Gathering of Tweakers

Quicksearch
Mirror, Mirror

quote:
mithras schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 13:57:
[...]
Ik vraag me dus oprecht af of dat met emerge ook zo werkte, of dat je nog handmatig alles daarna moet compileren (datgene wat me dus tegenstaat).
Doe je zoiets in een batch, alles via emerge in een keer, alles apart?

code:
1
2
3
4
5
omega ~ # emerge -pv xine-lib

These are the packages that would be merged, in order:

Calculating dependencies... done!
[ebuild   R   ] media-libs/xine-lib-1.1.3  USE="X a52 aac aalib alsa dts dvd flac ipv6 mad mng nls opengl samba theora truetype v4l vcd vorbis win32codecs xv (-altivec) -arts -debug -directfb -dxr3 -esd -fbcon -gnome -gtk -imagemagick -libcaca -mmap -modplug -oss -pulseaudio -sdl -speex -vidix -xinerama -xvmc" 0 kB

Bovenstaand voorbeeld krijg je als je opvraagt hoe xine-lib wordt binnengehaald.
De USE-flags geven je dus de kans om zelf te bepalen wat je wel of niet op je systeem wilt hebben. Wil je niet dat xine-lib gebruik kan maken van aRts dan doe je USE="-arts". Wil je het wel dan doe je USE="arts". De KDE aRts-lib dependency wordt hier dus niet binnengehaald wat je een slanker systeem oplevert.

Nou hoef je dat niet altijd in te typen want er zijn een aantal manieren om die USE flags per pakket of voor je hele systeem in te stellen. Maar het gaat even over het idee wat de kracht van Portage nu is. En het is ook gelijk de kracht van Gentoo. Die nanoseconden winst die het compileren oplevert interesseert me nou echt helemaal niks. Wat ik wel en niet op mijn systeem wil hebben interesseert me des te meer.

Zo...en aangezien het de kroeg is en alles luchtig gehouden moet worden wil ik nu een glaasje Free Beer :)

edit:

Die Gentoo review komt er aan. Ben ziek geweest tussen oud en nieuw en er geen tijd voor gehad. Ik zal proberen het gebruik van Portage en de USE flags daar enigzins te verduidelijken want ik heb het idee dat veel mensen niet precies weten wat het is en doet en Gentoo meer als een tijdverslindende distro voor ricers zien.

William wijzigde dit bericht 05-01-2007 14:18 (9%)

quote:
DeMoN schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 13:54:

Ligt er ook een beetje aan waar je voorkeur ligt.
Voor Ubuntu komen vaak de nieuwste desktop appjes iets eerder uit dan voor Debian, als zijn de pakketen soms wel uitwisselbaar, toch heb ik er geen goed gevoel bij als ik af en toe een ubuntu .deb pakket naarbinnen toe dpkg -i zeg maar ;)

Wat voor mij al een goede reden is dat Ubuntu helemaal vol zit met zijn eigen logo's in verschillende configapps en veel van Gnome of KDE op hun eige manier laten lopen.
Ik ben dan meer iemand die gewoon de totale controle wil hebben en alles sowieso zelf wil installeren en zoals het moet zijn. Dus KDE zoals KDE het uitbrengt en Gnome zoals Gnome het wil.
Dat vind ik ook, maar aan de andere kant: je hebt wel lekker snel een goed in elkaar zittend systeempje. Noem het luiheid, maar toch. ;)
Dat is ook precies de reden dat ik OF een Slackware-installatie doe (ook op de desktop), kan ik helemaal zelf opbouwen naar wens, OF een kant-en-klare Ubuntu (of bijv. Suse, ik ben er nog niet uit of ik die fijner vind, te weinig getest nog).

Spank your inner muppet! | Geschiedenis van GoT

Ok, dit zijn de betere dingen. Mooie uitleg (voor beide) d:)b

Portfolio | Your ecological footprint looks even bigger in melting snow

quote:
Cyphax schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 14:13:
[...]

Dat vind ik ook, maar aan de andere kant: je hebt wel lekker snel een goed in elkaar zittend systeempje. Noem het luiheid, maar toch. ;)
Dat is ook precies de reden dat ik OF een Slackware-installatie doe (ook op de desktop), kan ik helemaal zelf opbouwen naar wens, OF een kant-en-klare Ubuntu (of bijv. Suse, ik ben er nog niet uit of ik die fijner vind, te weinig getest nog).
Het verschil lijkt me idd ook grotendeel luiheid. Ubuntu heb je gewoon sneller draaiende, maar dat is juist wel wat ik dan minder leuk vind ;)

Mooi voorbeeldje van een 'luie' tool:
http://easyubuntu.freecontrib.org/

"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Ik zie nu dat easyubuntu claimed enorm te zijn verbeterd. Ik gebruik het niet omdat ik zelf wil bepalen welke repo's ik gebruik en geen scriptjes wil hebben, waarvan ik niet weet wat ze doen, die iets veranderen en installeren, waardoor ik bij de volgende update/upgrade allerlei broken dependencies enzo heb.

Als het waar is wat ze nou op hun site hebben staan zijn ze iig een hoop verbeterd!
Aanraakbatterij

quote:
DeMoN schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 14:20:
[...]

Het verschil lijkt me idd ook grotendeel luiheid. Ubuntu heb je gewoon sneller draaiende, maar dat is juist wel wat ik dan minder leuk vind ;)

Mooi voorbeeldje van een 'luie' tool:
http://easyubuntu.freecontrib.org/
sneller draaien. Ik had nadat ik per ongeluk mijn hele Hd had verwijderd IPV partitie. Had ik binnen 2 uur alles op gang en begon ik mijn back-up weer terug te draaien( word bestanden en dergelijke) Met windows had ik dat niet voormekaar gekregen( Mijn systeem was na die 2 uur gebruiksklaar :D, met drivers)

Ik kan dat niet zeggen van een gemiddelde windows install :D. Ook de problemen zijn makkelijker op te lossen, dit omdat je gewoon ZELF bezig mag gaan met de problemen. Je hoeft dus niet een of ander vreemd extern programma te downloaden die het voor je doet, nee je doet het helemaal zelf :D

ALL GLORY TO THE HYPNO TOAD

quote:
Touchdomex schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 14:25:
[...]

sneller draaien. Ik had nadat ik per ongeluk mijn hele Hd had verwijderd IPV partitie. Had ik binnen 2 uur alles op gang en begon ik mijn back-up weer terug te draaien( word bestanden en dergelijke) Met windows had ik dat niet voormekaar gekregen( Mijn systeem was na die 2 uur gebruiksklaar :D, met drivers)

Ik kan dat niet zeggen van een gemiddelde windows install :D. Ook de problemen zijn makkelijker op te lossen, dit omdat je gewoon ZELF bezig mag gaan met de problemen. Je hoeft dus niet een of ander vreemd extern programma te downloaden die het voor je doet, nee je doet het helemaal zelf :D
Tsja, vorige week nog, echt heel toevallig omdat we het er nu over hebben, had ik hier een weddenschap over met twee vrienden :P

Zij gingen achter me staan en ik beweerde:
- Debian netinstall _helemaal kaal_ te kunnen installeren
- Xorg configgen
- 3D ondersteuning voor de netwerkkaart te fixen
- XGL icm Gnome 2 draaiende hebben icm Beryl 1.03.
Dit alles in een half uur :+ (ik was gewoon aan het rellen, wist wel dat het krap was :P )

Uiteindelijk deed ik er 50 minuten over. Maar toen draaide het dus wel allemaal incl. nvidia drivers en de daarvoor benodigde kernel-sources e.d. GDM etc, alles op auto-inloggen en je moest alleen nog maar die PC aanzetten en je bootte zo Gnome in met Beryl 1.0.3 en je kon internetten via iceweasel :)

Het is dus voornamelijk luiheid om Ubuntu te gebruiken, want ik heb werkelijk nog nooit zo snel iets geinstalleerd, het ging immers om bier :P

Wat me nekte was dat ik me verkeek op de nvidia driver die ik ook nog moest doen en die niet wilde matchen met mijn kernel etc.. etc.. :o Gelukkig was er wel een 6mbit verbinding dus de packets waren snel binnen :P

"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

quote:
DeMoN schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 14:36:
[...]
- 3D ondersteuning voor de netwerkkaart te fixen
Koel, leg mij dat ook eens uit? :+

Alle sletjes aan de jabber :P

quote:
Gotiniens schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 14:38:
[...]

omg :D
Kan je begrijpen hoe hectisch het die avond was, zo ging het constant met van alles door elkaar (de vorige post tikte ik dus ook te rap :+ ). En ik denk dat als ik het op normaal tempo had geinstalleerd ik veel sneller klaar was.

Maar goed, weer ontopic maar :)

DeMoN wijzigde dit bericht 05-01-2007 14:42 (4%)

quote:
Gotiniens schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 14:38:
[...]

Zo krijgen alle bitjes die je binnen haalt een derde dimensie. Je download dus niet alleen nulletjes en eentjes, maar ook tweetjes, waardoor een pakket uit minder bytes hoeft te bestaan en je dus sneller download.

Een pakket waar je eerst 3 minuten over downloadde, is nu al in 2 minuten binnen!

Hele verbetering dus als je 3D-ondersteuning voor je netwerkkaart werkend krijgt! (Welke lastige kernel-modules voor nodig :()
Excuus voor de offtopic. :+

Jk_W wijzigde dit bericht 05-01-2007 14:46 (3%)

quote:
Jk_W schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 13:57:
[...]
Het heeft beide voor- en nadelen, maar ik wilde gisteren wel eens zien hoe onstabiel unstable was het werkt verbazingwekkend goed! Nu alleen hopen dat het zo blijft als er over een maand een aantal pakketen verwisseld, verwijderd en toegevoegd zijn. :s
etch en sid zijn nu ook bijna gelijk, omdat we tegen de release van etch aanzitten (mijn voorspelling sinds october is dat het in maart er wel is :P)

wat je in sid niet wil meemaken, upgrades van:
- libc6
- gcc
- g++ / c++ libraries (KDE!)

en vast nog wel meer ;)

maar je komt wel te weten hoe je grote problemen moet oplossen .. ik ben dan ook wel heel benieuwd hoe mijn sarge -> etch upgrades gaan verlopen. van woody -> sarge heb ik nooit geduft .. was ook mooie reden om m'n harddisk opnieuw te partitioneren ;)

When will I learn? The answer to life's problems aren't at the bottom of a bottle, they're on TV!

Ten eerste wilde ik even melden dat de warning weer van hoogstaand niveau is dit keer :o

Ten tweede wilde ik even verder borduren op de Gentoo-Ubuntu/Debian discussie die hier net oplaaide. Een best zinloze discussie imho, want uiteindelijk kom je op hetzelfde systeem uit (GNU/Linux), alleen dan op een andere manier opgebouwd.

Gentoo is de perfecte distro als je te weten wilt komen hoe een systeem opgebouwd is en de tijd hebt om je helemaal loos te tweaken en absolute controle wilt hebben wat er geinstalleerd word op je pc. Je kunt er ook vanuitgaan dat je als je de ~ (unstable) tree gebruikt er wel eens wat mis gaat, maar dat je wel altijd de nieuwste versies van je favoriete software op je pc hebt staan. Portage is superieur aan alle overige package management-systemen imho, door de hoeveelheid commando's / switches je er met emerge op los kunt laten. Het grootste nadeel van Gentoo gebruiken is natuurlijk de compilatietijd (typisch geval van "elk voordeel heb z'n nadeel").

Ubuntu is de perfecte distro als je geen tijd hebt om erachter te komen hoe je pc werkt, of dat het je compleet niet boeit hoeveel extra crap er geinstalleerd word (en voordat ik geflamed word : ik gebruik atm zelf Kubuntu (alhoewel ik waarschijnlijk vanavond weer Gentoo ga installeren (ja, ik verveel me) ;) ). Met Edgy Eft heb je een stabiel systeem, met redelijk nieuwe packages. DPKG/apt is een mooi package-management systeem (superieur aan rpm) wat werkt volgens het "stfu it just works (tm)"-principe.

Al met al dus 2 compleet verschillende doelgroepen.

1 vodka graag barkeeper :Y)

Last.fm | "I don't care who uses what, as long as they're not coming to me for tech support"

quote:
Sjonny schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 15:29:
[...]

etch en sid zijn nu ook bijna gelijk, omdat we tegen de release van etch aanzitten (mijn voorspelling sinds october is dat het in maart er wel is :P)
Ik had zelf al in gedachten dat KDE 4 er dan ongeveer ook wel zou zijn, dus het zou allemaal best mooi samen kunnen vallen idd :)
Btw, dat lijkt me ook wat worden voor op de desktop. Die hele QT upgrade :)

DeMoN wijzigde dit bericht 05-01-2007 15:33 (8%)

quote:
Jungian schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 15:32:
Ten eerste wilde ik even melden dat de warning weer van hoogstaand niveau is dit keer :o

Ten tweede wilde ik even verder borduren op de Gentoo-Ubuntu/Debian discussie die hier net oplaaide. Een best zinloze discussie imho, want uiteindelijk kom je op hetzelfde systeem uit (GNU/Linux), alleen dan op een andere manier opgebouwd.

Gentoo is de perfecte distro als je te weten wilt komen hoe een systeem opgebouwd is en de tijd hebt om je helemaal loos te tweaken en absolute controle wilt hebben wat er geinstalleerd word op je pc. Je kunt er ook vanuitgaan dat je als je de ~ (unstable) tree gebruikt er wel eens wat mis gaat, maar dat je wel altijd de nieuwste versies van je favoriete software op je pc hebt staan. Portage is superieur aan alle overige package management-systemen imho, door de hoeveelheid commando's / switches je er met emerge op los kunt laten. Het grootste nadeel van Gentoo gebruiken is natuurlijk de compilatietijd (typisch geval van "elk voordeel heb z'n nadeel").

Ubuntu is de perfecte distro als je geen tijd hebt om erachter te komen hoe je pc werkt, of dat het je compleet niet boeit hoeveel extra crap er geinstalleerd word (en voordat ik geflamed word : ik gebruik atm zelf Kubuntu (alhoewel ik waarschijnlijk vanavond weer Gentoo ga installeren (ja, ik verveel me) ;) ). Met Edgy Eft heb je een stabiel systeem, met redelijk nieuwe packages. DPKG/apt is een mooi package-management systeem (superieur aan rpm) wat werkt volgens het "stfu it just works (tm)"-principe.

Al met al dus 2 compleet verschillende doelgroepen.

1 vodka graag barkeeper :Y)
Vodka? Nee, dank je. Rond nieuwjaar zat ik goed te kotsen daardoor...

Het is geen echte Ubuntu vs Gentoo war. Het zijn gewoon 2 verschillende distro's voor verschillende mensen. Ik, persoonlijk, heb liever alles snel geïnstalleerd (niet compileren of veel commando's intypen die je uit de handleiding haalt) en tweak het pas naar mijn behoeftes na het installeren en eventueel gebruik. Daarom ga ik liever voor Ubuntu.

Daarnaast heb ik nooit helemaal het verschil tussen Ubuntu en Debian gesnapt... Zover ik weet voegt Ubuntu hoofdzakelijk alleen zooi toe aan Debian...
Climb Out of the Box!
Reg. datum: 02 april 2005

Ik snap sowieso niet echt wat bedoeld wordt met het verschil tussen linux distro's. Het is in mijn ogen allemaal hetzelfde, het gaat alleen om de manier waarop je alles werkend krijgt. De ene distro is gemaakt voor het gemak, zodat je fijn jouw linux kan draaien met de meest gebruikte programma's er in zonder dat je daar veel voor moet doen. De andere distro is weer zo gemaakt dat je zelf alles tot in de puntjes kan instellen en regelen. Ook de 'filosofie' van de distro makers speelt hierbij natuurlijk een rol. De een wil een linux absoluut zonder closed source onderdelen, terwijl de andere gewoon een fijn besturingssysteem wil dat goed werkt en waarbij het niet uitmaakt dat er voor het gemak iets van closed source in zit.

Maar als we alles werkend hebben dan maakt het niets meer uit welke distro je hebt, je kunt met alles even veel/weinig. Het gaat er gewoon om bij welke 'filosofie' jij je lekker voelt en wat jij prettig vind werken.

raahr
Reg. datum: 26 juli 2001

quote:
Sjonny schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 15:29:
[...]
maar je komt wel te weten hoe je grote problemen moet oplossen .. ik ben dan ook wel heel benieuwd hoe mijn sarge -> etch upgrades gaan verlopen. van woody -> sarge heb ik nooit geduft .. was ook mooie reden om m'n harddisk opnieuw te partitioneren ;)
Ik was met mijn eerste dist-upgrade (woody naar sarge) ook ontzettend bang dat er dingen stuk zouden gaan. Dus vast een monitor aan mijn server gehangen omdat ik natuurlijk niet meer in zou kunnen loggen via ssh.

Tegenwoordig weet ik wel dat het nergens voor nodig is om je daar zorgen over te maken O-)

Dat vinden we mooi...

Aanraakbatterij

quote:
Hdez schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 17:29:
[...]

Ik was met mijn eerste dist-upgrade (woody naar sarge) ook ontzettend bang dat er dingen stuk zouden gaan. Dus vast een monitor aan mijn server gehangen omdat ik natuurlijk niet meer in zou kunnen loggen via ssh.

Tegenwoordig weet ik wel dat het nergens voor nodig is om je daar zorgen over te maken O-)
Ik zou zeggen zekerheid voor alles :S.

Nou ben ik heel dom bezig. Ik heb een laptopje naast mij staan. Hier stond win 2000 op. Nu lekker Xubuntu. Ik krijg alleen mijn Wireless niet aan de praat. Hoe heet ook alweer dat prog waarmee je een .inf kan inladen en dan wireless kan doen. ben de naam kwijt :$

bedoel je de ndiswrapper?

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Aanraakbatterij

quote:
We have a winner :D. Die bedoelde ik idd. Nu kan ik weer lekker bezig met het repareren van mijn zusjes laptop( ook al is het maar tijdelijk. Ze heeft in ieder geval iets)

ndiswrapper? Is dat nog nodig? Kijk eerst ff of de nieuwe kernel je kaart niet gewoon ondersteund :P

Mijn kunnen | My goal is to replace my soul with coffee and become immortal. | Java programmers grow on trees

rm -rf /

He, gezellig. Ik vind dit een leuk initiatief. Zelf ben ik linux-desktop gebruiker sinds ongeveer 1997 (wanneer was kernel 2.2.5 ongeveer actueel?). Gebruik Gentoo alweer een jaar of 4, denk ik, vooral omdat emerge zo lekker werkt.

Ik volg bijvoorbeeld de discussies over bruikbaarheid van de linux desktop in een ander topic met veel interesse. Ik heb ongeveer wat de meeste windows-gebruikers hebben, maar dan precies omgekeerd. In Windows snap ik niets van hoe je nou dit of dat moet installeren, maar geef me de commandline en het is net of ik thuis ben.

Maar goed, het gaat niet om Windows of Linux hier, maar gewoon lekker NOS'ers onder elkaar. Ik hoop dat het topic lekker openblijft, ik voel me er nu al thuis.

I can't be fired.... slaves are SOLD!

quote:
Touchdomex schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 20:31:
[...]

Hoe heet ook alweer dat prog waarmee je een .inf kan inladen en dan wireless kan doen. ben de naam kwijt :$
Welke merk kaart heb je? Weet je misschien welke chipset je hebt? Misschien is ndiswrapper dan niet nodig en dan kan je native linux drivers gebruiken.

Hoe kan ik nu mijn handtekening hier zetten?!

Pfff, wat lopen er hier een hoop Debian mensen achter zeg... :P

apt-get is historie, aptitude is the way to go!

Tijd voor een biertje dan maar.

Desktop specs, server specs

quote:
Stamgastje schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 23:12:
Pfff, wat lopen er hier een hoop Debian mensen achter zeg... :P

apt-get is historie, aptitude is the way to go!

Tijd voor een biertje dan maar.
apt-get is minder tekens om te typen :P, maar je hebt gelijk aptitude is beter ;)

mserver wijzigde dit bericht 05-01-2007 23:17 (5%)

quote:
Lupare schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 23:15:
apt-get is minder tekens om te typen :P
Dan maak je toch een alias? :P

Desktop specs, server specs

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Asclepius

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Asclepius

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws