Gathering of Tweakers

Quicksearch
10100111001

http://home.hccnet.nl/e.vd.beek/images/GoT/trust.png

Het grote Firefox topic (deel 9)
Deze topicstart is gebaseerd op de topicstarts en berichten uit de vorige delen van dit topic. Speciale bedankjes gaan naar DaannO voor het deels opnieuw coden van de TS, The_Zeroorez (deel 9), Gert-Paul (deel 3, 4, 5, 6, 7 en 8 ), Woudloper (nieuwe layout), BtM909 (deel 2) en Cybersteef (deel 1). Mochten er nog zaken ontbreken, neem dan gerust contact op met mij.

Voorafgaande topics:
  1. [Firefox 0.8] Wat vinden we er van? (was Firebird)
  2. [Firefox] Wat vinden we ervan? Deel II
  3. [Firefox] Wat vinden we ervan? Deel III
  4. [Firefox] Wat vinden we ervan? Deel IV
  5. [Firefox] Wat vinden we ervan? Deel V
  6. [Firefox] Wat vinden we ervan? Deel VI
  7. [Firefox] Wat vinden we ervan? Deel VII
  8. [Firefox] Wat vinden we ervan? Deel VIII

Waarom Firefox gebruiken?
Voor release 1.5 van Firefox zijn er een groot aantal wijzigingen doorgevoerd en problemen opgelost uit de pre-releases. Firefox biedt onder andere ondersteuningen voor de volgende functies:
  • Pop-up blokkering
  • Tabbed-browsing In Firefox kun je ook instellen hoe links uit andere programma's geopend moeten worden. Dus in of links in een nieuw tabblad, het huidige tabblad of in een nieuw venster moeten openen. Er zijn verder ook expermentele opties toegevoegd hoe links binnen Firefox geopend moeten worden. Ga naar about:config en verander browser.tabs.showSingleWindowModePrefs in true om deze opties in het Geavanceerd-paneel van je opties te tonen.
  • Privacy en beveiliging
  • Zoekfunctie
  • Versie 1.5 is beschikbaar in 37 talen (waaronder Nederlands)
Voor een geheel overzicht van alle features kan er hier (functieoverzicht) en hier (Unofficial Firefox 1.5.0.5 changelog) worden gekeken.

Waar kan ik Firefox downloaden?
Voordat je Firefox ook daadwerkelijk gaat downloaden is het verstandig om de minimale systeemeisen door te nemen om er zeker van te zijn dat het op jouw systeem gaat draaien.

Windows:
Installer:Engels | Nederlands

Linux:
GTK2 + XFT installer:Engels | Nederlands
GTK + XFT (zonder installer):Engels | Nederlands

MacOS X:
Compressed Disk Image:Engels | Nederlands

Zip-versies
Sinds Firefox 1.0.2 worden er geen officiële zip-versies meer aangeboden na de problemen die o.a. met Firefox 1.0.1 boven tafel kwamen. Voor de mensen die ze echt nodig hebben zijn ze ook wel als nightly te downloaden van dezelfde datum. Voor 1.0.8 kan dat vanaf deze twee mappen voor respectievelijk Engels en NL. De Nederlandse is zeker de 1.0.7, van de Engelse is het niet duidelijk of daar ook de laatste veranderen meegenomen zijn. Portable Firefox is in dat geval een beter alternatief dan de zip.

Mirrors:
http://www.mozilla.org/products/firefox/mirrors.html

Nightly Builds:
http://ftp.mozilla.org/pub/mozilla.org/firefox/nightly/

Bekende problemen:
  • Als Firefox is geïnstalleerd op een systeem met beperkte rechten, moet het de eerste keer opgestart worden door iemand die rechten heeft op die locatie. Anders worden sommige bestanden niet goed aangemaakt.
  • Op Win9x systemen kan het Windows pictogram te zien zijn. Zie deze tip om dat pictogram te veranderen.
  • 304-HTTP headers probleem, als je met de 'terug' knop terug gaat naar een pagina waar je halverwege was, begint hij gewoon bovenaan, meer hierover verder in de TS.
  • Memory-leak, Firefox gebruikt soms enorm veel geheugen, wat in versie 1.2 (1.5) opgelost zou worden. Dit is niet gebeurt, wel is er gezegd dat dit probleem in versie 2 van Firefox opgelost zal zijn.

Heb je nog wat handige links voor mij?
In onderstaande lijst zijn diverse links opgenomen welke meer informatie geven over Firefox en daaraan gerelateerde producten/onderdelen.

FAQ

Vraag: Hoe kun je meer dan 2 bestanden tegelijkertijd downloaden?
Het antwoord op deze vraag is gegeven door Gert-Paul in Deel II van het Firefox topic.
Vraag: Rabobank internet bankieren werkt niet met Firefox?
Op deze manier wel!
Vraag: Hoe schakel ik de melding dat er nieuwe plugins gevonden zijn uit?
Volgens deze reactie op het Mozillazine Forum door het volgende te doen:

about:config
plugin.default_plugin_disabled --> False

Vraag: Hoe kun je extensies, die eigenlijk voor oudere versies van Firefox gemaakt zijn, toch gebruiken?
Daarvoor moet het maximale extensienummer in de extensie wijzigen. Dit kan als volgt worden gedaan:
  1. Open de xpi nadat je hem gedownload hebt in een archive-editor, 7-Zip of WinRar bijvoorbeeld
  2. Open het bestand install.rdf;
  3. Verander daarin de X in <maxversion>X</maxversion> in het versienummer van je huidige Firefox
Mocht je ]meer informatie willen, kijk dan hier. Ook kun je van www.extensionsmirror.nl aangepaste versies van extensies downloaden.
Vraag: Outlook (of ander programma's), snelkoppelingen of IE favorieten openen of 2 Firefox vensters of geven een foutmelding. Hoe moet ik dat oplossen?
Dit is op te lossen door een nieuwere versie van Firefox te installeren. Op deze pagina vind je meer informatie over het probleem.
Vraag: Hoe zorg ik ervoor dat er een nieuw tab in plaats van een nieuw window voor externe links geopend wordt?
Installeer een van de tabbrowser extensies zoals die in het volgende kopje staan vermeld of maak gebruik van de experimentele optie zoals deze momenteel in Firefox aanwezig is. Deze is als volgt te activeren:
about:config
browser.tabs.showSingleWindowModePrefs --> True

Na deze activatie kan je kunt de opties dan vinden onder:
Tools > Options > Advanced > Tabbed Browsing 
of
Extra > Opties > Geavanceerd > Navigeren met tabbladen

Vraag: Waar kan ik mijn profiel vinden?
Dit verschilt per OS wat wordt gebruikt om Firefox te draaien. Hieronder vind je een overzicht waar de profielen terug zijn te vinden:
  • Win XP/2000: %AppData%\Mozilla\Firefox\Profiles\xxxxxxxx.default\ , waarbij xxxxxxxx 8 willekeurige karakters zijn. Kijk in C:\Documents and Settings\[User_Name]\Application Data\Mozilla\Firefox\Profiles en de rest spreekt voor zich.
  • Windows 95/98/ME: C:\WINDOWS\Application Data\Mozilla\Firefox\Profiles\xxxxxxxx.default\
  • Linux: ~/.mozilla/firefox/profiles/xxxxxxxx.default/
  • MacOS X: ~/Library/Application Support/Firefox/Profiles/xxxxxxxx.default/ .
Vraag: Als ik de terugknop gebruik kom ik sommige pagina's weer bovenaan uit. Hoe komt dit?
Firefox houdt niet op alle pagina's vast waar je gebleven bent. Dit is een bekend probleem. Op GoT kun je het in ieder geval oplossen door in je Voorkeuren (via Myreact in het menu bovenaan) HTTP 304-headers aan te zetten.
Dit blijkt alleen ook niet voor iedereen te werken, voor de meesten echter wel.

Waarschijnlijk zal dit probleem in Firefox 2.0 pas opgelost worden, in tegenstelling tot Firefox 1.1 (1.5) wat gezegd werd.

Voor meer vragen kun je de officiële (Nederlandse) FAQ bekijken.

Firefox extensies, thema's & plugins

BBCodeExtra, makkelijk op verschillende fora om snel BBCode te gebruiken. Zie [smilies]BBCode extensie in firefox met GoT smilies voor BBCode met GoT-smiles :)
  • Tabbrowser Extensies:
    • Tabbrowser Preferences - instellen waarvoor een nieuwe tab geopend moet worden
    • Tab Mix - Extensie die veel instellingen heeft maar niet zo instabiel is als TBE.
    • Tabbrowser Extensies - Super uitgebreide opties voor tabbed browsing Gebruik op eigen risico, afgeraden door developers. Kijk hier voor losse extensies die voor dezelfde functionaliteit zorgen.
    IE Tab Om websites die helemaal niet in Firefox draaien, als je die nog tegenkomt, snel 'in IE' te kunnen bekijken
    DownloadStatusbar of Downloadmanager tweak -- als je de standaard DL manager niet goed genoeg vind. De download manager vervangen door een externe kan met DownloadWith
    Webdeveloper - Makkelijker voor WebDevelopers. Verschillende functies om windows te resizen, css te editen en nog veel meer..
    Mozilla Backup - Een losstaand programma dat makkelijk een backup van je Firefox profiel kan maken. Zo kun je snel instellingen overzetten (bv als je een keer een nieuw profiel moet maken omdat de oude problemen geeft)
    MinimizeToTray - Handig voor mensen die Firefox in de systemtray handiger vinden, in plaats van op de taakbalk.
  • Webpagina's naar je eigen wensen aanpassen:

• Stop vervelende ads/flash filmpjes:
    • Adblock, makkelijk om ads te blocken. Zet GoT en T.net wel op de whitelist, als je dit niet doet riskeer je een [u][b]ban[/b][/u]! Bovendien is het wel zo netjes om ons mooie forum een beetje steun te geven.
    • ucchan heeft een tutorial geschreven hoe je deze filters goed op kunt zetten.
    • FlashBlock zorgt ervoor dat Flash filmpjes niet automatisch gestart worden maar dat je eerst moet klikken om ze te starten.
    • TweakNetworkSettings zorgt voor het makkelijk instellen van het maximale aantal verbindingen, of pipelining aanstaat etc.

• Het installeren van verschillende plugins/handigheidjes in Linux

Java: Installeer, als je dat nog niet had, een java runtime environment of een development kit (deze als je ook in java wilt programmeren), zoals J2RE1.4. Vervolgens zoek je de locatie van de file javaplugin_oji.so (dit kan afwijken, het eindigt in ieder geval op oji.so, dus gebruik find/locate hierop). Doe als je het path van deze file gevonden hebt dit als je in /usr/lib/mozilla-firefox/plugins staat: ln -s /usr/lib/j2se/1.4/jre/plugin/i386/mozilla/javaplugin_oji.so . Herstart firefox en kijk bij about:plugins of het gelukt is.
    Flash. Gebruik de flash linux installer van macromedia (typ deze 3 woorden in in je adresbalk en je bent er) en maak net zoals bij java in /usr/lib/mozilla-firefox/plugins symlinks naar de files /usr/lib/flashplugin-nonfree/flashplayer.xpt en /usr/lib/flashplugin-nonfree/libflashplayer.so .
    • Als je geen rootrechten op het systeem hebt maar deze software wel aanwezig is kun je de symlinks maken in ~/.mozilla/plugins/ . Eventueel moet je deze directory nog zelf aanmaken.
    • Als je graag wilt dat externe applicaties firefox gebruiken om urls in te openen (zoals amsn, xchat) kun je dit als volgt doen:
    mozilla-firefox -remote "openurl(http://www.tweakers.net)"
    Probeer dit eens uit vanaf de shell en kijk ook eens hier naar wat de opties zijn. Uiteraard hangt de representatie van de url af van de applicatie die het commando geeft, bij amsn is het bijvoorbeeld $url.

TheZeroorez wijzigde dit bericht 08-08-2006 15:22 (73%)

qed

10100111001

*Ik heb Gert-Paul gemaild, hij had het druk en ik heb zijn toestemming dit topic te openen.*

qed

zorg dan ook ff dat er in het oude topic een link komt....was lastig te vinden zo...

iemand trouwens al de automatische update naar 1.5.01 gehad? ik niet nl. link: meuktracker: Mozilla Firefox 1.5.0.1 RC1

Pretorian_ wijzigde dit bericht 18-01-2006 20:02 (42%)

Blog: De Burgemeester Live | Media ontwikkellaars gezocht bij Innovadis

Ik heb meteen wel een aardige vraag, ik maak veelvuldig gebruik van de web developer toolbar, en de ietab functie is op zich handig om sites in IE te bekijken (als je css's aan het editen bent vooral).

Echter ik vroeg me af of er ook een plugin/extension oid is om ín firefox een site/css als IE te renderen.

Dus niet apart IE opstarten maar in firefox zelf het resultaat bekijken.
    Het lijkt me dat dit om copyright technische redenen wellicht niet bestaat, maar misschien heb ik het fout :P
    dat doet ietab toch al?

Pure anandamine!

Maar zoals je aangeeft gebruik je IEtab, wat is daar mis mee dan?

Wau wau!

Pure anandamine!

Trouwens, een vraag van mijnerzijde:

Wie hier heeft al een build van Minimo geprobeerd op z'n Smartphone-telefoon?
    Minimo hoort ook in dit topic thuis lijkt mij?

edit:
    :( dubbelpost :(

anandus wijzigde dit bericht 18-01-2006 20:10 (29%)

Wau wau!

10100111001

Ik zal even aan de mod die de oude heeft dichtgegooid vragen of hij er een berichtje in wil plaatsen...

qed

weet iemand hoe ik webpagina's (met name plaatjes) sneller kan laten weergeven? gaan namelijk vergleken met Internet Explorer zeeeer traag?

quote:
    anandus schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 20:08:
    Trouwens, een vraag van mijnerzijde:

Wie hier heeft al een build van Minimo geprobeerd op z'n Smartphone-telefoon?
    Minimo hoort ook in dit topic thuis lijkt mij?

edit:
    :( dubbelpost :(
    Is dit een soort FF op je smartphone of zie ik dit nou verkeerd?

iMac 24" 2.8GHz // 2GB RAM // 320GB // HD 2600PRO // iPhone 16GB Black

Ik vind FireFox opzich 'prima' werken, alleen een paar dingen die ik irritant vind:

- Als ik een filmpje kijk, dus via een MediaPlayer venstertje op een website, en ik kom bijv. aan het geluid dan is het beeld van het filmpje weg !?
    - Soms als ik een filmpje niet afkijk, krijg ik een of andere Dynamic-Library error, dan moet ik alle FireFox vensters sluiten, en dan nog via Taakbeheer firefox.exe afsluiten. Doe ik dit niet, krijg ik gezeik met een nieuw profiel moeten aanmaken e.d.

Verder werkt het wel lekker, ben nu opzoek naar een fatsoenlijke Ad-blocker... ik gebruikte Adblock, maar door dat programma werkte op een of andere manier flash-sites ook niet meer 8)7.

Grtz,

Mijn Website! :)
    Eos 400D en wat lenzen, blabla

Pure anandamine!

quote:
    Good Fella schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 00:05:
    [...]

Is dit een soort FF op je smartphone of zie ik dit nou verkeerd?

Ja, klopt :)

Minimo staat voor Mini-Mozilla, een soort Firefoxje voor je telefoon :)
    http://www.mozilla.org/projects/minimo/

Wau wau!

quote:
    De_Bastaard schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 08:39:
    Ik vind FireFox opzich 'prima' werken, alleen een paar dingen die ik irritant vind:

- Als ik een filmpje kijk, dus via een MediaPlayer venstertje op een website, en ik kom bijv. aan het geluid dan is het beeld van het filmpje weg !?
    Grtz,
    Heb ik ook, dan moet je ff scrollen ofzo en dan is het er weer. Maar volgens mij heeft IE dat ook hoor.

Who is General Failure and why is he reading my hard disk?

10100111001

En als het te klein is om te scrollen moet je even verkleinen en vergroten.. IE heeft dit bij mij idd ook, alleen soms iets minder heb ik het idee.

qed

Get Firefox
    Reg. datum: 09 januari 2002

Deze extensie staat bij mij in de top 3.

MinimizeToTray

Het zorgt ervoor dat je bij het minimaliseren, handig naar de tray gaat i.p.v. de taakbalk.
    Zoals op dit plaatje:

http://minimizetotray.mozdev.org/images/earlyFirefoxmenuSmall.png

Erg handig!

ps. Ik kan me niet voorstellen dat deze hier nooit voorbij is gekomen, maar ik vind het wel een vermelding in de TS waard :) .

quote:
    Pretorian_ schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 19:58:
    zorg dan ook ff dat er in het oude topic een link komt....was lastig te vinden zo...

iemand trouwens al de automatische update naar 1.5.01 gehad? ik niet nl. link: meuktracker: Mozilla Firefox 1.5.0.1 RC1

Dat is een release candidate, geen stable release. En er is (helaas) geen optie om de auto updater beta s of release candididates te laten installeren.

Waar kun je trouwens instellen wat er gebeurd als je 'google tweakers' intypt in de adresbar?
    Normaal krijg ik dan altijd de zoekresultaten maar bij een installatie krijg ik gelijk de eerste hit.

ik niet hoor. ga wel meteen naar google.com en niet .nl.

quote:
    OlafvdSpek schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 12:39:
    [...]

Dat is een release candidate, geen stable release. En er is (helaas) geen optie om de auto updater beta s of release candididates te laten installeren.

Waar kun je trouwens instellen wat er gebeurd als je 'google tweakers' intypt in de adresbar?
    Normaal krijg ik dan altijd de zoekresultaten maar bij een installatie krijg ik gelijk de eerste hit.

er is een extensie waarmee je je update-channel kan aanpassen:
    http://users.blueprintit..../updatechannel/index.html

hiermee kan je ook naar nightlies overstappen of alleen beta's of alleen releases

Iedereen die in telekinese gelooft, steek a.u.b. mijn hand op

quote:
    NiZNO schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 00:26:

MinimizeToTray

Het zorgt ervoor dat je bij het minimaliseren, handig naar de tray gaat i.p.v. de taakbalk.
    Zoals op dit plaatje:

[afbeelding]

Erg handig!

ps. Ik kan me niet voorstellen dat deze hier nooit voorbij is gekomen, maar ik vind het wel een vermelding in de TS waard :) .
    Is idd erg handig alleen nadeel is dat FireFox steeds meer geheugen gaat gebruiken, ik hou er wel van om hem af en toe opnieuw te starten

Nikon D70s Nikon D300 | NIkkor 24-120 VR | Nikon SB-600 + Omni-bounce | Lowepro CompuTrekker AW

quote:
    Evil M@V schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 12:57:
    [...]

Is idd erg handig alleen nadeel is dat FireFox steeds meer geheugen gaat gebruiken, ik hou er wel van om hem af en toe opnieuw te starten
    idd firefox vreet soms echt geheugen, mja ik heb dan ook gemiddeld meer dan 10 pagina`s open staan, en met alle plugins wordt het wel een resource vreter.

Vanaf heden ben ik Microsoft Certified Notepad Professional, nu nog m'n MS-Paint examen :/

quote:
    Pretorian_ schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 12:45:
    ik niet hoor. ga wel meteen naar google.com en niet .nl.
    Ik ook op andere computers. Het lijkt erop dat die google niet meer als zoek prefix ziet. Waar kun je die zoek prefixes instellen?

10100111001

quote:
    NiZNO schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 00:26:

MinimizeToTray

Zoals op dit plaatje:

[afbeelding]

Erg handig!

At Your Service, ik hoorde van meer mensen dat het handig is (voor mij totaal niet, maar dat daarbuiten) dus heb het er maar voor je ingezet.

qed

quote:

oops, my bad, ik dacht dat die tab hetzelfde was als de IE view extension :P

kheb m net geïnstalleerd en hijs fijn &gt;:)
    start me up

Hoi,

MSN biedt zoals jullie weten de mogelijkheid dmv het mail-icoon meteen naar je Hotmail inbox te gaan,
    Nu heb ik Firefox ingesteld als standaard browser en IE de toegang via de firewall tot Internet ontzegt.
    Ik zou graag willen dat dit venster gewoon wordt geopend in Firefox maar dit is me tot nu toe niet gelukt.
    Heb ik dan een plugin nodig oid?

Gigabyte MB K8VT800 AMD Athlon 64 | AMD Athlon64 2800+ , 512 DDRam, VGA GeForce FX5700 V 256Mb

Nee, is waarschijnlijk hardcoded in msn. Merkte zelf net weer zoeits met 3Dmark06, opent details-knop ook in IE. Nou moet ik wel toegeven dat Ff die pagina ook niet goed genereert.

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
    Active Topics
    Frontpage Nieuws
    Frontpage Nieuws