MBV schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 00:12:
[...]
Enneh, wat heb je daaraan? Ga je tijdens het stoplichtsprintje al die metertjes in de gaten houden ipv de weg? Lijkt me niet slim met 300PK
Hoe ging het eigenlijk met jouw 'project'? Nog wat extra PK's in ontwikkeling?
En kan je me eens bij die 2 plaatjes uitleggen wat er nou wat is? Ik zie een turbo links en een luchtinlaat rechts. Lijkt me niet practisch

Je kijkt natuurlijk niet vol continue naar alle meters maar vanuit nmijn ooghoeken houd ik ze wel in de gaten. Ik zal even kort uitleggen wat er allemaal in zit en waarvoor:
Ten eerste de originele tellers;
Dat zijn de standaard, Brandstof, toeren, km en watertemp meters.
Verder zit er standaard nog een oliedruk meter en een turbo druk meter in. Die laatste wordt vervangen door de spannings meter van de non turbo supra. Dit omdat deze meter maar tot 0,8 bar gaat terwijl ik rond de 1 bar wil draaien.
Dan krijgen we links in de A-stijl:
Exhaust Gas Temp. De temperatuur van de uitlaat gassen zijn belangrijk om de ontstekkings timing, en verbranding in de gaten te houden.
2 bar Boost meter
Olie temperatuur
Dan krijgen we de schermpjes rechts:
De bovenste is de AVC-R, deze regelt door een klep aan de turbo de turbo druk.
De onderste is de RSM met een losse G-sensor. Dit is grotendeels leuk speelgoed. Door de G-sensor kan hij ongeveer het vermogen en koppel van de auto berekenen. Ook zit er in mijn motor management doordat het een japans blok is een speed limiter op 180km/h. Deze wordt uitgeschakeld door de RSM.
De twee die erbij komen zijn nog wat belangrijker. De AEM wide-band is een sensor die in de uitlaat meet hoe de verhouding lucht/brandstof is. (Teveel brandstof kost vermogen en uiteraard benzine en te weinig kost je je motor). De tweede is een AFC, dit is een redelijk simpele brandstof computer maar nodig doordat ik meer druk draai dan standaard (1 bar ipv 0,65 bar ) kan de MAP sensor het niet meer bij houden. Hiervoor komt er een map sensor van een Mk4 supra, maar deze heeft een iets andere (lagere) output. Dit wordt gecorrigeerd door de AFC, en door de AFC kunnen we de boel ook nog wat beter af stellen.
De status:
Zoals hierboven al staat moeten de Map sensor, AFC en de wide-band sensor nog worden ingebouwd. Dit is een leuke uitdaging omdat dit een flinke dash-mod vergt.
Ook heb ik nog de wallbro brandstofpomp liggen maar dat is een rot klus waar ik echt even een brug bij nodig heb.
Verder moet ik nog steeds de fans inbouwen. (Ik rij nu nog zonder koelvin rond).
Wel heb ik 3 weken geleden de HKS Hypermax Coilovers gemonteerd en dat is echt een gigantisch verschil met de oude vering:
[img]verwijderd[/img]
Als dat is gedaan, moet ik nog een manier zien te vinden om mijn 3-weg composet in de deur te bouwen. Wordt nog een leuke uitdaging, een 2,5 cm tweeter, 10 cm mid, en 16cm low terwijl er maar ee 10cm speaker in de deur past.
En staan er nog een paar dingen op mijn verlanglijstje
Fuel pressure regulator
Grotere velgen (Ik kan het vermogen niet echt kwijt)
Traction Control
Line lock kit (om de voorwielen electronisch te blokkeren voor een burnout)
Als de fuel pressure regulator, pomp, fans, en fuel computer er in zitten en het zooitje is goed afgesteld gaat hij eindelijk de test bank op. Doel is met deze setup ongeveer 400 kruk-as pk's (330 - 340 op de wielen) te draaien.
Dat de turbo aan de andere kant van de inlaat zit is erg logisch en zeker niet onhandig. De turbo wordt aangedreven door de uitlaat gassen. De uitlaat gassen zijn aan het begin van de uitlaat zo'n 900 graden. Een meter verder op is dat al zo'n 100 graden minder. Aangezien lucht krimpt als het afkoeld snap je waarschijnlijk wel dat de turbo minder effectief wordt als hij verder van de motor af komt te staan.
verder zit er tussen de turbo en de inlaat nog zo'n ding:
[img]verwijderd[/img]
Idd de intercooler (hier nog zonder de aansluitingen naar turbo en inlaat). Hoe rechter deze is hoe beter de flow is. Ik zal vanavond wel eens met photoshop een paar dingen aanwijzen in bovenstaande plaatjes.
[
Voor 3% gewijzigd door
ACM op 28-07-2012 10:03
]
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.