ongeveer. Altijd dat slappe gezeik over ASUS en ASrock. Beide zijn gewoon hartstikke goeie fabrikanten en ze doen echt niet voor mekaar onder. Enige verschil is dat je bij ASrock tenminste met een fatsoenlijke snelheid dingen kan downloaden.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderOnline
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-05-2023
Ik heb dit moederbord i.c.m. een Intel D805 en 2x512mb DDR (3200). Werkt tot nu toe prima. Ben goed te spreken over het geluid, ook aansluiting voor surround systeem. Compleet bordje voor weinig geld, jammer dat er geen gigabit op zit, dat had 'm toch af gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murk

Murk

Is this thing on?

ik bump hier even omdat ik voor de zekerheid iets wil navragen. Zelf weet ik het bijna wel zeker, maar toch.. Past een intel pentium 4 516 (prescott) ook op dit mobo, als het goed is wel toch? Ik heb namelijk een andere minder oude computer met volgende specs:

Cpu: intel pentium 4 516 (2,93 ghz prescott)
Hdd: 250 gb s-ata
Graka: geforce 6100 TC
Geheugen 1 gb dual-channel PC3200

Nu wil ik mijn videokaart voor agp (ati x1650pro) in die pc overzetten, alleen heeft het moederbord waar de 6100tc in zit alleen maar PCI-Express. Daarom lijkt de 4coredual mij een i-de-ale (ideale) oplossing, omdat ik op deze manier alles intact kan laten, maar dan later toch nog kan overstappen op een betere pci-express kaart en een core 2 duo.

Klopt dit alles wat ik nu uitbraak? ik zou het zeer graag horen van iemand :>

Murkje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil dit bordje ook gaan kopen met een E4300 erop. Aangezien dat ding overklokt als een zotte moet het vrij makkelijk zijn om de FSB op 266MHz te zetten. Ik heb alleen wel 200MHz pc3200 DDR erbij. Hoe zit het met de mem dividers van dit ding? Draait het asynchroon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murk

Murk

Is this thing on?

We zijn nu al 2 dagen verder, is er niemand die mij een antwoord kan geven op mijn relatief makkelijke vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

in die 2 dagen had je ook gewoon op de produktpagina kunnen kijken :P :

LGA 775 for Intel® Core™ 2 Extreme / Core™ 2 Duo / Pentium® XE / Pentium® D / Pentium® 4 / Celeron® D, supporting Quad Core Kentsfield processors

en als dat niet genoeg is, staat er ook nog een CPU support list.

@picht;
Ja, je kunt de FSB en geheugensnelheid los van elkaar instellen (althans, bij de gewone DualVSTA iig wel). Let wel op, de DualVSTA is geen overklokmonster (ik weet niet hoe dat bij dit model zit). Voor mij zou een instelbare Vcore een welkome optie zijn.

[ Voor 41% gewijzigd door schaduw op 15-04-2007 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

schaduw schreef op zondag 15 april 2007 @ 11:53:
in die 2 dagen had je ook gewoon op de produktpagina kunnen kijken :P :

LGA 775 for Intel® Core™ 2 Extreme / Core™ 2 Duo / Pentium® XE / Pentium® D / Pentium® 4 / Celeron® D, supporting Quad Core Kentsfield processors

en als dat niet genoeg is, staat er ook nog een CPU support list.

@picht;
Ja, je kunt de FSB en geheugensnelheid los van elkaar instellen (althans, bij de gewone DualVSTA iig wel). Let wel op, de DualVSTA is geen overklokmonster (ik weet niet hoe dat bij dit model zit). Voor mij zou een instelbare Vcore een welkome optie zijn.
In zekere zin is het wel overklokken maar wel naar een FSB die ondersteunt wordt door het moederbord. Met deze informatie kan ik weer verder.
Aangezien Intel over een aantal dagen prijswijzigingen doorvoert wacht ik nog met het kopen van een c2d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-07 22:26
Hij draait asynchroon. Zie de onderste tabel op:
http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2810&p=2

266FSB is voor zover ik kan zien voor de CPU een lage overclock. De rest van de serie draait immers standaard op 266. De e4400 is wellicht ook interresant. Multiplier is daar 10. Maar 1 hoger dan de e4300 maar x266 FSB dus toch weer 266MHz. Het bord wordt veel eerder de bottleneck, die komt in een aantal tests niet boven de 291FSB.
Verwijderd schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 19:26:
Ik wil dit bordje ook gaan kopen met een E4300 erop. Aangezien dat ding overklokt als een zotte moet het vrij makkelijk zijn om de FSB op 266MHz te zetten. Ik heb alleen wel 200MHz pc3200 DDR erbij. Hoe zit het met de mem dividers van dit ding? Draait het asynchroon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jaspov schreef op maandag 16 april 2007 @ 19:39:

266FSB is voor zover ik kan zien voor de CPU een lage overclock. De rest van de serie draait immers standaard op 266. De e4400 is wellicht ook interresant. Multiplier is daar 10. Maar 1 hoger dan de e4300 maar x266 FSB dus toch weer 266MHz. Het bord wordt veel eerder de bottleneck, die komt in een aantal tests niet boven de 291FSB.

[...]
Dat het bord de bottleneck is maakt me niet zoveel uit, voor weinig geld veel performance vind ik belangrijker. Ik heb nu een 3000+ en straks hopelijk het equivalent van een e6600.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffalo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-08 09:25
jaspov schreef op maandag 16 april 2007 @ 19:39:

[...]
Misschien een rare vraag even tussendoor: Ik volg dit topic ook, want wil misschien dit moederbord kopen.
Maar hoe werkt dat met die FSB? Jullie doen dan 8x266FSB en komen dan op de processorsnelheid toch? Maar waarom 8x en waar in de specificaties zie je wat de FSB van het moederbord is, en is die FSB gewoon via de BIOS te verhogen, of zijn hier abdere methodes voor?

Ik wil ook een Cre 2 Duo gaan kopen een E6600 denk ik, maar ik lees ook hier dat een E4300 zou kunnen en dan de FSB verhogen zodat de processor snelheid uitkomt op die van een E6600. Ik koop er dan denk ik 2 GB dual channel PC2-5300 geheugen bij van Kingston.

Als ik dit weet, ben ik ook weer een stukje verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrusherman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01-08 08:00
Ik wil ook graag dit bordje kopen met een e6600. Maar ik zag ergens staan dat dit bordje niet goed om kaan gaan met dit geheugen > http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=IBIE8K .Iemand nog iedeen voor ander leuk geheugen wat ik er dan in zou kunnen prikken?

bron dat het niet goed zou werken: http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=GPER15

[ Voor 15% gewijzigd door chrusherman op 20-04-2007 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

humm je koop een goedkope lowbudget bord maar wel duren geheugen ?
Maar goed zet gewoon standaart kingston valeu ram er op.
Die dingen werken altijd .
Staar je niet blind op de timing van werkgeheugen zo veel verschil is er niet namelijk.
Wel via test software maar niet onder game of anderen toepassing wat de prijs echt rechvaardige maakt.
Alleen als je echt wil aan overklokken kan je duren ram kopen maar dat zal toch niet echt gaan met dit bordje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier 300 x 9 Sync!! :) icm E4300 & OCZ PC6400

Krijg zowel met DDR1 als DDR2 de FSB helaas niet boven de 300 :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:22
Verwijderd schreef op maandag 23 april 2007 @ 18:25:

Bedankt voor de informatie, ik ga dezelfde combo aanschaffen. Ben alleen nog even niet uit over het geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk IJntema
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-01 12:26
-edit- asked and answered, leren lezen op de vroege morgen.

[ Voor 90% gewijzigd door Dirk IJntema op 24-04-2007 15:22 ]

Old school gamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
Verwijderd schreef op maandag 23 april 2007 @ 18:25:

300 * 9 is dus gelijk aan 2,7 ghz. Het je alleen de fsb aangepast, of is de multiplier van de e4300 standaard lager dan 9? Is het niet mogelijk om met een wat lagere fsb de snelheid dmv de multiplier wat verder op te schroeven. Mijn plankje/geheugen en proc zijn nu in bestelling bij azerty en ik kan ze een dezer dagen ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk IJntema
DarkShadow schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 16:13:
[...]

300 * 9 is dus gelijk aan 2,7 ghz. Het je alleen de fsb aangepast, of is de multiplier van de e4300 standaard lager dan 9? Is het niet mogelijk om met een wat lagere fsb de snelheid dmv de multiplier wat verder op te schroeven. Mijn plankje/geheugen en proc zijn nu in bestelling bij azerty en ik kan ze een dezer dagen ophalen.
Multiplier kan niet omhoog gezet worden, sorry.

