KPN - Vodafone Ziggo Partner
Verwijderd
Kan ik er dan zonder problemen een Intel Core 2 Q6600 insteken? Lijkt me waarschijnlijk aangezien dit al een oud bordje is..
"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."
Juiste/optimale instellingen hangen veel af van jouw doel met je pc, maar ik neem aan dat dit gamen is. Ik zou gewoon veel dingetjes uittesten what ze veranderen, alleen wel oppassen met voltages veranderen.
"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."
verder weet ik geen ruk van pci-e af, is pas me eerste pci-e kaartje, dus ik heb ook echt geen idee hoe en waar ik moet zoeken en dan vooral in combinatie met dit bordje
edit :
hummzz denk zo, even bioshock demo proberen, draaid heel lekker, alleen schrok ik na 4 min, allemaal arti's, denk dus jah daar gaan we ... (was er al bang voor)
dus ik denk misschien ligt het aan bioshock, dus ik probeer bf2, nou dat was helemaal dramatisch
dus ik sluit snel bf2 weer af, en ben op de desktop, pats hele windows locked en geen beweging meer in te krijgen.
pc uit, kast open , kwam tot de conclusie dat ik de "omvormer" helemaal niet nodig heb :x, ik heb native pci-e power op me voeding (d0h).
omvormertje/verloopje eraf, voeding er rechtstreeks op, pc aan
probleem weg (voor nu dan althans)
[ Voor 51% gewijzigd door CrankyGamerOG op 29-08-2007 17:04 ]
@ Def!ance, sorry van mijn erg late reactie, maar alsnog reageer ik misschien heb je er nog wat aan.
mijn bios instellingen waarmee ik die fsb van 300 heb bereikt, zal ik wel ff posten in de loop van de dag..
Beetje laat om nu nog een halve bios over te tikken..
de timings zijn in ieder geval veranderd
Bij de tray rechtsonderin bij de klok daar zie je de graden van beiden kernen (idle) die stressed niet hoger worden dan 55 graden, en nog mijn gpu temp idle (helemaal rechts naast de klok), die wordt stressed niet hoger als 60 a 65 graden en schommelt daar soms tussen in, ben ik wel blij mee..
de temperatuur trouwens van de cpu vind ik zelf nog wel okey, zoals ik al zei gebruik ik een arctic freezer pro om de cpu te koelen.
awh fuck it, k zet me hele systeem er wel neer, en knal ook wel gelijk die bios instellingen neer, heb ik dat ook gehad haha, ben een beetje lui op dit tijdstip, vrijdagavond weet je wel, weggeweest met de jongens, dacht nog ff aan overclocken en gamen op dit 2e pc'tje maar jaaaaaaaa
Bios Instellingen staan onder bijgevoegd plaatje..
alles wat er niet bij staat in mijn overgetikte bios instellingen lijst, staat dus bij mij op de instelling auto of het is ongewijzigd, heb er trouwens wel 1 week over gedaan om mijn systeem in het bios goed te krijgen, ik denk dat het per moederbord, geheugen, en cpu wel kan verschillen..
specs van mijn systeem waar ik nu op zit en waar het om gaat;
Systeemkast : Cooler Master Centurion 5 (2fans, waaronder 120MM achter,80MM voor)
Voeding/PSU : CoolerMaster Real Power M520 Modular (520 Watt)
Moederbord : Asrock 4coreDual-VSTA (logisch)

Cpu : Intel C2D E4300 1,8 Ghz @ 2,7 Ghz (stepping 2 revision L2)
Cpu koeling : Arctic Cooling Freezer 7 Pro
Geheugen : Corsair XMS2 CM2X1024-5400C4 (2gb dual channel)
Videokaart : Gainward Bliss Geforce 7800gs+ AGP (echt een monsterkaart dit ding
harddisk 1 : Sata Seagate barracuda 7200.10 (320GB)
harddisk 2 : Sata Samsung SpinPoint T166 (500GB)

GEWIJZIGDE BIOS INSTELLINGEN..
Tabblad Cpu Configuration:
overclock mode (cpu, pci-E, Sync)
CPU Frequency (mhz) 300
Pci Frequence 33.3 Mhz
spread spectrum (auto)
Boot Failure Guard (enabled)
verder heb ik daar niks gewijzigd..
Tabblad Chipset Configuration
Dram Frequency (266 Mhz DDR2 533)
Flexibility Option (disabled)
Dram Cas# Latency (3T)
Dram Bank Interleave (auto)
Precharge to Active(trp) (3T)
Active To Precharge(Tras) (8T)
Active To CMD(TRCD) (3T)
Ref Load/ref to ref (trfc) (21T)
De rest eronder op auto
Dram Command Rate (1T) Zou Dit op 1 kunnen??????
Dram Voltage (auto)
AGP Voltage (auto)
Primary graphics Adpt. (agp)
Agp Mode (8x)
Agp Fast Write (enabled)
Agp aperture size (128MB)
niet gekloot met advanced memory option, en ook niet bij advanced host configuration
de rest wat ik niet erbij tik staat op auto
V-link speed (normal)
pci Delay Traction (disabled)
Ide Drive Strength (normal)
Pci E Dwnstrm Pipeline (auto)
Onboard lan (enabled)
onboard HD audio (enabled)
Onboard Front Panel (enabled)
(hier heb ik heel wat dagen met handen in het haar gezeten omtrent de juiste instellingen om die 300 te bereiken met de timings 3-3-3-8,ga nu niet neerzetten wat ik uiteindelijk allemaal heb gedaan om hierachter te komen, anders ben ik nog uren bezig, het is een beetje puzzlen uiteindelijk)
wanneer ik trouwens bij de chipset configuration, bij de optie DRAM frequency het op 333MHZ ddr2 667 ging zette, liep het allemaal niet meer sychroon, 4:3 dus, nergens een 1:1 te vinden..
toen ik het dus terug had gezet op 266mhz DDR2 533 ging het weer op 1:1 in cpuz...
hoop dat jullie er wat aan hebben, t is al 5 uur man, k ga gamen!!!!!!!!! laterrrrrrr
[ Voor 45% gewijzigd door C3kChennie op 02-09-2007 22:16 . Reden: bijwerken.. ]
Jongen jij bent een gekke kerel:P Om 5 uur dan gewoon gaan gamen
Ik moet zeggen dat ik ongeveer dezelfde instellingen als jij heb, alleen mijn timings heb ik op auto staan. Wat gebeurt er eigelijk als je die timings té ver opschroeft? Blijft je pc dan bij het zwarte beginscherm (met press f2 for bios) hangen en moet je je bios resetten oid?
En zie dat jij ook een geregistreerde versie van Everest Ultimate heb ^^
Oja, en kan je kijken of jouw pc crasht bij het draaien van 3DMark 05, en dan met name de CPU test? Doet ie bij mij namelijk wel als ie op 300 mhz fsb staat..
[ Voor 21% gewijzigd door Murk op 01-09-2007 14:51 ]
Ja als ik dus dingen verander aan de timings, wat niet wilt werken, blijft het beeld zwart, maar omdat ik die failure guard aan heb staan start ie na 3x weer normaal op met de oude instellingen, maar k doe altijd voor de zekerheid ff die clear cmos...
3dmark05, moet ik dan wel ff downloaden, zal het in de loop van de dag ff uitproberen en laten weten hoe dat ging..
orthos had ik ook geprobeerd, maar niet langer als 2 uur, omdat ik de deur uitmoest... (geen errors, NOG, zal vast wel komen als ik het langer laat draaien denk ik)
3dmark 05 laten draaien, game test, en cpu tests, gaat allemaal gewoon goed, 3dmark score op 1024*768, met 4x AA, filtering optimaal, had k een score van net boven de 7700 uit..
en orthos draaide de hele nacht stabiel..
heb trouwens ook gelijk het bios geupdate naar 2.0..
http://www.asrock.com/mb/download.asp?Model=4CoreDual-VSTA hier een link naar de bios update voor de mensen die het nodig hebben..
Je hebt wel erg hoge 3D scores voor jouw systeem moet ik zeggen.. Mijn configuratie bestaat uit een C2D E4400 @ 3Ghz, 2gb Corsair 667mhz (1:1), en een ati x1650pro, en ik haal nét de 6000 punten. Komt waarschijnlijk door die 1650
Vervolgens de SATA2 variant van dit boardje gekocht met een quad 6600 en het is een enorme vooruitgang. Verder nog geen problemen tegengekomen.
Ik heb echter nog een probleem met dit bord waar ik het nog nooit over gehad heb.. ik heb 2 ventilatoren op het bord aangesloten. 1 intake fan op de 3polige stekker op het bord onderaan, en natuurlijk een CPU ventilator die ik heb aangesloteno p de 4polige stekker op het moederbord. Speedfan ziet ze allebei, maar ik kan ze niet van snelheid veranderen.. iemand enig idee wat dit is?
Verwijderd
Een chipset kan een heel bord veranderenzwahillius schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 20:05:
Bij [Ervaringen] Het Asrock 775Dual-VSTA topic[Ervaringen]Het enige verschil schijnt de chipset te zijn.
De grootste beperking van dit bordje is dat het PCIe-slot niet x16 is, maar x4. Iets wat voor de nieuwere grafische kaarten een enorme bandbreedtebottleneck is.
De snelheid is ook ietsje minder dan zijn 'volwaardige' 775-broertjes. Al valt de schade redelijk mee en is het meestal rond de 5% minder.
Een laatste beperking betreft het overklokken. Ten eerste kan dit bordje niet verder dan een FSB van 340Mhz en ten tweede kan het voltage van de CPU niet omhooggeschroefd worden. Helaas.
Ook ondersteunt dit moederbord geen DDR2-geheugen hoger dan 667Mhz.
HOE kom jij aan 340 MHZ voor je FSB?
[ Voor 7% gewijzigd door CrankyGamerOG op 30-09-2007 12:40 ]
Maar er is geen 340 MHz wall als nog niemand voorbij de 300 komt, of ben ik nou gekCrankyGamerOG schreef op zondag 30 september 2007 @ 12:26:
waarschijnlijk zegt hij ook niet dat hij 340 heeft lopen, hij noemt gewoon de al eerder genoemde 340MHZ fsb wall
in mijn ogen kun je het dan ook beter de fsb ceiling noemen (of hoe je dat ook schrijft)
Ik snap wel wat het inhoudt, maar niet HOE het tot stand komt.. wát houdt nou precies de fsb tegen? Het is niet de warmte, niet het aantal volt, niet de hoge kloksnelheid.. wat dan wel?
VIA PT880
Ik had laatst 2gig ddr2 gekocht. Dus ik dacht misschien gaat die nu wel verder. En ja. Nu zit ik op 8x300=2.4GHz. Paar MHz de fsb verhogen en de bios passed de test niet meer. Ik denk dat dit echt de limiet is van dit bord (~~ rond de 300 fsb). Dat had ik ook met me oude asrock (ik weet naam niet maar had ook een cheap ass chipset die core2 duo s ondersteunde).
Toch vind ik het goed. Heb zojuist bios versie 1.6 geflashed. En de bios dacht dat het 266x8 default was, terwijl het 200x8 is (E2140). Niet dat ik hem toch handmatig op 300x8 zet.
Ik heb alleen dit in bios veranderd:
Clock settings =
-Clocks Async
-200>>300 FSB
-pcie 100
-pci 33
-Spread sprectum uit
rest zo laten
Chipset settings=
ik heb niks aan de mem settings gedaan (timings aanpassen heeft geen effect met zn hoge bandwith, andere kunnen hierover anders over nadenken
-PCI boot>> AGP boot
-Fast write aan
van agp mem 64>>128 mb
rest auto
Aangezien ik toch weet dat er niet meer inzit heb ik geen zin om in dat rare bios te kloten (er zitten een paar onbekende mem timings etc in??
