martijn_tje schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 20:31:
[...]
L lenzen zijn helemaal niet voor iedereen ideaal (en anders wel voor lang niet voor een ieders geldbuidel).
En wil je echt kwaliteit kijk dan naar Minolta / Sony G lenzen.
En de rest van je reactie staat dus helemaal nergens op.voor een hobbyist is het in veel gevallen helemaal niet nodig (anders wel helemaal niet te verantwoorden of op te brengen) om een 400+ euro flitser en een 1100 euro lens te hebben. Ook is de hele schreeuwerigheid met dikgedrukte tekst en veel uitroeprekens helemaal nergens voor nodig. Zonder al die tamtam en laagdunkendheid over alles wat geen rode randje heeft snappen we ook wel dat je blij ben met je lens.
Het is in de meeste gevallen het verstandigst om gewoon te beginnen met de kit. Of het nou een 350D, een 400D of een heel andere cam is maakt daar bij niks uit. De kitlens weegt en kost geen drol heeft op digitaal best een prettig bereik en kan altijd nog vervangen worden. Ook kan je met de kitlens nog best erg leuke resultaten halen, in iedergeval meer als leuk zat om bijvoorbeeld het eerste jaar mee vooruit te kunnen. Je merkt vanzelf tegen welke beperkingen je het meeste aan loopt. Daar leer je cam alleen maar beter van kennen.
8<
Ik heb in drie jaar tijd al heel wat camera's gehad. Van een 1,0 Mp kodak, via een ixus II naar een powershot g6 en nu de eos 350D.
Eerst de eos als kit met een 18-125 sigma (destijds voor een meerprijs van nog geen 200 euro).
Door wat werk wat bekende van me te zien kregen raakte ik in de bruidsreportage wereld en wordt vaak gevraagd voor dat soort werk. Ja met een eos 350D (wordt wel tijd voor een andere). Eerst deed ik dat met de sigma lens (18-125). En met alle respect onder omstandigheden met veel licht en tijd om scherp te stellen is het best een aardige lens. Moet je "snelle"foto's maken dan speelt de diafragma waarde wel degenlijk een rol. Het verschil tussen 2.8 en 5.6 aan diafragma waarde is groot. Het Bokeh, de sluitertijd bij f2.8 en bij gelijke isowaarde in omstandigheden waar het licht gering is merk je heel goed (Scheelt toch een paar stops). Een hobbyfotograaf val ik ook onder, die het geduld op kan brengen om te sparen zal me denk ik later gelijk geven. Tenminste mijn ervaring vanuit een ander die me dezelfde tip gaf
Overigens heb ik nooit gesuggereerd dat iemand hier geen mooie foto's maakt of er geen verstand van heeft, wel dat het kwaliteitsverschil er is. De L lens doet het gewoon prima onder alle omstandigheden.
Destijds kreeg ik de tip om de lens te kopen via een bekende. Spaar door tipte hij me. In zijn bezit 13 canon lensen varierend van een 50 mm prime 1.4 tot de duurste L lens. Uit zijn ervaring en na een aantal keren proberen en testen ( ik heb bijna alle lensen in het bereik geprobeerd) blijkt dit toch de fijnste lens te zijn. Ik heb niet gesuggereerd dat alle L lensen zo perfect zijn, alleen uit mijn ervaring de 24-70 2.8 L. De duurzaamste en tot nu toe erg prijsvaste lens denk ik ook.
Tweedehands in goed staat vind je de lenzen zelden onder de 900 euro.
Wat betreft het Bokeh van een 50mm 1.8 is mijn ervaring erg goed. Een aantal bruidsreportage mee gedaan totdat ik een 50mm 1.4 tweedehands (twee weken oud) kon kopen van iemand die hem ingeruild had omdat hij geld nodig had. de 50mm 1.8 nog bijna voor hetzelfde bedrag mogen inruilen.
.
[
Voor 0% gewijzigd door
Floor-is op 27-02-2007 22:18
]