Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05 00:25

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Anoniem: 132666 schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 19:37:
[...]

Ik heb me idd vergist, het is 3.8.. maar neemt hij dus effectief een diafragma van f3.8?
Hmmmm, geen idee :) Neem eens een foto op 28 mm en kijk wat er dan in de EXIF info staat, misschien staat daar wel 3.8

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 128699

mensen hier met een 350D ik heb jullie hulp nodig! ik wil een nieuwe camera aanschaffen en heb me oog laten vallen op de 350D of de 400D versie

maar is het echt zo erg dat mensen zeggen stel je wilt lenzen gaan vewisselen dat de 350D zo snel zoveel stof aanzuigt? bij die 400D zit hier een cleaner op.

of is dit dus echt een verkoper praatje "marketing" zodat je een duurder toestel aanschaft?

hoe zit dat in de praktijk met het lenzen verwisselen en de stof?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:47

breinonline

Are you afraid to be known?

Wat had je daar zelf al over gevonden? Dit komt al voorbij sinds de 10D volgens mij. De body's zijn beiden niet stofdicht en je zit met een groot gat als je wisselt. Als je dat echter slim doet: zo kort mogelijk het gat open laten, gat naar beneden richten, dan valt het echter reuze mee. En je moet natuurlijk niet in een zandstorm gaan wisselen :+

De sensor cleaner is best leuk, maar werkt alleen voor licht vuil. Als je zwaar aangekoekt vuil hebt dan mag je alsnog met een sensorbrush aan de slag. Een beetje marktingpraatje is het dus wel. Canon kon op dit punt ook gewoon niet meer achterblijven bij de concurrentie, of het nou echt werkt of niet.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBH
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

RBH

Ik heb wel een vraagje aan jullie, gewoon uit nieuwsgierigheid. In welke mode schieten jullie de foto's meestal? Hangt dat af van het weer of de omstandigheden waarin je schiet? Ik schiet tot nu toe nog het meeste met Av-mode.

Ben wel benieuwd naar eigenlijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBH
  • Nu online

RBH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBH
  • Nu online

RBH

Is dit topic ook bedoeld voor foto's? ;)

Zoja, a.u.b.:

Afbeeldingslocatie: http://img459.imageshack.us/img459/681/fotoeosnight1kw4.jpg

Sluitertijd: 25 sec.
Diafragma: F/5
ISO: 100

Gedaan: Horizon iets rechter gezet. Verkleind en gekadert.

Afbeeldingslocatie: http://img509.imageshack.us/img509/6783/fotoeosnight2jq8.jpg

Gedaan: Verkleind en gekadert.

Sluitertijd: 20 sec.
Diafragma: F/11

Afbeeldingslocatie: http://img459.imageshack.us/img459/8056/fotoeosnight3pj3.jpg

Gedaan: Gecropt, verkleind en gekadert.

Sluitertijd: 5 sec.
Diafragma: F/5,6

#4:
Afbeeldingslocatie: http://img400.imageshack.us/img400/2776/fotoeosnight4xc2.jpg

Gedaan: Gecropt, verkleind en gekadert.

Sluitertijd: 5 sec.
Diafragma: F/4,5
ISO: 400

------

Hoop dat het was is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-10-2024

Toff

FP ProMod
RBH schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 22:28:
Is dit topic ook bedoeld voor foto's? ;)
Een plaatje op zijn tijd is best leuk, maar ik denk eigenlijk dat er wel wat topicrelevantie moet zijn.
Wat maakt jouw foto's specifiek "350D"?
verder is door heel GOT de max breedte voor foto's 600px, dus dat zal hier ook wel van toepassing zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBH
  • Nu online

RBH

Toff schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 23:40:
[...]
Wat maakt jouw foto's specifiek "350D"?
Dat ze gemaakt zijn met een 350D? :? 8)7
Toff schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 23:40: verder is door heel GOT de max breedte voor foto's 600px, dus dat zal hier ook wel van toepassing zijn
Had even geen mogelijkheid om het nog meer te verkleinen. Wil wel links neerzetten hoor. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
RBH schreef op woensdag 08 november 2006 @ 16:23:
[...]

Dat ze gemaakt zijn met een 350D? :? 8)7

[...]

Had even geen mogelijkheid om het nog meer te verkleinen. Wil wel links neerzetten hoor. :)
In dat geval is het niet de bedoeling duzz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 110340

Toff schreef op woensdag 08 november 2006 @ 20:42:
[...]

Nergens voor nodig dit!

[ Voor 12% gewijzigd door Grrrrrene op 08-11-2006 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBH
  • Nu online

RBH

Toff schreef op woensdag 08 november 2006 @ 20:42:
[...]
:? Waarom zou het niet de bedoeling zijn, het is toch met de 350D gemaakt, dus IMO horen ze hier in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-05 18:46
RBH schreef op woensdag 08 november 2006 @ 21:02:Waarom zou het niet de bedoeling zijn, het is toch met de 350D gemaakt, dus IMO horen ze hier in dit topic.
Dus elke foto met een 350D gemaakt hoort hier thuis? Waarom is er een party fotografie topic, en is er uberhoubt heel FGS (Show-, test- & verzamelcases) met macro, portret, product, testcases, showcases week opdrachten enz.

Misschien dat je voor deze foto's beter een testcase had kunnen aanmaken. De topics in FGA gaan over het algemeen meer over hardware, en hoe te gebruiken om het zo maar te zeggen. Het pimp met me mooie foto's gedeeltje is duidelijk FGS.

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Af en toe mag je best een foto posten om aan te geven hoe goed een 350D is in [vul iets in] of dat hardware X werkt op een 350D en je daarmee een bepaald soort foto kunt maken, maar zomaar een hele serie posten is ook weer niet de bedoeling. Het gaat hier om de hardware, niet om show/testcases natuurlijk ;)

Overigens snap ik niet zo waarom je er zo hard tegenin gaat, aangezien je je post begint met "Is dit topic ook bedoeld voor foto's?". Vervolgens geeft iemand je daar antwoord op en geloof je hem niet 8)7

Hoe dan ook: chill ff allemaal, praat lekker verder over de 350D :*

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBH
  • Nu online

RBH

Overigens snap ik niet zo waarom je er zo hard tegenin gaat
Dat doe ik niet. :P

Maargoed, ik dacht dat er ook wel een paar fotootjes mochten gepost worden, aangezien ik ze niet ZO goed vond dat ze in een testcase of showcase topic konden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrcveen
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 03-05 17:15
Zijn er ook mensen bij die een grip hebben en dit juist een nadeel vinden, te groot, te zwaar e.d? en dus liever zònder grip fotograferen?

Sta op het punt er een te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Ik fotografeer zo graag zonder dat ik er niet eens een heb gekocht, maar ik ben een uitzondering hier op GoT...
Komt mss omdat ik meestal een redelijk zwaar objectief op de body heb, waardoor ik meer de lens vasthoud dan de body.
Voordeel is wel dat je gewone AA-cellen kan gebruiken ipv merkspecifieke accu's, maar omdat er genoeg imi's voor een habbekrats te koop zijn weegt dat mss wel niet zo zwaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
wrcveen schreef op donderdag 09 november 2006 @ 18:53:
Zijn er ook mensen bij die een grip hebben en dit juist een nadeel vinden, te groot, te zwaar e.d? en dus liever zònder grip fotograferen?

Ik wil absoluut niet meer zonder, slechts bij hoge uitzondering schroef ik hem van de body af als ik een keer niet op wil vallen. Voor de rest is de ergonomie, en met name op de 350D, van grote toegevoegde waarde imo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:16
wrcveen schreef op donderdag 09 november 2006 @ 18:53:

Ja hier. Ik heb dus een 350D met grip, maar ik gebruik de grip bijna nooit. Het ding wordt me te groot en te zwaar (zit ook al een 24-105L op). Alleen als ik weet dat ik voornamelijk portretten ga schieten dan gaat de grip erop, want in de portretstand scheelt dat een boel met vasthouden.

/me zou bijna overwegen om de grip te verkopen, hij past toch ook op de 400D?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aesculapius
  • Laatst online: 00:32
mocht je hem weg willen doen, ik heb ook wel intresse :)

Zeg wat je doet en doe wat je zegt, dan wordt de hele wereld een stukje leuker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 134512

Gebruik zelf ook de grip en ben er erg tevreden over. Ik schiet allround plaatjes met vaak de 28-135 IS op een 350D. De grip maakt de boel wel een beetje zwaar zeker i.c.m. de relatief zware lens op de lichte body, maar het maakt ook dat de camera wat meer "in balans" is. Als de flitser erop staat is het helemaal een zwaar kreng, maar het heeft ook zo zijn voordelen. Ik heb namelijk een hekel aan lenzen en accu's wisselen en maak tevens veel portretten. Voor mij een ideaal stukje materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Hmz, ik geloof dat ik verpest ben :X Een 350D met een consumentenzoom en een flitser is imo helemaal niet zo zwaar :) Hou er rekening mee dat het heel snel went, met name als je veel schiet. In het begin vond ik de 30D ook een stuk zwaarder dan de 300D (2.2 vs >2.5KG vol opgetuigd), na drie dagen voelde ik het ding niet eens meer. Ik sta nu de hele dag gewicht te heffen met het ding als ik een opdracht heb, geen schijntje pijn :)

[ Voor 5% gewijzigd door neographikal op 15-11-2006 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-05 09:12
Mijn 400d met grip en 80-200 is 1157gram...Ik heb de grip nu bijna een week en vond in eerste instantie de camera met gip best zwaar, maar ben er nu aangewend ik zal heme r niet snel afhalen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LameDog
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-02 15:57
Ik heb ook een grip en die komt er alleen vanaf als ik mijn grote volle tas niet meeneem maar alleen mn toploader tas met kitlens en 50/1.8. Dan past het niet in mijn tas en laat ik met pijn in mijn hart mn grip thuis. Het schiet imho zo ontzettend veel lekkerder met de grip erop. Beter vast te pakken en juist dat beetje extra gewicht vind ik juist prettiger. Ik heb zelfs voor een 350D gekozen en niet voor een Nikon omdat ik er een grip op kan zetten...

Anoniem: 44830

LameDog schreef op woensdag 15 november 2006 @ 21:31:
Ik heb ook een grip en die komt er alleen vanaf als ik mijn grote volle tas niet meeneem maar alleen mn toploader tas met kitlens en 50/1.8. Dan past het niet in mijn tas en laat ik met pijn in mijn hart mn grip thuis. Het schiet imho zo ontzettend veel lekkerder met de grip erop. Beter vast te pakken en juist dat beetje extra gewicht vind ik juist prettiger. Ik heb zelfs voor een 350D gekozen en niet voor een Nikon omdat ik er een grip op kan zetten...
Ik sluit met mijn mening volledig hierbij aan :) Succes met de keuze en mocht je de grip aanschaffen zijn we benieuwd naar jou ervaring !

• BadBoy18
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-01-2022
Beste mensen.
Sinds juni ben ik de gelukkig eigenaar van een EOS 350D + kitlens. En ben sindsdien druk aan het fotograferen,

De laatste tijd schiet ik veel party foto's. Met de kitlens kom ik af en toe in de problemen, ik twijfel tussen een nieuwe lens of een externe flitser.

Voor de lens zou ik voor de Sigma AF 17-70mm f/2.8-4.5 DC macro willen gaan .
Voor de flitser is de keuze makkelijk, dat wordt de Canon 430EX.

Wat kunnen jullie me aanraden?
is de flitser makkelijk te gebruiken? ik zag/las dat je de kop kon draaien?
jouw advies graag.

Specs

• neographikal
  • Niet online
Externe flitser halen, die 17-70 biedt maar weinig boven de kitlens voor partygebied. Sowieso, met de kitlens kom je een heel eind weg hoor, ik heb er deze week nog mee geschoten omdat m'n 30D + 17-40L bij de studioflitsers werd gebruikt en ik dus met een 300D + kitlens de zaal in liep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Laatst online: 20-05 17:06
Ik heb altijd ruzie met mijn camera als die zelf zijn AF punt moet kiezen. In de meeste gevallen kiest de camera niet het punt dat ik wil, dus ik kies in de meeste gevallen handmatige AF selectie. Nu heb ik laatst op een 20D van een collega zitten prutsen en die heeft zo'n joystick op de camera om dit punt te selecteren. Dat leek mij erg handig.

Op de 350D zit ook een custom function waarmee je de GEM knoppen (de 4 knoppen rondom SET) zo kunt instellen dat je hiermee het AF punt sneller kunt selecteren (C.Fn01 - optie 4). Je verliest dan wel de mogelijkheid om snel van je ISO, AF, WB of lichtmeting te wijzigen. Alleen ISO en AF vind ik interessant en die zijn via het menu vrij snel te doen. Wat is jullie ervaring met het kiezen van de AF punten en deze afkorting?

De meeste shots die ik mis zijn doordat ik niet snel genoeg mijn AF punt kan wijzigen. Voor een beetje leuke compositie is het onderwerp of links of rechts van het midden, dus ik wijzig het vrij vaak. Ben benieuwd hoe anderen dit doen. Zo'n "joystick" van de 20D lijkt me helemaal ideaal.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Probleem van die joystick is echter wel dat wanneer je een grip in portretstand gebruikt, dat dit een stuk lastiger gaat. Dus ga je alsnog shots missen. Ik heb hetzelfde systeem op m'n 300D gehad en ik miste amper shots eigenlijk, soms als het echt snel moest focus + recompose, maar that's it :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
BugBoy schreef op maandag 27 november 2006 @ 22:27:
Ik heb altijd ruzie met mijn camera als die zelf zijn AF punt moet kiezen. In de meeste gevallen kiest de camera niet het punt dat ik wil, dus ik kies in de meeste gevallen handmatige AF selectie. Nu heb ik laatst op een 20D van een collega zitten prutsen en die heeft zo'n joystick op de camera om dit punt te selecteren. Dat leek mij erg handig.

Op de 350D zit ook een custom function waarmee je de GEM knoppen (de 4 knoppen rondom SET) zo kunt instellen dat je hiermee het AF punt sneller kunt selecteren (C.Fn01 - optie 4). Je verliest dan wel de mogelijkheid om snel van je ISO, AF, WB of lichtmeting te wijzigen. Alleen ISO en AF vind ik interessant en die zijn via het menu vrij snel te doen. Wat is jullie ervaring met het kiezen van de AF punten en deze afkorting?

De meeste shots die ik mis zijn doordat ik niet snel genoeg mijn AF punt kan wijzigen. Voor een beetje leuke compositie is het onderwerp of links of rechts van het midden, dus ik wijzig het vrij vaak. Ben benieuwd hoe anderen dit doen. Zo'n "joystick" van de 20D lijkt me helemaal ideaal.
Dit probleem heb ik dus _heel_ vaak. Heel jammer, want dit is op de LCD niet te zien, kom je thuis en blijken veel van je mooiste shots onscherp. Als ik nog eens terugkijk naar foto's uit het analoge tijdperk (ik schoot toen veel met een 1.4 lens en MANUAL focus) dan had ik veel minder onscherpe foto's.

Ik heb voorlopig besloten dat de oplossing is om te upgraden naar een 20D/30D (ben dus aan het sparen). Enerzijds omdat de AF van deze camera's beter is (heb nu een 350D), anderzijds omdat die een groter en helderder zoekerbeeld hebben zodat ik beter handmatig kan corrigeren. Handmatig scherpstellen met de 350D is erg moeilijk.

Als iemand nog een andere oplossing weet? Steeds een ander AF-punt kiezen werkt niet. Je zit dan steeds te drukken op die knoppen en je mist de mooiste shots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:26

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

PhilipsFan schreef op woensdag 29 november 2006 @ 11:40:
[...]
Als iemand nog een andere oplossing weet?
Vaker handmatig focussen? :D

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Ja, maar daarvoor is de viewfinder van de 350D eigenlijk te klein. Op mijn Minolta X-700 ging dat perfect inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Belangrijker nog: je mis een split prisma :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-04 10:47
neographikal schreef op woensdag 29 november 2006 @ 13:24:
Belangrijker nog: je mis een split prisma :)
En ook dat is op te lossen (http://cgi.ebay.com/NEW-S...2QQtcZphotoQQcmdZViewItem) ;)

Een leven zonder feesten is als een verre reis zonder logement (Demokritos ca. 500 B.C.)
&Creative

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aesculapius
Ik mis hier even wat ervaring of in-depth knowledge ;) maar kan iemand even kort en krachtig uitleggen wat zo'n split-prisma bereikt? Het matte gedeelte dat ik op het plaatje zie doet mij denken aan de analoge minolta van mn ouders, maar waar het ook alweer voor diende? Is het aan te raden om dat zelf te installeren in je 350D?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-05 16:58
Waardoor je je focus punten (in beeld dan) verliest. Split Screens zijn verre van de uitkomst voor handmatig focussen, een grote zoeker scheelt véél

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-05 09:39

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Een vriend van me heeft nu een split-prism in z'n 1DII, van Canon zelf, en moet zeggen dat dat toch erg fijn werkt. Mét behoud van focuspunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aesculapius
zit er dan nog verschil in het type prisma dat je vervangt of je je focuspunten wel of niet behoudt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Zo'n stukje splitscreen werkt als volgt: Zolang je niet gefocusd bent, is de helft van het schermpje iets verschoven t.o.v. de andere helft. Je zal om scherp te stellen dus altijd een contrastrijke lijn moeten hebben, min of meer haaks op de scheiding van je deelbeeld. Overigens slaat bij weinig licht vaak de helft van je deelbeeld zwart, waardoor het onbruikbaar is.

Ik wist overigens niet dat het matglas van de 350D user serviceable is? Meestal wordt een dergelijke feature voorbehouden aan de pro line van Canon. Als iemand hier zelf ervaring mee heeft ben ik wel nieuwsgierig, want ik heb nog een set fijne FD-primes liggen...

• PhilipsFan
Mijn Minolta's hadden inderdaad zo'n split prisma, maar het zat mij altijd in de weg. Ik betrapte mezelf erop dat ik altijd naar lijntjes zocht om te gebruiken voor het scherpstellen, terwijl je eigenlijk gewoon met de compositie bezig wilt zijn (ogen voldoen uitstekend en ik fotografeer veel kinderen, dan heb je niet meer dan een split second tussen 'scherp' en afdrukken omdat die hoofdjes nooit stil zitten, zeker met die f/1.4 lens was dat een ramp). Ik had hierdoor vaak een foto met een van de ogen precies in het midden. Niet zo'n ramp, als ie goed scherp is kun je door te croppen alsnog een mooie compositie maken, maar dat kan niet de bedoeling zijn. Het liefst heb ik nog een gewoon vlak matglas (en dan wel zodanig groot dat je op het oog kunt scherpstellen).

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-05 16:58
Toff schreef op woensdag 29 november 2006 @ 22:27:
Zo'n stukje splitscreen werkt als volgt: Zolang je niet gefocusd bent, is de helft van het schermpje iets verschoven t.o.v. de andere helft. Je zal om scherp te stellen dus altijd een contrastrijke lijn moeten hebben, min of meer haaks op de scheiding van je deelbeeld. Overigens slaat bij weinig licht vaak de helft van je deelbeeld zwart, waardoor het onbruikbaar is.

Ik wist overigens niet dat het matglas van de 350D user serviceable is? Meestal wordt een dergelijke feature voorbehouden aan de pro line van Canon. Als iemand hier zelf ervaring mee heeft ben ik wel nieuwsgierig, want ik heb nog een set fijne FD-primes liggen...
het gaat niet zo makkelijk als de 1D, maar je klikt 't lipje naar beneden, en je kan een ander matglas erin zetten.

|>

• Sgimi
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-05 08:56
Ik twijfel nog tussen 2 camera's waarvan de 350D een is. Ten opzichte van de Olympus E500 mist de 350D spotmetering. Ik weet wat spotmetering inhoudt maar in gebruik heb ik daar echt 0,0 ervaring mee. Zou het ontbreken hiervan een reden moeten zijn om niet voor de 350D te kiezen?

• martijn_tje
Sgimi schreef op donderdag 14 december 2006 @ 20:51:
Ik twijfel nog tussen 2 camera's waarvan de 350D een is. Ten opzichte van de Olympus E500 mist de 350D spotmetering. Ik weet wat spotmetering inhoudt maar in gebruik heb ik daar echt 0,0 ervaring mee. Zou het ontbreken hiervan een reden moeten zijn om niet voor de 350D te kiezen?
Echt missen doet ie spotmetering niet echt, ik geloof dat de 350D wel een gebiedje kan meteren maar dan 9% in plaats van 3% wat spotmetering vaak is.

Wat wil je met de camera gaan doen, begin daar maar eens mee. Als je spotmetering zelden tot nooit gaat gebruiken zou dat geen reden hoeven te zijn om voor de E500 te gaan. Het kan best zijn dat je bepaalde sterke kanten van de 350D oop prima kan gebruiken. Ik zou zeggen bekijk reviews, foto's, houd verschillende camera's vast en moscht je er echt niet uit komen laat je dan verder adviseren (misschien hier of door een lokale foto boer)

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

• Sgimi
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-05 08:56
Ben al dagenlang bezig met het lezen van reviews e.d. en de laatste stap is nu inderdaad om bij de lokale fotoboer langs te gaan. Wat betreft kwaliteit van de foto's ben ik eigenlijk helemaal om wat betreft de 350D, het zijn juist de functionaliteiten die de Olympus wel aan boord heeft (spotmetering zoals gezegd en verder nog het sensor cleaning systeem) die mij nog doen twijfelen.

• Dazzyon
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-10-2024
PhilipsFan schreef op woensdag 29 november 2006 @ 11:40:
[...]
Als iemand nog een andere oplossing weet? Steeds een ander AF-punt kiezen werkt niet. Je zit dan steeds te drukken op die knoppen en je mist de mooiste shots.
Ik doe het soms als volgt:

- AF-punt vast zetten op het middelste punt
- AF op "one shot"
- richten op het punt wat scherp moet zijn en de sluiter half indrukken zodat de AF zijn werk doet
- compositie bepalen
- foto maken

Natuurlijk kan dit niet in alle gevallen, maar vaak makkelijker dan steeds een ander AF-punt kiezen.

• neographikal
  • Niet online
En het levert een behoorlijke kans op onscherpe platen op, met name met sneller glas. Je focusvlak verschuift nl. doordat je draait :)
Sgimi schreef op donderdag 14 december 2006 @ 21:16:
Ben al dagenlang bezig met het lezen van reviews e.d. en de laatste stap is nu inderdaad om bij de lokale fotoboer langs te gaan. Wat betreft kwaliteit van de foto's ben ik eigenlijk helemaal om wat betreft de 350D, het zijn juist de functionaliteiten die de Olympus wel aan boord heeft (spotmetering zoals gezegd en verder nog het sensor cleaning systeem) die mij nog doen twijfelen.
Ik ga hier vast een Olympus gebruiker mee op de tenen trappen, maar ik vind het helemaal niks. De viewfinder van de 350D laat volgens velen al te wensen over: pak de Olympus eens. Twee keer cropfactor, bakken met ruis, een stuk minder courant glas beschikbaar en de meeste zijn onderhand nog kleiner dan de 350D. De menustructuur zal misschien even wennen zijn, maar ik kan er maar niet aan wennen, waar ik dat wel bij Canon en Nikon kan. Hét grootste nadeel vind ik de plaatsing van de AF-punten bij de Olympussen (E400 and alike), voor zover je van positionering kunt spreken: in het midden één en strak ernaast horizontaal nog twee puntjes. Niet echt nuttig imo, ze hadden net zo goed één AF-punt kunnen nemen op deze manier.

Spotmetering kan handig zijn, maar het is vaak érg precies. Vaak voldoet een partial (9% ipv 3.5% bij spot) prima, eventueel met een lichte correctie.

[ Voor 93% gewijzigd door neographikal op 14-12-2006 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Als ik mn 350d met Sigma DC 17-70 automatisch scherpstel op een punt dat toch zeker 2 km ver ligt zet de 350d de Sigma niet op de oneindig schaal, maar net een schaal hiervoor (7m).

Als ik nu MF scherp stel op oneindig en afdruk is de foto een stuk scherper. Waarom doet AF dit niet? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Brakke autofocus in de lens? Doen je andere lenzen het niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

neographikal schreef op zondag 31 december 2006 @ 16:46:
Brakke autofocus in de lens? Doen je andere lenzen het niet?
Ik heb geen andere lenzen tot mn beschikking. Als ik het brandpunt instel op 70mm focust hij gewoon netjes op oneindig. Op 17mm niet. :?

EDIT: Vanaf het stipje dat tussen de 24mm en 35mm op de lens staat focust hij op oneindig

[ Voor 12% gewijzigd door Oyster op 31-12-2006 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Klinkt als een autofocusprobleem en ik vrees dat de lens terug moet, mits je geen fouten hebt met andere lenzen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

neographikal schreef op zondag 31 december 2006 @ 16:54:
Klinkt als een autofocusprobleem en ik vrees dat de lens terug moet, mits je geen fouten hebt met andere lenzen :)
Bedankt voor je conclusie. Ik ga even op zoek naar andere lenzen. Heb je enig idee waar het stipje voor staat?

/ Ik heb even de handleiding geraadpleegd en hierin staat dat het stipje 28mm voorsteld. Erg apart dat er _precies_ op het stipje wel juist gefocust wordt.

Heeft dit invloed op opnames in bijvoorbeeld een huiskamer? (vanavond) Just to be sure ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Oyster op 31-12-2006 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djkooij
  • Laatst online: 07:59

djkooij

voorheen Facemodder

Ik was op zoek naar een mogelijkheid om mijn 350d remote te riggeren, zonder de Canon RC-1 of RC-5 aan te schaffen.
Nu heb ik een Qtek 9100 pda/telefoon, met IR poortje (wat tegenwoordig niet...) en dacht dat het via een IR programmatje wel te doen moest zijn.
Ik gebruik nu Novii remote en het werkt als een zonnetje !!
Er zijn 2 opties om te triggeren, te weten, direct knippen (af -> shutter) en een modus met 2 seconden vertraging.
Het lukte uiteindelijk om het werkend te krijgen met de volgende hex codes:

Immediate trigger:
0000 007d 0001 0001 000f 00f2 000f 0cdb
2-second delay
0000 007f 0001 0001 000f 00b0 000f 0cbe
(bron)

Wellich heeft iemand iets aan deze info.

Btw; Gelukkig nieuwjaar allemaal!

fotospul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

neographikal schreef op zondag 31 december 2006 @ 16:54:
Ik heb even met de foto vakhandel overlegd en daar is de volgende conclusie uit gekomen.
De CCD sensor in de camera staat niet 100% haaks op de lens-as, de CCD ligt niet vlak. Dit resulteert in geringe onscherpte bij groothoek gebruik als de lichtsterkte van de lens groter is dan de kitlens.
Dit is erg aannemenlijk aangezien de camera vanaf f/3.5 (witte stipje op de Sigma en tevens lichtsterkte van de kitlens) wel juist scherp stelt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

Xander2000 schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 13:31:
[...]

Ik heb even met de foto vakhandel overlegd en daar is de volgende conclusie uit gekomen.

[...]

Dit is erg aannemenlijk aangezien de camera vanaf f/3.5 (witte stipje op de Sigma en tevens lichtsterkte van de kitlens) wel juist scherp stelt. :)
Is dit probleem overigens bij meerdere gebruiker bekend? Ik kan er namelijk op internet weinig over vinden. Ondertussen is de body met gespecificeerd probleem opgestuurd naar etbass. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Xander2000 schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 13:31:
[...]
[...]
Dit klinkt wel erg vaag. Je zou dan tenminste in het centrum toch normaal scherp moeten stellen c.q. scherpe opnamen hebben? Het lijkt me ook wat vreemd dat een dergelijke fout door de QC zou komen.
Je meldde eerder dat het objectief niet tot oneindig scherpstelt, maar tot 7 meter, als je een punt op 2 km afstand koos. Scherpstellen gaat toch via de spiegel en niet via de sensor?
Anyway, ook als de conclusie niet zou kloppen zal etbass het wel onder garantie (neem aan dat je die hebt) fixen voor je, tenzij het probleem veroorzaakt wordt door een met geweld ontzette bodymount bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91735

Facemodder schreef op maandag 01 januari 2007 @ 20:07:
Ik was op zoek naar een mogelijkheid om mijn 350d remote te riggeren, zonder de Canon RC-1 of RC-5 aan te schaffen.
Nu heb ik een Qtek 9100 pda/telefoon, met IR poortje (wat tegenwoordig niet...) en dacht dat het via een IR programmatje wel te doen moest zijn.
Ik gebruik nu Novii remote en het werkt als een zonnetje !!
Er zijn 2 opties om te triggeren, te weten, direct knippen (af -> shutter) en een modus met 2 seconden vertraging.
Het lukte uiteindelijk om het werkend te krijgen met de volgende hex codes:

Immediate trigger:
0000 007d 0001 0001 000f 00f2 000f 0cdb
2-second delay
0000 007f 0001 0001 000f 00b0 000f 0cbe
(bron)

Wellich heeft iemand iets aan deze info.

Btw; Gelukkig nieuwjaar allemaal!
He dat is tof....ik heb zelf alleen een qtek 8310 dus weet niet of het daar ook mee werkt.
Helaas is de 8310 niet geschikt daarvoor....te zwakke IR
neographikal schreef op donderdag 14 december 2006 @ 21:46:
En het levert een behoorlijke kans op onscherpe platen op, met name met sneller glas. Je focusvlak verschuift nl. doordat je draait :)
Ik doe het eigenlijk ook zo maar als dat inderdaad onscherpere platen opleverd....Dus het is beter een focuspunt te kiezen dat in je compostie het dicht bij het object ligt waarop je wil scherpstellen en dus niet effe het middelste altijd standaard nemen en dmv verschuiven dan je compositie bepalen...

Weer wat geleerd...:-) en kan me er inderdaad wel wat bijvoorstellen voor de verdraaien dat je focus niet meer zo goed is dan.

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 91735 op 04-01-2007 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silencedead
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:37
Ik heb zojuist wat foto's in RAW formaat gemaakt, maar ik kan ze niet terug zien als ik de camera met het kabeltje aan mijn pc hang. Op de camera kan ik ze wel gewoon terug zien. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-05 22:29

qless

...vraag maar...

het zijn .cr2 files, die je wel in je verkenner moet kunnen zien (zonder thumbnail)

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silencedead
Het heeft eerder volgens mij (weet dus niet zeker) wel gewerkt. Maar zie helemaal niks staan. Ik download de foto's altijd gewoon dmv knippen plakken naar me hdd.

EDIT:
Doe ik het compact flash kaartje in een cardreader (op een andere pc), dan kan ik de bestanden wel zien. Plaats ik er een extra mapje in en gooi daar wat foto's in kan ik ze met de usb kabel ook niet terug vinden.

[ Voor 40% gewijzigd door silencedead op 11-01-2007 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik heb een probleem met mijn 350D. Ik weet niet of het normaal is, of dat ik beter terug kan gaan naar Konijnenberg.

Mijn camera gaat soms niet aan. Als de camera bijvoorbeeld een tijdje (in een lowepro-tasje) in de auto ligt en ik buiten wat foto's wil maken. Of als ik de camera (in een lowepro-tasje) in mijn rugzak heb en door de stad loop en hem er uithaal om wat plaatjes te schieten.

Het zijn verder geen extreme weersomstandigheden: Ongeveer 10 graden buiten en droog op het moment van fotograferen. Ook als ik van buiten naar binnen ga heeft hij soms problemen.

Het probleem is (vrijwel altijd) opgelost als ik de accu er (een paar keer) uit haal en er weer in stop, dan gaat hij wel weer aan. Dat de camera niet aangaat gebeurt best vaak (soms een paar keer per week) en volgens mij alleen als de camera net buiten is (geweest).

Daarnaast krijg ik af en toe err99 (dit is na uit en weer inschakelen opgelost) en gebeurt maar af en toe.

Camera: 350D met kitlens
Accu: Standaard
Camera gekocht: bij Konijnenberg op 31-mei-2006

Komt iemand het bekend voor? Wat moet ik doen? Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Het lijkt erop dat je accucontact niet helemaal optimaal is. Zitten er vette vingerafdrukken op ofzo?
Je zou eens kunnen proberen om met een stufje (vlakgom) je accucontacten schoon te maken (een probaat middel bij weigerachtige PC-insteekkaarten). Probeer anders eens een andere accu, om uit te sluiten dat het aan je accu ligt (of juist niet).
Mijn 350D gaat heel veel van binnen naar buiten en omgekeerd en auto in/uit, maar jouw probleem heb ik nog nooit gehad gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-11-2024
Nee. Dit is niet normaal. Als je je camera aanzet, dan moet ie gewoon aangaan. Klinkt logisch toch? ;) Doet ie dat niet, dan is er iets mis. Ook de err99 is een error die je normaliter niet tegen moet komen.

Kom je zelf niet tot de oplossing, dan zou ik teruggaan naar Konijn, zodat zij hem voor je ter reparatie op kunnen sturen. Eerst even bellen, misschien dat zij tot een oplossing kunnen komen? Heb je geen zin om naar Konijn te gaan, dan kun je ook zelf direct contact opnemen met de Canon service center (ETB genaamd). Ze zijn gevestigd in Roosendaal. Via deze website: http://portal.etbass.nl/crp/ kun je een account aanmaken, een reparatieformulier invullen, en je setje zelf opsturen. Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12430

Laukui schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 23:46:
Ik heb een probleem met mijn 350D. Ik weet niet of het normaal is, of dat ik beter terug kan gaan naar Konijnenberg.

Mijn camera gaat soms niet aan. Als de camera bijvoorbeeld een tijdje (in een lowepro-tasje) in de auto ligt en ik buiten wat foto's wil maken. Of als ik de camera (in een lowepro-tasje) in mijn rugzak heb en door de stad loop en hem er uithaal om wat plaatjes te schieten.

Het zijn verder geen extreme weersomstandigheden: Ongeveer 10 graden buiten en droog op het moment van fotograferen. Ook als ik van buiten naar binnen ga heeft hij soms problemen.

Het probleem is (vrijwel altijd) opgelost als ik de accu er (een paar keer) uit haal en er weer in stop, dan gaat hij wel weer aan. Dat de camera niet aangaat gebeurt best vaak (soms een paar keer per week) en volgens mij alleen als de camera net buiten is (geweest).

Daarnaast krijg ik af en toe err99 (dit is na uit en weer inschakelen opgelost) en gebeurt maar af en toe.

Camera: 350D met kitlens
Accu: Standaard
Camera gekocht: bij Konijnenberg op 31-mei-2006

Komt iemand het bekend voor? Wat moet ik doen? Alvast bedankt
Heb je meerdere lenzen ? ,het zou ook kunnen zijn dat de contacten van je lens en body geoxideerd zijn en dan krijg je ook err 99.
Ook die even gummen (met de camera op zijn kop zodat het stof naar beneden valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik heb de contactjes van de accu's met een gum "gegumd" en ga mijn camera gewoon verder gebruiken zoals ik dat deed, ondervind ik nog steeds problemen dan zal ik dat hier posten en contact opnemen met konijnenberg.

Alleen de kitlens gebruik ik (wil er graag een Tamron 28-75 bijkopen, maar wil dan wel dat mijn camera goed functioneert), die heb ik er ook nog nooit of bijna nooit afgehaald. De err99 heb ik trouwens al een maand of 2 niet gezien.

Bedankt voor de reacties :)

[ Voor 32% gewijzigd door Laurens op 19-01-2007 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

Xander2000 schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 21:49:
[...]

Is dit probleem overigens bij meerdere gebruiker bekend? Ik kan er namelijk op internet weinig over vinden. Ondertussen is de body met gespecificeerd probleem opgestuurd naar etbass. :)
Ondertussen heb ik de body weer terug met en periode van 17 dagen tussen verzenden en ontvangen. Dat is dus erg netjes. Op het reparatieoverzicht staat dat het AF-Systeem is gekalibreerd (D31 Adjustment: AF-System). Ik heb hem nog niet kunnen testen aangezien hij hier even staat te aklimatiseren. Ik heb al wel gezien dat de spiegel onder het stof zit. :|

Edit, decamera functioneert weer prima. :W

[ Voor 3% gewijzigd door Oyster op 23-01-2007 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranzy
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-05 23:02
Voor de mensen die wat problemen hadden om de camera net als in XP gedetecteerd te krijgen in Windows Vista.

Ik had eerst de XP drivers opgegeven toen ik vista om de drivers vroeg. (32bits) Hij vond de camera prima maar reageerde niet als een camera. at wil zeggen dat hij dus niet onder Computer verscheen en ik niet een "Autoplay" venster kreeg met de mogelijkheden wat ik wilde doen.

Oplossing:

Ik heb de camera verbinding op PRINT/PTP gezet ipv PC Verbinding.
Dit kan je veranderen onder het knopje "Menu"en dan het laatste Tabblad.

Nu wordt hij als "Echte" Camera gedetecteerd en kan ik mijn foto's met de Wizard van Vista importeren !!

Eindelijk kan ik onder Vista de wizard gebruiken en mijn originele bestandsnamen behouden !!! Onder Windows XP werden altijd de namen van de foto's hernoemd. Ik wilde gewoon de IMG*.jpg formaat behouden.

Ik hoop een aantal van jullie hiermee geholpen te hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door Tranzy op 06-02-2007 09:13 ]

Ik heb ook een leuke computer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Mijn 350D is nog maagd bij dat klepje. Wat is het voordeel van aansluiten op de PC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
dat je je kaartje erin kan laten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
  • Laatst online: 11-05 09:12
En dat heeft als voordeel??

RAW bestanden zijn dan overigens niet te lezen (via windows importeren iig niet)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
De voordelen lijken me vrij logisch. 8)7

Voordeel is dat je dan geen aparte kaartlezer nodig hebt.
En als je heel erg onhandig bent: je kan je pinnetjes niet per ongeluk beschadigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Ja, eh, sorry dat ik zo dom ben hoor :D, maar onhandig ben ik blijkbaar niet, want ik heb na 15k foto's (ik schat minstens zo'n 250x kaart in/uit) nog steeds geen pinnetjes beschadigd. Kaartlezers te over hier, dus daar zit ook geen voordeel in. Losliggende kabels voor van alles en nogwat en onnoemelijk veel drivers/stuurprogramma's voor allerlei spul wat ooit aan een PC heeft gehangen, daar heb ik meer dan genoeg van. Plek om de complete cam neer te leggen naast de PC, die heb ik weer niet... Ik heb wel diverse apparaten met slechtzittende rubberen kapjes, dus mijn idee was om dit kapje lekker dicht te laten.
Maar misschien zie ik een voordeel over het hoofd, dat opweegt tegen alle nadelen, vandaar mijn 8)7 8)7 8)7 vraag 8) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:57

Arjan A

Cenosillicafoob

Ik heb dat gaatje maar 1x gebruikt, en dat was om de datum/tijd de syncen, en om mijn naam in te programmeren als auteur.

Kaartje in/uit trekken gaat makkelijker omdat daar een fatsoenlijk klepje zit ipv dat rubberen frutseltje over de USB-uitgang. Plus dat mijn camera altijd op zijn kant ligt, met de kaart naar boven :)

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Het serienummer van de body staat al in de EXIF - die verloren gaat zodra ik met PSP ga bewerken trouwens - dus mijn naam hoeft er niet zo nodig in. Datum/tijd gaat ook prima via menu. Ik leg mijn cam ook altijd op zijn kant, als de CFcard eruit is, met de klep open. Sta je nooit voor verrassingen, op locatie zonder kaart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

guillaumemay schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 23:37:
dat je je kaartje erin kan laten zitten.
En tot nadeel dat de snelheid van uitlezen er onder lijdt. Een kaartlezer kost nog geen tientje tegenwoordig. Volgens mij moeten we gewoon iedereen zo'n ding aanraden. Ook een voordeel als je bij familie of vrienden een kaartje wil legen ofzo. Niks geen programma's en drivers nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannr
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-04 19:21
De voor- en nadelen van een kaartlezer bij het kopieren van foto's naar de PC zijn wel duidelijk denk ik ;)

Je kunt met een kabeltje tussen camera en PC ook dat bijgeleverde programma van Canon gebruiken (waarvan ik de naam kwijt ben), en dan kun je bijvoorbeeld time-lapse opnames maken (moet ik ook altijd nog een keer doen), of foto's maken en die gelijk wegschrijven naar de harde schijf ipv geheugenkaart, en dus direct fullsize bekijken (handig voor in de studio, of macrofotografie?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
suptiel schopje ;)

Kabeltje is aan de korte kant voor studiofotografie en macro doe ik eigenlijk altijd buiten.
Time lapse, dat lijkt me wel grappig, maar verder dan de film "Ontluikende Bloem" ben ik nog niet gekomen, kwa idee. Het frutseltje blijft lekker dicht bij mij ;).

Iets heel anders: Hoe lang blijft de 350D nog leverbaar?

Als tweede body is de prijs wel erg interessant, maar het is vreemd dat de "kit" (+ EF-S 18-55mm) bij bijv KE maar twee tientjes duurder is dan de body momenteel. Die kit kost nu ruim € 140,= minder dan de kale body, een jaar geleden. De 400D body is nu zelfs € 30,= goedkoper dan de 350D, een jaartje terug. Je gaat je haast afvragen, of er soms al weer een nieuw instapmodel in de pijplijn zit?
Ja, ik weet ook wel dat alles steeds goedkoper wordt en dat er voortdurend vernieuwingen zijn, maar zijn er echte verbeteringen te vinden @ 400D <> 350D (los van het grotere scherm en de antidustshake)? Ik las ooit iets over "betere AF", maar daar kan ik niets meer van vinden. Heeft iemand daar ervaring mee hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-05 13:40
Toff schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 23:43:
Ik las ooit iets over "betere AF", maar daar kan ik niets meer van vinden. Heeft iemand daar ervaring mee hier?
In de 400D zit de zelfde AF als in de 30D , zelf geen ervaring mee hoor, maar die schijnt wel een behoorlijk stukje beter te zijn (verbeterde naukeurigheid bijv. in center point voor f/2.8 lenzen of nog lichtsterker (cross type), focuspunten zitten in een diamant structuur).

Edit:
Van dpreview:
"Nine-point Auto Focus sensor
One criticism of the EOS 300D/350D was auto-focus, Canon has decided to bite the bullet and simply installed the considerably better nine point AF sensor from the EOS 30D in the EOS 400D. This affords both faster, more accurate focusing as well as center point AF which is compatible with F2.8 lenses."

[ Voor 32% gewijzigd door - J.W. - op 17-02-2007 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reley
  • Laatst online: 21-05 19:21

Reley

Simply Clever

Ik zal ook eens een vraagje stellen ;-)

Ik zit hard te denken om over te stappen van eenvoudige digicam naar een dSLR. Mijn gevoel gaat uit naar een Canon. En dan weer de 350D. Waarom? Voor een beginner is hij betaalbaar, en qua prestaties (heb van beide foto's gezien en ook beide in mijn handen gehad) doet hij niet veel onder voor de 400D. (Hier zullen uiteraard reacties op komen, ik sta open voor suggesties uiteraard)

Ik wil voor de standaard kit gaan. Dus de 18-55 lens. Ik wil er nog los een Grip bij kopen aangezien ik regelmatig potrait foto's maak en die sluiterknop wel makkelijk is. Ook geeft hij bij mij wat meer balans. Maar das uiteraard een gevoel wat je erbij hebt.

Maar nu het belangrijkste (denk ik). Ik zit te denken aan een extra lens. Maar welke?
Ik heb al aardig wat topics doorgelezen, en faqs bekeken en mij lijkt een "medium Telezoom" gezien de dingen die ik fotografeer wel handig.

Wat raden jullie mij aan? Ik zat zelf (gezien mijn budget) te denken aan:
- Canon EF 75-300mm f/4-5.6 III USM
- Canon EF 55-200mm f/4.5-5.6 II USM (omdattie misschien beter aansluit op het bereik van de kit-lens)
- Tamron AF 75-300mm F/4-5.6 LD Macro voor Canon

Of kan ik misschien beter een wat algemene lens nemen:
- Canon EF 28-105mm f/4-5.6 USM
- ideeen?

Of zou het zinvoller zijn om de lens even te laten zitten en een Canon Speedlite 430EX Flitser te nemen?

Zoals je ziet, budget is beperkt. Om meteen een lens van 500€ erbij te nemen vind ik nog ff te duur. Ervoor sparen ga ik zeker, en als ik het geld heb dan zal ik zeker een extra lens kopen die wat duurder zal zijn ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan A

Arjan A

Cenosillicafoob

Vragen over lenzen kan je beter in Het grote Canonmount-objectieven-topic V6.0 posten.
Zo op het eerste gezicht naar jouw lijstje kijkend, zou ik de 75mm objectieven links laten liggen. Met een crop-factor van 1.6 is het niet echt meer een "medium" te noemen :).

De flitser is zeker een aanwinst in vergelijking met het onboard-lampje. Je kan dan bijv. bouncen, en je bent gewoon wat flexibeler met licht.

Als je niet zeker weet wat je erbij moet kopen, kan je het ook gewoon niet doen. Wellicht dat je na een aantal weken of maanden toch besluit om een objectief of flitser nodig te hebben. Het is nogal gebonden aan persoonlijke voorkeur :).

Canon EOS | DJI M2P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reley

Reley

Simply Clever

daarom vraag ik het hier ;)

Een flitser lijkt me praktischer erbij dan een lens.
Ik speel nu tijdelijk met een analoge Nikon F801. Daar zit ook maar 1 lens bij, maar daar kan ik redelijk veel mee. Zal eens kijken welke dat is.
Maar er zit ook een " dikke" flitser bij, en die maakt het leven toch een stuk aangenamer. zeker als je van wat grotere objecten een foto wil maken waar flitser noodzakelijk is. (ik noem een Carnavals-praal-wagen die nog in een donkere loods staat.) De onboard lampjes komen lang niet zo ver..

Wat ik zo heb begrepen is dat de kitlens een leuke lens is om mee te beginnen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 112352

Ik zou inderdaad eerst eens met de kitlens beginnen. Je zult wel merken wanneer je bijvoorbeeld meer bereik wilt.

Ik zit zelf ook met dezelfde vraag; ga ik een objectief erbij kopen of ga ik voor een externe flitser? Tot nu toe ben ik tevreden over de kitlens, dus waarom zou ik een nieuwe kopen? Een externe flitser heeft toch een aantal voordelen ten opzichte van de interne flitser.

Misschien dat ik binnenkort een aantal rommelmarkten langs ga. Met een beetje geluk kun je leuke objectieven/flitsers/accesoires voor een aantal euro op de kop tikken.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 112352 op 21-02-2007 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silencedead
@ reley
Ik ben ook pas begonnen met een 350D en heb eerst 2 maandjes met me kitlens gespeeld. Pas geleden heb ik dan een 2e hands canon EF 28-105 3,5-4,5 gekocht voor €125,- (schijnt stukken beter dan de 4,5-5,6 te zijn). Zit er nog over te denken om een Tamron of Sigma 70-300 4,5-5,6 te kopen voor tele bij autosport.

Kortom eerst met de kitlens beginnen en probeer dan hoge kwaliteit 2e hands lenzen te kopen tegen lage kwaliteit prijzen :)

[ Voor 16% gewijzigd door silencedead op 21-02-2007 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

silencedead schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 17:46:
@ reley
Ik ben ook pas begonnen met een 350D en heb eerst 2 maandjes met me kitlens gespeeld. Pas geleden heb ik dan een 2e hands canon EF 28-105 3,5-4,5 gekocht voor €125,- (schijnt stukken beter dan de 4,5-5,6 te zijn). Zit er nog over te denken om een Tamron of Sigma 70-300 4,5-5,6 te kopen voor tele bij autosport.

Kortom eerst met de kitlens beginnen en probeer dan hoge kwaliteit 2e hands lenzen te kopen tegen lage kwaliteit prijzen :)
2e hands kun je mooi goedkoop uit zijn en het spul slijt nauwelijks, but BEWARE. Als je een slechte treft (focusproblemen e.d.) kom je er altijd achter als de koop achter de rug is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Ik heb ook 2e hands een lens gekocht, maar dan wel een bij een vrij bekend lid van een ander forum (en de persoon woont 200meter van mij vandaan ofzo..). Heb daar 200 euro betaald voor die 28-105mm, lekker lensje! Is erg stil, en focussed vrij snel.

Helaas gebruik ik hem niet zó vaak als ik zou willen..

Overigens, die 70-300 APO van Sigma is een prima lensje om mee te beginnen als degelijke zoomlens. Echt duur is ie niet, en doet het prima.

@ Reley, ik zou als ik nú een dSLR wilde gaan kopen, toch kijken voor een 400d. Die heeft toch een wat geavanceerdere AF dan de 350D, misschien wel het geld waard!

Overigens kan je hem ook gewoon als bodykopen, en dan meteen een andere lens pakken, het is maar wat jij wilt :) Met de kitlens krijg je ook prima resultaten...

• Reley

Reley

Simply Clever

das inderdaad een punt die je raakt.....
Ik zal dan alleen mijn aanschaf strategie aan moeten passen...
Als ik voor de 350 zou gaan, dan kan ik meteen een flitser erbij nemen. Ga ik voor een 400 dan niet.
Misschien dat ik dan de grip erbij kan nemen, en sparen voor flitser....

• De_Bastaard
  • Nu online
Wat voor grip wil je nemen? De BG-E3 of zo'n 3rd party grip? Die zijn namelijk een stuk goedkoper! (Al is 125euro oid ook niet écht veel voor een originele canon grip).

• Reley

Reley

Simply Clever

Ik weet niet of de 3rd party ook een sluiterknop extra hebben?
de Ansmann C-400 Powergrip voor Canon 350D/400D (3600mAh) bv heeft zover ik kan zien geen sluiter knop.
En de BG-E3 heeft het selectie wiel ook er nog op zitten...
En idd, bij Digital Street kostie maar 128... daar ga ik waarschijnlijk toch ook de camera halen...
Maar goed, als ik naar de 400D ga, dan moet ik moven naar het andere topic denk ik :+
Dus, wat zijn evt nog voordelen van de 350D tegenover de 400D?

• Arjan A

Arjan A

Cenosillicafoob

Reley schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 11:39:

Dus, wat zijn evt nog voordelen van de 350D tegenover de 400D?
Wat ik nog altijd erg prettig vind, is de aanwezigheid van zo'n traditioneel zwart-wit LCD-schermpje op de 350D. De 400D geeft die informatie weer in het nieuwe vergrote LCD-scherm. Nadeel -vind ik- is dat je het moeilijker leest in de zon.

Voor de rest worden er in het 400D-topic (vooral in het begin) ook wel wat voors en tegens genoemd. 't Is nogal persoonlijk vind ik eigenlijk :).

Canon EOS | DJI M2P

Anoniem: 197753

Ik vond zelf de knopjes van het menu (foto's terugkijken, deleten die knopjes links naast het lcdscherm) beter, ik vond die bij de 400D redelijk vervelend werken (ze zijn ook kleiner (omdat 't lcd scherm weer groter is :P), en het lcd schermpje boven het grote lcd vind ik bij de 350D handig (zit niet meer bij de 400D) en ik vond gewoon de voordelen van de 400D niet groot genoeg om er meer geld voor te betalen (want alles wat je bespaart is mooi meegenomen voor extra accesoires, want 't blijft natuurlijk een dure hobby :P.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 197753 op 22-02-2007 12:40 ]

• Reley

Reley

Simply Clever

Psies, daar zit ik dus mee, de 400 is duurder, maar is technisch niet zo heel veel geavanceerder.
Jeuj, 2MP meer. das leuk voor MP-nuekers.
En een groter scherm, ik gebruik op mijn huidige camera het scherm ook niet.
Als ik foto's ga bekijken dan pak ik de tv of pc wel.
en ff snel de foto nakijken, dat lukt me nu al aardig op een klein scherm

Anoniem: 50624

Besachikt de 400D ook niet over een nieuwe AF mechanisme? Ik dacht over dezelfde als die van de 30D? De 350D heeft aan ander mechanisme, waar vanuit sommige hoeken nogal wat klachten bij Canon terecht zijn gekomen.

Verder geef ik zelf ook de voorkeur aan twee LCD schermen.

Anoniem: 197753

Ja de 400D heeft een AF mechanisme van de 30D, dus een betere dan de 350D, maar ik noemde de voordelen van de 350D t.o.v. de 400D op, dus dat noemde ik er niet bij :P. Ik heb nog geen klachten over het AFsysteem van de 350D, maar die van de 400D zal vast beter zijn hoor :P

• De_Bastaard
  • Nu online
Die 2 megapixel meer boeit mij ook niet, wel dat die 400d een geavanceerder/beter AF systeem heeft :)

• Reley

Reley

Simply Clever

maar aan de andere kant, dat 2e scherm, ik heb het nog nooit gehad. Dus ook nog nooit aan gewend geweest.
dilemma's dilemma's....

edit:
Kom over de 400D ook veel problemen met flitsers/overbelichten tegen.
Hoe gaat de 350D om met de 430EX?

[ Voor 30% gewijzigd door Reley op 22-02-2007 14:20 ]

• Arjan A

Arjan A

Cenosillicafoob

Reley schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 13:22:
maar aan de andere kant, dat 2e scherm, ik heb het nog nooit gehad. Dus ook nog nooit aan gewend geweest.
dilemma's dilemma's....

edit:
Kom over de 400D ook veel problemen met flitsers/overbelichten tegen.
Hoe gaat de 350D om met de 430EX?
Mijn 350d gaat prima samen met de 430EX. Ook bouncen via het plafond, of werken met eigen instellingen gaat prima. Ik heb nog maar één onderbelichte foto gehad en dat was omdat de batterijen het lieten afweten :P.

Canon EOS | DJI M2P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 151013

Anoniem: 197753 schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 12:40:
Ik vond zelf de knopjes van het menu (foto's terugkijken, deleten die knopjes links naast het lcdscherm) beter, ik vond die bij de 400D redelijk vervelend werken (ze zijn ook kleiner (omdat 't lcd scherm weer groter is :P), en het lcd schermpje boven het grote lcd vind ik bij de 350D handig (zit niet meer bij de 400D) en ik vond gewoon de voordelen van de 400D niet groot genoeg om er meer geld voor te betalen (want alles wat je bespaart is mooi meegenomen voor extra accesoires, want 't blijft natuurlijk een dure hobby :P.
Ik heb zelf een 350 geef liever je geld uit aan een flitser (ik heb de 580ex) en een mooie lens (zelf de 24-70 2.8 L en de 50mm 1.4 prime. Daar win je denk ik meer mee dan de overstap naar de 400d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-05 13:40
Anoniem: 151013 schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 19:31:
[...]

Ik heb zelf een 350 geef liever je geld uit aan een flitser (ik heb de 580ex) en een mooie lens (zelf de 24-70 2.8 L en de 50mm 1.4 prime. Daar win je denk ik meer mee dan de overstap naar de 400d.
Tenzij je echt vreselijk in geldnood zit (dan moet je eigenlijk een andere hobby zoeken) zou ik echt gewoon een 400D kopen (als je een 350D overweegt). Alleen de AF is die 150 euro al h-e-l-e-m-a-a-l waard, zeker als je bekijkt wat voor dure lenzen je later nog ongetwijfeld gaat aanschaffen is het een schijntje (dan heb ik het nog niet eens over de anti-dust, veel groter scherm, 2 extra MP, enz). Een onscherpe foto is iha een mislukte foto, zelfs met L-glas, über-flitsers, enz. Maar goed, het blijft mijn mening natuurlijk :P

Als je al een 350D hebt moet je naar de 30D of nog beter kijken imo, dan voegt het weinig toe, maar voor nieuwkomers zou ik zonder twijfel de 400D adviseren.

[ Voor 8% gewijzigd door - J.W. - op 27-02-2007 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 151013

Reley schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 13:44:
Ik zal ook eens een vraagje stellen ;-)

Ik zit hard te denken om over te stappen van eenvoudige digicam naar een dSLR. Mijn gevoel gaat uit naar een Canon. En dan weer de 350D. Waarom? Voor een beginner is hij betaalbaar, en qua prestaties (heb van beide foto's gezien en ook beide in mijn handen gehad) doet hij niet veel onder voor de 400D. (Hier zullen uiteraard reacties op komen, ik sta open voor suggesties uiteraard)

Ik wil voor de standaard kit gaan. Dus de 18-55 lens. Ik wil er nog los een Grip bij kopen aangezien ik regelmatig potrait foto's maak en die sluiterknop wel makkelijk is. Ook geeft hij bij mij wat meer balans. Maar das uiteraard een gevoel wat je erbij hebt.

Maar nu het belangrijkste (denk ik). Ik zit te denken aan een extra lens. Maar welke?
Ik heb al aardig wat topics doorgelezen, en faqs bekeken en mij lijkt een "medium Telezoom" gezien de dingen die ik fotografeer wel handig.

Wat raden jullie mij aan? Ik zat zelf (gezien mijn budget) te denken aan:
- Canon EF 75-300mm f/4-5.6 III USM
- Canon EF 55-200mm f/4.5-5.6 II USM (omdattie misschien beter aansluit op het bereik van de kit-lens)
- Tamron AF 75-300mm F/4-5.6 LD Macro voor Canon

Of kan ik misschien beter een wat algemene lens nemen:
- Canon EF 28-105mm f/4-5.6 USM
- ideeen?

Of zou het zinvoller zijn om de lens even te laten zitten en een Canon Speedlite 430EX Flitser te nemen?

Zoals je ziet, budget is beperkt. Om meteen een lens van 500€ erbij te nemen vind ik nog ff te duur. Ervoor sparen ga ik zeker, en als ik het geld heb dan zal ik zeker een extra lens kopen die wat duurder zal zijn ;-)
Spaar door!!!!! Deze lenzen zijn in vergelijking met een L serie echt matig.

Nadat je een tijdje met een L lens gewerkt hebt en daarna weer terug gaat naar een 3.5-4.5 ontdek je pas de verschillen en hoe matig zo'n lens presteert. Zoomen, Bokeh en alles blijft achter. Koop eerst een 50mm 1.8 prime (nog geen honderd euro) en ontdek de kwaliteitverschillen tussen een 3.5 en een 1.8. Je loopt meer als je bijvoorbeeld bruidsfoto's maakt, maar de kwaliteit op alle gebieden is overweldigend. Bokeh bij een 1.8 is echt mooi. Ik heb zelf als eerste een sigma 18-125 3.5- 5.6 gehad. Het hele lensje is een aardige start en door een inruil actie ben ik vrij aardig vanaf gekomen. Echter waardeloos zo'n lens vergeleken de 24-70 2.8L. Zwaar, maar enorm snel en schitterende beeld kwaliteit. Bij een lage hoeveelheid licht prima foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Sorry, maar je praat onzin. Ja dit is bot, maar het gaat serieus nergens over. 3.5 vs 1.8 zegt geen fluit over beter of niet, alleen over de lichtsterkte. Bewijs? Pak een Sigma 20/1.8 vs een gewone consumerzoom wideopen, de consumerzoom zal doorgaans scherper zijn en meer contrast leveren. Daarnaast heb je geen L nodig voor om goede bokeh/kleuren te krijgen, er zijn een aantal zeer strakke non-L lenzen, maar ook L-glas is absoluut niet heilig.

Laat je nou toevallig een niet zo geweldige bokeh-lens noemen als voorbeeld, de 50/1.8 is een prima ding en ik gebruik hem met veel plezier (en ik raad hem van harte aan!), maar qua bokeh is het geen koning.

Het is een kwestie van budget en een goede keuze maken voor het gebruik van iemand binnen een bepaald budget, niet domweg een L aanraden. Daarnaast zegt hij al nog geen €500,- te besteden te hebben en jij wil hem aan de L-lenzen hebben? H8)7

[ Voor 14% gewijzigd door neographikal op 27-02-2007 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Anoniem: 151013 schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 20:07:
Spaar door!!!!! Deze lenzen zijn in vergelijking met een L serie echt matig.

Nadat je een tijdje met een L lens gewerkt hebt en daarna weer terug gaat naar een 3.5-4.5 ontdek je pas de verschillen en hoe matig zo'n lens presteert. Zoomen, Bokeh en alles blijft achter. Koop eerst een 50mm 1.8 prime (nog geen honderd euro) en ontdek de kwaliteitverschillen tussen een 3.5 en een 1.8. Je loopt meer als je bijvoorbeeld bruidsfoto's maakt, maar de kwaliteit op alle gebieden is overweldigend. Bokeh bij een 1.8 is echt mooi. Ik heb zelf als eerste een sigma 18-125 3.5- 5.6 gehad. Het hele lensje is een aardige start en door een inruil actie ben ik vrij aardig vanaf gekomen. Echter waardeloos zo'n lens vergeleken de 24-70 2.8L. Zwaar, maar enorm snel en schitterende beeld kwaliteit. Bij een lage hoeveelheid licht prima foto's.
L lenzen zijn helemaal niet voor iedereen ideaal (en anders wel voor lang niet voor een ieders geldbuidel). En wil je echt kwaliteit kijk dan naar Minolta / Sony G lenzen.

En de rest van je reactie staat dus helemaal nergens op.voor een hobbyist is het in veel gevallen helemaal niet nodig (anders wel helemaal niet te verantwoorden of op te brengen) om een 400+ euro flitser en een 1100 euro lens te hebben. Ook is de hele schreeuwerigheid met dikgedrukte tekst en veel uitroeprekens helemaal nergens voor nodig. Zonder al die tamtam en laagdunkendheid over alles wat geen rode randje heeft snappen we ook wel dat je blij ben met je lens.

Het is in de meeste gevallen het verstandigst om gewoon te beginnen met de kit. Of het nou een 350D, een 400D of een heel andere cam is maakt daar bij niks uit. De kitlens weegt en kost geen drol heeft op digitaal best een prettig bereik en kan altijd nog vervangen worden. Ook kan je met de kitlens nog best erg leuke resultaten halen, in iedergeval meer als leuk zat om bijvoorbeeld het eerste jaar mee vooruit te kunnen. Je merkt vanzelf tegen welke beperkingen je het meeste aan loopt. Daar leer je cam alleen maar beter van kennen.

Pagina: 1 ... 5 ... 9 Laatste