"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein
Het geeft je minder controle.quote:Stamgastje schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 00:00:
Kun je een voorbeeld noemen?
aptitude doet bij een remove van een pakket ook meteen bijna alle dependencies ervan weggooien, apt alleen het pakketje.
aptitude zal bij een installatie automatisch alle 'extra' pakketen die nodig zijn installeren, apt geeft je hier eerst een melding over en vervolgens kun je die dan met apt-get dist-upgrade alsnog installeren.
9 van de 10 keer gaat het gewoon goed met aptitude natuurlijk, maar je kan het probleem hebben dat hij iets teveel weggooit bij een remove van een pakketje.
Je hebt dat misschien zo wel weer gefixed, maar ik heb liever de totale controle.
Voor op een server lijkt mij aptitude trouwens wel gewoon not done
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein
Overigens, als je aptitude iets laat verwijderen (en hetzelfde gebeurt bij apt-get) dan verwijdert hij alleen de dependencies als geen enkel ander pakketje ervan afhankelijk is. Waarom zou je dat pakketje nog willen bewaren als geen enkel ander pakket 'm gebruikt?
$me;
Reg. datum: 06 januari 2004
Echter ga je een aantal dingen veranderen (en dan gebruik ik altijd de gui) dan krijg je actie altijd 1 of andere vage score, en dan wilt ie sommige dingen toch weer niet weggooien, terwijl apt-get gewoon gelijk de dependencies meeneemt, wat eigenlijk altijd mijn bedoeling is. Bij aptitude moet je dus alle pakketten zelf weer langsgaan.
Research is to see what everybody else has seen, and to think what nobody else has thought - Albert Szent-Györgyi | www.last.fm
Reg. datum: 31 augustus 2005
Vraag, simpel maar met mischien een lastig antwoord:
Ik gebruik ubuntu vanaf dapper. Beetje op het nivo van config-files editten, eenvoudig compileren ( avidemux met alle mogelijke codecs ad praat gekregen
Denken jullie dat het leerzaam zou zijn om gentoo eens ad praat te krijgen? Ik wil graag meer leren over linux, maar ik merk de laatste tijd dat ik xp weer meer boot omdat ubuntu weliswaar draait, maar ik niet meer uitgedaagd wordt? Of zie ik iets over het hoofd....genoeg van jullie die ws. ook ooit ergens op dit punt waren? Of zijn ?
Voor mij wel een biertje trouwens, open maar een rekening....
Het gaat om een Speedtouch 110 Wireless PCMIA( in ieder geval laptop) card van het merk Thomson.quote:Rawplayer schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 22:58:
[...]
Welke merk kaart heb je? Weet je misschien welke chipset je hebt? Misschien is ndiswrapper dan niet nodig en dan kan je native linux drivers gebruiken.
Ik heb nu Xubuntu 6.06 erop staan( na eindelijk echt veel werk. HD spoort niet echt meer, alsmede het moederbord en de CD drive) Het is een P2 366 laptopje
Maar ik ga nu de source van Ndiswrapper installeren. Ik hoop dat het werkt. Is namelijk( zoals al het internet bij ons in huis) de enige optie om internet te krijgen.
ALL GLORY TO THE HYPNO TOAD
Als je linux alleen ziet als iets om mee te prutsen en steeds op zoek bent naar iets nieuws kan het wel leuk zijn ja. Als je linux ook daadwerkelijk wilt gebruiken is het meer tijdverspilling om de hele tijd tussen distro's heen en weer te hoppen.quote:neeroeter schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 10:00:
[....]
Denken jullie dat het leerzaam zou zijn om gentoo eens ad praat te krijgen? Ik wil graag meer leren over linux, maar ik merk de laatste tijd dat ik xp weer meer boot omdat ubuntu weliswaar draait, maar ik niet meer uitgedaagd wordt? Of zie ik iets over het hoofd....genoeg van jullie die ws. ook ooit ergens op dit punt waren? Of zijn ?
Voor mij wel een biertje trouwens, open maar een rekening....
Als je iets meer reden geeft waarom je nu toch telkens weer naar xp boot valt er misschien een iets beter antwoord op te geven.
Ober, voor mij maar een tonic, op de rekening van neeroeter
Dat vinden we mooi...
KeyText is een macro programma voor teksten. Je kan automatisch in stukken teksten plakken.
Nu kan je ook wel ctrl-c ctrl-v gaan gebruiken, alleen in bepaalde java vensters kan dat weer niet bij.
Mijn ma heeft het programma echt nodig en het is de enige obstakel in de overstap. Anders zou ze het best willen.
