Hoofdcategorieën
Topicacties

Het grote Digitenne/KPN Digitale TV (DVB-T) topic deel 2

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 45 46 47 48 last

Nieuw Topic
je wéét toch

Ik zie hier vaak dezelfde vraag voorbij komen waar maar geen antwoord op komt.. en laat ik nou zelf ook met die vraag zitten :)

Gisteren een LCD TV gekocht en ben toch wel erg geschrokken van de kwaliteit van het tv signaal. Op de oude trinitron was daar niks van te zien, maar dit vind ik echt te slecht voor woorden. Ik heb het samsung kastje met de standaard ontvanger en vraag me nu eigenlijk af wat ik het beste kan doen. Heeft het zin om een andere ontvanger of antenne aan te schaffen of blijft het dan slecht? En als het niet beter wordt dan dit (veel compressie in het beeld), wat is dan het alternatief?

Leer .net in 3 maanden bij de beste IT werkgever van NL
Nieuwsgierig? Je weet me te vinden...
Flickr

Reg. datum: 02 januari 2006

quote:
DeFeCt schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 08:47:
Ik zie hier vaak dezelfde vraag voorbij komen waar maar geen antwoord op komt.. en laat ik nou zelf ook met die vraag zitten :)

Gisteren een LCD TV gekocht en ben toch wel erg geschrokken van de kwaliteit van het tv signaal. Op de oude trinitron was daar niks van te zien, maar dit vind ik echt te slecht voor woorden. Ik heb het samsung kastje met de standaard ontvanger en vraag me nu eigenlijk af wat ik het beste kan doen. Heeft het zin om een andere ontvanger of antenne aan te schaffen of blijft het dan slecht? En als het niet beter wordt dan dit (veel compressie in het beeld), wat is dan het alternatief?

Ik heb vorige week een LCD TV van Philips gekocht. De kwaliteit van KPN Digitale TV i.c.m. een LCD TV is schrikbarend slecht. Op een CRT is daar weinig van te zien. Ik heb met de kabel via UPC (wel met een versterker op de wandcontactdoos) een zeer goed strak beeld, vele malen beter als KPN Digitale TV. Met UPC Digitale TV heb ik echt prachtig beeld.

Er zit teveel compressie op het signaal. Dit is gedaan om meer zenders door de beperkte ruimte te sturen. Op den duur zal dit verbeteren als men overstapt naar MPEG4. Op korte termijn zal daar geen verandering in komen.

Voor mijzelf is het nu wel duidelijk. Ik ga KPN opzeggen en stap definitief over (of terug, het is maar hoe je het ziet) naar de kabel van UPC en hou daarnaast UPC Digitale TV erbij voor de vele zenders.

Reg. datum: 12 juni 2002

Heb al diverse topic doorgenomen maar ben er nog steeds niet uit of onderstaande gaat werken of niet.

Ik ben van plan digitenne incl. single tuner KPN aan te schaffen incl smartcard. Kan ik deze dan via coax aansluiten op mijn TV kaart en dan (via de tuner zappend) gebruik maken van digitenne? In de tuner zit de smartcard reader dus het lijkt me dat het niet meer is dan op de TV kaart het "digitenne" kanaal instellen en dan de tuner + afstandbediening gebruiken om te zappen.

Polifinario!
Reg. datum: 06 januari 2001

@IP_TV:

Ja, dat kan.

Peace is not simply the absence of war. || American beer is like sex in a canoe, it's fucking close to water.

I've been in between....

quote:
simsim schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 17:01:
[...]

Nee dat is juist het makkelijke, je hebt maar 1 ding nodig en dat is eejn beschikbare Firewire aansluiting. En wie denkt dat ik hier zelf iets te pluggen heb ...geen idee waar dat idee vandaan komt. Maar ik heb zelf slechte ervaringen met de TwinHan kaart die ik dus ook voor de FloppyDTV heb ingeruilt. Ik ben er tevreden mee en voor ervaringen van anderen raad ik iedereen aan de het forum van MediaPortal of va TV Central (Sceneo) te lezen. Dan weet je ook genoeg.
Dat is dus nog een nadeel van de floppyDTV: niet iedereen heeft een firewire poort (ik niet iig). Welke problemen had jij met de Twinham Tuners?

Oceria doesn't know where this repeatbutton -repeatbutton is...
All systems are GO!
Welkom in het ziekenhuis!

je wéét toch

quote:
sioux1978 schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 14:51:
[...]
Voor mijzelf is het nu wel duidelijk. Ik ga KPN opzeggen en stap definitief over (of terug, het is maar hoe je het ziet) naar de kabel van UPC en hou daarnaast UPC Digitale TV erbij voor de vele zenders.

Helaas is UPC voor mij volgens mij geen optie (Alphen a/d Rijn).. Weet iemand of het signaal van Casema vergelijkbaar is? Of dat (digitale) schotel televisie misschien een goed alternatief is?

Je geeft een hoop geld uit aan een tv om vervolgens tot de conclusie te komen dat dat digitenne helemaal niet zo geweldig is... ik sta er echt van te kijken..

Flickr

Reg. datum: 26 augustus 2005

quote:
DeFeCt schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 22:10:
[...]Je geeft een hoop geld uit aan een tv om vervolgens tot de conclusie te komen dat dat digitenne helemaal niet zo geweldig is... ik sta er echt van te kijken..

Dat was toch al tijden bekend...

Digitenne/KPN werkt gewoon met zeer zware compressie en ook nog lagere resolutie.
Leuk voor op de camping maar meer ook niet.

DVD.NL:Digitenne nader bekeken

Sony TRV120-D8 DV, 3x PVR-150MCE, Humax IR-Fox-C, 2x Siemens M750 PVR, TechnoTrend CT-3650CI/C-1501

The future is not set
Reg. datum: 24 januari 2000

quote:
The_Doman schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 00:23:
[...]

Digitenne/KPN werkt gewoon met zeer zware compressie en ook nog lagere resolutie.

Leuk, kom jij ff met een test uit 2004!

En ik denk dat er in NL niet een betere stream was van het WK dan op de 2006 digitenne breedbeeldkanaal.

Het beeld is voor mij gewoon prima te doen, op een aantal onbelangrijkere kanalen idd blokjes vorming, maar die heb ik ook op de kabel (discovery ziet er op digitenne beter uit dan op de kabel in Schiedam).

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The price of freedom is eternal vigilance

Reg. datum: 26 augustus 2005

quote:
MeNTaL_TO schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 01:21:
[...]
Leuk, kom jij ff met een test uit 2004!

En ik denk dat er in NL niet een betere stream was van het WK dan op de 2006 digitenne breedbeeldkanaal.

Dacht je nu echt dat de beeldkwaliteit beter was geworden?
En voor die (inderdaad uitstekende) WK stream moesten dus andere kanalen uitgschakeld worden om genoeg bandbreedte beschikbaar te hebben.
Nu na het WK zit je dus weer op de "normale" lage kwaliteit...

Sony TRV120-D8 DV, 3x PVR-150MCE, Humax IR-Fox-C, 2x Siemens M750 PVR, TechnoTrend CT-3650CI/C-1501

The future is not set
Reg. datum: 24 januari 2000

quote:
The_Doman schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 01:42:
[...]

Dacht je nu echt dat de beeldkwaliteit beter was geworden?
En voor die (inderdaad uitstekende) WK stream moesten dus andere kanalen uitgschakeld worden om genoeg bandbreedte beschikbaar te hebben.
Nu na het WK zit je dus weer op de "normale" lage kwaliteit...

Ik weet niet waar je deze info vandaan hebt, maar er klopt iig niet veel van.
Het WK kanaal kwam op de plaats van de 3 canal+ (film1(+1) en sport1) kanalen die niet meer doorgegeven mochten worden van UPC.
En ja de streams zijn beter geworden door een betere verdeling, alleen spice is nog steeds erg slecht, maar dat is een kanaal waar in nauwelijks naar kijk.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The price of freedom is eternal vigilance

Polifinario!
Reg. datum: 06 januari 2001

Het vervelende is dat de frequentie waarop Spice zit het beste doorkomt hier. Discovery kan ik bijvoorbeeld bijna nooit kijken vanwege de slechte ontvangst. Maar ja... randgebied. Eigen schuld :)

Peace is not simply the absence of war. || American beer is like sex in a canoe, it's fucking close to water.

IR (baboon :P)
Reg. datum: 07 februari 2000

Goed, ook even mijn steentje bijdragen in dit topic, vanwege enkele ervaringen met hetgeen hier de afgelopen pagina's besproken is :)

Beeldkwaliteit: Op de TV (83 cm. sony, 4:3, geen 100 hz.) acceptabel, wat rustiger dan een analoog kabel signaal, wel wat minder 'natuurlijk' (compressie zie je dus toch wel). Verder kan ik me inderdaad voorstellen dat het er belabberd uit ziet op een LCD-tv, plasma of beamer. Op mijn pc ziet het beeld er ook verre van mooi uit als ik hem beeldvullend zet... in een windows van 352x288 ofzo is het scherp (duh :D ).

Voor wat betreft oplossingen om het op de PC te gebruiken:
Ik heb inmiddels alweer meer dan een half jaar de veel besproken Twinhan DTV TER CI (met Conax module). Mijn ervaringen toen ik hem net had:

- Digitenne/KPN kaart in de CAM, met behulp van de bijgeleverde software en WDM-drivers van Twinhan.... Werkte, niet meer dan dat. De software wilde nogaleens crashen en was niet erg stabiel, met name als ik wilde gaan opnemen. Dit kwam deels ook door het slechte signaal van de standaard kpn-antenne, met power-inserter ervoor.

- Mediaportal met de BDA- (universele drivers) van Twinhan: Werkte aardig. Ook programma's als MyTheatre en ProgDVB werkten wel redelijk. Toch nog steeds té instabiel.

- Tegenwoordig schijnt Twinhan drivers te hebben waarmee de kaart ook goed samen werkt met MCE... ZELFS de gecodeerde kanalen (afhandeling van het aansturen van de CAM wordt door de drivers gedaan, heeft MCE niks meer mee te maken).

Ik gebruik de kaart echter niet meer onder windows. Ik heb hem sinds een paar maanden in een Linux machine zitten, in combinatie met de video opneem-server "VDR". Dit is geen MCE-achtig programma zoals Mediaportal of MythTV. Het is een harddisk-recorder met on-screen menu interface en mogelijkheden om te streamen naar clients of andere VDR-machines.

Onder Linux heeft het gebruik van het CI-slot met CAM-module ook haken en ogen:
- Het CI-slot op de Twinhan maakt gebruik van een nieuwe software-interface (High Level). de DVB-drivers onder Linux ondersteunen deze interface al wel, maar de meeste DVB-software onder Linux nog niet. Deze zijn allemaal nog ingericht op de low-level CI interfaces van met name DVB-S kaarten.

Hoe maak ik voor mijn VDR-machine dan toch gebruik van de gecodeerde kanalen? Ik gebruik een soft-cam plugin voor VDR, met een zogenaamde 'card-server' (in de dreambox wereld heel bekend). Ik heb hiertoe een Phoenix cardreader aan een seriele poort hangen, waar m'n Digitenne kaart in zit. Werkt perfect, zelfs om meerdere zenders op 1 'transponder' tegelijk te decoderen :9~

En tsja... een analoge tv-kaart, eventueel met Infrarood-stuurmodule en daar je gewone ontvanger op aansluiten werkt natuurlijk ook, maar het klinkt gewoon 'stom'...... Een digitaal signaal middels je tuner omzetten naar analoog, om het vervolgens door je tv-kaart weer naar digitaal om te laten zetten :X

What to do if you can't think of a cool signature? :{

Overigens vind ik het wel erg netjes dat straks bij de omschakeling van analoog naar digitaal Nederland 1, 2 en 3 alsnog FTA worden.

Ik zat me er al aardig over op te winden dat dit bijna overal in Europa gebeurt, terwijl Nederland weer het buitenbeentje moest worden. En het was ook behoorlijk zinloos, want KPN wordt op kosten gejaagd ( Smartcards opsturen, decoders certificeren, etc.).... de consument wordt extra op kosten gejaagd (een FTA receiver is veel goedkoper dan een receiver met een Conax-gecertificeerd kaart-slot), en de DVB-T usbstick die KPN op een gegeven moment durfde aan te bieden kán nieteens met gecodeerde kanalen werken.

Maar goed, gelukkig is een aantal mensen dus toch verstandig geworden ;)

I've been in between....

quote:

Kijk, dat is info waar we wat aan hebben.

Toch zie ik hier een beetje een discrepantie: iemand anders schreef eerder dat de twinhan het eigenlijk best goed deed. Welke software versie heb jij gebruikt?

Daarnaast zijn er nu twee verschillende kaarten:
De 3030 (Mantis) en de 3040, welke heb jij gebruikt? De 3030 mantis claimt overigens inderdaad MCE compatible te zijn (niet gecertificeerd overigens!).

Oceria doesn't know where this repeatbutton -repeatbutton is...
All systems are GO!
Welkom in het ziekenhuis!

quote:
Oceria schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 14:06:
[...]

Kijk, dat is info waar we wat aan hebben.

Toch zie ik hier een beetje een discrepantie: iemand anders schreef eerder dat de twinhan het eigenlijk best goed deed. Welke software versie heb jij gebruikt?

Daarnaast zijn er nu twee verschillende kaarten:
De 3030 (Mantis) en de 3040, welke heb jij gebruikt? De 3030 mantis claimt overigens inderdaad MCE compatible te zijn (niet gecertificeerd overigens!).

Hij doet het eigenlijk ook best goed, alleen heb ik hem in Linux dus stabieler :D. En onder windows zijn er ook best opnamen gelukt of hele avonden overheen gegaan dat ik rustig tv kon kijken (toen ik 'm nog in een windows-bak had) maar je moest er niet al te veel mee switchen e.d.. Verder vond ik hem met de bda-drivers dus stabieler. De software versies weet ik niet meer zo..... iig degene die rond januari/februari actueel waren.

Welke versie ik gebruik.... zou ik eens ergens moeten nakijken. Ik ben nu echter niet thuis. In ieder geval dezelfde satshop-versie als waar hier paar keer naar gelinked is :)

Sigur Ros FTW
Reg. datum: 13 oktober 2000

dus die ene met een geintegreerd CI slot. Ik snap nog weinig van dat low lvl high lvl verhaal maar ik ga ff verder lezen. Ik denk dat ik sowieso f fafwacht hoe mijn digitale tv eruit ziet op mijn nieuwe LCD tv.

CCSP/CCIP/CCIE #21235
Vroeger was alles beter en kon je uit de sloot drinken...
vroeger ging je dood op je 40e

quote:
TrailBlazer schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 17:34:
dus die ene met een geintegreerd CI slot. Ik snap nog weinig van dat low lvl high lvl verhaal maar ik ga ff verder lezen. Ik denk dat ik sowieso f fafwacht hoe mijn digitale tv eruit ziet op mijn nieuwe LCD tv.

Ja.... of dat wil zeggen, die van mij heeft een aparte dummy-pci kaart erbij met het slot erop.... de kaart wordt met een flatcable met de DTV kaart verbonden.

Dat HL/LL verhaal had er geloof ik mee te maken dat bij de oude low level standaard de software meer moest doen om ervoor te zorgen dat de CI/CAM z'n werk deed. Bij de HL standaard stuurt de software een paar commando's richting de CI/CAM en die doet voor de rest alles.

In ieder geval was er 1 tooltje die High-level ondersteunde (ca-zap). Ik moest dan bv als ik in een kDVB window tv wilde kijken eerst met kDVB (of dat KDE multimedia programma) naar de juiste zender zappen en dan nog dat za-zap tooltje er achteraan aanroepen (eenmalig) om de zender aan het decoderen te krijgen.

Let wel, dit was dus onder Linux :)

Sigur Ros FTW
Reg. datum: 13 oktober 2000

ik wil hem eigenlijk ook onder linux gaan gebruiken, ik ben al een tijdje op zoek naar info over die kaart icm linux maar weinig te vinden. Het lieft met mythtv maar dat lijkt heel moeilijk te worden als ik het zo hoor :(

CCSP/CCIP/CCIE #21235
Vroeger was alles beter en kon je uit de sloot drinken...
vroeger ging je dood op je 40e

Reg. datum: 17 januari 2003

quote:
Oceria schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 18:58:
[...]

Dat is dus nog een nadeel van de floppyDTV: niet iedereen heeft een firewire poort (ik niet iig). Welke problemen had jij met de Twinham Tuners?

Ik had problemen met freezes en ook was windows regelmatig van slag en kon de kaart niet meer herkennen. Ik heb al vele jaren pc's in elkaar gezet en upgrades gedaan maar om hierna de nodige BDA drivers opnieuw te installeren zodat XP de kaart wel weer zag was een crime. Was meer trial and error dan dat er een logica te ontdekken viel. Zodra de kaart weer werkte ging het wel weer even een tijdje goed al bleef zappen ultra traag. Ook viel de cam herkenning (nodig voor de smartcard) regelmatig weg maar dat was gelukkig wel simpel met een herstart op te lossen...alhoewel natuurlijk wel vervelend als je net naar een spannende voetbalwedstrijd zit te kijken ofzo.
Al dat soort zaken helemaal geen last van met FloppyDTV, maar inderdaad je hebt dan wel firewire nodig. Maar dat zal het probleem niet mogen zijn, als al niet standaard dan voor weinig een pci kaartje gekocht lijkt me.

quote:
TrailBlazer schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 18:38:
ik wil hem eigenlijk ook onder linux gaan gebruiken, ik ben al een tijdje op zoek naar info over die kaart icm linux maar weinig te vinden. Het lieft met mythtv maar dat lijkt heel moeilijk te worden als ik het zo hoor :(

Voor zover ik me kan herinneren uit google-werk naar VDR icm. de Twinhan/CI, waarbij ik ook vaak op MythTV stuitte, had iemand daar al wel een patch voor gemaakt zodat ie met HLCI om ging.

Helaas was MythTV niet mijn doel.... ik volg MythTV al enkele jaren maar interface, ookal best gelikt, wordt maar niet geperfectioneerd (te veel ruwe kantjes, teksten die uit hun ruimte lopen, etc.)... de ontwikkelaar schijnt arrogant te zijn en zich met de verkeerde prioriteiten bezig te houden, etc.

je wéét toch

quote:
The_Doman schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 00:23:
[...]

Bij mij was het in ieder geval niet bekend en op mijn oude Trinitron bak was ik best tevreden over de kwaliteit. Nu we zijn overgestapt ben ik me er maar weer eens in gaan verdiepen wat de mogelijkheden zijn om dit op te lossen dus vandaar... Als het de bandbreedte is maakt een andere antenne ook niks uit neem ik aan? Zou schotel wel een beter signaal leveren of zit je hier met hetzelfde bandbreedte probleem?

Flickr

quote:
DeFeCt schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 10:53:
[...]

Bij mij was het in ieder geval niet bekend en op mijn oude Trinitron bak was ik best tevreden over de kwaliteit. Nu we zijn overgestapt ben ik me er maar weer eens in gaan verdiepen wat de mogelijkheden zijn om dit op te lossen dus vandaar... Als het de bandbreedte is maakt een andere antenne ook niks uit neem ik aan? Zou schotel wel een beter signaal leveren of zit je hier met hetzelfde bandbreedte probleem?
Volgens mij heeft schotel wel de volledige resolutie en een veeeeel hogere bandbreedte. In ieder geval is in mijn ogen de kwaliteit stukken beter dan die van DVB-T. Het is dat ik geen schotel kan/mag ophangen.

Reg. datum: 30 augustus 2006

In plaats van de aanschaf van een tweede digitale tuner van KPN voor een TV op de slaapkamer, wil ik proberen digitale TV van KPN te ontvangen via mijn computer (19 inch TfT (dell), GeForce 6800 256MB). Mijn ontvangst in de huiskamer is prima (alleen storingen bij brommers), dus ik verwacht geen problemen met de ontvangst in de slaapkamer. Ik heb begrepen dat het aanschaffen van de volgende apparatuur voldoende moet zijn:
  • Twinhan DTV TER-CI (Mantis) digitale TVI PCI kaart (E140)
  • Technisat Technicam CX Conax CI module (E60)
  • Technisat Super DigiTenne (antenne) (E30) / DVB-T Power Inserter (E15)
  • Extra KPN smartcard (E15)

Heeft iemand ervaring met exact een gelijke configuratie? Welke software kan ik het beste gebruiken (MediaPortal, Welltonway)?

Mijn grootste vraag is: Is deze configuratie kwalitatief gelijkwaardig aan een nieuwe TV plus extra tuner (prijs ongeveer gelijk)?

Reg. datum: 05 mei 2003

quote:
Eymey schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 11:45:
[...]

Volgens mij heeft schotel wel de volledige resolutie en een veeeeel hogere bandbreedte. In ieder geval is in mijn ogen de kwaliteit stukken beter dan die van DVB-T. Het is dat ik geen schotel kan/mag ophangen.

Klopt helemaal: Bandbreedte van een kanaal op de schotel bedraagt 10 Mbit(!)
Een zender mag hier uiteraard onder gaan zitten, wat men dan ook vaak doet. Enkel bij Live-uitzendigen op NL kanalen en bij de BBC haalt men de volledige bandbreedte. Zenders uit arabische landen en het oostblok komen meestal niet verder dan 2 Mbit, soms zelfs nog lager.Het gemiddelde op de schotel ligt zo rond de 4-6 Mbit.

Je kunt overigens wel een schotel binnenshuis ophangen: Voor de astra is 45 cm diameter al voldoende en tegenwoordig bestaan er platte schotels:
http://www.satellietshop.com/images/shop/product/4cc5c243a681447e215afe2fd8b47370.gif
Die kun je makkelijk voor het raam hangen.. :)

poktor wijzigde dit bericht 30-08-2006 16:14 (12%)

je wéét toch

quote:
poktor schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 16:07:
[...]
Die kun je makkelijk voor het raam hangen.. :)

Ik zie schotels meestal redelijk onder een hoek tegen een huis hangen, omdat ze voor zover ik begrijp gericht zijn naar de sataliet, hoe ga je dit met een schotel achter een raam doen?

Mijn probleem is niet dat ik geen schotel op kan hangen, maar een vrouw heb die geen schotel wil hebben hangen :) Aan de andere kant was het eerste wat ze zei dat dat beeld van de digitenne zo lelijk was op onze nieuwe tv dus wie weet kan ik haar overtuigen...

Flickr

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 45 46 47 48 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: