Canon EOS 350D |
![]() |
Quickspecs |
|
Prijzen |
Reviews |
|
Goede tutorials om mee te beginnen |
Vorige delen & credits |
Canon EOS 350D deel 1, 2, 3, 4 en Canon EOS 350D - Deel 5. Credits & cudos gaan uit naar de topistarters van de vorige delen, van wie ik de informatie klakkeloos heb overgenomen Als er nog nuttige dingen zijn om toe te voegen aan het topic, laat het me dan weten (bijvoorbeeld via een TR). Ik heb het topic te weinig gevolgd om te weten of er nog wat mist in de topicstart |
Iemand die een leverancier in nederland weet?Tarin schreef op zondag 09 juli 2006 @ 11:00:
Ik heb ook een Brando screenprotector, gekocht via een reseller in Engeland (via eBay). Kostte me iets meer dan een tientje, en ik ben er blij mee. Voor m'n gevoel hoef ik gewoon net iets minder voorzichtig te zijn waar ik m'n cam neerleg.
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
konijnenberg heeft screenprotectors. Of wil je precies hetzelfde merk?Bor de Wollef schreef op zondag 09 juli 2006 @ 20:32:
[...]
Iemand die een leverancier in nederland weet?
[ Voor 11% gewijzigd door Fairy op 09-07-2006 21:01 ]
Precies hetzelfde merk zal niet nodig zijn denk ik. Ik ga als een speer naar de konijnenberg websiteFairy schreef op zondag 09 juli 2006 @ 21:01:
[...]
konijnenberg heeft screenprotectors. Of wil je precies hetzelfde merk?
Anoniem: 112440
Kamera express heeft ze ook maar dan van DigiCover, kosten 10.95 eur
p.s. staat ook iemand op marktplaats die complete covers verkoopt dan zit er een deksel over het scherm
p.s. staat ook iemand op marktplaats die complete covers verkoopt dan zit er een deksel over het scherm
[ Voor 45% gewijzigd door Anoniem: 112440 op 10-07-2006 09:53 ]
Ik heb afgelopen donderdag deze geweldige camera gekocht, na jaren EOS analoog geschoten te hebben. Alleen nu komt het heel vaak voor dat wanneer ik een foto maak dat de onderkant van de foto zwart is. Ik vermoed dat dit komt doordat het sluitergordijn (ik neem aan dat dat er nog gewoon in zit) niet helemaal goed opengaat. Is dit iets waar ik invloed op heb of zal ik straks maar gewoon terug naar de winkel gaan en een nieuwe vragen?
Verder een supercamera
Verder een supercamera
raar, dat zou volgens mij niet mogen gebeuren.Mfpower schreef op maandag 10 juli 2006 @ 11:59:
Ik heb afgelopen donderdag deze geweldige camera gekocht, na jaren EOS analoog geschoten te hebben. Alleen nu komt het heel vaak voor dat wanneer ik een foto maak dat de onderkant van de foto zwart is. Ik vermoed dat dit komt doordat het sluitergordijn (ik neem aan dat dat er nog gewoon in zit) niet helemaal goed opengaat. Is dit iets waar ik invloed op heb of zal ik straks maar gewoon terug naar de winkel gaan en een nieuwe vragen?
Verder een supercamera
je kan het beste teruggaan naar de winkel ermee.
Je kunt dat even testen door de optie "Sensor clean" te kiezen in het menu.Mfpower schreef op maandag 10 juli 2006 @ 11:59:
Verder een supercamera
Lens er af halen, en naar de sensor koekeloeren. Het kan zijn dat je sluiter niet goed functioneert, maar dat mag eigenlijk niet voorkomen bij een nieuw examplaar (Quality Control?).
En sowieso een nieuw exemplaar gaan halen.
[ Voor 4% gewijzigd door Kanarie op 10-07-2006 12:11 ]
We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.
Ter informatie : Ik heb ontdekt dat ze bij digi2u.nl de bg-e3 grip verkopen (originele canon, niet de delta) voor 79 euro. Ik zet het hier maar even neer omdat deze _niet_ op hun site staat! Zelfde prijs dus als de Delta-grip op marktplaats (tenzijn je de delta via ebay in polen koopt, maar ikzelf koop liever niets uit Polen..)
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..
Ik heb alleen het laatste gedaan. Ze deden gelukkig niet moeilijk en ik heb een nieuwe. De eerste shots zijn goed, maar dat was bij m'n vorige ook. En nu voor de mooie foto'sTHW Arie schreef op maandag 10 juli 2006 @ 12:11:
[...]
Je kunt dat even testen door de optie "Sensor clean" te kiezen in het menu.
Lens er af halen, en naar de sensor koekeloeren. Het kan zijn dat je sluiter niet goed functioneert, maar dat mag eigenlijk niet voorkomen bij een nieuw examplaar (Quality Control?).
En sowieso een nieuw exemplaar gaan halen.
Hoe zie je trouwens dat 1 van de accu's leeg is, en welke wordt als eerste leeggetrokken? Ik neem aan dat je ook foto's kan maken met maar 1 accu in de grip, terwijl de andere op aan het laden is?WVL_KsZeN schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 10:11:
Ter informatie : Ik heb ontdekt dat ze bij digi2u.nl de bg-e3 grip verkopen (originele canon, niet de delta) voor 79 euro. Ik zet het hier maar even neer omdat deze _niet_ op hun site staat! Zelfde prijs dus als de Delta-grip op marktplaats (tenzijn je de delta via ebay in polen koopt, maar ikzelf koop liever niets uit Polen..)
Ik was pas wat foto's aan het maken bij een concert, en merkte dat ik daar de portretstand toch wel flink miste..
Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN
Beide accu's worden (kennelijk) tegelijkertijd leeg getrokken. Ze worden domweg parallel geschakeld. Althans dat begreep ik uit posts van anderen. Ik heb zelf nog geen grip.Tarin schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 12:14:
[...]
Hoe zie je trouwens dat 1 van de accu's leeg is, en welke wordt als eerste leeggetrokken? Ik neem aan dat je ook foto's kan maken met maar 1 accu in de grip, terwijl de andere op aan het laden is?
Ik was pas wat foto's aan het maken bij een concert, en merkte dat ik daar de portretstand toch wel flink miste..
Have a wheelie good weekend!
Dat lijkt me wel; als je ze serieel zou schakelen zou er volgens mij twee keer zoveel spanning op komen te staan als normaal, en dat vindt de camera vast niet leukFragDaddy schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 13:02:
Beide accu's worden (kennelijk) tegelijkertijd leeg getrokken. Ze worden domweg parallel geschakeld. Althans dat begreep ik uit posts van anderen. Ik heb zelf nog geen grip.
Haal je wel 1/8000ste en 6 fps.Dannr schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 13:20:
[...]
Dat lijkt me wel; als je ze serieel zou schakelen zou er volgens mij twee keer zoveel spanning op komen te staan als normaal, en dat vindt de camera vast niet leuk
Er kon natuurlijk ook een circuitje in zitten dat eerst de ene accu leegtrekt en dan aan de volgende begint.Dannr schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 13:20:
[...]
Dat lijkt me wel; als je ze serieel zou schakelen zou er volgens mij twee keer zoveel spanning op komen te staan als normaal, en dat vindt de camera vast niet leuk
[ Voor 12% gewijzigd door FragDaddy op 11-07-2006 13:28 ]
Yup, ook met 1 batterij in de grip werkt je camera.Tarin schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 12:14:
[...]
Ik neem aan dat je ook foto's kan maken met maar 1 accu in de grip, terwijl de andere op aan het laden is?
"The thing under my bed waiting to grab my ankle isn't real. I know that, and I also know that if I'm careful to keep my foot under the covers, it will never be able to grab my ankle." - Stephen King
Quinta: 3 januari 2005
Ze worden simultaan leeggetrokken.FragDaddy schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 13:27:
[...]
Er kon natuurlijk ook een circuitje in zitten dat eerst de ene accu leegtrekt en dan aan de volgende begint.
Stel je hebt een accu van 3.4 volt 1000mAh. Zet je die parallel dan krijg je 3.4 volt 2000mAh.
Zet je ze in serie dan krijg je 6.8 volt 1000mAh.
Anoniem: 76368
Ik val maar meteen met de deur in huis.
Ik heb een vraagje over de parameters bij de M-Av-Tv-P functies.
Wat doen jullie zelf instellen bij situaties als:
- Macro
- Natuur
- Portretten
- Alround
Ik heb op dit moment zelf na enig gepiel voor deze settings gekozen:
- Contrast: +2
- Scherpte:+2
- Verzadiging: +1
- Kleurtoon: +2
Wat vinden jullie ongeveer goede waarden?
- Macro
- Natuur
- Portretten
- Alround
Anoniem: 91636
hoi..
mijn instellingen hangen er vanaf waarvoor ik de foto's maak en of ik nog zelf post processing wil doen.
als ik nog zelf ga postprocessen dan gaat alles naar minimaal: in de fotoworkflow kan heel veel en foto's die verscherpt zijn kun je bijvoorbeeld heel makkelijk over verscherpen...
mocht het zo zijn dat ik de plaatjes direct als JPG gebruiken wil staat het ongeveer als +1 in de definities die ik gebruik..
groets!
mijn instellingen hangen er vanaf waarvoor ik de foto's maak en of ik nog zelf post processing wil doen.
als ik nog zelf ga postprocessen dan gaat alles naar minimaal: in de fotoworkflow kan heel veel en foto's die verscherpt zijn kun je bijvoorbeeld heel makkelijk over verscherpen...
mocht het zo zijn dat ik de plaatjes direct als JPG gebruiken wil staat het ongeveer als +1 in de definities die ik gebruik..
groets!
Na 6000 foto's met alles op nul heb ik onlangs de scherpte op +1 gezet, omdat ik in de praktijk toch altijd een beetje bleek te willen verscherpen. Nadeel is wel dat extra verscherpen nu heel snel teveel wordt.
Ik geloof eigenlijk niet dat er "goede waarden" bestaan. Veel zal afhangen van wel/niet nabewerken, maar nog meer van je eigen voorkeur.
Ik geloof eigenlijk niet dat er "goede waarden" bestaan. Veel zal afhangen van wel/niet nabewerken, maar nog meer van je eigen voorkeur.
Ik zit er toch sterk aan te denken om deze topcamera te gaan kopen, weet iemand nog een leuke deal?
Ik las al in Deel 5 van dit topic dat hij bij de MediaMarkt voor minder dan 700 te krijgen is met wat onderhandelen. Heeft iemand recentere informatie?
Het liefst in de omgeving Den Haag
Ik las al in Deel 5 van dit topic dat hij bij de MediaMarkt voor minder dan 700 te krijgen is met wat onderhandelen. Heeft iemand recentere informatie?
Zet de cv maar uit moe, die AMD draait nu stabiel
Anoniem: 135290
Hehe, benieuwd hoe je onderhandelt..
Maar het zal vast kunnen, momenteel kost ie er 749 (kit)
Wil hem misschien ook kopen, maar twijfel nog tussen deze en Nikon D50.
Trouwens, misschien een idee, om in de pricewatch een verschil te maken tussen de zwarte en zilvere kit. En de zwarte (en zilvere?) body.
Mijn vraag daarbij is ook gelijk, is de zilveren versie wel los als body te krijgen? Heb een hoop van de goedkopere pricewatchlinks bekeken, maar ik vind eigenlijk nergens de zilveren body los te koop. Altijd als kit.
Weet nog niet of ik die wil trouwens, maar het zou voor diegene die hem perse wel in het zilver willen, het zoeken wel gemakkelijk maken.
Hoe staat ie in het zilver met een wat grotere (zwarte) lens van Sigma, Tamron of Canon zelf trouwens, lijkt me wel een vreemd gezicht, daarom neig ik toch meer naar een zwarte als ik de 350D neem.
En hoe zit het eigenlijk met de Nederlandse en internationale (duitse/engelse/franse) versies van de camera (en handleiding) bieden de goedkopere aanbieders vooral de duitse/engelse versie aan, of ook wel de nederlandse? Heb dat bij de meeste goedkope shops niet zo 1,2,3 na kunnen gaan. Maar een aantal keer wel Duitse zien langskomen.
Maar het zal vast kunnen, momenteel kost ie er 749 (kit)
Wil hem misschien ook kopen, maar twijfel nog tussen deze en Nikon D50.
Trouwens, misschien een idee, om in de pricewatch een verschil te maken tussen de zwarte en zilvere kit. En de zwarte (en zilvere?) body.
Mijn vraag daarbij is ook gelijk, is de zilveren versie wel los als body te krijgen? Heb een hoop van de goedkopere pricewatchlinks bekeken, maar ik vind eigenlijk nergens de zilveren body los te koop. Altijd als kit.
Weet nog niet of ik die wil trouwens, maar het zou voor diegene die hem perse wel in het zilver willen, het zoeken wel gemakkelijk maken.
Hoe staat ie in het zilver met een wat grotere (zwarte) lens van Sigma, Tamron of Canon zelf trouwens, lijkt me wel een vreemd gezicht, daarom neig ik toch meer naar een zwarte als ik de 350D neem.
En hoe zit het eigenlijk met de Nederlandse en internationale (duitse/engelse/franse) versies van de camera (en handleiding) bieden de goedkopere aanbieders vooral de duitse/engelse versie aan, of ook wel de nederlandse? Heb dat bij de meeste goedkope shops niet zo 1,2,3 na kunnen gaan. Maar een aantal keer wel Duitse zien langskomen.
Anoniem: 172666
Als je nog een vriend of kennis in Alkmaar hebt kan die even langs de MM in Alkmaar (goedkoopste MM basisprijs momenteel voor kit Euro 667) even meegekeken in hun computerjhu schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 00:50:
Ik zit er toch sterk aan te denken om deze topcamera te gaan kopen, weet iemand nog een leuke deal?
Als je dan zegt dat Cameraland.nl (ook in Alkmaar) de NL editie voor 650 hebben staan op voorraad dan gaan ze mee naar 650.
Cameraland.nl verkoopt alleen de gestripte duitse versie, dus daar moet je niet door laten lokken.
Deze mogelijkheid is alleen vandaag want vanaf maandag is de prijs weer 750 euro MM en 695 euro cameraland
Ik heb de 350d sinds gisteren en heel blij mee
[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 172666 op 15-07-2006 10:42 ]
Vraagje: Ik wil graag een HDR-panorama foto maken. Om nou te voorkomen dat ik met elke richting telkens weer dat AV-knopje moet indrukken om de belichtingscompensatie aan te passen, is er iets van een mode of costum functie om automatisch een belichtingstrapje te maken van +/- 2-stoppen? Anders moet ik dat bij elke foto handmatig instellen, kost gewoon veel tijd. Dit zou heel veel tijd schelen...
Exposure Bracketing is de term die jij zoekt, en dat kan de 350D inderdaad. Zie verder de manual
[ Voor 11% gewijzigd door Dannr op 15-07-2006 11:14 ]
Ongelooflijk, dat ik dat niet gezien heb! Ontzettend bedankt!Dannr schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 11:14:
Exposure Bracketing is de term die jij zoekt, en dat kan de 350D inderdaad. Zie verder de manual
En als ze dan op de website kijken zien ze een prijs van € 749,=?Anoniem: 172666 schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 10:38:
[...]
Als je dan zegt dat Cameraland.nl (ook in Alkmaar) de NL editie voor 650 hebben staan op voorraad dan gaan ze mee naar 650.
Ik vind dit topic steeds meer een laagste-prijs karakter krijgen helaas.
Anoniem: 172666
Cameraland heeft advertenties in lokale kranten met aanbiedingen, deze staan inderdaad niet op de website. Zij hopen natuurlijk als je in hun winkel komt dat je meer dan alleen de camera koopt. In de zondagskrant van vorige week stond deze aanbieding en tevens ook met verschillende lensen sets (tele etc.). De verkoop gaat door tot vanmiddag 5 uur, anders bel je ze toch even?Toff schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 13:05:
[...]
En als ze dan op de website kijken zien ze een prijs van € 749,=?

Gewoon antwoord op de vraag over een goeie deal. Ik gaan nu maareens verder met het bekijken van mijn test opnamen, misschien kan dan nogeens berichten over het gedrag van de camera zelf.
Haha, even offtopic reageren, dat doet toch iedereen. Dit topic gaat allang niet meer over de 350D, maar meer over:Toff schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 13:05:
[...]
- Waar is de 350D het goedkoopst (hadden we hiervoor niet de Pricewatch?)
- Welke lens kan ik best gebruiken als alternatief voor de kitlens (Nog afgezien van dat deze discussie al tientallen keren gevoerd is, hoort ie thuis in het Canonmount objectieventopic, niet hier)
- Wat hier ook regelmatig terugkomt: welke accu gaat het eerst leeg in de grip/werkt de grip ook met slechts 1 accu/enz enz enz. Is allemaal al weet ik hoe vaak besproken, UTFS!
- Tenslotte de algemene beschouwingen over fotografie: welke mode/diafragma/ISO-waarde/sluitertijd kan ik het best gebruiken voor mijn foto (staat in de FAQ en anders een afzonderlijk topic openen aangezien dit niet specifiek over de 350D gaat)
Verder vind ik de 350D een fijne camera, de kwaliteit van de foto's is goed en hij heeft veel mogelijkheden. Ik zou graag zien dat dit topic weer over de 350D en z'n mogelijkheden e.d. gaat.
Nu ik toch aan het posten ben kan ik ook wel even een ontopic vraag stellen. Ik schiet tegenwoordig in RAW+JPG. De JPG files gebruik ik om te bekijken en naar mensen te sturen, de RAW files worden gearchiveerd en als ik wil afdrukken/bewerken oid dan haal ik ze tevoorschijn. Nu is het me opgevallen dat de RAW-files een stuk kleiner worden als je op alleen RAW schiet (dus zonder +JPG). Hoe kan dit? Ik heb het idee dat de camera bij RAW+JPG de JPG tweemaal opslaat, eenmaal als afzonderlijke file en eenmaal in de RAW, klopt dit? Weet iemand hoe dit zit en of het uit te schakelen is, want ik vind het een beetje ruimteverspilling...
Bij mij schommelt de RAW tussen 8 en 11 MB, JPG tussen 3 en 3.5. Maar van verschil tussen enkel RAW of RAW+JPG merk ik niks. Telt jouw software perongeluk dubbel?
Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600
voor mijn werk cameraland gebeld, ze verkopen de kit voor 749 en niet volgens de prijs in de advertentie...Toff schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 13:05:
[...]
Macro: Aperture Priority; grootste diafragma, max zoomin voor grootste vergroting. ISO afhankelijk van sluitertijd. (dwz: te lange tijd: hogere ISO, beweging voorkomen)Anoniem: 76368 schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 11:57:
Ik val maar meteen met de deur in huis.
- Macro
- Natuur
- Portretten
- Alround
Natuur: Aperture Priority; diafragma van waardes als f/8-f/16 (afhankelijk van hoeveelheid licht). ISO ook afhankelijk van hoeveelheid licht. Meestal ver uitgezoomd.
Portretten: Praktisch hetzelfde als Macro: hoogstens een aangepaste witbalans
Alround: gewoon op de P-stand zetten, ISO vaak op of rond de 200.
Er is zeker verschil tussen RAW en JPG: bij RAW heb je 12-bits images, kan je de belichting aanpassen, witbalans, scherpte, van die cyaan/rode randen (fringing), enz. zonder verlies van beeldkwaliteit. Dat kan niet met JPG! Bovendien is RAW lossless gecomprimeerd, dus je hebt geen verlies van beeldkwaliteit!qless schreef op zondag 16 juli 2006 @ 13:23:
Bij mij schommelt de RAW tussen 8 en 11 MB, JPG tussen 3 en 3.5. Maar van verschil tussen enkel RAW of RAW+JPG merk ik niks. Telt jouw software perongeluk dubbel?
[ Voor 10% gewijzigd door masser120 op 17-07-2006 13:18 ]
Lees net de nieuwste consumenten gids. Gues what? Canon 350d best getest =)
1 350d, 2 Nikon d50, 3 olympus E500
[ Voor 21% gewijzigd door Maarten L op 17-07-2006 13:22 ]
www.maartenlangelo.nl
De titel "Best Getest" wordt al enige tijd niet meer gehanteerd bij de Consumentenbond. Dat de 350D bovenaan staat zegt niet zo veel. De conclusie van de "test" (waar je als serieuzere fotograaf waarschijnlijk minder waarde aan mag toekennen dan als gemiddelde consument) luidt overigens: "Beste koop is de Nikon D50 (€650). Voor minder geld koopt u een goede, gewone digitale camera met een betere beeldkwaliteit."
Ik geloof niet dat er iemand beweerde dat er geen verschil tusen jpg en RAW was.masser120 schreef op maandag 17 juli 2006 @ 13:18:
Er is zeker verschil tussen RAW en JPG: bij RAW heb je 12-bits images, kan je de belichting aanpassen, witbalans, scherpte, van die cyaan/rode randen (fringing), enz. zonder verlies van beeldkwaliteit. Dat kan niet met JPG! Bovendien is RAW lossless gecomprimeerd, dus je hebt geen verlies van beeldkwaliteit!
Het ging om de bestandsgrootte van het RAW-bestand als je in RAW of RAW+jpg schoot
Erg fijne test is dat , ja. Ze gebruiken dezelfde criteria als die ze voor compacts gebruiken, 's logischMaarten L schreef op maandag 17 juli 2006 @ 13:21:
Lees net de nieuwste consumenten gids. Gues what? Canon 350d best getest =)

Daarnaast hebben ze maar 85% getest, of ik heb ergens overheen gekeken (de % boven de kolommen komen niet tot 100).
Ik heb me eerst af zitten vragen hoe ze beeldkwaliteit beoordelen, en het toen maar opgegeven. Ze geven nergens aan wat ze onder beeldkwaliteit verstaan, en ik heb op de een of andere manier niet het idee dat er testshots gemaakt zijn door iemand die vaker een (d)slr vast heeft gehad... gezien het feit dat ze dezelfde criteria gebruiken denk ik dat ermee getest is alsof er met een compact geschoten werd. Daarmee wordt de test dus nutteloos.Toff schreef op maandag 17 juli 2006 @ 13:31:
"Beste koop is de Nikon D50 (€650). Voor minder geld koopt u een goede, gewone digitale camera met een betere beeldkwaliteit."
Ik wil een flitser gaan kopen op mijn 350D aangezien ik de standaard flitser te beperkt vind, nu heb ik de Metz 44 AF-4 gevonden op het www nu vraag ik me af of er mensen zijn met ervaringen. Zo ie zo is ie al beter als dat standaard flitsertje
@Dido: Je moet me niet uit verband quoten! Ik scheef: "De conclusie van de "test" (waar je als serieuzere fotograaf waarschijnlijk minder waarde aan mag toekennen dan als gemiddelde consument) luidt overigens:" en vervolgens het door jou gequote stukje. Niet mijn tekst dus, maar die van de CB, waar ik al vraagtekens bij had gezet
.
@ M@rijn: Beter dan het standaardflitsertje is het al snel
en Metz is een "goed" merk, waar ik in het verleden nooit door ben teleurgesteld. Met de door jou genoemde flitser heb ik geen ervaring, maar zo te zien is hij vergelijkbaar met de Canon 430EX, die ruim € 100 duurder is. Ik vermoed dat hij geen ingebouwde slave-functie heeft, maar of dat het prijsverschil verklaart c.q. rechtvaardigd? Hangt er ook vanaf wat je ermee wilt gaan doen. Ben ook wel benieuwd naar gebruikerservaringen eigenlijk.

@ M@rijn: Beter dan het standaardflitsertje is het al snel
Toff: ik viel jou ook niet aan, maar de test in de consumentengids, die ik eergisteren heb gelezen. 
Ik haakte in op hun conclusie dat je eigenlijk gek bent als je een dslr koopt; een compactcam geeft voor minder geld betere kwaliteit... right.
Ik haakte in op hun conclusie dat je eigenlijk gek bent als je een dslr koopt; een compactcam geeft voor minder geld betere kwaliteit... right.
@Dido: De voor- en nadelen van "kijken via een spiegel" komen in de gids wel redelijk uitgebreid aan de orde, deze keer. Je hoeft hier niemand te overtuigen van de voordelen van een DSLR, maar zeg eens eerlijk, wat zou jij je denkbeeldige buurman, fotonoob, adviseren? De in zijn categorie "meer dan 8x optische zoom" als beste koop aangewezen camera - Olympus SP-500UZ - kost rond de € 280 in de pricewatch en de "bovenste" uit dezelfde categorie, de Panasonic Lumix DMC FZ30 € 500. Daarvoor krijg je wel 8MP, 35-420mm, F/2.8-3.7 en beeldstabilisatie... Je moet wel een enorme zelfkweller zijn om zoveel meer geld en moeite in een DSLR-systeem te steken om dat kleine beetje extra te halen en ik garandeer je dat de gemiddelde gebruiker nooit dat niveau zal halen, dus die is waarschijnlijk beter af met die FZ30, ondanks de ruis. Sterker nog, als de Fujifilm FinePix S9500 (9MP, 28-300 F/2.8-4.9, € 460) beeldstabilisatie had gehad, had ik de aanschaf van mijn 350D zeer waarschijnlijk nog even uitgesteld
.
Helemaal mee eens, maar als je een test opneemt van dslr's, wat heeft het dan voor zin die dingen te testen als compacts?Toff schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 01:14:
@Dido: De voor- en nadelen van "kijken via een spiegel" komen in de gids wel redelijk uitgebreid aan de orde, deze keer. Je hoeft hier niemand te overtuigen van de voordelen van een DSLR, maar zeg eens eerlijk, wat zou jij je denkbeeldige buurman, fotonoob, adviseren?
Dat de consumentenbond zich niet primair richt op het publiek dat gebruik maakt van de voordelen van een dslr snap ik, maar waarom ze dan dslr's testen snap ik niet. Moeten ze overigens helemaal zelf weten, natuurlijk, maar het praktisch nut van zo'n test is nul. Om de gewone "ik ga op vakantie en wil foto's maken"-consument goed te adviseren is een opmerking (of desnoods zo'n gekleurd blokje tekst bij de compact-test) voldoende, met een tekst als "er zijn ook dslr's maar daar zal de gemiddelde consument absoluut geen voordeel mee behalen, terwijl ze we flink duurder zijn dan een goede compactcam".
Je gaat toch als Computer Totaal (ik noem maar wat) ook geen test doen tussen een blade-server, een mainframe en een i-series, waarbij je ze test op grafische prestaties, opstartsnelheid, gebruiksvriendelijkheid van de GUI en verkrijgbaarheid van spelletjes ervoor, om vervolgens te concluderen dat 1 van de drie beduidend beter scoort, zelfs een beste koop predikaat krijgt om dan te stellen "Beste koop is de IBM system I 5. Voor minder geld (zelfs na de $140.000 rebate) koopt u een goede, gewone PC met een betere gameperformance."

de ergonomie van de E-500 (Oly) bevalt vaak wel iets beter heb ik begrepen (zie desbetreffende topic)PhilipsFan schreef op zondag 16 juli 2006 @ 09:35:
[...]
Ik heb zelf een 350D en ik ben er redelijk tevreden over. De ergonomie valt een beetje tegen na een tijdje gebruik, ik zit steeds met m'n duim op de verkeerde knopjes (heb al vele shots gemist omdat ik 'm per ongeluk op zelfontspanner had gezet) en dat verstellen van sluitertijd en diafragma met dat draaiwieltje is gewoon niet helemaal lekker. Ik heb laatst een Nikon D50 geprobeerd en dat ging een stuk beter. Maar die camera is me dan weer te groot. Misschien toch eens naar een 20D/30D kijken?
True republicanism is the sovereignty of the people. There are natural and imprescriptible rights which an entire nation has no right to violate. Vive La Republique!
Als de D50 al te groot is weet ik niet of een 20D/30D een handige zet is? Ik kan me vergissen, maar ik had het idee dat de D50 kleiner was dan de 20D.PhilipsFan schreef op zondag 16 juli 2006 @ 09:35:
Ik heb laatst een Nikon D50 geprobeerd en dat ging een stuk beter. Maar die camera is me dan weer te groot. Misschien toch eens naar een 20D/30D kijken?
Met slave bedoelt men toch het aansluiten van meerdere flitsers? Wat ik met deze flitser wil gaan doen is gewoon "simpele" indoor fotografie bij diverse evenementen in de regio. Af en toe eens een testje met een stilleven of een portret kan ook nog wel eens gebeuren maar meer ook niet denk ik, of ik moet iets vergeten zijn@ M@rijn: Beter dan het standaardflitsertje is het al snelen Metz is een "goed" merk, waar ik in het verleden nooit door ben teleurgesteld. Met de door jou genoemde flitser heb ik geen ervaring, maar zo te zien is hij vergelijkbaar met de Canon 430EX, die ruim € 100 duurder is. Ik vermoed dat hij geen ingebouwde slave-functie heeft, maar of dat het prijsverschil verklaart c.q. rechtvaardigd? Hangt er ook vanaf wat je ermee wilt gaan doen. Ben ook wel benieuwd naar gebruikerservaringen eigenlijk.
[ Voor 4% gewijzigd door M@rijn op 18-07-2006 19:57 ]
Als slave flitst een 430EX draadloos en automatisch mee met een "master" die aan je cam gekoppeld is. Dat kan heel handig zijn, vooral bij studio-opnamen, maar dat valt idd niet onder "eenvoudig gebruik ter vervanging van de ingebouwde flitser".M@rijn schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 19:56:
[...]
Met slave bedoelt men toch het aansluiten van meerdere flitsers? Wat ik met deze flitser wil gaan doen is gewoon "simpele" indoor fotografie bij diverse evenementen in de regio. Af en toe eens een testje met een stilleven of een portret kan ook nog wel eens gebeuren maar meer ook niet denk ik, of ik moet iets vergeten zijn
Ik hoop dat je de flitser niet overschat, wanneer je indoor evenementen "simpel" wilt gaan vastleggen. Omdat je in een sporthal bijvoorbeeld nauwelijks gebruik kan maken van reflecties via het plafond, is er haast geen moeilijker omstandigheid te bedenken om te flitsen (ja, 's-nachts buiten op 50 meter ofzo). Met een F/2.8 objectief kom je nog wel een stuk, maar een "gangbaar" zoomobjectief met als grootste opening F/5.6 vraagt VEEL licht. Als je die kant op wilt, zou ik toch eerder kijken naar een 580EX of equivalent.
Anoniem: 121555
Een zonnekap voor de kitlens van m'n 350D, die wil ik. Alleen voor m'n verjaardag, dus een vrij specifieke omschrijving op m'n lijstje is wel zo handig.
Welke valt dus aan te raden?
De originele?Anoniem: 121555 schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 13:12:
Een zonnekap voor de kitlens van m'n 350D, die wil ik. Alleen voor m'n verjaardag, dus een vrij specifieke omschrijving op m'n lijstje is wel zo handig.
Zijn er hier mensen die de 25 euro cursus hebben gedaan? Ik heb mij opgegeven en komende week is het zo ver. Ik ben benieuwd of de cursus echt handig is.
Anoniem: 121555
Nee, eentje die past en het een beetje beschermt.MartijnGizmo schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 13:54:
[...]
De originele?De EW-60C dus, al vraag ik me af of het handig is om een zonnekap van €30 op een lens van €50 te doen.
Heb je daar een linkje van ofzo? Ik heb ook sinds kort een 350 maar heb een duitse en er zat volgens mij niks van een cursus ofzo bij?Bor de Wollef schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 14:34:
Zijn er hier mensen die de 25 euro cursus hebben gedaan? Ik heb mij opgegeven en komende week is het zo ver. Ik ben benieuwd of de cursus echt handig is.
Non taken
www.nidf.nl of gewoon www.canon.nlPuresmoker schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 16:18:
[...]
Heb je daar een linkje van ofzo? Ik heb ook sinds kort een 350 maar heb een duitse en er zat volgens mij niks van een cursus ofzo bij?
Ik denk niet dat je met een duitse camera aanspraak op het aanbod kunt maken. Je hebt namelijk een voucher nodig die je alleen bij deelnemende winkels kunt krijgen.
Een rubberen ("collapsable") zonnekap met 58mm schroefdraad is waarschijnlijk wel leverbaar bij je lokale fotowinkel voor een euro of 15. Let wel op dat je een flinke beeldhoek hebt, dus een echte koker kan en mag het niet zijn, maar het is beter dan niets en vrijwel onverwoestbaar.Anoniem: 121555 schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 15:33:
[...]
Nee, eentje die past en het een beetje beschermt.
Ik heb laatst nog een rubber collapsable 58mm kapje gekocht in een opruimbak voor 1 euro. 15 euro is behoorlijk veel voor zo'n ding. Je zult ze vast goedkoper kunnen vinden.Toff schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 17:06:
[...]
Een rubberen ("collapsable") zonnekap met 58mm schroefdraad is waarschijnlijk wel leverbaar bij je lokale fotowinkel voor een euro of 15. Let wel op dat je een flinke beeldhoek hebt, dus een echte koker kan en mag het niet zijn, maar het is beter dan niets en vrijwel onverwoestbaar.
Volgens mij is het dezelfde cursus als die ik heb gedaan, alleen die van mij was gratis maar goedBor de Wollef schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 14:34:
Ik vond het wel de moeite waard, maar daarbij moet ik wel zeggen dat de 350D mijn eerste reflex cam is en ik dus totaal geen ervaring had. Voor iemand met meer evaring weet ik niet of het wel zo boeiend is, tis allemaal nogal basic dus...
Bij de foka vertelden ze dat ik die voucher moest kopen voor 25 euro, bij de aanschaf van een 350d. Klopt dat, of moet je achteraf betalen?Bor de Wollef schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 16:24:
[...]
www.nidf.nl of gewoon www.canon.nl
Ik denk niet dat je met een duitse camera aanspraak op het aanbod kunt maken. Je hebt namelijk een voucher nodig die je alleen bij deelnemende winkels kunt krijgen.
Het zal ook niet in grote hallen zijn maar over enkele maanden zal bij ons in de buurt een Hospice geopend worden en daarbinnen wil ik toch graag mooie foto's maken, ik kwam bij het huwelijk van mijn broer haast niet verder dan 3 meter met flitsen daarna was alles donkerToff schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 23:49:
[...]
Als slave flitst een 430EX draadloos en automatisch mee met een "master" die aan je cam gekoppeld is. Dat kan heel handig zijn, vooral bij studio-opnamen, maar dat valt idd niet onder "eenvoudig gebruik ter vervanging van de ingebouwde flitser".
Ik hoop dat je de flitser niet overschat, wanneer je indoor evenementen "simpel" wilt gaan vastleggen. Omdat je in een sporthal bijvoorbeeld nauwelijks gebruik kan maken van reflecties via het plafond, is er haast geen moeilijker omstandigheid te bedenken om te flitsen (ja, 's-nachts buiten op 50 meter ofzo). Met een F/2.8 objectief kom je nog wel een stuk, maar een "gangbaar" zoomobjectief met als grootste opening F/5.6 vraagt VEEL licht. Als je die kant op wilt, zou ik toch eerder kijken naar een 580EX of equivalent.
De voucher zelf is gratis. Hier hoeft NIET voor te worden betaald. De voucher geeft je de mogelijkheid de cursus te boeken voor het gereduceerde bedrag van 25 euro. Deze 25 euro moeten wel vooraf betaald worden. Wanneer je voor de voucher betaald zul je dus in totaal 25 euro te veel betalen.BounceMeister schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 19:26:
[...]
Bij de foka vertelden ze dat ik die voucher moest kopen voor 25 euro, bij de aanschaf van een 350d. Klopt dat, of moet je achteraf betalen?
Thanx, goed om te weten! Misschien dat die verkoper er niet zoveel van snapte, of hij vertelde het een beetje krom.Bor de Wollef schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 23:11:
[...]
De voucher zelf is gratis. Hier hoeft NIET voor te worden betaald. De voucher geeft je de mogelijkheid de cursus te boeken voor het gereduceerde bedrag van 25 euro. Deze 25 euro moeten wel vooraf betaald worden. Wanneer je voor de voucher betaald zul je dus in totaal 25 euro te veel betalen.
ik heb nu al ruim een half jaar een 350D... uiteraard veel mee gedaan maar ik merk de laatste tijd dat zeer weinig foto's scherp zijn. ik heb 3 verschillende lenzen:
- kit lens
- canon 70-200mm
- sigma 28-70
nu merk ik vooral bij de sigma dat er weinig foto's scherp zijn, maar dit geld ook voor beide andere lenzen. Laatst een test gedaan buiten, sluitertijd op 1/500 en diafragma op f/5.6 met de sigma erop, en nog was de foto niet mooi scherp.
is dit een bekent probleem?
- kit lens
- canon 70-200mm
- sigma 28-70
nu merk ik vooral bij de sigma dat er weinig foto's scherp zijn, maar dit geld ook voor beide andere lenzen. Laatst een test gedaan buiten, sluitertijd op 1/500 en diafragma op f/5.6 met de sigma erop, en nog was de foto niet mooi scherp.
is dit een bekent probleem?
Moeilijk te zeggen wat het is zo (heb je voorbeeldjes?).
Je zou eens kunnen testen of je last hebt van back / front focus.
Een uitleg en focus chart vind je hier.
Wel goed de testinstructies volgen (statief, foto maken onder een 45 graden hoek, etc.).
Je zou eens kunnen testen of je last hebt van back / front focus.
Een uitleg en focus chart vind je hier.
Wel goed de testinstructies volgen (statief, foto maken onder een 45 graden hoek, etc.).
Ik vind dat er veel ruis zit op de foto's die ik met mijn 350d maak. Ik schiet op iso 100, dus daar kan het niet aan liggen. Hier een 100% crop, dit is de onderkant van een helikopter:

Is dit de normale hoeveelheid ruis op iso 100, of is er wat mis?

Ik heb in eind mei een camera gekocht maar kan mijn vouchers nergens weer vinden :xBor de Wollef schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 23:11:
[...]
De voucher zelf is gratis. Hier hoeft NIET voor te worden betaald. De voucher geeft je de mogelijkheid de cursus te boeken voor het gereduceerde bedrag van 25 euro. Deze 25 euro moeten wel vooraf betaald worden. Wanneer je voor de voucher betaald zul je dus in totaal 25 euro te veel betalen.
"The thing under my bed waiting to grab my ankle isn't real. I know that, and I also know that if I'm careful to keep my foot under the covers, it will never be able to grab my ankle." - Stephen King
Anoniem: 176284
Wat voor lens heb je gebruikt?Bassa schreef op zondag 23 juli 2006 @ 20:31:
Ik vind dat er veel ruis zit op de foto's die ik met mijn 350d maak. Ik schiet op iso 100, dus daar kan het niet aan liggen. Hier een 100% crop, dit is de onderkant van een helikopter:
hieronder ff dezelfde foto maar dan ff ontdaan van ruis (software= neat image)

Ik heb een sigma 70-300 apo dg gebruikt. Neat image had ik al geprobeert. Werkt goed, maar ik heb natuurlijk liever dat mijn 350d minder ruis geeft.Anoniem: 176284 schreef op zondag 23 juli 2006 @ 22:54:
[...]
Wat voor lens heb je gebruikt?
hieronder ff dezelfde foto maar dan ff ontdaan van ruis (software= neat image)
[afbeelding]
Ik heb afgelopen week wat zitten spelen met m'n eigengemaakte draadontspanner en langere sluitertijden (2-4 minuten), en daar krijg je op zich best leuke resultaten mee.
Maar ik merk dat ik in het rechter gedeelte van de foto flink meer hot pixels heb dan in de rest van het plaatje:

100% crop van de rechteronderhoek:

ISO 800, 123 seconden.
Zou er iets warms zitten aan die kant (processor?) die de boel wat gruiziger maakt?
Maar ik merk dat ik in het rechter gedeelte van de foto flink meer hot pixels heb dan in de rest van het plaatje:

100% crop van de rechteronderhoek:

ISO 800, 123 seconden.
Zou er iets warms zitten aan die kant (processor?) die de boel wat gruiziger maakt?
Op dit moment is deze camera bij Dixons te koop inclusief een 75-300 lens. Ik maak al erg lang foto's met een Canon A75, en wil meer.
Vrienden van mij hebben deze camera ook, inclusief nog wat extra lensen etc, en zijn er erg tevreden mee. Na het rondzoeken zijn er nog wel wat varianten bij olympus en sony etc, maarja, wat is wijsheid?
De aanbieding is hier te vinden. Is dit een mooie combinatie om het 'geavanceerder' foto's maken mee te beginnen?
Vrienden van mij hebben deze camera ook, inclusief nog wat extra lensen etc, en zijn er erg tevreden mee. Na het rondzoeken zijn er nog wel wat varianten bij olympus en sony etc, maarja, wat is wijsheid?
De aanbieding is hier te vinden. Is dit een mooie combinatie om het 'geavanceerder' foto's maken mee te beginnen?
Je kunt dan beter een body met kitlens (18-55) en een losse sigma 70-300 apo kopen.. Die 75-300 van canon wordt door iedereen slecht gevonden, de sigma is voor hetzelfde geld een stuk beter.Lexus! schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 12:00:
Op dit moment is deze camera bij Dixons te koop inclusief een 75-300 lens. Ik maak al erg lang foto's met een Canon A75, en wil meer.
Anoniem: 176284
Gewoon een losse body kopen en een mooie lens die in je budget past.
Kitlenzen zijn niet echt goed. Op marktplaats worden ze verkocht voor dumpprijzen.
Kitlenzen zijn niet echt goed. Op marktplaats worden ze verkocht voor dumpprijzen.
Geen reactie op je ruis/hotpixels (geen idee hoe dat zit namelijk) maar zou je kunnen posten hoe je draadontspanner is gemaakt of waar je een bouwplan vandaan hebt? Ik wil namelijk ook graag zoiets hebben maar ik weet niet hoe je zoiets maakt. Beetje electro-n00b.Tarin schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 10:39:
Ik heb afgelopen week wat zitten spelen met m'n eigengemaakte draadontspanner en langere sluitertijden (2-4 minuten), en daar krijg je op zich best leuke resultaten mee.
SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"
net bij fotozaak geweest, hij vertelde hetzelfde over de kit-lens van canon. Deze was niet 100% digitaal compatible, dat veroorzaakt de ruis die jij bedoeld waarschijnlijk. Een goed alternatief vond hij de Olympus E-500 met 14-45 en 40-150 lens, welke wel voor digitaal zijn bedoeld. (incl 1 GB kaartje) Prijs: € 879,--WVL_KsZeN schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 12:16:
[...]
Je kunt dan beter een body met kitlens (18-55) en een losse sigma 70-300 apo kopen.. Die 75-300 van canon wordt door iedereen slecht gevonden, de sigma is voor hetzelfde geld een stuk beter.
Wanneer ik een body zou kopen, en een sigma lens 18-200 (waar die fotozaak het ook over had), dan schiet het bedrag ineens rond de 1200/1300 euro, dat scheelt wel even.
Wat een onzin. De kitlens is een EF-S mount, dus die bestaan alleen op digitale SLR's. De kitlens veroorzaakt dan ook geen ruis e.d.Lexus! schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 13:18:
[...]
net bij fotozaak geweest, hij vertelde hetzelfde over de kit-lens van canon. Deze was niet 100% digitaal compatible, dat veroorzaakt de ruis die jij bedoeld waarschijnlijk. Een goed alternatief vond hij de Olympus E-500 met 14-45 en 40-150 lens, welke wel voor digitaal zijn bedoeld. (incl 1 GB kaartje) Prijs: € 879,--
Wanneer ik een body zou kopen, en een sigma lens 18-200 (waar die fotozaak het ook over had), dan schiet het bedrag ineens rond de 1200/1300 euro, dat scheelt wel even.
Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600
Dat klinkt een beetje als: ik heb wel Canon, maar ik verkoop liever de Olympus. En zoals de voorganger al heeft gezegd, de kitlens is speciaal voor digitaal.Lexus! schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 13:18:
[...]
net bij fotozaak geweest, hij vertelde hetzelfde over de kit-lens van canon. Deze was niet 100% digitaal compatible, dat veroorzaakt de ruis die jij bedoeld waarschijnlijk. Een goed alternatief vond hij de Olympus E-500 met 14-45 en 40-150 lens, welke wel voor digitaal zijn bedoeld. (incl 1 GB kaartje) Prijs: € 879,--
Maar wat maakt de kitlens van canon dan minder? Ik bedoel, WVL_KsZeN geeft aan dat deze niet goed in de smaak valt bij veel mensen? Het is lastig kiezen, elk toestel heeft zijn voor en tegens. Door op verschillende vlakken advies te vragen hoop ik er ooit uit te komen
Ik ga hem nog even aanpassen, er moet nog een focus-knop en een flipschakelaar op (zodat ik er geen plank op hoef te leggen als ik geen zin heb om het ding 3 minuten vast te houden), maar wat ik heb gebruikt is het volgende:SnoeiKoei schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 13:12:
[...]
Geen reactie op je ruis/hotpixels (geen idee hoe dat zit namelijk) maar zou je kunnen posten hoe je draadontspanner is gemaakt of waar je een bouwplan vandaan hebt? Ik wil namelijk ook graag zoiets hebben maar ik weet niet hoe je zoiets maakt. Beetje electro-n00b.
1 Nokia-headset (zat gratis bij m'n 3310 destijds, nooit gebruikt
1 knopje (70 cent, als je apart wil focussen moet je er nog een bij zoeken, en eventueel dus een flipschakelaar)
Wat soldeer.
Als behuizing heb ik een filmdoosje gebruikt, het is dus wel enigszins een ghetto-mod.
Het schema had ik hier op GoT ergens gevonden.. maar ik post nog wel meer info als het ding 'af' is.
Hij is niet overdreven scherp, en niet overdreven stevig gebouwd.Lexus! schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 13:37:
Maar wat maakt de kitlens van canon dan minder? Ik bedoel, WVL_KsZeN geeft aan dat deze niet goed in de smaak valt bij veel mensen? Het is lastig kiezen, elk toestel heeft zijn voor en tegens. Door op verschillende vlakken advies te vragen hoop ik er ooit uit te komen
Als je hem echter een stukje dichtstopt is het (dus vooral buiten bij redelijk weer) best een leuk dingetje hoor.
[ Voor 23% gewijzigd door Tarin op 25-07-2006 13:50 ]
Die kitlens is gewoon ideaal voor wat ie kost. En doet waar ie voor gemaakt is. Fatsoenlijke plaatjes doorlaten. Natuurlijk een 17-40/55 of 24-70 is veeeeeel beter, maar die kosten 10 tot 20x meer.
Ik heb dan nu wel een vervaning (17-40) maar ik doe hem niet weg. Mocht ik ooit naar iets "ruws" toe gaan dan zet ik dat ding er bijvoorbeeld wel op.
Ik heb dan nu wel een vervaning (17-40) maar ik doe hem niet weg. Mocht ik ooit naar iets "ruws" toe gaan dan zet ik dat ding er bijvoorbeeld wel op.
Ik heb ook de 350D met kitlens en 75-300 gekocht en ach als beginner kan ik er best mee uit de voeten. Alleen als het wat donker wordt of als de belichting slecht is dan merk je duidelijk dat de lenzen niet zo geweldig goed zijn. Dus body met een lensje die wat lichtsterker is, is eigenlijk wel een betere optie.
Als je 100% crops bekijk zie je bijna altijd wel wat ruis. Kijk naar een 10x15 afdruk dan zie je er niets van. Ook op 400 ISO ziet de uiteindelijke afdruk er veel beter uit dan een een analoge 400 ISO film afdruk. Ik zou me geen zorgen maken.Bassa schreef op zondag 23 juli 2006 @ 20:31:
[...]
Canon EOS 350D | EF-S 18-55mm | EF-S 60mm f/2.8 USM Macro | EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM
haha die lens van canon zou ruis veroorzaken (grote onzin) en dan adviseert ie een olympus (is echt een ruisbak vergeleken met de 350d).Lexus! schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 13:18:
[...]
Niet dat de E500 een slechte camera is, dat zeker niet, maar de argumenten slaan eigelijk nergens op.
Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS
Ik denk dat zijn marge op de olympus hoger is...abrakadaver schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 14:37:
[...]
haha die lens van canon zou ruis veroorzaken (grote onzin) en dan adviseert ie een olympus (is echt een ruisbak vergeleken met de 350d).
Niet dat de E500 een slechte camera is, dat zeker niet, maar de argumenten slaan eigelijk nergens op.
Beste advies is:
ga zelf spelen met een aantal camera's. kan zijn dat je daarvoor naar een echte fotowinkel moet...
Dat zou zo maar kunnen, hij had er nog wel besteld (350d's) maar had ze nog niet. Wellicht dat hij inderdaad een voorkeur heeft bij het verkopen van Olympus, daarom vraag ik jullie ook om advies. Er zullen allicht mensen zijn die negatieve/positieve dingen kan noemen tussen deze 2 opties.qless schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 14:38:
[...]
Ik denk dat zijn marge op de olympus hoger is...
Beste advies is:
ga zelf spelen met een aantal camera's. kan zijn dat je daarvoor naar een echte fotowinkel moet...
Helaas kan je dus ook niet meer voor integer advies naar de betreffende speciaalzaak.
Edit; waar ik was geweest ìs een echte fotozaak...
[ Voor 5% gewijzigd door Lexus! op 25-07-2006 14:46 ]
Voor de duidelijkheid, want ik denk dat je me verkeerd begrepen hebt :
met de kit-lens, bedoel ik de Canon EF-S 18-55. Dit is een walk-around lensje. De lens in de aanbieding van Dixons is een Canon EF 75-300. Dit is een tele-lens, dus geschikt voor het 'dichtbij' halen van onderwerpen die ver weg staan (een skiër op een heuvel bv).
Ik zou iig nooit een camera kopen met alleen een tele-lens, zeker als beginner niet.
Verder : voor hetzelfde geld als Dixons die Canon EF 75-300 aanbiedt, kun je beter een Sigma 70-300 APO kopen, die is een stukje beter.
Verder hebben lenzen natuurlijk niks met ruis te maken (nou ja, als je een lens hebt die niet zo lichtsterk is, moet je soms gedwongen de iso omhoog gooien => meer ruis) Maar als er camera's zijn met veel ruis dan zijn het die van Olympus wel
ruisbakken dat het zijn 
Iig, koop dus gewoon (als je de 350d wilt) een 350d met 18-55 kitlens, en als je wat extra tele wilt, de sigma 70-300 apo erbij.
met de kit-lens, bedoel ik de Canon EF-S 18-55. Dit is een walk-around lensje. De lens in de aanbieding van Dixons is een Canon EF 75-300. Dit is een tele-lens, dus geschikt voor het 'dichtbij' halen van onderwerpen die ver weg staan (een skiër op een heuvel bv).
Ik zou iig nooit een camera kopen met alleen een tele-lens, zeker als beginner niet.
Verder : voor hetzelfde geld als Dixons die Canon EF 75-300 aanbiedt, kun je beter een Sigma 70-300 APO kopen, die is een stukje beter.
Verder hebben lenzen natuurlijk niks met ruis te maken (nou ja, als je een lens hebt die niet zo lichtsterk is, moet je soms gedwongen de iso omhoog gooien => meer ruis) Maar als er camera's zijn met veel ruis dan zijn het die van Olympus wel
Iig, koop dus gewoon (als je de 350d wilt) een 350d met 18-55 kitlens, en als je wat extra tele wilt, de sigma 70-300 apo erbij.
Er is wel verschil tussen de oude 75-300 en de nieuwe 70-300 van Canon. De laatste is veel beter.WVL_KsZeN schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 15:05:
Verder hebben lenzen natuurlijk niks met ruis te maken (nou ja, als je een lens hebt die niet zo lichtsterk is, moet je soms gedwongen de iso omhoog gooien => meer ruis) Maar als er camera's zijn met veel ruis dan zijn het die van Olympus welruisbakken dat het zijn
de 70-300 IS USM is inderdaad erg goed (kennelijk bijna net zo scherp in het bereik tot 200mm als de 70-200F4L). Hij is echter wel VEEL duurder (>500 euro) en hij is op het moment niet te leveren of hij moet eerst nog terug naar Canon (er zit een probleem in die lens dat 'ie niet altijd scherp is als je de lens in 'landscape' mode houdt. Dit probleem is door Canon onderkent en de lenzen worden gratis gerepareerd)qless schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 15:32:
[...]
Er is wel verschil tussen de oude 75-300 en de nieuwe 70-300 van Canon. De laatste is veel beter.
De Olympus heb ik me inmiddels bij een andere fotograaf uit mijn hoofd laten praten. Daar heb ik de canon 350d vergeleken met de nikon d70s. Moet eerlijk zeggen dat het prijsverschil niet groot is, maar dat de nikon veel robuuster voelt. Daar vertelden me ze dat zij voor de nikon d70s zouden kiezen, ook met de gedachte dat ik het toestel tijdens klimmen en dat soort sporten wil gaan gebruiken.WVL_KsZeN schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 15:05:
Verder hebben lenzen natuurlijk niks met ruis te maken (nou ja, als je een lens hebt die niet zo lichtsterk is, moet je soms gedwongen de iso omhoog gooien => meer ruis) Maar als er camera's zijn met veel ruis dan zijn het die van Olympus welruisbakken dat het zijn
Hoe gek het ook klinkt, ik had me goed ingelezen in de materie, maar je komt toch telkens met andere prioriteiten, voor/nadelen etc. Op dit moment ligt mijn gevoel toch bij de nikon. Heeft niets meer met dit topic te maken, maargoed..
@Lexus!: ik zou je eigen gevoel volgen. De Nikon en de Canon maken elkaar niet zo heel veel uit. Bij beide aankopen zul je geen miskoop doen.
Ja, dan zal je toch vreemd moeten gaan
. Als rechtgeaarde Canonian weet ik helemaal niets van Nikon, maar eerlijkgezegd vermoed ik dat er weinig kwaliteitsverschil zal zijn wat op het merk terug te voeren is. Tenzij je een bepaald objectief uit de serie van een merk wilt wat de ander niet heeft, zal het niet veel uitmaken. Kies wat jou het beste ligt en maak veel foto's.
Anoniem: 181187
hoi hoi
ik ben vanaf afgelopen maandag ( eindelijk ) in het bezit van een 350d.
ben nu op zoek naar een goede marco lens.
wie weet welke goed is tegen een beetje "normale"prijs ?
ik ben vanaf afgelopen maandag ( eindelijk ) in het bezit van een 350d.
Leef je uit in DIT topic!Anoniem: 181187 schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 22:24:
hoi hoi
ik ben vanaf afgelopen maandag ( eindelijk ) in het bezit van een 350d.![]()
![]()
![]()
Uitgebreider:SnoeiKoei schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 13:12:
[...]
Geen reactie op je ruis/hotpixels (geen idee hoe dat zit namelijk) maar zou je kunnen posten hoe je draadontspanner is gemaakt of waar je een bouwplan vandaan hebt? Ik wil namelijk ook graag zoiets hebben maar ik weet niet hoe je zoiets maakt. Beetje electro-n00b.
Pak een 3- of 4-polige 2,5mm jackplug. 3 is handiger, want bij een 4-polige doet de ring die het verst van de punt af zit toch niet mee.
De eerste ring (=de punt) is voor de sluiter (=sluiterknop helemaal indrukken)
De tweede ring vanaf de punt is voor scherpstellen (=sluiterknop half indrukken)
De derde ring vanaf de punt is aarde.
Verbind dus de 2e en 3e ring met elkaar, en je focust, en de 1e en 3e, en je schiet een plaatje (na eventueel eerst gefocussed te hebben).
IMO meest praktisch is:
1 knop (momentschakelaar) voor focussen.
1 knop (momentschakelaar) voor afdrukken.
1 schakelaar (flipschakelaar) om de sluiter lange tijd open te zetten.
Zoals al gezegd heb ik gewoon een oude Nokia-headset gesloopt, met een beetje mazzel vind je die nog wel voor een paar euro in een budgetbak. Heb je direct een mooi stevig en flexibel kabeltje
je laat je oren wel heel erg makkelijk hangen naar de mening van een verkoper, zeker omdat het gros van de verkopers echt geen verstand van fotografie heeft.Lexus! schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 16:20:
De Olympus heb ik me inmiddels bij een andere fotograaf uit mijn hoofd laten praten. Daar heb ik de canon 350d vergeleken met de nikon d70s. Moet eerlijk zeggen dat het prijsverschil niet groot is, maar dat de nikon veel robuuster voelt. Daar vertelden me ze dat zij voor de nikon d70s zouden kiezen, ook met de gedachte dat ik het toestel tijdens klimmen en dat soort sporten wil gaan gebruiken.
nikon, olympus, pentax, sony en canon maken allemaal goede instap dSLR's. maar er zijn wel onderlinge verschillen. welke voor jou het beste is, is geheel afhankelijk van je wensen.
wanneer je een robuuste camera wilt - en daar niet de hoofdprijs voor wilt betalen - dan is de olympus e-1 wellicht ook een goede keuze. zeker wanneer je er één in de vs bestelt. voor zo'n 800 dollar heb je een complete e-1 met een goede standaardzoom lens (lens los kost in nederland zo'n 500 euro). super degelijk gebouwd en bijzonder goed weatherproof. voor zo'n 100 dollar extra heb je hem ook met grip (die in nederland ruim 500 euro kost). en olympus geeft wereldwijde garantie, dus als je problemen met je camera zou krijgen, dan kan je hem gewoon hier in nederland afgeven.
Ben op dit moment ook aan het kijken. De 350d lijkt mij wel een aardige camera, maar ik heb meer en meer het gevoel dat de 350d qua featureset gepositioneerd is als een D50 concurrent, maar qua prijs meer in het vaarwater van de d70s komt.Lexus! schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 16:20:
[...]
De Olympus heb ik me inmiddels bij een andere fotograaf uit mijn hoofd laten praten. Daar heb ik de canon 350d vergeleken met de nikon d70s. Moet eerlijk zeggen dat het prijsverschil niet groot is, maar dat de nikon veel robuuster voelt. Daar vertelden me ze dat zij voor de nikon d70s zouden kiezen, ook met de gedachte dat ik het toestel tijdens klimmen en dat soort sporten wil gaan gebruiken.
Hoe gek het ook klinkt, ik had me goed ingelezen in de materie, maar je komt toch telkens met andere prioriteiten, voor/nadelen etc. Op dit moment ligt mijn gevoel toch bij de nikon. Heeft niets meer met dit topic te maken, maargoed..
Nu zeggen (als op zoek zijnde naar een beginnersdslr) de extra features van de d70s me niet genoeg om die te verkiezen boven de d50 (hoewel de tweede command dial me nog het meest bevalt), maar wat je ook in acht moet nemen is de kitlens; bij de d70s is deze (18-70) een écht selling-point, waarbij zowel de range als de kwaliteit (zowel bouw als lichtsterkte, scherpte, etc...) door iedereen geroemd worden.
Daartegenover staat de d350 die een kitlens heeft die eigenlijk exact gelijk is aan de kitlens van de d50: 18-55 en met als boodschap: cheap (zowel in de goede als slechte betekenis van het woord).
Kan iemand van de canonians mij eventjes een aanduiding geven waarom deze cam (voor iemand die nog geen glas bezit, en dus nog niet vastzit aan een systeem) de éxtra ten opzichte van de d50, en het mindere ten opzichte van de d70s kan compenseren?
T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say
nee, dat is geheel afhankelijk van je eigen eisen/wensen. de d50 met de kitlens van de d70(s) is trouwens een zeer aantrekkelijke keuze...DexterBelgium schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 08:46:
Kan iemand van de canonians mij eventjes een aanduiding geven waarom deze cam (voor iemand die nog geen glas bezit, en dus nog niet vastzit aan een systeem) de éxtra ten opzichte van de d50, en het mindere ten opzichte van de d70s kan compenseren?
Voor de kitlens van de d70s betaal je trouwens wel even wat meer dan voor de canon/d50 kitlens. Dus een helemaal eerlijke vergelijking vind ik dat niet
Canonian meldt zichDexterBelgium schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 08:46:Kan iemand van de canonians mij eventjes een aanduiding geven waarom deze cam (voor iemand die nog geen glas bezit, en dus nog niet vastzit aan een systeem) de éxtra ten opzichte van de d50, en het mindere ten opzichte van de d70s kan compenseren?
Maar goed, wat ik eigenlijk ging schrijven: Je kan 't beste even in [rml][ discussie] budget / start-dSLR, welke te kiezen? *deel 3*[/rml] kijken hiervoor, daar is deze discussie al (letterlijk) honderden keren langsgekomen...
Hoge ISO prestaties voor mij ook. Vooral als je met een grote telelens werkt of binnen foto's wilt schieten heb je of hele lichtgevoelige (en dus peperdure) lenzen nodig, of je moet met hogere ISO waardes werken.Dannr schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 09:06:
[...]
Canonian meldt zichVoor mij persoonlijk waren de prestaties van de 350D op hoge ISO waardes en het stukje glas wat ik al had argumenten om voor de 350D te gaan, dat vond ik het waard om wat extra te betalen ten opzichte van de D50.
Maar goed, wat ik eigenlijk ging schrijven: Je kan 't beste even in [rml][ discussie] budget / start-dSLR, welke te kiezen? *deel 3*[/rml] kijken hiervoor, daar is deze discussie al (letterlijk) honderden keren langsgekomen...
Voor iemand die een D50/EOS350 overweegt zal het niet meteen de bedoeling zijn om een 300mm F2.8 L lens aan te schaffen. En dus zit je vast aan de wat goedkopere lenzen die dus op 300mm vaak F5.6 of hoger zijn. En dan ga je of de sluitertijd al heel snel zo lang maken dat je wel met een statief MOET schieten, of de iso waarde omhoog moet zetten.
Daarnaast had ik al ervaring met andere Canon camera's..
En als laatste: Zowel voor Nikon als voor Canon zijn 2ehands echt bakken en bakken lenzen te koop. Ik heb zelf laatst nog een 10 jaar oude 100-300mm USM telelens via marktplaats gekocht. Zag er als nieuw uit en was in die 10 jaar ook nauwelijks gebruikt. Hele fijne (scherpe en snel scherpstellende) lens. Ook dat 2ehands beschikbaar zijn van lenzen was voor mij een belangrijke overweging om iig tussen Nikon en Canon te kiezen en alle andere merken buiten beschouwing te laten. De 2ehands markt is daar gewoon veel minder groot.
[ Voor 27% gewijzigd door FragDaddy op 26-07-2006 09:23 ]
Goed, ik heb dus iets stoms gedaan.
Ik heb nu enkele weken een 350D, en aangezien er tijdens de zomerfeesten in Nijmegen wat stof in mijn camera terecht was gekomen besloot ik vandaag de camera schoon te maken. Ik had een schoonmaaksetje (gekocht bij camera, goedkope set van Hama) en daarmee aan de slag gegaan: met een balgje de spiegel schoongeblazen, en ook naar de sensor gekeken. Daar zat ook wat stof op, dus dat heb ik er ook af proberen te blazen.
Nu bleef er wat zitten en dat probeerde ik er met een vochtig wattenstaafje af te plukken. Vervolgens heb ik ondertussen twee fotozaken bezocht met de vraag of dat vlekje op de sensor er echt niet anders af te halen is...
DOM
Ik heb wat testfoto's gemaakt en daarop is niets te zien (goddank), maar op de sensor zit nu een kleine lichte 'spot'.
Hebben jullie raad voor me? Opsturen of niet, garantiemogelijkheid of niet, zal het gaan kosten?
Ik heb er in ieder geval een Rocket Air aan overgehouden.
Ik heb nu enkele weken een 350D, en aangezien er tijdens de zomerfeesten in Nijmegen wat stof in mijn camera terecht was gekomen besloot ik vandaag de camera schoon te maken. Ik had een schoonmaaksetje (gekocht bij camera, goedkope set van Hama) en daarmee aan de slag gegaan: met een balgje de spiegel schoongeblazen, en ook naar de sensor gekeken. Daar zat ook wat stof op, dus dat heb ik er ook af proberen te blazen.
Nu bleef er wat zitten en dat probeerde ik er met een vochtig wattenstaafje af te plukken. Vervolgens heb ik ondertussen twee fotozaken bezocht met de vraag of dat vlekje op de sensor er echt niet anders af te halen is...

Ik heb wat testfoto's gemaakt en daarop is niets te zien (goddank), maar op de sensor zit nu een kleine lichte 'spot'.
Hebben jullie raad voor me? Opsturen of niet, garantiemogelijkheid of niet, zal het gaan kosten?
Roses are red, my screen is blue. I may have deleted system32...
Is al heel erg vaak voorbij gekomen. Probeer de zoekfunctie eens op 'sensor schoon' ofzo en ziedaar de talloze topics en adviezen over het schoonmaken van je sensor.Hiigara schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 17:05:
Als je er op test fotos op f22 niks van ziet zou ik het lekker laten zitten...Hiigara schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 17:05:
Goed, ik heb dus iets stoms gedaan.
Nu bleef er wat zitten en dat probeerde ik er met een vochtig wattenstaafje af te plukken. Vervolgens heb ik ondertussen twee fotozaken bezocht met de vraag of dat vlekje op de sensor er echt niet anders af te halen is...DOM
Voucher opgestuurd door Konijnenberg \o/Schonhose schreef op zondag 23 juli 2006 @ 21:28:
Ik heb in eind mei een camera gekocht maar kan mijn vouchers nergens weer vinden :x
Ik ben vandaag op de NDI cursus geweest. Misschien wel handig als ik even een paar korte dingen hierover kan zeggen nietwaar?
De cursus is leerzaam en interessant voor mensen die niet eerder met spiegelreflex camera's hebben gewerkt. De gehele cursus heeft zijn focus op de techniek. Zaken als "hoe maak ik een boeiende compositie" worden dus in zijn totaal niet behandeld. De cursus vangt aan met uitleg over "hoe zet ik de camera aan", "hoe formatteer ik mijn memory card" en zaken als het instellen van de resolutie en jpeg compressie. Erg basis dus maar (helaas) wel nodig voor sommige deelnemers. Het meer geavanceerdere deel (na de pauze) van de cursus richt zich op sluitertijd, diafgragma, witbalans en lichtmeting. Deze punten worden allen kort belicht. Eigenlijk gaat men nergens echt diep op de materie in. Meer info dan ook te lezen is in de handleiding van de camera zul je niet krijgen (tenzij je zelf bereid bent door te vragen). De cursus stopte in mijn geval ruim een uur eerder dan was aangegeven.
De cursus is aan te raden voor mensen die niets tot nauwlijks iets van hun toestel (of spiegelreflex camera's op zich) afweten. Ik ben zelf ook niet zo verschikkelijk onderbouwd op dit vlak maar vrijwel alle behandelde stof was voor mij te basis.
Al met al was het een leuke dag waarbij ik enkele leuke mensen heb ontmoet maar waarvan de informatiewaarde lager lag dan ik had verwacht. Mensen die eerder met spiegelreflex camera's hebben gewerkt kunnen beter op zoek naar een meer gevorderde cursus.
De cursus is leerzaam en interessant voor mensen die niet eerder met spiegelreflex camera's hebben gewerkt. De gehele cursus heeft zijn focus op de techniek. Zaken als "hoe maak ik een boeiende compositie" worden dus in zijn totaal niet behandeld. De cursus vangt aan met uitleg over "hoe zet ik de camera aan", "hoe formatteer ik mijn memory card" en zaken als het instellen van de resolutie en jpeg compressie. Erg basis dus maar (helaas) wel nodig voor sommige deelnemers. Het meer geavanceerdere deel (na de pauze) van de cursus richt zich op sluitertijd, diafgragma, witbalans en lichtmeting. Deze punten worden allen kort belicht. Eigenlijk gaat men nergens echt diep op de materie in. Meer info dan ook te lezen is in de handleiding van de camera zul je niet krijgen (tenzij je zelf bereid bent door te vragen). De cursus stopte in mijn geval ruim een uur eerder dan was aangegeven.
De cursus is aan te raden voor mensen die niets tot nauwlijks iets van hun toestel (of spiegelreflex camera's op zich) afweten. Ik ben zelf ook niet zo verschikkelijk onderbouwd op dit vlak maar vrijwel alle behandelde stof was voor mij te basis.
Al met al was het een leuke dag waarbij ik enkele leuke mensen heb ontmoet maar waarvan de informatiewaarde lager lag dan ik had verwacht. Mensen die eerder met spiegelreflex camera's hebben gewerkt kunnen beter op zoek naar een meer gevorderde cursus.