Hoofdcategorieën
Topicacties

Belastingdienst 2006 (aangifte)

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 39 40 41 42 last

Nieuw Topic
Vidi, Vici, Veni

quote:
Glewellyn schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 10:02:
[...]

Volgens mij ben jij zelf verantwoordelijk voor het betalen van je studie. Als jouw ouders dit voor jou betalen kunnen zij dit opgeven als een gift. Jij kan vervolgens de kosten voor de studie aftrekken.
Dat zou betekenen dat twee keer hetzelfde bedrag (weliswaar door twee personen) wordt afgetrokken...

Klinkt goed, maar logisch is het niet...

www.carina-avensisclub.nl

A-nice..is very nice!!
Reg. datum: 02 juni 2003

Na het doorlezen van dit tpoic is me iets nog niet duidelijk:

In 2006 heb ik samen met me partner een nieuwbouwhuis gekocht. Bouw gestart november 06. Ook hebben we een samenlevingscontract. Moeten we nu samen aangifte doen? Of moeten we pas samen aangifte doen als we daadwerkelijk samenwonen?

Ook heb ik dit jaar mijn lening van de Ib-groep afgelost. Kan dit ook als aftrekpost opgevoerd worden? Dacht zoiets gehoord te hebben.

AMD X2 4200@2,7 |Asus A8N-SLI Premium|Twinmos 2GB|8800 GT|

Ik volg een deel-tijd opleiding (erkende HBO opleiding) welke vergoed wordt door mijn baas.

Ik moet alleen zelf de reiskosten (diesel in mijn geval) betalen, kan ik hier belastingtechnisch nog iets mee :?

Reg. datum: 10 augustus 2001

quote:
Grolsch schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 12:10:
Ik volg een deel-tijd opleiding (erkende HBO opleiding) welke vergoed wordt door mijn baas.

Ik moet alleen zelf de reiskosten (diesel in mijn geval) betalen, kan ik hier belastingtechnisch nog iets mee :?
nee reiskosten vallen niet onder studiekosten... staat in de toelichting...(van het aangifteprogramma)

Zoek je leuk werk in de ICT? Mail me maar==> mail in profiel!

quote:
miel schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 12:12:
[...]

nee reiskosten vallen niet onder studiekosten... staat in de toelichting...(van het aangifteprogramma)
jammer, maar bedankt voor je snelle en duidelijke antwoord.

wat mij ook verbaast is dat ik nog nooit een aangifte heb ingevuld :?
Ik heb niets af te trekken (fiscaal gezien ;) ) en bereken het elk jaar met dat programma.
Komt er altijd op neer dat ik een paar tientjes bij moet betalen, en ik stuur het nooit op.

Is zoiets niet verplicht :?

Max & Milo.. lief

quote:
ljt schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 11:56:

In 2006 heb ik samen met me partner een nieuwbouwhuis gekocht. Bouw gestart november 06. Ook hebben we een samenlevingscontract. Moeten we nu samen aangifte doen? Of moeten we pas samen aangifte doen als we daadwerkelijk samenwonen?

Ook heb ik dit jaar mijn lening van de Ib-groep afgelost. Kan dit ook als aftrekpost opgevoerd worden? Dacht zoiets gehoord te hebben.
Als je niet samen woont, dan mag je niet samen een belastingformulier invullen, jullie zouden allebei de helft van het huis kunnen invullen bij de aangifte, daarvan weet ik zeker dat het mag, of je er ook voor kan kiezen om 1 iemand het huis te laten opvoeren weet ik niet, maar dat kan wel voordeliger zijn (jij wertk, zij niet / jij verdient veel meer, zij verdient veel meer)
Niet die Jism

quote:
lism schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 10:04:
Ik heb 'm ruim 34 weken geleden op de bus gedaan, hoelang duurt het dan eerdat alles ook verwerkt is en overgemaakt wordt :?
? :)

Geen spam meer! | Jism: waar dacht je dat die ballen voor waren dan.. Redundant brains :+

Reg. datum: 18 april 2006

quote:
Meestal komt het rond april/mei binnen dacht ik.

"Who are you to wave your finger?"

Gaat je nix aan

quote:
Grolsch schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 12:15:
[...]

jammer, maar bedankt voor je snelle en duidelijke antwoord.

wat mij ook verbaast is dat ik nog nooit een aangifte heb ingevuld :?
Ik heb niets af te trekken (fiscaal gezien ;) ) en bereken het elk jaar met dat programma.
Komt er altijd op neer dat ik een paar tientjes bij moet betalen, en ik stuur het nooit op.

Is zoiets niet verplicht :?
Zolang jij geen uitnodiging krijgt voor het invullen van een aangifte, ben je niet verplicht.
Reg. datum: 24 juli 2000

quote:
Volgens mij ben jij zelf verantwoordelijk voor het betalen van je studie. Als jouw ouders dit voor jou betalen kunnen zij dit opgeven als een gift.
Het lijkt me niet dat je een gift aan familie-leden af kunt trekken. Dit kan alleen als je geeft aan een goed doel.

Reg. datum: 02 september 2006

Zojuist gebeld met de belastingdienst:
ALS je over je stagevergoeding die je hebt ontvangen van het bedrijf waarbij je stage hebt gelopen nog GEEN belasting heb betaald, dan ziet de belastingdienst dit als inkomsten uit overige werkzaamheden en wordt je dus eigenlijk als FREELANCER belast voor je inkomen uit je stageperiode.... In mijn geval heb ik dus in het najaar van 2006 nog een naheffing ontvangen over het jaar 2004, omdat ik bij mijn toenmalige stage-werkgever geen belasting had betaald en deze gegevens dus op de een of andere manier toch ergens zijn opgeborreld... Best wel jammer want als stagiair krijg je meestal al niet zo'n dikke beloning en als je er dan ook nog belasting over moet betalen blijft er helemaal niks meer van over...

quote:
grizzlybeer schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 14:42:
[...]

Het lijkt me niet dat je een gift aan familie-leden af kunt trekken. Dit kan alleen als je geeft aan een goed doel.
Bepaalde giften (ook aan familie) zijn tot op zekere hoogte onbelast... Zo hebben mijn opa en oma jarenlang een onbelast bedrag aan ons gegeven, zodat we er geen belasting over hoefden te betalen en zij toch konden zien wat we met hun geld deden en er niet om "gevochten hoefde te worden als ze dood zouden gaan, of dat de belastingdienst er mee zou gaan lopen".

quote:
ljt schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 11:56:

Dit is geheel afhankelijk van het feit of je a. meer dan 6 maanden met je partner dat jaar een huishouden hebt gevoerd LET OP wel op hetzelfde adres en B. of je kiest voor een fiscaal partnerschap (in veel gevallen wel het handigste omdat je dan lekker kan schuiven met bijtel en aftrekposten). In jouw geval moet je dus over 2006 nog apart aangifte doen omdat met het huis pas is gaan bouwen in 2006. Bovendien wonen jullie waarschijnlijk allebei nog thuis? Dus neemt dat ook weer een grond weg om gezamenlijk aangifte te doen. Als je nu bijvoorbeeld al weet dat je in 2007 wel meer dan 6 maanden gezamenlijk in het huis zal wonen en dus ook gezamenlijk"huishouden" voert, kan je alvast aangeven dat je over 2007 als fiscaal partner wil worden aangemerkt, is wellicht ook handig ivm voorlopige teruggave aanvragen over 2007 voor je toeslagen en je inkomstenbelasting :) Succes

un giorno credi
Reg. datum: 11 maart 2000

Ik heb met mijn vriendin samengewoond op 1 adres en langer dan zes maanden (en met thuiswonend kind)

Nu kunnen we dus gebruik maken van het fiscaal partnerschap volgens de helpfunctie, als je accepteerd dat je dan voor het hele jaar fiscaal partner bent. Prima! (Dan kan inkomen uit mijn box 3 verschuiven naar haar lagere inkomen :P) Maar ik krijg de indruk dat we samen 1 aangifte moeten invullen, echter zie ik alleen de mogelijkheid om aan te geven of en in welke periode je samenwoonde, en geen optie om haar gegevens in te vullen. Hoe werkt dit?

Zie trouwens wel handige tips, ben de boel nu flink aan het uitpluizen dus als ik wat tegenkom laat ik dat zeker weten!

quote:
sjaak schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 18:10:
Ik heb met mijn vriendin samengewoond op 1 adres en langer dan zes maanden (en met thuiswonend kind)

Nu kunnen we dus gebruik maken van het fiscaal partnerschap volgens de helpfunctie, als je accepteerd dat je dan voor het hele jaar fiscaal partner bent. Prima! (Dan kan inkomen uit mijn box 3 verschuiven naar haar lagere inkomen :P) Maar ik krijg de indruk dat we samen 1 aangifte moeten invullen, echter zie ik alleen de mogelijkheid om aan te geven of en in welke periode je samenwoonde, en geen optie om haar gegevens in te vullen. Hoe werkt dit?

Zie trouwens wel handige tips, ben de boel nu flink aan het uitpluizen dus als ik wat tegenkom laat ik dat zeker weten!
Als het goed is heb je op je eerste blad een vinkje / Ja-Nee ergens in kunnen vullen (dat is ook een fout die ik bij de aangifte van 2005 had gemaakt- kon wel mijn partner als hoogst inkomen invullen maar kon bij mij echter alleen een "simpel rijtje"invullen en geen arbeidskorting gegevens enzo), ik heb 2006 nog niet bekeken dus weet niet of dat nog helemaal hetzelfde is, de vraag werd naar mijn mening op zo'n manier gesteld dat ik het tegenovergestelde had geantwoord van wat had moeten gebeuren... Ik zal het van het weekend op mijn gemak eens uit pluizen...

un giorno credi

Ah, okay, ik zal straks ook nog eens gaan zoeken. De optie's in het eerste scherm staan iig de volgende optie's:

http://www.sjaak.be/leuker_kan_ik_het_niet_maken.jpg

Maar die zorgen er niet voor (in deze stand) dat er extra invoervelden voor een partner komt. :)

UrbanTerror

quote:
sjaak schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 19:09:
Ah, okay, ik zal straks ook nog eens gaan zoeken. De optie's in het eerste scherm staan iig de volgende optie's:

[afbeelding]

Maar die zorgen er niet voor (in deze stand) dat er extra invoervelden voor een partner komt. :)
Als je je gegevens invult en dan op akkoord klikt komt een extra invulveld

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Reg. datum: 23 september 2003

quote:
[...]

Volgens mij ben jij zelf verantwoordelijk voor het betalen van je studie. Als jouw ouders dit voor jou betalen kunnen zij dit opgeven als een gift. Jij kan vervolgens de kosten voor de studie aftrekken.
Dit is een manier waarop het zou kunnen. In beginsel is het simpel: als je ouders het geld naar je opleidingsinstelling overmaken, dan kunnen zij die kosten aftrekken en jij niet. Wanneer jij het geld van je ouders op je rekening krijgt, en je maakt vervolgens dit over naar je opleidingsinstelling, dan zijn het jouw kosten geworden (en kun je dit ook aantonen met je bankafschriften). Of je ouders er vervolgens nog voordeel bij hebben dat ze jou zo'n gift overmaken dat weet ik niet.

1 bericht per dag is genoeg voor iedereen.

un giorno credi

Mijn vriendin studeert ook, via een thuisstudie. Volgens mij is deze wel aftrekbaar omdat het een officieele HBO-studie is. Zij is er in 2005 mee begonnen en zit nog in het eerste jaar. Ze krijgt geen vergoedingen e.d. en bedragen worden van haar rekening afgeschreven.

Nu had het vorig jaar geen zin om af te trekken omdat ze al teveel aftrekposten had (:D) maar kunnen we daar dit jaar nog wat mee? Te meer omdat ze dit jaar meer met de studie heeft gedaan dan het jaar ervoor.

Vidi, Vici, Veni

quote:
Rudedadude schreef op zondag 14 januari 2007 @ 09:16:
[...]

Dit is een manier waarop het zou kunnen. In beginsel is het simpel: als je ouders het geld naar je opleidingsinstelling overmaken, dan kunnen zij die kosten aftrekken en jij niet.
Dat dacht ik al, en daar zit hem het probleem...

Maar hier wordt weer anders beweerd...

un giorno credi

quote:
sjaak schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 19:09:

Ik heb even wat geprobeerd, als je zegt dat je in 2006 getrouwd bent/was heb je direct de optie om je partner op te voeren. Echter is dit niet het geval, dus moeten we volgens de help een verzoek doen. Iig een klein stapje verder. ;)

[edit]

Stom! Ik dacht dat de data die je moest opgeven in MM-JJ formaat gingen, nog een keer gelezen en het moet dus DD-MM zijn. Nu dacht ie dat we van 1 juni tot 12 juni hadden samen gewoond. :D

*opgelost*

sjaak wijzigde dit bericht 14-01-2007 10:46 (16%)

quote:
MikeyMan schreef op zondag 14 januari 2007 @ 10:43:
[...]

Dat dacht ik al, en daar zit hem het probleem...

Maar hier wordt weer anders beweerd...
Ik zie het hier niet iets anders staan, of lees ik er nu overheen?

Vidi, Vici, Veni

quote:
Rudedadude schreef op zondag 14 januari 2007 @ 15:16:
[...]

Ik zie het hier niet iets anders staan, of lees ik er nu overheen?
Nouja, wat ik daar zo'n beetje uithaal is dat je gedurende de "standaard" studieperiode recht hebt op aftrek omdat je niet fulltime kunt werken...

Ik lees dat als vergoeding voor het minder ontvangen van loon, niet zozeer voor het dekken van gemaakte kosten...

Ik lees dat er geen max zit aan het aftrekken van studiekosten in de periode tussen 18 en 30. Sowieso geldt dat je voldoende belasting betaald moet hebben om het af te kunnen trekken. In de tijd dat ik studeerde was het dus wel handig dat mijn vader mijn collegegeld betaalde: hij had tenminste loon om het vanaf te trekken (ik was in werkend opzicht een luie student :P)

Wie kan mij trouwens meer vertellen over het onderwerp middeling? Wat ik er van weet is dat, wanneer in een periode van 3 jaar je salaris sterk gestegen is, je middeling van belasting aan kunt vragen, oftewel ik kan een salaris verdelen/ uitsmeren over 3 jaar en omdat ik in jaar 1 2000 euro heb verdiend, in jaar 2 20.000 euro en in jaar 3 zo'n 30.000 euro, schijn ik ervoor te kunnen zorgen dat ik belasting betaal als verdiende ik per jaar 52.000/3 = +/- 17000 euro. En dat kan toch aardig schelen. Ik lees er alleen altijd erg weinig over.

RMS Lusitania
Reg. datum: 23 februari 2000

quote:
MikeyMan schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 10:16:
zal de vraag nog maar een keer stellen... als mijn ouders mijn studie betalen, mag een van ons dan studiekosten aftrekken, en zo ja; wie?
Als jij hem niet betaald, mag je het niet aftrekken.
Je ouders helaas ook niet, omdat zij de studie niet volgen. Je kunt het dus het beste zo doen, dat jij de studie betaald (zoder stufi) en je ouders die bedragen naar jou laat overmaken als een gift, maximaal ongever 4400 euro pj.

Hallo allemaal

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 39 40 41 42 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: