Gathering of Tweakers

Quicksearch
Einde analoge televisie op 11 december
Tweede Kamer akkoord met overstap naar digitaal

In de nacht van 10 op 11 december 2006 komt er een eind aan 55 jaar analoge televisie in Nederland. De publieke omroepen zullen hun programma's dan alleen nog digitaal uitzenden.

De Tweede Kamer is daar vandaag mee akkoord gegaan. De overstap van analoge naar digitale ethertelevisie is twee weken later dan eerder werd aangekondigd. Dat geeft de mensen die hun televisiesignaal binnenkrijgen met een spriet- of een harkantenne nog drie maanden de tijd om te zorgen voor een alternatief.

Nederland is het eerste land in Europa dat volledig overschakelt naar digitale ethertelevisie. Momenteel zijn 74.000 huishoudens nog afhankelijk van analoge televisieontvangst; 220.000 als ook vakantiehuisjes en tweede toestellen worden meegerekend. Zij maken slechts één procent uit van het totale aantal kijkers.

28.000 huishoudens kunnen op hun huidige locatie geen kabeltelevisie ontvangen. Aangezien het bereik van digitaal ethernet (Digitenne) vooralsnog slechts een fractie van Nederland beslaat, is voor die huishoudens internet of satelliet momenteel de enige optie.

Minister Van der Hoeven (OCW) en minister Wijn (Economische Zaken) starten per direct een landelijke voorlichtingscampagne over de omschakeling. De site is er al: www.signaalopdigitaal.nl. Binnenkort worden er folders verspreid en komen er radiospots en advertenties in dagbladen. Ook Postbus 51 biedt informatie.

Bron: http://www.zdnet.nl/techzone.cfm?id=60668&mxp=135

En zijn die digitale uitzendingen dan FTA of alleen FTV (via KPN)? Dat kan ik er niet uithalen bij dit bericht...

[edit]
Gevonden: Het is dus gelukkig FTA, ze zijn blijkbaar bijgedraaid van hun waanzinnige FTV plan.

Gerco wijzigde dit bericht 15-09-2006 18:30 (58%)

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!"
- Steun Mepukori, gebruik geen DRM!

Polifinario!
Reg. datum: 06 januari 2001

Tuuuurlijk, nóg later. Ik snap niet dat de overheid denkt dat het zoveel fucking werk is om even naar de winkel te wandelen voor een ontvanger. Ze blijven uitstellen en uitstellen...
Goed, nu iig een definitieve datum. Mooi om te weten.

Peace is not simply the absence of war. || American beer is like sex in a canoe, it's fucking close to water.

Wie o wie gebruikt er hier KPN Digitale TV / Digitenne i.c.m. een grotere LCD tv (b.v. 80 cm) en is tevreden over de beeldkwaliteit? Zo ja, welke tuner gebruik je?

Al de 2 topics doorneemt dan kom je vaak genoeg tegen dat KPN digitenne (op dit moment) nog steeds geen aanrader is voor LCD Tv's . Ik heb zelf 40 " tv + Topfield 160GB. Op mn 32 CRT heb ik veel beter beeld dan kabel (analoog) maar ja.. wat je hier ook veel leest... de bandbreedte per kanaal is te beperkt.

Met WK voetbal was 't beeld veel beter.

Pauluz at ZaanZone.nl | Xbox Gamertag: Pauluzz |

Reg. datum: 04 september 2006

quote:
TrailBlazer schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 10:14:
[...]

kortom knap waardeloos dus. Gelukkig had ik hem nog niet besteld. Zo moeilijk kan het toch niet zijn lijkt me om een goed werkende kaart te maken.

Valt dus hardware matig allemaal best mee, alleen software ondersteuning is nog slecht.
MyTheatre werkt echter als een trein, geen enkel probleem met die software.
Met wat plugins is de gratis versie best aardig, alleen jammer van de max 1 uur, die limiet verdwijnt met 40 euro.
MP is toch ook wel software met een hoop ellende voor een hele hoop mensen, prachtig initiatief maar het is er nog niet helemaal.

quote:
Gerco schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 14:33:
[...]

De kabel hier is UPC, die gebruiken nagravision2 (oid) als codering, met als resultaat dat niemand anders dan UPC hier de apparatuur voor kan/mag leveren. Bij KPN heb je tenminste nog de keuze uit Samsung en Topfield voor je PVR vanwege het "open" encryptiesysteem. Bij UPC kun je niet eens een PVR kiezen, ook al zou iemand die aanbieden.

Ik vraag me ook af in hoeverre KPN verplicht is om die blokkering van hun devices af te halen na een bepaalde tijd. Het lijkt immers heel erg op het simlocked GSM principe en daar zijn de aanbieders ook verplicht om de lock te verwijderen na een jaar.

Volgens mij heeft KPN geen blokkering op hun hardware zitten.
Je kan deze apperaten ook meenemen over de grens en daar naar free to air uitzendingen kijken.
Nee, ik ben het helemaal met je eens. De arogantie van UPC om niet een standaard te kiezen die breed verkrijgbaar is is ook voor mij de reden waarom ik voor KPN heb gekozen. Ook ik zit in UPC gebied.

quote:
KroeT schreef op zondag 17 september 2006 @ 10:28:
Tuuuurlijk, nóg later. Ik snap niet dat de overheid denkt dat het zoveel fucking werk is om even naar de winkel te wandelen voor een ontvanger. Ze blijven uitstellen en uitstellen...
Goed, nu iig een definitieve datum. Mooi om te weten.
Dat wordt ze aangepraat door de kabel maatschappijen die niet willen dat KPN/DIgitenne die bandbreedte kan gaan inzetten om in het hele land een volledige dienstverlening via dvb-t te gaan geven ;-)

quote:
Oceria schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 14:08:
[...]

Er zijn twee verschillende driver pakketten, heb je beide geprobeerd? EEn paar pagina's terug vertelde iemand dat hij de twinham goed werkend onder MP had, alleen de stabiliteit liet nog wat te wensen over, maar dat was met drivers van voor februari 2006 en ondertussen zijn er nieuwe drivers (zowel voor XP als voor MCE) uitgekomen.

LOL, met de oude 1.0.1.9 werkt het nog slechter, nu krijg ik echt alleen maar free-to-air terwijl My-Theatre daar ook al volledig mee werkt.
Bah, met de herinstallatie van die 1.0.2.4 drivers werkt MP nu helemaal niet meer goed :(
Kan nu alleen nog maar Free channels ontvangen zucht.

LOL, het kanaal dat ik het laatst met MyTheatre heb gekeken werkt onder MP, en alle free to air.
Blijkbaar heeft hij veel moeite met de CI.

IR (baboon :P)

quote:
Kaoh schreef op maandag 18 september 2006 @ 23:23:
[...]

Volgens mij heeft KPN geen blokkering op hun hardware zitten.
Je kan deze apperaten ook meenemen over de grens en daar naar free to air uitzendingen kijken.
Nee, ik ben het helemaal met je eens. De arogantie van UPC om niet een standaard te kiezen die breed verkrijgbaar is is ook voor mij de reden waarom ik voor KPN heb gekozen. Ook ik zit in UPC gebied.

Zelfde reden voor mij dus. Ik woon in een stad waar ook UPC is (Almere)... alleen heb ik nu een paar jaar geen kabel omdat ik in een tijdelijke starterswoning woon.

Maar wat mij betreft komt er ook nooit meer kabel in huis. Ik ben nu ondertussen gewend aan Digitenne/KPN, waar gelukkig nu ook steeds meer hardware voor beschikbaar komt. En waar ik inderdaad gewoon naar hartelust mee kan experimenteren en zelf m'n ontvangst-hardware kiezen. In een evt. volgende woning zou ik een nog grotere voorkeur geven aan schotel.

Nee, UPC heeft het mooi verknald. Hadden ze gewoon gebruik gemaakt van een open standaard, dan was misschien de apparatuur en de werking ervan ook niet zo complex geweest, had het beter gedraaid en waren er minder mensen die zich beperkt voelen in hun mogelijkheden om het te gebruiken.

Af en toe vraag ik me af of UPC ooit wel eens iets goeds kan leveren... :7

What to do if you can't think of a cool signature? :{

Sinds vandaag zie ik ook een info 2 en een info 3 kanaal. Deze zijn beide gecodeerd en niet met de huidige "rechten"op mijn kpn kaartje te kijken, misschien moet er voor het voetbal dus toch bijbetaald worden.....

Xbox'r !!!

quote:
joop99 schreef op woensdag 20 september 2006 @ 20:47:
Sinds vandaag zie ik ook een info 2 en een info 3 kanaal. Deze zijn beide gecodeerd en niet met de huidige "rechten"op mijn kpn kaartje te kijken, misschien moet er voor het voetbal dus toch bijbetaald worden.....
Wat dacht jij dan ? Dat Versatel zomaar zijn(haar?) enorme miljoenen investering 'gratis' aan de KPN/Digitenne klanten aanbiedt 8)7
quote:
fulgore schreef op woensdag 20 september 2006 @ 22:51:
[...]

Wat dacht jij dan ? Dat Versatel zomaar zijn(haar?) enorme miljoenen investering 'gratis' aan de KPN/Digitenne klanten aanbiedt 8)7
Dat zowiezo niet. Wel dat KPN een investering doet om meer klanten te trekken! :) De prijs wordt (van wat ik heb gelezen her en der) hetzelfde als die van een normaal abonnement. Dat zit je totaal op iets van 15 á 16 euro.

quote:
fulgore schreef op woensdag 20 september 2006 @ 22:51:
[...]

Ik had ook niet verwacht dat het gratis zou zijn(al was dat wel leuk geweest), het was meer dat het feit dat deze kanalen nu gecodeerd zijn eigenlijk al aangeeft dat er een extra abbonement voor afgesloten moet worden. Ik ben benieuwd hoe ze qua prijs gaan zitten, het is toch een markt waarop KPN zich zal moeten binnenvechten en ik had me ook voor kunnen stellen dat ze de gok hadden kunnen nemen om het bestaande abbonement een paar euro te verhogen en iedereen voetbal te geven(het is een unique selling point t.o.v. de kabel).

joop99 wijzigde dit bericht 21-09-2006 13:10 (17%)

quote:
joop99 schreef op donderdag 21 september 2006 @ 13:07:
ik had me ook voor kunnen stellen dat ze de gok hadden kunnen nemen om het bestaande abbonement een paar euro te verhogen en iedereen voetbal te geven(het is een unique selling point t.o.v. de kabel).
Daar had ik in het geheel niet blij mee geweest en ik denk velen met mij. Zo'n WK kanaal is best even leuk, maar als voetbal geld gaat kosten haak ik af. Als ze het abo voor iedereen zouden verhogen om er voetbal bij te leveren zou ik toch wel aan de telefoon hangen om uitleg te eisen, een tweede jaar abo zal er dan waarschijnlijk niet in zitten.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!"
- Steun Mepukori, gebruik geen DRM!

IR (baboon :P)

Het meest jammere aan het feit dat die voetbalzenders er nu bij komen vind ik eigenlijk dat we extra bandbreedte voor de andere zenders nu wel kunnen gaan vergeten.

Ik mag toch hopen dat ze hier nog eens wat aan gaan doen als DVB-T straks landelijk uitgerold wordt.

What to do if you can't think of a cool signature? :{

quote:
Eymey schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 08:27:
Het meest jammere aan het feit dat die voetbalzenders er nu bij komen vind ik eigenlijk dat we extra bandbreedte voor de andere zenders nu wel kunnen gaan vergeten.

Ik mag toch hopen dat ze hier nog eens wat aan gaan doen als DVB-T straks landelijk uitgerold wordt.

Is hier misschien iemand die al enig zicht heeft op wanneer men overstapt naar MPEG-4?
Ik neem aan dat je dan ook nieuwe decoders nodig hebt... Graag zou ik een indicatie hebben voordat ik een PVR aanschaf :)

quote:
whiteguy schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 11:40:
[...]

Is hier misschien iemand die al enig zicht heeft op wanneer men overstapt naar MPEG-4?
Ik neem aan dat je dan ook nieuwe decoders nodig hebt... Graag zou ik een indicatie hebben voordat ik een PVR aanschaf :)

Dat is onbekend. Wat wel bekend is dat KPN een deal heeft gesloten met een bedrijf hierover. Dat is puur hardware gerelateerd. En dan hardware voor in de zendmasten.

Om een indicatie af te geven per wanneer MPEG4 beschikbaar is (puur op eigen gevoel en ideeën). KPN gaat eerst landelijke dekking regelen voor DVB-T. Dat is er nog niet en is noodzakelijk voor de overschakeling van analoog naar digitaal. Dat zal ergens begin volgend jaar afgerond zijn. Met die overschakeling komt wat bandbreedte uit, die zal gebruikt worden voor of kwaliteitsverbetering van het signaal (minder compressie) of meer zenders (dit zal voorkeur KPN hebben verwacht ik, in verband met commerciele mogelijkheden).

Willen ze MPEG4 gaan aanbieden zullen alle zendmasten in het land voorzien moeten worden van nieuwe hardware. Dat is dus nog een flinke klus. Dan zal er eerst een testperiode plaatsvinden, daarna wellicht landelijke uitrol gefaseerd. Waarbij eerst MPEG2 en MPEG4 naast elkaar draaien. Vervolgens de volledige overstap naar MPEG4 met alle voordelen.

Voorlopig dus nog geen MPEG4 verwacht ik. Dat lijkt me zelfs heel sterk. Al is het alleen maar omdat iedereen nu MPEG2 tuners heeft. Gezien de overstap van analoog naar digitaal geen politiek verstandige zet om dit op korte termijn te doen!

Daarnaast spelen nog veel organisatorische aspecten. Denk daarbij aan de oprichting van KPN Broadcasting (zo heet dat geloof ik) met daarin Nozema Services, Digitenne en Mine TV. De eerste twee partijen zijn overgenomen of deels overgenomen. Die twee zullen volledig KPN moeten worden op korte termijn. Digitenne zal als zelfstandig merk verdwijnen naast KPN en dit zal iets als "Digitenne van KPN" gaan heten. Vervolgens is het de vraag in hoeverre Mine TV een hogere prioriteit zal krijgen. De commerciele mogelijkheden voor KPN zijn daarbij hoger als die van TV via DVB-T.

De aanschaf van een MPEG2 PVR kan zeker geen kwaad. Zelfs een aanrader, geweldige apparaten zijn het! Nu helemaal, omdat de Topfield's in de aanbieding zijn bij KPN.

Oh ja, vergeet ik helemaal te melden dat DVB-H er ook nog aankomt of al is. Das Digitenne via de lucht zeg maar....

quote:
whiteguy schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 11:40:
[...]

En nog wat informatie hierover op internet:

http://www.ad.nl/economie/article475847.ece
http://www.planet.nl/planet/show/id=118880/contentid=732882
http://www.harmonicinc.com/ah_press_release_text.cfm?ID=615
http://alldigital.smartem...L.asp?mId=8F&uId=16F5

Ik heb sinds gisteravond op 1 van mijn samsung kastje last van enorme "ruis". De audio komt goed door maar het beeld is helemaal fucked up, groene horizontale strepen die lopen over het beeld. Aan en uit zetten van het samsung kastje brengt geen verschil. Aangezien de andere ontvanger wel beeld geeft vermoedt ik dat er iets is met de decoder en niet met het ontvangst. Is er iemand met vergelijkbare ervaring? Moet ik KPN gaan bellen? Suggesties welkom.

Leer .net in 3 maanden bij de beste IT werkgever van NL
Nieuwsgierig? Je weet me te vinden...
Flickr

quote:
whiteguy schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 12:48:
[...]

Dat artikel van tevolutie is niet echt hoopgevend.. 'de migratie zal waarschijnlijk voor het eind van het jaar plaatsvinden' :/

En tot die tijd proberen ze nog heel veel van die "oude tuners" te slijten terwijl je ze binnen 2 jaar niet meer kunt gebruiken!! Nu ook dat aanbod voor 99 EUR een PVR (mooie aanbieding) jammer dat ie dan niet meer te gebruiken is.

Zijn er NU al geen tuner op de markt die zowel MPEG2 als MPEG4 aankunnen icm KPN TV??

quote:
Pauluz schreef op maandag 18 september 2006 @ 12:51:
Al de 2 topics doorneemt dan kom je vaak genoeg tegen dat KPN digitenne (op dit moment) nog steeds geen aanrader is voor LCD Tv's . Ik heb zelf 40 " tv + Topfield 160GB. Op mn 32 CRT heb ik veel beter beeld dan kabel (analoog) maar ja.. wat je hier ook veel leest... de bandbreedte per kanaal is te beperkt.

Met WK voetbal was 't beeld veel beter.

Ik de gok gewaagd en de Topfield PVR gekocht. Die is nu in de aanbieding bij KPN. Tot mijn grote verbazing heb ik nu prachtig beeld op mijn 80 cm LCD scherm van Philips. Ook springt de LCD automatisch op het juist beeldformaat. Echt geweldig! Met de Samsung tuners (zowel PVR als single) had ik op mijn LCD altijd een soort van "glazig beeld". Dat is helemaal weg met de Topfield.

p.s. Ik heb wel goede vergulden scart kabels gebruikt.

Reg. datum: 23 september 2006

Hey,

Ik heb dus al iets van twee jaar Digitale TV van KPN, nooit problemen gehad ofzo.
Maargoed, sinds iets van twee weken doet het raar.
Zappen naar een andere zender duurt iets van 7 seconden(voorheen 3 seconden) en het menu van KPN is verdwenen. Bijvoorbeeld, als ik het volume harder zet, komt er normaal een balkje waar je kan zien hoe hard het al staat, dat is er nu dus niet meer.
Datzelfde geldt voor het switchen van zender, normaal komt er dan zown blauw balkje met de Zender + het programma dat nu draait. Voorderest kan ik zo vaak ik wil op mijn afstandsbediening drukken op bijvoorbeeld Teletekst, maar er gebeurt niets.. geldt ook voor de MEESTE andere knopjes op volume en zender veranderen na..

Het zou dus aan de afstandsbediening kunnen liggen, maar als ik op bijv. teletekst knopje drukt, dan verschijnt er wel zo'n rood stipje op de Samsung recorder, wat betekent dat er wel contact is..

Hopelijk kan iemand mij helpen, bij voorbaat dank.

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Asclepius

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Asclepius

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws