Gathering of Tweakers

Quicksearch
Ik ben van plan om ofwel een opteron 165/170/175, ofwel een X2 4400/4800 te kopen, ik wil hoe dan ook 2x1MB cache. Verder wil ik mijn geheugen uitbreiden van 1GB naar 2GB. Het liefst zou ik 9x300 Mhz gaan draaien, maar dan heb ik dus geheugen nodig dat dat trekt. Ik zie geen DDR600 setjes van 2GB, dus dan zou ik naar 4x512 moeten uitwijken (dus niet 1T, maar 2T). Dat maakt het de geheugencontroller van de CPU weer een stuk lastiger, heeft iemand ervaring met 2GB @ 300 Mhz, en zo ja, welk geheugen zou ik daarvoor het beste kunnen kiezen?

Corsair, TWINX2048-4000PT en OCZ, OCZ5002048EBPE-K (EB is platinum en EL is gold series, 3-4-3-8 ipv 3-3-2-8 latency, scheelt 100 euro :Y)) schijnen beiden de DDR600 niet te halen volgens http://www.anandtech.com/memory/showdoc.aspx?i=2676&p=16, alleen de onverkrijgbare crucial ballistix halen het daar.
512MB x 2 (1GB) PC4800 DDR CL2 (OCZ, OCZ6001024EEPE-K), specs op http://www.ocztechnology....el_platinum_elite_edition levert de gevraagde prestatie wel, maar lukt dat ook nog als ik 2 setjes in mijn moederbord prik, in plaats van 1?
Heb trouwens een asus a8n-sli premium, daarmee wordt 360 Mhz bussnelheid gescoord op http://www.pcstats.com/ar...articleid=1832&page=2 met een HTT multiplier van 3x.

Kan natuurlijk ook nog memory dividers gebruiken, met 166 ipv 200 zou ik dan 250 Mhz geheugen moeten hebben, met 133 ipv 200 zou zelfs normaal PC3200 genoeg moeten zijn... naast het kunnen draaien van 1T scheelt dat ook een berg geld, misschien toch dat maar doen? ;)

Bas van der Doorn wijzigde dit bericht 27-01-2006 11:20 (31%)
Reden: specs DDR600 set toegevoegd

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.

Reg. datum: 14 november 2005

quote:
Saurus schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 12:29:
[...]

Ik wil graag een X2 3800+ aanschaffen. Zijn hier X2 gebruikers die ervaring hebben met afname van de performance door het foutief regelen van Q&Q. Is de windows patch perse nodig? Is de ondersteuning van de X2 in games eigenlijk ok, mbt het evt crashen van games door slechte ondersteuning. Ik bedoel dus niet het feit dat de games niet uitgebreid gebruik maken van de 2e core.
(Speel namelijk veel BF2 :) )
een nederig schopje :)

quote:
Basdoorn schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 10:48:

Kan natuurlijk ook nog memory dividers gebruiken, met 166 ipv 200 zou ik dan 250 Mhz geheugen moeten hebben, met 133 ipv 200 zou zelfs normaal PC3200 genoeg moeten zijn... naast het kunnen draaien van 1T scheelt dat ook een berg geld, misschien toch dat maar doen? ;)

Nou als je weet dat de geheugenbus geheel onafhankelijk draait van de LDT bus van de Athlon, dan weet je dus ook dat een divider op zichzelf geen perf. verlies geeft.
Dan kijk je dus alleen maar naar het verschil in perf winst tussen 250mhz ram en 300mhz ram.
Synthetisch is 300mhz wel iets sneller, maar of de software er in de praktijk baat bij heeft durf ik niet te zeggen. Als ik zelf moest kiezen had ik dat geld bespaard en voor 250mhz mem gegaan, wat ook nog es gemakkelijker te halen is, en ook goedkoper is.
Trouwens, 9x300 is een wel erg hoge snelheid voor een dual core. De Duals gaan echt niet altijd zo ver als een single core. denk dat 2500.2600mhz wel de max is.(~9x280)

systeem specs ::::::: CURESEEKERS [# 1 of 2 ;) @ Rosetta@home ] :::::::

quote:
Basdoorn schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 10:48:naast het kunnen draaien van 1T scheelt dat ook een berg geld, misschien toch dat maar doen? ;)

srry, voor de dubbelpost, maar kan hier niet inloggfen:(
Over die 1T, ik zou iig daarvoor gaan, 2t geeft veel perf. verlies. Dus probeer geheugen van 2x1GB te kopen wat een zo hoog mogelijke snelhied kan halen. Tegen een redelijk prijs natuurlijk ;)

systeem specs ::::::: CURESEEKERS [# 1 of 2 ;) @ Rosetta@home ] :::::::

qx6700 overclocked

quote:
Hacku schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 23:21:
En de prijswijzigingen blijven doorgaan, ditmaal is het de beurt aan de Opteron 2xx serie:

[...]

't werd tijd, 2xx prijzen bleven ongenadig hoog.
Verder is er iets vreemds met de 285, sun kan hem probleemloos leveren met een sunfire machine omheen (ik heb er al een paar gezien ondertussen, zelfs in de benelux), maar los zijn ze nergens te krijgen, en staan ze niet eens in de AMD lijsten.
quote:
catscit schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 14:01:
[...]

't werd tijd, 2xx prijzen bleven ongenadig hoog.
Verder is er iets vreemds met de 285, sun kan hem probleemloos leveren met een sunfire machine omheen (ik heb er al een paar gezien ondertussen, zelfs in de benelux), maar los zijn ze nergens te krijgen, en staan ze niet eens in de AMD lijsten.

Is de sun versie van de 285 niet ietsje anders dan de "normale" in de zin dat de sun versie flink wat meer stroom verbruikt?

Wel mooi die prijsvermindering, nog steeds te veel alleen. :)
Die Opteron 285 is idd een aparte Opteron die niet in de normale winkels te koop is.

nieuws: AMD en Sun brengen samen nieuwe Opteron op de markt
quote:
X-bit Labs weet te melden dat AMD en Sun Microsystems zonder veel ophef een Opteron 285 SE op de markt gezet hebben. De chip doet zijn werk op 2,6GHz en is daarmee niet alleen de snelste dualcoreprocessor in AMD's aanbod, maar benadert ook de specificaties van de nog te lanceren AMD Athlon 64 FX-60 die we halverwege januari mogen verwachten. Hij beschikt namelijk over 1MB cachegeheugen per core en ondersteuning voor Dual Channel-geheugen met ECC-foutcorrectie. De chips zouden overigens enkel via Sun te verkrijgen zijn en niet via de gewone retailkanalen verkocht worden. Het verschil tussen de gewone Opterons en de chips met de SE-aanduiding situeert zich overigens niet enkel in de kloksnelheid. Een standaard Opteron-processor verstookt namelijk tot 95W, terwijl de SE-versie tot 120W gaat en bijgevolg ook een betere koeling vereist. De prijs van de processors is niet bekend en hoewel de Opteron 285 SE wel in de specificaties van de Sun Fire X4200 te vinden is, lijkt het bestellen van een systeem met deze processor nog niet mogelijk.
qx6700 overclocked

ik heb waterkoeling dus die 120W SE neem ik wel voor lief.
Maar je zou toch verwachten dat amd zoiets niet speciaal voor sun houdt maar er zoveel mogelijk van probeert te kopen.
Er is nog wel meer speciaal aan die 285ers, als je CG 250ers in zo'n sunfire propt, boot ie niet, en met E 275ers ook niet!
Misschien dat ze het helemaal niet doen in een "normaal" mobo...
Maar dan snap ik helemaal niet wat amd aan het doen is met die 285ers...
Ach ja, dan maar even wachten tot de 280ers de prijswijziging ook in de praktijk over zich heen gehad hebben.
quote:
Saurus schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 12:21:
Ik wil graag een X2 3800+ aanschaffen. Zijn hier X2 gebruikers die ervaring hebben met afname van de performance door het foutief regelen van Q&Q. Is de windows patch perse nodig? Is de ondersteuning van de X2 in games eigenlijk ok, mbt het evt crashen van games door slechte ondersteuning. Ik bedoel dus niet het feit dat de games niet uitgebreid gebruik maken van de 2e core.
(Speel namelijk veel BF2)
Wat is dat voor Patch eigenlijk ik zie dat wel vaker staan maar kan er verder niets over vinden... :?

quote:
digital8 schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 20:30:
[...]

Wat is dat voor Patch eigenlijk ik zie dat wel vaker staan maar kan er verder niets over vinden... :?
Ik denk dat het de AMD CPU driver is.

Reg. datum: 14 november 2005

quote:
digital8 schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 20:30:
[...]

quote:
OlafvdSpek schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 22:14:
[...]

Ik denk dat het de AMD CPU driver is.
Het gaat zich om dit bericht: nieuws: Dinsdag patchdag; trage dual-core AMD's geholpen

Een kleine quote uit het bericht.
quote:
De patch lost een probleem met demand based switching op, een techniek waarbij het systeem voltages en klokfrequenties naar behoefte kan aanpassen. In een dual-coremachine die single threaded toepassingen draait, zouden fouten gemaakt kunnen worden bij het berekenen van de optimale snelheid voor de cores. Dit veroorzaakt een afname van de prestaties en kan zichtbaar gemaakt worden door bepaalde benchmarks meer dan eens te draaien: als de resultaten van diverse runs van dezelfde benchmark sterk variëren is de kans groot dat het systeem baat bij de patch heeft.
Angezien ik absoluut de voordelen van Q&Q graag zou willen gebruiken (samen met een nette 24/7 overclock, mijns inziens kun je stabiliteitsproblemen met een lichte voltage aanpassing de wereld uit helpen) wil ik graag wat gebruikerservaringen hebben ivm met dit zogenaamde probleem.

Verbruikt een San Diego meer dan een Venice (zelfde kloksnelheid)?
Hoe zit het met de warmte?

r00t||IA wijzigde dit bericht 28-01-2006 11:38 (58%)

Mr Majestic

http://www.theinquirer.net/?article=29320
quote:
M2: Mid-year, not spring

By Charlie Demerjian: zaterdag 28 januari 2006, 07:11

WORD HAS IT that the pretty pretty socket M2 from AMD will be a little late. How late? Well we were hearing March, then March/April, AKA late Q1/early Q1. That was the way it would stay for months and months. It looked like a Cebit rollout, availability starting soon after.
Then all of a sudden, we heard September, a big oopsie in the chips world, a 2Q slip. That was the story for about a week, late Q3. Soon after, a bunch more people said it was not late Q3, but early Q3, July or so to be exact. Moral of the story, it is looking an awful lot like a 1Q slip, and a mid-year launch.
quote:

Zo gaat dat dus (bijna) altijd.

Daarom vind ik ook dat je mensen niet kan aanraden te wachten op, in dit geval, M2. De line-up van AMD op dit moment is prima (hoewel M2 zeker wat verbeteringen zal brengen).

Aikidoka
Reg. datum: 24 november 2001

Heb net een 3200+ binnen gekregen en een asus mobo (A8N5X).
Nu wil ik de boxed cooler er op zetten maar er is 1 onderdeel anders dan bij de "oude" cooler.
Aan de handel zit een soort haak, zie hier:
http://tweakers.net/ext/i.dsp/1138170202.jpg
(even om het duidelijk te maken, ik heb de normale cooler zonder heatpipes maar met die zwarte haak)
Nu heeft de backplate ook een soort stop (of haak, dat is de vraag)
zie hier
http://www.asus.com/999/images/products/596/596_l.jpg (linkt boven en rechts onder zit een zwart plastice stukje)

Nu is de vraag; moet de clip van de cooler hier achter of dient dit als een stop voor mensen die de handel anders te ver door duwen.
Het staat niet in de handleiding (van de cpu en het mobo) en ik heb 4launch ook al gebeld maar die konden hier ook geen antwoord op geven.
(en het vreemde is dus dat er bij de oude boxed coolers dit niet hadden)
En mocht de plastic clip er wel achter moeten dan moet er echt flink geduwt worden, het is dus niet zo dat het er makkelijk in te drukken is (dan moet de haak eerst een stuk naar achtergeduwd worden en dan naar beneden)
Dat past toch maar op één manier tegoej hoor ;)

30.2 sounds cool.
Reg. datum: 02 september 2001

Heb m'n Opteron 146 ook binnen,en tegelijk d'r in natuurlijk,draait nu 10x290 op 1.425V en het geheugen op 243 met 2-3-3-7 1T heerlijk ding.HTT geprobeerd op 323x9 maar had niet de indruk dat het sneller ging,geheugen kon dan 204 2-2-2-7 1T draaien ,maar of dat sneller is?

Ik had hem ook geprobeerd op 330x9 maar dan gaf windows wat vreemde meldingen dat bepaalde applicaties niet konden worden gestart.
Ik ga wel verder met experimenteren ,maar op 290x10 draait ie al super :)

Fern wijzigde dit bericht 28-01-2006 21:52 (32%)

Het verschil van timings zal je voornamelijk enkel in benchmarks merken, en dan nog is er niet zoveel verschil.

I don't know who this guy is, but I want him and his tortilla's ... DEAD !

Hacku, wil je a.u.b. eens kijken naar mijn vraag? ;)

quote:
r00t schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 11:07:
Verbruikt een San Diego meer dan een Venice (zelfde kloksnelheid)?

Nee :) Het zijn dezelfde cores en ze worden dus volgens hetzelfde 90nm SOI procédé gebakken. Enig verschil is dat de San Diego core groter is omdat er dubbel zoveel cache geheugen aanwezig is. In thoerie zou deze zelf iets koeler moeten zijn omdat de warmte over een groter oppervlak beter weg kan, maar dat verschil lijkt me wel te verwaarlozen :)

quote:
Ik had hem ook geprobeerd op 330x9 maar dan gaf windows wat vreemde meldingen dat bepaalde applicaties niet konden worden gestart.
Rond 300MHz zit de HTT bus rond z'n limiet geloof ik. Maar heb je de HTT divider ook lager gezet? Speel ook wat met de geheugen divider enzo.

Hacku wijzigde dit bericht 28-01-2006 22:07 (24%)

quote:
Hacku schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 22:04:
Nee :) Het zijn dezelfde cores en ze worden dus volgens hetzelfde 90nm SOI procédé gebakken. Enig verschil is dat de San Diego core groter is omdat er dubbel zoveel cache geheugen aanwezig is. In thoerie zou deze zelf iets koeler moeten zijn omdat de warmte over een groter oppervlak beter weg kan, maar dat verschil lijkt me wel te verwaarlozen :)
Maar temperatuur zegt niet alles over energiegebruik/warmteproductie. De San Diego zal zeker niet minder energie gebruiken.

Dat beweer ik ook niet, ik zei gewoon dat de warmte in theorie beter weg kan :)

Hacku, wie haalt voordeel uit de 1 MB L2 cache van de San Diego?
Enkel gamers?

Als je de benchmarks gelooft enkel gamers. Persoonlijk vind ik het de extra euro`s niet waard ten op zichte van de enkele framrates die je extra hebt. Verschil is echt minimaal.

Het zijn inderdaad de games die profiteren van cache. Zoals je hier kunt zien hebben bepaalde renderingsprogramma's er weinig baat bij.
Idem voor bepaalde encoding programma's waar je op deze pagina een tweetal benchmarks kunt zien. :)

T.net Profiel | http://thandor.net Rev.5 !
Stuur 'n DM aj 't niet met mien eens ben!

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Asclepius

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Asclepius

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws