Gathering of Tweakers

Quicksearch
Reg. datum: 14 augustus 2006

offtopic:
Srry daarvoor, ik zit op het werk en pc bestelling is bijna volledig en komt dus ver toe, dus ik moest de info snel te weten komen zonder veel op sites rond te neuzen. Als ik hier betrapt wordt op internetten vlieg ik direct buiten, daarmee.

Een andere reden waarom ik hier gepost heb is omdat alle info die ik kon vinden op oudere sockets sloeg dan de AM2 die ik ga hebben, en ik niet weet of dit verschil zou maken.

bedankt, dan ga ik snel even de bestelling wijzigen :D

rapter wijzigde dit bericht 29-08-2006 09:47 (21%)

10100111001

Een A64 heeft de memcontroller op de chip zitten, en niet op het moederbord. Ook bij een AM2 is het dus zo.

offtopic:
let op dat je baas dit niet ziet :o

qed

AM2 X2 op verlanglijstje? Nu kopen, komt grote shortage aan omdat OEM's alles uitgeleverd krijgen.

Blijkbaar wel, Dell heeft 20 miljoen cpu's bij AMD besteld :p
http://www.digitimes.com/mobos/a20060904A1001.html

I don't know who this guy is, but I want him and his tortilla's ... DEAD !

Reg. datum: 17 augustus 2004

Hey,

Ik ben miss van plan de amd64 x2 3800+ (manchester) s939 te kopen, want heb nu een amd64 3000+ venice s939. Ik denk zelf dat ik er alleen op vooruit ga door de dual core, niet door de snelheid oid. Ik wil miss gaan overklokken maar niet echtreem ofzo, dat hij iets van een 4200+ word.
Alleen mijn vraag: Is het waard om mijn venice te verkopen(rond de 50 euro) en er een x2 3800+ (130) van te kopen, voor de dual core? Of is dat het geld niet waard?
Ik wil namelijk soms iets naast mijn spellen draaien, en het isook wel handig als de zelf een "eigen" core krijgt. Maar is het waard?

Je kan altijd even grafieken maken en dan zelf een besluit nemen ;) Of een dual core voor jou handig is hangt af van wat je er juist wil met doen.

/Edit
Link doet het niet, ik bedoel deze dus: http://www.hardware.info/...GlkZ5iZmA/viewbyproducts/

Hacku wijzigde dit bericht 04-09-2006 18:19 (21%)

quote:
Wat is de totale CPU productie van AMD eigenlijk ongeveer per jaar?

Dat weet ik niet, maar dat kan je ongeveer uitrekenen. FAB30 is gemaakt voor 20 000 wafers per maand maar doet er 25 000 per maand. 200mm wafers, dat zijn ongeveer 133 Toledo chips (199mm²) per wafer (afval aan de randen meegerekend, eventueel defecte chips niet). Dan is er nog FAB36, die werkt met 300mm wafers maar doet er "slechts" 13 000 per maand (kan wel verhoogd worden naar 20 000). Maar uit een 300mm wafer haal je meer dan 300 Toledo chips. Reken maar uit ;) (Chartered is er ook nog altijd, dus + 12 000 300mm wafers per maand)

Hacku wijzigde dit bericht 04-09-2006 19:46 (7%)

Hej

Ej leip, er zijn al socket F procs te koop ; pricewatch: AMD Opteron 2210 Single (S-F, 1.8Ghz, 2MB) En dat wist ik niet eens :P

Zijn er al moederborden te koop ?

Intel Core 2 Duo t5600 (mobiele; 35watt max) - 2GB ddr2 - Geforce 7900GT - raptor 150GB - 250GB WD - Stacker - Antec Greenpower voeding - Dell 24"

quote:
Bartjuh schreef op maandag 04 september 2006 @ 21:55:
Ej leip, er zijn al socket F procs te koop ; pricewatch: AMD Opteron 2210 Single (S-F, 1.8Ghz, 2MB) En dat wist ik niet eens :P

Zijn er al moederborden te koop ?

Tyan heeft er wat, supermicro vast ook wel. Asus ook een aantal.

Tyan heeft een dikke opvolger van de K8WE:

http://www.tyan.com/products/assets/images/s2915.gif
quote:
Hacku schreef op maandag 04 september 2006 @ 19:45:
Dat weet ik niet, maar dat kan je ongeveer uitrekenen. FAB30 is gemaakt voor 20 000 wafers per maand maar doet er 25 000 per maand. 200mm wafers, dat zijn ongeveer 133 Toledo chips (199mm²) per wafer (afval aan de randen meegerekend, eventueel defecte chips niet). Dan is er nog FAB36, die werkt met 300mm wafers maar doet er "slechts" 13 000 per maand (kan wel verhoogd worden naar 20 000). Maar uit een 300mm wafer haal je meer dan 300 Toledo chips. Reken maar uit ;) (Chartered is er ook nog altijd, dus + 12 000 300mm wafers per maand)
Zonder te weten in welke verhoudingen de chips geproduceerd worden (199 mm^2 is een van de grootste, ik denk dat 84 mm^2 bijvoorbeeld veel en veel vaker voorkomt) kun je daar weinig over zeggen.

quote:
OlafvdSpek schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 10:36:
[...]

Zonder te weten in welke verhoudingen de chips geproduceerd worden (199 mm^2 is een van de grootste, ik denk dat 84 mm^2 bijvoorbeeld veel en veel vaker voorkomt) kun je daar weinig over zeggen.
Uiteraard, het was ook maar een voorbeeld. Met de grootste chips heb je de minimale productie ongeveer. Correcte cijfers zullen we sowieso nooit weten, maar AMD wil in 2008 100 miljoen cpu's per maand kunnen produceren.

De productie schema's en de output mix van AMD is (onder NDA) beschikbaar. Ik zal wel eens graven in mijn mailbox of ik er nog eentje kan vinden.

quote:
Hacku schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 12:49:
Uiteraard, het was ook maar een voorbeeld. Met de grootste chips heb je de minimale productie ongeveer. Correcte cijfers zullen we sowieso nooit weten, maar AMD wil in 2008 100 miljoen cpu's per maand kunnen produceren.
Dat lijkt me wat veel... Ik denk dat je 100 mln per jaar bedoelt.

Ik heb toch echt per maand gelezen, stond zo op T.net.

@The Source, laat maar komen :)

/edit: nieuws: AMD toont 45nm-wafer, levert eerste 90nm-chips uit Fab 36

Hacku wijzigde dit bericht 05-09-2006 23:03 (19%)

Krijg juist deze in de mailbox:
quote:

Op <datum> bespreekt AMD in het <hotel> de volgende onderwerpen:

- Nieuwe generatie AMD Opteron-processoren, Rev F
- AMD Opteron versus Intel Woodcrest
- Virtualisatie
- Security
- Quad core
- De toekomstige platformen Torrenza, Trinity en Raiden
Klinkt interessant, vooral Opteron vs Woodcrest, wat wil AMD laten zien? ;) The Source, ga jij naar die persbijeenkomst (neem aan dat jij die mails ook krijgt) ?

Hacku wijzigde dit bericht 05-09-2006 23:10 (4%)

quote:
Hacku schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 22:59:
Ik heb toch echt per maand gelezen, stond zo op T.net.

Maar 1 van de fantastische dingen in het leven is dat je ook zelf je hersens kan gebruiken om na te denken :)

Als dit zo was zou binnen 5 jaar de hele wereldbevolking voorzien zijn van een AMD processor.

Edit: het staat er inderdaad. Even rekenen: 1200 mln chips/jaar = 300.000 m2 aan waferoppervlak (incl. afval). Dat is dus 4.25 mln 300 mm wafers per jaar.

Lijkt me wat veel.

grizzlybeer wijzigde dit bericht 05-09-2006 23:27 (20%)

quote:
Hacku schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 23:09:
Krijg juist deze in de mailbox:

Klinkt interessant, vooral Opteron vs Woodcrest, wat wil AMD laten zien? ;) The Source, ga jij naar die persbijeenkomst (neem aan dat jij die mails ook krijgt) ?

Don't know, ik was uitgenodigd voor om morgen en overmorgen naar Fab 30 in Dresden te gaan voor een server-event, maar geen tijd. Ik dacht echter niet dat daar pers aanwezig zou zijn, zou enkel voor de zgn "infrastructure partners" zijn.

Waarom krijg jij die mails? en van wie? Ben jij werkzaam voor de pers?

The Source wijzigde dit bericht 05-09-2006 23:37 (5%)

quote:
grizzlybeer schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 22:57:
Dat lijkt me wat veel... Ik denk dat je 100 mln per jaar bedoelt.

Als ik het stuk van Hacku doorreken zit ik aan minimaal 11 miljoen per maand, maximaal 20 miljoen.
Dat is tussen de 120 en 240 miljoen per jaar, dus 100 miljoen in 2008 is dan vreemd.
100 miljoen per maand zou echter minimaal een vervijfvoudiging van de capaciteit zijn en dat lijkt me ook sterk.

@OlafvdSpek, je moet nog rekening houden met de yield rate. De cores aan de rand had ik reeds weggelaten maar er zijn altijd nog defecte chips. Denk wel dat een yield rate van 80% realistisch is, dus neem daar nog eens 80% van.

AMD heeft vandaag de 5200+ gelanceerd. Prijskaartje 403 dollar. Aangezien AMD geen chips met 2MB meer bakt neem ik aan dat deze op 2,8Ghz werkt.

Reg. datum: 30 november 2005

quote:
Hacku schreef op woensdag 06 september 2006 @ 15:12:
@OlafvdSpek, je moet nog rekening houden met de yield rate. De cores aan de rand had ik reeds weggelaten maar er zijn altijd nog defecte chips. Denk wel dat een yield rate van 80% realistisch is, dus neem daar nog eens 80% van.

AMD heeft vandaag de 5200+ gelanceerd. Prijskaartje 403 dollar. Aangezien AMD geen chips met 2MB meer bakt neem ik aan dat deze op 2,8Ghz werkt.
Volgens mij is het toch een chip met een kloksnelheid van 2,6 Ghz en een L2-cache van 2x 1MB. Zie daarvoor deze link: http://www.computerbase.d...st/amds_athlon_64_x2_5200

/Edit

Ja het klopte wat ik zei, Tweakers.net meldt het nu zelf ook: http://tweakers.net/nieuw...+-naar-de-frontlinie.html

boaty wijzigde dit bericht 06-09-2006 15:31 (11%)

Je hebt gelijk, ik zie het nu ook:

Athlon 64 X2 5200+ (64-bit, 2.6GHz, Dedicated 2MB L2 cache, 2000MHz HyperTransport™ bus, AM2 only)

http://www.amd.com/us-en/..._609,00.html?redir=CPT301

Reg. datum: 30 november 2005

Eigenlijk best raar dat AMD nu met deze processor op de proppen komt. Men had de chips met 2MB L2 eigenlijk al uitgerangeerd en komt nu toch weer met een nieuwe. Zou men nu zo wanhopig zijn? :?
Ik denk het wel. AMD gaat de 3.0 Ghz niet halen of ze gaan veel stroom verbruiken. De FX is het enige wat een beetje snel is maar verbruikt ook al meer.

Deze cpu heeft 2 mb cache en gebruikt maar 65 Watt. Maar het is idd raar dat ze die weer gaan gebruiken. Ik vind het persoonlijk niet erg. heb veel liever 2x1mb :P Hopelijk zijn ze een beetje leverbaar en is de prijs rond de 300 euro anders is een conroe e6600 veel te interessant en zullen veel meer mensen die cpu kopen.

Sys -=System Specs=- -LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!!- 3DMark 2003 Score = 30869

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws