Gathering of Tweakers

Quicksearch
Vorig deel

Dit topic gaat over het aankopen van een huis en alle aanverwante zaken. Van het uitzoeken tot en met de sleuteloverdracht, hier kan je terecht voor vragen, tips, e.d.

Heb je eenmaal je huis gekocht en ga je verbouwen, dan kan je in dit topic terecht.

Makelaar?
Een huis kopen of verkopen kan je doen met behulp van een makelaar. Zeker bij aankopen komt het tegenwoordig echter steeds vaker voor dat men de makelaar links laat liggen. Wij hebben dit min of meer ook gedaan; het huis hebben wij verkocht bij makelaarsland, omdat er dan een advertentie op funda komt. Zelf hebben we ook bij speurders een advertentie geplaatst. Inmiddels is de Postbank ook bezig om een dergelijke service (en meer) op te zetten.

Ook bij de aankoop hadden we geen makelaar; we hebben echter wel een bouwtechnische keuring uit laten voeren. Zo'n keuring kost wel zo'n 250 euro, maar je kan daarmee wel waardevolle informatie krijgen die je kan gebruiken tijdens de onderhandeling.

Belastingdienst
Bij de aankoop van een bestaand huis moet je 6% (van de koopsom) aan overdrachtsbelasting betalen. De notaris handelt dit verder af.
Verder heb je het zogenaamde eigenwoningforfait; een bedrag dat bij je belastbaar inkomen opgeteld wordt (waardoor je meer belasting moet betalen).
Daar tegenover staat dat huiseigenaren het voordeel hebben dat de rente en kosten voor de eigenwoningschuld (verbouwing valt hier ook onder) afgetrokken kunnen worden (meer). De voorwaarde is wel dat dit maximaal 30 jaar kan.

Tot slot is er nog de bijleenregeling. In het kort komt het er op neer dat de overwaarde die bij de verkoop van een huis vrijkomt, weer in het aangekochte huis gestoken moet worden. Als dit niet wordt gedaan, dan kan je beperking krijgen in de HRA (hypotheekrenteaftrek).

Hier vind je een overzicht welke posten wel en welke niet eenmalig aftrekbaar zijn.

Onroerend zaak belasting (OZB) en waterschapsomslag
Tegenwoordig moeten alleen huiseigenaren nog OZB betalen. Dit is een gemeentelijke belasting waarvan de hoogte afhankelijk is van de WOZ-waarde (Waardering Onroerende Zaken). Tegenwoordig wordt deze waarde elk jaar opnieuw vastgesteld (dit was 2 jaar).
De WOZ-waarde deel je door 2500 (naar beneden afronden); Het resultaat is het aantal eenheden. Per eenheid moet je een bedrag betalen; dit verschilt per gemeente. In Zoetermeer is dit ¤3,80 (2007) per eenheid.

Bij het hoogheemraadschap moet je altijd (huur of koop) al ingezetenenomslag en verontreinigingsheffing betalen. Als huiseigenaar komt daar nog waterschapsomslag bij.

Verzekeringen
Als huiseigenaar moet je je huis zelf ook verzekeren (wat huurders niet hoeven): de opstalverzekering (let op of hier ook een glasverzekering bij zit). Met betrekking tot je huis heb je verder nog een inboedelverzekering en een rechtsbijstandverzekering.

Handige links
Funda - Woningen zoeken (NVM)
Dimo - Woningen zoeken
Jaap.nl - Woningen zoeken
Miljoen Huizen - Woningen zoeken (inclusief plaatsingsdatum en prijsgeschiedenis)
Vereniging Eigen Huis
Independer - Hypotheken vergelijken
Kadaster - (Online) opvragen van koopsommenoverzicht, kadastraal eigendom en kaart
Actuele rentelijst (hypotheker.nl)

http://www.huiskopenvoorbeginners.nl/ - een volledige handleiding voor het kopen van een huis
http://www.fx.nl/
http://nibud.nl/
http://homefinance.nl/
http://www.overgeld.nl/
http://verzekeringssite.nl/
http://www.fiscalert.nl/

Taxatie:
http://www.taxatievergelijk.nl/

Notaris:
http://notarissen.startkabel.nl/
http://www.notaristarieven.nl/
http://www.notaristarief.nl/
http://www.degoedkoopstenotaris.nl/

Tips voor de startpost zijn welkom natuurlijk. :)

MrSleeves wijzigde dit bericht 31-05-2007 15:58 (86%)

ITexperience.net

Op Kadaster.nl kun je voor ¤ 1,40 een Koopsommenoverzicht aanvragen voor een postcodegebied. Hiermee kan je inzicht krijgen in de verkoopprijzen van de huizen van afgelopen 5 jaar.

Op independer.nl kun je de laagste hypotheken bekijken :)

Als ServiceDesker aan de slag? Kijk op Oasen.nl (vacature ServiceDesk) of stuur mij een bericht

Kuru Kuru Kururin

Misschien nog een stukje over "Eenmalig aftrekbare kosten" welke toch wel heel erg fijn zijn bij de aanschaf van een huis omdat je daar dik geld van terug ontvangt:
quote:
Eenmalig aftrekbare kosten

Als u een woning koopt, kunt u in het jaar van aankoop een aantal eenmalige kosten aftrekken. Dit zijn de kosten die u maakt voor het afsluiten van de hypotheek. De kosten die u maakt voor de aankoop van de woning zelf, kunt u niet aftrekken. Hierna leest u welke kosten wel en welke niet aftrekbaar zijn.
Aftrekbaar

Onder eenmalige kosten die wel aftrekbaar zijn, vallen bijvoorbeeld:

* rente over en kosten van de eigenwoningschuld voor uw eigen woning;
* notariskosten en de kadastrale rechten voor de hypotheekakte;
* bouwrente over de periode nadat de voorlopige koopovereenkomst is gesloten;
* afsluitprovisie. Hiervoor geldt dat u niet meer dan 1,5% van uw schuld mag aftrekken, tot maximaal ¤ 3.630. Als u meer afsluitprovisie betaalt dan het toegestane aftrekbedrag, dan kunt u in 2006 van het meerdere het deel aftrekken dat betrekking heeft op 2006. Het overgebleven deel kunt u vanaf 2007 tijdens de looptijd van de lening jaarlijks in gelijke delen aftrekken;
* taxatiekosten (alleen voor het verkrijgen van een lening);
* bemiddelingskosten en de kosten van de aanvraag van Nationale Hypotheek Garantie;
* rente van schulden voor de afkoop van rechten van erfpacht, opstal of beklemming;
* rente van leningen voor financiering van kosten die samenhangen met de koop, de verbouwing of het onderhoud van uw woning;
* betaalde boeterente;
* rente van leningen voor financiering van kosten die samenhangen met het aangaan van de lening voor de koop van uw woning, bijvoorbeeld voor afsluitprovisie.

Niet aftrekbaar

Onder eenmalige kosten die niet aftrekbaar zijn, vallen bijvoorbeeld:

* aflossing van de eigenwoningschuld;
* overdrachtsbelasting en omzetbelasting;
* notariskosten en kadastrale rechten voor de koopakte;
* bouwrente over de periode voordat de voorlopige koopovereenkomst wordt gesloten;
* kosten van onderhoud en verbetering. Voor een rijksmonumentenpand kunt u onder voorwaarden wel een aftrek krijgen. Meer over deze aftrekregeling vindt u op het site-onderdeel Als u werkzaamheden aan uw rijksmonumentenpand gaat verrichten;
* rente van leningen voor de eigen woning, afgesloten tussen fiscale partners of huisgenoten;
* rente van leningen die u bent aangegaan voor een woning die u van uw fiscale partner of huisgenoot heeft gekocht. Dit geldt alleen voor het deel van de schuld dat hoger is dan de oorspronkelijke schuld op die woning;
* rente van leningen die u bent aangegaan om aftrekbare rente en kosten van geldleningen te betalen (bijvoorbeeld een lening om de boeterente of bouwrente te betalen). Daarbij zijn er uitzonderingen. Rente over een lening die u vóór 1 januari 2001 bent aangegaan om aftrekbare bouwrente te betalen, mag u wel aftrekken. Ook mag u rente aftrekken over een lening voor de eigen woning die u bent aangegaan om oversluitkosten te betalen.

quote:
Cis schreef op maandag 19 februari 2007 @ 13:12:
Op Kadaster.nl kun je voor ¤ 1,40 een Koopsommenoverzicht aanvragen voor een postcodegebied. Hiermee kan je inzicht krijgen in de verkoopprijzen van de huizen van afgelopen 5 jaar.
of als je een snelle gratis indicatie wilt hebben van de gemiddelde koopsommen per postcodegebied per kwartaal (vanaf 1999): www.dimo.nl

quote:
sverzijl schreef op maandag 19 februari 2007 @ 10:02:
zonder enige boete voor zover ik begreep van een collega van me die dit (tot 2 maal toe) heeft meegemaakt bij de verkoop van zijn huis.
Dit is correct in zoverre:
Als de koper (ster) binnen 3 dagen na het in bezit hebben van kopie van 't ondertekende koopcontract door beide partijen (kopen -en verkopende), er alsnog vanaf ziet.
Dàn is het boetevrij.

Indien de koper (ster) ná die 3 dagen eraf vanaf ziet, dàn geldt de boete van 10% pas.
mits financiering niet rondkrijgen, ontbindende voorwaarde uiteraard

Haast je langzaam,...het leven is zo voorbij....

Wat je quote gaat over Engeland. Dat het daar dus "erger" gesteld is als je een huis verkoopt.
Ik heb zelf vorig jaar maart een huis gekocht en volgende week dinsdag krijgen we de officiele oplevering. Het is een nieuwbouw huis, en we hebben een bouwkeuringsrapport aangevraagd bij Vereniging Eigen Huis (199 euro). Ik zal jullie wel op de hoogte houden of het sowieso loont om een bouwkeuringsrapport te doen. Ik ga uit van wel :X Gelukkig krijgen we een deel terug van het bedrag van onze aannemer Erabouw (ze willen een wit voetje halen bij Vereniging Eigen Huis, puur eigenbelang denk ik...hehe).

De belastingaangifte van 2006 staat echter voor de deur, en nu zit ik te twijfelen of ik dat zelf moet doen of gewoon alles dump bij een belastingkantoor. M'n vriendin en ik gaan dit jaar pas in september trouwen en we hebben geen geregistreerd partnerschap. Dat heeft natuurlijk invloed op de belastingaangifte neem ik aan, als we samen de aangifte willen doen.

Ik zie een ander topic, even daar gaan koekeloeren.

Nitai wijzigde dit bericht 21-02-2007 10:25 (3%)

Creative clutter is better than tidy idleness | iPhone 2.0 | iMac 24" | PB 12" | Nikon D40

Op zich loont een bouwtechnische keuring wel; je krijgt tips en hij ziet dingen die jij niet ziet (en heeft daar ook de meetapparatuur voor). Anderzijds vond ik de prijsindicaties voor bepaalde reparaties niet kloppen: een leuning was 300 euro, maar dubbelglas ook (terwijl dat geintje 900 gaat kosten); voor ventilatieroosters naar de kruipruimte rekende hij ook 300 euro en met heel wat moeite heb ik er één gevonden die het voor 375 wil doen.

Dat vond ik dus wel jammer.
Liever IRC
Reg. datum: 15 november 2000

quote:
Nitai schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 10:23:
Ik heb zelf vorig jaar maart een huis gekocht en volgende week dinsdag krijgen we de officiele oplevering. Het is een nieuwbouw huis, en we hebben een bouwkeuringsrapport aangevraagd bij Vereniging Eigen Huis (199 euro). Ik zal jullie wel op de hoogte houden of het sowieso loont om een bouwkeuringsrapport te doen. Ik ga uit van wel :X Gelukkig krijgen we een deel terug van het bedrag van onze aannemer Erabouw (ze willen een wit voetje halen bij Vereniging Eigen Huis, puur eigenbelang denk ik...hehe).
Onze aannemer van Hemert vergoed ook (een deel van) de kosten voor de opleveringskeuring. Dit heeft te maken met het keurmerk Klantgericht Bouwen dat zij voeren (http://www.klantgerichtbouwen.com). Om dit te behouden *moet* minimaal 50% van de huizen die zij opleveren door VEH gekeurd worden. Inderdaad eigenbelang dus met een duidelijk voordeel voor ons kopers...

quote:
MrSleeves schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 10:28:
Op zich loont een bouwtechnische keuring wel; je krijgt tips en hij ziet dingen die jij niet ziet (en heeft daar ook de meetapparatuur voor). Anderzijds vond ik de prijsindicaties voor bepaalde reparaties niet kloppen: een leuning was 300 euro, maar dubbelglas ook (terwijl dat geintje 900 gaat kosten); voor ventilatieroosters naar de kruipruimte rekende hij ook 300 euro en met heel wat moeite heb ik er één gevonden die het voor 375 wil doen.

Dat vond ik dus wel jammer.
Ok, dat is een goede. Dank je wel MrSleeves. Alleen moet jij voor die reparaties opdraaien? Of is het in jouw geval dat je je huis verkoopt en je kopers een bouwtechnische keuring hebben gehad?

Creative clutter is better than tidy idleness | iPhone 2.0 | iMac 24" | PB 12" | Nikon D40

Meestal neem je als ontbindende voorwaarde een bedrag op, meestal 5000 euro. Als uit de keuring blijkt dat er meer dan 5000 euro gerepareerd moet worden, mag je ontbinden.

Belangrijker is dat je met de bouwtechnische keuring de prijs omlaag kan krijgen.

Bij de verkoop van het appartement van mijn vriendin is er geen keuring geweest. Bij de aankoop hebben we het wel gedaan en daar kwam wel het e.e.a. naar boven. En als er niks te vinden is, is dat natuurlijk ook prettig.
Het gaat hier over een nieuwbouwwoning, dat is nogal anders dan bestaande bouw. Een opleverkeuring door VEH kijkt of alles opgeleverd is zoals afgesproken. Deze punten dienen allemaal door de aannemer opgelost te worden, ik geloof dat een gemiddelde keuring zo'n 30 punten oplevert.
Nou moet ik eens diep gaan graven, het is bij mij al ruim 6 jaar geleden dat ik het heb laten doen. Dingen die gecontroleerd worden zijn o.a. kitranden in de badkamer, schilderwerk, wandafwerking, gebruik van de juiste materialen (bijvoorbeeld vensterbanken e.d.), krassen in de beglazing. Echt van die kleine dingetjes waar je zelf langs loopt en dan denkt dat het er wel goed uitziet.
Reg. datum: 08 april 2005

quote:
MrSleeves schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 13:57:

Bij de verkoop van het appartement van mijn vriendin is er geen keuring geweest. Bij de aankoop hebben we het wel gedaan en daar kwam wel het e.e.a. naar boven. En als er niks te vinden is, is dat natuurlijk ook prettig.
Bij appartementen complexen heeft het imo niet echt een toegevoegde waarde. Dit is vaak een en al beton. Is er beton rot, dan is dit vaak te halen uit de VVE stukken. Verder kun je in appartementen heel goed zelf zien of er lekkages zijn ed.

Koop je een jaren 30 huis met veel hout en is hij niet top onderhouden, dan zeker doen!
like.no.other
Reg. datum: 14 oktober 2004

Inmiddels gaan wij (lees: mijn ouders + kinderen) binnenkort (waarschijnlijk) ook de hele rataplan meemaken van nieuwbouw. Inmiddels heeft er een gesprek plaatsgevonden met een mediator, wat _erg_ veel heeft opgeleverd. Situatieschets:

Een nieuwbouwlocatie, voor een paar herenhuizen op een erg gewilde plek. Er is nog vrijwel geen reclame voor gemaakt, en er is weinig bekend. De kans dat wij de eerste waren die het als consument zagen, is vrij reëel. Dan ga je bellen, maar als consument kom je daar niet zo ver. Je krijgt reacties als: er is nog geen makelaar, geen brochure, wacht u daar op, dan kunnen wij u verder helpen. Is de makelaar bekend, dan gaan ze 'loten'. :'( Afijn, omdat wij niet zo heel erg veel heil zien in loten, toch maar is verder gaan kijken, en via via bij deze man terecht gekomen. Die pleegt een telefoontje, wat blijkt: geen loting, maar wel een aantal huizen al bijna weggegeven. Nu staan wel op nummer twee voor een woning, waarbij we volgens zeggen nog een reëele kans hebben. _/-\o_ Ik ben benieuwd!

Overigens werd daar ook doodleuk gezegd dat loten (plan B is loten voor een bouwkavel op een andere plek) weinig helpt: de leukste plekjes worden via via van tevoren al weggegeven? :?
gisteren een tweede bezichtiging van de woning die we op het oog hebben gehad. Ik had al een openingsbod onder voorwaarden gedaan.

Nu vanmiddag een tegenbod gehad, even later heb ik in overleg weer tegengeboden en een uur geleden heb ik een eindbod gehad van de verkopers.

Dit bod heb ik geaccepteerd :)

Nu maar hopen dat de ontbindende voorwaarden geen problemen opleveren (financiering en bouwkeuring) en dan kan ik in juni verhuizen :*)
Burn that Metal
Reg. datum: 07 september 2001

Ben vandaag voor het eerst wezen kijken naar een apparatementje in Helmond, leuke locatie, en niet AL te duur, al is het wel iets boven de gangbare prijs daar in de buurt, als ik dat zo op kadaster.nl zie.

Zag er netjes uit, maar zoals ik al dacht moet er best wel wat gebeuren. Her en der zijn de kozijnen echt heel hard aan een opknapbeurt toe, en het hele huis moet eigenlijk voorzien worden van nieuwe vloeren. Komt bij dat de keuken ook wel aan vervanging toe is.
Zit een beetje in dubio eigenlijk.
Enerzijds is het een erg leuk huisje, op een leuke plek. Anderzijds ben je er wel een tijdje mee bezig.
Achja, zal er wel bij horen :)

Mocht ik hier verder mee gaan, zal er sowieso een 10 a 15K van de kosten af moeten voor het weer interessant voor me word. Dat geld gaat toch wel op aan de diverse klussen

Tis mijn 1e huisje wat ik bekijk, dus verder zoeken doen we sowieso :)

Het is wel een leuke bezigheid, dat huizen zoeken :P
Kuru Kuru Kururin

Vereniging Eigen Huis gaat (interessant voor de nieuwbouwers onder ons) een onderzoek starten naar Meer- Minderwerk lijsten. Ze hebben via hun magazine gevraagd om Meer- Minderwerk lijsten toe te zenden zodat ze daar een mooi verslag over kunnen schrijven. Dit lijkt me uiteraard zeer gaaf om door te lezen in de volgende magazine.

Ik wil trouwens ook mijn MM lijst doorsturen maar weet niet meer tot wanneer dat ookweer kon en naar welk adres. Misschien een VEH lid die dat even voor mij terug kan zoeken in het februari nummer? Ik heb mijn magazine helaas vergeven :(

Richard, waarom bel je niet even? Mijn blad heb ik helaas ook al weggegeven.

Reg. datum: 03 september 2001

quote:
Richard schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 17:25:
Vereniging Eigen Huis gaat (interessant voor de nieuwbouwers onder ons) een onderzoek starten naar Meer- Minderwerk lijsten. Ze hebben via hun magazine gevraagd om Meer- Minderwerk lijsten toe te zenden zodat ze daar een mooi verslag over kunnen schrijven. Dit lijkt me uiteraard zeer gaaf om door te lezen in de volgende magazine.

Ik wil trouwens ook mijn MM lijst doorsturen maar weet niet meer tot wanneer dat ookweer kon en naar welk adres. Misschien een VEH lid die dat even voor mij terug kan zoeken in het februari nummer? Ik heb mijn magazine helaas vergeven :(
Voor 1 maart een kopie naar Vereniging Eigen Huis, Antwoordnummer 26, postcode 3800 WB Amersfoort :)

Kuru Kuru Kururin

quote:
Pauwl schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 21:09:
[...]

Voor 1 maart een kopie naar Vereniging Eigen Huis, Antwoordnummer 26, postcode 3800 WB Amersfoort :)
_/-\o_ De reden dat ik niet had gebelt was dat ze vrij vroeg telefonisch sluiten en ik dan nog net neit thuis ben van het werk. Ik ga 'm gelijk even kopiëren.

ITexperience.net

Woei! Vandaag een appartement gezien wat al bijna helemaal naar mijn zin is! Zag er heel netjes uit, en ik wil eigenlijk wel aanspraak maken op dit appartement.
Nu vraag ik me eigenlijk af: moet ik als koper nog iemand "in dienst" nemen? Een makelaar die de onderhandelingen doet? Een notaris die de transportakte regelt?
Of kan ik gewoon een bod doen bij de makelaar (makelaarsland) en uiteindelijk een hypotheek regelen bij een bank en een handtekening zetten onder het koopcontract?

Als ServiceDesker aan de slag? Kijk op Oasen.nl (vacature ServiceDesk) of stuur mij een bericht

Je kunt een aankoopmakelaar nemen, bij de hypotheker kun je die b.v. makkelijk krijgen (die hebben eigen aankoopmakelaars voor een aardige prijs). Dat hoeft echter niet, je kunt gewoon een bod doen bij de verkopend makelaar (wel aan je voorwaarden denken natuurlijk)
Reg. datum: 28 oktober 2004

in de startpost zou zah.nl niet misstaan (zoeksite)
Telefoon van kadaster: 0900 2020201, maximaal 3 verkoopwaardes van percelen al dan niet met opstallen op te vragen. (per keer dat je belt).

quote:
Richard schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 17:25:
Vereniging Eigen Huis gaat (interessant voor de nieuwbouwers onder ons) een onderzoek starten naar Meer- Minderwerk lijsten.
Ik heb ook even een PDFje van mijn Meer-/Minderwerklijst online gezet.
Schrik niet van de prijzen..

http://www.sharelor.com/v...lijst_waterlelie.pdf.html
Dat is wel wat aan de hoge kant Virus.NL :X Bij ons kostte bijvoorbeeld een buitenkraan rond de 430 euro, bij jou is dat boven de 600 euro!

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Tweakers.net Jobs
Tweakers.net Jobs
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws