[Poll] Welke programmamode?

Pagina: 1
Acties:
  • 660 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tees
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
In het kader van wat polletjes die de laatste tijd opduiken hier, leek me deze ook wel interessant: op welke programmamodus schiet jij je meeste foto's?

Poll: Welke programmamode gebruik jij op je camera?
Volautomatisch
Automatisch multi-programma
Diafragma-voorkeuze
Sluitertijd-voorkeuze
Volledig manueel
Een sceneinstelling
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=108047&layout=2&sort=org
Ook een poll maken? Klik hier

Persoonlijk gebruik ik meestal Diafragmavoorkeuze, en soms manueel of sluitertijd.

"If we knew what it was we were doing, it would not be called research, would it?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-06 12:38

Zoefff

❤ 

Meteen maar even inspringen, let erop dat dit geen opsomtopic word, daar hebben we namelijk de HK voor. Als je reageert, beargumenteer je keuze dan ook duidelijk, en zeg niet alleen wat je gekozen hebt.

Voor mij verschilt het (natuurlijk) per onderwerp wat voor programma ik gebruik. Buiten schiet ik vaak rustig op A (diafragma-voorkeuze). Bij bewegende onderwerpen gebruik ik vanzelfsprekend sneller S (sluitertijd-voorkeuze), maar binnen (met flits) gebruik ik vrijwel alleen M (manual).

De automatische programma's heb ik nog nooit aangeraakt, niet eens om ze eens uit te proberen :P

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oli4100
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ik gebruik ook vrijwel altijd Av (Aperture voorkeuze), omdat ik hier over het algemeen het beste (imho) uit mijn onderwerp kan halen door met de DoF te kunnen spelen. Voor moeilijk te belichten onderwerpen soms M, maar ik vind het dan handiger om de flits vast te zetten op 1/200e, zodat als de camera in Av staat de shutter altijd 1/200 is. En dan krijg je (bij een middenbereikzoom) geen bewogen foto's. Handig voor mij, aangezien ik nogal érg trilligere (:?) handjes heb. (moet minimaal 1/60 op 18mm hebben 8)7)

Volautomatisch sowieso niet, al was het maar omdat de flits dan al opspringt als het niet een volledig 100% zonnige dag is, erg irritant. Programma modes nog nooit gebruikt en gaat ook niet gebeuren, eis van mezelf dat ik hetzelfde resultaat ook moet kunnen halen als ik het zelf instel :P (lukt steeds beter :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:55
Ik gebruik meestal A (diafragma voorkeur), omdat ik meestal met DoF wil spelen.
Echter, in sommige gevallen gebeurt het ook dat ik S (sluitersnelheid) verkies, maar da's dan ook meestal als ik beweging wil vastleggen.

M gebruik ik vrijwel nooit, aangezien ik vooral analog schiet. Als je analoog schiet, kan je imo enkel M gebruiken als je een externe lichtmeter gebruikt. Enkel in een studio ofzo gebruik ik dus M, aangezien ik daar controle heb over het licht.

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:28

YellowCube

Wait...what?

Den A-stand alhier.
Met subtiel inflitsen op het achterste gordijn en nachtopnames ga ik nogal eens naar de M-stand.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-06 17:02

Pelle

🚴‍♂️

Het hangt er helemaal vanaf in welke situatie ik zit. Voor concert-fotografie of flits-foto's schiet ik alles op M. Buiten veelal op Av. En in speciale situaties (panning bijv.) Tv.

P/Auto/andere modi gebruik ik nooit.

Verhouding is ongeveer 45% Av, 40% M, 5% Tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

de Auto stand is wel enorm handig voor als je kaslam bent.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Als je analoog schiet, kan je imo enkel M gebruiken als je een externe lichtmeter gebruikt.
Mijn analoge Porst uit 1970 heeft een ingebouwde lichtmeter: dus externe lichtmeter bij analoog is niet per se nodig :) Sowieso is alles M op die cam, van filmtransport tot focus tot diafragma en sluitertijd enzo, dus tja.

Ikzelf schiet heel veel op A, maar steeds regelmatiger op M: dat laatste vooral vanwege flitsen. De reden voor A is omdat ik vooral portret/situatie-fotog' ben, en dat dof/focus dan uberbelangrijk is. Sluitertijd is 'secondary' om de boel gewoon goed te belichten :P

MASP zou op dSLRs eigenlijk ook genoeg moeten zijn, maar die scene-modes voor beginnende dSLR-fotografen zijn blijkbaar toch geliefd als extra'tje op zo'n mode-dial :)

edit:
YellowCube schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 12:36:
de Auto stand is wel enorm handig voor als je kaslam bent.
Dan pak ik meestal de ixus om te filmen ipv te foto'en: foto's bakken doe ik dan niet meer :P

[ Voor 19% gewijzigd door Remy op 04-01-2006 12:38 ]

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:55
Remy schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 12:37:
[...]
Mijn analoge Porst uit 1970 heeft een ingebouwde lichtmeter: dus externe lichtmeter bij analoog is niet per se nodig :) Sowieso is alles M op die cam, van filmtransport tot focus tot diafragma en sluitertijd enzo, dus tja.
Ja, ok, je hebt een ingebouwde lichtmeter, maar wat is het voordeel dan om dan op M te schieten, als je ook op A of S kan ? (Ok, als je niet anders kan... ).
Met je analoog toestel op M, dan ben je imo de hele tijd bezig te zoeken tot wanneer je ingebouwde lichtmeter aangeeft dat de combinatie diafragma/sluitertijd goed zit. Dan kan je imo evengoed A of S gebruiken, behalve in moeilijke omstandigheden.

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Die Porst heeft volgens mij helemaal geen A en S stand en eigenlijk ook geen M stand, het ís gewoon allemaal manual ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

de hele tijd bezig te zoeken
Nouja, het is zo'n wijzertje: even aan de sluitertijd draaien tot ie braaf in het midden staat, is dat 'de hele tijd zoeken'? Met een A-mode op een analoge cam is dat natuurlijk makkelijker en sneller, dat is zeker zo: het eventuele voordeel van op M schieten boven A is om een bepaald deel van een scene goed te belichten als je alleen full scene metering (bv matrix) hebt ipv ook center-weighted en/of spot. Ik weet namelijk niet precies hoe de meter van de Porst werkt: als ie de hele scene meet terwijl ik een stadsgezicht wil fotograferen, is het stadsdeel donker en de lucht blauw. Als ik dat niet wil moet ik zelf handmatig de sluitertijd omlaag gooien om het stadsgezicht goed te belichten, en dus de door de cam in A-mode gekozen sluitertijd nav de lichtmeter overrulen als het ware :)

Da's het voordeel van M: zelf kiezen hoe iets precies belicht wordt, en dus leren met je lichtmeter en manieren van lichtmeten (als je daar de keuze toe hebt natuurlijk) om te gaan. Dan word je vanzelf een beter fotograaf :)

edit:
Zoefff schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 12:44:
Die Porst heeft volgens mij helemaal geen A en S stand en eigenlijk ook geen M stand, het ís gewoon allemaal manual ;)
Dat zei ik in m'n post al ja :)
Sowieso is alles M op die cam, van filmtransport tot focus tot diafragma en sluitertijd enzo, dus tja.

[ Voor 17% gewijzigd door Remy op 04-01-2006 12:46 ]

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

ik gebruik de M stand meestal omdat inflitsen op de A-stand me gewoon niet lijkt te lukken.
Situatie: daglicht en een onderwerp wat ik in wil flitsen.

Camera op de A-stand, matrix mode belichting. Flitser op TTL en FEC op -1 a -11/3. Sluitertijd zit onder de max. syncspeed.

Resultaat: onderbelichte omgeving, correct belicht onderwerp.

Exact hetzelfde maar camera op M stand.
Belichting meter staat gewoon netjes op 0 (correcte belichting):
Resultaat: prima. Zowel omgeving als voorwerp netjes gebalanceerd belicht.

[ Voor 7% gewijzigd door YellowCube op 04-01-2006 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:03
Ik schiet alles op manual, omdat ik daar natuurlijk het meeste van kan leren. ;)
Het kost alleen wel wat meer tijd, en die heb je niet altijd.
Ligt verder aan de situatie natuurlijk welke stand, maar voornamelijk manual

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
  • Laatst online: 16-06 08:21
Meestal gewoon de P stand en soms de A. Mar liefst hou ik me bij de P, want dan vergeet je soms je instellingen terug t zetten, en maak je gewoon een half uur lang foutje shotjes.
Maar tegenwoordig doe ik elke keer ik het ding vastneem een ISO en een WB check... M stand neem ik meestal om te klooien.
Van AUTO ben ik altijd bang dat hij direct naar hoge ISO waarden gaat springen.
Tja, en die scene-intstellingen... Opzich wel mooi maar, nooit echt gebruikt of geprobeerd.

[ Voor 23% gewijzigd door jvvv op 04-01-2006 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiegl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-06 15:49
Voornamelijk Av, om controle over de DOF te houden. Voor inflitsen M en af en toe Tv bij bewegende objecten.
Grappig dat niemand de scene instellingen gebruikt. Ik heb ze zelf ook nog nooit gebruikt, is er eigenlijk iemand die het nut ervan inziet?

Uit onderzoek is gebleken dat 85% van alle statistieken niet klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

het nut ervan is, dat ze in veel gevallen automatisch de instellingen maken die jij met veel gepiel in de A, S of M stand uitgevogeld hebt.
De portretstand legt bijv. nadruk op een zo groot mogelijk diafragma (i.v.m de DOF).
Sommige standen maken ook gebruik van de kleurverzadiging. Zo legt de macro-scene de nadruk op groene tinten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik gebruik altijd Av, diafragmavoorkeuze dus :) Ik vind het nml fijn om de controle over de scherptediepte te behouden en als de sluitertijd dan echt kritiek wordt kan ik altijd water bij de wijn doen in de vorm van een groter diafragma of een hogere ISO waarde.

Alleen met supertele-objectieven (400mm en meer) zou ik denk ik voor Tv kiezen als je uit de hand wil schieten (leunend op "iets"), want anders is het niet te doen :X

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymz
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:04

Jaymz

Keep on moving !

Als ik (behalve overdag soms) inflits heb ik um vrijwel altijd op M staan.

Op P/Tv/Av belicht 'ie dan gewoonweg niet zoals ik wil, 't lijkt erop datie geen rekening houdt met het feit dat er een externe flitster opzit en vindt ik het irritant dattie niet langzamer gaat dan 1/60 en F4.0 op P (heb 3 lenzen van F2.8 of sneller ;))

Verder ligt het een beetje aan de situatie en hoe ik met fotografie bezig ben op dat moment. 'Gewoon' een gezellig feessie bij bekenden waar ik af en toe es - klik- doe: M: F4 - 1/60 of daar ongeveer in de buurt (omdat P/Tv/Av dan niet reageren zoals ik wil :P)

Ben ik ergens gezellig op stap/whatever en ik heb 'toevallig m'n cam bij: Veelal Av waarbij ik m'n Ev in de gaten probeer te houden en gewoon "veilig" fotografeer, bij stabiele lichtomstandigheden wil ik nog wel eens naar M overstappen.

Redelijk stabiel licht overdag: M
Veranderlijke lichtomstandigheden overdag: Av / Tv al naar gelang waar m'n prio ligt. Av:Tv:M +/- 80:18:2
's avonds / donker binnen: 99% M

P / creatieve progs: Vrijwel nooit, behalve als ik me écht nergens druk om wil maken en de omstandigheden 'normaal' zijn / er anderen rondlopen die m'n cam zo nu en dan vasthouden die het weinig interesseert.

Cam is een 20D overigens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
  • Laatst online: 16-06 08:21
Heb ik het weer, heb me staan amuseren voor een half uurtje met mijn Pola filter en ja.... ISO1600 :x :x :x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

jvvv schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 14:13:
Heb ik het weer, heb me staan amuseren voor een half uurtje met mijn Pola filter en ja.... ISO1600 :x :x :x
Het blijft toch een kwestie van opletten, hoewel het me zelf sporadisch ook nog wel overkomt. Er zou bijvoorbeeld een belletje moeten gaan rinkelen als je sluitertijden enorm hoog zijn, of je diafragma enorm klein. Maargoed, ik blijf het toch vervelend vinden dat de ISO bij de D70 pas in beeld komt als je de ISO-knop indrukt (en helemaal niet in de zoeker). Het scheelt dat het tegenwoordig ook groot op m'n flitser staat, maar dan nog. Reden om de D200 aan te schaffen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Jaymz schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 13:40:
[....] en vindt ik het irritant dattie niet langzamer gaat dan 1/60 [....]

Cam is een 20D overigens :)
Hmz, lijkt mij dat je de sluitertijd ook kan instellen. 'k Weet dat mijn D70 de optie heeft dat je hem standaard van de 1/60 af kan halen op bijv op 1/15 kan zetten...

Waar ik zelf op schiet is momenteel een 80% in de M stand, omdat ik voornamelijk feesten fotografeer met wisselende licht omstandigheden waar ik zelf volledig de controle wil hebben over sluitertijd (afhankelijk van de beweging van het onderwerp) en diafragma (schertediepte en aanwezige hoeveelheid licht/flitssterkte van flitser). De A of de S stand volstaan in deze situaties veelal niet, sluitertijd word vaak te snel gekozen of het diafragma te veel geknepen.

Overdag ben ik tegenwoordig ook gewend om dan veelal voor M te kiezen, terwijl ik in't verleden dan voor A of S koos. Overigens is de overige 20% dus de A of S, afhankelijk van bewegingssnelheid van onderwerp/gebruik teleobjectief (S) dan wel de wens om een bepaalde scherptediepte te behalen (A)
Zoefff schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 14:23:
[...]

Het blijft toch een kwestie van opletten, hoewel het me zelf sporadisch ook nog wel overkomt. Er zou bijvoorbeeld een belletje moeten gaan rinkelen als je sluitertijden enorm hoog zijn, of je diafragma enorm klein. Maargoed, ik blijf het toch vervelend vinden dat de ISO bij de D70 pas in beeld komt als je de ISO-knop indrukt (en helemaal niet in de zoeker). Het scheelt dat het tegenwoordig ook groot op m'n flitser staat, maar dan nog. Reden om de D200 aan te schaffen O-)
Hmz, vind dat ten opzichte van m'n Minolta Dimage 5 idd wel een groot gemis idd. Binnenkort misschien es een testdrive doen met een D200. Huren kost € 75,- per dag ofzo :X

[ Voor 26% gewijzigd door jules op 04-01-2006 16:14 ]

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justmental
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Ik gebruik zelf overwegend de P stand, qua verdeling ongeveer:
70% P voor bijna alle situaties, ook bij scherptediepte effect bij hoge zoom
15% Av voor specifieke gewenste scherptediepte met grotere hoeken
10% Tv voor lastige bewegende onderwerpen en trucfoto's
5% M als de camera een potje maakt van de lichtmeting

Who is John Galt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04:30

Standeman

Prutser 1e klasse

Tot nu toe bijna altijd op Automatisch. Gewoon omdat ik pas een leuke cam heb (S5600) en er nog niet veel mee heb kunnen experimenteren / oefenen. Hiervoor heb ik nog nooit een cam gehad (behalve weggooi dingetjes)

Op Manual heb ik al het 1 en ander geprobeerd en wel redelijke resultaten gekregen (iig binnen). Het is wel jammer dat dan vaak weer 'lucky shots' zijn waarbij ik toevallig het diafragma en de sluitertijd goed heb gegokt..

* Standeman moet nog veel oefenen :)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-06 15:14

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Ik gebruik eigenlijk altijd Av, al dan niet met belichtingscompensatie. Mocht de camera er niet helemaal uitkomen dan help ik met AE-lock. Als ook dat niet wil, of ik gewoon iets uit wil proberen, gaatie op M.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justleen
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-03 14:09

justleen

fortyfukkingtwo

Bijna altijd Av vanwege de DoF. 'snachts meestal op Manual of Tv - en ook bij bewegende dingen op Tv (pannen).
De voorgeprogrammeerde gebruik ik ook nog wel eens, om snapshots te maken (te lam om te prutsen betekent dat vaak..). Mn vrouw gebruikt alleen maar de voorgeprogrammeerde, en ik moet zeggen dat daar eigenlijk niets mis mee is, als je geen bijzondere belichting/onderwerpen oid moet vastleggen - komen best goeie platen uit

Knowing you're one hell of a guy is one thing, actually being told so by a machine is another.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymz
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:04

Jaymz

Keep on moving !

*Jaymz vindut eigenlijk geen gemis (geen ISO op de display), over het algemeen weet ik wel hoe hoog/laag 'ie staat en zolang ik geen rare knop/jog combinaties maakt blijftie daarop staan :P

En als je van een donkere naar een goed verlichte ruimte komt denk je er óf wel, óf niet aan. Dat je dan wel/niet een getalletje in je display hebt staan wil nog niet zeggen dat je er (instinctief) de juiste conclusie aan verbind ;)

Als m'n diafragma / sluitertijd eens per ongeluk een zwieper krijgt heb ik dat ook niet ala seconde in de gaten en die zie ik wel in m'n display :+

Dat het handig kan zijn: Uhuh, dat ontken ik niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 14:19

Floor-is

5.2

Het hangt er niet alleen vanaf hoe de situatie is, maar ook welke camera ik vastheb. Op het moment heb ik er vier:
- 1x Compact (Canon S45)
- 2x DSLR
- 1x MF

Het compactje is zo ongeveer vastgelijmd in Av, hoewel mijn vriendinnetje hem graag in Tv parkeert. Is leuk voor huis-tuin-keuken werk, maar eigenlijk ligt hij enkel stof te verzamelen... Best jammer op zich.
De SLR's gebruik ik ofwel in M, ofwel in aV. Heel soms op Tv, maar dat is echt maar sporadisch. Av werkt erg prettig en in de condities waarin ik ze het meeste misbruik is het nogal lastig om met iets anders dan de Manual stand te werken... In het donker zijn de anderen gewoon niet betrouwbaar. :)

Het leukste werken is met de MF-cam, die heeft geen lichtmeter, daar moet ik echt met de hand *alles* doen; diafragma, sluitertijd, scherpstellen en het rolletje doorwinden (en de sluiter spannen). De externe lichtmeter maakt het wel af :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 140526

Ik gebruik altijd volledig manueel, dat vind ik gewoon het fijnst omdat ik dan alles precies zelf kan bepalen qua belichting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-06 15:49

janklp

FortyTwo Capital

Ik schiet vaak op A maar zo nu en dan ook op S. Deze instellingen maken sowieso altijd goede beelden, wanneer ik mn camera op M zet dan moet ik wat meer tijd hebben want die instelling heb ik nog niet helemaal onder de knie. Automatische stand gebruik ik minder vaak, alleen af en toe om huis, tuin en keukenkiekjes tijdens een etentje van familie oid te schieten.

Edit: Wat bedoelen jullie allemaal met tv, zie even de afkorting niet.

[ Voor 10% gewijzigd door janklp op 04-01-2006 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:01
Ik schiet alleen op M of A, M toch het meest v.d. twee. Andere instellingen zijn aan mij niet besteed; wil te allen tijde volledige controle houden over het diafragma (DOF). Met flitser doe ik altijd M en 'klooi' dan wat aan met de sluitertijd :P

Met M dwing ik mezelf ook iets meer tijd te nemen voor de foto plus dat ik zo eigenlijk ben gaan leren hoe alles gevoelsmatig tot elkaar in verhouding staat (vanaf day one met M begonnen en had er toen nul komma nul ervaring mee). Moet het allemaal wat vlotter i.v.m. iets dynamischer omgeving dan doe ik A.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-06 12:39

tazzman

a real boardmonkey

Meestal Av en dan hou ik de sluitertijd en DOF ook in de gaten.. maar soms als ik met mijn neus boven op de aktie zit of door wisselende achtergrond (donker/licht/donker) het gevaar loop "dipjes" in de sluitertijd te krijgen, dan zet ik hem gewoon op Tv en selecteer de sluitertijd die ik zeker wil gebruiken. Manual alleen in moeilijke licht omstandigheden.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-06 12:39

tazzman

a real boardmonkey

Zoefff schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 14:23:
Maargoed, ik blijf het toch vervelend vinden dat de ISO bij de D70 pas in beeld komt als je de ISO-knop indrukt (en helemaal niet in de zoeker).
Bekend probleem met mijn 10D ja.. en ja het is mij wel eens overkomen dat hij nog op ISO 800/1600 stond van de dag ervoor. :( :(

Gelukkig heb ik nu gewoon de ISO in de viewfinder staan _/-\o_

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 74977

oli4100 schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 12:29:
Ik gebruik ook vrijwel altijd Av (Aperture voorkeuze), omdat ik hier over het algemeen het beste (imho) uit mijn onderwerp kan halen door met de DoF te kunnen spelen. Voor moeilijk te belichten onderwerpen soms M, maar ik vind het dan handiger om de flits vast te zetten op 1/200e, zodat als de camera in Av staat de shutter altijd 1/200 is. En dan krijg je (bij een middenbereikzoom) geen bewogen foto's. Handig voor mij, aangezien ik nogal érg trilligere (:?) handjes heb. (moet minimaal 1/60 op 18mm hebben 8)7)

Volautomatisch sowieso niet, al was het maar omdat de flits dan al opspringt als het niet een volledig 100% zonnige dag is, erg irritant. Programma modes nog nooit gebruikt en gaat ook niet gebeuren, eis van mezelf dat ik hetzelfde resultaat ook moet kunnen halen als ik het zelf instel :P (lukt steeds beter :))
Ik heb ook de 350D met de standaard 18-55 ef-s lens, nu las ik het volgende.

voor digitale spiegelreflexcamera's:

Neem een sluitertijd die (2x) gelijk is aan de lens. Dit is nl. gemakkelijk rekenen. (Het heeft te maken met de brandpunt-vergrotende factor van de sensor. Die is vaak 1,5x of 1,6x).

Als voorbeeld neem ik een camera met een 70-200mm lens.

Lens op 70mm?
Dan sluitertijd sneller dan 1/140sec. Dus dat wordt 1/250sec.

Lens op 200mm?
Dan sluitertijd sneller dan 1/400sec. Dus dat wordt 1/500sec.

oli 4100 of iemand anders,kan je mij uit leggen hoe dus mijn camera qua sluitertijd in te stellen met de origenele standaard lens zo dat je dus minder kans op bewogen foto,s krijg.
Ik lees BV dat je de flits hebt vastgezet????1/200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oli4100
  • Niet online
Anoniem: 74977 schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 22:21:
[...]

Ik heb ook de 350D met de standaard 18-55 ef-s lens, nu las ik het volgende.

voor digitale spiegelreflexcamera's:

Neem een sluitertijd die (2x) gelijk is aan de lens. Dit is nl. gemakkelijk rekenen. (Het heeft te maken met de brandpunt-vergrotende factor van de sensor. Die is vaak 1,5x of 1,6x).

Als voorbeeld neem ik een camera met een 70-200mm lens.

Lens op 70mm?
Dan sluitertijd sneller dan 1/140sec. Dus dat wordt 1/250sec.

Lens op 200mm?
Dan sluitertijd sneller dan 1/400sec. Dus dat wordt 1/500sec.

oli 4100 of iemand anders,kan je mij uit leggen hoe dus mijn camera qua sluitertijd in te stellen met de origenele standaard lens zo dat je dus minder kans op bewogen foto,s krijg.
Ik lees BV dat je de flits hebt vastgezet????1/200
Die rekenfactor is mij bekend ja, om het in formulevorm te zeggen: ( 1/ (focallength * cropfactor) ) is je minimale sluitertijd. Sommige mensen kunnen daarboven nog prima foto's nemen, anderen (zoals ik) moeten daar nog zelfs onder gaan zitten (dus nóg korter) omdat het anders een zootje wordt.

Bij een 350D (en volgens mij ook bij de D70 en vast nog veel meer cam's) kun je via het persoonlijke voorkeuren menu instellen dat je flitser, als je flitst in de Av-modus, ervoor zorgt dat er altijd een sluiter van 1/200e wordt gekozen :) Ik vind het erg handig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technicality
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-06 18:52

Technicality

Vliegt rechtsom...

Ik gebruik(te) altijd sluitertijd, omdat ik nog niet had uitgezocht (of uit had laten zoeken)hoe ik de diafragmawaarde kan instellen bij de M-stand. Vanaf nu dus m, maar ik had al geklikt op sluitertijd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83017

Ik gebruik in standaard situaties meestal av, omdat diafragma controle dan voldoende is.

Bij wat ingewikkeldere belichting of situaties altijd de M stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Anoniem: 83017 schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 21:37:
Ik gebruik in standaard situaties meestal av, omdat diafragma controle dan voldoende is.

Bij wat ingewikkeldere belichting of situaties altijd de M stand.
Volledig mee eens, 95% schiet op op de AV-stand omdat je hiermee alles in de hand hebt: sluitertijd door het open of het dichtdraaien van het diafragma, eventueel beetje onder- of overbelichten, etc. Alleen wanneer ik binnen aan de gang ga met mijn flitser dan ga ik in de M-stand aan de gang om alles onder controle te hebben. TV gebruik ik een hele enkele keer wanneer ik toevallig een keer aan de gang ga met autootjes pannen e.d. :)

De enige keer wanneer mijn camera in de P-stand komt is wanneer de familie wat plaatjes met "dat grote ding" wil gaan schieten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ken.
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-06 15:16

Ken.

\m/.([oO]).\m/

Ik ben sinds een tijdje overgestapt van AV naar M.
Bevalt me erg goed omdat ik gewoon alles zelf in de hand heb.
Geen foto’s meer die worden verpest door een verkeerde meting van je camera (alleen nog maar door mijzelf ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Dus je draait het diafragma en sluitertijd altijd zo bij elkaar dat je belichtingsmeter op neutraal staat? Dan doe je toch precies hetzelfde als de A of S stand doen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micha
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Vroeger veel P nu steeds meer combi tussen Diafragma en Sluitertijd controle... Behalve in sommige gevallen bij flitsen als de cam niet doet wat ie moet dan gaat ie op M :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ken.

Ken.

\m/.([oO]).\m/

Zoefff schreef op zondag 08 januari 2006 @ 15:53:
Dus je draait het diafragma en sluitertijd altijd zo bij elkaar dat je belichtingsmeter op neutraal staat? Dan doe je toch precies hetzelfde als de A of S stand doen? ;)
Nee, want in de Av stand zit mijn camera er te vaak naast met de metingen (zonsondergangen, concerten etc) Vandaar de keuze voor de overstap naar M :)

Laatst met oud en nieuw nog:
In de AV stand kreeg ik al gauw sluitertijden van 4 - 8 seconden voorgeschoteld.
Niet echt nuttig. Vind het veel lekkerder alles zelf in de hand te hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:16

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

.KeN. schreef op zondag 08 januari 2006 @ 18:11:
[...]

Nee, want in de Av stand zit mijn camera er te vaak naast met de metingen (zonsondergangen, concerten etc) Vandaar de keuze voor de overstap naar M :)
Denk niet dat je lichtmeter ernaast zit. Die meet gewoon goed hoor, alleen moet je even doorhebben hoe een lichtmeter rekent (met 18% grijs etc.).

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34095

Gizz schreef op zondag 08 januari 2006 @ 18:17:
[...]

Denk niet dat je lichtmeter ernaast zit. Die meet gewoon goed hoor, alleen moet je even doorhebben hoe een lichtmeter rekent (met 18% grijs etc.).
en niet vergeten de juiste metering mode te gebruiken, want dat is oorzaak van de verkeerde meting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ken.

Ken.

\m/.([oO]).\m/

Of gewoon met M werken en verder niet zo moeilijk doen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:16

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ja maar hoe bepaal je dan de belichting. Gewoon schatten en vaak proberen? Of ga je stiekem toch op de ingebouwde lichtmeter af?

Manual instellen is niet zo handig als het licht vaak verandert (en dan bedoel ik niet dat je in een disco staat, maar bv. op straat. Dan schijnt de zon, dan een wolk ervoor, dan nog eens de schaduw van een gebouw etc. etc.). Met gewoon AV en de lichtmeter is dat een stuk simpeler (als je veel zwart heb gooi je de belichtingscomputer op een stopje onderbelichten, bij wit op overbelichten). Moet er niet aan denken om het steeds te veranderen. In de studio gebruik ik natuurlijk wel M, maar daar zijn de omstandigheden constant.

[ Voor 74% gewijzigd door Gizz op 08-01-2006 20:25 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
volledig manueel. De omstandigheden waarin ik schiet zijn zo divers dat ik graag manueel alles instel en kan spelen met de instellingen. Vaak gebeurt het met diafragma of sluiter op de automaat dat dat ding sneller is dan jou, en heel (héél) snel reageert op het licht dat binnenvalt. Is natuurlijk ook waar ie voor is. Alleen in zalen met dynamische belichting is dat heel erg onhandig, want als een movinghead toevallig op volle kracht vanuit een hoekje van de foto in je lens schijnt (en geloof me, op 10.5mm gebeurt dat errug snel) gooit je cam je diafragma of sluiter verder dicht, en heb je een foto waarin die ene lamp dan wel niet overbelicht is, maar de rest is redelijk donker. Voeg daar aan toe dat als die wijziging in de laatste split second van een foto nemen valt, je ook niet hebt gezien wat ie nou heeft gedaan (en je toch een slechte foto hebt) en je dus naar je EXIF toe mag browsen om te zien wat je cam heeft gedaan wat dus niet helemaal in de haak was. Tevens switch ik teveel tussen spot, 3d-matrix en center-weighted om op het 'gedrag' van mijn camera in één van die modes te kunnen vertrouwen.

Verder vertrouw ik dus inderdaad op de ingebouwde lichtmeter, en mijn eigen gevoel voor wat ik aan het doen ben. Ramp is trouwens een stroboscoop met een ingebouwde lichtmeter, dan kun je er meteen helemaal niks meer mee. Echt op gevoel je shot maken zolang die strobo nog aan de gang is.

[ Voor 13% gewijzigd door HunterPro op 08-01-2006 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83328

P stand, semi automaat dus (Canon PS A60). Dan kan ik nl AiAF ("intelligent" autofocus) uitzetten, die functie lijkt gewoon gemaakt om foto's te vernaggelen, heb nog maar zelden meegemaakt dat ie het goed had.
ISO, witbalans en belichting doet ie vrijwel altijd goed, dus voor mij geen reden om dat af te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firecow
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-01-2023

Firecow

worldofnature.nl

AV.... Gewoon handig en in sommige gevallen puur M

Canon EOS 80D En wat glaswerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ken.

Ken.

\m/.([oO]).\m/

Gizz schreef op zondag 08 januari 2006 @ 20:23:
Ja maar hoe bepaal je dan de belichting. Gewoon schatten en vaak proberen? Of ga je stiekem toch op de ingebouwde lichtmeter af?
Voornamelijk gevoel eigenlijk. Werkt prima.
De lichtmeter is het nooit met mij eens hehe. (of liever gezegd.. ik met hem.. eh het :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Volledig manueel.
Vind het leuk als ik een mooie foto heb gemaakt te weten dat ik ook de instellingen volledig handmatig heb ingesteld. Is gewoon een gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-11-2024
Zoefff schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 12:11:
Voor mij verschilt het (natuurlijk) per onderwerp wat voor programma ik gebruik. Buiten schiet ik vaak rustig op A (diafragma-voorkeuze). Bij bewegende onderwerpen gebruik ik vanzelfsprekend sneller S (sluitertijd-voorkeuze), maar binnen (met flits) gebruik ik vrijwel alleen M (manual).

De automatische programma's heb ik nog nooit aangeraakt, niet eens om ze eens uit te proberen :P
Ik wilde echt precies hetzelfde opschrijven! :) Zo schiet ik dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Wat ik al eerder zei volledig M, alleen baal ik er wel es van dat ik m'n programma knop onbewust wel es in een andere stand draai. Dan sta ik opeens A te knallen, of juist in nachtmodus, en met dynamische belichting in mijn omgeving is dat errug rot zoals HunterPro dat al heel mooi omschreef hierboven. Misschien is vastlijmen een optie ;)

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91749

Ik schiet eigenlijk alles in de 'M'-stand.
Is begonnen als 'spelerij' om te zien wat de invloed is van verschillende instellingen op de uiteindelijke foto. Vervolgens ga je proberen van je fouten te leren en ga je corrigeren. Vervolgens schiet je dus alleen nog maar in de M-stand en gaat het aanpassen van diafragma en sluitertijd nagenoeg vanzelf en heel snel.

Ik hoor verschillende mensen zeggen dat ze voor de Av-modus kiezen om controle over de scherptediepte te houden, maar dat kan toch ook in de M-modus? Ik stel een diafragma in en wijzig alleen nog maar mijn sluitertijd om een bepaalde belichting te kiezen. Dus controle over je DoF houd je ook in de M-stand.
Grote voordeel is dat ik zelf de sluitertijd kan kiezen om, indien nodig, onder- of over te belichten en de belichting van de camera kan 'overriden' (wat nog wel eens handig kan zijn in moeilijke lichtsituaties).

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 91749 op 23-01-2006 11:47 ]

Pagina: 1