Hoofdcategorieën
Topicacties

[Ervaringen] Oplaadbare Batterijen

Pagina: 1 2 3 4 ... 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 last

Reageer Nieuw Topic
Reg. datum: 06 december 2000

Bedankt voor de tips jongens.

Helaas heeft mijn ladertje geen ontlaad functie. Ik heb zelf al wel wat geprobeert met een zaklamp e.d. maar het heeft weinig effect. Ik ben bang dat dan inderdaad de impedantie te hoog is geworden.

Ik ga die eneloop batterijen (ReCyKo van GP) eens proberen.

Intel C2D 6850/Asus P5K Dlx/Asus EN8800GTX/4x1024MB Corsair DDR2-800 CL4/36GB WD Raptor/2x200GB RAID0/2x750RAID0/4x500GB RAID5/24" Samsung 245BW Specs

hier zijn die losse hoesjes trouwens wel te koop! Handig voor de cameratas!

ik wil denk ik de GP Powerbank V600D voor bij een Canon 430EX, als ik deze flitser ga kopen. Passen die 2700 accu's wel?

gewoon Arjan

quote:
Sophietje schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 16:17:
hier zijn die losse hoesjes trouwens wel te koop! Handig voor de cameratas!

ik wil denk ik de GP Powerbank V600D voor bij een Canon 430EX, als ik deze flitser ga kopen. Passen die 2700 accu's wel?
Nog goedkoper opbergsysteem. Ja, die passen. Ik gebruik van alles in mijn flitsers, ook GP2700 mAh.

Canon 20D & 30D - Canon 10-22/3.5-4.5 - Canon 17-85/4-5.6 IS - Canon 50/1.4 - Canon 60/2.8 Macro - Canon 100/2.8 Macro - Canon 70-200/2.8L IS - Canon 300/4L IS - Canon 1.4x II & 2.0x II extender- Canon grips - Canon 420EX/580EXII

quote:
ajhaverkamp schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 16:33:
[...]

Nog goedkoper opbergsysteem. Ja, die passen. Ik gebruik van alles in mijn flitsers, ook GP2700 mAh.
met welke lader als ik vragen mag? hoe lang gaan die 2700 accus mee?
thnx voor de tip!
Ben wel voorbarig, maar beter van tevoren, dan een miskoop begaan :P

BF2 @ www.ndaclan.nl
Reg. datum: 05 augustus 2004

quote:
ajhaverkamp schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 16:33:
[...]

Die hoesjes zijn wel handiger. Als je zo'n doosje laat vallen knalt hij open en liggen je batterijen overal op straat, met zo'n tasje van GP niet. Verder is het zachte kunstof / stof ook wat fijner voor in de fototas dan een hard kunstof doosje.

Reg. datum: 02 april 2004

quote:
jcvjcvjcvjcv schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 22:02:
[...]
Die hoesjes zijn wel handiger. Als je zo'n doosje laat vallen knalt hij open en liggen je batterijen overal op straat, met zo'n tasje van GP niet. Verder is het zachte kunstof / stof ook wat fijner voor in de fototas dan een hard kunstof doosje.
Laten vallen is ongeveer het slechtste wat je kunt doen met accu's en batterijen. Volgens mij de voornaamste reden voor vroegtijdig disfunctioneren van die dingen. Als het dan toch gebeurt, heb ik meer vertrouwen in de schokdempende werking van plastic doosjes dan in die van een soft hoesje, al zal het ook geen wereld van verschil zijn.

Reg. datum: 12 februari 2001

Omdat de lader net zo, of misschien wel belangrijker is, dan de oplaadbare batterijen zelf zat ik te denken aan een nieuwe lader i.c.m. nieuwe endeloop batterijen voor mijn Canon EX430 flitser.

Na het hele draadje doorgelezen te hebben en andere forums bezocht te hebben kom ik tot de conclusie dat deze twee laders op dit moment het 'beste' zijn.

Conrad Oplader IPC-1L (¤ 34,95)
Verschil met de IPC-1 zit hem in het feit dat er een andere 'voeding' bij geleverd wordt waardoor de max. laadstroom hoger is, en de volstatus van de batterij anders gedetecteerd wordt??
(los van de extra accessoires (4 “AA” NiMH 1.2v Batteries;4 “AAA” NiMH 1.2v Batteries;Durable Nylon Travel Bag;AC Power Adapter;4 “C” Size Battery Adapters;4 “D” Size Battery Adapters)

IPC-1L adapter volgens de handleiding (http://www2.produktinfo.c...ET_IPC-1L_de-en-fr-nl.pdf)
Power adapter: Input: 100-240V~, 50/60Hz Output: 3.0V=, 2.8A

Er staat bij de IPC-1 (zonder L) nog wel de volgende waarschuwing in de handeiding:
UPGRADE
Stand: 10/07
LADEGERÄT IPC-1
Best.-Nr. 51 22 66 / 20 22 55 / 20 22 66
Sehr geehrter Kunde,
bei Betrieb des IPC1-Ladegerätes über den
beiliegenden 12V-Kfz-Adapters darf am Ladegerät nur
ein max. Ladestrom von 500 mA pro Ladeschacht
eingestellt werden.
Wir bitten um Beachtung.
Ihr Voltcraft-Team

(de IPC-1 is dezelfde als La Crosse Technology BC900)
test van de La Crosse Technology BC900
http://www.techmati.com/reviews/rs900/

MaHa PowerEx MH-C9000 lader (¤49,95)
http://www.eleshop.nl/maha-powerex-mhc9000-p-242.html
hier veel info over de lader: http://candlepowerforums.com/vb/showthread.php?t=145727
De MaHa wordt internationaal erg hoog aangeschreven!

De MaHa lijkt de betere, maar ook veel mindere gebruiksvriendelijke.

In dit draadje vooral de ervaringen over de IPC-1(L) gezien, maar hoe is de ervaring met de MaHa PowerEx MH-C9000?

Reg. datum: 12 februari 2001

quote:
dodge_911 schreef op maandag 17 september 2007 @ 09:51:
Nadat ik hier zoveel lovende woorden heb gelezen over de Volftcraft-laders, ben ik ook eens even gaan zoeken naar de verkrijgbaarheid ervan. Blijkt dat alleen Conrad 'm heeft voor België, maar ik kom 2 varianten tegen, nl de IPC-1 en de IPC-1L.
Specwise kan ik enkel verschillen vinden bij :
  • laadstroom voor penlites : 700 mA (IPC-1L) vs 1800mA (IPC-1)
  • ontlaadstroom : 350 mA (IPC-1L) vs 500 mA (IPC-1)
  • detectie volle batterijen : minus-delta-U-uitschakeling (IPC-1L) vs Peak Voltage Detection (IPC-1)
Houden deze verschillen, buiten 'n verschil in (ont)laadtijd nog iets in?

De IPC-1 komt mij over als een snelle, professionele lader, en de IPC-1L lijkt me meer het voor consumenten afgeleide broertje ervan, of ben ik dat nu alleen?
Over deze posting had ik even heen gekeken. Maar klopt het dat bovengenoemde verschillen ook echt aanwezig zijn? Kan iemand met een IPC-1 (zonder L) eens de specs van zijn adapter posten?

quote:
RedHead schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 15:06:
[...]

Over deze posting had ik even heen gekeken. Maar klopt het dat bovengenoemde verschillen ook echt aanwezig zijn? Kan iemand met een IPC-1 (zonder L) eens de specs van zijn adapter posten?
Mijn poweradapter : output 3.0V 4.0A. Input 100-240V 0.6A.

Voor de volledigheid ook de caradapter : output 3.0V 4.0A. Je zou dus zeggen dat je in de auto ook gewoon met 1800mA zou moeten kunnen laden? Of hebben de nieuwste IPC-1's een andere auto-adapter?

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Reg. datum: 10 december 2003

quote:
RedHead schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 15:06:
[...]

Klopt
Poweradapter inderdaad 3.0 V ; 4.0 A
1800 mA laadstroom werkt alleen voor maximaal 2 AA accu's, die zich in slot 1 en slot 4 moeten bevinden. Eerlijk gezegd heb ik deze laadstroom nog nooit gebruikt.
quote:
detectie volle batterijen : minus-delta-U-uitschakeling (IPC-1L) vs Peak Voltage Detection (IPC-1)
Over de eindpuntdetectie: Volgens mij is dit twee keer een manier om hetzelfde te zeggen, namelijk een kleine spanningsdip (minus deltaU) na het bereiken van het maximum (peak Voltage)
http://www.mpoweruk.com/images/nickel_chargers.gif

Een minpuntje van deze lader dat ik ben tegengekomen is dat hij af en toe batterijen die erg lang stil hebben gelegen (bijv 2 jaar) niet herkent, ofwel op het display blijft "nul" staan. Met andere woorden, de lader doet in zo'n geval niets. De enige manier om er dan nog wat in te krijgen is om ze eerst een paar uur in een domme lader te stoppen en dat het refresh programma op de IPC-1 te starten.
Helaas is meestal de conclusie dat dergelijke (deep depleted) batterijen nog maar een fractie van de oorspronkelijke capaciteit halen en alsnog bij het klein chemisch afval belanden, dus de IPC-1 had toch gelijk :)
Voor de liefhebbers heb ik de IPC-1 manual even gemirrored.

Henk007 wijzigde dit bericht 24-07-2008 15:36 (33%)

iPod junkie
Reg. datum: 10 augustus 2004

quote:
RedHead schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 14:56:

De MaHa lijkt de betere, maar ook veel mindere gebruiksvriendelijke.

In dit draadje vooral de ervaringen over de IPC-1(L) gezien, maar hoe is de ervaring met de MaHa PowerEx MH-C9000?
Ik heb de MaHa PowerEx MH-C9000.

Mijn ervaringen zover:
ik ben erg blij met de break-in mode: nieuwe batterijen optimaal formeren (dus max capaciteit eruit halen) en "dode" batterijen weer tot leven wekken. (Gelezen: De La Crosse Technology BC900/IPC-1L herkent een dode batterij niet dus je moet hem eerst in een 'domme" lader stoppen.)

Als je wilt kun je 4 cellen tegelijk met 2000mA opladen (als je haast hebt :) )

Ik vind de user-interface wel meevallen het zit wel logisch in elkaar: na een aantal keren kan ik blindelings met de vier knoppen alles naar wens instellen. Als je 4 batterijen tegelijk 4 verschillende modes wilt laten volgen gaat het prima. Wil je 4 batterijen de zelfde mode laten doen, dan is het wat meer werk.

Hij koelt goed, zonder ventilator. De La Crosse Technology BC900/IPC-1L smelten :X weleens (volgens diverse Amerikaanse fora). Om dit risico alleen zou ik hem al niet willen hebben. ik weet niet of de issue inmideels al naar behoren is opgelost door de fabrikant.

Eens kijken of ik toch een nadeel kan verzinnen...
1. idioot licht display je kunt er niet naast slapen zoveel licht :)
2. (geldt ook voor de andere laders) wat zijn mijn 1 jaar en oudere batterijen (GP, Ansmann, Duracell etc.) toch slecht: de meeste halen de helft van hun capaciteit niet eens :( ik kan er zo al 10 weggooien die de 25% niet halen). Met mijn spaarzame gebruik waren Duracell Alkalines goedkoper geweest...
Vroeger wist ik niet hoeveel capaciteit ze nog hadden ik gebruikte ze gewoon tot ze leeg waren en soms was dat kort. Ignorance is bliss :)

Don't take my word for it, maar lees ook deze recente topic:
http://www.candlepowerforums.com/vb/showthread.php?t=200189

DutchVince wijzigde dit bericht 24-07-2008 23:50 (5%)

Honda Civic Type-R

BF2 @ www.ndaclan.nl
Reg. datum: 05 augustus 2004

De IPC-1 / BC700 heeft het smelt probleem niet, dus als de hogere laad en ontlaadstromen overbodig zijn voor de koper kan die net zo goed de mooie zwarte BC700 halen.

Heb zelf drie BC900's en nog nergens last van gehad. Ik gebruik dan ook de 200, 500 en 700 mA standen, niet de 1000 en 1800.

Het verlichtte display van de Maha laders is 's nachts inderdaad een nadeel. Heb zelf een 808m die nu weer acht GP2600's aan het volgooien is. Maar ik kan er wel naast slapen. :+ (Tja, ik heb niet echt een dag/nacht ritme meer). Ik kan probleemloos een hele nacht wakker zitten en overdag slapen. 8)7

Ik heb ook een Maha MH-C9000 (zowel thuis als op kantoor), de nadelen die ik kan verzinnen zitten 'm meer in de triviale zaken eromheen dan in hoe het apparaat me als lader bevalt. Hij is relatief groot en slecht verkrijgbaar in NL (alhoewel daar verbetering in zit).

Ik heb mijn keuze gemaakt naar aanleiding van eerder in dit topic genoemde reviews te vinden (alsmede de via Google te vinden vergelijken), waar de La Crosse en de Maha tegenover elkaar gezet worden.

De belangrijkste verschillen die daaruit naar voren kwamen is dat de La Crosse als "voordeel" heeft dat 'ie per channel een klein display heeft waar je relevante waardes op kunt aflezen, terwijl je voor de Maha op het algemene display alleen de waarden van 1 slot tegelijk kunt uitlezen. Daar staat tegenover dat de leesbaarheid van de Maha onder alle omstandigheden subliem is, waar dat voor de La Crosse nogal eens schijnt tegenvalt.

Ook de bediening van Maha is veruit superieur boven die van de La Crosse. Nou zou dat scherm me een worst zijn, maar die manier waarop je met een paar klikken eigenlijk alle programma's in kunt stellen is inderdaad erg prettig (je propt de batterij erin, kiest het gewenste programma en wordt automatisch om evt. relevante waarden gevraagd). Dat was voor mij doorslaggevend - en daar heb ik tot op de dag van vandaag geen spijt van. :)

Y'know those idiot teenagers who show up late on Halloween with no costume demanding free candy?
Yeah. That's pretty much the internet now. (Marlin Mann)

Ik ben ook beetje aan het kijken voor een setje batterijen erbij. Nu zat ik op de GP site te neuzen en kwam ik deze quote tegen:
quote:
"Altijd in het stopcontact, Altijd volle batterijen":
Hét PowerBankconcept! Simpelweg het ene setje gebruiken en het ander in de GP PowerBank laten zitten. Zodra het ene setje leeg is, wisselt u ze gewoon om. Op deze manier hoeft u nooit te wachten tot u batterijen vol zijn geladen, want ze staan altijd voor u paraat.
Nu vroeg ik me af of dit wel echt goed is voor de batterijen. Wat zijn de ervaringen hier mee?
Reg. datum: 10 december 2003

quote:
The_Scarabial schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 17:27:
Ik ben ook beetje aan het kijken voor een setje batterijen erbij. Nu zat ik op de GP site te neuzen en kwam ik deze quote tegen:

[..verhaaltje over druppelladen...]

Nu vroeg ik me af of dit wel echt goed is voor de batterijen. Wat zijn de ervaringen hier mee?
Dat hangt er een beetje vanaf met welke stroom dat druppelladen / (trickle charging) gebeurt. Normaal gesproken is volgens mij een stroom tot 5% van de nominale capaciteit voor moderne batterijen geen probleem. Als je op dit moment nieuwe batterijen wil kopen, adviseer ik om toch te kijken voor GP ReCyko, Sanyo Eneloop, Ansmann MaxE of een ander merk. Die hoef je niet in de lader te laten zitten.

Idd, want alhoewel de batterijen het niet erg vinden, wordt je energierekening er minder vrolijk van (vergelijkbaar met 't in het stopcontact laten zitten van je telefoonlader). :P

Y'know those idiot teenagers who show up late on Halloween with no costume demanding free candy?

Thnx. voor de tips, zal eens wat meer lezen over die Recyko gevallen.
[EXC]NaNthor
Reg. datum: 22 september 2003

jongens ik zit met een probleem. Ik heb 2 jaar geleden heb ik 4 GP 2700mAh batterijen gekocht die ik altijd netjes ontladen en geladen heb. Er zit een lader bij die in 2 uur klaar is met laden. Nou ben ik op vakantie geweest en heb elke dag die batterijen moeten opladen. Ik heb ze vaker helemaal leeggelaten en weer opgeladen. Is dat normaal? ik schiet nog geen 50 foto's ermee en het de batterijen zijn leeg.

Vreemd genoeg heb ik het ook met mijn HAMA 2500 mAh batterijen, die ook een soortgelijke lader heeft. Ik heb uit alle ellende maar een nieuw setje GP2700mAh gekocht met een lader die er 8 uur over doet. Ik weet niet echt of het kwaad kan om je batterijen binnen 2 uur opgeladen te hebben, dat het teveel is ofzo. Maar het lijkt beter te zijn met deze nieuwe batterijen....

Ik gebruikte de oude GP en HAMA batterijen niet veel maar laat ze wel vaak genoeg helemaal leeglopen en weer opladen. wat kanhet nog meer zijn?
quote:
Deathchant schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 22:17:
jongens ik zit met een probleem. Ik heb 2 jaar geleden heb ik 4 GP 2700mAh batterijen gekocht die ik altijd netjes ontladen en geladen heb.
Ik snap niet zo goed wat je bedoeld met netjes ontladen en opladen, opladen is prima, maar ontladen is niet iets wat je te vaak moet willen doen als het om NiMH batterijen gaat. Zie ook de do's en don'ts specifiek voor je eigen type batterijen in deze grid, misschien kun je daar iets uit afleiden. :)

(Pentax SLR sinds 1988)
Reg. datum: 22 juli 2006

quote:
Deathchant schreef:
jongens ik zit met een probleem. Ik heb 2 jaar geleden heb ik 4 GP 2700mAh batterijen gekocht die ik altijd netjes ontladen en geladen heb...

...Is dat normaal? ik schiet nog geen 50 foto's ermee en het de batterijen zijn leeg...

Vreemd genoeg heb ik het ook met mijn HAMA 2500 mAh batterijen, die ook een soortgelijke lader heeft....

...Ik heb uit alle ellende maar een nieuw setje GP2700mAh gekocht met een lader die er 8 uur over doet.

...Maar het lijkt beter te zijn met deze nieuwe batterijen....

Ik gebruikte de oude GP en HAMA batterijen niet veel maar laat ze wel vaak genoeg helemaal leeglopen en weer opladen. wat kanhet nog meer zijn?
Veroudering van de prut in de accu's.

Met nieuwe 'normale' NiMH's ga je over een paar jaar hetzelfde beleven. De laders zullen het wel goed blijven doen, maar de accu's verouderen echt wel.
Ik ben trouwens zeer benieuwd hoe Eneloop & Co zich houden na een paar jaar gebruik...

Lees er over in dit topic m.n. op pagina 29, er is genoeg over gepost...

istDL (+ Split Focus Screen), Eneloop's + glas: van 18 tot 300mm... tot 1200mm als ik de TC's meereken...

Reg. datum: 30 juli 2003

quote:
Toff schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 22:22:
[...]

Laten vallen is ongeveer het slechtste wat je kunt doen met accu's en batterijen. Volgens mij de voornaamste reden voor vroegtijdig disfunctioneren van die dingen.
Volgens mij maakt dat geen reet uit.

Reg. datum: 02 april 2004

quote:
Flits flits schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 22:14:
[...]
Volgens mij maakt dat geen reet uit.
Je denkt niet dat door een val veroorzaakte (haar)scheurtjes in de materialen de werking negatief beinvloeden? "Gewone" niet oplaadbare batterijen heb ik na een lichte val wel volkomen dood gezien, waarschijnlijk door breuk in de koolstofstaaf. Wellicht zijn de metaallegeringen in NiMh's beter tegen schokken bestand, maar ik neem toch maar liever geen risico.

[EXC]NaNthor
Reg. datum: 22 september 2003

netjes ontladen, misschien zeg ik het verkeerd....ik laat ze altijd helemaal leeglopen, door ze bijvoorbeeld in mijn gameboy te doen en dan te spelen totdat de gameboy uitgaat.

Maar die NiMH oplaadbare batterijen heb ik ook al 3 jaar.....
quote:
Deathchant schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 09:24:
netjes ontladen, misschien zeg ik het verkeerd....ik laat ze altijd helemaal leeglopen, door ze bijvoorbeeld in mijn gameboy te doen en dan te spelen totdat de gameboy uitgaat.
Ja, da's om dezelfde reden niet best, dus daar heb je wel min-of-meer je antwoord. Uit die grid, onder het kopje "discharge":
quote:
Avoid too many full cycles because of wear. Use 80% depth-of-discharge.
NiMH has higher energy density than NiCd at the expense of shorter cycle life.
Kortom: eigenlijk kun je ze juist beter niet elke keer helemaal netjes leeg gebruiken, voor een NiMH is dat niet nodig (die hebben geen/nauwelijks last van het memory-effect, terwijl de batterij er bepaald niet beter van wordt). :)
quote:
Maar die NiMH oplaadbare batterijen heb ik ook al 3 jaar.....
Tja, dat zegt op zich niet zo veel. Een batterij kan veel langer meegaan, het aantal cycles is in principe bepalend. Als je ze elke dag, elke week oplaad of elke maand oplaad maakt dus nogal verschil. :P

Renovatio

Ah, een batterij ervaring topic. Nice. Kan ik m'n ei even kwijt.

Ik heb namelijk vrij lang gelden een setje GP's gekocht. Helaas weet ik niet meer exact wanneer, maar ze zijn toch zeker wel een jaar/ anderhalf jaar oud. Ik weet niet wat de levensduur van deze baterijen is, maar ze willen niet meer opladen. Ik heb twee laders. Eén druppellader en een originele van GP. Ik doe de batterijen en 's avonds in (rond 10 uur) en haal ze er 's ochtends weer uit (rond 8 uur). Daarna gaan ze in m'n camera of mijn Logitech muis en na een dag zijn ze weer leeg. Ik heb het idee dat ze af zijn, maar ik heb ze naar mijn mening nog lang geen 1000x opgeladen.

In het verleden kon ik een heel geheugenkaartje (2gb) volschieten met 1 set batterijen.
Dat lukt met de GP's niet meer.

Ik heb toen maar eens een nieuw setje oplaadbare baterijen gekocht. Dat was een jaar geleden. Dit is een setje van Duracell. Daar ben ik ook niet tevreden over, want deze vertonen nu al dezelfde kuren als de GP's.

En sinds kort heb ik een setje van Ansmann, omdat deze goed getest was door de Consumentenbond in juli 2006. Deze bevallen me tot nu toe prima. Ik kan eindelijk weer een geheugenkaartje volschieten zonder de baterijen te hoeven vervangen.

Maar de grote vraag is of mijn GP batterijen echt af zijn, of dat het tijd wordt voor een nieuwe lader?
Hierbij maar even een foto van de collectie:

http://www.rimave.nl/image/battie.jpg

...nu is nu ...en nu alweer voorbij... rimave.nl.
You took the bishop when the king was standing right in front of you.

Pagina: 1 2 3 4 ... 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: