Beide doen aan drag 'n drop van de tabs. Ik vind het omgaan van tabs (of in Opera termen "windows" aangezien Opera een GDI heeft) veel beter geregeld in FF. Sluit een tab in Opera en hij switcht naar de eerst volgende geopende tab en dat is nou net iets wat ik dus nooit wil. Het is zeer lastig om dat ongedaan te krijgen maar het kan als je en tab sluit met ctrl-w waarbij je dan wel ctrl-w eerst moet definieren, nouja, je moet de bestaande definitie uitbreiden.
- Aanpassen van de browser is ook heel simpel, makkelijk zelf knoppen toevoegen en weg halen.
Het gebruik van extensions is voorbehouden aan FF, dat kan Opera helemaal niet. De boel uitbreiden met bepaalde functionaliteit is met Opera niet mogelijk, je moet het doen met wat je hebt. Dingen als knoppen toevoegen, toolbars verslepen en weet ik wat nog meer is zo'n beetje standaard bij programma's vandaag de dag.
- In het geval bij mij (512MB) wilde FF nog wel een weigeren of te lang laden van pagina's met veel Pics, Opera is daar veel soepeler in en verbrukt hooguit 15 - 25 MB (voorzover ik heb kunnen testen.)
FF zit bij mij al vaak op de 60 - 80 MB
Ik merk hier geen verschil daarin tussen beide maar ik draai dan ook op Linux. Waarschijnlijk sluit het geheugenmanagement (geheugen wordt deels gebruikt als cache) beter aan bij dat van UNIX/Linux (geheugen wordt daar ook toegepast als cache).
- Handig dat hij ook je laatste pagina's onthoud, na het afsluiten en dan het opnieuw opstarten van de browser, ik had nog wel eens met ff dat ik perongeluk browser afsluite zonder ff na te gaan of ik wel met alles klaar was (forums e.d.).
Erg fijn als de oude en brakke Flash 7 plugin weer de boel volledig laat vastlopen. Which reminds me...maar ff sessionsaver installeren in FF, moet ik nog steeds doen

- "Prullenbak", waar je bent geweest tijdens het browsen.
Opzich heb je bij andere browsers hier de history voor welke bij FF deels in het menu "Go" staat. Die trash optie in Opera is echter een wat makkelijkere versie hiervan omdat je niet in je history hoeft lopen te zoeken, de volgorde die wordt aangehouden is de volgorde waarin je de tabs hebt gesloten.
Ik heb geen idee of FF hiervoor een extension heeft, dat zou handig zijn.
- In het tabblad krijg je een keine preview in je browser over hoe de pagina eruit ziet (handig!)
Mwoah, aan alleen het adres of de titel heb je vaak ook wel genoeg. Vaak zijn die previews te klein om er iets zinnigs mee te kunnen doen. Vooral wanneer je op dezelfde site blijft en er meerdere pagina's in tabs hebt geopend. De tekst verraadt dan juist als eerste waar de pagina in die tab over gaat. Het zit dacht ik ook in FF 2 straks maar ik mag hopen dat het ook uit te schakelen valt, ik heb liever gewoon tekst.
- Nog ff een voordeel dat met wachtwoord beheer precies kan opvragen welke site's hij bewaart incl. icon!
Doet FF ook wel m.u.v. die site icon maar dat is ook meer voor de leukigheid.
- Certificaat opvraag bij bijvoobeeld internet bankieren, laat hij beter zien als in FF.
Als er 1 browser is die bijzonder brak is met certificaten dan is het Opera wel. Er hoeft ook maar iets mis te zijn met een certificaat en Opera laadt de pagina niet, haalt helemaal niets aan data binnen. De gebruiker wordt hier ook totaal niet van op de hoogte gesteld en het is dus echt vissen naar waarom een bepaalde site niet laadt. Als je wat klasgenoten hebt met een eigen site en een leuk certificaatje of je bent met school wat aan het experimenteren met certificaten dan moet je Opera beslist niet gaan gebruiken. De kans dat het niet werkt met Opera schat ik op 90%.
- Verder heb ik ze nog niet echt kunnen vinden.
Ik vind dat M2 gebeuren opzich wel aardig met het zoeken van mail maar voor de rest is het echt de meest bagger client die ik ooit ben tegengekomen. Zelfs Outlook Express is bij lange na niet zo bagger. Wat doe je dan? Precies, je gebruikt gewoon een andere mailclient die wel fatsoenlijk is

Cookie management is ook te beperkt. In FF kan ik bepaalde opties wel instellen maar dat kan in Opera niet omdat die alleen alles of niets kent. Je kunt bij FF dus je cookies wegmieteren als je de browser afsluit en dat kun je met Opera ook. Bij FF heb je alleen de mogelijkheid om een exclusion list aan te leggen, oftewel je kunt vertellen welke cookies nog behouden moeten blijven (handig bij fora enzo). Bij Opera heb je maar 2 keuzes: of alles weg, of niets weg. Preferences staan helaas ook op diverse plekken i.p.v. heel duidelijk en overzichtelijk op 1 plek zoals bij FF. Dat is overigens wel een beetje typerend voor Opera, ze maken dingen ingewikkelder dan het nodig is en het kan ook veel makkelijker, duidelijker, eenvoudiger. Ze laten dit ook zien dat het kan bij hun Java versie voor de PDA en mobiele telefoon.
Voor sommige Linux users is FF beter dan Opera omdat FF open source is en Opera niet. Het klinkt misschien idealistisch en dat is het soms ook maar je hebt er ook van die figuren tussen zitten die graag wat lopen programmeren en dat kun je dus beter met FF dan met Opera. Voor de end user maakt het niet zo gek veel uit.
Ik gebruik hem nu intensief 3 dagen, en ben er al aardig tevreden over, wat ik met deze post wou, is meer een beetje laten zien dat je ook voor Opera kan kiezen ipv Firefox als alternatieve browser.
Ik heb namelijk zelf een beetje het idee dat ook FF dmv. geintegreerd in Linux distro's er voor kiest dat het een standaard wordt, terwijl er nog genoeg naar mij mening aan valt te verbeteren.
Ik denk dat ze aardig op 1 lijn liggen en dat er aan beide zijden nog aardig wat verbeteringen nodig zijn, met name bij Opera mag er wel eens wat gesleuteld worden aan usability. Het komt nog steeds complexer over dan de browser is en dat is erg jammer. Beiden zijn dus leuk speelgoed