Op kde-apps kon ik al niets vinden.
Research is to see what everybody else has seen, and to think what nobody else has thought - Albert Szent-Györgyi | www.last.fm
ik heb nu trouwens een strace output van een crashende firefox. nog iets waar ik op moet letten?
na een beetje rondzoeken ben ik niet de enige met het probleem:
code:
1
2
3
4
| /opt/firefox$ ./firefox
** (firefox-bin:3733): WARNING **: Owner of /tmp/orbit-super_ik is not the current user
./run-mozilla.sh: line 131: 3733 Segmentation fault "$prog" ${1+"$@"} |
Super_ik wijzigde dit bericht 06-01-2007 11:53 (93%)
8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek
Ik heb net even gekeken naar Input Actions bij KDE en naar wat ze precies zoekt.
Wat dat KeyText dus doet is de tekst invoeren alsof het gewoon getypt wordt.
Het moet kunnen binnen KDE want ik zie al een werkend voorbeeld. Het nadeel voorlopig is nog dat je tussen iedere letter een : moet zetten. Verder moet je het koppelen aan een toetsencombinatie.
Nu dus nog even een maniertje vinden waarmee die : omzeilt kunnen worden, en dat ik een menu ofzo krijg in de tray waarmee je de teksten kan kiezen, net als bij KeyText zelf.
Het hangt ervanaf wat je ermee wilt natuurlijk. Maar misschien is het handiger om wat van Linux/unix in het algemeen te leren. Veelgebruikte commando's (ken je find, grep, xargs, sed, cut etc bijvoorbeeld al?), pipen op de command line. Of compileer eens een kernel die je helemaal zelf geconfigureerd hebt.quote:neeroeter schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 10:00:
ik denk dat het dan ook wel interessant is om een boek te halen over linux en bash, en dat te gaan leren.quote:Stamgastje schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 12:39:
[...]
Het hangt ervanaf wat je ermee wilt natuurlijk. Maar misschien is het handiger om wat van Linux/unix in het algemeen te leren. Veelgebruikte commando's (ken je find, grep, xargs, sed, cut etc bijvoorbeeld al?), pipen op de command line. Of compileer eens een kernel die je helemaal zelf geconfigureerd hebt.
Verder het idee kernel compileren is wel leuk, in debian/ubuntu is het ook niet zo moeilijk, maar het is zeker wel een uitdaging om een je kernel zo klein mogelijk te maken. Alles eruit te slopen wat niet nodig is, en je zal dan dus toch veel op moeten gaan zoeken wat de modules enzo allemaal zijn.
Wat ik zelf ook nog een keer wilt gaan doen is met Xen werken en binnen Xen aparte mail, web en dns server draaien, en ook een keer een groupware server opzetten. Zoiets zou je ook kunnen doen, en hierbij leer je meteen ook weer veel over netwerk enzo
Reg. datum: 31 augustus 2005
Nou ja ik raad het al, het is vooral door de applicaties dat ik teruggrijp naar windows. Het is wellicht beter gewoon ubuntu te blijven draaien en te proberen om de linux-apps goed ad praat te krijgen?
En idd, ik zou eens een boek moeten aanschaffen, iemand nog tips?
Ober, kan ik ff betalen?
Schijf /dev/sdb: 300.0 GB, 300069052416 bytes 255 koppen, 63 sectoren/spoor, 36481 cylinders Eenheden = cylinders van 16065 * 512 = 8225280 bytes Apparaat Boot Start Einde Blokken Id Systeem /dev/sdb2 1 261 2096451 82 Linux-swap / Solaris /dev/sdb4 15594 36481 167782860 83 Linux
Portfolio | Your ecological footprint looks even bigger in melting snow
Is het desnoods niet een optie dat je die partitie eerst naar voren plaatst, of kopieert. En dan gaat vergroten?
Het is trouwens altijd handig om je /home op een andere partitie te zetten. Makkelijker met verse installs.
Lees voor de zekerheid hier nog even, maar ik vermoed dat het zo moet lukken
Natuurlijk heb ik dat geprobeerd, alleen is er volgens gparted geen ruimte voor die partitie:quote:FRidh schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 15:43:
ik weet het niet zeker, maar gparted is wel een handige gui voor parted, en ik dacht dat het daarmee gewoon kon.
Is het desnoods niet een optie dat je die partitie eerst naar voren plaatst, of kopieert. En dan gaat vergroten?
Als er ruimte voor zou zitten, kon ik hem ook naar voren extenden.
Ik kan natuurlijk een partitie aanmaken, data kopiëren, sdb4 kleiner maken (naar achteren schuiven), andere partitie oprekken, verder kopiëren, etc. Maar dat is veel werk. Ik doe het liever met een paritie tool
Dat zeg ik niet. ik heb het over een partitie, het zegt niets over de rest van mijn schijven, bijv. sda:quote:William schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 15:46:
Waarom maak je van die lege ruimte gewoon geen nieuwe partitie en mount je die onder een directory die je aanmaakt onder je home (mount sdx /home/nieuwepartitie).
Het is trouwens altijd handig om je /home op een andere partitie te zetten. Makkelijker met verse installs.
jurian@karlijn:~$ df -h -t ext3 Bestandssysteem Grtte Gebr Besch Geb% Aankoppeling /dev/sda1 35G 7,4G 26G 23% / /dev/sda2 25G 7,5G 16G 32% /home /dev/sda3 25G 1,6G 22G 7% /backup /dev/sda4 67G 28G 37G 43% /mnt/windoze jurian@karlijn:~$
Ah, daar ga ik dan even naar kijken, bedankt! Sowieso kan ik sdb4 gewoon unmounten hoor:quote:Jk_W schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 15:47:
Je moet gebruik makan van "GNU Parted" dit is een handig (commandline) tooltje waarbij je op geeft van welk blok, tot welk blok je partitie moet lopen. Hij kan het niet met gemounte partities, maar wanneer je een Live-CD gebruikt en dan de HDD benaderd kan je van het "15594" "262" maken. De data blijft dan volgens mij gewoon bewaard.
Lees voor de zekerheid hier nog even, maar ik vermoed dat het zo moet lukken
jurian@karlijn:~$ ls -l /data totaal 36 drwxr-xr-x 5 jurian jurian 4096 2006-06-19 13:05 afbeeldingen drwx------ 2 root root 4096 2006-06-17 14:26 lost+found drwxr-xr-x 100 jurian jurian 4096 2006-11-07 17:06 muziek drwx------ 5 jurian jurian 4096 2006-08-29 14:12 software drwxr-xr-x 6 jurian jurian 8192 2006-08-25 12:28 torrents drwxr-xr-x 5 jurian jurian 4096 2006-11-03 23:08 video drwxrwxrwt 5 jurian jurian 4096 2006-09-15 17:47 vmware jurian@karlijn:~$
mithras wijzigde dit bericht 06-01-2007 15:55 (52%)
Portfolio | Your ecological footprint looks even bigger in melting snow
Over Balkan gesproken, heb nog wat goed werk verricht toen ik daar was - mijn dochter (3.5yo, woont in Timisoara, RO), heeft dankzij mij sinds kerst een laptop. Simpele P3-650 geval. Aangezien ze nog geen echte OS/PC ervaring heeft was er geen enkele bezwaar om Linux erop te zetten. Bijkomend voordeel is dat het wel heel makkelijk is om de boel op afstand te beheren (nouja, als hun ADSL eens goed zou werken
Zo krijgt ze een mooi desktopje met clickbare dingen richting spelletjes (met name Childsplay en GCompris doen het goed
Niets aardschokkends, maar ik kreeg 10 minuten na vertrek SMS dat ze al over afscheid heen was en achter de laptop zat
Knoflookworst + LANparty = overtreding Genève Protocol (gas...)
Werkt m'n netwerkcontroller niet..
Naja, straks nog maar eens kijken en dat verder configgen.
<!-- Check de website van Fotosynthese! En bestel die EP! -->
Vragen/problemen die eigenlijk wel in een eigen topic posten mogen jullie natuurlijk wel een eigen topic geven.
zomertje wijzigde dit bericht 06-01-2007 19:27 (19%)
het ultieme jaargetijde..... | #!/usr/bin/girl
Kunstnieuws dekleinekunstenaar.nl | Eigen werk: zomertje.nl | Vrolijke beestjes: gaasje.nl
Mijn Banshee doet soms ook vreemd. Als ik hem op mijn gemounte SMB-schijf laat zoeken naar nieuwe nummers om in de library te importeren, duurt dat ongeveer 10 minuten en tijdens die 10 minuten kan ik helemaal niks doen. Niet eens browse op internet ofzo.quote:zomertje schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 17:13:
En dan loopt ineens mn Amarok vast, soms is het maar vaag waarom dat prog er ineens geen zin meer in heeft.
Vragen/problemen die eigenlijk wel in een eigen topic posten mogen jullie natuurlijk wel een eigen topic geven.
Maar ach, dat neem ik maar voor lief.
Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 38 39 40 41 last
Dit topic is gesloten.