Gathering of Tweakers

Quicksearch
quote:
Astennu schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 21:17:
[...]

Nou de eerste AMD quad core zou ook een dubble windsor worden. op 0.65u ( Deerhound ) Maar ik heb ook gehoord dat ze die mischien overslaan en meteen naar de K8L overstappen.
Ik kan het nog sterker vertellen, we hebben dat allemaal op T.net kunnen lezen ;)
nieuws: Ontwerpfase AMD K8L afgerond

Be Cool, Be Roel || Specs

http://www.legitreviews.com/article/375/2/
Undervolting the AMD A64 X2 4200+ AM2 Processor

Erg interessant, een 4200+ AM2 van default 1,35v naar 1,125v, stabiel met Prime getest.
Idle ging de CPU daardoor 11w minder verbruiken en onder load 28w minder
Daarbij ging de temp ilde 2 graden omlaag en loaded 6 graad.

Hierdoor wordt de price / performance / watt veel compentatieve tov Intel Conroe. Ik snap niet waarom, als het stabiel is zoals beweerd wordt, AMD dit niet standaard uitvoert, iemand een idee?

MJ KING OF POP
Reg. datum: 20 augustus 2002

quote:
The Source schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 22:18:

Erg interessant, een 4200+ AM2 van default 1,35v naar 1,125v, stabiel met Prime getest.

Hierdoor wordt de price / performance / watt veel compentatieve tov Intel Conroe. Ik snap niet waarom, als het stabiel is zoals beweerd wordt, AMD dit niet standaard uitvoert, iemand een idee?

Dat kan goed kloppen, mijn oude AM2 X2 3800+ deed 2Ghz@ 1.1v 100% stabiel. Misschien kon het ook lager maar had verder geen zin om verder te testen omdat 2 Ghz toch te traag is :9 .

Ze willen liever safe spelen denk ik.

| GA-965P-DQ6 TE KOOP!! | - | Intel Core 2 Duo E6300@ 2,744 Ghz | - | 2x 1024 MB DDR2 784 | - | XFX 7800GT Extreme 485-1300

http://www.fabtech.org/content/view/1757/2/

Dell Dimension desktops could ship with 65nm AMD Athlon’s
Dell announced yesterday that it would increase the number of AMD microprocessor options it would offer customers with the inclusion of Advanced Micro Devices (AMD) Athlon 64-bit PC processor, in its mainstream Dimension range of desktop PC's.

According to reliable sources that have recently visited AMD's fab's in Dresden, the microprocessor company is currently in production with its 65nm process at its 300mm facility, Fab 36. The sources noted that 65nm 300mm wafers are now shipping, indicating that the launch of Athlon based Dimension's in September as confirmed by Dell during its conference call with financial analysts yesterday, could be some of the first PC's to use the next generation process technology from AMD.

However, the unit levels are not expected to be significant as a million plus Athlon's are believed to have been ordered by Dell, which indicates that current 90nm node MPU's will form the bulk of shipments until the 65nm process ramps more aggressively later in the year.

Reservoir Dogs meets Coupling

quote:
The Source schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 22:18:Ik snap niet waarom, als het stabiel is zoals beweerd wordt, AMD dit niet standaard uitvoert, iemand een idee?
De goed undervoltbare cpu's worden al als de EE & EE for SFF verkocht met een Vcore van 1.025-1.075V. Dus ze weten het wel bij AMD. :)

| Gentoo-bak: A64 3000+ 1GB 660GB | Game-bak: X2 4200+ @ 2750MHz 2GB Raptor 150GB 8800GTS | Samsung 226CW | G25 | IBM ThinkPad T40 & T60 |

quote:
The Source schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 22:18:

Dat kan kloppen, mijn X2 3800+ doet zijn werk prima op 1,2V, en ik heb van nog mensen vernomen dat het systeem stabiel blijft. Maar misschien kunnen niet alle cpu's die lage spanning aan (de cores aan de buitenkant van de wafer?)

I don't know who this guy is, but I want him and his tortilla's ... DEAD !

Hey moet je trouwens windows opnieuw er op zetten als je van dual naar quad gaat? Ik heb nu een dual opteron 248, stel ik zet er een keer 2 dualcore's in, ziet windows ze meteen? Want de HAL is dan al multiproc natuurlijk.
Dat lijkt me niet. Er verandert volgens mij totaal niets (qua logica) door het toevoegen van 1 of meerdere CPU('s).

10100111001

Als je daarvoor een ander moederbord nodig hebt weet ik zeker dat je opnieuw moet installeren, anders weet ik het niet. Backup iig alle belangrijke dingen maar! Voor zover je dat nog niet gedaan hebt..

qed

quote:
The_Zeroorez schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 20:38:
Als je daarvoor een ander moederbord nodig hebt weet ik zeker dat je opnieuw moet installeren, anders weet ik het niet. Backup iig alle belangrijke dingen maar! Voor zover je dat nog niet gedaan hebt..
Dat is ook niet altijd nodig hoor.

Reg. datum: 18 februari 2002

quote:
gladiool schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 19:15:
Hey moet je trouwens windows opnieuw er op zetten als je van dual naar quad gaat? Ik heb nu een dual opteron 248, stel ik zet er een keer 2 dualcore's in, ziet windows ze meteen? Want de HAL is dan al multiproc natuurlijk.

De HAL veranderd gewoon niet.
Het blijft gewoon X86.
Volgens mij heb je enkel XP pro nodig en je bent klaar, eventueel de laatste SP zodat dualcore/hyperthreading niet herkend wordt als 2 aparte cpu's.

When a man, or a woman, knows what he or she wants, the world steps aside.

Er gaan in de nieuwspost:

nieuws: AMD: 'ontwikkeling 4x4-platform ligt op schema'

weer geruchten dat 4x4 ook zal kunnen met X2's i.p.v. alleen FX'en. Als dit zo is ga ik nu niet meer mijn s939 Opteron 146 upgraden naar een X2, maar ga ik voor 4x4 met 2x een X2 3800+.

Heeft iemand hier inmiddels meer info over?

volgens mij heb je processoren met 2 hypertransport links nodig voor die 4x4 borden. de x2 3800+ heeft maar 1 hypertransport link. dus dat zal niet gaan.

je hebt namelijk iets als :

[Proc1]==HT==[Proc2]==HT==[IO]

Proc1 zit met een hypertransport link aan Proc2
Proc2 zit met een hypertransport link aan Proc1 en aan de IO (southbridge)

ik heb begrepen dat AMD 4x4 "paired processoren" gaat leveren als SKU. misschien dat ze op die manier een dure dual 2xHT proc en een goedkope 1xHT proc leveren als respectievelijk hoofdprocessor (Proc2) en bijprocessor (Proc1)?

Ja, dat is inderdaat de grote vraag. Dan gaat van proc1 dus de HT link gebruikt worden die normaal aan de chipset zit om verbinding te maken met proc2.

Maar 2x een standaard X2 kunnen we waarschijnlijk dus wel vergeten (is i.d.d. ook logisch).

Het zou wel een grap zijn als je 1 dedicated CPU (proc2) zou moeten kopen voor 4x4 en dat je daar vervolgens een willekeurige X2 bij kan prikken.

(ik heb echter nooit gehoord dat mensen een Dual Opteron met verschillende CPU snelheden draaien, dit zou toch in principe mogelijk moeten zijn?)

OMG...

De woodcrest 5130 renderd even hard in 3dsmax als de opteron 280.

Maar die 5130 is gewoon meer dan 2 KEER zo goedkoop als de 280.

317 euro versus 790!

Ik hoop maar dat AMD heel snel met een halvering van prijzen komt, want anders kan ik ipv upgraden net zo goed een Woodcrest systeem kopen... Nouja, dat moet ik nog even uitrekenen :)

Want ipv 2 nieuwe procs moet ik dan ook een duur mobo en ram hebben...
quote:
gladiool schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 01:36:
OMG...

De woodcrest 5130 renderd even hard in 3dsmax als de opteron 280.

Maar die 5130 is gewoon meer dan 2 KEER zo goedkoop als de 280.

317 euro versus 790!

Ik hoop maar dat AMD heel snel met een halvering van prijzen komt, want anders kan ik ipv upgraden net zo goed een Woodcrest systeem kopen... Nouja, dat moet ik nog even uitrekenen :)

Want ipv 2 nieuwe procs moet ik dan ook een duur mobo en ram hebben...
Tja was een beetje te verwachten. Ik denk dat AMD de Server CPU prijzen ook wel zal verlagen. Wat je bij de Desktops ook zag. Bij de Servers is het nu een beetje hetzelfde. AMD heeft wel het voordeel als er meer dan 2 CPU's in een systeem moeten. Want dat kun je nog niet met de Woodcrest.

Sys -=System Specs=- -LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!!- 3DMark 2003 Score = 30869

Ja, maar de 280 kan ook niet met 4 stuks in een plank, het is gewoon een directe concurrent van de 5130, de 880 is nog veel duurder.

Maarja, ik heb ook de hoop dat ze binnenkort dalen. Een 280 voor 3 nogwat zou me plezieren, afgezien van de meer dan dubbel zo korte rendertijd tov mijn 248's... M'n K8we is nog een prima bord, jammer dat er nooit quad procs voor komen...
quote:
gladiool schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 11:00:
Ja, maar de 280 kan ook niet met 4 stuks in een plank, het is gewoon een directe concurrent van de 5130, de 880 is nog veel duurder.

Maarja, ik heb ook de hoop dat ze binnenkort dalen. Een 280 voor 3 nogwat zou me plezieren, afgezien van de meer dan dubbel zo korte rendertijd tov mijn 248's... M'n K8we is nog een prima bord, jammer dat er nooit quad procs voor komen...
Neeh dat klopt. Maar daarom denk ik ook dat de 2xx wel in prijs omlaag zullen gaan. Dus nog even afwachten.

Sys -=System Specs=- -LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!!- 3DMark 2003 Score = 30869

In de categorie zwaar interessant maar ik begrijp er geen zak van vandaag:
http://pc.watch.impress.co.jp/docs/2006/0821/kaigai296.htm

quote:
The Source schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 21:03:
In de categorie zwaar interessant maar ik begrijp er geen zak van vandaag:
http://pc.watch.impress.co.jp/docs/2006/0821/kaigai296.htm

Volgens mij bedoelen ze het volgende:

Tot kort geleden werden CPu's sneller door de core groter te maken grotere caches + meer piplines enz. Waardoor de singel Threaded peformance veel sneller werd maar multithreding sloom bleeft.

Nu krijgen we het multi core tijdperk waar ze meerdere cores naast elkaar plakken. Dus dezelfde singel threaded peformance maar erg 2x zo snelle of zelfs 4x zo snelle multithreaded peformance.

Toekomt Multicores + Speciale cores. Te denken aan GPU's en andere cores voor speciale bewerkingen. Dus meer Cell ( Sony PS3 ) achtige cpu's.

En dat de peformance per watt op deze manier veel beter wordt. En met singel cores kreeg je een klein beetje peformance er bij maar veel extra die size + hoger stroom verbruik.

Astennu wijzigde dit bericht 22-08-2006 12:56 (9%)

Helemaal zo gek nog niet

Ik heb sinds 2 weken een s939 x2 4600+ draaien. Nu zit er een Arctic Freezer 64 Pro op (inderdaad een aanrader) maar ik heb ook getest met Zalman en de stock koeler.

Toen ik eerder aan het testen was met verschillende koelers vond ik de stress-temperaturen best hoog (65C+, de TMax volgens AMD), en dus heb ik als test in mn bios het voltage van de processor omlaag gehaald. Tot mijn verbazing blijkt dat die 4600+ ook nog gewoon 'dual-prime-stable' is op 1.25V, terwijl AMD een spanning van 1.30V-1.35V aanraadt.

Zijn er meer mensen die hun AMD's onder minder spanning laten draaien? Ik neem aan dat het geen kwaad kan (zolang je stable blijft natuurlijk) maar ik vroeg me af of het een bekende truc is of niet, en hoe ver je er mee kan gaan.
quote:
_fool schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 15:47:
Ik heb sinds 2 weken een s939 x2 4600+ draaien. Nu zit er een Arctic Freezer 64 Pro op (inderdaad een aanrader) maar ik heb ook getest met Zalman en de stock koeler.

Toen ik eerder aan het testen was met verschillende koelers vond ik de stress-temperaturen best hoog (65C+, de TMax volgens AMD), en dus heb ik als test in mn bios het voltage van de processor omlaag gehaald. Tot mijn verbazing blijkt dat die 4600+ ook nog gewoon 'dual-prime-stable' is op 1.25V, terwijl AMD een spanning van 1.30V-1.35V aanraadt.

Zijn er meer mensen die hun AMD's onder minder spanning laten draaien? Ik neem aan dat het geen kwaad kan (zolang je stable blijft natuurlijk) maar ik vroeg me af of het een bekende truc is of niet, en hoe ver je er mee kan gaan.

Die Tmax verandert niet hoor. Dat is een hele andere waarde. Heeft niets met je cooling te maken die is altijd hetzelfde. Dus je moet echt een temp programma gebruiken.

Ik heb zelf mijn 4200+ @ 2.4 Ghz 1.25v gehad. Momenteel heb ik em maar op 2500 1.35 of 1.3v staan. Maar ze kunnen makkelijk minder hebben. Lager dan 1.2v vind die van mij in ieder geval niet zo leuk. 2200 wil i dan niet meer.

Ik heb even een, waarschijnlijk, raar vraagje.
Begin augustus heb ik een x2 4600+ met bijbehorend moederbord gekocht. Omdat het moederbord DOA was, is de CPU direct de doos weer in gegaan. Vandaag komt eindelijk het vervangende moederbord binnen en daarom heb ik alle onderdelen weer tevoorschijn getoverd. Blijkt dus alleen dat er nog een laagje Artic Silver 5 op de CPU zit.
Mijn vraag is: kan deze, ivm eventueel uitharden, hergebruikt worden of moet er voor de zekerheid maar een nieuw laagje op? Het laagje ziet er nog goed uit met 1 of 2 wat lichtere plekken.
Verder ben ik geenzins van plan te gaan overclocken dus mocht het verschil tussen een oud laagje en een nieuw laagje een paar graden zijn dan laat ik het oude laagje erop zitten.

10100111001

Uiteraard kan het! AMD raadt ook een snelheid van x,x GHz aan, alleen gaan sommige mensen iets hoger..

Je kunt in principe je voltage blijven verlagen tot je processor géén nacht Primestable meer is (in dit geval: dualPrimestable)..

TheZeroorez wijzigde dit bericht 22-08-2006 15:57 (0%)
Reden: @ _fool dus..

qed

Helemaal zo gek nog niet

quote:
Astennu schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 15:51:
[...]

Die Tmax verandert niet hoor. Dat is een hele andere waarde. Heeft niets met je cooling te maken die is altijd hetzelfde. Dus je moet echt een temp programma gebruiken.

Ik heb zelf mijn 4200+ @ 2.4 Ghz 1.25v gehad. Momenteel heb ik em maar op 2500 1.35 of 1.3v staan. Maar ze kunnen makkelijk minder hebben. Lager dan 1.2v vind die van mij in ieder geval niet zo leuk. 2200 wil i dan niet meer.
Ok, misschien heb ik 'TMax' de verkeerde term te pakken. Ik bedoelde de temperatuur van de processor, en die wordt toch wel (deels) bepaald door het voltage. Dat weet ik uit eerste hand omdat ik mn x2 in eerste instantie per ongeluk op de manual ingestelde 1.40V van mn Venice liet lopen, en toen lagen de idle temps al rond de 60C en stressed richting 90C. Overigens kan ik melden dattie daaraan niets heeft overgehouden, dus hij kan (gelukkig) wel wat hebben :)

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws