Duurzame energie Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 38.697 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:47

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/henri.stegehuis/tweakers/DuurzameEnergie.png
Wat is dit voor een Topic

Dit topic is een voortzetting van Zonnepanelen geplaatst. Als initiatiefnemer en actief PV systeem eigenaar is Jeroen Haringman dat topic begonnen. Dit topic moet je "gewoon" zien als een voortzetting van het oorspronkelijke topic alleen de titel is iets breder getrokken omdat het de lading dekt van alle discussies die in het eerdere topic plaats vonden:
  • PV systemen, wat zijn het, wat kunnen ze,
  • PV systemen, techniek, inverters uitlezen of programmeren,
  • Teruglevering van PV systemen aan het net en alles wat daarbij komt kijken,
  • Zonneboilers,
  • Besparingstips, truuks,
  • Andere aspecten van duurzame energie interessant voor ons Tweakers.
Hoe het allemaal begon

We laten Jeroen maar eens even aan het woord:

"Laatste paar jaar ben ik energiebewuster geworden. Je kijkt toch wat verder vooruit als je wat ouder wordt. Olie raakt op, klimaatveranderingen, etc. Misschien eens aan kinderen denken, hoe zullen zij aan hun energie komen? Zullen ze het met een geweer in hun handen moeten gaan halen in het Midden-Oosten? Er om bedelen bij de Russen? Wie zal het zeggen...

Dus: energie besparen. Spaarlampen plaatsen, 10 jaar oude koelkast (1MWh/jaar!!) de deur uit, vervangen door AA+-klasse, PC's vervangen door laptops, al het sluipverbruik uitschakelen d.m.v. schakelaars etc. Resultaat: stroomverbuik omlaag met 50%. Zonder aan comfort in te leveren. OK, we moeten nu opstaan om de TV aan te zetten, dat is het enige. Hoehoe.

Maar ook na al deze acties bleef het knagen. De stroom die we verbruikten werd nog steeds opgewekt met gas, olie, kolen, kernenergie en weet ik niet wat voor naar spul. In ieder geval spul wat opraakt.

Dus de vraag rees: wat kun je doen om het zelf op een duurzame wijze op te wekken? Wind? Leuk, en werkt goed in Nederland, maar niet in een stedelijke omgeving. Mijn buren zien me aankomen met een 30+m hoge mast. Waterkracht? Geen river te zien in Hilversum. Zonne-energie? Hmmmm, dat zou wat kunnen zijn.

Offertes opgevraagd, dat spul is reteduur allemaal, en subsidies kun je vergeten onder de huidige regering. Lang nadenken, toch de knoop doorgehakt: 555Wp aan zonnepanelen het dak op.

Het spul staat er nu een week en ik heb er een eenvoudige website over gemaakt waar ik de vorderingen bijhoud:"

http://www.solarwebsite.nl

Om alvast de eerste vragen op te vangen

Wat kost dat nou?
De installatie zoals ik die geplaatst heb kost in totaal € 3200, inclusief opbrengstmeter, datakabel, en ander extra klein spul, helemaal compleet dus.

Wat levert het nou op?
Dat is afhankelijk hoe je het bekijkt. De installatie levert ongeveer de helft van ons jaarlijks elektriciteitsverbruik. Zou je deze installatie bij een gemiddeld Nederlands huishouden op het dak zetten (à 3500kWh) dan levert het maar ongeveer 1/7 van het jaarverbruik. Zoals je ziet: besparen is belangrijk.

kWh's zijn leuk. Maar in geld?
Dat is niet makkelijk te voorspellen omdat de energieprijzen zo stijgen. Totale kWh-prijs anno 2006: € 0,18. Verwachte jaaropbrengst ± 500kWh. Reken maar uit.

Zoooo.... dat duurt wel ff voordat je dat terugverdiend hebt...
Ja.... en nee. Vergeet niet dat de energieprijzen (sterk) gestegen zijn de afgelopen paar jaar en er zijn geen aanwijzingen dat die stijgingen zullen ophouden, integendeel. Als je de stijgingen van de afgelopen paar doortrekt kom je op een financiële terugverdientijd van zo'n 15 à 25 jaar.

En zelfs als ik het niet terug zou verdienen heb ik nog steeds een paar decennia lang schone duurzame energie gebruikt.

15/25 jaar? Je bent hartstikke gek! Zo lang gaat dat spul toch nooit mee?
Dat weet ik niet Zonnepanelen worden commercieel gemaakt sinds de jaren '70. De meeste panelen uit die tijd doen het nog gewoon, met enige vermogensmindering. Op mijn panelen zit een vermogenensgarantie van 20 jaar, de verwachting is dat de totale levensduur 30-40 jaar is.
Feit is wel dat de omvormer waarschijnlijk niet zo lang meegaat (±10 jaar is een reeële verwachting), maar daarna mag je aannemen dat er een efficiënter model op de markt is wat het dus ook waard maakt om te vervangen.

Zonnepanelen kosten meer energie om te maken dan wat ze opleveren
Niet waar. Ik heb hier een onderzoek van de Universiteit Utrecht waaruit blijkt dat onder Nederlandse omstandigheden de productie-energie in hooguit een jaar of drie terugverdiend is. Daarna produceert de installatie netto schone, duurzame energie.

Werkt dat nou met accu's?
Nee. De omvormer stuurt de stroom het elektriciteitsnet in als wij het niet direct opmaken. Dan gebruiken jullie het. 's Nachts, en als de panelen niet voldoende vermogen leveren, gebruiken wij stroom uit het net. Je zou kunnen zeggen dat het net onze accu is.

Interessante links

Zonnepanelen (PV systemen)
Onderzoek: Terugverdientijd productie-energie PV -systemen Universiteit Utrecht
Polder PV: Energetische terugverdientijd zon-PV
New Solar Cell Breaks the “40 Percent Efficient”
Heliostat Concentrator Photovoltaic (HCPV)
Windenergie
(factsheets) Nederlandse Wind Energie Assosiatie
Besparingen
Energiebedrijven vergelijken

[ Voor 6% gewijzigd door hamsteg op 28-01-2007 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:55
_/-\o_

Mooie topicstart!

Ik dacht alleen vandaag...had ik maar een windmolen.... |:(

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

MisTraller schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 23:05:
_/-\o_

Mooie topicstart!

Ik dacht alleen vandaag...had ik maar een windmolen.... |:(
Die had vandaag waarschijnlijk stil gestaan vanwege de te harde wind. ;)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-05 17:52
De omvormer stuurt de stroom het elektriciteitsnet in als wij het niet direct opmaken
dit vond ik vrij verbasingwekkend :p Graag uitleg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jape
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-04 23:32
DrivinUCrazy schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 23:10:
[...]

Je kunt ook de bladhoek aanpassen, dan draait ie wat minder hard. Of een beetje remmen erbij.

Maar misschien ging het vandaag wel erg hard, hoewel de wind vrij constant was. Windstoten zijn erger voor een molen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

jens17 schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 23:14:
[...]

dit vond ik vrij verbasingwekkend :p Graag uitleg :)
Dat heet "salderen". Als je stroom van zonnepanelen (of windturbien, microWKK, etc.) "over" hebt, dus niet direct verbruikt in je eigen huishouden, en de installatie voedt in op je net, gaat het overschot direct het lokale laagspannings-distributienet op en bijna direct weer volstrekt legaal en tegen betaling van alle kosten (door je buur) het huis van je buurman in. Als je zelf een terugdraaiende meter hebt, saldeert die vanzelf/automatisch; heb je echter een moderner type digitale meter (met separaat telwerk voor de teruglevering), moet je de (wettelijk verplichte) saldering "administratief" via netbeheerder en leverancier zien te regelen. Alleen heeft dat laatste nogal wat "voeten in de aarde".

Hot topic in Nederland "zonnestroomland". >:)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Leuk inkoppertje. Een "oude bekende" heeft zich weer laten zien. In een geheel nieuw jasje gestoken, maar nog niet zijn oude streken verloren.

Heeft iets met zonnepaneeltjes te maken, en een rel die tijdens de hittegolven uitbrak vorig jaar. Over al te "optimistische claims" en ronduit erg hoge prijzen die niet marktconform zijn. Don't forget the small print!!!!

http://www.polderpv.nl/ni...7_oude_vos_nieuwe_streken

;)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-04 00:03
zonnigtype schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 01:01:
[...]

Dat heet "salderen". Als je stroom van zonnepanelen (of windturbien, microWKK, etc.) "over" hebt, dus niet direct verbruikt in je eigen huishouden, en de installatie voedt in op je net, gaat het overschot direct het lokale laagspannings-distributienet op en bijna direct weer volstrekt legaal en tegen betaling van alle kosten (door je buur) het huis van je buurman in. [...] Alleen heeft dat laatste nogal wat "voeten in de aarde".
Dat het nogal wat voeten in aarde had konden we afgelopen maandag wel zien op Tros Radar
In het kort:
Tot 3000 kWh "salderen" krijg je er 21 ct / kWh voor.
Op het moment dat je binnen het jaar boven de 3000 kWh komt krijg je ineens zo'n 4 ct/kWh, ook over de eerste 3000 kWh.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
DrivinUCrazy schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 23:10:
[...]

Ik heb vandaag veel kilometers gemaakt, en er stonden er heel wat te ronken anders! Wel van die joekels overigens, en die hadden voor zover ik kon zien idd wel verstelbare rotorbladen.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

TD-er schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 01:21:
[...]

Dat het nogal wat voeten in aarde had konden we afgelopen maandag wel zien op Tros Radar
In het kort:
Tot 3000 kWh "salderen" krijg je er 21 ct / kWh voor.
Op het moment dat je binnen het jaar boven de 3000 kWh komt krijg je ineens zo'n 4 ct/kWh, ook over de eerste 3000 kWh.
Neen, nog erger: het miezerbeetje wat je van de leverancier "mag" krijgen van de NMa, mag je mogelijk "in excess" (hoger transporttarief) weer gaan afdragen aan de netbeheerder, zodat je in the end mogelijk zelfs geld KWIJT raakt i.p.v. 600 euri verdient (bij 3000/jaar invoeding).

Zie het forum wat ik daarvoor heb opgezet:

http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=46799

(en polderpv.nl, terugleveringpagina)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Ik ben wel geïnteresseerd in het zonnepaneel-onderzoek van de UU die in de topicstart genoemd wordt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Kennen jullie het merk Viessmann?
De Vitosol 200 of 300 lijkt me wel een aardig syteem voor een zonneboiler en dan icm de vitodens 200. De Belgische viessmann site is trouwens beter dan de nl site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05:29
Osiris schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 01:28:
Ik ben wel geïnteresseerd in het zonnepaneel-onderzoek van de UU die in de topicstart genoemd wordt :)
Ik zal het je vanavond mailen op het adres wat in je profiel staat.

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Hamsteg, zou jij mij ff willen mailen? Ik zie je mail-adres nergens in je profiel staan...

Mail maar naar jeroen@solarwebsite.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Osiris schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 01:28:
Bespreking ervan en link:

http://www.polderpv.nl/nieuws_PV13.htm#10mei2006_LCActd

Meer "PV en milieu" links:

http://www.polderpv.nl/nieuws_PV7.htm#27okt2005crystalclear

At your solar service

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-12-2024
MisTraller schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 01:26:
[...]

Ik heb vandaag veel kilometers gemaakt, en er stonden er heel wat te ronken anders! Wel van die joekels overigens, en die hadden voor zover ik kon zien idd wel verstelbare rotorbladen.
volgens mij hebben de molens van vestas verstelbare bladen, de rest niet. Ik weet het niet zeker, maar ik woon hier wel in zeewolde, de plaats met de meeste windmolens in Nederland, en heb heel wat molens gezien die opgebouwt worden/in gebruik zijn, dus ik weet het wel vrij zeker, maar niet 100%.

edit:
Er is ook een merk dat de uiteinden van de wieken kan draaien, maar dat is volgens mij om te remmen.

[ Voor 8% gewijzigd door achtbaanfreak op 12-01-2007 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Hopelijk komt er met Diderik Samson als milieuminister ook weer subsidie op zonnepanelen en zonneboiler.
Ik wwon hier vlak bij de grens met Duitsland maar als ik daar kijk kleuren de daken al mooi blauw van de zonnepanelen.
Vooral bij boerderijen staan tientallen panelen op de stallen. :)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Speksteenkachel schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 23:21:
Hopelijk komt er met Diderik Samson als milieuminister ook weer subsidie op zonnepanelen en zonneboiler.
Hopelijk komt er voor de zonnestroompanelen dan wel een verstandige manier: een terugleververgoeding ipv aanschafsubsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ik vind aanschafsubsidie belangrijker.
Voordat ik meer asl 3500 kw/h heb opgewekt. :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-03 17:18
Speksteenkachel schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 17:38:
Dan zou je toch wel een aardig setje panelen op je dag moeten hebben liggen ;)

Wij helpen ook weer wat mee, twee spaarlampen erin gedraaid vandaag ;) Vreemde dingen waren dat trouwens, het voelde alsof het bolletje van rubber of ander kunststof was gemaakt.

Het wordt tijd dat ik een eigen huisje heb, kunnen er panelen op :)

Casemod: Cubeleon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Zodra je een 'grote leverancier' bent ga je toch ook niet gewoon salderen? Tuinders pakken dat ook anders aan, en hebben hun handen vol aan het kopen en verkopen van energie. Wanneer de vraag en de prijs dus hoog is WKK aan, en anders uit etc. Nu heb je dat bij een zonnepaneel niet echt voor het kiezen, want er is we of geen zon. Ik weet niet of er grote installaties zijn, en of die hun stroom ook zo verhandelen? IIG erg vaag geregeld (of gewoon niet geregeld :P ) als ik het zo lees.

Lijkt mij later wel leuk zo'n paneeltje op mijn huis, dan veel led verlichting en kijken wat er te besparen is :)

BTW, thuis stoken we op hout, en verwarmen daar ook het boilerwater mee voor. Ook een vorm van besparing :)

[ Voor 14% gewijzigd door _ferry_ op 13-01-2007 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Speksteenkachel schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 17:38:
Om zonnestroom écht te stimuleren is dat naar mijn mening niet de juiste manier. Een terugleververgoeding is veel meer gericht op de lange termijn, en zorgt ervoor dat mensen de opbrengsten van hun zonnestroominstallatie maximaliseren.
????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JopieE
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-04 16:11

JopieE

4640 Wp + WP + WPB

Hoi

Ik volg dit draadje al vanaf het begin. Ik raakte geïntereseerd in zonnepanelen (geloof het of niet) door de advertentie in de karwei krant. Ik vord ze daar erg duur en ben wat verder gaan zoeken op het net. Tegelijkertijd viel mijn oog op dit draadje bij tweakers waar ik al jaren rondneus.
Ben nu op het punt gekomen dat ik vanmiddag het dak op ga om wat maten op te nemen en in de loop van de week of begin volgende week een systeem ga bestellen.
Duur? ja. Ga ik het ooit terug verdienen? geen idee. maar dat boeit niet zo heel veel.
Het is leuk, goed voor de kinderen later endie plasma tv met dolby surround set verdienen zich toch ook nooit terug.

Ik ben ook voor de teruglever vergoeding zoals in Duitsland, alleen zal ik als ik CanonG1 was dan toch mijn meter laten vervangen voor een digitale. Anders heb je niets aan de teruglever vergoeding.

Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:26

WouterG

Dit is geen ondertitel

Zijn er buiten de pv teruglever systemen ook andere betaalbare mogelijkheden om energie op een veilige manier terug te leveren op het net? In combinatie met een generator op plantaardige olie zou je op een makkelijke manier energie op kunnen wekken en die terugleveren. Of bijvoorbeeld met een kleine windmolen. Wij wonen toch in de polder dus buren die last van ons hebben zijn hier niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
JopieE schreef op zondag 14 januari 2007 @ 10:55:
[...]

Ik ben ook voor de teruglever vergoeding zoals in Duitsland, alleen zal ik als ik CanonG1 was dan toch mijn meter laten vervangen voor een digitale. Anders heb je niets aan de teruglever vergoeding.
Die analoge meters konden toch juist gewoon terugdraaien, waardoor je min of meer op die manier een vergoeding krijgt. (lagere tellerstand).
Ik had begrepen dat de energiebedrijven heel snel mensen een digitale meter wilden aansmeren zodra ze doorhadden dat je een zonnepaneel op je dak had staan om deze reden.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
-edit-

En dat is een dubbelpost.

[ Voor 97% gewijzigd door JeroenH op 14-01-2007 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Tomcat schreef op zondag 14 januari 2007 @ 12:30:
Zijn er buiten de pv teruglever systemen ook andere betaalbare mogelijkheden om energie op een veilige manier terug te leveren op het net? In combinatie met een generator op plantaardige olie zou je op een makkelijke manier energie op kunnen wekken en die terugleveren. Of bijvoorbeeld met een kleine windmolen. Wij wonen toch in de polder dus buren die last van ons hebben zijn hier niet :P
Een generator op plantaardige olie zal waarschijnlijk niet rendabel zijn, je blijft dan betalen voor je brandstof. Daarbij moet je óf de generator direct aan het net koppelen (krijg je nooit toestemming voor en het is niet veilig), óf je moet de generator op het net aansluiten via een elektroische omvormer (peperduur). Daarbij kun je je afvragen of het energetisch zinvol is, voor de productie van plantaardige olie is met de huidige gemechaniseerde landbouw veel (fossiele) energie-input nodig. Ook is het totale rendement van productie plantaardige olie -> verbrandingsmotor -> generator waarschijnlijk niet heel hoog, er is goede kans dat er onderweg veel energie verloren gaat.

Een kleine windturbine is dan een veel beter plan: slechts één keer een investering in 'hardware', de "brandstof" is daarna gratis (wel geld inplannen voor onderhoud en afschrijving natuurlijk). Een voorbeeld van een bedrijf wat kleine windturbines bouwt is Fortis (niet verbonden aan de bank met dezelfde naam).

http://www.fortiswindenergy.com/nl/index.asp

Een andere optie zou de Energy Ball kunnen zijn, hoewel dat product nog weinig geplaatst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ben nu op het punt gekomen dat ik vanmiddag het dak op ga om wat maten op te nemen en in de loop van de week of begin volgende week een systeem ga bestellen.
Goed man! Welkom bij de club :) Een tip: schrijf meerdere leveranciers aan voor een offerte. Shoppen loont! Er zat in mijn geval een groot bedrag tussen de hoogste en de laagste prijsopgave.
Waarschijnlijk wel, maar dat hoeft niet per sé. De instantie die de terugleververgoeding zou gaan regelen zou er ook voor kunnen kiezen een extra, verzegelde, kWh-meter aan de PV-installatie te plaatsen. Dan hoeft je huidige meter niet vervangen te worden. Maar als een dergelijke regeling er komt is het inderdaad waarschijnlijker dat een vervanging van de analoge meter door een digitale meter noodzakelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JopieE
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-04 16:11

JopieE

4640 Wp + WP + WPB

Nu wel ja, maar als de regering hogere terugleveringsvergoedingen gaat geven is het lijkt mij beter om echt af te kunnen lezen wat er teruggeleverd is. Dat kan niet op een analoge meter, tenzij je over een heel jaar meer terug leverd dan gebruikt.

Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nkey
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-10-2023
Interessant topic, heb vorige delen ook wel eens doorgelezen. Doe trouwens alsjeblieft wel wat aan het geel in de OP /me argh my eyes! :+ Ik zou ook wel zonnepanelen en/of een windmolen willen maar dat kan ik me moeilijk bekostigen als arme student. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-04 16:27
Ik denk dat een eigen generator niet zo heel gek is. Er zijn alleen 2 voorwaarden:

1: Je moet de stroom die "overblijft" terug kunnen leveren tegen een fatsoenlijk tarief

2: Je moet de door de generator opgewekte afvalwarmte kunnen benutten. Dat kan bijvoorbeeld gebruikt worden om je huis te verwarmen. (of je hottub, koi-vijver, boerderij etc)

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

CanonG1 schreef op zondag 14 januari 2007 @ 00:12:
[...]

Om zonnestroom écht te stimuleren is dat naar mijn mening niet de juiste manier. Een terugleververgoeding is veel meer gericht op de lange termijn, en zorgt ervoor dat mensen de opbrengsten van hun zonnestroominstallatie maximaliseren.

[...]

????
Ik zit hier nog met een draaimeter.
Het verbruikt is hier 3400kw/h per jaar, dus aan een terugleververgoeding heb ik niet zoveel.
Dat bedoelde ik met "tot dat ik 3500kw/h heb opgewekt"
Nee doe mij maar een flinke subsidie op de aanschafprijs van de panelen.
Als ik mijn eigen verbruik weer teniet kan doen met het terugdraaien van de meter ben ik tevreden.
Wel ben ik van mening om iedereen weer een draaimeter te geven ipv een digitale dan speelt het gedoe om de terugleververgoeding ook niet meer.
Als je immers energie neutraal kunt wonen is volgens mij het doel bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Speksteenkachel schreef op zondag 14 januari 2007 @ 17:17:
Tsja, maar als iedereen dat zou doen; dan gaat je vastrecht gigantisch omhoog. Voor elk zonnepaneel moet er namelijk wel gewoon een gascentrale standby staan; bemand zijn en onderhouden worden voor elke keer dat er even een wolkje voor de zon schuift. Zolang weinig mensen zonnepanelen hebben is dat geen probleem, maar de werkelijke terugverdientijd van zonnepanelen als iedereen die dingen op z'n dak had liggen zou veel groter zijn, vanwege de continuiteitsnoodzaak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Veel meer windparken op de Noordzee, als de zon niet schijnt is er meestal wel wind.
Het schijnt dat de de verwarmingsketel die naast warmte ook elektriciteit op wekt er aan komt.
Persoonlijk heb ik hier niet zoveel aan want hier hebben we geen gas maar stadsverwarming.
Deze wordt echter nauwlijks gebruikt sinds we de speksteenkachel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Hoi

Ik volg dit draadje al vanaf het begin. Ik raakte geïntereseerd in zonnepanelen (geloof het of niet) door de advertentie in de karwei krant. Ik vord ze daar erg duur en ben wat verder gaan zoeken op het net. Tegelijkertijd viel mijn oog op dit draadje bij tweakers waar ik al jaren rondneus.
Duur? ja. Ga ik het ooit terug verdienen? geen idee. maar dat boeit niet zo heel veel.
Het is leuk, goed voor de kinderen later endie plasma tv met dolby surround set verdienen zich toch ook nooit terug.

Feli met het besluit...

Onze set krijgt dit jaar ook een upgrade; we willen 125Wp toevoegen aan onze string om zodoende de output van de soladin te maximaliseren. De aanschafsubsidie bestaat ook voor 2007 nog hier.
Vandaag overigens een goede dag, eindelijk weer eens. 0,8 kWh en dat met een (kale) boom voor de zon... 8)

Wij bestellen onze hardware overigens bij een 1 mans bedrijfje hier in de buurt, DBcom.nl. Goede service, en een scherp tarief van 5,25 per Wp voor een complete set van 500Wp.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

In Duitsland krijg je die terugleververgoeding voor 20 jaar. Momenteel 49 eurocent/kWh (dit jaar aan het net geschakelde nieuwe systemen). Dan is elke forse installatie binnen 15 jaar terugverdiend. Ergo: mensen laten het hele dak volleggen, tot 30 kilowattpiek (dat zijn héél veel paneeltjes!) aan toe. Investering in Duitsland toch al gauw 170.000 euri. Dan "kan" zo'n netinvoedingsmeter er ook wel van af...

Overigens wordt in Duitsland ALLES op het net ingevoed. Je zou wel gek zijn om "in huis" je eigen zonnestroom op te eten, want dan is 'ie veel minder "waard". Ergo: alle zonnestroom gaat het net op, je eigen consumptie haal je vervolgens met de meter van de netbeheerder van het net af (plm. 20 eurocent/kWh). Goed geregeld daar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Speksteenkachel schreef op zondag 14 januari 2007 @ 17:17:
Wel ben ik van mening om iedereen weer een draaimeter te geven ipv een digitale dan speelt het gedoe om de terugleververgoeding ook niet meer.
Mooie dromen, Speksteenkachel. Helaas, de netbeheerders hebben de politiek "om" gekregen om die geweldige salderende Ferrarismeter als "ongewenste gast" in de meterkast te bestempelen, en hem zelfs formeel illegaal te verklaren "omdat hij niet in terugdraaiende modus geijkt zou zijn"..... Verispect, instantie die de IJkwet moet controleren "gedoogt" de huidige situatie, maar de bedoeling is dat alle Ferrarismeters vervroegd met pensioen moeten in Nederland. Ingeruild voor die geweldige "slimme meters" die onze elektra en gas van afstand uitleesbaar moet maken. Binnen 6 jaar tijd, bij iedereen.

In U.S.A., UK, Vlaanderen en ongetwijfeld nog heel veel meer landen, worden die dingen gewoon gebruikt bij teruglevering, zonder problemen.

Hollandse "ziekte", zullen we het maar noemen...

:(

70% elektrisch "zelfvoorzienend" met 10 zonnepanelen en salderende Ferrarismeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
@MisTraller.
Hoeveel panelen heb je nu?
Een Soladin 600 kan niet meer dan 500W aan het net leveren.
Met 4 panelen van 125W gaat dat in de zomer precies goed.
Met een 5e paneel gaat hij al in begrenzing.
Dat heeft alleen buiten de zomer nog zin. (Een 5e paneel levert dus niet 25%)
Mijn installatie heeft 4 Soladins, 2 met 4 panelen, 1 met 5 panelen en een met 6 stuks.
In de zomer komen ze alle 4 op 500W en niet hoger.

Het plan is om de 6 panelen, die nu bijna vlak liggen, draaibaar op te stellen.
En dan komt er mogelijk nog een soladin bij.

Overigens was de zon vandaag heel gul.
3kwh en ook water van 45 graden in de zonneboiler. (alle 100 liter van 12 naar 45) _/-\o_

[ Voor 14% gewijzigd door guus.assmann op 14-01-2007 23:16 ]

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
guus.assmann schreef op zondag 14 januari 2007 @ 23:10:
@MisTraller.
Hoeveel panelen heb je nu?
Een Soladin 600 kan niet meer dan 500W aan het net leveren.
Met 4 panelen van 125W gaat dat in de zomer precies goed.
Met een 5e paneel gaat hij al in begrenzing.
Dat heeft alleen buiten de zomer nog zin. (Een 5e paneel levert dus niet 25%)
Mijn installatie heeft 4 Soladins, 2 met 4 panelen, 1 met 5 panelen en een met 6 stuks.
In de zomer komen ze alle 4 op 500W en niet hoger.

Het plan is om de 6 panelen, die nu bijna vlak liggen, draaibaar op te stellen.
En dan komt er mogelijk nog een soladin bij.

Overigens was de zon vandaag heel gul.
3kwh en ook water van 45 graden in de zonneboiler. (alle 100 liter van 12 naar 45) _/-\o_
hebben we ook al bedacht, maar het is 500 WattPiek, dus er zal in de praktijk nooit zoveel uitkomen omdat het zelden zo ideaal is dat er echt 500 aan het net geleverd wordt. Dus in sommige gevallen dus wellicht wat begrenzing, maar in alle andere niet optimale gevallen wel een hogere opbrengst.
Dit leek ons logisch. En omdat de subsidie nu nog bestaat en een hele nieuwe string met inverter teveel van het goede is, leek dit wel een optie. Als er echt exact 500 watt uit jouw systeem komt, dan leveren de panelen dus meer dan de opgegeven waarde :? . Immers, er treden allerlei verliezen op voordat de stroom het net ingaat.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
zonnigtype schreef op zondag 14 januari 2007 @ 22:42:
[...]

Mooie dromen, Speksteenkachel. Helaas, de netbeheerders hebben de politiek "om" gekregen om die geweldige salderende Ferrarismeter als "ongewenste gast" in de meterkast te bestempelen, en hem zelfs formeel illegaal te verklaren "omdat hij niet in terugdraaiende modus geijkt zou zijn"..... Verispect, instantie die de IJkwet moet controleren "gedoogt" de huidige situatie, maar de bedoeling is dat alle Ferrarismeters vervroegd met pensioen moeten in Nederland. Ingeruild voor die geweldige "slimme meters" die onze elektra en gas van afstand uitleesbaar moet maken. Binnen 6 jaar tijd, bij iedereen.

In U.S.A., UK, Vlaanderen en ongetwijfeld nog heel veel meer landen, worden die dingen gewoon gebruikt bij teruglevering, zonder problemen.

Hollandse "ziekte", zullen we het maar noemen...

:(

70% elektrisch "zelfvoorzienend" met 10 zonnepanelen en salderende Ferrarismeter
toon volledige bericht
Als hij niet ge-ijkt is in terugdraaimodus dan is dat een valide argument. Ook al werkt het in de praktijk. Stel dat je staat te tanken, of je groente staat te wegen, dan wil je ook niet teveel betalen, ook al zegt de groenteboer "hij weegt toch!?"

Ik heb een digitale meter met terugteller, en essent saldeert netjes met het verbruik. Die dubbele telwerken kreeg ik overigens ongevraagd!

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik heb 555Wp aan een Soladin 600 hangen, en in die situatie staat de omvormer 's zomer de hele middag in de begrenzing. Hij staat dan continu op zijn maximum van 498Watt (uit te lezen met datakabel).

Ik vind het trouwens gek dat een Soladin 600 maar maximaal 500 Watt kan leveren... (jaja, ik weet de technische reden, maar ik bedoel: waarom heet het ding geen Soladin 500?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:47

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Omdat 600 een groter getal is in de marketing wereld en veel klanten graag meer en veel willen want dat is goed (en niet echt kijken wat werkelijk is). Een auto wordt toch ook het verbruik van opgegeven bij een constante snelheid van 80Km, in werkelijkheid zit je stevig boven dit gebruik. Vliegtickets zonder luchthavenbelasting te noemen ... er zijn zoveel voorbeelden. Zolang het in het voordeel is van de verkoop mag blijkbaar alles. Je zou het bijna misleiding kunnen noemen alleen het is algemeen geaccepteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Laatst online: 30-04 22:29

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

CanonG1 schreef op maandag 15 januari 2007 @ 12:11:
Ik heb 555Wp aan een Soladin 600 hangen, en in die situatie staat de omvormer 's zomer de hele middag in de begrenzing. Hij staat dan continu op zijn maximum van 498Watt (uit te lezen met datakabel).

Ik vind het trouwens gek dat een Soladin 600 maar maximaal 500 Watt kan leveren... (jaja, ik weet de technische reden, maar ik bedoel: waarom heet het ding geen Soladin 500?)
Het wordt je door MasterVolt ook niet makkelijker gemaakt. Op hun product specificatie pagina worden wel 5 vermogens vermeld. Voor een leek is het dus moeilijk te bepalen welke specificaties belangrijk voor het dimensioneren van zijn zonnepanelen.

Volgens deze specificaties zou de omvormer in ieder geval 550W (nominal DC PV Input) bij max. 93% efficientie moeten kunnen omzetten naar 511W AC output. Hoe MasterVolt dan aan 525W nominal AC output) komt is mij een raadsel...

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
hamsteg schreef op maandag 15 januari 2007 @ 12:35:
Omdat 600 een groter getal is in de marketing wereld en veel klanten graag meer en veel willen want dat is goed (en niet echt kijken wat werkelijk is). Een auto wordt toch ook het verbruik van opgegeven bij een constante snelheid van 80Km, in werkelijkheid zit je stevig boven dit gebruik. Vliegtickets zonder luchthavenbelasting te noemen ... er zijn zoveel voorbeelden. Zolang het in het voordeel is van de verkoop mag blijkbaar alles. Je zou het bijna misleiding kunnen noemen alleen het is algemeen geaccepteerd.
Ik dacht al dat het zoiets zou zijn... Vergelijkbaar met Nu! In! De! Aanbieding! 20! Megapixel! Digitale! Camera! En dan heel klein tussen haakjes of op de onderkant van de doos: ge-upsampled van 2megapixel CCD.

Beetje jammer eigenlijk wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
styno schreef op maandag 15 januari 2007 @ 13:49:
[...]

Het wordt je door MasterVolt ook niet makkelijker gemaakt. Op hun product specificatie pagina worden wel 5 vermogens vermeld. Voor een leek is het dus moeilijk te bepalen welke specificaties belangrijk voor het dimensioneren van zijn zonnepanelen.

Volgens deze specificaties zou de omvormer in ieder geval 550W (nominal DC PV Input) bij max. 93% efficientie moeten kunnen omzetten naar 511W AC output. Hoe MasterVolt dan aan 525W nominal AC output) komt is mij een raadsel...
Tja, wij hadden het idee dat we in veel gevallen wat extra output konden genereren, omdat we niet pal op het zuiden zitten en zo, maar als ik het zo hoor raden jullie dit niet aan...? In dat geval wordt het helemaal nix, want een 2e string met omvormer zie ik niet zo zitten eigenlijk.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
MisTraller schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 21:46:
Tja, wij hadden het idee dat we in veel gevallen wat extra output konden genereren, omdat we niet pal op het zuiden zitten en zo, maar als ik het zo hoor raden jullie dit niet aan...? In dat geval wordt het helemaal nix, want een 2e string met omvormer zie ik niet zo zitten eigenlijk.
Ik denk dat je het beste Mastervolt even kunt bellen, zij kunnen het je met zekerheid vertellen.

-edit-

Contactgegevens Mastervolt:

Mastervolt BV
Snijdersbergweg 93
1105AN Amsterdam Zuidoost
Tel: 020 3422100
Fax: 020 6971006

Ik ben erg benieuwd naar wat ze je vertellen.

[ Voor 15% gewijzigd door JeroenH op 17-01-2007 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
Als je nu nog, met subsudie kunt kopen, gewoon doen!
En als je 4 panelen hebt, kan een 5e er prima bij.
Het helpt buiten het "hoogseizoen" gewoon best wel.
Temeer als je ze niet pal zuid hebt zitten.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-04 20:12

mux

99% efficient!

iedereen! zet je fiets binnen en ga eens trappen!

Als ik zoiets ga doen zet ik een zonnepaneel/windmolen (liefst dat laatste gezien ik die zelf kan ontwerpen en bouwen) op mn dak en zet ik de stroom om in waterstof+zuurstof. Als er dan een beetje op tijd koolstofloze brandstofcellen op de markt komen kan ik dat spul gebruiken voor mn computers, en zoniet, dan kan ik er héél veel knalballonnen van maken :) Die dingen zijn wreed....

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik denk niet dat je buren blij met zullen zijn als jij waterstof in je huis gaat opslaan... Lever de elektriciteit dan liever terug direct het net in, dan wordt het ten minste direct gebruikt. Zo vermijd je ook opslagverliezen.

Ik zit nog wel eens te denken om van een oude fiets een generator te maken. Het is vrij eenvoudig om te doen, de grootste uitdaging is het vinden van een goede generator.

Alleen terugleveren aan het net zal lastig worden, nog afgezien van het feit dat je niet veel energie kunt produceren. Ik denk dat je blij mag zijn als je 100W duurvermogen overhoudt na alle verliezen (dit natuurlijk ook afhankelijk van je conditie).

http://www.youtube.com/watch?v=88t6cvwgm-4 (zou goed zijn voor kinderen: natúúrlijk mogen jullie de hele dag TMF kijken >:))

http://www.youtube.com/watch?v=pwm6sRSl4jk (zou goed zijn voor mij: de hele avond computeren :*))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 152769

ssj3gohan schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 15:59:
Als ik zoiets ga doen zet ik een zonnepaneel/windmolen (liefst dat laatste gezien ik die zelf kan ontwerpen en bouwen) op mn dak en zet ik de stroom om in waterstof+zuurstof. Als er dan een beetje op tijd koolstofloze brandstofcellen op de markt komen kan ik dat spul gebruiken voor mn computers, en zoniet, dan kan ik er héél veel knalballonnen van maken :) Die dingen zijn wreed....
Dit zou ik echt niet doen, als er een gewone brand uitbreek bij jou thuis en je 2 reservoirs ontploffen dan kan jij heel je leven betalen voor de heropbouw van de rest van de straat. Je verzekering zal dat namelijk nooit uitbetalen, aangezien jij die 2 gassen niet mag stockeren (tenzij je een installatie plaatst en die ook jaarlijks laat keuren ed.).

@CanonG1; vergeet niet dat jij die energie dan zelf opwekt door voedingsstoffen te verbranden. Logischerwijs ga je dan meer eten (je moet die extra verbranding namelijk kunnen onderhouden) dus qua kosten zal het zoveel niet schelen (en als je 10u moet zitten fietsen voor 1kWu van 20c bijeen te fietsen, dan zal je héél rap een lampje minder aandoen)

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 152769 op 17-01-2007 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03:06

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Gisteren of eergisteren stond in nrc.next een artikel over een bedrijf dat duurzame energie betaalbaar wil maken 'voor het gewone publiek'. Was wel interessant stukje, weet niet of het ook in de 'grote' nrc of op de website staat, maar volgens mij heet het bedrijf econcern. Ik zal straks of morgen het artikel nog even opzoeken tussen het oud papier als er interesse is ;)

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
MisTraller schreef op zondag 14 januari 2007 @ 22:32:
Wij bestellen onze hardware overigens bij een 1 mans bedrijfje hier in de buurt, DBcom.nl. Goede service, en een scherp tarief van 5,25 per Wp voor een complete set van 500Wp.
Ik zie op hun site in de koopjeshoek wel iets zeer interessants: 100Wp systeempjes voor €469! Dat is dus €4,69/Wp. Dat is echt laag...

Misschien koop ik er daar wel één of twee van...

-edit-

Laat maar, even gebeld en ze zijn op.

[ Voor 5% gewijzigd door JeroenH op 17-01-2007 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Anoniem: 152769 schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 16:42:
@CanonG1; vergeet niet dat jij die energie dan zelf opwekt door voedingsstoffen te verbranden. Logischerwijs ga je dan meer eten (je moet die extra verbranding namelijk kunnen onderhouden) dus qua kosten zal het zoveel niet schelen (en als je 10u moet zitten fietsen voor 1kWu van 20c bijeen te fietsen, dan zal je héél rap een lampje minder aandoen)
Als ik zo iets bouw zal het ook voor de lol zijn, ik ga echt niet zitten fietsen om tv te kunnen kijken :P Het zou handig kunnen zijn in noodsituaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Hertog schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 16:45:
Gisteren of eergisteren stond in nrc.next een artikel over een bedrijf dat duurzame energie betaalbaar wil maken 'voor het gewone publiek'. Was wel interessant stukje, weet niet of het ook in de 'grote' nrc of op de website staat, maar volgens mij heet het bedrijf econcern. Ik zal straks of morgen het artikel nog even opzoeken tussen het oud papier als er interesse is ;)
Graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 202483

Hier in belgie krijg je als je voor het einde van het jaar installatie plaatst volgende subsidie:

Een producent van elektriciteit opgewekt uit hernieuwbare energiebronnen ontvangt in
Vlaanderen voor elke 1000 kWh een groenestroomcertificaat.

PV-installaties die in dit subsidieprogramma in dienst worden genomen vóór 1 januari 2008,
krijgen via de distributienetbeheerder een vaste vergoeding van 450 euro per
groenestroomcertificaat. Deze aankoopverplichting geldt voor een periode van 20 jaar.
Ter illustratie betekent dit in het voorbeeld uit punt 1.4. dat de betreffende fotovoltaïsche
installatie vijf groenestroomcertificaten oplevert in twee jaar, wat met een waarde van 2..250
euro overeenstemt.

Waarom zou hier dan iemand twijfelen om zonnepanelen aan te schaffen? je verdient je panelen terug op 3of4jaar? en daarna blijft het gewoon doorgaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Yep, dat getal had ik ook al uit een fraai boek (World of Energy). 10 uur fietsen voor een kWh, laat de mensen zich dat maar eens goed realiseren als ze weer zo'n kWh aan sluipverbruik aan het verspillen zijn.

Echter: chemisch opgeslagen energie, zoals dat in ons lichaam gebeurt na inname van voedsel, is wel extreem efficiënte vorm van energieopslag. Ik kan op een paar bammies pindakaas heel lang fietsen, hoor! Maar als je dat om wilt zetten in 1 kWh elektrisch, vallen de schellen dus van je ogen. 10 uur fietsen om een miezerige 2 en een half uur van het elektraverbruik (3.500 kWh/jaar) van een gemiddeld huishouden te kunnen verzorgen? Beetje doorfietsen, beste mensen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

zonnigtype schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 23:06:
Echter: chemisch opgeslagen energie, zoals dat in ons lichaam gebeurt na inname van voedsel, is wel extreem efficiënte vorm van energieopslag. Ik kan op een paar bammies pindakaas heel lang fietsen, hoor!
Maar als je dat weer uitzet tegen energie die de fabrieken waar de pindakaas geproduceerd nodig heeft, voor het transport, het landverbruik en energie voor het bakken van brood, etc. Dan is het helemaal niet zo efficient. Het is niet voor niets dat er vele onderzoeken stellen dat het produceren van een kilo vlees (varken, koe, mens....) een zeer energie verspillend proces is. Milieuvriendelijk eten betekend dus vegetarisch eten en dan vooral lokaal geproduceerd (niet in gas gestookte kassen natuurlijk) voedsel.

Overigens is chemisch opgeslagen energie niet per definitie efficient, een lood-zuur accu bijvoorbeeld zit rond de 70%. Daar tegenover staat de Lithium-ion accu die een efficientie van 99% heeft.

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
styno schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 10:34:
...tegenover staat de Lithium-ion accu die een efficientie van 99% heeft.
Waarbij je wel mee moet rekenen dat Li-ion accu's maar 2 jaar meegaan en dus in totaal relatief hoge productiekosten (kosten in energie) hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Anoniem: 152769 schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 16:42:
[...]

Dit zou ik echt niet doen, als er een gewone brand uitbreek bij jou thuis en je 2 reservoirs ontploffen dan kan jij heel je leven betalen voor de heropbouw van de rest van de straat. Je verzekering zal dat namelijk nooit uitbetalen, aangezien jij die 2 gassen niet mag stockeren (tenzij je een installatie plaatst en die ook jaarlijks laat keuren ed.).
(...)
he, niet zo serieus, waar is de tweaker in je gebleven? Ik denk dat het meer zin heeft om aan een chemoelektrisch netwerk te denken dan altijd vast te blijven zitten aan elektriciteitskabels. Een elektriciteitskabel vervoert 'immateriële' energie, een buisje gas kun je vasthouden. Bovendien heb je *althans theoretisch* veel voordelen aan chemoelektrische opslag, ware het niet dat op het moment de efficiëntie van het onttrekken van elektrische energie aan waterstof en zuurstof relatief laag is (productie is echter on par met >90% efficiënties). Uiteraard is het hele waterstofeconomie-idee een idealistische farce op dit moment maar ik ben ervan overtuigd - als geinteresseerde wetenschapper - dat het mogelijk is om dit soort ideeën langzaam te laten uitkristalliseren via kleinschalige toepassingen. Denk bijvoorbeeld aan laptop-grade waterstofcelletjes in de buizen van een fietsenframe met koolstofvezelversterkte buisjes H2@200bar.

Ik moet persoonlijk nog verder kijken hoe makkelijk het is om een brandstofcel te bouwen zonder lithografische methoden, maar als het mogelijk blijkt om zoiets te doen ga ik dat zeker eens doen. Op mn faculteit heb ik verder namelijk genoeg middelen voorhanden... wel een idee voor mn design synthesis opdracht :-)

Oftewel: denk ik mogelijkheden (hoe vergezocht ook - dit is een beginnende economie) in plaats van beperkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Waterstof creeeren m.b.v. electriciteit is 1 ding (en zeker niet moeilijk) maar het daarna vloeibaar opslaan gaat je zonder high-tech koelinstallaties niet lukken. Opslaan in gasvorm is imho niet economisch haalbaar vanwege de zeer lage energetische dichtheid hiervan. Bovendien is waterstof in gasvorm zeer explosief en daardoor al niet aan te bevelen in een hobby installatie thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
En....nog iemand problemen ondervonden met de wind icm de paneeltjes? Hier zijn ze prima blijven zitten. Geen speling in de constructie of zo.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Zijn er nog zonnepaneelbezitters in de problemen gekomen door de storm van gisteren? Ik keek vanochtend even over de dakrand en mijn paneeltjes stonden er nog ongeschonden bij.

Als je dan een dergelijke foto ziet dan denk ik "dat had nóg minder leuk geweest als er zonnepanelen op het dak hadden gestaan..."

-edit-

Woeps, niet een post een kwartier open laten staan en dan zonder te kijken posten :)

[ Voor 12% gewijzigd door JeroenH op 19-01-2007 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 103563

Anoniem: 202483 schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 21:43:
Hier in belgie krijg je als je voor het einde van het jaar installatie plaatst volgende subsidie:

...snip...

Waarom zou hier dan iemand twijfelen om zonnepanelen aan te schaffen? je verdient je panelen terug op 3of4jaar? en daarna blijft het gewoon doorgaan?
heb je hier een link naar een (overheids)website van?

edit: reeds gevonden:
http://www2.vlaanderen.be...e_pv_subsidieregeling.pdf

[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 103563 op 19-01-2007 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

styno schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 13:47:
Waterstof creeeren m.b.v. electriciteit is 1 ding (en zeker niet moeilijk) maar het daarna vloeibaar opslaan gaat je zonder high-tech koelinstallaties niet lukken. Opslaan in gasvorm is imho niet economisch haalbaar vanwege de zeer lage energetische dichtheid hiervan. Bovendien is waterstof in gasvorm zeer explosief en daardoor al niet aan te bevelen in een hobby installatie thuis.
in kleine flesjes (ca. 50-100 ml) is het mogelijk met hoogsterktematerialen (koolstofversterkte kunststoffen en misschien nog net glasvezelversterkte kunststoffen) op kamertemperatuur (dus niet cryogeen) waterstof in vloeibare vorm op te slaan. Grotere containers worden simpelweg te zwaar, we hebben iets van nanotubes nodig om nuttige hogedruktanks daarvoor te maken. Maar goed, voor <500W toepassingen zijn die kleine flesjes (al dan niet meerdere) een prima optie, met recyclebare micro titanium not-cold-welding ventieltjes (zoals die in satellieten worden gebruikt :-) komt mn studie toch nog van pas)

[ Voor 38% gewijzigd door mux op 19-01-2007 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Gisteren was in de Rode Hoed in Amsterdam een conferentie over Peak Oil, georganiseerd door de Stichting Peakoil Nederland. Ik ben daar geweest, en het was erg interessant! Zijn er nog meer tweakers geweest?

Het meest opvallende vond ik dat waterstof door de aanwezige sprekers niet als mogelijke grootschalige energie-voorziening/opslag gezien werden. Vrijwel zonder uitzondering zagen ze meer in decentrale elctriciteitsproductie en de ontwikkeling van betere accu's. Ook was er een spreker die in Noord-Afrika CSP-centrales zag, die met HVDC-lijnen met Europa verbonden zouden worden. Die centrales zouden energie als warmte kunnen opslaan om die, wanneer het nodig is, op aanvraag te kunnen leveren.

In de workshop over biobrandstoffen werd aangegeven dat je daarmee enorm moet oppassen dat je niet gaat concurreren met de voedselproductie, omdat er anders de onaanvaardbare situatie onstaat dat mensen in arme landen geen eten kunnen betalen omdat wij in onze auto's willen blijven rijden. De prijs van mais in de VS schijnt al verdubbeld te zijn sinds daar vrij grootschalig mais in ethanol wordt omgezet. Beter zou zijn om landbouwafval en houtcellulose om te zetten in bio-methanol, wat ook een prima brandstof is waarvan de grondstoffen dus niet zouden concurreren met de voedselproductie.

Er was, voorzover ik kon nagaan, een zeer divers publiek, variërend van geïnteresseerde leken tot mensen die werkzaam zijn in de energie-wereld.

[ Voor 22% gewijzigd door JeroenH op 21-01-2007 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 142917

Ik zie hier veel mensen die wel geïnteresseerd zijn in windturbines maar is er ook effectief iemand die hier ervaring mee heeft? Op de vermelde websites is de informatie puur theoretisch, er wordt geen gemiddeld jaarlijks rendement vermeld dat in werkelijkheid behaald kan worden. Zouden windturbines qua terugverdientijd beter zijn dan zonnepanelen? En wat zou de gemiddelde hoeveelheid wind in België of Nederland zijn? Zou een combinatie van windturbine en zonnepanelen nóg betere resultaten geven (rekening houdend met het kostenplaatje natuurlijk)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Anoniem: 142917 schreef op zondag 21 januari 2007 @ 16:53:
Ik zie hier veel mensen die wel geïnteresseerd zijn in windturbines maar is er ook effectief iemand die hier ervaring mee heeft? Op de vermelde websites is de informatie puur theoretisch, er wordt geen gemiddeld jaarlijks rendement vermeld dat in werkelijkheid behaald kan worden. Zouden windturbines qua terugverdientijd beter zijn dan zonnepanelen? En wat zou de gemiddelde hoeveelheid wind in België of Nederland zijn? Zou een combinatie van windturbine en zonnepanelen nóg betere resultaten geven (rekening houdend met het kostenplaatje natuurlijk)?
Geen ervaring uit de eerste hand, maar windturbines zijn complexer dan zonnestroompanelen, dus ik verwacht hogere onderhoudskosten etc. Bij windturbines is de opbrengst, veel meer nog dan bij zonnestroompanelen, afhankelijk van de plaatsing. Kleine windturbines zoals de energie ball (google) zie je op plaatjes altijd laag geplaatst, bv. op de schoorsteen of zo. Dat kan bijna geen hoge opbrengst geven. De opbrengst van een windturbine neemt toe met de derde macht van de windsnelheid, daarom is zo hoog mogelijk plaatsen echt nogig voor een hoge opbrengst. Nog afgezien van de turbulentie die je hebt van gebouwen en bomen om je heen etc.

Ik zou het ook wel eens in het echt willen zien. Misschien ga ik binnenkort wel eens zo'n energy ball in het echt bekijken. En beluisteren, want ik ben er ook niet gerust op dat zo'n ding geen geluidsoverlast geeft als hij vastzit aanje huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
In het noorden van Groningen zijn ze al een paar jaar bezig met het opzetten van een project om een aantal echt grote windmolens neer te zetten (vader van mijn vriendin zit in dat project)
Die molens zijn zo groot dat ze altijd luchtstromingen meepakken.
Op hun site staat een aantal getallen over de geschatte kosten en inkomsten.
Hier uitleg over de mogelijke groottes van de molens
Ik heb hem zelf ook wel getallen horen noemen van 140 meter hoogte, maar kennelijk is dat niet meer aan de orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Moderne, goed geplaatste grote windturbines hebben energetische terugverdientijd van 4-8 maanden. Zonnepanelen, afh. van lokatie in Europa, ongeveer 20-35 maanden

Cees Bakker van ODE kan je alles van windturbines vertellen, of probeer eens NWEA.

http://www.nwea.nl/ (factsheets)
http://www.polderpv.nl/ni...#25juli2006_Ademes_LCA_PV

Allemaal oude koek, dus.

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Van het weekend een tripje naar Madrid gemaakt, (Ja ik ben een zondaar, het was met het vliegtuig) om m'n broer op te zoeken. Wat me opviel, VEEL stroomverbruik door de hele stad, alles staat in de schijnwerpers, het barst er uiteraard van de airco's, etc. Mijn broer heeft er in de hele stad noch in de (woestijnachtige) omgeving nog geen enkel zonnepaneel gezien! Terwijl er nog maar weinig dagen bewolking was in de 4 maanden dat ie er nu zit. Als je dat dan realiseert, dan zijn die paneeltjes van mij echt een druppel op een gloeiende plaat...

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
We zijn natuurlijk ook inmiddels wel heel erg verwend.
Elektriciteit komt toch uit het stopcontact?
En gas uit de buis, zo de verwarming in.
En water uit de kraan.
En een ei komt toch uit de supermarkt? Het ligt in de buurt van de kippeboutjes....

Weinig mensen staan erbij stil hoe alles tot stand komt.
Dat was (vrij lang geleden) wel anders.
Een van de minder positieve kanten van "ontwikkeling en beschaving" denk ik.
We zijn totaal ontreddert als de elektriciteit uitvalt. Zeer verontrustend eigenlijk.

Maar zolang er geen duidelijke voordelen zijn, zullen alleen idealisten (of visionairs) voor alternatieven kiezen.
Zou het ons misschien kunnen lukken om de polititiek ervan te overtuigen dat zonne-energie gebruiken en promoten aantoont dat je een visie hebt? O-)

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Mijn speksteenkachel brandt op onbehandeld afvalhout van de plaatselijke Timmerschool :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Speksteenkachel schreef op maandag 22 januari 2007 @ 22:36:
Mijn speksteenkachel brandt op onbehandeld afvalhout van de plaatselijke Timmerschool :)
Nu die lui nog even aansporen wat meer koperspijkertjes te gebruiken en je draait winst op je stookkosten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Hey, dit is eigenlijk wel erg interessant :)
Niet dat ik op dit moment al een eigen huis heb, maar als ik er een heb, dan lijkt me dit eigenlijk wel een erg leuk project voor mezelf :)
Op de fotos op de site zie ik mar 3 redelijk klein uitziende paneeltjes. Persoonlijk zou ik dan voor wat grotere of gewoon meer van die kleintjes gaan. Liefst zoveel dat ik eigenlijk geen energiekosten meer heb of er zelfs winst op maak :P Hopelijk wordt het snel goedkoper om die dingen aan te schaffen, dan is het nog sneller om de aanschaf weer terug te verdienen.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
McKaamos schreef op maandag 22 januari 2007 @ 22:54:
Op de fotos op de site zie ik mar 3 redelijk klein uitziende paneeltjes. Persoonlijk zou ik dan voor wat grotere of gewoon meer van die kleintjes gaan. Liefst zoveel dat ik eigenlijk geen energiekosten meer heb
Hoeveel elektriciteit verbruik jij per jaar McKaamos? Eén kWp aan zonnestroompanelen op je dak kost ongeveer € 5500 en levert ongeveer 800 kWh per jaar op. Het gemiddelde verbruik van een Nederlands huishouden is 3500 kWh; als je dat volledig wil dekken komt dat op 3500 / 800 * 5500 = € 24000. Verder heb je ook 40m2 aan schuin dak nodig of een nog groter oppervlak aan vlak dak.

Ik zou er ook best meer willen, maar het budget moet er wel zijn... Overigens verbruiken wij met zijn tweeën maar minder dan 1000 kWh per jaar (eerder 800kWh), waarvan de zonnestroompanelen zo's 500kWh zullen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Iemand bekend met de Elro M10 Stroomverbruikmeter?

Hij is nu in de aanbieding bij de Gamma voor 12.95.
kosten in €, stroomverbruik in kWh, en tijdregistratie, met aan/uit schakelfunctie.

Afbeeldingslocatie: http://www.gamma.com/elements/P23dgn04-07.jpg

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
MisTraller schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 23:46:
Iemand bekend met de Elro M10 Stroomverbruikmeter?

Hij is nu in de aanbieding bij de Gamma voor 12.95.
kosten in €, stroomverbruik in kWh, en tijdregistratie, met aan/uit schakelfunctie.
Hey dat ziet er helemaal niet onaardig uit, zeker voor die prijs. Misschien haal ik er wel eentje. Altijd handig om te hebben liggen voor de uitleen of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-07-2024
Moet ik nog flink doortrappen met een dual-core & 7900GT :+

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Rey Nemaattori schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 12:00:
Moet ik nog flink doortrappen met een dual-core & 7900GT :+
Sja, ik heb een laptop met een Pentium-M@1,6, dat zal inderdaad flink schelen ja. Dat trekt tijdens gebruik ongeveer 20-40W. Wat zou jouw PC ongeveer verbruiken? 200W of zo? 250-300W incl. randappratuur zoals monitor? Met die Elro-meter van een paar posts hoger zou je dat na kunnen kijken.

Fietsen om mijn laptop aan de praat te houden zou niet eens zo'n straf zijn. Stel je fietst 100W, dan zou je met elke 20 minuten fietsen mijn laptop aan gang kunnen houden. Maar je moet waarschijnlijk 3 uur fietsen om jouw PC voor één uur te laten werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159867

Je kan met die elro m10 niet je huidige stroomverbruik bekijken als ik het goed heb.
Ik dacht ooit te hebben vernomen dat het alleen over de totalen gaat.

Correct me if i'm wrong

[ Voor 70% gewijzigd door Anoniem: 159867 op 24-01-2007 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Hier staan alle handleidingen van Elro: ftp://ftp.elro-nl.com/manuals

Maar ik zie de M10 er niet bij staan....

Ik hoop maar dat het ding ook momenteel verbruik kan meten, anders heb je er IMO niet echt veel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
CanonG1 schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 15:40:
Hier staan alle handleidingen van Elro: ftp://ftp.elro-nl.com/manuals

Maar ik zie de M10 er niet bij staan....

Ik hoop maar dat het ding ook momenteel verbruik kan meten, anders heb je er IMO niet echt veel aan.
Ik heb er gewoon eentje gehaald, hij kan van alles;
huidig verbruik in Watt, Ampere, en het huidige voltage. Verder max Voltage en Watt.
Daarnaast alarmen bij een overschrijding van ingestelde waarden.

Totaalmetingen in kWh, prijs, tijdsduur.

Verder heeft het ding een klokje en een aan/uit timer (1 aan/uitschakelmoment, per 24 h)

Wat ik me verder wel afvraag is hoe de meting eruit ziet als de belasting niet zuiver Ohms is. Hij zal wel geen TrueRMS metingen doen...

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Klinkt goed. Ik was vandaag te laat uit mijn werk, maar ik ga er morgen ook wel eentje halen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159867

Ik ben toch ook net even naar de gamma geweest, nog even nagevraagd hoe het zit met verkeerde waarnemingen: Zodra de batterij leeg raakt (wanneer het nog niet waarneembaar is), gaan de readings verkeerd. Dit heb ik van een gamma werknemer. Mijn verhaal hierboven klopt dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
MisTraller schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 20:58:
[...]

Ik heb er gewoon eentje gehaald, hij kan van alles;
huidig verbruik in Watt, Ampere, en het huidige voltage. Verder max Voltage en Watt.
Daarnaast alarmen bij een overschrijding van ingestelde waarden.

Totaalmetingen in kWh, prijs, tijdsduur.

Verder heeft het ding een klokje en een aan/uit timer (1 aan/uitschakelmoment, per 24 h)

Wat ik me verder wel afvraag is hoe de meting eruit ziet als de belasting niet zuiver Ohms is. Hij zal wel geen TrueRMS metingen doen...
Ik zou zeggen sluit 'm aan op een TV en kijk of het verbruik zo'n 1,4x hoger ligt dan wat achterop staat.
De cos-phi van een TV is zo rond de 0,67-0,71
Een 55cm TV zit zo rond de 45 - 55 Watt en dus 65 - 80 VA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9449

Aangezien de energie uit vuilverbranding door de overheid ook als duurzaam gezien wordt lijkt me dat dat hier ook besproken kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Anoniem: 9449 schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 21:50:
Aangezien de energie uit vuilverbranding door de overheid ook als duurzaam gezien wordt lijkt me dat dat hier ook besproken kan worden?
Tuurlijk, hoewel energie-opwekking uit vuilnis nooit écht duurzaam kan zijn omdat de aanwezigheid van afval niet duurzaam kan zijn. Maar we hebben anno 2007 nu eenmaal een flinke afvalstroom, dan is het geen gek idee om het om te zetten in iet nuttigs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
CanonG1 schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 13:11:
Fietsen om mijn laptop aan de praat te houden zou niet eens zo'n straf zijn. Stel je fietst 100W, dan zou je met elke 20 minuten fietsen mijn laptop aan gang kunnen houden. Maar je moet waarschijnlijk 3 uur fietsen om jouw PC voor één uur te laten werken...
In dat opzicht is de Tacx i-Magic trainer wel een gemiste kans... als een beetje wielrenner de race aangaat heb je gemiddeld zo'n 400 watt, dus dat moet makkelijk kunnen.

Het is toch ook eigenlijk van de zotte dat zoveel fitnessapparaten stroom verbruiken maar geen enkele stroom kan opwekken :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vbmot
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-03 08:50
benoni schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 22:21:
[...]

Het is toch ook eigenlijk van de zotte dat zoveel fitnessapparaten stroom verbruiken maar geen enkele stroom kan opwekken :z
Volgens mij zijn sommige fitness apparaten wel self-powered. Hier zie ik ze tegen sluitingstijd ook altijd de treadmills uitzetten terwijl dat met bijvoorbeeld de crosstrainers niet hoeft en ik zie ook nergens een kabel aansluiting.

Leuk topic trouwens. Ik kom met pv systemen helaas niet verder dan wat batterijopladers en zaklampjes (arm studentje :P ) maar vind het erg interessant om hier de ervaringen te lezen.

[ Voor 3% gewijzigd door vbmot op 24-01-2007 22:45 ]

Ook maar dat ik dat weet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
vbmot schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 22:45:
Volgens mij zijn sommige fitness apparaten wel self-powered. Hier zie ik ze tegen sluitingstijd ook altijd de treadmills uitzetten terwijl dat met bijvoorbeeld de crosstrainers niet hoeft en ik zie ook nergens een kabel aansluiting.
Volgens mij zul je een treadmill ook moeilijk om kunnen bouwen naar een apparaat wat elektriciteit produceert, of je moet echt een ronde 'kooi' maken waarin je rent (zoals bv. voor hamsters).

Met bewegingen als fietsen of roeien is dat anders, daar is zelfs vrij eenvoudig energie mee te produceren. De vraag is altijd alleen of het rendabel is, zowel in geld als in energie die het kost om zo'n apparaat om te bouwen.
Leuk topic trouwens. Ik kom met pv systemen helaas niet verder dan wat batterijopladers en zaklampjes (arm studentje :P ) maar vind het erg interessant om hier de ervaringen te lezen.
Je hoeft niet gelijk in dure PV-panelen te investeren. Besparen levert veel meer op en kost ook veel minder! Koop gewoon een paar spaarlampen etc, en dan ben je al goed bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
vbmot schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 22:45:
[...]

De betere fitness apparatuur is inderdaad uitgevoerd met een wervelstroomrem. Daardoor kan je ook zo mooi de belasting aanpassen, dat kan allemaal electronisch.
Ik heb ooit eens op een crosstrainer gestaan met slechte accu's, daarmee moest je al lopende de instellingen maken, want zodra je stopte viel de spanning weg. Maw; bewijs geleverd ;)
Op de school waar ik zat waren in elk geval de fietsen en de crosstrainers selfpowered.

Een goed roeiapparaat probeert de belasting te simuleren van echt roeien. Dat lukt beter met een schoepenrad en luchtverplaatsing. Maar ze hebben ook geen spanning nodig, alleen voor wat statistieken een batterijtje...

Mooiste voorbeeld van energiebewust stroomleveren vind ik nog altijd gewoon de fietsdynamo! Ik vind het echt van de zotte dat het steeds vaker batterijverlichting wordt! Een fatsoenlijke dynamo (in de naaf bijvoorbeeld) is zeer bedrijfszeker, en zeker als er dan wel ledverlichting gebruikt zou worden, is een flinke condensator ruim voldoende voor wat standverlichting.

[ Voor 27% gewijzigd door Mistraller op 24-01-2007 23:09 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Hier is het lichtbrengende fitness-apparaat van onze woestijnratten:

http://www.polderpv.nl/nieuws_PV1.htm#11dec2004gerbil

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Ik wist niet dat onze CV ketel zoveel stroom verbruikt, stond gister op zo'n 1300 watt.
Verbruikt een moderne HR ketel ook zoveel? (wij hebben een AWB VR uit 1995 oid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
zonnigtype schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 01:03:
Hier is het lichtbrengende fitness-apparaat van onze woestijnratten:

http://www.polderpv.nl/nieuws_PV1.htm#11dec2004gerbil

:+
Heb je er ook een echte foto van? Ben wel benieuwd eigenlijk. K'heb dat ook eens geprobeerd met onze gerbils, maar dan kregen ze het molentje niet meer rond...

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Weet je, er bestaat een geweldig fitness-apparaat waar je echt alles op kunt doen: lopen, hardlopen, fietsen, roeien...

het heet:

Buiten

en het kost geen energie, je ziet nog eens wat en je komt nog eens ergens! Echt, mensen die fitnessapparaten gebruiken... ga eens naar buiten :-P

Ik vind het wel een goeie van MisTraller om een condensator te gebruiken voor als je stilstaat met de fiets. Ik denk dat ik dat ga bouwen op mn fiets, want ik vind het vreselijk om die batterijen te moeten vervangen (ondanks dat ze een jaar meegaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
ssj3gohan schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 11:08:
Ik vind het wel een goeie van MisTraller om een condensator te gebruiken voor als je stilstaat met de fiets. Ik denk dat ik dat ga bouwen op mn fiets, want ik vind het vreselijk om die batterijen te moeten vervangen (ondanks dat ze een jaar meegaan).
Het kan tegenwoordig gelukkig ook zonder haperende dynamo, wegrottende prutspieldraadjes in je spatbord en halflege batterijen: Reelight

Afbeeldingslocatie: http://xen03.settembre.nl/tweaks/reelight.jpg

Wel een stukje duurder dan een gemiddeld LED-lamp setje, ik hoop ook dat het gebouwd is om jarenlang mee te gaan. Het is een Deens fietsers-voor-fietsers initiatief, dus ik mag aannemen dat ze op de kwaliteit hebben gelet. Ik heb ze zelf nog niet geprobeerd.

Spam: als we in tweakersverband de 10-sets box uit de shop bestellen doe ik mee voor 2 :) of 3 :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnob
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
benoni schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 11:41:
[...]
Het kan tegenwoordig gelukkig ook zonder haperende dynamo, wegrottende prutspieldraadjes in je spatbord en halflege batterijen: Reelight
De diodes knipperen op de maat van de rotatie van de fietswielen
Knipperend mag niet. Het licht moet constant zijn. Dat was laatst nog in het nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
arnob schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 11:59:
Knipperend mag niet. Het licht moet constant zijn. Dat was laatst nog in het nieuws.
Dat klopt ja, en een gewoon LED-lampje zet ik ook niet op de disco-stand.

Maar een product als dit is een duidelijke verbetering t.o.v. bestaande technieken. Het is volgens de Deense website inmiddels bewezen dat het verkeersdoden scheelt doordat de verlichting altijd betrouwbaar functioneert, bij dag en bij nacht. In die zin voorziet het ruimschoots in de intentie van de wet, maar volgt het niet de letter van de wet.

Zoiets is vaak het geval bij nieuwe technische ontwikkelingen, de wet loopt daarop achter. Ik heb ook al zo'n 10 jaar met een LED-achterlicht gereden terwijl dit nog officieel verboden was. Iedereen die fietstassen op zijn fiets heeft is in overtreding omdat volgens de wet de wielreflectoren niet mogen worden afgedekt. Als je je achterlicht op je fietstas monteert omdat dat beter zichtbaar en meer slijtage- en vandalismebestendig is mag dat ook niet, ook al is het in de praktijk een veiliger oplossing. WFvN's prachtige Versatile velomobiel is wat zijwielreflectie betreft ook zo illegaal als wat ook al zou het hele ding licht geven, om over zijn richtingaanwijzers maar te zwijgen.

Als een agent mij hiervoor wil bekeuren, dan doet hij dat maar. Maar ik vind de veiligheid van mijzelf en medeweggebruikers belangrijker, dus als er (eindelijk) een verlichting is die echt bedrijfszeker is dan vind ik dat beter dan dat ik met wettelijk goedgekeurde rommel zit die me binnen een jaar in de steek laat. Ik heb in mijn leven honderden uren gereden met uiteenlopende fietsverlichtingsystemen (loodgelaccu's, naafdynamo, enz.), en mijn ervaring is: alles gaat stuk, en meestal als je geen tijd hebt om het te repareren. Het meest bedrijfszeker zijn producten die simpel zijn en makkelijk vervangbaar: LED-lampjes, oude thin coax kabels van de zaak, dikke Sanyo dynamo's.

Trouwens, de meeste agenten zijn allang blij als je kunt laten zien dat je serieus op je veiligheid let, en zullen je niet bekeuren als iets niet helemaal volgens de regeltjes is maar op zich wel goed voor elkaar is en redelijk voldoet aan de verwachtingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Weet je, er bestaat een geweldig fitness-apparaat waar je echt alles op kunt doen: lopen, hardlopen, fietsen, roeien...

het heet:

Buiten

en het kost geen energie, je ziet nog eens wat en je komt nog eens ergens! Echt, mensen die fitnessapparaten gebruiken... ga eens naar buiten :-P

Er zijn van die speciale condensators die heel veel lading kunnen opnemen, goldcaps genaamd. Als je daar op googled kom je heel veel soortgelijke topics tegen.

Verder nog even een update omtrent de stroomverbruiksmeter, hij geeft ook de juiste opbrengst van mijn zonnepanelen aan. Het rare is wel dat ie de kluts kwijt is als ik de stekker van de omvormer verwijder, dan staat er nog steeds zo'n 28Watt.

Ook ben ik inmiddels iets verder met mijn asusrouter. Er hangt nu een seriële poort aan, en daar kan ik op lezen en schrijven. Ik ben nog niet zover dat ik de data uit de soladin kan inlezen, maar dat zal nu niet meer zo lang duren hoop ik.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vbmot
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-03 08:50
CanonG1 schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 22:54:
[...]

Volgens mij zul je een treadmill ook moeilijk om kunnen bouwen naar een apparaat wat elektriciteit produceert, of je moet echt een ronde 'kooi' maken waarin je rent (zoals bv. voor hamsters).
Ja, ik gaf dat juist als voorbeeld om aan te geven dat sommige apparatuur niet uit hoeft en andere wel ;)
Je hoeft niet gelijk in dure PV-panelen te investeren. Besparen levert veel meer op en kost ook veel minder! Koop gewoon een paar spaarlampen etc, en dan ben je al goed bezig.
Ik gebruik meestal maar één lamp en daar zit een spaarlamp in. Lampen die je maar een paar minuten per dag aan hebt hoeven niet zo nodig vervangen te worden neem ik aan. Gebruikt een spaarlamp nou eigenlijk meer energie als je 'm aanzet? Hoorde dat vroeger altijd over TL buizen maar het kan zijn dat dat inmiddels verbeterd is. Is er 'correct' gebruik van een spaarlamp? Dus bijvoorbeeld als je een paar minuten weg bent is het beter om 'm aan te laten of uit te zetten?

het heet:

Buiten

offtopic:
's Zomers is dat fijn in je t-shirt en 's winters kun je ook wel fijn lopen (i.e. wandelen) maar ik heb een hekel aan intensief sporten (hardlopen e.d.) in lange broek en dikke jas :) Daarbij, ik heb er weinig zin in om hier in de buurt m'n longen als roetfilter te gaan gebruiken voor alle uitlaatgassen.

[ Voor 51% gewijzigd door vbmot op 25-01-2007 16:17 ]

Ook maar dat ik dat weet!

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.