[cooling]hoe krijg ik mijn computer helemaal stil? Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste
Acties:
  • 17.124 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 134347

voor de geintresseerde;
ik heb de zalman cu700 op 6600GT en cu7700 op cpu, 120 nexus casefan en een sirtec voeding (eveneens 120mm fan) en samsung spinpoint hd,

bijna niet te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-07 12:05
@misterjonge: hoe kan het dat je castemp hoger is dan je cputemp? JE zou zeggen je lucht in de kast koelt de cpu, dus een lagere temp dan die lucht is niet mogelijk....

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-07 16:10
Nas T schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 09:32:
@misterjonge: hoe kan het dat je castemp hoger is dan je cputemp? JE zou zeggen je lucht in de kast koelt de cpu, dus een lagere temp dan die lucht is niet mogelijk....
Als de tempsensor van de case naast een of ander warm onderdeeltje zit is het al snel warmer :)
Ik had ooit een abit kt400 daar zat de mainboardsensor naast een of andere voltage regulator die 50+ graden kon worden... klopt dus geen hol van.

@ misterjonge: veel fans hebben een minimaal voltage nodig om uberhaupt te werken.
Vaak ligt dat rond de 5 volt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 110497

@ misterjonge: veel fans hebben een minimaal voltage nodig om uberhaupt te werken.
Vaak ligt dat rond de 5 volt.
Ok, thanks voor je antwoord. :) En Nas T: ik ga er inderdaad vanuit dat de sensor op een warm plekje zit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-07 23:51
Dit lijkt me ook wel een mooie kast. Niet heel erg duur, maar wel met plaats voor twee 120mm fan's! :) Ik ben namelijk op zoek naar een nieuwe kast, ik wil er eentje met plaats voor 120mm fan's. Die Lian Li's zijn wel mooie kasten. :> Mijn systeem nu maakt voor me gevoel teveel herrie, en ik ben een beetje uitgekeken op m'n kast. Ik heb nu een Chieftec miditower, met een window aan de zijkant.

Zodra ik een nieuwe kast koop, neem ik er ook een nieuwe voeding bij. En waarschijnlijk ook een nieuwe Processorkoeler. Iemand goede/stille producten?

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 143763

Ik zou kijken naar de antec p180, of iets duurder de silentmaxx st-11 pro. Heb zelf de silentmaxx en het is echt een zeer stille kast, ook een zeer makkelijke installatie aangezien de achterplaat van het moederbord kan worden opengeklapt. Tevens is de kast van binnen bekleed met foam spul. Er is plaats voor 2 120 mm fans en 2 80. 120 mm op de bodem en onderaan voorwand achter hd's beiden intake, 80 mm net onder psu en naast graka. Groot voordeel van de p180, leek mij dan, is dat de voeding in een apart compartiment zit op de bodem waardoor de hitte bij het moederbord toch behoorlijk daalt, zeker als je een passieve voeding hebt.
Kwa voedingen zou ik denk ik voor een nexus gaan, maar er zijn echt zoveel andere goede keuzes.
Voor de processor koeler ben ik voor de scythe ninja gegaan, voorheen gebruikte ik hem passief nu met een nexus 120 mm, hij is echt ideaal al zeg ik het zelf. Kwa 120 mm fannetjes heeft nexus de beste geluid/lucht verplaatsing verhouding. Er is een topic over case-fans. Stilste is denk ik de papst weet eerlijk gezegd even het type nummer niet.
Casefan topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
@Lupo:
Ikzelf heb de thermaltake tsunami, 4 euro duurder bij ikbenstil, maar dan kun je het hdd compartiment losmaken(voor zoiets als de ibl box hdd20 te plaatsen) en heb je een raam.
Koop daarbij 2 papst fans, die iblbox, en een ibl voeding. Vooral die voeding is errug stil. Heb het nog niet icm pwm fancontroller geprobeerd, maar hij is uit zichzelf semipassief, en op 5 volt is ie goed stil.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemJanJansen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-07 22:21
Mijn manier om mijn computer helemaal stil te maken is door de stekker er uit te trekken. Mijn pc zelf is namelijk doodstil maar het geluid van de harde schijven kun je niet wegnemen. Isoleren is een optie maar daardoor krijg je vaak weer hogere temperaturen.

Mijn pc is op de volgende manier superstil: CPU koeler: Zalman CNPS7000 AlCu @ 5 volt, temperatuur gestuurde voeding met 12 cm fan. Meer fans heb ik niet aangesloten. Er hangt er nog 1 in voor in de zomer. Ik zie niet in waarom iedereen altijd 46 fans in zijn kast hangt. Het levert je misschien 2 graden op en je hebt gelijk meer herrie.

Mijn temps zijn overigens heel mooi, zonder andere fans. CPU wordt stressed 31 graden, moederbord sensor blijft onder de 30, HDD1 wordt 35 graden max, HDD2 wordt 37 graden max.

Als je een videokaart hebt, Zalman koeling er op pleuren en op de minimale stand zetten. Arctic Silencer is ook een optie uiteraard. Ik had een V9999/TD van Asus en die is behoorlijk rumoerig, oplossing: gewoon de fan op 500 RPM zetten met Speedfan.

Altijd dat gezeur om airflow...

Mijn monitor maakt overigens wel een irritant zoem geluidje, dit stoort wel. (SamSung Syncmaster 950p)

[ Voor 8% gewijzigd door WillemJanJansen op 22-02-2006 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DyStiC
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:19

DyStiC

'Atta way, baby!

Ik zou voor de Antec P150 kast gaan als je er echt een wil puur voor geluiddemping. Dit is de nieuwste kast van Antec (ook nieuwer dan de P180). Deze heeft als enige kast standaard harddisk suspension daarmaast plek voor 2x 92mm intake fans en 1x 120mm outtake en is de kast ook voorzien van dampening. Het disgn moet je smaak zijn denk ik maar qua voorzieningen is het een prima kast lijkt me.
Als voeding heb ik alleen ervaring met de Zalman ZM-400 (afrader) en de Nexus 4090, dat is echt een aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Iemand ervaringen met 2,5 inch schijven als harddisks in je gewone pc?

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:43
Ik heb onlangs de Gigabyte Aurora 3D aluminium kast besteld, die ga ik zaterdag ophalen bij Salland in Raalte. Deze kast heeft namelijk standaard drie (!) 1000rpm 120mm silent fans aan boord (met blauwe leds).

Aan de hand van deze review heb ik deze kast besteld. Hier ga ik een AlphaCool NexXxos Xtreme II 2x120mm rad in bouwen om de AMD 64 X2 4800 CPU en de Nforce 4 northbridge chipset te koelen. Ik heb hier veel verwachtingen van. Met mijn oude setup (Pentium Northwood 3 GHz) die ik pas verkocht heb had ik al uitstekende resultaten met een eenvoudige maar naar mijn mening uitstekende Bigwaterset. Hier heb ik ongeveer een jaar mee gedraaid (met de Bigwaterset dan, de PC had ik al langer).

@Nas T:

2.5" schijven zijn gewoon te traag, teminste ik zou ze niet in mijn PC willen hebben.
Zelf heb ik drie Maxtor DiamondMax 10 schijven van 250Gb in mijn systeem zitten en na ze op quiet mode te hebben gezet hoor ik ze geen van drieën meer.

[ Voor 22% gewijzigd door Tranquility op 24-02-2006 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
en icm met raid?(waar ik sowieso schijven in zal hangen...)

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Nas T schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 19:56:
en icm met raid?(waar ik sowieso schijven in zal hangen...)
Is je toegangstijd nog steeds bedroevend en het aantal mb's is ook nog steeds niet denderend.
Maar voor deze vragen zit je in het verkeerde topic.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
hoe offtopic is dit? Het gaat mij iig om stilte, zonder (teveel) consequenties. En ik geloof dat ik niet ver van het pad ben, wel?
Maar als de prestaties zo tegenvallen, houdt het al snel op. Probleem is dat harde schijven geluid maken. Ik heb wat reviews gelezen, maar echt wijzer qua geluidsproductie wordt je niet.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeepee
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:17
2.5" harddisks zijn er ook in 7200rpm, en komen aardig in de buurt van de desktop-beestjes, lees hier.

Groot nadeel zijn de hoge kosten, zeker voor een grotere capaciteit.

Overigens heb je ook niet zo stille laptopharddisks :+ Energiezuinig zijn ze wel, dus zeker minder warmte.

Love Hardware!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 167788

vergeet niet dat je ook miss een cd/dvd speler en of brander erin wil hebben die maakt ook geluid :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielmania
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-06 19:57
Anoniem: 167788 schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 13:02:
vergeet niet dat je ook miss een cd/dvd speler en of brander erin wil hebben die maakt ook geluid :P
ja en je floppy drive maakt ook geluid |:(

Die maxtor's maken bijv. meer geluid dan die samsung spinpoints... Ik zou dan ook stillere schijven nemen, als je dat belangrijk vind.

En om helemaal ontopic te blijven, iemand noemde wat over dingen met klitteband ophangen. Dat vind ik ook wel een hele goeie! Volgensmij neemt dit heel veel trillingen weg. En je kan fans, verticaal ophangen = voordeel voor de airflow richting in je kast.

hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
maar naast trillingen maken de schijven zelf ook geluid. Daarom wilde ik laptop schijven bekijken als optie. Stil, zuinig, maar qua prestaties nog twijfelachtig dus. Het gaat erom dat bij vooral spellen spelen etc de schijf qua prestaties het goed doet.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 135756

Denk toch dat zalman wel een goed punt heeft met de TNN kasten.
Beter dan dat krijg je het niet, en simpeler ook niet.
Als je goed over die kaste nadenkt, is watercooling eigenlijk behoorlijk stupide.
zoveel moeite! de kasten zijn duur ok, maar dat is ook maar relatief...de theorie
is geweldig !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeepee
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:17
Anoniem: 135756 schreef op zondag 26 februari 2006 @ 00:21:
Als je goed over die kaste nadenkt, is watercooling eigenlijk behoorlijk stupide.
zoveel moeite! de kasten zijn duur ok, maar dat is ook maar relatief...de theorie
is geweldig !
Ben ik niet met je eens: die Zalman kast heeft hetzelfde nadeel als een volledig watergekoelde PC:
Sommige onderdelen (zoals de mosfets rond je CPU, geheugen) moeten nl nog wel hun warmte kwijtkunnen: indien er 0.0 airflow in de kast is (lees: geen casefan's :+), krijgen die onderdelen het erg warm: leidt tot meer slijtage en failure.
Deze warmteuitstoot van de niet-heatpipe-gekoelde componenten stapelt zich dus fijn op in je peperdure TNN-kastje, als je een beetje heftig systeem hebt.

Love Hardware!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 135756

Sjeepee schreef op zondag 26 februari 2006 @ 16:48:
[...]

Ben ik niet met je eens: die Zalman kast heeft hetzelfde nadeel als een volledig watergekoelde PC:
Sommige onderdelen (zoals de mosfets rond je CPU, geheugen) moeten nl nog wel hun warmte kwijtkunnen: indien er 0.0 airflow in de kast is (lees: geen casefan's :+), krijgen die onderdelen het erg warm: leidt tot meer slijtage en failure.
Deze warmteuitstoot van de niet-heatpipe-gekoelde componenten stapelt zich dus fijn op in je peperdure TNN-kastje, als je een beetje heftig systeem hebt.
Er is wel degelijk airflow. passieve.
(Van onder naar boven, door ventilatie gaten, het ding staat op wielen)
Warme lucht ontsnapt boven en koude lucht komt weer beneden binnen.
Vergeet niet dat warmere lucht sneller zal steigen, en weer sneller opgevuld zal worden
door koude lucht van onder. Er is dus wel degelijk circulatie, die sneller zal plaatsvinden
indien nodig, maar dat is enkel effectief tot een bepaalde temperatuur.
Er is dus geen sprake van "oplopen van temperatuur" als de passieve circulatie
goed genoeg is voor de onderdelen zonder heatpipe. (en dat is het. zie review)
Daarbij krijg je ook nog eens mini heatsinks voor het kleine spul.
De conclusie die je trekt is dus wat te makkelijk en airflow is zeker niet 0.0

Lees ook:
http://www.systemcooling.com/zalman_tnn500af-13.html

Enkel boven de 100v CPU moet overgegaan worden tot actieve airflow. En dat is puur voor de CPU. Het gros (met name AMD) zit hier onder. in de review lees je ook testresultaten wat betreft hitte en voltage over een periode van 6 dagen achter elkaar. Nee, deze kast heeft juist GEEN slijtage. fans...die gaan slijten, en gaan herrie maken etc. Wat betreft hitte heeft deze kast geen nadelen. En als je echt een kachel in de kast hebt qua hardware is 1 zwak draaiende 120mm fan om de flow te stimuleren voldoende. De reviewer heeft echter behoorlijke hardware in de kast, en de metingen zijn simpelweg uitmuntend en stabiel te noemen zonder fans.

De prijs is het nadeel. De kast is perfect. (op evt. hardware incompatibaliteit na dan, maar dat hou je altijd als je afwijkt van de standaard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_nv40_man
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-06-2022
Ik heb mijn pc (zie sig voor specs) op de volgende manier stil gekregen:

Zalman ZM-WB2 GOLD CPU blok
Zalman ZM-GWB1 VGA Blok
Hydor Seltz L20 700 L/U pomp
Reservoir
400 x 400 mm Convectorradiator
>:)

Afbeeldingslocatie: http://img209.imageshack.us/img209/7996/afbeelding131tc.th.jpg

Het ziet er nu nog een beetje uit als Thermaltake Tsunami mishandeling maar ik wil hem nog een keer helemaal netjes gaan spuiten als ik tijd heb. Temps zijn iig al zeer goed:

CPU: idle 25/stressed 35
VPU: idle 36/stressed 45

Radiator wordt niet warmer dan hand warm. Ik had hiervoor een Zalman CNPS 9500 led + VF700cu maar dit is nog stiller en koelt een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lefty_38
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-11-2024
Ik heb sinds kort een nieuwe case: Antec Sonata II. Ben er erg over te spreken! Super stille case, alleen mijn Maxtor HHD's trillen heel erg. Als ze niet laden en ik leg me vinger op mijn hdd voel ik hem gewoon echt heel erg trillen. Als ik mijn case sluit trilt dit ook een beetje door in de side panels. Hou je altijd. Dus bij mijn volgende HDD upgrade geen Maxtors meer...

Q6600 | 4GB | 24" Dell 2407-HC | Logitech Z-5500 | iPhone 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Bitumen op je panels plakken.

Over die laptop hdd's
Als je nou je pc wil aan laten staan maar je wilt blijven leechen ofzo, denk er eens aan je kan hot swappen ;) Sata schijven in windows uitzetten en dan het sleuteltje omdraaien :)
Zoiets als hier het idee word geoperd:
SATA RAID5 array uitschakelen terwijl Windows nog draait

[ Voor 7% gewijzigd door Vandread op 27-02-2006 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Anoniem: 135756 schreef op zondag 26 februari 2006 @ 00:21:
is geweldig !
"beter dan dat krijg je het niet" En duurder ook niet.
Prijs is gewoonweg exotisch. De theorie is prima: Heatpipes. Feit blijft dat water koeler koelt.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben momenteel bezig met het samenstellen van een nieuw workstation. Hiervoor zoek ik naar de combinatie van prestatie en stilte (tja). Na een aantal maanden (we doen het rustig aan) reviews lezen, denken, zoeken, en wat al niet meer, ben ik uitgekomen op de volgende specs:

AMD 64 X2 4200+
Scythe Ninja SCNJ-1000
Asus A8N-SLI Deluxe
Zalman ZM-NB32K voor op de Northbridge
2x 1Gb PC3200 Kingston
Asus Extreme 7800GT
2x Samsung Spinpoint 250gb
Tagan TG530-U15

Dit alles moet plaats gaan nemen in een LianLi V1000. Ik weet dat deze kast wellicht qua stilte niet de meest ideale keuze is, maar met zo'n design neem ik dat stukje extra geluid voor lief.
De rest moet natuurlijk wel zo stil mogelijk worden, dus vandaar de Scythe Ninja SCNJ-1000 op de processor.
De standaard casefans ga vervangen door stille varianten, ik zit echter te twijfelen tussen een Papst, Nexus, of Scythe. Alledrie kosten 19 euro bij alternate, maar welke is nu het meest efficient, kijkend naar prestatie/geluidsproductie (in de praktijk!) ?

Het laatste onderdeel wat dan nog herrie maakt is de grafische kaart. Hierover twijfel ik echt enorm. Ik kan gaan voor een Asus 7800GT TOP Silent, die volledig passief gekoeld is, maar hoe goed zal dit gaan werken in de V1000? (en in combinatie met de scythe ninja)
Ik zou natuurlijk ook kunnen gaan voor een standaard 7800GT en daar dan een Zalman v700Cu op zetten, maar dat heb je zowieso een fan, dus geluid.
Ik hoor graag jullie ideeën hierover :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2006 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 155286

Vandread schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 11:52:
Vriend van me heeft een grote houten kist om z'n kast heen gebouwd met geluidsdempen matriaal. Met 1 in en 1 uitgang op een aparte manier (hoek enzo)
*klaar*
en nog steeds geen oververhitting? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zou op de grafische kaart de vf700 doen, deze maakt op 5 volt minder geluid dan mijn nexus 120 mm, dat is dan ook meteen de casefan die ik zou aanraden. Naar mijn weten het stilst met de beste luchtverplaatsing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Anoniem: 155286 schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 12:29:
[...]en nog steeds geen oververhitting? :?
nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
@Pjanssen:
Als je voor stilte wilt gaan, is de TOP silent kaart een must. De vf700 CU maakt op 5 volt nog steeds genoeg geluid. Aan de andere kant, je harde schijven maken ook nog een beetje geluid, wat er meer herrie zal maken zou ik niet weten.
Wat de fans betreft: Ik blijf horen dat Papst goed is. Ik zou dus voor de papst gaan, en als je een silenx fan kan krijgen, doen. Ik heb er nu 1, en die is simpelweg heel goed. Het kwaliteitsgevoel valt op zich wel mee, maar als je voelt hoeveel lucht ie verzet, bij welk geluid, dan is het een echte aanrader.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vegnagun939
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-07 07:20
Heeft er iemand hier ervaring met deze passieve cpu koeler?

Afbeeldingslocatie: http://www.thermaltake.com/images/coolers/ComboCool/cl-p0071SonicTower/cl-p0071.jpg

Oftewel de thermaltake sonic tower.

Ik ben trouwens ook aan het twijfelen welke cpukoeler ik het beste kan plaatsen op een geforce 7800gt, de zalman vf700 of de arctic nvsilencer? Ik hecht vooral waarde aan het geluidsniveau ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120284

De NV silencer heeft last van stofophoping, de Zalman niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 170682

Ik heb me weleens af te zitten vragen of je qua cooling beter een desktop of tower kan hebben? Iemand nog slimme invals hoeken?

Ik ben eigenlijk een beetje voor desktops aangezien warm lucht stijgt en dan over een bredere ruimte verdeeld wordt en vervolgens dus met een kleinere fan makkelijker (en dus stiller) is af te zuigen. Beetje gut feeling zeg ik ook eerlijk. Ik weet ook niet hoe dat gaat met ingestoklen video kaarten want die staan dan natuurlijk verticaal.

Ik ben een desktop fan vandaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
fout 1: "kleinere fan" ... kleinere fan is niet stiller.
fout 2: wat maakt het uit of je breed of smalle ruimte nodig hebt?
:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:00

sapphire

Die-hard pruts0r

brede ruimte die erg laag is.....je warmte blijft dus hangen in de kast/tussen de HW.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149259

Vegnagun939 schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 01:15:
Heeft er iemand hier ervaring met deze passieve cpu koeler?

[afbeelding]

Oftewel de thermaltake sonic tower.

Ik ben trouwens ook aan het twijfelen welke cpukoeler ik het beste kan plaatsen op een geforce 7800gt, de zalman vf700 of de arctic nvsilencer? Ik hecht vooral waarde aan het geluidsniveau ervan.
dat ding is massief groot, niet in je case zetten past waarschijnlijk niet zonder geboor...... ik moest gaten boren voor de heatpipe.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149259

Verwijderd schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 12:19:
Ik ben momenteel bezig met het samenstellen van een nieuw workstation. Hiervoor zoek ik naar de combinatie van prestatie en stilte (tja). Na een aantal maanden (we doen het rustig aan) reviews lezen, denken, zoeken, en wat al niet meer, ben ik uitgekomen op de volgende specs:

AMD 64 X2 4200+
Scythe Ninja SCNJ-1000
Asus A8N-SLI Deluxe
Zalman ZM-NB32K voor op de Northbridge
2x 1Gb PC3200 Kingston
Asus Extreme 7800GT
2x Samsung Spinpoint 250gb
Tagan TG530-U15

Dit alles moet plaats gaan nemen in een LianLi V1000. Ik weet dat deze kast wellicht qua stilte niet de meest ideale keuze is, maar met zo'n design neem ik dat stukje extra geluid voor lief.
De rest moet natuurlijk wel zo stil mogelijk worden, dus vandaar de Scythe Ninja SCNJ-1000 op de processor.
De standaard casefans ga vervangen door stille varianten, ik zit echter te twijfelen tussen een Papst, Nexus, of Scythe. Alledrie kosten 19 euro bij alternate, maar welke is nu het meest efficient, kijkend naar prestatie/geluidsproductie (in de praktijk!) ?

Het laatste onderdeel wat dan nog herrie maakt is de grafische kaart. Hierover twijfel ik echt enorm. Ik kan gaan voor een Asus 7800GT TOP Silent, die volledig passief gekoeld is, maar hoe goed zal dit gaan werken in de V1000? (en in combinatie met de scythe ninja)
Ik zou natuurlijk ook kunnen gaan voor een standaard 7800GT en daar dan een Zalman v700Cu op zetten, maar dat heb je zowieso een fan, dus geluid.
Ik hoor graag jullie ideeën hierover :)
haal fans van Coolink, onder andere bij B&G computers(kijk anders ff op casejunkies daar zijn ze gereviewed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 94094

TIP

Ik heb nog een tip, mijn pc was aardig stil (Nexus 12 mm casefan onderin, Nexus 9003 SFB semi-pas. voeding die de 12mm aanstuurd, Nexus CPU cooler P4 2 Ghz op 1800rpm).

Maar ik hoorde nog een irritant doorgedreun van mn cpu cooler. De behuizing trilde mee met de fan.

Wat heb ik gedaan.

Ik had nog een paar oude defecte cd-rom spelers liggen (de meeste tweakers denk ik ook wel), deze had ik opengemaakt voor een of andere test project, zie ik ineens een stel rubbertjes zitten, 7 mm hoog denk ik.

Deze tussen mn fan en cpu cooler gezet en het getril is weg. Wat een verademing!

Dus, gratis rubbers, in je oude cd-rom speler.!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
@multomedia:
cd-rom spelers zijn niet gratis ;)

Maar over tower of desktop:
De 1e redenatie klinkt logisch. Maar denk ook hieraan: warme lucht stijgt op, en waar warme lucht opstijgt, komt koele lucht in de plaats, koele lucht die een heatsink koelt. In een tower is er als vanzelf luchtstroming, in een desktop niet, doe daarbij dat je kleinere fans kan plaatsen, en het houdt al snel op.

Hoe stil ben ik nu:
Ik heb mijn fancontroller aangesloten, hij is al heel stil, mijn harde schijven heb ik in een doos met opvulling gezet voor te testen, toch is er wat geluid, waarvandaan is nog een raadsel. Ik zit te twijfelen om een grote kast te kopen. Mijn waterkoeling heeft een kleine radiator, en mijn harde schijven passen met veel moeite trillingsloos in mijn kast, en er zitten een hele zooi draden in. En het lijkt me makkelijk om dan toch alles in de kast te hebben, zo heb ik alles bij elkaar, ziet alles er veel netter uit.
Als kast dacht ik aan de cm stacker, maar dan niet de nieuwste versie, maar deze: http://www.coolermaster-e...RC-810+CM%20Stacker%20810

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielmania
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-06 19:57
The_nv40_man schreef op zondag 26 februari 2006 @ 22:16:
Ik heb mijn pc (zie sig voor specs) op de volgende manier stil gekregen:

Zalman ZM-WB2 GOLD CPU blok
Zalman ZM-GWB1 VGA Blok
Hydor Seltz L20 700 L/U pomp
Reservoir
400 x 400 mm Convectorradiator
>:)

[afbeelding]

Het ziet er nu nog een beetje uit als Thermaltake Tsunami mishandeling maar ik wil hem nog een keer helemaal netjes gaan spuiten als ik tijd heb. Temps zijn iig al zeer goed:

CPU: idle 25/stressed 35
VPU: idle 36/stressed 45

Radiator wordt niet warmer dan hand warm. Ik had hiervoor een Zalman CNPS 9500 led + VF700cu maar dit is nog stiller en koelt een stuk beter.
@ The_nv40_man

Hé zou je mij eens op msn willen aanmelden want ik ben wel geintereseerd in zoeen oplossing _/-\o_ (mijn nick+ de usual @hetemail toevoeging)

hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anoniem: 120284 schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 16:50:
De NV silencer heeft last van stofophoping, de Zalman niet.
Oh nee ? ;)

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/lism.1/PC/DSC00515.JPG

en nog maar 1 :

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/lism.1/PC/DSC00514.JPG

Draait nog geen 2 maanden in m'n kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcio
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-07 10:53
kan trouwens veilig iets solderen op mijn freezer 64 en alware naar mijn kast doorlussen waardoor alle warmte naar kast toegaat?. iets van koperen buizen ofzo?

[ Voor 12% gewijzigd door remcio op 12-03-2006 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 122565

Verwijderd schreef op zondag 12 maart 2006 @ 20:50:
[...]

Oh nee ? ;)

[afbeelding]

en nog maar 1 :

[afbeelding]

Draait nog geen 2 maanden in m'n kast.
Je moet je slaapkamer eens schoonmaken ^^
Je Computer staat zeker op de grond op tapijt? :P ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-05 13:10

Ikke!

aka Netfinity

remcio schreef op zondag 12 maart 2006 @ 20:53:
kan trouwens veilig iets solderen op mijn freezer 64 en alware naar mijn kast doorlussen waardoor alle warmte naar kast toegaat?. iets van koperen buizen ofzo?
Dat zou je kunnen doen, maar door de grote afstand zal er nog maar weinig warmte naar je kast gaan. Ook geleidt die soldeerverbinding niet zo goed als koper en zal de overdracht niet optimaal zijn. Denk niet dat je enig verschil zult merken. Ook geleidt je kast de warmte niet geweldig.

Met een heatpipe wordt de warmte wel goed getransporteerd, dus je zou heatpipes kunnen maken. Of eventueel de bestaande verlengen. Maar heatpipes zijn niet gewoon koperen buizen, er zit wel een gas/vloeistof in. Het is wel zelf te maken, maar makkelijk is anders.
In die ontzettend zware, stille en dure Zalman kast wordt dit systeem ook gebruikt. De kast zelf is een groot koellichaam.

Klik mee voor GoT!........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke!

Ikke!

aka Netfinity

Nas T schreef op zondag 12 maart 2006 @ 19:56:
Als kast dacht ik aan de cm stacker, maar dan niet de nieuwste versie, maar deze: http://www.coolermaster-e...RC-810+CM%20Stacker%20810
Die kast heb ik ook (de ST101 oid dan), bevalt goed. Nadeel is wel dat de voorkant geperforeerd is, waardoor je de hoge toon van de hdd's meer hoort dan bij een dichte kast. Misschien dat wat schuim kan helpen, maar dat komt al snel in de weg van de luchtstroom.

offtopic:
Sorry voor de 2 posts achter elkaar, was blijkbaar na 5 min. al vergeten dat ik al in dit topic gepost had 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door Ikke! op 13-03-2006 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_nv40_man
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-06-2022
Mielmania schreef op zondag 12 maart 2006 @ 20:48:
[...]

@ The_nv40_man

Hé zou je mij eens op msn willen aanmelden want ik ben wel geintereseerd in zoeen oplossing _/-\o_ (mijn nick+ de usual @hetemail toevoeging)
Ok done ;) . Ik was al aan het wachten tot er iemand ging reageren, k dacht dat het er wel reactieopwekkend-vaag-genoeg uitzag :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 86836

Ik ben nu ook al een tijdje bezig met m'n server zo stil mogelijk te maken, aangezien ik hem op mijn kamer heb staan, en hij staat 24/7 verschillende services te draaien. Ik heb er nu een tijdje een koolance wc setje in zitten, werkt wel goed, kheb m'n rad gewoon passief gekoelt en m'n cpu wordt 52 graden. Helaas trilt de pomp, dus nu ben ik op zoek gegaan naar een alternatief voor waterkoeling, want de pomp was met geen mogelijkheid stil te krijgen.

Ik heb nu hetvolgende in gedachten :

Dit koelblok op m'n cpu:
Afbeeldingslocatie: http://www.blackdog-pcs.com/images/p/DP-102-m.gif
1x Aerocool DP-102 CPU Cooler

Deze koeler als outtake in de kast, mocht m'n cpu dan te heet worden gooi ik hem op m'n cpu blok
Afbeeldingslocatie: http://www.golem.de/0506/38549-sharkoon_silent_eagle_artikel.jpg
1x Sharkoon Silent Eagle 1000 - 80 x 80 x 25 mm

Hier gooi ik m'n hd's denk ik. Ik heb zelf een silentmax voor m'n raptor in m'n game pc en die is supergoed alleen jammer dat hij zo duur is.
Afbeeldingslocatie: http://www.blackdog-pcs.com/images/p/vtxc01SL_M.gif
3x Vantec Vortex HDD Cooler

Afbeeldingslocatie: http://www.blackdog-pcs.com/images/p/ZM80C-HP-m.gif
1x Zalman ZM80C VGA Cooler

Mocht silent eagle koeler niet genoeg lucht verplaatsen dan heb ik hier altijd nog 2 papst 80mm fannetjes liggen.

Tevens ga ik m'n voeding passief maken ;)

Iemand nog tips of suggesties ?

Weet iemand trouwens of die hdd koeler ook beetje goed dempt ? Ik had ze eerst wel in elastiekjes hangen, maar m'n hd's werden dan 55 tot 60 graden, en dat is echt niet goed voor m'n lieve hd'tjes.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 86836 op 13-03-2006 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Qua hdd koeler had ik de iblbox gekocht. Dit zorgt ervoor dat de schijven worden gekoeld, ze zijn stiller, en qua resonantie scheelt het een slok op een borrel.
En had ik al gezegd dat ze heel goedkoop zijn?

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 86836

Oke die kwamen wel goed uit de test bij t.net en andere reviews ( ik heb er ook wel over getwijfelt ) alleen de hd's worden vast gemaakt aan de zijkanten, dan heb je toch nog steeds resonatie ?

Tevens vind ik ze nog redelijk prijzig, voor zo'n vantec betaal ik 14,90 ipv de normale 42 euro ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteRaver
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online

WhiteRaver

Dank u.

@ R3CoN,
Die Vantec vortex hard drive "cooling system" zou ik absoluut niet kopen.
Ik had hem op de HCC dagen 2005 gekocht, in de kast gesleuteld (en ja wel volgens het boekje)...pc aan...hmmm, dat ding maakt een donders kabaal! Dan maar op "low speed"...nog steeds heel erg hoorbaar... Toen kwam het leukste: dat ik na ong. 30min mijn pc aan hebben te staan de temperatuur sensor raar deed en het ding ging vast lopen :X . Pc uit, ff 10min wachten, weer aan, vortex hard drive "cooling system" deed weer gewoon, maar weer na plus minus 30 min een vast loper...heel bizar. Harde shijf maar weer terug gezet op de oude vertrouwde wel coole plaats.
Maar het komt er gewoon op neer dat dat ding totaal niet stil is en al helemaal niet je hd koelt.

Mijn opstelling toendertijd met koelers (wat ook niet echt super stil was):
-cpu koeler: boxed amd;
-2x80mm out (ledjes ding van coolermaster, 1 met kogellager en een van dat andere, wat wel stil is) ;
-1x120mm in (wat standaard bij de kast zat (casetec of techsolo, weet ik veel, k*t ding, wel stil...));
-gpu koeler: VF-700cu (wel heel stil);
-nforce 4 koeler: Zalman passief blokje.

Dus ik zou dan toch maar wat meer geld uitgeven voor een degelijk ding dat je hd's niet laat oververhitten. (Ik wil zelf eigenlijk ook nog de IBL hd silencer box kopen.)

Edit: je mag die van mij wel voor niks hebben, wel ff afhalen ;)

[ Voor 5% gewijzigd door WhiteRaver op 13-03-2006 19:31 ]

Graag gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Anoniem: 86836 schreef op maandag 13 maart 2006 @ 17:55:
Oke die kwamen wel goed uit de test bij t.net en andere reviews ( ik heb er ook wel over getwijfelt ) alleen de hd's worden vast gemaakt aan de zijkanten, dan heb je toch nog steeds resonatie ?

Tevens vind ik ze nog redelijk prijzig, voor zo'n vantec betaal ik 14,90 ipv de normale 42 euro ;)
Ik hoor geen resonantie, of wel heel erg weinig. Het voordeel is dat het het voordeel uit drie werelden combineert:
koeling,
stilte door dempingsmateriaal,
demping door het losmaken van de hdd van de kast.

Dat met de lage prijs per schijf, en ik vindt het een heel goed idee. Helaas moet je er dan wel de ruimte voor hebben...Maar die is er wel als je een andere optie zou hebben....

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 112352

Toch maar eens kijken voor wat stillere fans. Het geluid van de HD kan ik wel enigzins oplossen, door deze op te hangen met elastiek. Nu rest mij alleen nog de voeding, de CPU en de casefan. Ik had deze fan's in gedachte. Mede door de lage prijs (beiden 7 euro) en de lage dB(A).

code:
1
2
3
4
                    Silent Eagle 1000   Silent Eagle 2000
Lüfterdrehzahl  1000 U/min.     2000 U/min.
Volumenstrom    19,3 m³/h   38,5 m³/h
Geräuschpegel   8,9 dB(A)   17,8 dB(A)

Ik heb een 350 watt voeding en een AMD Athlon XP 2400+. De temps die ik nu behaal zijn redelijk, 50 graden idle met de fans op 1500 RPM (+/- 50% van het vermogen van de fan). Nu dacht ik aan de Silent Eagle 1000 als casefan, bijna geen geluid en toch iets aan airflow. Voor de CPU had ik de Silent Eagle 2000 in gedachte. Toch iets meer airflow voor de betere koeling. Ik heb hier nog een Papst-fan liggen die ik voor de voeding kan gebruiken.

Ik zal de fans aansluiten op een Aerogate II, om 's nachts de fan's op een lager toerental te laten draaien, en overdag (tijdens gebruik) weer voluit te laten draaien.

[ Voor 89% gewijzigd door Anoniem: 112352 op 14-03-2006 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
ff checke op ikbenstil.
Conclusie: Neem alsjeblieft Papst-fans, de verhouding decibellen tegenover luchtverplaatsing is hoger, jouw fans: 2 tot 2,5, en die van papst boven 3 tot 3,5 tot zelfs 4.
Er is een fan van 15 dB, met 60m3/h luchtverplaatsing. Scheelt nogal, niet?
PS het zijn wel 120 mm fans...

[ Voor 7% gewijzigd door Nas T op 14-03-2006 22:28 ]

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 155599

Ik heb ook gechecked op ik ben stil. Maar ik kom er niet uit.

Ik heb dit eerder geschreven.
Anoniem: 155599 schreef op vrijdag 17 maart 2006 @ 00:42:
Ik heb hier een erg lawaaierige pc liggen van vier jaar oud.
(nee ik ga geen nieuwe pc kopen dan ben ik 750E+ kwijt schijnt). Plus ik heb mijn pc dubbel dus als er iets kapot gaat kan ik makkelijk onderdelen vervangen. Dus ik zit er waarschijnlijk nog heel lang aan vast.

En er zit al heel lang in mijn hoofd om hier iets te aan doen. Ik heb zelf ooit een zielige poging gedaan om de koeling op mijn proccessor te verbeteren. Een artic coppersilent tc2 etc. etc. Dit helpte 0,0% :D want het lag dus aan de video kaart en voeding.

De video kaart is inmiddels geolied en ontstoft. De voeding is een ander verhaal en is volgens mij zowiezo erg lawaaierig.

Nu heb ik gelezen dat Kast+Voeding zowiezo goedkoper is en dat er erg veel verschil in kan zijn tussen prijzen. De gaming kast in de best buy guide was iets van 1xxE en de budget 40E (maar ik kon nergens lezen dat deze kast lekker stil was)

Waaraan moet de kast en voeding aan voldoen? Aangezien ik niet precies weet waar ik allemaal rekening mee moet houden. Hier een kort lijstje.

Ruimte en energie voor 2 cd /dvd apperatten. 2 of 3 harde schijven. (Met het oog op de toekomst, kasten gaan lang mee. Moet ik ook nog een soort van wattage aanhouden?) en de normale rest. (videokaart, netwerkkaart, niks bijzonders)

Aangezien mijn video kaart van stof nogal lawaaierig word en stof zowiezo niet zo erg goed voor de computer is. Zou een stof filter systeem (dat niet te veel onderhoud vergt). Als dat bestaat een grote plus zijn.

Ook Ben ik redelijk snel geiiriteerd door kleine dingetjes. Dus zo min mogelijk lawaai zou echt fijn zijn.

Welke kast-voeding combinatie is voor mij het meeste geschikt? Of aparte onderdelen kan ook.
Daar werd ik doorverwezen naar ikbenstil. Maar ik zie dat ze daar alles apart hebben. En die dingen die ik aanklikte waren echt vreselijk duur en het aanbod erg groot.
Iemand mss suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
nou, outcast within...
Eerst maar eens wat meer info. Een pc van 4 jaar oud zal niet veel stroom trekken, hangt aan 3 dingen af:
processor, videokaart(en), en hoeveel zooi je er daarnaast bij hebt hangen.
Ik schat dat 250 watt voldoende is.
Alleen....
Je wilt van je kast die je nu hebt een zo stil mogelijk systeem. Je wilt weinig uitgeven.
Het voordeel is: je systeem is oud, dus veel koeling is er niet nodig.
Wat zou je nodig hebben:
je kast moet genoeg bays hebben om alles kwijt te kunnen. Maar aangezien je je hdd's niet gaat vervangen, moet je daar iets mee zien te doen. Het zullen vast wel oude lawaaierige dingen zijn, dus je zal snel uitkomen op een speciale(en dure behuizing).
Wat ik zou doen: Aangezien je veel oud spul hebt en daaraan weinig wilt vervangen, lijkt mij de meest effectieve methode:
Een kast, vol met geluidsdempende matten.
Een stille voeding kost al snel richting 75 euro. Je schijven stil maken zal rond dezelfde koers liggen, dan nog een andere prockoeling(sowieso doen), en een oplossing voor je vga.
Wat te kopen:
een wat oudere prockoeler(fan met controller), of een passieve.
vga: als je kaart wat ouder is: passief (zalman 80d hp of zoiets)
voeding: lees reviews, en neem een voeding van rond de 250 watt(ik zou liever meer specificaties hebben om van die 250 watt zeker te zijn), die ook erg stil is. 20 dB kan stil zijn, ik ervaar het als geluid.
en dan een kast met geluidsdempende matten.
Ik kijk even op ikbenstil:
CPU: is vrij duur, ik zou op tweakers.net/pricewatch zoeken, deze is misschien iets: http://www.sallandautomat...default.php?pid=837&ref=2
Anders kijk eens 2ehands voor een koperen koeler van zalman(met fanmate!)
VGA: http://www.sallandautomat...efault.php?pid=4650&ref=2
bij ikbenstil 10 euro duurder
voeding:
misschien dit: http://www.ikbenstil.nl/p...th=22_39&products_id=1146
i.c.m. dit: http://www.ikbenstil.nl/p...ath=22_39&products_id=811
Dan nog 2 fans erbij, als die niet erbij zitten. Liefst goede airflow/dB verhouding, en liefst standaard weinig dB(20 of lager). Papst is duur, maar wel goed.
Dan zou je waarschijnlijk klaar zijn. Persoonlijk zou ik het wel anders doen: een zalman koeler voor cpu, een passieve zalman voor vga, een stille voeding, en je harde schijven vervangen door samsungs(die zijn vaak stil). Die samsungs hierin doen: http://www.ikbenstil.nl/p...th=28_126&products_id=510
er is er ook 1 voor 1 schijf en 1 voor 3 schijven. Grote goedkope kast erbij, en voor weinig geld heb je een lekker stil systeem.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sow dan word hij wel erg stil. :9~

De proccessor cooler hoeft denk ik niet. Wat daar zit een gloednieuwe artic 64 tc 2 erg stil koeler ding op.

De video kaart (nVIDIA GeForce 256 (Asus AGP-V6600MX)) bleek al erg stil te zijn nadat deze ge-olied/stof vrij is gemaakt. Plus ik weet niet of er ook goede nieuwe stille video kaarten te koop zijn.

ik heb 2 Maxtors 2B020H1 (+/-19/20 GB) die volgens mij niet al te veel lawaai maken. Maar ik zal de volgende keer als ik een harde schijf ga halen erop letten welk merk het is.

Ik ben op de pricewatch deze tegen gekomen Antec LifeStyle Sonata II - EC als een van de meest populaire kasten.
Er zit een stoffilter systeem in. Hij claimt stil te zijn. Zit voldoende Watt in Met het oog op de toekomst denk ik. Plus voor ongeveer 100e
Ik weet trouwens niet of er verschillende maten moederborden zijn trouwens. Zou een ms 6330 lite erin passen. En moederborden van de toekomst wellicht ook?

Die matjes klinken erg interessant. Ik denk dat ik daar eens naar ga kijken na de nieuwe kast en voeding.

Bedankt nog voor je info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Een kast die erg stil claimt te zijn. Daar geloof ik niet heel erg in, eerlijk gezegd....
Dan moeten er geluidsdempende matten in zitten af fabriek, wat volgens mij geeneen kast heeft, en anders denk ik dat het geluidsverschil marginaal is. Maar ik zou aandacht besteden aan je harde schijven. Die kunnen best wat irritatie veroorzaken, ze kunnen 2 soorten geluid afgeven:
1. uit de schijf zelf: zoemen, fluittoon, ratelen, of gekraak bij zoeken ed.
Dat soort geluid los je op door de schijf te omgeven met geluidsdempend materiaal. Let op de koeling
2. doordat de schijft trilt, resoneert er een plaat(van de kast vaak), die dan begint te zoemen.
Los je op door: schijf in rubbers te plaatsen.
(mijn)Samsungs hebben last van dit laatste probleem. Oplossing: die ibl-box die ik eerder genoemd heb.
Koelt de schijf, want werkt als een koellichaam, dempt trillingen, een beetje geluid uit de schijf, neemt weinig extra ruimte in, en is goedkoop. Andere koelers kosten vaak een hoop meer geld, voor drie schijven ben ja gewoon meer dan 100 euro kwijt, en dan moet je ze per se plaatsen in een 5,25inch bay.
vgakaart: pricewatch: Asus GeForce 6600 256MB DDR2 (PCI-e, DVI) EN6600TOPSilent/TD
dit is een vrij nieuwe en op zich best fatsoenlijke vgakaart, met standaard passieve koeling.
er is een voeding zonder fan voor 110 euro:http://tweakers.net/pricewatch/98296?Landfilter=
dit is goedkoop, maar je kunt ook de rs-450-alcy real power nemen van coolermaster voor rond de 75 euro. Die heb ik zlef gehad, is erg stil, alleen de fan maakt een zoemend geluid, die kreeg ik ook niet vervangen. Voor jouw is dat voldoende denk ik.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 133782

Een paar erg onconventionele ideeën...
Een paar opmerkingen vooraf:
- Kast hoeft voor mij niet op een PC kast te lijken.
- Ik maak mijn kast pas schoon als er wat kapot gaat omdat alles onder
het stof zit.
- Ik heb ruimte voor een flinke kast.
- Moet minstens 500w hitte kunnen afvoeren.
- Ik heb al heel wat zogenaamde stille componenten getest maar echt
stil is het niet.
- Ik denk investeren in een koele kast meer voordelen heeft dan per
onderdeel een superieure koeling te verzinnen,

---Koelbox---
Alles inbouwen in een grote elektrische koelbox of klein camping
koelkastje. De vraag is ofdat een koelkast voldoende capaciteit heeft
om 500 wat hitte af te voeren. En zoja is ie dan nog wel stil?
Dit gesloten systeem is stofvrij.

---Houten kast---
Gewoon een ruime houten kast van zwaar materiaal. MDF bv.
Binnenzijde bekleden met allerlei isolerend materiaal.
De standaard simpele fannetjes op de onderdelen plus een heel grote
ventilator. Ik denk dan aan extreme oplossingen.
http://www.papst.de/index...5&second_compare_id=54056
http://www.papst.de/index...0&second_compare_id=29236
De airblow is dan geen probleem meer :-)
Het geluid wel. Het geluid v/d is waarschijnlijk niet zo'n
probleem. De fan zit immers diep in de kast. Het geruis van de airflow
is wel een probleem.
Daarom dacht ik aan een soort windtunnel met wat tussen schotten die
het geluid dempen. Ook bekleed met zacht materiaal.
Waarom zo'n grote fan?
Het probleem met alle kleine fans is de backpressure.
Als de airflow niet 100% is onstaat er drukverschil en zakt de
performance van de fan flink. En dat zal zeker in een windtunnel
systeem het geval zijn.

---Radiator---
Een gesloten systeem.
De lucht wordt door een radiator geblazen die dan hopelijk voldoende
warmte aan de omgeving afstaat.

Tenslotte een paar handige links:
http://www.lhh.org/noise/decibel.htm
http://www.doctorproaudio.com/doctor/calculadores_en.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Grappig...
jouw idee is waterkoeling, maar dan met lucht.
In een gesloten systeem de zaak koelen met een gas(waterkoeling met vloeistof), en dat gas(of vloeistof) ergens anders weer koelen. Wat je dan ook kan doen:
zet je kast in een vriezer, sluit waterkoeling aan, en laat de buizen in de overige ruimte lopen, de omgevingstemp koelt het water weer.

Jouw idee is niet slecht, maar compleet stil? nee, de compressor maakt geluid.
Maar het is zeker geen slecht idee.

Ik heb nu mijn waterkoeling "droog" in de fictieve zin van het woord getest. De pomp resoneert wel, maar dat zal waarschijnlijk flink afnemen als alles ingebouwd is(reservoir met pomp, dat in een bak zetten met een laag zand, en de ruimte er omheen opvullen met zand, de bovenkant met geluidsdempend vast materiaal.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Godric
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-07 16:22
Ik maak op dit moment gebruik van wat oude hardware als server. Al de hardware heb ik in een oude versterker gebouwd voor de leukigheid. Het probleem is alleen dat het nogal wat geluid maakt.

De specificaties van de hardware:
Intel Pentium II-MMX 350mhz
224mb pc100
Maxtor 40GB D740X-SL
Complete specs

De cpu is passief gekoeld en er zijn geen casefans aanwezig.
Ik heb de voeding al vervangen door een stillere versie welke ook beter koelt. De HDD heeft echter de hoogste geluidsproductie. Het is niet het kraken wat irriteert, het is wel het hoge 'whinen' wat erg vervelend is in de woonkamer. Ook is het niet de kast die de toon versterkt, de HDD zelf maakt het geluid.

De HDD hangt er echter niet op de standaard manier in, en daar komt ook mijn probleem vandaan.

Allereerst twee foto's om het een en ander wat beter te illustreren:
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/j.w.grit/Foto1klein.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/j.w.grit/Foto2klein.jpg

Nu wil ik de HDD dus stiller hebben. Omdat deze met twee boutjes aan de kast is bevestigd, en dus zeg maar zweeft, kan ik hem niet makkelijk inpakken met isolatiemateriaal. De kap moet er namelijk ook weer op, er blijft dus weinig ruimte over aan de bovenkant. Vandaar dan ook mijn post.
Hebben jullie een idee hoe ik deze HDD stiller kan krijgen, met de beperkte ruimte en bevestigingsmogelijkheden van de kast? (Meer gaatjes boren etc. of op een andere manier de kast modden is geen probleem.)

Canon EOS 40D | EF 17-40L f/4.0 | EF 70-200L f/4.0 | EF 50 f/1.8 II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke!

Ikke!

aka Netfinity

Ik zou de hdd lager ophangen, zo te zien is er genoeg ruimte voor. Dan heb je boven en onder nog genoeg ruimte voor isolatiemateriaal. Je moet dus iets lager 2 gaatjes boren, of een los bevestigingsplaatje maken. Misschien ook met wat rubber ertussen. Wel op letten dat de schijf (en de chips aan de onderkant) niet te heet wordt.
Verder zou je de rest van de kast ook van wat isolatiemateriaal kunnen voorzien, en zoveel mogelijk gaten dicht maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 110497

Daarnaast is het voor het geluid niet zo handig dat de HD aan 1 kant vastzit. Ik ben niet echt een casemodder, maar is het misschien niet mogelijk om de HD "klem" te hangen (dus net zoals in een normale pc kast) Dat vermindert de trillingen, en met wat rubber ertussen is de kans dat je je herrie voor het grootste gedeelte kwijt bent vrij groot. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Ik zou of:
je hdd plaatsen tussen voeding en voorpaneel, verticaal als het kan, en dan omgeven met geluidsdempend materiaal.
Of, en daar gaat mijn voorkeur naar uit:
Koop Samsung schijven, en zorg dat ze trillingsvrij hangen.
Samsungs whinen niet, maar laten de kast resoneren. Als dat laatste is op te lossen, dan heb je veel stilte.

Ja je kunt ook gewoon je huidge hdd inpakken, maar het probleem is dat ie zijn warmte niet kwijt kan...

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Godric
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-07 16:22
Dankjulliewel voor de tips. Ik ben met een oude HDD rack aan de gang gegaan om deze, inclusief isolatie en rubbers weer in de kast te bevestigen. Hopelijk gaat dit een uitkomst bieden.
En anders denk ik dat ik de hele zooi in een grote (gewone) kast zet, uit het zicht en uit het gehoorveld. Misschien jammer, ding is toch in eerste instantie voor de show, maar dat geluid wordt ook erg vervelend. En helaas is er geen budget om te gaan upgraden.

Canon EOS 40D | EF 17-40L f/4.0 | EF 70-200L f/4.0 | EF 50 f/1.8 II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Ikzefl wilde mijn pc ook zo stil mogelijk maken, omdat ik regelmatig m'n pc aan laat staan terwijl ik ga slapen. Ik heb dus als eerste de binnenkant van mijn kast met spire cooling matten bedekt. Ik weet niet of het veel zin heeft maarja. Verder heb ik mijn 2 Seagate schijven (die toch echt wel veel geluid produceren) in een Zalman ZM-2HC1 harddisk koeler zitten. Hierdoor worden de trillingen vermindert. De processor wordt gekoeld door een Artctic Freezer 64 PRO die op ongeveer 1700+/- rpm draait. Dan heb ik nog een casefan (AMD 64 boxed fan) die doormiddel van een fanmate op z'n laagste toerental draait, en een Enermax voeding met 2 fans die automatisch geregeld zijn. Die videokaart heb ik onlangs passief laten koelen door een Zalman ZM80C-HP. Ik hoor 's nachts een heel licht gezuis en af en toe hoor ik de hd's een beetje knetteren. Terwijl ik meerdere Seagate harde schijven heb gehad die een stuk stiller zijn, zonder in een hd koeler te zitten. Mischien komt het doordat deze SATA zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
@dj-sannieboy:
ik heb ook een samsung schijf, sata2, die meer geluid maakt dan mijn gewone sata. Is gewoon ander model zit anders in elkaar, daar komt het geluid door.

@godric:
Geen budget, toch stil? En behoud van je kast. Ff denken....
Omdat je hdd de enige herriemaker is, kun je daarmee wel wat origineels doen.
Je kunt hem inpakken, maar daar zou ik goed over nadenken, aangezien de schijf zijn warmte niet kwijt kan. Je zou de schijf ook als enigste extern houden. Lange kabel, en de hdd in een aparte doos zetten of zo. Dit ben ik ook van plan. De schijven gaan in een tunnel, middenin de schijven, en voorin de radiator van mijn waterkoeling. Helemaal achterin doe ik een silenx-fan, op 100%. Die trekt lucht door de rad door de tunnel langs de schijven. De tunnel isoleer ik zo goed mogelijk. De fan zit achterin, en hoor ik(hoop ik) niet.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Anoniem: 133782 schreef op zondag 19 maart 2006 @ 13:06:
---Koelbox---
Alles inbouwen in een grote elektrische koelbox of klein camping
koelkastje. De vraag is ofdat een koelkast voldoende capaciteit heeft
om 500 wat hitte af te voeren. En zoja is ie dan nog wel stil?
Dit gesloten systeem is stofvrij.
Afhankelijk van de capaciteit is het ook vochtvrij ? .... dit is vragen om condens ;)

Iemand ervaringen met backplanes/wisselframes als beetje dempend/koelend?
http://www.alternate.nl/h...etails.html?artno=T3BV03&
Fan zowiezo zachter zetten of vervangen (VYW >:) )

[ Voor 20% gewijzigd door Vandread op 22-03-2006 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
@vandread:

Waarom dit niet?
i.c.m. dit ben je goedkoper uit, en koelt het beter. Alleen moet je wel schijven hebben die stil vanuit zichzelf zijn....

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Omdat een swapcage gewoon vet is >:) en het voor 4x250 in raid 5 bedoeld is, mocht er 1 uitvallen hoef ik me pc niet open te schroeven :)
Die box kan ik al helemaal geen 40 euro waar vinden, dat kan ik voor minder dan de helft bij een maat van me laten maken.

[ Voor 25% gewijzigd door Vandread op 22-03-2006 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb em gekocht de kast. :) (antec sonata 2)
En hij is redelijk stil zo stil dat ik mijn video kaart (geforce 256 32mb) en harde schijven (2maal maxtor 5400rpm 20gb) erboven uit hoor.

Dus dat word mijn volgende stil vervang te doe dingen

@nasT De antec kast heeft trouwens wel zo'n harde schijf bevestig aan de onderkant rubbertjes. (daarom claimt is zo stil te zijn wellicht? plus die grote waaier mss)

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 155599 op 25-03-2006 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Oude harddisks maken zowiezo vaak veel herrie.

Ik neem aan dat je bedoelt dat je de Antec Sonata 2 kast gekocht hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enermax
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-07 00:04
Ik heb dit allemaal niet gelezen. Maar je computer op stand by zetten is ook een makkelijke manier om trillingen/lawaai te signaleren. Hij zet namelijk je harde schijf uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke!

Ikke!

aka Netfinity

Hier stond onzin, verkeerd begrepen...

[ Voor 93% gewijzigd door Ikke! op 25-03-2006 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vandread schreef op zaterdag 25 maart 2006 @ 13:26:
Oude harddisks maken zowiezo vaak veel herrie.

Ik neem aan dat je bedoelt dat je de Antec Sonata 2 kast gekocht hebt?
Ik dacht juist van niet omdat ze op een lager rpm draaiden 5400. ipv 10.000 of iets in die richting.

@nas-t Die video kaart die je me aanraade trouwens die ziet er wel goed uit. (Zou die ook compatibel zijn als ik mijn moederbord een keer upgrade? Ik denk het wel tis volgens mij zo'n insteek geval) En hij heeft van alles tv-out 2vga out. Volgens mij een erg nette prijs. (zijn er ondertussen weer betere alternatieven (goedkoper/langzamer, nieuwer/sneller/dezelfdeprijs) gekomen voor deze video kaart?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

enermax schreef op zaterdag 25 maart 2006 @ 13:30:
Ik heb dit allemaal niet gelezen. Maar je computer op stand by zetten is ook een makkelijke manier om trillingen/lawaai te signaleren. Hij zet namelijk je harde schijf uit.
Bedankt voor de tip
Het zijn zeer duidelijk de harde schijf en video kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
enermax schreef op zaterdag 25 maart 2006 @ 13:30:
Je kan hem dan ook uitzetten... hoor je helemaal niets meer en je kan netzo veel doen 8)7
Anoniem: 155599 schreef op zaterdag 25 maart 2006 @ 13:36:
[...]
Ik dacht juist van niet omdat ze op een lager rpm draaiden 5400. ipv 10.000 of iets in die richting.
Mijn oude 30gb 7200 toeren seagate maakt meer herrie als m'n 10.000 toeren 73gb raptor.

Ik denk dat als je een moderne 250gb 7200rpm schijf koopt (bv van samsung) dat die een stuk stiller is als die 2x20gb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
@vandread: het slaapstandidee is om je hdd uit te schakelen, maar je fans te laten draaien. Zo hoor je wat de (meeste) herrie veroorzaakt.

En die hdd's kloppen idd. een oude schijf is gewoon niet zo gemaakt als de huidige schijven om stil te zijn. Nu is het merk vooral van belang, en voor zover ik weet, zijn samsungs stil, ze trillen alleen...

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 90608

ik heb 2 papst 19db in mn antec kast, 1 intake 1 outtake. zalman 9500 en die nieuwe zalman gpu koeler (niet de fatality). verder mn hdd, fans dvd brander en voeding in het rubber gehangen, en alle fans (ook gpu en cpu) aan een zelf gesoldeerde fanbus (5 t/m 10,5 volt). werkt prima en die cpu koeler geeft echt hele mooie temps (amd A64 3500 @ 2,7 1,425v 2 uur stressed 42 graden (kamertemp 22))

nu vroeg ik me af of iemand weet hoeveel airflow de fans van de zalman koelers hebben, en of iemand ze misschien al zover gemod heeft dat ze beter en nog stiller koelen met bv een papst of silentx fan oid.

edit: en heeft iemand misschien een goedkope oplossing voor een goed werkend (lees: niet al te airflow dodend) stoffilter gevonden?

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 90608 op 26-03-2006 03:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Volgens mij staat bij zalman(www.zalman.co.kr) zelf hoeveel airflow hun koelers hebben. De rest klinkt netjes :) . Wat stoffilter betreft: volgens mij zijn die metalen roosters, die voornamelijk zwarte, gewoon ok. Je ziet ze steeds vaker in nieuwe kasten, ff kijken of ik ergens online een plaatje kan vinden..
misschien is dit het: Afbeeldingslocatie: http://www.coolermaster-europe.com/product_common_images/0385591036d3d6d744ff9927b2c0ce89.jpg
Het lijkt iig op het soort ding wat ik bedoel. Ik weet niet zeker of het stof tegen houdt, maar ik dacht van wel....

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nas T schreef op zondag 19 maart 2006 @ 12:00:
vgakaart: pricewatch: Asus GeForce 6600 256MB DDR2 (PCI-e, DVI) EN6600TOPSilent/TD
dit is een vrij nieuwe en op zich best fatsoenlijke vgakaart, met standaard passieve koeling.
er is een voeding zonder fan voor 110 euro:http://tweakers.net/pricewatch/98296?Landfilter=
dit is goedkoop, maar je kunt ook de rs-450-alcy real power nemen van coolermaster voor rond de 75 euro. Die heb ik zlef gehad, is erg stil, alleen de fan maakt een zoemend geluid, die kreeg ik ook niet vervangen. Voor jouw is dat voldoende denk ik.
Alleen helaas niet agp ;( dus pas deze niet op mijn oude kast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
vreemd, ik zag een sparkle agp kaart, 6600 passief bij pchut in de pricewatch. Maar ik zag hem zelf daar niet. Misschien via marktplaats?

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nas T schreef op maandag 27 maart 2006 @ 15:35:
vreemd, ik zag een sparkle agp kaart, 6600 passief bij pchut in de pricewatch. Maar ik zag hem zelf daar niet. Misschien via marktplaats?
ik volg je niet meer. Je bedoelt dat je dezelfde kaart alleen dan de pci versie hebt gezien in de pricewatch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 90608

zalman 9500:
1350 - 2600 RPM ± 10 %
18.0 - 27.5 dB ± 10%

geen airflow. maar denk je dat er een effectievere (of stillere) fan op te zetten is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Anoniem: 155599 schreef op maandag 27 maart 2006 @ 15:53:
[...]

ik volg je niet meer. Je bedoelt dat je dezelfde kaart alleen dan de pci versie hebt gezien in de pricewatch?
Ik bedoel dat ik bij de pricewatch een agp kaart gezien had, passief, een geforce 6600, die te koop was bij de pchut. Alleen kon ik de kaart op die site niet terugvinden...

@scrolllock:
hmm vreemd, dan zou ik een vergelijkbare fan opzoeken, en daarvan kijken of de airflow erbij staat. Met een beetje knutselwerk kun je vast wel de fan eruit slopen, en zelf een 12cm erop zetten. Maar dan zou je net zo goed een Scythe ninja kopen.

Iemand een idee waar ik in de buurt van eindhoven tygon slang kan krijgen? Niks in webshop, niks via marktplaats...

[ Voor 34% gewijzigd door Nas T op 27-03-2006 16:51 ]

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik vroeg me gisteravond opeens iets af.

Hoe meer dingen je passief gekoeld hebt. Hoe warmer het in je kast word
Als ik 2 harde schijven in zo'n silencer wikkel.
en een passieve video kaart.
Dan word de temperatuur toch warmer in de kast?

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 155599 op 28-03-2006 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 165583

Paar grote fans bovenaan plaatsen die de warmte stil naar buiten zuigen. Moeten niet hard draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Paar? 1 grote doet al wonderen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb wel een grote fan maar volgens mij is die alleen voor de cpu

iig zo'n tunnel geval van de antec sonata 2. Zorgt deze voor voldoende luchtstroom in mijn pc? Hij is wel erg groot dat wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-07 08:26

BertV

Handgemaakt

Anoniem: 155599 schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 09:46:

Mobo op een houten plankje buiten de systeemkast... heb je geen casefans meer nodig.

[ Voor 12% gewijzigd door BertV op 28-03-2006 10:10 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Anoniem: 155599 schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 09:56:
Ik heb wel een grote fan maar volgens mij is die alleen voor de cpu

iig zo'n tunnel geval van de antec sonata 2. Zorgt deze voor voldoende luchtstroom in mijn pc? Hij is wel erg groot dat wel
Met iets als een zalman 7700 op je cpu en zo'n fanduct heb je plenty airflow over je mainboard heen :)
Je voeding zuigt voldoende lucht naar buiten, en klaar ben je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke!

Ikke!

aka Netfinity

Anoniem: 155599 schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 09:46:

Of je iets nou passief of actief koelt, er komt evenveel warmte in je kast (mits je niet vergelijkt met een actieve koeler die de lucht meteen uit je kast blaast). Het is niet zo dat een videokaart of een hdd meer warmte genereerd als hij anders gekoeld wordt. Wat er in gaat (electrische energie) komt er ook weer uit (warmte vooral).
Verder wordt een temperatuur niet warmer, maar wordt de lucht in je kast warmer of stijgt de temperatuur. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
BertV schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 10:09:
[...]

Mobo op een houten plankje buiten de systeemkast... heb je geen casefans meer nodig.
Maar wel hoorkappen omdat je alles hoort, omdat het niks meer in de kast zit.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-07 08:26

BertV

Handgemaakt

Nas T schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 13:36:
[...]

Maar wel hoorkappen omdat je alles hoort, omdat het niks meer in de kast zit.
De hardeschijf blijft in de kast om die reden, met een silencer eromheen...
De cpu is watergekoeld, net als de northbridge, gpu is passief gekoeld...

Alleen kickt mijn vriendin erop om haar natte haar boven mijn naakte mobo te borstelen. |:(

hee, dit heb ik al een keer verteld in dit topic :)

[ Voor 7% gewijzigd door BertV op 28-03-2006 13:42 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ga nu definitief voor 2 silent max'es (altijd handig voor later ook).

Video kaart koeler twijfel. Volgens mij als ik er nu een koop moet ik straks voor een nieuwe video kaart weer een nieuwe halen.

Probeer nu een deal te sluiten voor een mx400 die passief gekoeld is.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 155599 op 29-03-2006 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Voordat ik ze echt bestel die silent maxes een klein vraagje nog

mijn antec sonata 2 kast heeft maar 3 cdrombays. waarvan 1 bezet door een nec 4550.

Zou dit slecht zijn voor de temperatuur van een harde schijf? Ik denk niet dat er daar zo in die uithoek van de kast veel airflow is. .

Ook las ik in een user review dat je ze moest schroeven aan de zijkant. Volgens mij kan dat niet aangezien de antec met zo'n klick en schuif systeem werkt of zou ik em daarin kunnen schroeven. hmmm.

Nog een vraagje welke volgorde zou het beste zijn? schijf schijf nec of schijf nec schijf of nec schijf schijf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Anoniem: 155599 schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 15:32:
Voordat ik ze echt bestel die silent maxes een klein vraagje nog

mijn antec sonata 2 kast heeft maar 3 cdrombays. waarvan 1 bezet door een nec 4550.

Zou dit slecht zijn voor de temperatuur van een harde schijf? Ik denk niet dat er daar zo in die uithoek van de kast veel airflow is. .

Ook las ik in een user review dat je ze moest schroeven aan de zijkant. Volgens mij kan dat niet aangezien de antec met zo'n klick en schuif systeem werkt of zou ik em daarin kunnen schroeven. hmmm.

Nog een vraagje welke volgorde zou het beste zijn? schijf schijf nec of schijf nec schijf of nec schijf schijf
En daarom koos ik dat ding van ibl. Mij lijkt het ook niet erg verstandig om je schijf van een geventileerde plek ingepakt op een ongeventileerde plek te brengen. Volgorde maakt denk ik weinig uit. Ik zou om en om doen, zodat de ene schijf niet de ander mee opwarmt.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zoland de nec drive niet wordt gebruikt verbruikt hij weinig energie en stoot hij weinig energie af, mij lijkt dan ook het meest slim schijf nec schijf. Zo had ik het in me vorige kast alleen ik heb het ook schijf schijf brander gehad, en ook dat werkte prima, zolang je een beetje airflow in je kast hebt maakt deze situatie niet zo heel veel uit. Er is genoeg luchtverplaatsing om ze te koelen hoe ze ook geplaatst zijn.

P.S. ik had in die kast passieve voeding en passieve processor koeler, 1 8 cm outtake fan en fan op graka(vf700).

P.P.S. Nas T, je moet je wel bedenken dat de harde schijf in contact is met koelribben, er is wel degelijk hitte overdracht, en misschien zou je zelfs wel kunnen spreken van vergroot oppervlak. De schijf is misschien niet 100% in contact met deze koelribben, maar er wordt wel opvulmateriaal geleverd, dikte van ongeveer 1 mm. Dit maakt deze behuizingen toch best wel efficient.

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 143763 op 29-03-2006 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb het de winkel gevraagd waar ik ze wou kopen.

en dit was helaas het antwoord

Goedemiddag,

Ik heb dit even nagevraagd en deze past helaas niet in een Antec Sonata behuizing.

Met vriendelijke groet,

R. Klink
Azerty Hardware

Ze passen niet :(

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 155599 op 30-03-2006 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
das kl0te...

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nou word ik gek als zelfs winkelmedewerkers die er iets van zouden moeten snappen elkaar gaan tegenspreken.

Geachte heer/mevrouw,

Dit gaat wel passen u maakt een schuif vast aan de zijkant van de HD silencer en schuift hem in de bay zoals een cd-rom speler.

Hiermee hoop ik u voldoende te hebben geinformeerd.

Met vriendelijke groet,

RMA Assistant / Technical Support

Salland Automatisering

Ik wou ze eigenlijk woensdag al gekocht hebben. Maar ik weet het even niet meer :)

[ Voor 1% gewijzigd door Kees op 15-08-2018 08:54 ]

Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.