[cooling]hoe krijg ik mijn computer helemaal stil? Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:
  • 17.067 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-05 13:10

Ikke!

aka Netfinity

Neem toch aan dat die dingen dezelfde afmetingen hebben als een cdrom station? En ze zullen de gaatjes ook wel op dezelfde plek hebben zitten. Dus dan zouden ze gewoon moeten passen.

Klik mee voor GoT!........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:57
Ik denk dat die gaatjes er wel zitten, dat schuifsysteem is gewoon extra erbij. Anders zou het best lullig zijn als je een schuifje kwijt zou raken of breken, dan kun je gelijk niks meer in je 5,25inch bay doen. Anders zoek eens close-ups van de kast, en kijk of er gaatjes zitten. Of nog beter: stap naar de winkel.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-05 13:10

Ikke!

aka Netfinity

Ik bedoelde geen gaatje in de kast, maar gaatjes in het koelblok op dezelfde plek als in cdrom stations. Daar kan je dan van die rails in klikken en die in de kast schuiven. Maar dat zou je even moeten opzoeken.

Klik mee voor GoT!........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 148319

Salland heeft gelijk zullen we maar zeggen ;)

HD silencer heeft dezelfde grootte (5,25" naar ik verneem) dus die past er zo ingeschoven. Ik heb zelf ook een Sonata 2 en de situatie is als volgt: {schijf zelf} Er is dus zowel links als rechts van de drive ruimte om erin en eruit te schuiven. Ik zou als ik wilde van binnenuit m'n DVD drive los koppelen en dan 'm er vooruit uit halen.

Ik zou me er geen zorgen over maken.

Van de gaatjes in het koelblok weet ik niets maar het zou wel zo logisch zijn. Het is bijna standaard.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 148319 op 03-04-2006 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 155599

Anoniem: 148319 schreef op maandag 03 april 2006 @ 00:52:
Salland heeft gelijk zullen we maar zeggen ;)

HD silencer heeft dezelfde grootte (5,25" naar ik verneem) dus die past er zo ingeschoven. Ik heb zelf ook een Sonata 2 en de situatie is als volgt: {schijf zelf} Er is dus zowel links als rechts van de drive ruimte om erin en eruit te schuiven. Ik zou als ik wilde van binnenuit m'n DVD drive los koppelen en dan 'm er vooruit uit halen.

Ik zou me er geen zorgen over maken.

Van de gaatjes in het koelblok weet ik niets maar het zou wel zo logisch zijn. Het is bijna standaard.
Ik had de hoop al opgegeven dat ik hier ooit antwoord op zou krijgen :D

Had niks meer gehoord van dat bedrijf dat zei dat het niet kon.
Plus de mensen op beginnersweb, helpmij.nl en iksnaphetniet.nl konden er ook niks mee (Fora waar ik naar toe werd verwezen door modjes omdat ik een slechte user ben)

Ik wacht nu op een video kaart een mx400 64mb tv out van leadtek Met Passieve! koeling. (ik hoop dat ik em binnen krijg ik heb al een dag of 2 niks meer van em gehoord nadat ik 16E had overgemaakt). Als ik de video kaart binnen heb ga ik kijken of het lawaai van mijn pc acceptabel vind.

(Wat wel is als je bezig bent met het stiller maken van je pc, is dat je echt gaat letten op het geluid en je dus blijft doorgaan totdat je haast niks meer hoort, terwijl je dan een paar stappen terug eigenlijk al een acceptabel geluidsniveau heb bereikt).

Ah weer wat gehoord van het bedrijf dat eerst zei dat het niet kon
Goedemorgen,

Volgens onze Technische Dienst pas deze silencer niet in een Sonata.

Met vriendelijke groet,

R. Klink
Azerty Hardware

Ongeveer hetzelfde antwoord, terwijl ik wel meer info gaf in de vorige email.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 155599 op 03-04-2006 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Ik heb mn kast weer een stuk stiller gekregen. Ik heb een passieve koeler gekocht voor mn Althon 64 3000+, een Thermatake sonic tower. Hij zit vrijwel onder mn voeding dus de warmte word meteen afgevoerd naar boven. Het begint nu ergens op te lijken. Mn voeding is nu de gene dit het meeste "lawaai" maakt. Mn videokaart (6800GT) wordt gekoeld door een Artic Slicencer 5. Die lekker stil is.
Temps:
CPU: 40 - 50
GPU: 56 - 60
HD: 25-26

Best netjes. De fanspeeds worden geregeld door speedfan .alleen vind ik de uitlezing ervan nogal vraamd de ene keer is mn idle temp bijna 10 graden hoger dan nogmaal. terwijl in de bios mn tempraturen gewoon netjes 38 is. Het vreemde is ook dat zodra ik in de bios ben geweest en opstart lijken de waardes meer te kloppen; rond de 40. Terwijl soms speedfan van begin af aan 50 graden aangeeft, zonder dat er veel CPU belasting is. Als ik snel op reset druk en snel de biosmonitor bekijk blijkt ook dat de temp gewoon rond de 40 is, meestal er onder.
Misschien dat het met het uitlezen van MSI te maken heeft, vooral de voorgaande bios-en hadden er last van. Maar ook na de laatste updates hou ik het probleem. Het gaat om de K8N neo platinum.
andere programmatjes heb ik ook geprobeerd maar werken ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kid1988
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-05 20:34
DopdeDouwer schreef op maandag 03 april 2006 @ 15:12:
Ik heb mn kast weer een stuk stiller gekregen. Ik heb een passieve koeler gekocht voor mn Althon 64 3000+, een Thermatake sonic tower. Hij zit vrijwel onder mn voeding dus de warmte word meteen afgevoerd naar boven. Het begint nu ergens op te lijken. Mn voeding is nu de gene dit het meeste "lawaai" maakt. Mn videokaart (6800GT) wordt gekoeld door een Artic Slicencer 5. Die lekker stil is.
Temps:
CPU: 40 - 50
GPU: 56 - 60
HD: 25-26

Best netjes. De fanspeeds worden geregeld door speedfan .alleen vind ik de uitlezing ervan nogal vraamd de ene keer is mn idle temp bijna 10 graden hoger dan nogmaal. terwijl in de bios mn tempraturen gewoon netjes 38 is. Het vreemde is ook dat zodra ik in de bios ben geweest en opstart lijken de waardes meer te kloppen; rond de 40. Terwijl soms speedfan van begin af aan 50 graden aangeeft, zonder dat er veel CPU belasting is. Als ik snel op reset druk en snel de biosmonitor bekijk blijkt ook dat de temp gewoon rond de 40 is, meestal er onder.
Misschien dat het met het uitlezen van MSI te maken heeft, vooral de voorgaande bios-en hadden er last van. Maar ook na de laatste updates hou ik het probleem. Het gaat om de K8N neo platinum.
andere programmatjes heb ik ook geprobeerd maar werken ook niet.
ik heb ongeveer hetzelfde systeem als jij hebt (ook een msi K8N Neo2 Platinum met een 3000(venice) erop) nou is die van mij ook redelijk stil (heb gewoon een 120mm fan in mijn voeding vervangen door een papst, en die op de fancontroller aangesloten) maar ik vind mijn zalman 7700CU toch nog iets te lawaaierig (ook op 5 volt) een aangezien de socket op dit bordje 90C is gedraait tenopzichte van andere bordjes, passen de Arctic Freezer64 PRO en de Zalman 9500 niet lekker in de airflow.. wat zijn de suggesties voor een goeie en stille koeler?

kid1988 wijzigde deze reactie 26-11-1998 04:19 (101%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
een scythe ninja?

