Hoofdcategorieën
updatepack.nl

http://faq.tweakers.net/wos/plaatjes/oemcd/unxp_logo.jpg
http://faq.tweakers.net/wos/plaatjes/oemcd/topicbalk.gif
.: Inhoud :.
- Regels

- Voorwoord

- Unattended CD

- Howto's

- Tips and troubleshouting

- Handige links

- Losse tools

- Voorgaande delen

- Tot slot
.: Regels :.
• Je kent natuurlijk de regels welke op GoT gelden, het is dan ook zaak dat je er aan houd.

• Reacties in de trant van: "Ik ben nu dit of dat aan het doen" of "ik ga me cd zometeen testen!!" worden niet gewaardeerd. Het voegt niets bruikbaars toe aan het topic en het boeit niet.

• Reacties als "gebruik gwoon nLite dan hoef je verder ook nix te leren of te kunnen" worden ook niet gewaardeerd.
Voor wie ff niet opgelet heeft: We zitten op een tweakers forum. En hier wordt getweaked en geprutst bij het leven en hier leren we ook veel. Konden we dat ook als alles voor ons werd gedaan?
Dat neemt niet weg dat nLite een geweldig programma is en tevens een aanrader.

* Noot: De mods kijken er op toe dat dit ook nageleefd wordt, waarschuwingen en tempbans kunnen als maatregel gebruikt worden.
.: Voorwoord :.
De installatie van Windows XP kost vaak veel tijd. Er wordt tijdens de installatie om gegevens gevraagd, welke niet veranderen. Toch moet je deze invoeren. Verder ben je veel tijd kwijt aan het installeren van de juiste drivers voor hardware, extra software en het configureren van deze software. Als je echter al deze handelingen zou automatiseren, dan bouw je in feite je eigen unattended CD.

Denk bijvoorbeeld eens aan het volgende:
quote:
Mr TweaK schreef bla bla
*cdtje erin. computer aan, ff koffie drinken en babbelen, na een half uurtje is de computer helemaal klaar zonder dat jij wat hebt moeten doen.*
Lijkt misschien moeilijk en is het waarschijnlijk ook. Gelukkig hebben we de beschikking over dit:

Windows XP CD
CD-brander met software
CDRW of DVDRW * Noot: denk om het milieu
Algemene kennis van Windows XP

En dit:

Howto's _/-\o_

Succes :)

Terug naar Inhoud
.: Unattended CD :.
Ok, aan de slag :9

Microsoft heeft voor OEM-boeren het volgende pakket beschikbaar gesteld dat een en ander wat makkelijker maakt:

Windows XP Service Pack 2 Deployment Tools

Om een basis unattended cd te maken kan je gebruik maken van de volgende tutorial:

HOWTO: Unattended Install van Windows XP

Let op dat wanneer je het programma start je de keuze geboden wordt voor 3 verschillende manieren van installatie:

http://faq.tweakers.net/wos/plaatjes/oemcd/sysprep.png

Sysprep wordt gebruikt om een image van een HD over te zetten en Remote Installation Service (RIS) wordt gebruikt om als server een installatie te distrubiëren naar verschillende clients.
Deze installatie-methode's zijn zeker ook interessant, maar te specifiek om in dit topic te kunnen behandelen, en waarschijnlijk niet zo geschikt voor installatie vanaf cd. Mocht er belangstelling zijn voor 1 van deze methode's van installatie, schroom dan niet een apart topic te openen.

In dit topic gaan we er van uit dat je kiest voor "Windows-installatie zonder toezicht".

Terug naar Inhoud
.: Howto's :.
Nu je een standaard unattended cd hebt gemaakt wil je waarschijnlijk meer. De mogelijkheden zijn bijna eindeloos, teveel om in 1 post uit te leggen.
Daarom zijn er handleidingen opgezet met voorbeelden en hardstikke duidelijk.

MSFN How to create a Ultimate Unattended XP CD?
Howto voor de Unattended CD. Ultieme handleiding voor het maken van de unattended CD. Stap voor stap voor beginner tot expert. Dankzij Bashrat ook vertaald naar het Nederlands _/-\o_

Een alternatieve Howto om een Unattended XP CD te maken
Vlaamse handleiding voor de Unattended XP CD gemaakt door Espetado

Mocht je een probleem tegenkomen welke niet behandeld wordt in deze howto's kan je ze in dit topic kwijt.

Terug naar Inhoud
.: Tips and troubleshouting :.
Mr Tweak FAQje

• Tip: Gebruik VMWare of ViritualPC om Windows in een virtuele omgeving te installeren om te testen. Meestal traag en niet geschikt om te gebruiken om de installatie van drivers te testen.
Alternatief is het aanmaken van een 2e partitie en daarop installeren. De zogenaamde dual-boot. Let op dat je in het antwoordbestand niet zet om de schijf te formateren tijdens de installatie ;)

Terug naar Inhoud
.: Handige Links :.
nLite homepage
Voor de luie tweaker biedt nLite volop mogelijkheden om de unattended cd te bereiden. Slipstream Service Pack's, integreer hotfixes en maak je CD bootable. Verder biedt deze tool mogelijkheid om weinig tot niet gebruikte features van de Windows XP CD te verwijderen zodat er meer ruimte overblijft om extra programma's op de cd te kunnen zetten. nLite is volop in ontwikkeling dus kijk regelmatig even op z'n site. Mocht je een probleem tegenkomen, kijk dan ook even op nuhi's forum...
* Noot: je dient voor nLite wel het .NET Framework 2.0 geïnstalleerd te hebben

MSFN forum (engels)
Hier vind je zeer veel informatie over regtweaks, silent switches voor bepaalde software, alternatieve installatie-methodes enz enz. Verder kom je nog wel eens zelfgemaakte tooltjes tegen die sommige taken kunnen automatiseren. Kortom teveel om op te noemen

Hotfixes voor Windows XP
Alle updates voor Windows XP in een mooi overzicht. Helaas blijft updaten noodzakelijk ;(
* Noot: Concentreer je alleen op de 1e post

RyanVM's post-SP2 update pack
Een update-pakket voor de Windows XP SP2 cd. Vooral handig is de mogelijkheid tot directe integratie met behulp van nLite. Zo hoef je geen losse updates meer te downloaden, maar heb je alles in een. Deze is ook in de Nederlandse smaak te downloaden.

Windows Installation Helper Utility
Een interface om gebruikers de mogelijkheid te geven om tijdens de Windows Installatie extra software te selecteren. Aardig alternatief voor Xplode, welke helaas niet meer gratis is

Drivers From CD (AutoIt Method)
Alternatieve methode om Drivers te integreren. Lees gerust het hele topic door voor onder meer toegepaste voorbeelden. Ikzelf zou deze methode graag toegepast zien worden in de Bâshrat's Driverpacks, voorlopig zit dat er helaas nog niet in

Terug naar Inhoud
.: Losse tools :.
StartX
Alternatief voor CMDOW waarmee opflitsende dos-vensters verleden tijd zijn

Shortcut.exe
Snelkoppelingen aanmaken vanaf de opdracht-prompt

Driver Compressor Tool
Een batch-script welke hulp biedt bij het comprimeren van drivers zodat deze minder ruimte beslaan op de CD. Is experimenteel, maar voor de meeste drivers werkt het erg goed

i6comp.exe
Installshield decompressor. Meestal gebruikt om drivers uit Installshield packages te trekken.

AutoIt
Programma wat door middel van scripts bijna alles in Windows kan doen. In een unattended cd wordt dit toegepast om waarschuwingen en dialoogvensters te sluiten

WinInstall
Zelf een MSI-pakketje maken of aanpassen? Met dit gratis programma is het mogelijk. MSI is voornamelijk interessant voor bedrijven welke software via Active Directory uitrollen

FileMon
Programma's schrijven hun instellingen vaak weg naar een bepaald bestand. Met dit tooltje kan je achterhalen wat en waarheen wordt geschreven. Vervolgens kan je deze bestanden meenemen op je unattendend cd

RegMon
Duik met dit programma in het register om instellingen van programma's te achterhalen. Deze kan je vervolgens wegschrijven naar een reg-bestand en toepassen wanneer jij dat wilt.

Terug naar Inhoud
.: Voorgaande Delen :.

1 2 3

Terug naar Inhoud
.: Tot slot :.
Namens mij wil ik iedereen bedanken die het mogelijk hebben gemaakt deel 4 te kunnen openen.

Moderator Elevator, zonder jouw zou WOS uitlopen in Chaos. Tevens hartelijk dank voor het hosten van update-pakketten _/-\o_

Mr Tweak bedankt voor het schrijven van de TS deeltje 3. Scheelt me een hoop werk door de layout over te kunnen nemen 8)

P.S. Met het idee later aanvullingen op de startpost te kunnen maken heb ik geprobeerd sommige stukken van de startpost drastisch in te korten. Mocht blijken dat bepaalde informatie mist kan je me altijd mailen.

Terug naar Inhoud

Acheron wijzigde dit bericht 06-02-2009 18:30 (33%)

Zeg nee tegen bloatware. Download Nero Lite!

updatepack.nl

Hier verder :p

offtopic:
Reserved space

Acheron wijzigde dit bericht 28-07-2005 23:15 (50%)

Zeg nee tegen bloatware. Download Nero Lite!

Reg. datum: 21 januari 2002

welke RyanVM pack met welke nlite versie werkt dan nu gewoon wel goed zonder bugs?

[xp] Asus a7N8x-x; Amd Athlon +2400; Asus FX 5200 128MB; 512 ddr;

NederCam.nl

En even tussen de bookmarks gooien, en binnenkort weer eens uitproberen.
Heb een tijd terug wel eens via die MSFN site geprobeerd, alleen op een wazige reden liep het niet helemaal goed.
Bijv ingebakken serienummer, tijdens de install kwam die vraag nog steeds naar voren.
Zal denk ik wel ergens iets overgeslagen hebben, had ook niet erg veel tijd toen, en wilde gewoon "even snel" eens wat proberen.

Nakebod's Webcam
Trying is the first step to failure.
GTA San Andreas Multiplayer

Reg. datum: 22 juli 2005

Nou Mr. Tweak,

Volgens mij begin ik hartstikke gek te worden.
Nergens zie ik die bestanden ( heb ook in register gekeken ) :?
De bestanden die wel op wisp en royale slaan, zien er hetzelfde uit.
Ikke niet meer begrijpen of ik zit er helemaal naast :'( :'(

Reg. datum: 14 augustus 2002

om aan het lijsje boven toe te voegen:
WIHU - Windows Installation Helper Utility -
ik kan niet meer zonder.
forum

Kan je gebruiken om gebruikeraccounts te maken, pcnaam, netwerknaam etc etc op te geven, hoef je dit niet allemaal later apart te doen...
ook kun je natuurlijk optionele software hiermee laten installeren (keuzemenu).

formatteert ook partities indien nodig... (tijdens winsetup kun je wel partities maken maar alleen de partitie waarop je windows installeert wordt geformatteerd.)

btw de TS is erg mooi!

Jazco2nd wijzigde dit bericht 29-07-2005 21:09 (3%)

DVD-Rebuilder Easy Installer - Simpelste manier om met de beste kwaliteit een backup van je DVD-film te maken!

Reg. datum: 22 juli 2005

Wie weet welke regels in de regtweaks horen als je de snelkoppelingen op je bureaublad kwijt wil??
Deze snelkoppelingen worden tijdens de unattended install gemaakt.
Ik heb al gezocht bij Kelly's Corner maar kan het niet vinden.
Mede dankzij mijn slechte Engels

Kan iemand mij nog eens vertellen welke Nliteversie ik moet gebruiken om de Ryan Pack (dutch) te imtegreren zonder bugs?

1976 Kever 1300

Ik weet niet hoe jullie het gedaan hebben, maar ik ben liefhebber van zoveel mogelijk 'kale' codecs, dus zonder players en andere rommel erbij enzo. Omdat XP standaard geen DVD's (MPEG2) kan afspelen, ben ik via wat gegoogle en geprobeer uitgekomen op DScaler.

Deze installeert een MPEG2 codec filter, zodat je met mediaplayer (of welke andere player dan ook ofcourse) DVD's kan afspelen. Mooi klein (676KB), en kan silent geinstalleerd worden middels de volgende code:

code:
1
REG ADD %KEY%\130 /VE /D "DVD Codec" /f
REG ADD %KEY%\130 /V 1 /D "%cdrom%\applications\DScaler\DScaler5006.exe /silent" /f

Als iemand betere alternatieven heeft... let me know :)

Fruitschaal: Banaan & Appel & Aardbei & Mandarijn & Xbox & Xbox360

Ik vind ffdshow erg handig om silent te installen. Ook zeer klein en zit alles in als ik me niet vergis. Ben ook totaal geen voorstander van die codecpacks als Kazaa en Nemo (of hoe ze ook maar mogen heten). FFdshow vind ik ook wel handig aangezien je subtitles aan kan zetten onder divxfilms wanneer je die dezelfde naam geeft als de film.

Reg. datum: 14 november 1999

Weet iemand hoe ik PPPoE drivers van RasPPPoE moet intergreren ?

Holy Cow! - F@H
Reg. datum: 02 november 2002

quote:
Martie schreef op zondag 31 juli 2005 @ 23:29:
Kan iemand mij nog eens vertellen welke Nliteversie ik moet gebruiken om de Ryan Pack (dutch) te imtegreren zonder bugs?

Als ik jou was, zou ik even wachten met nlite, er zit een bekende, best irritante bug in, al heel lange tijd, en die is eindelijk opgelost en zit in de volgende versie. Zie hier:

http://www.msfn.org/board...showtopic=44048&st=70

Seems to be with nlite not updating entries for the file checks, tho nuhi says it will be fixed in next version..

En men Rayn Pack zou ik wachten, er zou gauw een updat komen, voor versie 1.3.0.. ik weet niet alleen hoe lang je moet nog wacht, aangezien hij nog een GUI erom heen wil bouwen (wat naar mijn mening nutteloos is), verder zou t ook even duren, voordat er ned. versie van is. Maar ik weet niet hoe snel dat gaat en hoe de communicatie is.

"I'm tormented by dreams of our death, And grief at what is to come. For in dreams, I have see the heavens falter, And the stars drop from the sky. In my dreams creation ceases without a sound. I have seen the destruction of the way."

dat is onzin.

jij hebt het over sfc popups, ik gebruik nlite al errug lang, nog nooit last van gehad. Heb sfc dan ook altijd disabled. Ik kan niet 1 reden bedenken waarom je dat aan zou laten!
Nuhi heeft er nu wel veel tijd in gestopt om het op te lossen maar naar mijn idee beetje tijdverspilling hoor.
b5 kun je dus gewoon gebruiken... tis alleen wachten op de updatepacks.

DVD-Rebuilder Easy Installer - Simpelste manier om met de beste kwaliteit een backup van je DVD-film te maken!

session_start();
Reg. datum: 13 oktober 2004

Ik wil een Unattended CD maken met daarin een menu waar je de programma's die je wilt, mee kan instaleren. Ik zag al in NFO's van bepaalde "groepen" :P , dat zij het ook hebben gedaan.

Hoe dan?

Reg. datum: 02 juli 2003

Bijvoorbeeld Windows Post Installer! (zie MSFN Forums / Startpost)

of Windows Installation Helper Utility, zie mijn 1e post hier.

session_start();

Heb even de programma's hierboven getest, maar geef de hoop al op.

Wat een gedoe zeg.. In WIPU stel ik in (om te testen) dat ik EEN programma wil laten instaleren, verander de config, instaleert 'ie nog de hele rotzooi.. (die ik dus NIET had aangevinkt..)

Kan niet iemand hier voor mij even snel een configje maken? O-)

Officieel moto fan :)
Reg. datum: 23 december 2001

quote:
-Daniël- schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 16:41:
Kan niet iemand hier voor mij even snel een configje maken? O-)
Doe gewoon zelf wat moeite? :)

I laid there quiet, watched you have your way
I might have cried, the tears were silent inside
You called me names, made me feel like I was dumb
I didn't feel a thing and now I'm gone, gone, gone.

session_start();

quote:
elevator schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 16:42:
[...]

Doe gewoon zelf wat moeite? :)

Erm, ik ben er al sinds Mei mee bezig.. Maargoed.

Over de dingen die ik juist wil lezen, is heel weinig over te vinden. Ach, ik laat dit wel stikken.

-Daniël- wijzigde dit bericht 03-08-2005 17:37 (20%)

het draait juist om testen man... je moet het gewoon even doorhebben...
met de juiste instelling lukt het echt wel en anders kun je wat gerichte vragen stellen..

@hp38user:
over 1.3 schreef RyanVM het volgende:
quote:
* The next generation installer will be much easier for translators to use. It allows me to use INI files and such instead of hard coded values, which means it can be localized (eventually) and better customized (instead of me sending the source to __integrate.exe to the translator and having them edit it as needed) for whatever specific fixes they choose to include.
hopelijk kost het je dan minder tijd om een NL pack te maken :)

Jazco2nd wijzigde dit bericht 04-08-2005 20:13 (64%)

Reg. datum: 05 februari 2003

linkje voor deel 3 van deze reeks klopt niet :)
dit is het goede linkje: [XP] Unattended Install CD Deel 3 (was: OEM CD)

"We all know Linux is great...it does infinite loops in 5 seconds." (Linus Torvalds about the superiority of Linux on the Amterdam Linux Symposium)

Reg. datum: 05 februari 2005

Ik heb hier een nLite probleempje:
ik gebruik winxp pro en nlite 1.0 beta5
SP2 integreren gaat prima alleen de hotfixes niet. Als ik de locatie van de hotfixes op moet geven ga ik naar de windows map waar ik voor verborgen bestanden weergeven kies. Vervolgens wordt de installatiemap van de hotfixes zichtbaar waar ik ze dan kan selecteren.

Maar kennelijk is de locatie toch niet goed want al ik windows vervolgens installeer kom ik diezelfde hotfixes weer tegen bij windows update.

Kan iemand me vertellen waar ik ze dan wél moet selecteren?
thanx

Reg. datum: 05 februari 2005

ah gevonden hier moet ik ze dus halen :)

Ikke BOB zijn* :P

Ik heb mijn XPSP2 CD bijgewerkt met een aantal critical updates en sindsdien, als ik de nvidia drivers installeer heb ik alleen nog maar 640x480 op 16 kleuren.

Ik heb verder geen drivers geintegreerd alleen de USB polling op 500 gezet en SFC op disabled.

Weet iemand hoe dit kan? Ook zonder updates en alleen de USB Polling en SFC veranderen krijg ik 640x480 16 kleuren :(

*BOB = Bewust Ontzettend Bezopen

Windows networks

quote:
LollieStick schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 14:13:
Ik heb mijn XPSP2 CD bijgewerkt met een aantal critical updates en sindsdien, als ik de nvidia drivers installeer heb ik alleen nog maar 640x480 op 16 kleuren.

Ik heb verder geen drivers geintegreerd alleen de USB polling op 500 gezet en SFC op disabled.

Weet iemand hoe dit kan? Ook zonder updates en alleen de USB Polling en SFC veranderen krijg ik 640x480 16 kleuren :(
Welke kaart hebben we het over ? Zie je iets op de pc aan errors of andere meldingen wat dit zou kunnen verklaren?

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 27 28 29 30 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: