quote:
code:
1
2
3
4
5
| omega ~ # emerge -pv xine-lib These are the packages that would be merged, in order: Calculating dependencies... done! [ebuild R ] media-libs/xine-lib-1.1.3 USE="X a52 aac aalib alsa dts dvd flac ipv6 mad mng nls opengl samba theora truetype v4l vcd vorbis win32codecs xv (-altivec) -arts -debug -directfb -dxr3 -esd -fbcon -gnome -gtk -imagemagick -libcaca -mmap -modplug -oss -pulseaudio -sdl -speex -vidix -xinerama -xvmc" 0 kB |
Bovenstaand voorbeeld krijg je als je opvraagt hoe xine-lib wordt binnengehaald.
De USE-flags geven je dus de kans om zelf te bepalen wat je wel of niet op je systeem wilt hebben. Wil je niet dat xine-lib gebruik kan maken van aRts dan doe je USE="-arts". Wil je het wel dan doe je USE="arts". De KDE aRts-lib dependency wordt hier dus niet binnengehaald wat je een slanker systeem oplevert.
Nou hoef je dat niet altijd in te typen want er zijn een aantal manieren om die USE flags per pakket of voor je hele systeem in te stellen. Maar het gaat even over het idee wat de kracht van Portage nu is. En het is ook gelijk de kracht van Gentoo. Die nanoseconden winst die het compileren oplevert interesseert me nou echt helemaal niks. Wat ik wel en niet op mijn systeem wil hebben interesseert me des te meer.
Zo...en aangezien het de kroeg is en alles luchtig gehouden moet worden wil ik nu een glaasje Free Beer
Die Gentoo review komt er aan. Ben ziek geweest tussen oud en nieuw en er geen tijd voor gehad. Ik zal proberen het gebruik van Portage en de USE flags daar enigzins te verduidelijken want ik heb het idee dat veel mensen niet precies weten wat het is en doet en Gentoo meer als een tijdverslindende distro voor ricers zien.
William wijzigde dit bericht 05-01-2007 14:18 (9%)