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
idd ^^ heb m ook
heerlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

kid1988 schreef op donderdag 06 april 2006 @ 16:13:
[...]

ik heb ongeveer hetzelfde systeem als jij hebt (ook een msi K8N Neo2 Platinum met een 3000(venice) erop) nou is die van mij ook redelijk stil (heb gewoon een 120mm fan in mijn voeding vervangen door een papst, en die op de fancontroller aangesloten) maar ik vind mijn zalman 7700CU toch nog iets te lawaaierig (ook op 5 volt) een aangezien de socket op dit bordje 90C is gedraait tenopzichte van andere bordjes, passen de Arctic Freezer64 PRO en de Zalman 9500 niet lekker in de airflow.. wat zijn de suggesties voor een goeie en stille koeler?
Dan zal je een 939 socket hebben, ik heb namelijk geen neo2. Een Sonic tower zal dan ook waarschijnlijk jou airflow verstoren; een eventuele cooler blaast namelijk opzij. Bij mijn mobo (754) zit het net een kwartslag gedraaid en blaast het dus omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kan iemand mij alsjeblieft vertellen of dit een stille harde schijf is?
LINK

Ik kan er namelijk helemaal niks over vinden. Temperatuur of Geluid.

Ik weet alleen dat samsungs stil zijn. Maar of deze 40 gb samsung 7200rpm hdd van 30E ook stil is weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-06 15:27
http://www.dooyoo.co.uk/h...amsung-spinpoint-sv4002h/

Lijkt veel herrie te leveren aangezien die een slecht cijfer krijgt
Hij is trouwens geen 7200rpm?

Je kan beter voor een 80gb single platter drive gaan als je wat stils wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoezo niet 7400 rpm?

ik denk dat je die reclame bedoelt die eronder staat.

Ik vind die score niet erg denderend idd. Maar hoe betrouwbaar is die score?

Iig ik twijfel of ik em ga halen. 30E is niet veel voor een harde schijf. Maar als ie niet stil is. Dan heb ik er niks aan natuurlijk.

Bedankt iig voor het snelle reageren en het vinden van zo'n link. Top :)

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 155599 op 06-04-2006 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
30 euro? voor 50 heb je een nieuwe 80 :|

Samsung spec page:
http://www.samsung.com/au...h.asp?page=Specifications
SV4002H
5,400 RPM 40GB HDD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vandread schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 00:09:
30 euro? voor 50 heb je een nieuwe 80 :|

Samsung spec page:
http://www.samsung.com/au...h.asp?page=Specifications
SV4002H
5,400 RPM 40GB HDD
en voor 2 tientjes meer een 160...
Dit word em niet denk ik.

Ik schrok trouwens wel van wat ik in de beschrijving vond.

Component Design Life 5 years

Mijn pc is nu ...5jaar oud!... Ik moet echt snel een nieuwe harde schijf halen denk ik :s

Goede site die van samsung. Ik ga zeker binnenkort een samsung schijf halen. Nu nog de keuze beperken. En zoeken waar ik op moet letten. (temperatuur, snelheid, geluidsproductie!, iets met of het een vloeistof motor heeft, beter toch?)

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 155599 op 07-04-2006 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Een 80gb schijf is geheid 1 platter.... 1 platter = minder herrie?
Of was dat niet de vuistregel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vandread schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 00:28:
Een 80gb schijf is geheid 1 platter.... 1 platter = minder herrie?
Of was dat niet de vuistregel :P
Geen idee. Ik zou er bijna een samsung harde schijven topic over openen. (Maar topics openen ben ik tot nu toe niet erg succesvol in geweest, meestal rtfm topics denk ik...:()

Ik zie nu ook trouwens dat winkels 160 gb schijven van verschillende nuances verkopen

http://www.samsung.com/products/harddiskdrive/index.htm

Kan bij god niet het verschil vinden tussen deze

SP1604N / 160.0GB / 7200rpm
SP1614N / 160.0GB / 7200rpm
SP1624N / 160.0GB / 7200rpm
SP1644N / 160.0GB / 7200rpm
SP1654N / 160.0GB / 7200rpm

Heb met word alle verschillen netjes weg gestreept maar tis allemaal hetzelfde.

(Wat denk je. Samsung harde schijven topic openen? Met ervaringen. Relatieve verschillen e.d.?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Zoek maar eens rond op typenummers op google.
Misschien is het revisie, platter aantallen, etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mandroid
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:37
kid1988 schreef op donderdag 06 april 2006 @ 16:13:
aangezien de socket op dit bordje 90C is gedraait tenopzichte van andere bordjes, passen de Arctic Freezer64 PRO en de Zalman 9500 niet lekker in de airflow..
Ik heb onlangs ook een Zalman 9500 gekocht en daar zitten twee clipjes bij zodat je de koeler zelf op 0° en 90° kan plaatsen. Het past dus ook op moederborden met een gedraaid socket :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
lord-evil schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 00:56:
[...]

Ik heb onlangs ook een Zalman 9500 gekocht en daar zitten twee clipjes bij zodat je de koeler zelf op 0° en 90° kan plaatsen. Het past dus ook op moederborden met een gedraaid socket :).
Kijk, das netjes.

Wat ik over harde schijven nog wil zeggen:
Samsungs zijn stil. Seagate weet ik niet, dacht ergens te gelezen hebben van wel, maar dat was niet echt enthousiast. Ik heb 2 samsungs in raid0, en het zijn 2 verschillende schijven:1 stata 40 GB, 1 sata2 40GB. Die sata2 maakt meer geluid. Of grotere capaciteiten meer geluid maken: geen idee. Helaas ben ik financieel niet capabel genoeg om zulke dingen te testen.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Niet 100% te maken met stilte, maar toch het vermelden waard(vanwege de stilte): mijn waterkoeling is af. Na meer dan een jaar gedoe heb ik het voor elkaar gekregen om alles bij elkaar te sprokkelen en in elkaar te zetten. Het werkt, lekt (nog) niet, en ga kijken hoe het morgen ermee staat....

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nas T schreef op maandag 10 april 2006 @ 23:31:
Niet 100% te maken met stilte, maar toch het vermelden waard(vanwege de stilte): mijn waterkoeling is af. Na meer dan een jaar gedoe heb ik het voor elkaar gekregen om alles bij elkaar te sprokkelen en in elkaar te zetten. Het werkt, lekt (nog) niet, en ga kijken hoe het morgen ermee staat....
Gefeliciteerd. Zelf ben ik nog lang niet zo ver en technisch. Maar ik heb nu wel een samsung 160GB (geen 250 want ik denk dat de 160 stiller is en minder warm word), een antec kast sonata 2, een passieve video kaart en een artic copper silent tc2 fan.

Allemaal dankzij tweakers _/-\o_

offtopic:
Dat het klauwen met geld heeft gekost en men pc er geen haar sneller van geworden is. laten we terzijde :s:)

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 155599 op 10-04-2006 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb em binnen.
de samsung 160gb. Maar hij is niet zo stil als verwacht. Bij een search hoor je em hard ratelen. En een hoge pieptoon is er nog steeds. (is wel 4keer beter als mijn oude harde schijf) dus ik ben blij :)

straks mss nog een silentmax oooit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Vaker naar Rammstein gaan.... hoor je het niet meer O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Vandread schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 22:15:
Vaker naar Rammstein gaan.... hoor je het niet meer O-)
amerikaans ipotten op hard volume blijkt ook te helpen...

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 134408

heeft er nu iemand eigenlijk al ervaring met het geluidsniveau van een silenx 12cm fan

ben van plan er mij 2 aan te schaffen, vanwege de zogezegde stilte, en de grote luchtverplaatsing, maar zijn ze echt wel zo stil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Ik heb een silenx 12cm fan. Ik kan je zeggen: hij is niet onhoorbaar. Maar dat is ook niet zonder reden, en voorwaarden. Als je je oor in de luchtstroom houdt, dan hoor je de fan, als je hem erachter houdt, nauwelijks. Maar de luchtverplaatsing is ook best indrukwekkend. Ik denk dat je de fan binnen de kast moet gebruiken, zodat het geluid ervan gedempt wordt, en de fan echt tot zijn recht komt. Dan zul je denk ik wel tevreden zijn.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149075

Zou een Celeron D Passief te koelen zijn ? UIteraard met een casefan.

Het gaat om een 2.8 en een 3.06.

Lijkt me wel wat namelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:40
Uiteraard, geen probleem; neem een flinke heatpipe die je aansluit op 'n CV-radiator-a-like buiten je case en tada; passief! :+

Maar serieus; zal vast wel te doen zijn, je kan een Scythe Ninja overwegen; groot vierkant ding met 'n lading heatpipes, als hij 'n beetje dicht bij je outtake fan zit is 't misschien te doen, je kan d'r desnoods nog 'n stille 120mm fan op vastklemmen. (Kan op elke van de vier hoeken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb er een fan kort achter zitten, dus dat zal wel gaan :) In het 2.8 systeem zit een grote Coolermaster 12cm fan :D

Ik ga eens zoeken op die Ninja... ken ze niet :)

Dank !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05 16:41

VROEM!

broembroem!

Ik heb mijn harde schijf stil gekregen met het programma "hdparm" dat zowat in elke linux distro zit (ook knoppix!).

Veel harddisks hebben een silent mode waarin de kop ietsje minder snel over de platter gaat waardoor het zoeklawaai als sneeuw voor de zon verdwijnt. De performance wordt wel ietsje minder, maar niet vervelend veel.

Ik zou dus -mocht je nog geen nieuwe disk gekocht hebben- even een knoppix CD erin doen en dan iets van:
code:
1
hdparm -M 128 /dev/hda

intypen in een console.
/dev/hda is je primary master
/dev/hdb primary slave
etc etc

De handleiding van hdparm vind je onder handere hier:
http://www.die.net/doc/linux/man/man8/hdparm.8.html

Ik heb wel het idee dat die manpage een klein tikje verouderd is, die waarschuwing bij het acoustic management zit er bij mij (debian linux unstable en dacht ook testing) niet meer in als ik me goed herinner.

Bij mij scheelt het echt enorm. Als je de PC opnieuw opstart hoort hij de instelling te onthouden, dus in windows blijft het hopelijk ook goed staan. Misschien heeft je schijffabrikant er ook wel een windows tooltje voor om het zo in te stellen.

[ Voor 5% gewijzigd door VROEM! op 14-04-2006 22:28 ]

ieeeepppppp :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 74137

Ik had ooit ook een houten kist getimmerd. volledig geisoleerd, en je hoorde niks (echt niks)! Maar de pc werd veel te warm ookal had ik de casefans vrije doorlaat naar buiten gegeven.

Toen heb ik alle koelers vervangen. Maar ja in die tijd was er nog niet zo veel op het gebied van "silent computing" Dus nu heb ik een pc die nog steeds niet stil is, door de enermaxen (21 dB) en die smerige Maxtor die naast een hard geluid, ook een hele irritante hoge piep uit kraamt. Maar nu ga ik het echt goed aanpakken. Binnenkort komen de spulletjes binnen. Zoals bijv. de stille samsung HDD, en die komt ook nog een in een veel te dure HDD silencer van silentmaxx })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

VROEM! schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 22:27:
Ik heb mijn harde schijf stil gekregen met het programma "hdparm" dat zowat in elke linux distro zit (ook knoppix!).

Veel harddisks hebben een silent mode waarin de kop ietsje minder snel over de platter gaat waardoor het zoeklawaai als sneeuw voor de zon verdwijnt. De performance wordt wel ietsje minder, maar niet vervelend veel.

Ik zou dus -mocht je nog geen nieuwe disk gekocht hebben- even een knoppix CD erin doen en dan iets van:
code:
1
hdparm -M 128 /dev/hda

intypen in een console.
/dev/hda is je primary master
/dev/hdb primary slave
etc etc

De handleiding van hdparm vind je onder handere hier:
http://www.die.net/doc/linux/man/man8/hdparm.8.html

Ik heb wel het idee dat die manpage een klein tikje verouderd is, die waarschuwing bij het acoustic management zit er bij mij (debian linux unstable en dacht ook testing) niet meer in als ik me goed herinner.

Bij mij scheelt het echt enorm. Als je de PC opnieuw opstart hoort hij de instelling te onthouden, dus in windows blijft het hopelijk ook goed staan. Misschien heeft je schijffabrikant er ook wel een windows tooltje voor om het zo in te stellen.
Als het goed is flash je die instelling gewoon op je HD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Zijn er dan misschien ook flashfirmwares voor je hdd die je hdd echt goed stil maken? Natuurlijk niet ten koste van (te veel) prestatie. 10% minder prestatie, evt 15%, zou ik nog acceptabel kunnen vinden, mits het geluidsniveau dan flink daalt.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nas T schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 23:51:
Zijn er dan misschien ook flashfirmwares voor je hdd die je hdd echt goed stil maken? Natuurlijk niet ten koste van (te veel) prestatie. 10% minder prestatie, evt 15%, zou ik nog acceptabel kunnen vinden, mits het geluidsniveau dan flink daalt.
Ja, je kunt dat doen met de tools van je HD-fabrikant.

Ff booten met een flop en je bent er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Met een tool als hdparm hoef je niet je HD te flashen, dat is veel handiger en imo zeker veel veiliger. Een knoppix CD is zo gefikt en als je een CD-RW gebruikt is het ook gratis.

Een flop van de fabrikant is normaliter ook zo gemaakt -als je nog een floppengleuf hebt, that is. Alleen flashen van de harddisk ben ik niet zo'n fan van. Als je er enigszins omheen kunt moet je het niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Disken zijn er wat fragiel mee, niet doen inderdaad als je er geen ervaring mee hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
jeeej, eindelijk mijn waterkoeling af. Het draait, de temps willen nog wat heen en weer rommelen, idle draait het 30~35 en 18(cpu NB), en load max 43 en ongeveer 20 tot 25, weer cpu tegenover NB.
Helaas is het (nog) niet stil genoeg naar mijn smaak.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
pics ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Afbeeldingslocatie: http://img367.imageshack.us/img367/5681/pict71595yw.th.jpg
rad, met titan fan
Afbeeldingslocatie: http://img508.imageshack.us/img508/4328/pict71608nq.th.jpg
pomp, in reservoir, omhuld met zand, in een grotere bak. Pomp rust op stukjes dikke slang.
Afbeeldingslocatie: http://img505.imageshack.us/img505/9034/pict71615dr.th.jpg
midden cpublok, homemade door iemand anders. Had betere prestaties verwacht eiglijk...er zit alu iets op videokaart, kan dat kwaad(geleidt het stroom?), de videokaart heeft dikke koperen ramblokjes, 2 worden erg heet, de rest niet...
Afbeeldingslocatie: http://img433.imageshack.us/img433/2324/pict71636lx.th.jpg
rechts een silenx fan: 14 dB, en 60cfm. Klopt naar mijn zin niet helemaal, maar wel erg stil en veel luchtverplaatsing. Links 2 samsungs in een ibl-box, past net onder de geluidskaart. Alles moet liever in een stacker. Dan nog de nodige verlichting en dan wordt het heel mooi...

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat ziet er tof uit.

(ik heb gisteren een silent max toch maar gekocht, vraag me meteen af of die dikke samsung erin gaat passen. :s)

En of de harde schijf heter gaat worden of niet.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 155599 op 19-04-2006 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Nas T schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 23:51:
Het draait niet om de hele firmware, maar om een of ander getalletje dat je op de harddisk instelt. Vergelijk het met het in de bios instellen van je FSB snelheid, daar hoef je je bios ook niet voor te flashen.
Vaak kun je een aantal tussenstanden kiezen voor de snelheid waarmee je kop beweegt. Agressiever=luider, maar ook sneller. In de stilste stand is de snelheid meestal nog steeds prima.

Maar zoals gezegd, misschien heeft je fabrikant een flop met die tool en anders kun je een knoppix CD gebruiken. Als je een bikkel bent kun je ook meteen helemaal linux gaan gebruiken dan heb je hdparm altijd bij de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
wat is knoppix precies dan? En kan ik gewoon op de website van de fabrikant kijken of ik een tool kan vinden?

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fl4pp13
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

Knoppix is een verkleinde versie van linux, draaibaar vanaf een cdtje of een wat grotere memorystick. Ik heb het een keer gebruikt om een computer virus vrij te krijgen.
oew... kan niet wachten tot volgende week, dan kan ik een nieuwe proc koeler en PAPST casefans bestellen. :) Ik post mn ervaringen nog wel, moet alleen nog even kiezen welke proc koeler ik wil op mijn A64... :P Suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Fl4pp13 schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 07:58:
Knoppix is een verkleinde versie van linux, draaibaar vanaf een cdtje of een wat grotere memorystick. Ik heb het een keer gebruikt om een computer virus vrij te krijgen.
oew... kan niet wachten tot volgende week, dan kan ik een nieuwe proc koeler en PAPST casefans bestellen. :) Ik post mn ervaringen nog wel, moet alleen nog even kiezen welke proc koeler ik wil op mijn A64... :P Suggesties?
Scythe ninja? dinges tower?

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-05 22:30
The_nv40_man schreef op zondag 26 februari 2006 @ 22:16:
Ik heb mijn pc (zie sig voor specs) op de volgende manier stil gekregen:

Zalman ZM-WB2 GOLD CPU blok
Zalman ZM-GWB1 VGA Blok
Hydor Seltz L20 700 L/U pomp
Reservoir
400 x 400 mm Convectorradiator
>:)

[afbeelding]

Het ziet er nu nog een beetje uit als Thermaltake Tsunami mishandeling maar ik wil hem nog een keer helemaal netjes gaan spuiten als ik tijd heb. Temps zijn iig al zeer goed:

CPU: idle 25/stressed 35
VPU: idle 36/stressed 45

Radiator wordt niet warmer dan hand warm. Ik had hiervoor een Zalman CNPS 9500 led + VF700cu maar dit is nog stiller en koelt een stuk beter.
die gewone CV radiatoren zijn niet echt gemaakt om het water af te koelen, maar meer om een beetje warmte af te geven. er zitten haast geen lammellen op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 121278

Ik heb nu 2x 80 mm fans als intake, en 1x80 mm fan als outtake van de voeding.
Het probleem is dat die outtake van de voeding temp. controled is, dus die staat super veel lawaai te maken.
Zou het kwaad kunnen dat ik de fan van de voeding op 5/7 volt zet. Als compensatie zet ik er nog een 80 mm outake bij ook op 5 volt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Je kunt dat evt doen, met die 80mm fans in je voeding. Maar ik zou dan gewoon 1 120mm erin hangen, dan ben je in 1 klap klaar.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 133782

Het enige tweaken dat ik in mijn leven heb gedaan is mijn PC kast dichtschroeven :)
Maar is het niet zinvol te beginnen met een configuratie die zo stil mogelijk is en daarna verbeteringen aanbrengen?

Zo zit ik zelf te denken aan een passief gekoelde CPU zoals de Conroe.
Maar daarover lees ik zowel goede als slechte berichten qua snelheid.
En dan een mobo zoals dit: http://www.asus.com/produ...3=0&model=744&modelmenu=1
Ja ik weet dat het een AMD board is en Conroe Intel :P
Het gaat mij puur om dingen als: AI Life, heatpipe, 8 Phase Power Design, Stack Cool 2, ASUS Q-Fan 2 en AMD Cool 'n' Quiet! Technology.
Is dat echt een verbetering of gewoon een PR praatje?

Eigenlijk heb ik geen stille PC nodig. Bloedsnel en 70dB is ook geen probleem als ik een oplossing voor mijn video probleem zo hebben.
Ik heb n.l. een vrije kamer waar ik mijn PC kan dumpen.
Helaas het ik daar ongeveer 10 meter kabel voor nodig.
Mijn draadloze muis/keyboard haalt dat misschien wel. Maar hoe doe ik dat met mijn video?

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 133782 op 22-04-2006 14:52 . Reden: Nog meer moeilijke vragen toegevoegd... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

video verleng kabel

10-15 euro praxis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Laatst online: 17-06 08:20
WSaeNoTSoCK schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 13:11:
[...]

die gewone CV radiatoren zijn niet echt gemaakt om het water af te koelen, maar meer om een beetje warmte af te geven. er zitten haast geen lammellen op
Hoe kun je er dan efficiënt warmte mee afgeven? 8)7

Hoogstwaarschijnlijk zitten er wél lamellen op, maar aan de achterkant van de radiotor, die je op de foto dus niet ziet. Trouwens, als je een zwaardere CV radiator neemt met meer lammellen, is het gewicht veel te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 155599 schreef op zaterdag 22 april 2006 @ 15:53:
video verleng kabel

10-15 euro praxis
En de beeldkwaliteit? Bagger...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isaja
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-06 10:15
Mijn nieuwe PC; gekocht om stil te zijn, maar echt stil is ie toch echt nog niet... :P

Specs:

Nexus NX-3500 Realsilent S.E. 350watt (grote fan zorgt voor extra airflow, stiller dan stil)
Coolermaster Centurion 5
Asrock 939-dual-sata mobo (hoe regel ik hier de cpu-fan? Asus Q-fan, Bios?)
Artic freezer 64Pro
Athlon 64 3200+venice
Hitachi Deskstar T7k250

Hij moet dus stil, want de koelers ruisen me toch echt té erg.

- De Artic Freezer; Iemand een idee hoe ik die zijn snelheid automatisch kan laten instellen? Q-fan, of toch bios? Heb hier helaas niets over kunnen vinden....

- De 80mm fan voor (maakt een zuig-geluid.. :P ) en de 120mm fan achter (is veel stiller naar mijn idee) Is de beste oplossing hier een (te dure) fan controloller, of zijn er ook betere (=goedkopere) oplossingen ;)

Bovenstaande brengt ons tot 4 fans: intake 80mm, out 120mm, Artic freezer 64, en de grote fan van de Nexus voeding. Is dit wellicht te veel (botsende luchtstromen) voor een redelijk stille PC, of is er een goede oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 112352

Goedkope oplossing: de fan's op 5 of 7 volt laten lopen. Vooral met 120mm fan's, deze zijn dan stil en produceren genoeg airflow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isaja
Anoniem: 112352 schreef op zondag 23 april 2006 @ 00:14:
Goedkope oplossing: de fan's op 5 of 7 volt laten lopen. Vooral met 120mm fan's, deze zijn dan stil en produceren genoeg airflow.
}:O

Domme vragen bestaan niet, toch is dit er weer een.... Hoe stel ik dit in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Isaja schreef op zondag 23 april 2006 @ 00:19:
[...]

}:O

Domme vragen bestaan niet, toch is dit er weer een.... Hoe stel ik dit in?
Met je molex gaan knutselen ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.retroblast.com/graphics/molex.gif

Je moet de rode kabel van de fan op de rode kabel van de molex aansluiten, zwarte kabel op de zwarte kabel. Voor 7 volt weet ik het niet precies, dit was volgens mij een combinatie van geel en rood.

Deze site legt uit hoe je de molex moet aansluiten voor 7 volt. http://www.dslwebserver.c...ml?/main/5-7-adapter.html

Mocht je een beetje handig zijn, of een handig iemand kennen, kun je natuurlijk zelf een fanbay maken. Met wat schakelingen kun je de fan's op 12 volt, 7 volt, 5 volt of uit zetten.

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 112352 op 23-04-2006 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 168490

Ik heb nu 3 Zalman fanmate's aangesloten op me Freezer 64 Pro, 1 x 80 mm intake en 1 x 120 mm outtake, wanneer ik alles op z'n laagst instel is de pc écht stil, die fanmates zijn echt mooie dingetjes voor een lage prijs :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Anoniem: 112352 schreef op zondag 23 april 2006 @ 00:21:
[...]

Met je molex gaan knutselen ;)

[afbeelding]

Je moet de rode kabel van de fan op de rode kabel van de molex aansluiten, zwarte kabel op de zwarte kabel. Voor 7 volt weet ik het niet precies, dit was volgens mij een combinatie van geel en rood.

Deze site legt uit hoe je de molex moet aansluiten voor 7 volt. http://www.dslwebserver.c...ml?/main/5-7-adapter.html

Mocht je een beetje handig zijn, of een handig iemand kennen, kun je natuurlijk zelf een fanbay maken. Met wat schakelingen kun je de fan's op 12 volt, 7 volt, 5 volt of uit zetten.
Wat ik weet aan elektro:
volt is spanningsVERSCHIL. Je grond zal dan dus 0 volt zijn. 7 volt genereer je door de 12volt op de rode kabel te doen, en de 5 volt als grond te nemen(zwarte kabel). Tenminste, dat lijkt me.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nas T schreef op zondag 23 april 2006 @ 00:29:
[...]

Wat ik weet aan elektro:
volt is spanningsVERSCHIL. Je grond zal dan dus 0 volt zijn. 7 volt genereer je door de 12volt op de rode kabel te doen, en de 5 volt als grond te nemen(zwarte kabel). Tenminste, dat lijkt me.
Dus: zwart/rood = 5 volt || geel/rood = 7 volt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambr0
  • Laatst online: 16-06 19:28
Anoniem: 112352 schreef op zondag 23 april 2006 @ 00:31:
[...]

Dat is juist.

Enne, spanning is inderdaad een verschil, het zogenaamde potentiaal verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 133782 schreef op zaterdag 22 april 2006 @ 17:34:
[...]

En de beeldkwaliteit? Bagger...?
Probeer het eens uit :)

Kan toch niet heel erg kut zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Uitproberen kan altijd. Maar ik heb erg slechte ervaringen met lange video kabeltjes...
Met name ghosting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 133782 schreef op zondag 23 april 2006 @ 09:03:
Uitproberen kan altijd. Maar ik heb erg slechte ervaringen met lange video kabeltjes...
Met name ghosting.
Ik dacht eerst dat je het merkt bedoelde, maar ghosting. Ok ik snap denk ik wel wat je bedoelt.

Mijn silent max is vertraagt. het duurt nog wel even voordat deze binnen is.
(ik vraag me ook erg af, of mijn p80 erin past. Aangezien ik niet weet wat de max groote is wat erin past en de grote van mijn p80. We zullen wel zien over een week

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isaja
@Lamber,

Interesante site die je daar geeft! Zo moet het wel lukken om alles stil te krijgen denk ik. Ik zal wel laten weten wanneer ik er aan begin ;)

@Pindaa,

Zojuist de site van zalman bekeken; zien er leuk uit voor die prijs. Zou ik voor zo'n 10euro in totaal klaar zijn. Een fancontroller heeft dan weer zo'n voorkant, en dat hoef ik toch echt niet in mijn PC. Maar hoe groot zijn die fanmates precies? Sluit je ze gewoon aan tussen de fan en de molex, waarna je het regelkastje aan de binnenkant van je kast vastzet?

Algemeen; Zojuist heb ik de molex van beide koelers losgehaalt, en dan maakt de artic koeler toch echt duidelijk het meeste kabaal. Is het mogelijk om deze via mijn asrock bordje softwarematig te koelen (q-fan van asus, speedfan werkt volgens velen hier niet, of toch via BIOS?), of zal hier toch ook echt een fanmate o.i.d tussen moeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 110497

Maar hoe groot zijn die fanmates precies? Sluit je ze gewoon aan tussen de fan en de molex, waarna je het regelkastje aan de binnenkant van je kast vastzet?
Die fanmates zijn niet echt bijzonder groot. Ik denk een cm of 4/5 lang en 1cm breed/dik. Je sluit ze aan tussen de Fan en het moederbord. De fanmate hoef je niet vast te zetten imo. Hij weegt niets en je kan hem gewoon laten hangen. Ik heb hem zelfs buiten mijn kast hangen zodat als ik het wil de fan op 12 volt kan zetten (of op 5 en alles daartussen ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isaja
Anoniem: 110497 schreef op zondag 23 april 2006 @ 14:34:
[...]

Die fanmates zijn niet echt bijzonder groot. Ik denk een cm of 4/5 lang en 1cm breed/dik. Je sluit ze aan tussen de Fan en het moederbord. De fanmate hoef je niet vast te zetten imo. Hij weegt niets en je kan hem gewoon laten hangen. Ik heb hem zelfs buiten mijn kast hangen zodat als ik het wil de fan op 12 volt kan zetten (of op 5 en alles daartussen ;) )
Dus er zitten in principe gewoon 3 standen (12, 7, 5 volt) op, of is het gewoon een traploze draaischakelaar?

Ga ze denk ik morgen nog bestellen, ben ik meteen klaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:55
WSaeNoTSoCK schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 13:11:
[...]

Vrij onlogische redenering...

Als het warme water warmte afgeeft zal zijn temperatuur toch automatisch dalen? Anders gezegd, warmte gaat altijd van warm naar koud , je omgeving gaat warmte opnemen en het water warmte afgeven. En ook al zitter er geen lamellen op, het heeft nog steeds een redelijk groot koeloppervlakte.

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 168490

Isaja schreef op zondag 23 april 2006 @ 15:15:
[...]

Dus er zitten in principe gewoon 3 standen (12, 7, 5 volt) op, of is het gewoon een traploze draaischakelaar?

Ga ze denk ik morgen nog bestellen, ben ik meteen klaar ;)
Yep het is traploos, het is gewoon zo'n draaidingetje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarijnvdZaag
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02-06 20:42
Ik was ook bezig met het stilmaken van mijn pc en dat is nu zo'n beetje gelukt vind ik.

Ik heb een Zalmanvoeding, een Zalman cpu-koeler en een hoop casefans die op lage voltages draaien. Het laatste waar ik nog wat aan moest doen voor een moeilijk hoorbaar systeem (behalve mss nog de HD) was de koeler op m'n Hercules AIW 9800SE. (Ik heb ook een X800XT PE in m'n andere pc hoor ;) )

Ik had geen zin om tientallen euro's neer te leggen voor dure gekleurde koelblokken met heatpipes enzo, dus ik zocht naar een manier om koelblokken en fans te gebruiken die ik nog had. En die heb ik gevonden!
Ik had natuurlijk nog een Athlon xp stock-koeler over en met wat gepas en gemeet bleek dat die in principe wel op mijn videokaart kon. :D
Ik had nog wat 'Arctic Silver Thermal Adhesive' _/-\o_ en heb het blok daarmee gewoon op de kaart gelijmd. Ik heb er foto's van gemaakt maar nu ff geen tijd om ze hier neer te zetten.

Het lijkt me vanzelf spreken dat deze oplossing icm een fancontrollertje een hoop minder herrie veroorzaakt en ook nog eens een hoop meer koeling. Het ziet er misschien minder elegant uit, maar kostte mij dan ook geen drol :)

[ Voor 6% gewijzigd door MarijnvdZaag op 23-04-2006 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarijnvdZaag
Anoniem: 112352 schreef op zondag 23 april 2006 @ 00:31:
[...]
Dit klopt, maar je moet wel opletten waar plus is en waar min. Als je de pluskant (meestal roodgekleurd) van de fan op rood aansluit en de minkant (zwart) op geel krijg je dus een potentiaalverschil van 5V - 12V = -7V, wat betekent dat je fan de verkeerde kant op draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isaja
De fans krijg ik nu zeker wel stil.

Alleen nog 1 vraagje; valt die artic cooler via het bios/qfan/speedfan te regelen met mijn asrock939dual mobotje, of lukt dit ook alleen maar met een hardwarematige regelaar?

Softwarematig (Heeft AMD Cool&Quite hier trouwens iets mee te maken?) lijkt me namelijk toch echt wel ideaal, aangezien je dan een minimum temp. in kan geven, wat me dan weer extreem handig lijkt wanneer de pc aan blijft staan om 's nachts te kunnen downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Softwarematig (Heeft AMD Cool&Quite hier trouwens iets mee te maken?) lijkt me namelijk toch echt wel ideaal, aangezien je dan een minimum temp. in kan geven, wat me dan weer extreem handig lijkt wanneer de pc aan blijft staan om 's nachts te kunnen downloaden.
Cool'n Quiet is hardwarematig. Je zet het aan of uit in je BIOS nadat je de driver ervoor hebt geinstalleerd. Die driver heb ik na installatie overigens nergens meer teruggevonden op m'n pc, maar dat geheel terzijde:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172721

Ik heb een hamer genomen toen werd ie stil.. nee ik wacht nog even op de Conroe in een BTX
kast. PS je kunt de kast wel geluiddicht maken en alles dempen maar je moet wel in de gaten houden dat het nog steeds goed gekoeld is (ook de HD's)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Anoniem: 172721 schreef op zondag 23 april 2006 @ 18:17:
Ik heb een hamer genomen toen werd ie stil.. nee ik wacht nog even op de Conroe in een BTX
kast. PS je kunt de kast wel geluiddicht maken en alles dempen maar je moet wel in de gaten houden dat het nog steeds goed gekoeld is (ook de HD's)
En als je een ram hebt, houdt het ook op. Dit topic is meer bedoelde voor geluidsdempende oplossingen zonder consequenties.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Isaja schreef op zondag 23 april 2006 @ 18:11:
Alleen nog 1 vraagje; valt die artic cooler via het bios/qfan/speedfan te regelen met mijn asrock939dual mobotje, of lukt dit ook alleen maar met een hardwarematige regelaar?
Het kan met bijvoorbeeld rivatuner, het ligt eraan welke videokaart je hebt. Ik gebruik een 6800GT en dan kan je met rivatuner zelfs profielen aan maken met hotkeys zodat je die profielen kan activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb hier een mooie 450W voeding van Chieftec in mijn case zitten... blazen hoor je hem toch meteen een 12Cm fan onderin die voeding :(

Moraal van het verhaal.... heb is toch een bagger-voeding te pakken ?

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 149075 op 24-04-2006 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babbaloerie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-09-2023

babbaloerie

¯¯¯¯¯¯¯

Ik heb hier een computer met een Pentium MMX 233Mhz die ik helemaal passief wil koelen. Er moet dus een behoorlijk groot koperen koelblok op die processor komen. Maar hij moet ook precies op het moederbord passen (vlak naast de cpu zit nog een koelblok voor een voltageregelaar o.i.d.).

Volgens mij is dus de beste optie om zelf een koelblok te ontwerpen en door een metaalbewerkingsbedrijf te laten maken o.i.d.

Hebben hier weleens mensen een eigen koelblok laten maken :? Hoe lever je zoiets aan bij een metaalbewerkingsbedrijf :? Moet ik een tekening maken, of een 3D -model :? Wat kost zoiets nou :?

BVD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:55
babba schreef op maandag 24 april 2006 @ 11:59:
Ik heb hier een computer met een Pentium MMX 233Mhz die ik helemaal passief wil koelen. Er moet dus een behoorlijk groot koperen koelblok op die processor komen. Maar hij moet ook precies op het moederbord passen (vlak naast de cpu zit nog een koelblok voor een voltageregelaar o.i.d.).

Volgens mij is dus de beste optie om zelf een koelblok te ontwerpen en door een metaalbewerkingsbedrijf te laten maken o.i.d.

Hebben hier weleens mensen een eigen koelblok laten maken :? Hoe lever je zoiets aan bij een metaalbewerkingsbedrijf :? Moet ik een tekening maken, of een 3D -model :? Wat kost zoiets nou :?

BVD
Ik denk dat een koperen koelblok al sterk overdreven is. Een p2 400 kan gemakkelijk met een alluminium koelplaat gekoeld worden. Als je zelf wat knutselt met oude koelers, dan krijg je wel iets werkend.

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babbaloerie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-09-2023

babbaloerie

¯¯¯¯¯¯¯

FragileM64 schreef op maandag 24 april 2006 @ 12:07:
[...]

Ik denk dat een koperen koelblok al sterk overdreven is. Een p2 400 kan gemakkelijk met een alluminium koelplaat gekoeld worden. Als je zelf wat knutselt met oude koelers, dan krijg je wel iets werkend.
Ik heb hier een best grote aluminium Socket A heatsink die erop past, maar die word echt loeiheet zonder zijn koeler ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isaja
DopdeDouwer schreef op maandag 24 april 2006 @ 10:59:
[...]

Het kan met bijvoorbeeld rivatuner, het ligt eraan welke videokaart je hebt. Ik gebruik een 6800GT en dan kan je met rivatuner zelfs profielen aan maken met hotkeys zodat je die profielen kan activeren.
Gaat om de artic freezer 64Pro, voor mijn athlon 3200+ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
FragileM64 schreef op maandag 24 april 2006 @ 12:07:
[...]

Nee, gewoon koper nemen. Wat ik zou doen, is een kant-enklaar koelblok nemen, met heatpipes, en daar de fan uit slopen, dat lijkt mij het goedkoopst, anders koop een flink stuk koper, maak een mooie tekening met cad, en stuur alles op naar een of ander bedrijf. Maar dan zou je het bedrijf zelf moeten kenne, anders wordt dat veels te duur.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Anoniem: 149075 schreef op maandag 24 april 2006 @ 11:21:
Ik heb hier een mooie 450W voeding van Chieftec in mijn case zitten... blazen hoor je hem toch meteen een 12Cm fan onderin die voeding :(

Ik zou dan een coolermaster rs-alcy-450 nemen, die is best stil.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149075 schreef op maandag 24 april 2006 @ 11:21:

Neuh dat kan je niet zo zeggen. Chieftec voedingen worden over het algemeen als behoorlijk degelijk ervaren: er kan veel hardware aan hangen tegen een betaalbare prijs (met de kast meegrekend dus)
Ze zijn alleen niet op stilte gebouwd, maar daardoor kan je imo nog niet zeggen dat ze slecht zijn... :)
Kijk eens rond... Nexus en Tagan voedingen zijn 2 voorbeelden van stille voedingen en er zijn er vast nog wel meer :) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarijnvdZaag
Nas T schreef op maandag 24 april 2006 @ 19:12:
[...]

Ik zou dan een coolermaster rs-alcy-450 nemen, die is best stil.
Denk niet dat RutgerM veel aan dit antwoord heeft.

Ik ken Chieftec niet, maar als het een goeie voeding is dan:
1. zitten de de voltages heel dicht bij de doelwaarden (te controleren met bv speedfan)
2. is de voeding best wel zwaar door de koelvinnen die erin zijn gebouwd
3. draait de fan rustig (moeilijk hoorbaar) bij weinig belasting en sneller bij hoge belasting.

Ik weet niet wat jij hard en zacht geluid noemt, maar je kan de fan ook zelf wel stiller knutselen als je het niet erg vindt om garantie te verliezen. Wil je een nieuwe voeding dan kan ik Tagan aanraden. Die zijn erg stil, goed te betalen en enorm krachtig voor hun opgegeven wattage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarijnvdZaag
Nas T schreef op zondag 23 april 2006 @ 00:29:
[...]

Wat ik weet aan elektro:
volt is spanningsVERSCHIL. Je grond zal dan dus (blabla enz.)
[mierenneukmodus]
mis.
Wat bij natuurkunde uitgedrukt wordt in Volts dat is spanning. En spanning is in dit geval het potentiaalverschil.
[/mierenneukmodus]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja moeilijk, ik draai linux op die bak en hij dient als server (geen speedfan dus) Wat is stil... ik vind een Dell still, letterlijk stil. Maarja... ik hoor wat wind suizen... niet hard maar toch hoor je het... beetje stock-processorfan geluid en dan maal 2.

Ik heb overigens een 400W, geen 450, maar dat is voldoende.

Het gaat om een: GPS400AA-101A

http://www.chieftec.com/products/psu/atx_psu.htm

Leek me ook zeker geen rommel

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 149075 op 24-04-2006 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Mijn huidige chieftec 360 voeding in me 2e bak is gekocht in de tijd van de XP palomino cores en begint nu pas te ratelen... daarvoor wastie doodstil :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Vandread schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 00:13:
Mijn huidige chieftec 360 voeding in me 2e bak is gekocht in de tijd van de XP palomino cores en begint nu pas te ratelen... daarvoor wastie doodstil :P
proberen fan te vervangen?

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ok ik ben klaar.

Lessen die ik heb geleerd.

Stof maakt je pc lawaaieriger.

Videokaart met passieve koeling is een must. (geen games/etc. pc)
Antec sonata 2 is helemaal niet zo geweldig als ik dacht.
Silenthd max past er wel in. maar enkel in de middelste gleuf

Samsung schijven zijn niet per definitie stil. De p80 160 gb 8mb cache maakt een takke lawaai.
Dankzij de silent max is het wel een beetje stiller. maar hoor nog steeds het geratel en een hoge piep.

dit laatste ga ik proberen om stil te krijgen met een van de ingewikkelde knoei met je HD programmaas die ik ben tegen gekomen.

De silent max inelkaar zetten was niet zo heel moeilijk alleen dat velletje erin plakken ging problematisch. (er zitten wat luchtbobbels nu)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Nas T schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 14:33:
[...]
proberen fan te vervangen?
gewoon die hele pc verkopen en een systeempje maken waarin alleen in de voeding een fan zit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Vandread schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 16:50:
[...]

gewoon die hele pc verkopen en een systeempje maken waarin alleen in de voeding een fan zit ;)
En dan blijkt die fan een pokkelawaai te maken :r

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Nas T schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 19:55:
[...]
En dan blijkt die fan een pokkelawaai te maken :r
Ratelen is een groot woord, je hoort wat als je de voeding naar je toe hebt liggen.
(zoals mijn desktopsetup nu is ;))

THE POINT WAS dat ie gewoon heel weinig geluid maakt voor een lange tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vandread schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 16:50:
[...]

En de fanless voeding dan?

Edit mijn harde schijf is nu trouwens 5 graden warmer. van 31 naar 36

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 155599 op 26-04-2006 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Anoniem: 155599 schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 23:15:
[...]

En de fanless voeding dan?

Edit mijn harde schijf is nu trouwens 5 graden warmer. van 31 naar 36
en je andere componenten zoals condensators etc die er nog in je kast zitten?

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik heb niet zo veel sensors.

cpu altijd rond de 48 nooit boven de 49

wtf.

nu ik het zo zie. mijn HD is nu 15 graden warmer als normaal
en mijn cpu 3 graden heter

51c cpu
46c hd.

en nog een temp van 24 en 28 (geen idee wat dat moet zijn.)

hmm. mss was die silent max niet zo'n geweldige koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

edit:

geblaat aangepast naar nuttige post

Ik heb hier 2 systemen met een Celeron, draait verder eigenlijk erg prima... ik game namelijk niet.

Tuurlijk springt die Proc wel eens naar de 100% en aangezien 1 van de 2 koelers een heel zacht door brom heeft denk ik toch aan wat anders. Die Celerons worden heet, erg heet. Nu begreep ik dat de stock koelers van een 775 niet echt denderend te noemen zijn, maar veel lawaai maken ze ook weer niet. Ik moet wel een koeler hebben die hetzelfde formaat heeft omdat ik met mijn chipsetkoeler zit die vrij groot en is en al vrijwel tegen de koeler aan zit. Een zalmann is dus geen optie.

Wat doet zo'n stockkoeler aan DB's max ? Is dit wat ? : http://www.mycom.nl/MyCom...ctID=104011&productType=1

Ziet er redelijk stock uit, maar erg stil voor een proc-koeler dacht ik zo.

[ Voor 92% gewijzigd door Anoniem: 149075 op 26-04-2006 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
zal die zalman met heatpipes dan niks zijn? die lijkt me beter van vorm, ik denk dat je nb en zo met heatpipes is gekoeld, en dus de koelzooi dicht bij je mobo zit

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

M'n NB is gekoeld met een passieve koeler erop, geen kleintje alleen. Bord... D915PGN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Anoniem: 149075 schreef op woensdag 26 april 2006 @ 20:42:
M'n NB is gekoeld met een passieve koeler erop, geen kleintje alleen. Bord... D915PGN
Intel dus, neem ik aan. Het is inderdaad een flinke koeler, een hoge dan, welteverstaan. Ik heb zelf weinig ervaring met cpu-koelers, maar toch zou ik proberen een zalman 9500 te nemen, en dan een stuk koelblok wegzagen als het moet. Of een scythe ninja, of iets in die richting. In het ergste gevla doe je toch een waaier van zalman, en zaag je een stuk koelblok weg. Het weggezaagde koelblok vermindert de koeling, wat waarschijnlijk ruimschoots vergoed wordt door de airflow die door de cpukoeler ontstaat.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb iig nu de silentmaxx weer uit mijn pc gehaald.

ik schrok wel toen mijn harde schijven de 50 graden naderde terwijl ze normaal ontspannen op 30 graden zitten.

het zal wel aan de airflow van de antec 2 kast liggen. zowiezo paste hij niet erg lekker in die bay.
En was de geluidsminimalisatie ook minimaal
Pagina: 1 ... 5 6 Laatste

Dit topic is gesloten.