Nog even een late aanvulling.
Naar het blijkt zijn source games (left 4 dead, Team Fortress 2 ) niet echt veeleisende spellen, deze konden ook zonder problemen langer draaien .
Toen heb ik Modern Warfare 2 gekocht welke toch andere koek is voor me systeem. De eerste 3 missies gingen prima maar in Rio begon de ellende. Op een geven moment zwart beeld, gluid liep verder en daarna een de melding : "The Driver has stopped Working and Successfully Recovered " .
Zelfs met alle settings op low kreeg ik iedere keer dit probleem. Ook bioshock vond het allemaal niet leuk, deze crashte gelijk bij het intro scherm (horziontale streepjes en flikkeringen). Wanneer ik bio shock echter snel opstarte en meteen begon met spelen gaat het goed. Voldoende FPS en de graphics zagen er strak uit.
Kom je echter bij een vending machine of pak je een plasmid op gelijk weer die strepen en een crash naar de desktop.
Bij mp4 bestanden wou het in de windows mediaplayer ook wel fout gaan, weer de horizontale strepen en de melding : "The Driver has stopped Working and Successfully Recovered " .
Met VLC hoefde ik het helemaal niet te proberen daar kreeg ik meteen strepen en een crash.
Na het openen van catalyst control center zag ik bij avivo video precies dezelfde flikkeringen.
Dus dan maar google, veel mensen met windows vista hadden dit probleem ook en scheen te komen door een windows update. Aangezien ik 7 heb zit die update er niet meer in of is inmiddels gepatched, dus helaas geen optie.
Ook was er het advies om de "TDR timeout" in het register uit tezetten. Dit bracht wel het nadeel met zich mee dat er meteen een BSOD komt en geen gpu recovery en dat het eventueel hardware kan beschadigen.
Aangezien het geld niet op me rug groeit heb ik besloten deze stap even te negeren en alleen in het uiterste geval te gebruiken.
Omdat het zo druk was op me werk ben ik op internet gaan zoeken naar : HD4890 asrock 4 core dual vsta. Bij pagina 16 had ik een goeie hit. Een gebruiker op tomshardware had precies dezelfde symtonen als ik , helaas vond ik daar geen oplossing bij omdat dit topic al verouderd was en niet meer beantwoord werd.
Wel werd er een site genoemd die een custom bios maakte.
http://www.pctreiber.net/
Me duits is verschrikkelijk maar gelukkig was het toch volgbaar. Blijkt dat er een uber gast is die een custom bios schrijft voor dit mobo en ook voortdurend update.
Zo is het mogelijk met dit bios om stabieler te overclocken (Geen wonderen maar het gaat wat beter volgens de gebruikers ) en is het mogelijk om 4 GB RAM te plaatsen in plaats van maximaal 2 GB (hier word dan wel maar 3.3 GB van herkend ook al is het een 64 bits besturings systeem)
Wat mij het meeste aansprak was dat het mobo met die bios ook een HD5890 ondersteunde, ja dat leest u goed een HD5890.
[Schaammode] Dus vol goede moed de bios gedownload en als iso op cd gebakken, pc geboot en gestart. Goede tijden met een windows 98 DOS modus

, naar cd gegaan en de flash gestart. Start op "Do you wish to continue? Do not turn off the pc " : JAAAAAA

......
Zoooonneee grote vuurbal jongeeee...., nee dat niet gelukkig maar in feite kwam het hier op neer : You tard, if you do something like a bios flash then make sure you have the correct version. Setup will abort .
Zo stond het er natuurlijk niet.Maar dat zou er wel moeten staan

[/Schaammode]
Dus de goede geflashed en pc opnieuw gestart, CMOS error dus dan naar de setup en default herstellen. Windows start nog gelukkig . Gelijk Bioshock en aangezwengeld en ja hoor, de strepen zijn weg.
Ik lees best veel op tweakers en zie veel negatieve reacties over budget asrock producten. Ik heb dit bordje nu bijna 2 jaar en ik begin hem steeds meer te waarderen

.Ik heb er toendertijd geloof ik 58 euro voor betaald en nog steeds voldoet ie aan me wensen.
OK, de officiele ondersteuning voor dit mobo is er niet meer. Dat kan ik ook prima begrijpen , maar met sites zoals pctreiber is dit toch weer een pluspunt.
Modern warfare 2 is trouwens een zeer vette game