Macro -> kleine DOF. Want? Hoe bedoel je dat? Ik denk dat ik je wel snap, maar het staat er nu een beetje raar.quote:Toff schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 01:40:
@Imagine/The Alchemist:
Macro -> kleine DOF. Tele -> kleine DOF. Macro + Tele -> heel kleine DOF.
Als je dan ook nog eens extenders en tussenringen gaat gebruiken, dan maak je het jezelf wel heel erg moeilijk.
Ik vind het vaak moeilijk om bijvoorbeeld vlinders in de vrije natuur dichtgenoeg te naderen om een fijne macro te schieten. Een 180mm (+ eventueel extenders) zou dat probleem op kunnen lossen, maar een "beetje" compactcam schiet probleemloos betere macro's, door de prettiger verhouding brandpuntsafstand/sensorgrootte.
De moraal: Gebruik een extreme lens voor extreme omstandigheden, voor foto's die op geen andere manier te maken zijn, en gebruik een "normale" lens voor meer standaard foto's. Een bloem, die loopt niet weg en kan best met een 50mm objectief oid geschoten worden, waardoor de DOF wss prettiger komt te liggen.
Om korte sluitetijden te houden heb je een groot diafragma nodig. Als je dicht op je voorwerp gaat zitten, heb je bij een groot diafragma het probleem dat je DOF heel klein is. Dus moet je diafragma dichtgeknepen worden. Daardoor lopen de sluitertijden juist weer heel hard op.
Dat kun je soms opvangen met hogere ISO waarden, stabilisatie in lens/camera, monopod/tripod, flitsen.
ISO werkt in alle omstandigheden, geeft echter soms onacceptabele ruis.
Stabiliatie lost een deel van de bewegingen van de camera op, niet van een door de wind bewegend beestje.
Monopod/tripod maakt je erg inmobiel en list wederom het probleem van bewegende onderwerpen niet op.
Flitsen zal met wat aanpassingen moeten, ingebouwde flitsers werpen meestal een schaduw op het voorwerp doordat de lens in het lichtpad zit. Dus externe flitser met Omnibounce, softbox, of een echte macro ringflitser gebruiken. Persoonlijk houd ik niet zo van geflitste foto's, omdat je vaak kunt zien dat het licht uit 1 punt is gekomen door rare weerspiegelingen in druppen of ander reflectief materiaal. Er gaat niks boven lekker difuus zonlicht.
Het ligt een beetje voor de hand, maar voor macro heb je een macrolens nodig, of close-up lens, of tussenringen.
Een "normale" 50 mm lens (zoals de Canon f/1.8 of f/1.4) kan niet dichtbij genoeg focussen. De werkafstand + de vergroting zijn dan te weinig om echt over macro te kunnen spreken.
Mijn Canon 17-85 doet het iets beter omdat die net wat meer vergroting heeft. Voorbeeldtje van beestje achter glas.
De vaste 100 mm van mijn Canon 100 mm macro is ook iets wat af en toe knap frusterend is. Waarom is er geen goede betaalbare Canon macro zoom lens? Primes, lekker scherp, maar af en toe kan ik ze wel....... Soms heb je wat minder bewegingsruimte en is de vaste 100 mm toch wat minder. Voorbeeldtje, dat is dus een grote vlinder en om die helemaal op de foto te krijgen moet je dus op grote afstand gaan staan.
Arjan wil gewoon een 10-200 f/2.8 L IS USM Macro lens..... kan de rest de deur uit
Canon 20D & 30D - Canon 10-22/3.5-4.5 - Canon 17-85/4-5.6 IS - Canon 50/1.4 - Canon 60/2.8 Macro - Canon 100/2.8 Macro - Canon 70-200/2.8L IS - Canon 300/4L IS - Canon 1.4x II & 2.0x II extender- Canon grips - Canon 420EX/580EXII