Edit:
Dit bord schijnt de 4coredual-SATA2 te zijn
[ Voor 4% gewijzigd door Kakulukia op 20-10-2007 17:25 ]
Als je systeem het druk heeft is je ram voller en gaat dan misschien gebruik maken van de chip die het mogelijk niet goed meer doet..
Als je memtest niet van diskette of usb stick kan draaien is een ubuntu cd een aanrader.
Verder hou ik het zelf op 2,8Ghz, is superstabiel en lekker koel.
Verwijderd
ik heb dit moederboard ook
ik heb mijn intel pentium D925 3.0GHz zonder probleemen overgeclockt naar 4.06GHz. heb met 3DMark06 getest en hij is er echt op vooruit gegaan.
verder zit er nog op:
2 GB (2x 1 GB) Dual channal geheugen
1 250 GB segate baracuda ES sata II HDD
EVGA GeForce 8600 GTS 256MB PCI-e
ik gebruik windows Vista Ultimate, en alles werkt stabiel en zonder probleemen
Maar mooi dat je nu op 4,06GHz zit en stabiel draait
http://forums.vr-zone.com/showthread.php?t=192571
werkt perfect om mijn 4core dual vsta!
correcte weerstandberekening:
VcpuStock*(1+(3000/VR))=VcpuMod
if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.
Alleen heeft die knuppel van dat forum in zijn startpost gezet dat zijn E4500 niet stabiel draait op 2,5 ghz, maar dat de E4500 niet goed OC-ed zonder voltcore verhoging weet iedereen wel, maar hoe veel hoger kan de FSB nou door de voltmod?
fsb? deze vmod is voor de cpu alleen. heb wel gezien dat mensen met setfsb (clockgenerator RTM866-890) 360 hebben gehaald met vAGP op high.Murk schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 14:50:
EINDELIJK de voltmod arrived!
Alleen heeft die knuppel van dat forum in zijn startpost gezet dat zijn E4500 niet stabiel draait op 2,5 ghz, maar dat de E4500 niet goed OC-ed zonder voltcore verhoging weet iedereen wel, maar hoe veel hoger kan de FSB nou door de voltmod?
vNB en vMEM mods zijn en al een langere tijd.
[ Voor 7% gewijzigd door powerflux op 01-11-2007 21:41 ]
if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.
Verwijderd
Chip: Q6600
GPU: Ati X1650pro (AGP)
Geheugen: 2X1 Gb Transcend DDRII, PC5300
Voeding: Aopen 350W
Geluid: Soundblaster Audigy
Nu merkte ik (zoals ook andere gebruikers) dat mijn chip standaard 5% FSB lager liep. Dit is volgens Asrock een ingebouwde marge voor de nieuwe Quadcore chipsets. Gelukkig was dit enigszins op te lossen door de FSB in bios op 271 te zetten, waardoor het geheel uiteindelijk op 2.44 Ghz uitkwam.
Nu zie ik in CPU-Z dat mijn geheugen rond de 200 Mhz loopt, als gevolg van de FSB:DRAM verhouding van 4:3. Ik lees echter dat andere gebruikers hier praten over een 1:1 verhouding. Misschien ligt dit in de bios bij de Asrock 4core dual Vsta anders, maar bij mij is hier niets over terug te vinden. Ik kan wel gaan rommelen met de timings maar eerlijk gezegd is me dat nog een beetje abacadabra... Kan iemand mij vertellen hoe dit op te schroeven valt?
(Excuses voor een eventueel vage post, dit is mijn eerste keer dat ik op een topic post)
Heb gelezen dat de GT pci-e 2.0 is maar ook op een 1.0 e.d werkt, nu kan ik nergens vinden wat voor pci-e slot op de asrock zit.
mja.. maar weet jij dat zeker of niet? hij wil het namelijk wel zeker weten voordat hij een aankoop doet. Ik weet het ook niet zeker hor, maar je hebt wel gelijk, zou geen reden kunnen bedenken waarvoor het niet zou kunnen werken.swel schreef op donderdag 08 november 2007 @ 11:50:
ik neem aan dat de 8800 GT wel werkt maar slechts 4x pci-e he... beetje zonde van het verlies
Ik ga met een maandje ofzo ook een 8800gt kopen, x16 en x4 is idd wel een verschil, maar zal je het echt zo merken? x4 is volgens mij sowieso sneller dan agp 8x en de agp 8x bus werd nog niet eens ten volle bennut. Op extreem hoge reso's kan ik me voorstellen dat het een beperkende factor is, maar mijn monitor bijv kan toch niet hoger weergeven dan 1280x1024 ..
Ik kan je zeggen dat je toch zelf wat moet proberen uit te vogelen. Het geheugen is in te stellen onder Chipset Configuration, en de CPU snelheid ook ergens daar in de buurt. Is niet zo moeilijk om eerlijk te zijn... zet in ieder geval de bios reset functie aan dat je bij een aantal keren opnieuw opstarten automatisch de biosinstellingen herstelt, en dan kan je naar hartelust proberen wat wel en niet werktNu zie ik in CPU-Z dat mijn geheugen rond de 200 Mhz loopt, als gevolg van de FSB:DRAM verhouding van 4:3. Ik lees echter dat andere gebruikers hier praten over een 1:1 verhouding. Misschien ligt dit in de bios bij de Asrock 4core dual Vsta anders, maar bij mij is hier niets over terug te vinden. Ik kan wel gaan rommelen met de timings maar eerlijk gezegd is me dat nog een beetje abacadabra... Kan iemand mij vertellen hoe dit op te schroeven valt?
Deze Asrock heeft in iedergeval geen 2.0. Maar als het 2.0 systeem backwards compatible is dan ja, zal het zeker werken.Zou het mogelijk zijn dat die nieuwe 8800 GT ook op dit bordje werkt? Heb nu een x1600 waar ik overigens zeer tevereden over ben, ma de nieuwe games willen niet meer super.
Heb gelezen dat de GT pci-e 2.0 is maar ook op een 1.0 e.d werkt, nu kan ik nergens vinden wat voor pci-e slot op de asrock zit.
Het is alleen de vraag of je dit jouw toekomstige 8800GT wil aandoen: hem op een asrock 4coredual-vsta plaatsen. Het is toch wel een moederbord dat uitblinkt in lagere prestaties door de brakke VIA PT880Ultra chipset, en ook de PCIe 4X helpt niet echt mee.. ik zou een nieuw moederbord erbij nemen als je die optie hebt, of anders even wachten tot je die optie wel hebt en tot die tijd alle games op ultra low quality draaien.
Zo extreem is de perfomance impact niet van pci-e x4 ... is geloof ik iets van 10% ... kan het mis hebben hoor dus schiet me niet afMurk schreef op donderdag 08 november 2007 @ 14:59:
[...]
Ik kan je zeggen dat je toch zelf wat moet proberen uit te vogelen. Het geheugen is in te stellen onder Chipset Configuration, en de CPU snelheid ook ergens daar in de buurt. Is niet zo moeilijk om eerlijk te zijn... zet in ieder geval de bios reset functie aan dat je bij een aantal keren opnieuw opstarten automatisch de biosinstellingen herstelt, en dan kan je naar hartelust proberen wat wel en niet werkt
[...]
Deze Asrock heeft in iedergeval geen 2.0. Maar als het 2.0 systeem backwards compatible is dan ja, zal het zeker werken.
Het is alleen de vraag of je dit jouw toekomstige 8800GT wil aandoen: hem op een asrock 4coredual-vsta plaatsen. Het is toch wel een moederbord dat uitblinkt in lagere prestaties door de brakke VIA PT880Ultra chipset, en ook de PCIe 4X helpt niet echt mee.. ik zou een nieuw moederbord erbij nemen als je die optie hebt, of anders even wachten tot je die optie wel hebt en tot die tijd alle games op ultra low quality draaien.
En nee ik schiet je niet af, maar ik gooi wel met fruit
[ Voor 49% gewijzigd door Murk op 08-11-2007 19:00 ]
Verwijderd
Murk schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 17:42:
Allicht dat je een D930 bedoelt
Maar mooi dat je nu op 4,06GHz zit en stabiel draaitWat zijn je geheugen instellingen (en welke divider)?
Hmm dat is apart.. toch niet met een stift veranderd ofzo ?Verwijderd schreef op maandag 26 november 2007 @ 16:45:
nee hoor, het is egt een 925, staat op de doos:P
[...]
Let me explain: (ga jullie ff vervelen, weet nl -nog- niks van voltmods ed, maar heb in dit topicpassende hardware aangeschaft)
Setup:
E4500 met Zalman 7000 + Zalman socket 775 adapter
4coredual-SATA2 (volgens mij bios 1.30, iig onveranderd: ben huiverig na een aantal jaar geleden mislukte flash)
2x 1GB DDR2 Kingston Value
1950Pro 512 agp
Waarom dit bord?
De 1950 agp bevalt en heb met dit mb zo van alle werelden wat in huis, samen met de prijs en multitoepasbaarheid -ondanks Asrock merkje- toch tot aankoop overgegaan.
Het slechte nieuws:
De Lan adapter kreeg ik niet aan de praat (ja, ik weet wat een mb installatie cd is en site support), maar heb er een apart kaartje ingestoken dat ik nog had liggen; geen zin om alles weer eruit te halen en terug te gaan.
Ook stond standaard de snelheid van het geheugen op 533, ondanks dat er toch echt 667 in zit. Hier kwam ik achter na het worstelen door de absurde overdaad aan ram en cpu optie's in de bios.
Het goede nieuws:
Het werkt! (ben verbaasd als je zo'n mb ziet; hoe maken, versturen en zorgen ze dat zo'n ding winstgevend is voor die paar euro die je eraan kwijt bent?)
Adhv Everest het zooitje in de gaten gehouden, de busspeed (zo heet dat toch?) verhoogd naar 250 zodat de E4500 nu 2.75GHz doet en stabiel. Idle 32C, load (Timeshift) <40C
Na de verhoging kreeg 'ie 1x last van moeite met booten (alleen bij opnieuw opstarten, niet na uit/aan), maar daarna niet meer, dus ik kijk het aan. Bij negatieve twijfel gaat 'ie gelijk omlaag, bij de positieve versie krijgt 'ie binnenkort meer van me.
Voor aspirant kopers:
Eén van de weinig verschillen met de VSTA versie is geloof ik Sata2 ondersteuning, hoewel ik het echte nut hiervan betwijfel klinkt het wel leuk. Vonden de Asrock-boys ook gezien de schreeuwerige toevoeging in de typeaanduiding en op de doos.
Layout is niet helemaal je-van-het als je nog een flopapparaat gebruikt of als je de power ps2 jumper wilt gebruiken. Verder goede documentatie, netjes verpakt e.d.
Enige nadeel met oog op de toekomst vind ik de beperking van max 2GB ram. Misschien brengt een bios update (kan dat eigenlijk wel?) daar nog verandering in.
Ik houd jullie op de hoogte.
ben zeer benieuwd wat je ervaringen zijn met de games die je speelt.
Aangezien je een AGP kaart er op hebt draaien zou je de eerste kunnen zijn die daar zijn ervaringen over deelt. Er zijn diverse reviews te vinden waar wordt getest met een PCI-e kaart maar niet met een AGP kaart.
Die 1950 van mij (Sapphire 512mb, 2e revisie met Zalman 900 icm Arctic) overklokt voor geen meter, maar dat deed 'ie op m'n vorige board ook al niet.
De e4500 daarintegen is een waar beest(-je?): zonder enig geaarzel is 'ie vandaag naar een bus van 272 (x11 maakt 3.00GHz) gegaan. Dit icm met de Zalman 7000 is 'ie in NFS Pro Street (alles high, 2xAA, AF uit) op 40C blijven hangen met een fps tussen de 30 en 40: voor mij goed genoeg.
Ook Crysis (op medium, 2xAA, AF uit) doet het met dezelfde fps en temp. Me is blij dus, alleen 1 puntje is dat na elke bus verandering in de bios, dus ook weer na default 200MHz of default bios settings, start de pc de eerste keer niet op. Vanaf de tweede keer wel.
Iemand een ideetje misschien...
[edit] vergeten reso te vermelden: 1280x1024 dus (lang leve de 21" crt's
[ Voor 4% gewijzigd door allegames op 03-12-2007 10:58 ]
@Allegames: De E4*** serie staat bekend om het makkelijke overklokken
Ben zeer benieuwd wat Core2 hier toevoegt tov AMD (single core 939).
(hier op 1950 pro agp @ stock op 4000+ @ 2.9 GHz, haal 3D'05: 9773 ).
Als deze agp kaart via snellere proc echt meer presteert lijkt me dit mobo perfect.
Scores dus welkom!
allegames schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 23:40:
Vers C2D gebruiker...... en blij![]()
Let me explain: (ga jullie ff vervelen, weet nl -nog- niks van voltmods ed, maar heb in dit topicpassende hardware aangeschaft)
Setup:
E4500 met Zalman 7000 + Zalman socket 775 adapter
4coredual-SATA2 (volgens mij bios 1.30, iig onveranderd: ben huiverig na een aantal jaar geleden mislukte flash)
2x 1GB DDR2 Kingston Value
1950Pro 512 agp
Waarom dit bord?
De 1950 agp bevalt en heb met dit mb zo van alle werelden wat in huis, samen met de prijs en multitoepasbaarheid -ondanks Asrock merkje- toch tot aankoop overgegaan.
Het slechte nieuws:
De Lan adapter kreeg ik niet aan de praat (ja, ik weet wat een mb installatie cd is en site support), maar heb er een apart kaartje ingestoken dat ik nog had liggen; geen zin om alles weer eruit te halen en terug te gaan.
Ook stond standaard de snelheid van het geheugen op 533, ondanks dat er toch echt 667 in zit. Hier kwam ik achter na het worstelen door de absurde overdaad aan ram en cpu optie's in de bios.
Het goede nieuws:
Het werkt! (ben verbaasd als je zo'n mb ziet; hoe maken, versturen en zorgen ze dat zo'n ding winstgevend is voor die paar euro die je eraan kwijt bent?)
Adhv Everest het zooitje in de gaten gehouden, de busspeed (zo heet dat toch?) verhoogd naar 250 zodat de E4500 nu 2.75GHz doet en stabiel. Idle 32C, load (Timeshift) <40C
Na de verhoging kreeg 'ie 1x last van moeite met booten (alleen bij opnieuw opstarten, niet na uit/aan), maar daarna niet meer, dus ik kijk het aan. Bij negatieve twijfel gaat 'ie gelijk omlaag, bij de positieve versie krijgt 'ie binnenkort meer van me.
Voor aspirant kopers:
Eén van de weinig verschillen met de VSTA versie is geloof ik Sata2 ondersteuning, hoewel ik het echte nut hiervan betwijfel klinkt het wel leuk. Vonden de Asrock-boys ook gezien de schreeuwerige toevoeging in de typeaanduiding en op de doos.
Layout is niet helemaal je-van-het als je nog een flopapparaat gebruikt of als je de power ps2 jumper wilt gebruiken. Verder goede documentatie, netjes verpakt e.d.
Enige nadeel met oog op de toekomst vind ik de beperking van max 2GB ram. Misschien brengt een bios update (kan dat eigenlijk wel?) daar nog verandering in.
Mijn vorige cpu was een P4 2.8HT Nortwood, dus dan weet je wel hoe het met mijn vernieuwde snelheidservaring zit. Omdat ik ervan houd mijzelf tegen te spreken: super pi (1M) doet 'ie in 19 en een beetje seconden; die p4 deed er ergens rond de 1min20 over.... dik.
Aangenomen dat de meeste bezoekers hier ook gamen kan ik je wel vertellen dat het hele zooitje (zum Beispiel) het volgende doet: (met een minimaal gemiddelde van 30-40 frames), in CCC forced 4xAA en ingame altijd op minimaal 2xAA voor de zekerheid, want ik houd nl van zachte randjes
-NFS Pro Street@max, zonder rook want dat zit alleen maar in de weg
-Crysis (zonde van de HDD ruimte)@medium
-Gears Of War (idem)@max
-Bioshock@max met het AA truukje aan
-Timeshift@max, geen AF maar trilineair
-IGI2 (geniaal)@max, fps 150-250
-Sega Rally (lang leve arcade)@max
-CoD4 (jammer dat 'ie zo kort is)@max, geen AF maar trilineair
Helaas heb ik wel het gevoel dat de C2D hoger kan én wil, maar dat het mb daar een beetje in de weg zit; voor de èchte oc-ers dus een afrader, hoewel er op dit vlak weinig alternatieven zijn.
Voor mijzelf denk ik dat ik het verschil niet zo merk tussen een MHz of wat. @Stock werkte nl ook alles ok.
Maar even terugkomend op jouw 4000+:
Ik denk wel dat je een fijne ervaring gaat krijgen, daar -mbv Everest- het keyboard schermpje toch vaak een aardige cpu belasting weergeeft, ook als ik 'm 2 cpu's laat weergeven (dus niet stiekem 100% aangeven als slechts 1 core aan het werk is en de ander een tukkie aan het bouwen is).
Ook Quickpar en Winrar gaat allemaal wat soepeler en sneller.
Slechts een kleine investering voor een groot feest(-je).
Mijn oude P4 draaide waarschijnlijk wel wat minder dat jouw 4000+, maar toch.
Als je 3DMark hier wilt testen: is goed, suiker/melk erin?
Tot nu draait het een weekje zo:
E4500 2.20 @2.80 (FSB dus 253)
1950Pro512 @621/1592 (Overdrive CCC)
Afhankelijk van de kamertemperatuur (18-21C)
CPU idle: (31-34C) stressed: (48-50C)
GPU idle: (35-38C) stressed: (49-51C)
Die Koreanen leveren dus goed werk met hun koperfabriek.
De combo cpu/mb krijgt wel ruzie als ik 'm duidelijk hoger oc.
Ik zal nog de moeite nemen om er dagelijks wat bovenop te gooien en met een grove inschatting kom ik dan met deze cpu tegen de 3 GHz te zitten, 1:1 met het DDR2 5300
Als ik de bus op 272 zet (272x11=2.99GHz) boot 'ie iig niet meer.
Nou krijg ik een lamme klauw van al dat getyp, laat maar horen als je meer wilt.
aangezien zover ik kan lezen,
je een 8800GT moet flashe om het werkend te krijgen.
omdat ie maar tot PCI-E x4 gaat ofzo.
Ben namelijk van plan deze aan te schaffen,
Boeit ook niet echt als 't op PCI-E 4x werkt ipv 16.
Als het maar werkt, want het is toch maar voor tijdelijk
[ Voor 4% gewijzigd door NoLiMiTSoLDieR op 19-12-2007 23:51 ]
Is ondertussen ook 2 x 2 GB DDR2 ondersteund? Het geheugen is nu niet al te duur, dus wil ik met mijn upgrade eigenlijk meteen voor 4 gb gaan.
Het moet dan worden:
- pentium E6750
- 4CoreDual-SATA2
- 2 x 2GB Kingston 677 (en anders 2x 1 gb)
- Ati X1950 agp
Tevens wil ik er dan nog oude ide apparatuur aangangen (2x HD aan ide1, een brander aan ide2), dit gaat wel werken toch?
Ryzen 7 3700x // 32GB Crucial Ballistix Sport LT 3200 // Gigabyte Aorus X570 ULTRA // Gigabyte GTX 1080 Ti Aorus Xtreme 11GB // Corsair Force MP600 1TB // Intel 660p 2TB // Samsung Evo 850 1TB // EVGA SuperNOVA 750 G2
http://www.asrock.com/support/NewBIOS.asp
En voor de voltmodders die liever hun cpu ipv mb aanpakken:
http://sg.vr-zone.com/?i=3904
(btw: alu iso tape vd gamma of vloeibaar zilverspul bij de lokale modelbouwboer werkt ook)
Verwijderd
Max. is gewoon 2GB that's itgreatgonzo schreef op zaterdag 22 december 2007 @ 20:18:
een vraagje over de 4CoreDual-SATA2, waar dit topic ook over lijkt te gaan
Is ondertussen ook 2 x 2 GB DDR2 ondersteund? Het geheugen is nu niet al te duur, dus wil ik met mijn upgrade eigenlijk meteen voor 4 gb gaan.
Het moet dan worden:
- pentium E6750
- 4CoreDual-SATA2
- 2 x 2GB Kingston 677 (en anders 2x 1 gb)
- Ati X1950 agp
Tevens wil ik er dan nog oude ide apparatuur aangangen (2x HD aan ide1, een brander aan ide2), dit gaat wel werken toch?
Na Kerst ga ik die voltmod op de E4500 uitproberen (zie link paar posts hierboven): dan zijn nl de winkels weer open voor het geval het misgaat;) en kijken of we 'm richting de 3.2 à 3.4 kunnen pushen als 'ie wat meer 'feed' krijgt.
Ps: afgezien van het plakwerk op de 'pins' van de cpu; kan ome Intel het verder zien dat 'ie oc-ed (fsb/volt) is?
Btw: ik heb de bios flashed naar 1.80 en gezien ik geen 3850/3870 bezit is het verder nutteloos geweest; ik merk geen verschil en oc-en gaat ook niet verder.
Tijd voor de voltmod dus;)
ik hoorde ergens namelijk van niet,
maar kan er zelf niks over vinden?
Nee natuurlijk niet ...
althans als je bedoelt dat ze via internet kijken hoe je proc geklokt is...
no way
Ik vroeg me af of iemand weet van een soortgelijk bord met agp ondersteuning, dat wel 333mhz bus ondersteund. Of is het niet heel erg waarschijnlijk dat deze er komen? Is het te verwachten dat Asrock met zo'n dergelijk bord binnenkort komt?
niet bij de 4coredual's.
of het te verwachten is dat asrock met een 4coredual komt die een 1333mhz bus is best mogelijk, maar tegelijkertijd kan niemand je daar wat over vertellen. Ik kan je wel zeggen dat de chipset op de 4coredual toch niet snel/stabiel genoeg zal zijn om die 1333mhz bus ten volle benutten, en dus denk ik dat er niet op korte termijn een voor jou geschikt bord zal verschijnen.
Ik heb Asrock gemaild met de vraag of er plannen zijn om een Dual moederbord met 1333mhz bussupport en AGP de komende maanden te releasen.
Reactie was: we don't have the plan to release this kind of mainboard at this moment.
Helaas niet erg waarschijnlijk dus (voorlopig).
loel, al hebben ze dat plan wel dan nog zullen ze jou dat niet gaan vertellen.. dat zullen ze in een nieuwsbericht aan de wereld bekendmaken en niet verklappenPeturrr schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 19:06:
Ter info:
Ik heb Asrock gemaild met de vraag of er plannen zijn om een Dual moederbord met 1333mhz bussupport en AGP de komende maanden te releasen.
Reactie was: we don't have the plan to release this kind of mainboard at this moment.
Helaas niet erg waarschijnlijk dus (voorlopig).
ze zeggen ook heel wijs: at this moment. Kan ie dus ook mee bedoelen dat ze die dag het niet gepland hebben en zou nog best waar kunnen zijn ook, maar zou best kunnen dat er dan morgen wel een release komt.. you never know
Toppie!
Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)
Nu heb ik 3 keuzes:
- 4CoreDual-VSTA
- 4CoreDual-SATA2
- 4CoreDual-SATA2 R2.0
Het enige verschil dat ik kan vinden is dat de 4CoreDual-SATA2 en de 4CoreDual-VSTA een 7.1 (ALC888) geluidskaart hebben en de 4CoreDual-SATA2 R2.0
Maar ik kan me voorstellen dat er bij de revision 2.0 kleine foutjes uitgehaald zijn.
Wat zijn jullie ervaringen ?
Ik zou de R2.0 nemen. Ik heb geen ervaring met dit bord en alleen maar met de VSTA, maar ik weet wel dat de nieuwere producten meestal stabieler lopen dan de oudere, en de VSTA is de stabielste niet. En voor die paar euro's prijsverschil ga je toch niet genoegen nemen met minder lijkt mij
Intel E2200
4CoreDual-SATA2 R2.0
Heb afgelopen week de boel in m'n HTPC-kast geschroefd en ben gaan installeren.
Eerst kreeg ik met mn 6800GT AGP überhaupt geen beeld, vond ik vreemd. CMOS reset hielp niet. Toen deed ik er een TNT2 AGP in, kreeg ik wel beeld. Vervolgens m'n 6800GT er weer in, wel beeld. Ik zag dat in de BIOS de primary graphics standaard op PCI-e ingesteld staat.
M'n Corsair DDR1 PC3200 (2 reepjes van 512MB) werd niet automatisch als zodanig ingesteld. Werd herkend als DDR333. Moest ik handmatig op DDR400 instellen.
Vervolgens eens in de BIOS de FSB op 233MHz gezet en de AGP en PCI(e) gelocked, maar toen wilde die niet booten.
Vandaag heb ik een Akasa AK-965 CPU-koeler besteld (een Arctic Freezer7 Pro past niet in m'n kast) en met een stukje aluminiumtape wil ik de BSEL gaan uitvoeren.
Heb gisteren ook 2 reepjes 1GB Corsair XMS2 DDR2 PC5300 CL4 TwinX besteld, want m'n oude DDR1 geheugen wilde een maat van me graag overkopen. Kwam mooi uit, nieuw geheugen voor 8 euro
Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman Cooper S
Ik heb je toch verteld dat de R2.0 een 6-kanaals (Realtek HD audio) chip heeft en geen 8-kanaals?Crash_Override007 schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 21:13:
Nee idd, maar het zou kunnen dat bij revision2 er een mindere geluidskaart gebruikt is..
als je die cooler der op hebt zitten, kan je dan vertellen hoe hard ie dan gaat? want heb zelf een e2160 die niet harder wil dan 230FSB en zou in theorie best hoger moeten kunnen. Ook alles gelockt en temps zijn prima. Vermeod dus ook niet dat het aan de temp ligt.FlowDesign schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 14:36:
Vorige week gekocht:
Intel E2200
4CoreDual-SATA2 R2.0
Heb afgelopen week de boel in m'n HTPC-kast geschroefd en ben gaan installeren.
Eerst kreeg ik met mn 6800GT AGP überhaupt geen beeld, vond ik vreemd. CMOS reset hielp niet. Toen deed ik er een TNT2 AGP in, kreeg ik wel beeld. Vervolgens m'n 6800GT er weer in, wel beeld. Ik zag dat in de BIOS de primary graphics standaard op PCI-e ingesteld staat.
M'n Corsair DDR1 PC3200 (2 reepjes van 512MB) werd niet automatisch als zodanig ingesteld. Werd herkend als DDR333. Moest ik handmatig op DDR400 instellen.
Vervolgens eens in de BIOS de FSB op 233MHz gezet en de AGP en PCI(e) gelocked, maar toen wilde die niet booten.
Vandaag heb ik een Akasa AK-965 CPU-koeler besteld (een Arctic Freezer7 Pro past niet in m'n kast) en met een stukje aluminiumtape wil ik de BSEL gaan uitvoeren.
Heb gisteren ook 2 reepjes 1GB Corsair XMS2 DDR2 PC5300 CL4 TwinX besteld, want m'n oude DDR1 geheugen wilde een maat van me graag overkopen. Kwam mooi uit, nieuw geheugen voor 8 euro
Verwijderd
Betreft mainboard 4 Core dual vsta.
Bios update naar 2.20 voor aanpassing ATI 3850 onder XP.
Asus 3850 grafische kaart geïnstalleerd met drivers van bijgeleverd Asus CD.
Diverse testen gedaan FutureMark 3D zowel 05 als 06 en enkele spelletjes gespeeld.
Alles draait perfect, geen vastlopers.
Bij demo van X3 Reunion zijn de textures van de kleinere ruimteschepen blauw ? Zal wel één of andere bug zijn in de drivers.Verder geen abnormale zaken vastgesteld.DVD's afspelen ok.
Dus PCIE 2.0 is wel degelijk compatibel al wordt hier en daar verteld dat de Via Ultra 880 chipset er problemen mee heeft.
Ik ga vanavond de Akasa AK-965 terugbrengen want die is hoger dan ik verwachtte en past dus niet in m'n HTPC-kastSa1 schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 16:21:
[...]
als je die cooler der op hebt zitten, kan je dan vertellen hoe hard ie dan gaat? want heb zelf een e2160 die niet harder wil dan 230FSB en zou in theorie best hoger moeten kunnen. Ook alles gelockt en temps zijn prima. Vermeod dus ook niet dat het aan de temp ligt.
Ik ruil 'm direct om voor een Akasa AK-961. Niet zo goed als de AK-965 maar scoort toch wel beter dan de meeste andere koelers van dit type.
Ik ga bij het vervangen van de koeler wel direct de BSEL-mod doen, want ik heb vorige week al in de BIOS een keer de FSB op 233 gezet en toen deed ie al niks meer dus dat schiet niet op.
In de BIOS had ik al alle Voltages op High gezet en de AGP, PCI-e en PCI clocks gelockt.
Ook de snelheid van het geheugen heb ik vastgezet op 333MHz (Corsair XMS2 PC5300).
Hij bootte direct op 2,93MHz. De CPU wordt wel een graadje of 50 bij het kijken van een film, maar dat komt vooral omdat deze koeler iets minder goed is dan de AK-965 en alles zit in een krappe HTPC-kast. Desalnietteplus ben ik wel tevreden over het resultaat. CPU en geheugen scoren nu op de Vista Experience Index ook een stuk hoger.
http://www.tipidpc.com/viewtopic.php?tid=98439&page=1
haha.. was ik al bang voor, veeeelste ingewikkeld en gevaarlijk voor mijFlowDesign schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 16:19:
Ok, was ff zoeken maar heb de pagina weer gevonden waar alles over de BSEL-mods en Voltage-mods op staat![]()
http://www.tipidpc.com/viewtopic.php?tid=98439&page=1
maar wat Flowdesign doet is dus voor wanneer je processor beperkte OC-mogelijkheden heb. Bij de e4300/4400 en hoger zijn deze mogelijkheden ongekend, en kom je al gauw aan de fsb-wall van de 4coredual. Dus de BSEL mod heeft voor e4300/4400/4500 gebruikers geen nut. Wou ik even melden
Maar nou had ik gisteren de FSB in de BIOS van 266 terug gezet naar 200 maar dat snapt mijn moederbord niet. Hij boot dan meestal niet, maar als ie wel boot dan doet ie dat op 2,83GHz. Beetje vreemd.
Als ik de FSB op 233 zet dan klopt de CPU-clock wel.
Echter als ik dan in Windows ff in CPU-Z kijk, dan staat er bij Memory dat m'n geheugen maar op 175MHz draait en dat er een verhouding FSB:DRAM is van 4:3.
Vind ik ook een beetje vreemd want ik heb in de BIOS bij DRAM ingesteld op 667 (PC5300) en die verhouding van FSB:DRAM kun je die eigenlijk wel wijzigen in de BIOS??
Hier ongeveer hetzelfde probleem gevonden:
HD 2400PRO op asrock dual sata2. opstartproblemen
Maar houdt dit nu in dat m'n vid kaart Doa is, of is het inderdaad gewoon het asrock board wat niet jovel is.
Ik heb deze gisteren vanuit Vista op m'n SATA2 Rev2.0 geflashed. (Lees hier de handleiding!!!) Zorgte iig al voor een stuk stabieler systeem. Geen rare FSB:DRAM ratio's meer en ik heb nu wel Intel Speedstep en de PWM op de CPU-fan werkt nu wel. Met de standaard 1.70 werkte dat gewoon niet.
Ik heb dus een E2200 met BSEL mod en als ik in de BIOS de FSB op Auto zet, dan is deze dus 266MHz.
Zet ik bij 'Chipset configuration' DRAM op Auto en de 'Flexibility option' op Disabled, dan stelt ie een ratio in van 1:1. Dan draait m'n XMS2 PC5300 geheugen dus maar op 266MHz terwijl deze gewoon minimaal op 333MHz hoort te draaien. Tis ook niet alsof het geheugen niet herkend wordt als zijnde PC5300. Het verveldende is dat je de ratio niet zelf in kunt stellen.
Maar als ik bijvoorbeeld de FSB op Auto zet (266MHz) en DRAM op DDRII333 (PC5300) en Flexibility option op Disabled, dan boot heel het systeem niet.
Doe ik hetzelfde maar dan met de Flexibility option op Enabled, dan boot het systeem wel maar dan pakt ie een ratio van 4:3 waardoor het geheugen maar op ongeveer 200MHz loopt!
Zie ik iets over het hoofd ofzo? Doe ik iets verkeerd of is dit moederbord gewoon wazig?
Flexibility uitlaten.
Als ik de FSB op 200 wil hebben dan moet ik volgens mij m'n BSEL mod ongedaan maken, anders snapt ie er helemaal niks van. Kan het vanavond wel ff proberen met die nieuwe BIOS werkt het mss wel.Murk schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 11:35:
FSB op 200 zetten en geheugen handmatig op 333?
Flexibility uitlaten.
Maar los daarvan, dan is m'n systeem minder snel
Wat ik ervaren heb is als ik fsb op 200 zet en geheugen op 266 en vervolgens de fsb verhoog, dat de geheugensnelheid evenveel omhoog gaat.
Probeer dus ook fsb op 200 en geheugen op 266, reboot tot in windows, dan weer reboot naar bios en dan verhogen naar bijvoorbeeld 233mhz, en het geheugen zou vanzelf mee moeten gaan naar 300 mhz (of het is alleen mijn mobo dat zo apart is)
Als ik 'm op 266 zet, dan pakt ie ook een ratio van 1:1, maar eigenlijk zou die een andere ratio moeten pakken omdat het geheugen op 333 hoort te draaien. Maar goed, dat terzijde.
Vanavond maar weer eens verder prutsen
Ik denk eigenlijk dat het eerder aan het moederbord ligt dan aan de processorMurk schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 22:20:
En mogelijk overwegen die processor in vraag&aanbod te zetten en een E4xxx halen als hij zo raar blijft doen
Ik heb een heleboel gelezen op het o.a. het anandtech-forum en zo te zien heeft iedereen dezelfde "problemen" met dit mobo. Ik denk dat als ik een Vcore mod doe dat het systeem dan wel stabiel is maar dat FSB:DRAM ratio "probleem" heeft blijkbaar iedereen last van.Murk schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 11:11:
Hm ja een sata2 revision 2.0 heb jij he, daar weet ik eigenlijk niet zoveel van daar ik een VSTA bord hebIk weet niet of je uit je omgeving iemand kent wier processor je zou mogen lenen om uit te testen of het nou aan de proc of aan het mobo ligt?
helaas, heeft niet gewerkt. Beetje jammer dat ik niet beschik over een andere computer mét vista én pci-e én een niet asrock moederbord. Dan had ik het daar op kunnen testen. Denk dat ik ga kijken of ik hem RMA kan sturen.FlowDesign schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 09:53:
Probeer deze BIOS 1.80A eens: http://www.pc-treiber.net/filebase.php?fileid=2094&lim=0
Ik heb deze gisteren vanuit Vista op m'n SATA2 Rev2.0 geflashed. (Lees hier de handleiding!!!) Zorgte iig al voor een stuk stabieler systeem. Geen rare FSB:DRAM ratio's meer en ik heb nu wel Intel Speedstep en de PWM op de CPU-fan werkt nu wel. Met de standaard 1.70 werkte dat gewoon niet.