quote:
Bartjuh schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 13:52:
[...]
Spire valt voor mij ook zoiezo af.
Ik zag ook nog dat superflower wel redelijk goedkope voedingen levert van 450watt+ ... kan me nog herinneren van vroeger dat dit toch wel een goed merk was... maar ik kan nergens review vinden over die voedingen...
Daarnaast vind ik de 620watt enermax te duur, goedkoopste prijs is 151 euro, dan koop ik liever 2x een 450watt voeding voor die prijs

(past standaard in m'n kast , cm stacker).
Maar de 500watt versie van de enermax is idd een goede, heeft 2 12v rails van 22A each! Het rare is, dat dit even hoog is als de 620watt voeding ... alleen het gecombineerde vermogen van de 2 is hoger bij de 630watt. Maar je krijgt ze nooit beide 12v lijnen zo vol dat ze 382watt slurpen, laat staan 432watt
De 500watt enermax heeft betere 12v lijnen, (die zitten toch als eerse vol) dan de hiper. De goedkoopste prijs voor de enermax 500watt (die ik kan vinden) is 100 euro... voor de hiper is 93. Die enermax begint toch wel aantrekkelijk te worden
Maar is het misschien niet verstandig om 2 goedkopere voedingen te kopen van rond de 400watt, dan heb je ook 2 rail van 12v... en meer power beschikbaar op de rail waarschijnlijk...
review 500watt;
http://www.cluboc.net/reviews/power/enermax/ELT500AWT/
review 620watt;
http://www.bjorn3d.com/read.php?cID=863&pageID=1931
Ik zit steeds meer aan die enermax te denken boven de hiper, de hiper 580watt wil nog wel eens te hoge voltages hebben, maar zoals ik dat zie van die enermax in de reviews

Die 620Watt is inderdaad erg veel duurder. Ik heb dan ook de Liberty 500W nu in huis werkt perfect, heb er zelfs nog een paar schijven extra ingezet op de onboard promise raid.
Jammer is wel dat er maar 4 interne stroom kabels voor schijven bij zitten (terwijl er 6 aansluitingen voor zijn), en daarbij zitten de betreffende SATA en ATA stroomstekkers te dicht bij elkaar om beide gebruikt te worden. Ik zit nu dus nog steeds met een setje domme splitters te klooien.
kleine stekker (floppy formaat)
1x ATI Radeon 9800SE All in wonder
1x Floppy
2 stuks, net genoeg aanwezig dus (2 draden hebben ieder elk 1 zo'n pluggie)
SATA/ATA molex:
1x DVD brander
1x CD-brander
2x SATA 160 (RAID 1)
1x SATA 250
1x SATA 160
1x ATA 160
1x ATA Zip250
1x SCSI 40GB
1x SCSI Jazzdrive 2GB
is 10 stuks (dus in iedergeval 2 te weinig)
Plus nog een batterij aan extra fans voor de HDD koeling, maar daar kan ik de overgebleven molex stekkers die te dicht bij de SATA stekkers zitten voor gebruiken.
Zal je zien dat die kabels 25 euro per stuk zijn, had ik dus toch de 620W kunnen nemen ....
Naar mijn mening is het kopen van 2 goedkope 400W voedingen dus nutteloos, dat is wat ik tot nog toe had draaien (ok 400W + 200W) maar die goedkope zut gaat toch te snel kapot.
Voor de toekomst heb ik dus nog een reserve voeding van ~200W, daar moet ik toch weer een tijdje mee toe kunnen.
De voltages zijn overigens redelijk:
12V: 11,966-11,99V (had wel iets meer verwacht ....)
5V: netjes rond de 5V
overige allemaal ~ zoals ze moeten zijn.
mjl wijzigde dit bericht 10-01-2006 10:33 (9%)