Old school gamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
Ik wil opzich ook wel mijn bestelling wijzigen naar een e4400 aangezien die een multiplier van 10 heeft. Is deze beter te overclocken dan de e4300?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk IJntema
Hij loopt standaard al wat sneller door de hogere multiplier, en verhoging van de FSB is het zwakste punt op dit mobo (dat en geen Vcore aanpassing).

In other news, CPUZ geeft mijn E6600 op dit bordje als een 256fsb en dus 2300mhz per core, bios zegt keurig 2.4ghz, wie heeft gelijk?

XP SP2 met Kingston DDR1 400mhz.

Old school gamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbbrans
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:56

jbbrans

Dirk IJntema schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 09:02:
Hij loopt standaard al wat sneller door de hogere multiplier, en verhoging van de FSB is het zwakste punt op dit mobo (dat en geen Vcore aanpassing).

In other news, CPUZ geeft mijn E6600 op dit bordje als een 256fsb en dus 2300mhz per core, bios zegt keurig 2.4ghz, wie heeft gelijk?

XP SP2 met Kingston DDR1 400mhz.
Bij mij liep ie uiteindelijk pas goed toen ik naar bios versie 1.60 ging. Er zat versie 1.30 op.
Mijn E4400 2.0 GHz gaf in de POST ook netjes 2.0 GHz, maar in windows met diverse programma's werd er 1.9 GHz aangegeven en mijn ddr1 200MHz geheugen liep op 190.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-07 12:22
Prima bordje hoor! Ik heb zelf een tijd met de 775VSTA gewerkt en deze beviel me prima. Performance was ook goed in combinatie met een 7800gs agp, E6300 en 2x 512mb pc3200. Ik kocht t bord voor 55 euro en verkocht het weer voor 30e. Zo heeft mij dat bord maar 25 euro gekost. Gewoon een bordje met waar voor je geld, wat overigens niet te zeggen valt over de Asus P5N-E SLI, eens zo duur en 20x zo veel trammeland maar dat is offtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
jbbrans schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 13:01:
[...]

Bij mij liep ie uiteindelijk pas goed toen ik naar bios versie 1.60 ging. Er zat versie 1.30 op.
Mijn E4400 2.0 GHz gaf in de POST ook netjes 2.0 GHz, maar in windows met diverse programma's werd er 1.9 GHz aangegeven en mijn ddr1 200MHz geheugen liep op 190.
Waar die bios te downloaden, kan het niet vinden op de asrock pagina

edit: nvm gevonden.

Overclocken werkt hier totaal niet, ik kom niet eens aan de 233 fsb. Zit toch een goede koeler op etc. Hij valt gewoon vrij snel uit bij het opstarten van windows. Nu vraag ik me af of het ook aan de voeding kan liggen. Heb nu een 350 watt voeding.

Mijn complete systeem is dus: e4400, 2x 1gb ddr2 van kingston (pc5300), 1x agp x800xt, 1x ata 120gb hd, 1x sata 320 gb hd, 1dvd speler en 1 dvd brander. Ik dacht dat 350 watt wel genoeg zou zijn om een eind te kunnen overclocken, maar blijkbaar niet. Of mijn proc is de meeste klote proc in de hele serie :)

[ Voor 39% gewijzigd door DarkShadow op 03-05-2007 01:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
Vreemd, ik had hem voor de grap toch maar eens op 266 gezet en het was stabiel, 300 nog steeds stabiel. Ik heb nu dus een 3ghz proc. Ik ga liever niet verder totdat ik werkende tools onder vista heb die de core temp aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk IJntema
DarkShadow schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 00:13:
[...]

Overclocken werkt hier totaal niet, ik kom niet eens aan de 233 fsb. Zit toch een goede koeler op etc. Hij valt gewoon vrij snel uit bij het opstarten van windows. Nu vraag ik me af of het ook aan de voeding kan liggen. Heb nu een 350 watt voeding.
Trek alles los wat je niet nodig hebt en probeer opnieuw (gebruik onboard video tijdelijk, trek dvd drives los, alleen de windhoos bootdrive etc).

Dan kun je wel bepalen of het je voeding is. Moederbord kan in iedergeval tot 291fsb aan volgens meerdere OC reviewers.

Old school gamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
Dirk IJntema schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 09:23:
[...]

Trek alles los wat je niet nodig hebt en probeer opnieuw (gebruik onboard video tijdelijk, trek dvd drives los, alleen de windhoos bootdrive etc).

Dan kun je wel bepalen of het je voeding is. Moederbord kan in iedergeval tot 291fsb aan volgens meerdere OC reviewers.
Hij draait al vrolijk en stabiel op 300. Ik weet niet wat het was, maar op de een of andere manier was 233 een slechte instelling. Ik heb eigenlijk verder niet iets veranderd in de bios.Mijn proc is nu dus gewoon een 3ghz proc en zit tussen de 6600 en 6800 in qua performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk IJntema
DarkShadow schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 09:35:
[...]

Hij draait al vrolijk en stabiel op 300. Ik weet niet wat het was, maar op de een of andere manier was 233 een slechte instelling. Ik heb eigenlijk verder niet iets veranderd in de bios.Mijn proc is nu dus gewoon een 3ghz proc en zit tussen de 6600 en 6800 in qua performance.
Netjes, vanavond ook maar even morrelen met de nieuwe bios en effe spieken op een 300x9 setting.

Toch handig voor jou, die x10 multiplier..

[ Voor 14% gewijzigd door Dirk IJntema op 03-05-2007 10:35 ]

Old school gamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
Dirk IJntema schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 10:33:
[...]

Netjes, vanavond ook maar even morrelen met de nieuwe bios en effe spieken op een 300x9 setting.

Toch handig voor jou, die x10 multiplier..
yup, kostte me wel 2 tientjes meer. In ieder geval ben ik bijzonder tevreden met deze upgrade. Het kostte me nog geen 300 euro, maar het voelt als een nieuwe pc en ik heb de mogelijkheid om een pci-e kaart er later in te zetten (die 5-10% prestatieverlies neem ik dan wel voor lief).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sinds gisteren heb ik zo'n 4coredual bordje, nadat ik problemen had met zo'n conroe865pe bordje (dat niet stabiel wilde draaien op een 266 bus).

Op auto draaide mijn E6600 ook maar aan 2.3GHz (255 bus). Heb het dan manueel ingesteld op 266 en heb daar geen problemen mee ondervonden, mn DDR2 draaide dan wel maar aan 200mhz ipv 333 maar na de bios update naar 1.70 (1.40 stond er out of the box op) was dit probleem ook verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toch een minpuntje.
World of Warcraft crashed met error 132 "memory could not be read" als ik mn geheugen op 667mhz laat draaien (corsair DDR2 twinx2048C4 5400)met timings van 5-5-5-15. Als ik het op 533 laat draaien met timings van 4-4-4-12 geen problemen.
Ik ga zien of ik met wat tweaken het kan veranderen en anders laat ik het maar zo, ik veronderstel dat dat wel niet zo'n wereld van verschil zal maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
Bij mij krijg ik mn geheugen ook niet stabiel op 667 (2x kingston pc5300 setje). Ik kan opzich er wel mee opstarten, maar vaak blijft hij bij het resetten gewoon hangen voor de bios. Best vreemd, ik heb niet het idee dat mijn systeem er veel stabieler op wordt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murk

Murk

Is this thing on?

De asrock is idd niet zo happy met alle geheugenmerken, en het is grotendeels maar wat aanrommelen om te kijken welke setting het beste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-08 13:31
Ik ben ook naar dit moederbord aan het kijken. Momenteel heb ik een Asus A7N8X deluxe met daarop een Athlon 2400+ (@2600+) met 1GB pc3200 en een ATI 9700. Nu zit ik te denken aan de lowbuget mogelijkheid van dit moederbord in combinatie met een E4300. Geheugen en VGA blijft dus. Gaat mij dit veel merkbare snelheidswinst opleveren? Computer wordt voornamelijk gebruikt voor Office en Photoshop CS3 en Bibble (RAW bewerken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb dit moederbordje nu al enkele dagen zonder problemen draaien met een oude AGP Radeon 8500, 1 GB DDR van MDT en een E6420 (Idem als de 6400, maar met 4MB L2 cache en iets goedkoper.) Bios versie is 1.40, en inderdaad draait ie standaard niet op 266 MHz, maar 257 MHz. Manueel aangepast. Binnenkort schakel ik over op DDR 2 met 667 MHz, en zal dan eens bekijken of ik ook problemen heb met de frequentie.
Enige minpuntje tot nog toe is de plaatsing van de aansluitingen voor IDE. Staan veel te laag op het moederbord en dat schept problemen in een Big Tower. Ben al aan het zoeken naar een langere IDE kabel omp mijn DVD station te kunnen aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
Zelfde probleem hier, een beetje gegoocheld met de dvd drives, en mn floppy maar gelaten voor wat het was (die zit helemaal op een problematische plaats).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk IJntema
Ik heb dit weekend veel problemen gehad met nieuwere versies bios.

Bij de 1.70 versie kreeg ik de hal.dll problemen van XP SP2, welke niet op te lossen waren met bootcfg /rebuild.

Met de 1.60 versie wilde hij ook heel slecht booten, klachten met het lezen van installatie cd's etc.etc.

Versie 1.40 heb ik niet eens meer geprobeert.

Lang leve 1.30, en handmatig de FSB op 266 zetten.

Bovendien draait mijn geheugen nu veel leuker op 1T Command en handmatig ook op 200mhz gezet.

Old school gamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrusherman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01-08 08:00
Ik heb mij dit bordje ook gekocht

Heb er een
E6600
en kingston valueram 667 in gepropt (2* 1024)

Ik zal binnekort eens kijke hoever ik kom met ocen. Met stock cooler :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
Ik heb met dit board af en toe problemen bij het booten. Heb toch 2 keer een blue screen of death gezien en af en toe dat hij niet meer wil booten. Mn proc is erg koud, denk dus dat het aan de mobo ligt. Ik zit op een fsb van 300, maar ga toch maar een paar stapjes terug. Ik lees van veel mensen dat ze bv het board niet verder doen dan 286. Hoe kom je precies op de juiste stabiele fsb uit?

In windows is mn pc in cpu tests/ram tests retestabiel op 300. Ik draai overigens vista x64.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DarkShadow schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 16:32:
Ik heb met dit board af en toe problemen bij het booten. Heb toch 2 keer een blue screen of death gezien en af en toe dat hij niet meer wil booten. Mn proc is erg koud, denk dus dat het aan de mobo ligt. Ik zit op een fsb van 300, maar ga toch maar een paar stapjes terug. Ik lees van veel mensen dat ze bv het board niet verder doen dan 286. Hoe kom je precies op de juiste stabiele fsb uit?

In windows is mn pc in cpu tests/ram tests retestabiel op 300. Ik draai overigens vista x64.
Bij mij gaat de FSB niet hoger dan 315. Jammer genoeg heb ik nog gewoon DDR zodat ik het dan ook ondergeklokt draai, op 166mhz naar 315 maakt iets van 195mhz met een maffe divider. Nu heb ik hem op 290 draaien en mn geheugen iets overgeclocked op 217mhz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murk

Murk

Is this thing on?

Als je vragen heb over het oc-en in zijn algemeen zou ik toch echt naar een OC FAQ gaan, want hier komen weinig echte oc-lieden in het PMG gedeelte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• long
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-06 16:44
Ik zit nu een beetje met een dilemma. Ik heb zojuist heel goedkoop een e4300 kunnen kopen (€45,-) en ook 2x1024MB DDR1 geheugen (zou tot ongeveer 260MHz moeten kunnen). Die 4300 kon ik natuurlijk niet laten lopen, maar toen had ik het geheugen al.

Ik heb nu:
Pentium 4 3,0GHz
P4C800-e deluxe
2x512MB Twinmos
6800GT

Wat zouden jullie doen? Gewoon een setje 6400 geheugen en een gigabyte DS3 halen met een nieuwe Graka, of dit moederbord halen, CPU wat overklokken en 2x1024MB gebruiken met eventueel een nieuwe graka? Ben wel benieuwd :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbbrans

jbbrans

Ik heb nu een maand dit bord en ben er redelijk positief over.
Maar ik wil binnenkort een andere videokaart aanschaffen en dan het liefst natuurlijk PCIe en zo snel mogelijk (Denk aan kaarten met 7950GX2, 8800GTS/GTX of HD 2900X chipsets).

Zijn er videokaarten die beslist niet werken op dit moederbord? Ik heb wel de kaarten gezien die wel werken, maar wat ik zoek zit hier net niet bij, oftewel ik wil iets snellers en nieuwer.

Ik weet dat er een 10% snelheidsverlies is, maar wordt dat groter naarmate er een snellere videokaart op zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murk

Murk

Is this thing on?

"maar wat ik zoek zit hier net niet bij"

Dan weet je dus wel ongeveer wat je zoekt, zou je dat ook kunnen benamen? (dus zeg gewoon wélke graka je wil :))

@ 10 % verlies: mijns inziens wordt dat niet groter. PCIe 4x heeft volgens mij 10% minder bandbreedte, maar aangezien de bandbreedte van die pcie sloten nog altijd vele malen groter is dan die van de allernieuwste grakas boeit dat niet dodelijk veel.

Correct me if i'm wrong :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbbrans

jbbrans

Murk schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 15:11:
"maar wat ik zoek zit hier net niet bij"

Dan weet je dus wel ongeveer wat je zoekt, zou je dat ook kunnen benamen? (dus zeg gewoon wélke graka je wil :))

@ 10 % verlies: mijns inziens wordt dat niet groter. PCIe 4x heeft volgens mij 10% minder bandbreedte, maar aangezien de bandbreedte van die pcie sloten nog altijd vele malen groter is dan die van de allernieuwste grakas boeit dat niet dodelijk veel.

Correct me if i'm wrong :>
De kaarten waarvan ik weet dat ze werken heb ik van de site van asrock.

Ik dacht aan een kaart van €250-350, dan kom je of bij een tweedehands 7950GX2 of een nieuwe 8800GTS of HD2900XT. De 8800GTX is mij veel te duur.
Ik heb geen voorkeur voor nvidia of ATI. Ik wil gewoon een goede kaart. Die kleine snelheids remming neem ik voorlopig voor lief, de volgende upgrade wordt daarna DDR2 geheugen met een ander moederbord.

De vraag is nu welke van deze drie grafische chips werkt het beste en welke werkt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toastingnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-08 15:54
Sinds zaterdag behoor ik ook tot de 4CoreDual-VSTA club :)

Config nu:
Mobo: 4CoreDual-VSTA
CPU: E4400
RAM: 1 GB Corsair ValueSelect 667Mhz
LG DVD drive
IDE Samsung HD 160GB
Aus 6800GT 256 DDR3

Werkt perfect vanaf het begin. Alhoewel moest mijn RAM wel op 667Mhz zetten.

3dMark05: 5079 (Had iets meer verwacht, maar ligt ws. aan mijn GraKa).

Asus P5K Pro, 2 Gb DDR2, Samsung 500 GB HD, XFX Alpha DOG 670Mhz, E8400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• objectief2
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-07 10:52
Goeieavond,

Ik ga binnenkort ook overstappen van AMD (939) naar dit bordje. Nu heb ik 2 reepjes Corsair XMS 2-2-2-5 DDR400 geheugen. Werkt een Intel Core2Duo met FSB 800 of FSB1066 lekkerder, ook qua overklokken?

Wellicht vraag ik iets doms, maar ik zat zelf te denken aan een E4300 of E4400 (beide 800FSB)

Bedankt alvast voor nuttige tips ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

objectief2 schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 19:22:
Goeieavond,

Ik ga binnenkort ook overstappen van AMD (939) naar dit bordje. Nu heb ik 2 reepjes Corsair XMS 2-2-2-5 DDR400 geheugen. Werkt een Intel Core2Duo met FSB 800 of FSB1066 lekkerder, ook qua overklokken?

Wellicht vraag ik iets doms, maar ik zat zelf te denken aan een E4300 of E4400 (beide 800FSB)

Bedankt alvast voor nuttige tips ;)
Gaat prima lukken, als je de timings van je geheugen wat minder strak zet kan je vast wel de max fsb van het mobo halen, zo'n 315MHz. Je geheugen draait dan wel iets harder dan 200MHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• objectief2
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-07 10:52
Verwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 20:02:
[...]

Gaat prima lukken, als je de timings van je geheugen wat minder strak zet kan je vast wel de max fsb van het mobo halen, zo'n 315MHz. Je geheugen draait dan wel iets harder dan 200MHz.
Dank je, voor wat betreft de keuze van de processor en de overklok maakt mijn soort geheugen (ddr400) dus niet uit? In dat geval ga ik denk ik voor de budget E4300 en klok die lekker over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

objectief2 schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 20:08:
[...]

Dank je, voor wat betreft de keuze van de processor en de overklok maakt mijn soort geheugen (ddr400) dus niet uit? In dat geval ga ik denk ik voor de budget E4300 en klok die lekker over :)
Ik geef je geen garantie dat het niet uit zal maken. Ik heb alleen wel ander geheugen, kingston hyper x met 3-2-3-6. Dat is wel iets trager dan dat van jou dus daarom denk ik dat je hem wel zover gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
  • Laatst online: 07:24
objectief2 schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 20:08:
[...]

Ik heb hem vanavond opgebouwd met een e2160 proc erin. Dat is een e4300 maar dan met 1 MB cache en een stukje goedkoper. Ik heb hem op 280 MHz geklokt nu met de standaard koeler en met een beta bios speedstep aangezet. Goedkope combi en ik kon mijn oude graka en geheugen gewoon mee overnemen. Als hij zo snel genoeg is om hdtv te kijken dan laat ik hem zo, anders klok ik er nog wel wat megahertzen bij.

Ik heb er trouwens een reepje ddr400 in zitten (pc3200 dus), Kingston Valueram CL3.

[ Voor 5% gewijzigd door robkds op 01-06-2007 03:18 ]

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nieuwe bios 1.80 voor dit mobo: http://www.asrock.com/mb/...p?Model=4CoreDual-VSTA&s=
Hopelijk gaat de processor-fan nu ook eindelijk eens wat zachter draaien.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
Verwijderd schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 22:06:
Nieuwe bios 1.80 voor dit mobo: http://www.asrock.com/mb/...p?Model=4CoreDual-VSTA&s=
Hopelijk gaat de processor-fan nu ook eindelijk eens wat zachter draaien.....
Ik heb van een Duitse site een beta bios gehaald (1.80a) waar speedstep enabled is. Hierdoor schakelt hij bij lage belasting terug naar een multiplier van 6 en een lagere cpu spanning. Spulletje wordt dan minder warm en de fans draaien dan dus ook langzamer. Al met al is de pc sinds ik mobo en proc heb vervangen een heel stuk stiller dan de oude combinatie (athlon xp2200+ met asrock k7vm3r2).

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alientrader
  • Laatst online: 30-06 17:46

Alientrader

Dit was mijn compu!!

robkds schreef op zondag 03 juni 2007 @ 00:07:
[...]

Ik heb van een Duitse site een beta bios gehaald (1.80a) waar speedstep enabled is. Hierdoor schakelt hij bij lage belasting terug naar een multiplier van 6 en een lagere cpu spanning. Spulletje wordt dan minder warm en de fans draaien dan dus ook langzamer. Al met al is de pc sinds ik mobo en proc heb vervangen een heel stuk stiller dan de oude combinatie (athlon xp2200+ met asrock k7vm3r2).
Ok ik dacht al waarom gaat mijn koeler niet langzamer draaien,..... het zit gewoon niet in de normale bios dus..... ;( ,.... die optie van fan control heeft dus nooit gewerkt ? 8)7

Ik ga nog niet die beta instaleren, voor degene die hem zoekt
http://www.pc-treiber.net/filebase.php?fileid=1239

OPGELET : lees net dat bij 1.80a de mogelijkheid bestaat dat de northbridge te heet wordt,... lees dus ff dat forum door voordat je instaleert

[ Voor 7% gewijzigd door Alientrader op 03-06-2007 02:33 ]

Slotenmaker in Rotterdam | Slotenmaker in heel Nederland | Slotenmaker in Den Haag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-05 14:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

silitek schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 07:46:
[...]

De Asus P5PE-VM ondersteund 1066MHz FSB en Core 2 processoren.
Hij is er helaas alleen in Micro ATX uitvoering met 2 geheugenbanken.

Het is wel een leuke upgrade maar alhoewel ik met hetzelfde dilemma zit heb ik besloten gewoon door te sparen en in september / oktober een compleet nieuwe pc te kopen met Core 2 (penryn), Asus P5K3, ddr3, en een 8900GTX als die er tegen die tijd is. :)

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

robkds schreef op zondag 03 juni 2007 @ 00:07:
[...]

Jep, zag ik ook, maar totnu toe is het me nog niet gelukt om onder vista die beta biosen te flashen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaOverclocker
  • Laatst online: 13-07 21:02

DaOverclocker

Overclocker for life...

Ik heb vorige week een 4coredual aangeschaft icm een coreduo 2160:
Mijn ervaringen zijn tot nu toe niet echt positief:

Config:
- Asrock 4coredual, p1.50 bios
- 2x 1GB kingston pc5300
- nvidia 6800 AGP
- pata dvd-speler.
- 2x 160GB SATA hd's.
- 2x 160GB PATA hd;s

Out of the box:(zonder PATA disken)
-Ik wil vista installeren op mijn raid0 set. Vista ziet mijn schijven echter niet, ondanks dat ik de drivers heb geselecteerd. Wat blijkt, het bios voor mijn raid verschijnt ook niet meer na de post.
Na wat geprobeer kom ik erachter dat ik alleen mijn raid kan zien de eerste keer na een koude start. Na een reboot is de set weer weg, en wordt de raidcontroller dus niet geladen.
Nu sloot ik voor de grap 2 extra PATA disken aan op het moederbord, en nu wordt mijn RAID controller wel altijd herkend, ook na een reboot! Probleen met een soort workaround dus voorlopig opgelost. Ik weet niet of dit met de p1.80 bios nog steeds zo is.

-Overclocken lukt niet met p1.50 bios. Zodra ik de cpu settings op manual zet, (en gewoon op 200/100/33 laat staan) boot het bord niet meer. Na een reboot boot het wel, maar dan m,et safe settings. Ik kan niet safe>exit en normale reboot.
Bios toen maar geflashed naar p1.80. Probleem van handmatige cpu instellen lijkt opgelost.

-Oc-en lukt niet goed:
ik kan gaan tot 225mhz bus, een clock van 1980mhz. Hoger lukt echt niet, windows crasht dan op van alles en nog wat.
PCI-express bus verhogen naar 110, levert een vernaggeld 2d beeld op in windows. Niet mee te werken.Dan maar op 100 laten staan.
Mijn ram staat gewoon op auto (cas44412-2T) 266mhz. 225mhz bus wordt voor het ram dan dus 266+25=291mhz. Ram instellen op cas 55515-2T maakt niets uit.
Kortom, hoger dan 225mhz kom ik dus niet.

Aangezien ik me niet kan voorstellen dat het aan de core duo ligt, moet het ergens anders aan liggen.

Is mijn bord gaar of mis ik een instelling ergens?

systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
DaOverclocker schreef op maandag 04 juni 2007 @ 13:56:
Ik heb vorige week een 4coredual aangeschaft icm een coreduo 2160:
Mijn ervaringen zijn tot nu toe niet echt positief:

-Overclocken lukt niet met p1.50 bios. Zodra ik de cpu settings op manual zet, (en gewoon op 200/100/33 laat staan) boot het bord niet meer. Na een reboot boot het wel, maar dan m,et safe settings. Ik kan niet safe>exit en normale reboot.
Bios toen maar geflashed naar p1.80. Probleem van handmatige cpu instellen lijkt opgelost.

-Oc-en lukt niet goed:
ik kan gaan tot 225mhz bus, een clock van 1980mhz. Hoger lukt echt niet, windows crasht dan op van alles en nog wat.
PCI-express bus verhogen naar 110, levert een vernaggeld 2d beeld op in windows. Niet mee te werken.Dan maar op 100 laten staan.
Mijn ram staat gewoon op auto (cas44412-2T) 266mhz. 225mhz bus wordt voor het ram dan dus 266+25=291mhz. Ram instellen op cas 55515-2T maakt niets uit.
Kortom, hoger dan 225mhz kom ik dus niet.

Aangezien ik me niet kan voorstellen dat het aan de core duo ligt, moet het ergens anders aan liggen.

Is mijn bord gaar of mis ik een instelling ergens?
Ik haal zonder moeilijke settings 285 MHz FSB.

- Disable spread spectrum
- Zet de klok voor PCIe vast op 100MHz
- Zet de klik voor PCI vast op 33.33 MHz
- Disable automatic DRAM timings en stel je geheugen manual in naar wat het echt is.

Succes.

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fout topic...

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2007 19:14 ]

Pagina: 1 2 3 4 Laatste