Hi, op het moment zijn wij de mogelijkheden van consolidatie door middel van viriualisatie aan het bekijken. Doordat het een vrij nieuw concept is (althans voor mij), is het moeilijk om hier een goed en vertrouwd gevoel bij te krijgen.
Op zich, zo globaal gezien is het voor een bedrijf met 30+ fysieke servers (ons geval) een uitkomst. Daarbij komt ook het ten einde lopen van onderhouds contracten op de hardware.
Heb dus al wat uitgezocht en ben er niet helemaal uit. Hopelijk kan iemand met ervaring op dit gebied mij een beetje clue bijbrengen.
Wij hebben veel Citrix machines en ook enkele MS SQL servers en vraag mij af of het wel verstandig is om deze te virutaliseren.
Ook gaan we binnekort van 400 mailboxen op de Exchange naar 800+. En ook hierbij vraag ik mij of het een goed idee is deze mee te nemen.
Mocht het voor bovenstaande services niet werken, dan houdt het snel op qua virualisatie.
Ook over de configuratie van het SAN gedeelte kom ik niet uit. Wordt het een FC icm iSCSI of enkel FC, als hybride kunnen er dan goedkope SATA shijven in een aparte DAE voor storage van niet veel gebruikte data en voor back-up naar disk. Nu heb je ook SAN's (EMC CX 3-20), die een 4gb's bus hebben, de FC schijven die dit ook ondersteunen zijn peperduur. Maar heb ik die 4gb's wel nodig, heb ik geen bottleneck elders. etc... In het kort de best practices.
En ook zeer belangrijk, op welk moment stap je hierin. Is VMWare 3 al stabiel genoeg om mee te starten (voorkomen upgrade en mogelijk issues). Nieuwe ontwikkelingen op hardware gebied de moeite waard om nog even uit te stellen, etc.
Heb dit topic nu gelezen en kwam een zeer interessante blog tegen. Zal hier op inhaken en lezen. Ben de naam even kwijt, maar een top idee om je voortgang te delen en zo bij te houden. Hopelijk kan het menig zoekende helpen.
O ja, ook een even belangrijk punt is het besparen op energie kosten. Naast de onderhoudscontracten en het afschrijven van hardware heb ik opgevangen dat 1 server per jaar zo'n 2400,- aan energie verbruikt. Dit lijkt mij aan de hoge kant, maar mocht het redelijk in de buurt komen, dan is dit een goede motivator om te consolideren.
Groet,
spectator.
spectator wijzigde dit bericht 28-11-2006 18:23 (8%)