Mooiste krat radiootje Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste
Acties:
  • 163.956 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 169274

da bennik nu van plan gaan te doen, ik heb het forum wat beter doorgezocht en kwam daar op uit ik denk dat dat het is. ik had hem eerst doorgesloten vanaf de min ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heracles
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-12-2024
Anoniem: 169274 schreef op zondag 18 februari 2007 @ 18:40:
hmm vraagje ik ben van plan om zon zuu accu te halen, is dat te doen ?
of is dat heel gevaarlijk ?
die gel accus zijn terig duur ...
Zuur accu's bedoel je daar een autoaccu bijv mee?

Zou ik niet doen, mag je niet scheefhouden(dan gaat hij accuzuur lekken en dan heb je geen onderkant meer in je krat zitten straks :P ) en je mag hem ook niet volledig ontladen eigenlijk :) . Verder zijn ze ook heel erg zwaar.

Voordelen van gelaccu’s t.o.v. natte accu’s zijn:

* in elke stand bruikbaar
* bij het laden ontstaat minder gas, en het gas dat ontstaat wordt door het sponsachtige elektrolyt opgenomen, waarbij de zuurstof en waterstof bij ontladen weer water wordt. Dit gebeurt op dezelfde wijze als in een brandstofcel.
* gel accu’s zijn hierdoor onderhoudsvrij, er hoeft geen water toegevoegd te worden
* er treedt minder snel sulfatering op

[ Voor 30% gewijzigd door heracles op 18-02-2007 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hij doet het, ik heb ff het gebruik gechekked, 0,2 AH das ook geen drol .....
heb dus helemaal geen 40AH accu nodig :)
gelukkig maar dan kan ik met een klein gelaccutje gaan aankloten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

watvoor gelaccus raden jullie aan ?
als in hoeveel AH en waar kopen jullie die ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmen
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-05 08:53
heracles schreef op zondag 18 februari 2007 @ 19:59:
[...]

Zuur accu's bedoel je daar een autoaccu bijv mee?

Zou ik niet doen, mag je niet scheefhouden(dan gaat hij accuzuur lekken en dan heb je geen onderkant meer in je krat zitten straks :P ) en je mag hem ook niet volledig ontladen eigenlijk :) . Verder zijn ze ook heel erg zwaar.

Voordelen van gelaccu’s t.o.v. natte accu’s zijn:

* in elke stand bruikbaar
* bij het laden ontstaat minder gas, en het gas dat ontstaat wordt door het sponsachtige elektrolyt opgenomen, waarbij de zuurstof en waterstof bij ontladen weer water wordt. Dit gebeurt op dezelfde wijze als in een brandstofcel.
* gel accu’s zijn hierdoor onderhoudsvrij, er hoeft geen water toegevoegd te worden
* er treedt minder snel sulfatering op
Tegenwoordig lekken de meeste lood accu's al niet meer en zijn tevens onderhoudsvrij.
Dus de beweringen vind ik niet helemaal correct. Ook kan je een loodaccu best wel leeg maken en daarna weer opladen. Ze slijten hierdoor wel iets maar dit is niet meer in vergelijking met de oude lood accu's. Ik heb zelf 3 jaar een goede accu gehad die ik altijd volledig verbruikte en weer oplaade.
Na 2 1/2 jaar ging de capaciteit pas drastisch achteruit.

Ik vindt gel accu's tegenover lood accu's veel te duur, leveren vaak ook minder capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmen
Hier nog even wat info van mijn laatste kist.

Let vooral op de tekst van de kist :Y)
Kwam toevallig uit, de kist zelf is geheel van aluminium en is overal spatwaterdicht...vroerer zelfs waterdicht. d:)b
De kist wordt gebruikt voor tijdens het zeilen (Waterscouting). Momenteel klinkt het prima klinken en voorlopig niet anders meer willen. Gaat luid genoeg en klint tevens strak, voor meer oemph sluit ik de sub aan. De accu's die ik gebruik zijn wel groot maar gaan toch altijd mee in de boot.

* Verbeterpunt: Ophaning van de radio en aansluiting op de accu. Tevens wil ik het klepje voor de radio dicht kunnen zetten.

Specs:

- Alu behuizing
- Sony radio/cdspeler (mp3) + Remote + AUX voor Mp3 speler
- JBL 3 kanaals versterker 2x 65watt - 1x 120watt RMS
- JBL CS serie 70watt RMS 6x9 speakers
- Lanzar 150watt Rms gepoorte sub in tube (niet op de foto)
- Losse 120Ah accu (bestelbus model)

Afbeeldingslocatie: http://www.production-design.nl/fotoalbum/albums/radiokist/kist1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.production-design.nl/fotoalbum/albums/radiokist/kist2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.production-design.nl/fotoalbum/albums/radiokist/kist3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.production-design.nl/fotoalbum/albums/radiokist/kist4.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.production-design.nl/fotoalbum/albums/radiokist/kist5.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.production-design.nl/fotoalbum/albums/radiokist/kist6.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.production-design.nl/fotoalbum/albums/radiokist/kist7.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.production-design.nl/fotoalbum/albums/radiokist/kist8.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Tijmen op 18-02-2007 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

damn dat us het betere werk!!!!
mooi ook met die box/tulp pluggetjes!
ik heb van me pa 2 boxen gehad van 60 watt gehad en die schijnen aardig duur te zijn geweest hopelijk pompen ze ene beetje leuke bass :)
die 6 ohm boxen van me zijn leuk alleen bass komt niet zo ver ..... hopelijk zijn die autoboxen van me pa wel goed :)
he watvoor AH accu raden jullie me aan voor sessies van 1 avond ? (max 8 uur)
want accus zijn DUUR en als ik dan een 24 ah accu koop dan vind ik dat weggooien van geld want ik heb dat toch niet nodig .... ik kan ze gewoon opladen :)
gegroet

ik zit nu te denken aan dees :
http://www1.nl2.conrad.co...x_results=10&cachedetail=

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 169274 op 18-02-2007 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmen
Anoniem: 169274 schreef op zondag 18 februari 2007 @ 21:06:
damn dat us het betere werk!!!!
mooi ook met die box/tulp pluggetjes!
ik heb van me pa 2 boxen gehad van 60 watt gehad en die schijnen aardig duur te zijn geweest hopelijk pompen ze ene beetje leuke bass :)
die 6 ohm boxen van me zijn leuk alleen bass komt niet zo ver ..... hopelijk zijn die autoboxen van me pa wel goed :)
he watvoor AH accu raden jullie me aan voor sessies van 1 avond ? (max 8 uur)
want accus zijn DUUR en als ik dan een 24 ah accu koop dan vind ik dat weggooien van geld want ik heb dat toch niet nodig .... ik kan ze gewoon opladen :)
gegroet

ik zit nu te denken aan dees :
http://www1.nl2.conrad.co...x_results=10&cachedetail=
Er zijn ook wel eens voorbeelden geweest van gebruik van een PC voeding voor 12v.
Alhoewel ik dit niet zo slim plan vindt want ik weet niet hoe groot de piek is (ampere) die de meeste pc voedingen leveren.

Je kan ook een kleine accu kopen en een 12v lader erbij aansluiten.
Dan laat je de lader de accu steeds bij druppelen en kan de kleine accu eventueel pieken weghalen.
Als je alleen een accu lader wilt gebruiken voor een kist met versterker erin moet je een krachtige lader hebben. Ik ben nog geen accu lader tegengekomen die mijn kist trekt. De radio kan wel in stanby staan, maar zodra de versterker via remote wordt ingeschakeld gaat alles weer uit.

Goede krachtige accu laders kunnen zelfs duurder zijn dan een goede lood of gel accu.
Tevens is het zo dat niet alle acculader een 50hz filter hebben. Als je dan de lader direct op je kist aansluit krijg je een 50hzbrom door je speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik bedoel natuurlijk wel hoe lang kan de accu op ze eentje draaien :)
ik wil namelijk dit dingetje gebruiken tijdens het zeilen en dan heb je geen netspaning bij de hand :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 209404

Gelukkig leeft dit topic weer! Ik heb namelijk zelf ook zo'n radio gebouwd, maar de laatste post was volgens mij uit 2005 ofzo... Ik zal zsm fotos posten van mij 'boombox'

Specs:

* 12v 24Ah Gel-accu (40€ bij Coditronix.nl)
* Versterker Kijkshop (20€ 2x100W)
* 2x 160W boxen JVC (Kijkshop, 35€)
* Acculader OptimateIII (Marktplaats.nl, ik heb er 25€ voor betaald)
* Krat Amstel
* Een dotje MDF 105 (5€, bouwmarkt)

Vanavond maak ik fotos.

Succes met jullie kratten!

Jeroen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

die prijzen van die accus klinken een stuk liever :)
kan alleen niet vinden of ze onderhoudvrij zijn .... en of je ze kan kantelen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De accu is inderdaad een gel-accu, dat betekend dat je ze in elke gewenste hoek kan neerzetten, en dat je er nooit meer naar om hoeft te kijken =D natuurlijk moet je ze wel een keer opladen..

Ik heb heel lang met een volle accu gedaan, niet op vol vermogen, zeker zo'n 25 uur denk ik.
De foto's gaan niet lukken vanavond, het lukt niet echt bij imageshack.us, overbelast denk ik.

Enfin, gaat wel lukken. Ik zal even een kleine beschrijving geven:

Eerst heb ik de onderkant van het krat er uit gebikt met een beitel, wat overigens een klotewerk is.
Voor de onderkant heb ik een MDF plank genomen en die gestoffeerd met een zwart doek. Dit geheel met 90graden hoeken vastgeschroeft. De zijkanten van de krat er zoveel als mogelijk is er uit gehaald, zodat ik hier houten gestoffeerde plankjes tegen aan kan schroeven ivm het geluid. Aan de voorkant twee gaten er in voor de boxen, accu vast maken op de onderkant, versterker vast schroeven aan de gestoffeerde bovenkant, ook van MDF. Er zit nog een schakelaar vanuit de REM naan de accu, zodag ik hem makkelijk aan en uit kan zetten, deze zit net onder het handvat.

Ik vind het erg goed gelukt, als ik de foto's heb zal ik ze posten. Dit zal volgende week gebeuren ivm vakantie.

De 'accu-site': http://www.coditronix.nl/...?p=40&b=2&g=1055&v=345751

Acties:
  • 0 Henk 'm!

kan ik trouwes ook aan 1x 100 watt uitgang 2x 50 watt boxjes hangen ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat zou wel kunnen, maar het nadeel is dan dat je mono-geluid hebt. Dat wil zeggen dat de twee boxjes elkaars geluid als het ware 'wegslurpen'. Dit is een gek natuurlijk verschijnsel, maar het komt er op neer dat je dan echt een aanzienlijke verslechtering hebt in de kwaliteit van je geluid. En voor €20 is het toch wel te doen, 2x100W lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

me pa heeft ene paar boxjes voor een auto 2x60 watt, alleen ze zijn niet zo groot.
dus vraag me af hoeveel heeft de diameter van de boxjes te maken met het geluid ?
is het zo dat duurdere boxjes hetzelfde geluid kunnen hebben met een kleinere diameter ?
ik hoop dattik de boxjes van me pa kan gebruiken alleen ik wil natuurlijk wel goed geluid hebben en het is een beetje zonde als ik dan opnieuw een kast moet gaan maken .....
gegroet

wat zijn trouwes de best aanbeveelde boxen iemand die daar verstand van heeft ?
ik wil namelijk een samenvattend topicje gaan schrijven ...

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 169274 op 19-02-2007 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

topic dood ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmen
Anoniem: 169274 schreef op maandag 19 februari 2007 @ 13:49:
me pa heeft ene paar boxjes voor een auto 2x60 watt, alleen ze zijn niet zo groot.
dus vraag me af hoeveel heeft de diameter van de boxjes te maken met het geluid ?
is het zo dat duurdere boxjes hetzelfde geluid kunnen hebben met een kleinere diameter ?
ik hoop dattik de boxjes van me pa kan gebruiken alleen ik wil natuurlijk wel goed geluid hebben en het is een beetje zonde als ik dan opnieuw een kast moet gaan maken .....
gegroet

wat zijn trouwes de best aanbeveelde boxen iemand die daar verstand van heeft ?
ik wil namelijk een samenvattend topicje gaan schrijven ...
Nou lijkt mij niet toch? Er is aardig wat gepost de laatste tijd.
Van welk merk zijn de speakers van je vader precies?

Speakers met een kleine diameter hoeven per definitie niet meer geluid te produceren dan een grotere. Vaker wel mooier, maar toch omdat je ze ook meer kan belasten kan je er iets meer geluid uit persen. Maar ik weet niet hoe groot die speakers zijn.

De speakers die ik gebruikt heb zijn: 6x9 ovaal (type aanduiding)
Vaak zijn deze speakers 3 weg opgebouwd dus heb je een breed en vol geluid.
Ook de bass van deze speakers is vaak meer dan een 16" speaker.
Het zijn gewoon prima speakers voor in een kist als je een goed geluid wilt.

Pro's:
- Hoge belastbaarheid (rms waarde)
- Groot freguentie bereik door 3 weg (
- Goede bass
- Geluid draagt ver (soort van geluid stralers... :o)
- Niet duur

Con's
- Sommige zijn niet muzikaal maar boomerig
- Groot
- Heb je toch wel aparte versterker voor nodig

ik zal volgendeweek een paar 3d renders posten waarop ik mijn concept laat zien van het idee dat ik in mijn hoofd heb over mijn boxjes :)
gegroet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Weer terug van vakantie, dus het topic is net meer dood, zeg maar.

Hee het posten van mijn afbeeldingen gaat was moeizaam, lang laden enzo, dus als je wat afbeeldingen wil moet je het maar even mailen, skatertjejeroen@hotmail.com

De grootte van je boxjes zijn niet echt van belang inderdaad, het gaat meer om het RMS vermogen, natuurlijk moet dat wel een beetje in verhouding zijn met je versterker. Het ligt er natuurlijk maar net aan welke eisen je stelt aan je boxen, als je daar niet zo op let, maakt het allemaal niet zo uit wat voor eisen je aan je boombox stelt, zal ik er gewoon in stoppen wat je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

naja ik heb een 2x 100 watt versterker
en 2x 60 watt autoboxjes
en 2x 120 watt boxen
maar ik neem aan dat de 120 watt boxen meer bass pompen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmen
Kijk je weer niet scheel op de vermogens.... :|

Ten eerste... Van welk merk zijn de speakers?
2. Welke vorm hebben ze?
3. Wat is de echte RMS waarde? (continu waarde)

Dan pas kan je bepalen welke speaker beter kan zijn.
Tevens is het ook een kwestie van uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:40
Ik ben dus ook bezig aan bierkrat projectje. Er word hier gevraagd naar mooiste bierkratje, kijk dan ook naar het uiterlijk bij mij want voor dikke audio doe ik het niet.

Het gaat mij eromdat hij er kick uitziet, fatsoenlijk draagbaar is en gewoon normaal speelt. En omdat gewoon autoradio genoeg volume daarvoor levert heb ik ook geen versterker oid.Is al prima voor relaxt muziekie op hett strand.

Ik heb twee 18 Ah gel accu's waarvan er maar 1 tegelijk erin staat. Ook bouw ik er een demontabele pc voeding in voor het geval er een stopcontact in de buurt is. Ik schakel dit dan door middel van een paar relais zo dat de voeding alleen aan kan staan als de radio aanstaat om onbelast draaien van de voeding te voorkomen. En sluit het zo aan dat de accu afgeschaleld word als de voeding aangesloten word. Er komen twee 2 weg speakers in 100 W piek 30 RMS.

Met alles erop en eraan weegt het hele spul 12 kilogrammetjes incl voeding en als je op stap gaat zonder de voeding zo'n 10 kilo. Nog goed te tillen dus.

Op de foto's zie je een oude radio, er komt een nieuwe in (voor mn verjaardag gekregen met usb ingang 2 gb opslag en mp3 afspelert) maar die plaats ik pas als het hele spul klaar en werkend is.

Ik heb het eerst ammel in autocad uitgetekent voor ik ben gaan bouwen, de bouw is nu nog in volle gang is zal wel foto's plaatsen als het beetje af is enzo

Foto's zover als ik nu ben:

Zo word ie ongeveer, in de gaten aan de voorkant komen de speakers (duhh?) Het vierkante gat daaronder een fan met ledjes erin en het gat bovenin word een luik voor de accu. Let op het heineken logo, daar zitten ledjes onder en is dus bij nacht een lichtbak. (zie volgende foto)
Afbeeldingslocatie: http://www.j3ll3.nl/vriendengroep/albums/userpics/10004/normal_13032007145.jpg

Even een previewtje van de lichtbak, word nog beter met definitief plaatsen van de ledjes en het gebruiken van power ledjes
Afbeeldingslocatie: http://www.j3ll3.nl/vriendengroep/albums/userpics/10004/normal_08032007125.jpg

Zo ziet het vooraanicht er bij nacht uit
Afbeeldingslocatie: http://www.j3ll3.nl/vriendengroep/albums/userpics/10004/normal_08032007124.jpg

Handige draagband
Afbeeldingslocatie: http://www.j3ll3.nl/vriendengroep/albums/userpics/10004/normal_13032007148.jpg

Leuke heineken sterretjes op de speakerkapjes
Afbeeldingslocatie: http://www.j3ll3.nl/vriendengroep/albums/userpics/10004/normal_13032007158.jpg

Laat even weten wat je er van vind, en als je nog tips oid hebt......

[ Voor 3% gewijzigd door assje op 14-03-2007 22:34 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.Kebab
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
hai allemaal!
Ik ben ook bezig met mijn draagbare boxineendoosje. Ik heb de accu, box, frame gemaakt. Maar de versterker! ik heb er 1 gekocht bij de Van hoven, maar dit klonk voor geen r33t.
Wat voor 1 hebben jullie gebruikt, hij moet niet te groot zijn, en niet te duur. maar wel een lekker basje geven (nee, ik ga hem niet belachelijk hard zetten en mensen lastig gevallen, ik vind bas prettig :))
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
ADD-ON

Ojah... Voor de mensen die gaan zeggen dat er totaal niet meer te zien is dat het om een (jawel het edele gerstenat) HEINEKEN krat gaat. Ik heb op de volgende manier beredeneerd. Omdat je toch zowiezo wel een speaker aan de zijkant gaat plaatsen ivm ruimte, ben je toch 1 logo kwijt, dan kun je net zo goed (nee beter) het aan die verloren kant direct mooi inbouwen. Alle andere kanten blijven mooi intact.

Dan nog iets voor de topics die ik lees met mensen die zeggen dat hun radio 1 Ah gebruikt..

Ik ben geen elektrotechneut maar:

P=U*I
en dat is:
elektrisch vermogen in watt = spanning in volt * stroom in ampere

Dus mensen die 1 Ah gebruiken en met 12 V werken

P = 1 * 12

dusj: 12 watt vermogen, vervolgens is dit nog niet helemaal waar want je elektrisch vermogen zal ongeveer 1,5 maal hoger liggen dan je muziekvermogen.

Dit komt dan niet helemaal overeen met de vermogens die die mensen opgeven...

Ikzelf ga uit van de 2 * 30 watt rms van n speakers. Dus 60 watt gedeeld door 12 V is onveeer 5 Ah (autoradio is afgezekrt op 7,5 dus zou wel eens onveer kunnen) wat neerkomt op 3,6 uur spelen op maximaal vermogen met mijn 18 Ah accu...

[ Voor 3% gewijzigd door assje op 14-03-2007 22:35 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McRubz
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
assje schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 21:13:
ADD-ON

Ojah... Voor de mensen die gaan zeggen dat er totaal niet meer te zien is dat het om een (jawel het edele gerstenat) HEINEKEN krat gaat. Ik heb op de volgende manier beredeneerd. Omdat je toch zowiezo wel een speaker aan de zijkant gaat plaatsen ivm ruimte, ben je toch 1 logo kwijt, dan kun je net zo goed (nee beter) het aan die verloren kant direct mooi inbouwen. Alle andere kanten blijven mooi intact.

Dan nog iets voor de topics die ik lees met mensen die zeggen dat hun radio 1 Ah gebruikt..

Ik ben geen elektrotechneut maar:

P=U*I
en dat is:
elektrisch vermogen in watt = spanning in volt * stroom in ampere

Dus mensen die 1 Ah gebruiken en met 12 V werken

P = 1 * 12

dusj: 12 watt vermogen, vervolgens is dit nog niet helemaal waar want je elektrisch vermogen zal ongeveer 1,5 maal hoger liggen dan je muziekvermogen.

Dit komt dan niet helemaal overeen met de vermogens die die mensen opgeven...

Ikzelf ga uit van de 2 * 30 watt rms van n speakers. Dus 60 watt gedeeld door 12 V is onveeer 5 Ah (autoradio is afgezekrt op 7,5 dus zou wel eens onveer kunnen) wat neerkomt op 3,6 uur spelen op maximaal vermogen met mijn 18 Ah accu...
Het is al weer een tijdje geleden, maar ik denk dat je Ampére (grootte van electrische stroom) en AmpéreHour (Eenheid voor electrische lading) door elkaar haalt. Ah wordt gebruikt om de capaciteit van een accu aan te geven.

edit:
P = U*I
60 = 12 * I -> I=5 Ampére

5*h = 18
h=3,6

ok, dat zei je al, maar je A <=> Ah verwarde me even

Verder mooi bakkie!

[ Voor 3% gewijzigd door McRubz op 14-03-2007 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
McRubz schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 22:43:
[...]

edit:
P = U*I
60 = 12 * I -> I=5 Ampére

5*h = 18
h=3,6
Ik las m net al en wilde net reageren ;-)

Eigenlijk is het dan dus zo:

P = U * I * t en is t dan tijd in uren m Ah (ampere uur) te krijgen en is dus 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Anoniem: 169274 schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 15:31:
naja ik heb een 2x 100 watt versterker
en 2x 60 watt autoboxjes
en 2x 120 watt boxen
maar ik neem aan dat de 120 watt boxen meer bass pompen ?
Als je bass wilt moet je kijken naar het frequentie beriek van de speaker en niet naar de watt's. Het aantal watt zegt alleen iets over het vermogen niet over hoeveel bass of hoe zuivere hoge tonen een speaker levert. Over het algemeen heeft een 2-weg of nog liever 3-weg speaker een groter frequentiebereik dan bijvoorbeeld een 1 weg speaker.

Hoe lager het mimimalen frequentiebereik van een speaker des te beter hij basstonen zal weergeven. Des te hoger het maximale frequentiebereik , des te beter de weergave van hoge tonen. En vervolgens is het idd heel belangrijk om naar het effectieve vermogen te kijken van een speaker, en dat is meestal niet datgene wat er met grote letters opstaat :p

[ Voor 5% gewijzigd door assje op 15-03-2007 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Hier nog even een updatetje

een previewtje half geschildert en ff dr tegenaan getaped, heb nu 4 powerledjes drin zitten straks even 8 erin maken. Gaat toch best leuk licht geven.

Afbeeldingslocatie: http://www.j3ll3.nl/vriendengroep/albums/userpics/10004/normal_15032007168.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.j3ll3.nl/vriendengroep/albums/userpics/10004/normal_15032007169.jpg

Ps..let niet op het scheef zitten ,staat dr ammel ff los in....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mijn radiotje is ook bijna af....
ik moet alleen de kist nog lakken en de spullen erin doen :)
en dan nu tijd voor :
EEEN FILEMPJEEEEEEEEEEEE :
http://www.youtube.com/watch?v=dol5xSYe57U
(hmmm hoe laat ik een youtube link goed zien ???)

versterker : MARQUANT Versterker MCA-200
boxen : MARQUANT Speakers MCS-16
best netjes geluid komt dr uit !!!
accu : geen idee het is een oude backupaccu maar ik heb hem uitverig getest en hij is nogteeds goed :)

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 169274 op 20-03-2007 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluedude3410
  • Laatst online: 08-01-2024
Leuk gemaakt, vooral die speaker hebben een nette behuizing!
't is stiekem geen kratje, maar wel hetzelfde principe :)

Is deze opstelling overigens niet wat onhandig met meenemen?
Omdat je allemaal losse componenten hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

alles gaat in 1 doos :) daarom is die doos ook zo groot :)

hier staat het wat uitgebrijder :
http://www.last.fm/user/-Eppler-/journal/2007/03/20/374128/

alles komt vast te zitten in de grote kist :) voor makkelijk vervoer :) en door 2 steun pilaren aan de onderkant past de kist netjes achterop de fiets :)

aangekomen haal ik de boxjes uit de kist en verbind ze met een tulp kabeltje via een connectortje dat nog in de kist moet komen (bij die gaatjes int filmpje)
alleen ben gister oppet connectortje gaan staan :( maja koop wel n nieuwe :)

ciao :)

btw technische tekeningen zijn aanwezig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Mmh ik vind het er nog niet echt praktisch uitzien al die losse delen..

en je zegt 2 * 100 watt ? Maar wat is het RMS vermogen ?

Als je echt 200 watt hebt is jouw accu van 9 Ah namelijk binnen een half uurtje leeg.....

Zo'n kratje lijkt me dus niet direct iets om een feestje mee te geven...

Verder wel netjes gebouwd.. komt er nog een foto als alles afgewerkt is ?

Ben benieuwd :D

[ Voor 13% gewijzigd door assje op 21-03-2007 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hij gaat uurtje of 8 mee en op de versterker staat 2x100 watt rms ik heb geen idee,
maar 100 watt is ook een hele hoop ....
mja het idee is ook dat je geen losse onderdelen hebt omdat alles in de kist zit, de rede dat ik voor de losse boxjes heb gekozen is omdat ik 2boxen naast mekaar nie cool vind, je zet thuis je boxen toch ook niet naast mekaar ;)

en tuurlijk komt dr een foto alstie klaar is :)
maar nu ga ik ff de 3e grondlaag erop verven :) dan ff schuren en dan de echte laklaag erover :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Als je op een 9 Ah accu 8 uur speels is je echte vermogen dat je heb:

9/8 = 1,125 A

12 V* 1,125 A = 13,5 watt... (geen 200)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scyth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

assje schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 00:00:
Als je op een 9 Ah accu 8 uur speels is je echte vermogen dat je heb:

9/8 = 1,125 A

12 V* 1,125 A = 13,5 watt... (geen 200)
Dat is dan 13,5/2=7,75W per speaker, en dan heb je 't 'verloren' rendement (warmteontwikkeling) van je frontend en je versterker nog niet eens meegerekend :)

[ Voor 5% gewijzigd door Scyth op 22-03-2007 10:11 ]

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Scyth schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 10:10:
[...]

Dat is dan 13,5/2=7,75W per speaker, en dan heb je 't 'verloren' rendement (warmteontwikkeling) van je frontend en je versterker nog niet eens meegerekend :)
Daar wilde ik eerst nog maar even niet over beginnen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Hier weer een udate van mijn Heineken bierkrat project

Het ziet er nu als volgt uit....

Afbeeldingslocatie: http://www.j3ll3.nl/vriendengroep/albums/userpics/10004/normal_01042007262.jpg

En hier de heineken draagband die eraan komt:

Afbeeldingslocatie: http://www.j3ll3.nl/vriendengroep/albums/userpics/10004/normal_01042007266.jpg

Werk in uitvoering

Afbeeldingslocatie: http://www.j3ll3.nl/vriendengroep/albums/userpics/10004/normal_28032007254.jpg

Mooie heieneken style stickertjes

Afbeeldingslocatie: http://www.j3ll3.nl/vriendengroep/albums/userpics/10004/normal_28032007255.jpg

Dat was m weer even vervolg komt nog ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmen
Ondanks het feit dat ik het niet zo heb op Heineken toch een toffe radio.
Teminste wat betere componenten gebruikt, vind ik wel belangrijk.
Niet te veel bezuinigen! Je doet er veel langer mee dan en hebt een stuk mooier geluid.

keep the pics comming!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
tja ieder zn eigen merk he ;-)

maar dat maakt voor het idee niet veel uit...

Maar over de pics die moesten blijven komen:

Hier even update na vanavond (check die uber-vette sticker)

Afbeeldingslocatie: http://www.j3ll3.nl/vriendengroep/albums/userpics/10004/normal_02042007270.jpg

Doet het leuk in het donker

Afbeeldingslocatie: http://www.j3ll3.nl/vriendengroep/albums/userpics/10004/normal_02042007271.jpg

Voorkant bij nacht

Afbeeldingslocatie: http://www.j3ll3.nl/vriendengroep/albums/userpics/10004/normal_02042007272.jpg

Nog een totaalbeeldje

Afbeeldingslocatie: http://www.j3ll3.nl/vriendengroep/albums/userpics/10004/normal_02042007273.jpg

En hier het elektrisch schema

Afbeeldingslocatie: http://www.j3ll3.nl/vriendengroep/albums/userpics/10004/normal_schema_jpg.JPG

Sorry voor de foto-spam... maarja waar het hart vol van is.... ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J3ll3nl
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-06-2023
Tijmen schreef op maandag 02 april 2007 @ 20:45:
Ondanks het feit dat ik het niet zo heb op Heineken toch een toffe radio.
Teminste wat betere componenten gebruikt, vind ik wel belangrijk.
Niet te veel bezuinigen! Je doet er veel langer mee dan en hebt een stuk mooier geluid.

keep the pics comming!
Tja, een hertog Jan kratje is ook niet alles he.... :p. En bij grolsch krijg je al hoofdpijn terwijl er nog geen muziek uit je krat is gekomen 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimm
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-05 21:15
assje schreef op maandag 02 april 2007 @ 22:56:
Sorry voor de foto-spam... maarja waar het hart vol van is.... ;-)
...loopt de mond van over, en terecht in dit geval!
Ziet er allemaal erg leuk en gaaf uit :D

[ Voor 50% gewijzigd door stimm op 02-04-2007 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FX16
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-05 15:37
Anoniem: 209404 schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 13:40:
De grootte van je boxjes zijn niet echt van belang inderdaad, het gaat meer om het RMS vermogen,
FOUT

Het gaat om het rendement van de luidsprekers
Hoeveel vermogen moet je erin stoppen om een bepaalde geluidsdruk te krijgen
aangegeven in DB gemeten op 1 meter afstand als men er 1 watt in stopt
Vergis je hier niet in want voor 3 DB heb je het dubbele aan versterkervermogen nodig!( en dat zijn dure watts als je op een loodaccu draait! )
En natuurlijk is de groote van de conus wel degelijk van belang, een grote conus kan immers meer luchte verplaatsen en dus meer geluid maken!
Auto spul zit zo rond de 88DB/M dus...gewoon PA spul erin de de boel berekenen IPV op de bonnefooi speakers inbouwen >:)

[ Voor 3% gewijzigd door FX16 op 02-04-2007 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
kun je leven met 30 watt RMS (100 W max) pioneer boxen , 2 weg 13 cm , 4 ohm

type nr: TS-E1370

het frequentiebereik of de geluidsdruk is mij onbekend.

En deze speakers dan op een onversterkte radio (waarbij ik uitga van 20 watt RMS per kanaal)

[ Voor 5% gewijzigd door assje op 02-04-2007 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 152769

FX16 schreef op maandag 02 april 2007 @ 23:13:
Auto spul zit zo rond de 88DB/M dus...gewoon PA spul erin de de boel berekenen IPV op de bonnefooi speakers inbouwen >:)
Als je naar kenwood gerief gaat zit je met een gevoeligheid van 92/93dB (naargelang de serie), wat toch al direct een héél pak luider is voor hetzelfde verbruik...

edit; die pioneers liggen ook al hoger, die zitten op 91dB (http://www.pioneer.nl/nl/...chive/TS-E1370/index.html)

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 152769 op 02-04-2007 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Anoniem: 152769 schreef op maandag 02 april 2007 @ 23:20:
[...]

Als je naar kenwood gerief gaat zit je met een gevoeligheid van 92/93dB (naargelang de serie), wat toch al direct een héél pak luider is voor hetzelfde verbruik...

edit; die pioneers liggen ook al hoger, die zitten op 91dB (http://www.pioneer.nl/nl/...chive/TS-E1370/index.html)
tjee ik heb echt wel gezocht naar gegevens van die speakers maar niet kunnen vinden...

bedankt iig. Maar deze speakers blijven het nu wel hoor. Speakerkapjes zijn al gespoten e.d en deze afmetingen komen nu goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
En is in prinipce toch al meer dan mijn versterker daadwerkelijk zal leveren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 162802

Ik heb nu een krat omgebouwd naar een kratradio. Ik kan er nu 6 uur ongeveer meer muziek draaien. Maar ik ga aankomend weekend 3 dagen op toernooi. En nu wil ik deze meenemen. Maar ik zit met een probleem ik kan hem niet opladen.
Ik zit er overna te denken om een zonepaneltje te kopen. Maar ik weten niet of dat echt zin heeft. Heeft iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heracles
Anoniem: 162802 schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 12:38:
Ik heb nu een krat omgebouwd naar een kratradio. Ik kan er nu 6 uur ongeveer meer muziek draaien. Maar ik ga aankomend weekend 3 dagen op toernooi. En nu wil ik deze meenemen. Maar ik zit met een probleem ik kan hem niet opladen.
Ik zit er overna te denken om een zonepaneltje te kopen. Maar ik weten niet of dat echt zin heeft. Heeft iemand daar ervaring mee?
Heeft geen zin, levert niet genoeg stroom :) . Kun je beter zorgen dat hij op netspanning daar werkt(oude comp voeding bijv) of voor een veel zwaardere accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johancuppen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-05 10:29
Ik heb vorig jaar ook een kratradio gemaakt in een bavaria kratje natuurlijk :D.
Hij kan ongeveer 6 dagen continue aan op het hoogste volume, Hij gaat ook meer dan hard genoeg hij heeft eigenlijk nooit op zijn hoogste volume gestaan. De discman wordt gevoed doormiddel van een dc/dc converter zodat er een hoger rendement is. Ook de speakers en de versterkerchip zijn gekozen
voor het beste rendement. De versterker en de discman worden gevoed door 2 12V 7,2 Ah loodaccu's.

nog een paar foto's

Afbeeldingslocatie: http://cp908554-a.mill1.nb.home.nl/circuitsonline/krat/3.jpg
De krat zelf

Afbeeldingslocatie: http://cp908554-a.mill1.nb.home.nl/circuitsonline/krat/5.jpg
de binnenkant, de accu's zitten onder de discman

Afbeeldingslocatie: http://cp908554-a.mill1.nb.home.nl/circuitsonline/krat/1.jpg
de lader

Afbeeldingslocatie: http://cp908554-a.mill1.nb.home.nl/circuitsonline/krat/2.jpg
de lader van binnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
sorry voor mijn septischme...

6 dagen continue draaien is 144 uur

2 * 7,2 Ah = 14,4 Ah

14,4 / 144 = 0,1

0,1 * 12 = 1,2 watt .. Dit is dan opnieuw zonder rekening te houden met warme verliezen ed.

Ik geloof toch niet direkt dat dat heel erg veel volume kan geven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johancuppen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-05 10:29
Je zou inderdaad denken van niet maar hij gaat toch wel best hard, mede door hoog rendement speakers en goede klankkast. Bovendien pomp je er niet constant een bepaald aantal watt in maar
dat varieert nogal omdat de muziek ook nogal varieert qua sterkte enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heracles
johancuppen schreef op woensdag 04 april 2007 @ 06:56:
Je zou inderdaad denken van niet maar hij gaat toch wel best hard, mede door hoog rendement speakers en goede klankkast. Bovendien pomp je er niet constant een bepaald aantal watt in maar
dat varieert nogal omdat de muziek ook nogal varieert qua sterkte enzo.
Van die 6 dagen geloof ik ook niet :) . Een kleine versterker trekt op een hoog volume meer dan 1 ampere per uur.

Laat jij eens er 1tje hebben die geweldig efficient met stroom omgaat en 0.5 ampere per uur doet op een hoog volume. Dan haal je nog maar ongeveer de 30 uur. En dat is onder optimale omstandigheden.

[ Voor 5% gewijzigd door heracles op 04-04-2007 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Jah idd... Mijn kistje zal RMS ca. 40 watt muziekvermogen leveren. Dus ga ik uit van een stroomverbruik van 60 watt max. Ik heb vandaag alles aangesloten ( en jawel het werkt !! :P) Maar zn hardst is gewoon te hard voor een leuk muziekje. Maar in geval van maximaal volume trekt ie dan(60/12) 5 amp. Dan kan ik toch 3,2 uur spelen per accu (ik heb twee 18Ah accu's) Ik ga er vanuit dat ik op gewoon normaal volume het zo'n 5 - 10 uur volhoudt per accu.

Hier foto's van mn kratje aangesloten en wel incl nieuwe radio

Dit was de ravage voor ik alles aan ging sluiten
Afbeeldingslocatie: http://www.j3ll3.nl/vriendengroep/albums/userpics/10004/normal_03042007276.jpg

En zo ligt het er nu bij (dat opgerolde snoer rechts is een los voedingssnoer dat inhet stopcontact kan)
Afbeeldingslocatie: http://www.j3ll3.nl/vriendengroep/albums/userpics/10004/normal_04042007282.jpg

Het deksel makkelijk demonteerbaar doordat alles door 1 stekker te verbinden is
Afbeeldingslocatie: http://www.j3ll3.nl/vriendengroep/albums/userpics/10004/normal_04042007281.jpg

Zo ligt alles aangesloten te zijn, moet alleen nog mooi dekseltje voor mijn "meterkast" maken
Afbeeldingslocatie: http://www.j3ll3.nl/vriendengroep/albums/userpics/10004/normal_04042007283.jpg

En het eindresultaat:
Afbeeldingslocatie: http://www.j3ll3.nl/vriendengroep/albums/userpics/10004/normal_04042007277.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.j3ll3.nl/vriendengroep/albums/userpics/10004/normal_04042007279.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.j3ll3.nl/vriendengroep/albums/userpics/10004/normal_04042007278.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.j3ll3.nl/vriendengroep/albums/userpics/10004/normal_02042007273~0.jpg

Op voeding spelen is nog even niet mogelijk omdat ik nog een diode mis. Voor de rest werkt op accu alles nu prima. Eindelijk :)

Vriendelijke groeten aan de producers van het edele gerstenat HEINEKEN :D

Voor alle foto's zie : http://www.j3ll3.nl/vrien...hp?album=6&page=1&sort=dd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 215551

Ik ben ook bezig met een radio in een kratje aan het bouwen.
Zoals johancuppen doet, in een klein kratje Bavaria.
Ik vond een kratje van 24 flesjes niet echt portable meer :P voor bijvoorbeeld het strand of zwembad.
Een nadeel hier is wel dat er geen versterkertje in past. Maarja, waar heb je die eigelijk voor nodig? Ga je dr complete strandfeesten mee geven? ;)
Ik gebruik (vooralsnog) een Sony casettespeler, tikkeltje ouwerwets, maar goed genoeg om te testen!
Accu's heb ik zat staan, maar de meeste zijn rot of dood of weet ik t. Testen doe ik maar op een 12V 105Ah Solar accu.
En dan nog twee Pioneer 130 watt speakers.
Het past er net gelijk in. :p

Plaatjes zal ik binnenkort eens posten..
Iedereen succes verder met het bouwen!
Ik doe mn best om vragen te beantwoorden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-04 02:19

RSpliet

*blink*

Goed, ik heb nu ook sterk de neiging iets te gaan bouwen op basis van een stel autospeakers, een versterker en een iPod. Niet in n krat, waar wel in is nog onbekend (oude grasmaaier, rollator... zoiets).
Echter de meeste autospeakers hebben een bereik van ongeveer 30-20.000Hz. Dat betekent dat de bass eigenlijk net wegvalt. Ga ik een subwoofer toevoegen, dan kom ik zelden tot de 20Hz, en als die het haalt vreet dat ding 250 tot 300 watt (opgegeven vermogen). Ik zit dus een beetje met n design dilemma. Zal ik de onderste 10Hz gaan missen of niet? T wordt er wel een stuk platter op (hoor ik al met de FFT filter van Audacity :+), zou ik dat gaan missen buiten? Of zijn er ergens speakers met een redelijk verbruik die de 20Hz wel redden?

[ Voor 3% gewijzigd door RSpliet op 10-04-2007 18:25 ]

Schaadt het niet, dan baat het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrugnir
  • Laatst online: 10-12-2023
met 30 of 40 hz kan je al helemaal flippen van de mega lage tonen.. en voor 10 euro koop je een 5 cm doorsnede speaker die beweren tot de 20 hz te gaan.. je moet niet blind op de cijfertjes afgaan want die zijn toch gegokt^^ lage tonen krijg je toch heel moeilijk al is je behuizing een compromie.. zoek maar eens een (hifi) zelfbouwspeakertopic op en kijk hoeveel moeite ze voor laag daar doen :) je kan beter gewoon speakers voor midden in iets bouwen en eventueel een sub meesjouwen voor het baswerk maar in open ruimtes e.d. hoor je daar toch amper iets van(heb sub meegesjouwt in mn bootje alleen geen foto's^^)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hier wat fotootjes :9

het lege kratje:
Afbeeldingslocatie: http://www.student.tue.nl/S/g.v.d.boogaard/kratradio/pict1602.jpg

met de sleuf voor de radio erin:
Afbeeldingslocatie: http://www.student.tue.nl/S/g.v.d.boogaard/kratradio/pict1603.jpg

het bijna-eindresultaat:
Afbeeldingslocatie: http://www.student.tue.nl/S/g.v.d.boogaard/kratradio/pict1604.jpg

nog een keer de binnenkant met bodemplaat:
Afbeeldingslocatie: http://www.student.tue.nl/S/g.v.d.boogaard/kratradio/pict1605.jpg

Misschien had ik toch maar een groter kratje moeten nemen, nu blaas ik mn geluid twee verschillende kanten om, omdat ik het idee van het kratje wilde behouden door het logo aan beide kanten niet weg te frezen. :/
Alhoewel er geen slecht geluid uitkomt en ik het geluid voor-achter kan regelen.. hmm

Iemand suggesties? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno_Devine
  • Laatst online: 17-05 11:55
Je bedoeldt dat het geluid aan de voorkant en de acherkant van je krat vandaan komt?
tja dan moet je hem achter goed isoleren, haast lucht dicht maken..
Het enige nadeel is dan, dat je hem alleen via de voorkant kan open maken, verder ben je goed opweg hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heracles
Ik heb m´n radio niet meer in een krat zitten maar post hem toch hier maar.

Eerst heb ik de kist in elkaar gezet, dat deed ik helaas te vluchtig dus slordig.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/steven-smits/Foto's/Afbeelding%20001.jpg

Dan maar wat plamuren:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/steven-smits/Foto's/Afbeelding%20004.jpg

Toen heb ik de meeste schroeven nog verzonken in het houtwerk en ook weggeplamuurd.
Ik heb trouwens apparte kamers gemaakt voor de luidsprekers zoals ook te zien is, de kamers zijn afgekit en dus volledig luchtdicht. Gaat hij toch echt wel wat harder :) .

En toen in de grondverf(geen foto), en nu in de groene verf!
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/steven-smits/Foto's/Afbeelding%20008.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/steven-smits/Foto's/Afbeelding%20009.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/steven-smits/Foto's/Afbeelding%20010.jpg

Wat ik nog moet doen is nog een keer verfen, daarna komen er de sierletters van Grolsch op. Dan moeten de handvaten er nog op aan de bovenkant(al te zien op een na laatste foto rechts op de grond). Verder moet er nog een flessen wand-opener op , en een grille voor de fan.

De groene schakelaar aan de voorkant is voor het aan- en uitschakelen van de versterker. De oranje is voor het aan- en uitschakelen van de fan. Wel nodig omdat hij verder in een gesloten kast zit en anders erg heet word als hij in de zomer in de zon staat.
Het opladen van de accu doe ik via de speaker-connector op de achterzijde. Voor het opladen gebruik ik een oude UPS :) .

[ Voor 4% gewijzigd door heracles op 11-04-2007 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja, het kratje hoort eigelijk op zn kant te staan, dan komt het geluid van voor en van achter..
En als ik de 2e speaker dezelfde kant op richt als de 1e, dan heeft mn klankkast geen zin meer..
Er zit ondertussen toch al een gat in de bodemplaat.
Nja, ik ga t zo eerst maar eens afmaken. Daarna kijk ik nog wel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

heracles schreef op woensdag 11 april 2007 @ 18:37:
Ik heb m'n radio niet meer in een krat zitten maar post hem toch hier maar.
[...]
ik vind de afwerking van je kist wel wat hebben, zo met dat plamuur erbij! 8)
Maar gaat het uiteindelijk een kist worden met een versterker en wat boxen of komt er ook iets in dat ook daadwerkelijk muziek afspeelt? :9
komt er een autoradio in of sluit je er een discman/mp3speler op aan?
Maar ga iig zo door! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heracles
Anoniem: 215551 schreef op woensdag 11 april 2007 @ 21:22:
[...]

ik vind de afwerking van je kist wel wat hebben, zo met dat plamuur erbij! 8)
Maar gaat het uiteindelijk een kist worden met een versterker en wat boxen of komt er ook iets in dat ook daadwerkelijk muziek afspeelt? :9
komt er een autoradio in of sluit je er een discman/mp3speler op aan?
Maar ga iig zo door! ;)
Er zit alleen een versterker met boxen en accu in de kist :) , geen radio ofzo. Je kunt er dus ook alleen een mp3speler op aansluiten oid(maar mijn mp3speler heeft radio-ontvangst). Kist kan niet meer open btw, vastgeschroeft, gekit en erover heen geplamuurd. Accu is onderhoudsvrij, alle verbindingen zijn gesoldeerd en alles zit op z'n plaats en kan niet verschuiven. Nou maar hopen dat de zekering er nooit door heen zal knallen :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hé, weet iemand hier toevallig hoeveel 'n gemiddelde autoradio op normaal volume aan ampère verbruikt?
m'n multimeter is namelijk kaduuk, en mn losse ampèremeter vliegt meteen naar 't einde van de meter (40A) als ik m aansluit.. (en nee, het is geen mA) Maar zoveel kan ie nooit gebruiken?! Dat zou betekenen dat een accu van 7Ah nog geen 10 minuten meegaat! Waarschijnlijk is daar dus ook iets mee :P

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 215551 op 12-04-2007 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heracles
Anoniem: 215551 schreef op donderdag 12 april 2007 @ 00:34:
Hé, weet iemand hier toevallig hoeveel 'n gemiddelde autoradio op normaal volume aan ampère verbruikt?
m'n multimeter is namelijk kaduuk, en mn losse ampèremeter vliegt meteen naar 't einde van de meter (40A) als ik m aansluit.. (en nee, het is geen mA) Maar zoveel kan ie nooit gebruiken?! Dat zou betekenen dat een accu van 7Ah nog geen 10 minuten meegaat! Waarschijnlijk is daar dus ook iets mee :P
Meet je wel gelijkspanning ? :+ En heb je hem op de 10A stand staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Anoniem: 215551 schreef op donderdag 12 april 2007 @ 00:34:
Het is maar net hoe hard je hem zet. Je moet ongeveer zo rekenen datje radio 1,5 maal het uitgangsvermogen verbruikt.Het echte RMS uitgangsvermogen van zo'n beetje iedere normale autoradio is ca 15 - 20 watt per kanaal. Als je dus 2 speakers op je radio aansluit is je maximale verbruik bij vol vermogen ongeveer:

20 watt * 2 speakers = 40 watt
40 watt * 1,5 voor warmteverliezen e.d = 60 watt

P (vermogen) = U (spanning) * I (stroom)

dus:

60 = 12 V * I

dus I = 60/12 = 5A

Dat zou dan dus je maximale verbruik zijn. Mijn ervaring met mijn kratradio is dat je in de praktijk nog veel minder verbruikt. 40 watt RMS muziekvermogen is gewoon nog heel wat, dus zal hij meestal zachter staan. Ik heb met mijn radio ongeveer 10 uur lang op goed hoorbaar volume buiten gespeeld op mijn 18 Ah accu. Wat dus neerkomt op een gemiddeld verbruik van 1,8 Ah

ps dat je niks gemeten krijgt met je multimeter.. zit er niet ergens een condensatortje oid ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
heracles schreef op woensdag 11 april 2007 @ 18:37:
De groene schakelaar aan de voorkant is voor het aan- en uitschakelen van de versterker. De oranje is voor het aan- en uitschakelen van de fan. Wel nodig omdat hij verder in een gesloten kast zit en anders erg heet word als hij in de zomer in de zon staat.
Als die kist verder helemaal gesloten is en de fan het enige gat is gaat je koeling weinig zin hebben. Dan circuleert hij niet en koelt hij dus ook niet. Het principe van zo'n fan is dat hij een overdruk creert en doordat die overdruk de kist verlaat door een rooster oid circuleert en koelt hij. Je zal dus wel ergens een roostertje ofzo moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 84159

Zo het gaat toch weer kriebelen... Zeker met dit lekkere weer. Ik heb hier nu al 2 keer eerder mijn project geplaatst, de Grolsch Blaster MK1 en de MK2, maar we gaan een dezer dagen beginnen met de MK3. In een nieuwe krat, met een kleinere, lichtere gel accu, en natuurlijk alle leukigheden die de MK2 ook al had. En voor hen die geïnteresseerd zijn in de MK1 en MK2 hoe ze er uit zagen...

GB MK1 zijaanzicht
GB MK1 bovenaanzicht

GB MK2 totaalshot

De MK3 wordt sowieso in het nieuwe krat, met dus een lichtere accu, en we gaan ook de zaken aan de binnenkant gewoon ff goed ordenen, want het is altijd een zooi geweest in de krat. Ook eventueel verlichting, afhankelijk van de impact op de accu, iemand daar spannende ideeën over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Anoniem: 84159 schreef op donderdag 12 april 2007 @ 18:53:
Zo het gaat toch weer kriebelen... Zeker met dit lekkere weer. Ik heb hier nu al 2 keer eerder mijn project geplaatst, de Grolsch Blaster MK1 en de MK2, maar we gaan een dezer dagen beginnen met de MK3. In een nieuwe krat, met een kleinere, lichtere gel accu, en natuurlijk alle leukigheden die de MK2 ook al had. En voor hen die geïnteresseerd zijn in de MK1 en MK2 hoe ze er uit zagen...

GB MK1 zijaanzicht
GB MK1 bovenaanzicht

GB MK2 totaalshot

De MK3 wordt sowieso in het nieuwe krat, met dus een lichtere accu, en we gaan ook de zaken aan de binnenkant gewoon ff goed ordenen, want het is altijd een zooi geweest in de krat. Ook eventueel verlichting, afhankelijk van de impact op de accu, iemand daar spannende ideeën over?
Tip: neem een bierkrat ipv een grolsch krat

En voor spannende ideen voor verlichting zie mijn project hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

spanning meten? ik had graag de stroom gemeten! :+
Ja alle standen geprobeerd, stekkertje in de 10A, knop naar V DC, A/mA DC AC, nergens geeft ie iets.
Probeer het eigelijk te meten om uit te rekenen wat voor accu ik nodig heb, 7,2Ah of 12 Ah..
mja, ik ga nog maar eens wat piele, kom dr wel uit 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Anoniem: 215551 schreef op donderdag 12 april 2007 @ 19:10:
spanning meten? ik had graag de stroom gemeten! :+
Ja alle standen geprobeerd, stekkertje in de 10A, knop naar V DC, A/mA DC AC, nergens geeft ie iets.
Probeer het eigelijk te meten om uit te rekenen wat voor accu ik nodig heb, 7,2Ah of 12 Ah..
mja, ik ga nog maar eens wat piele, kom dr wel uit 8)7
Kan je toch zo ook uitrekenen als je weet hoeveel speakers je gebruikt, van 20 watt per kanaal uitgaat, en je een percentage van je vermogen dat je denkt te gebruiken aanneemt.

Bv: 2 speakers / 20 watt per kanaal / half vermogen ( dus 30 watt verbruik)

7,2 Ah accu : 2,88 uur spelen
12 Ah accu: 4,8 uur spelen

En ik denk dat dat een redelijk reele schatting is. Als je ergens binnen zit ofzo kan je hem gerust nog de helft zachter gebruiken en gebruik je nog zowat de helft minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

assje schreef op donderdag 12 april 2007 @ 19:09:
[...]

Tip: neem een bierkrat ipv een grolsch krat

En voor spannende ideen voor verlichting zie mijn project hierboven.
ohw jee, voel ik hier een "wat is het lekkerste bier" discussie? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Anoniem: 84159 schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 09:08:
[...]

ohw jee, voel ik hier een "wat is het lekkerste bier" discussie? :+
;-)

Nee je hebt gelijk dat is wel heel erg flauw :p

Maar als serieus (opbouwend) kritiek zou ik toch wel van mening zijn dat iets meer aandacht voor de afwerking en ontwerp geen kwaad zou kunnen. Doe idd zoals je al zei iets leuks met licht, of bouw het op een aparte (eigen) manier in. Er zijn wel meer mensen die een radio in een kratje bouwen maar de sport is toch wel om het op een manier te doen die nog niemand anders heeft (is mijn mening)

In wat voor stadium zijn de plannen voor de 3e versie btw. Blijft het vooralsnog alleen bij plannen of word er al echt aan bouwen begonnen ? Zo ja hou het hier up to date met foto's ;)

En wat je zegt dat verlichting afhangt van de impact van de accu's. Ik heb die lichtbak in mijn krat gemaakt met 8 powerledjes. Die gebruiken met zn alle 0,04 Ah. Dat is om precies te zijn; niks. En het geeft toch een hele bak licht. Dat is dus niet echt iets om je zorgen over te maken. Als je er halogeenspots in gaat bouwen ofzo word het wat anders ;)

Ik heb btw een 18Ah (!) accu in mn kratje staan. Die is 5,8 kg. En toch is mijn kratje alles bij elkaar nog lichter dan een vol kratje met bier. Dus ik zou zowiezo voor die grotere accu kiezen, wat extra speelduur is nooit weg.

Noujah laat maar weten wat de plannen zijn ik ben benieuwd :)

[ Voor 28% gewijzigd door assje op 13-04-2007 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 215992

Ik ben momenteel ook bezig met een bierkrat radio maar ik vraag me nu toch echt af.
hoe krijg je in godsnaam je nieuwe bodem vast aan het bierkrat?
dat is echt een raadsel voor me (iq van 50):P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cool_Mod_E
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-11-2024

Cool_Mod_E

9200 Wp

Anoniem: 215992 schreef op zaterdag 14 april 2007 @ 11:00:
Ik ben momenteel ook bezig met een bierkrat radio maar ik vraag me nu toch echt af.
Met wat hoeklijn ? (of gewoon 90 graden beugels)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 215992

Cool_Mod_E schreef op zaterdag 14 april 2007 @ 11:05:
[...]

Met wat hoeklijn ? (of gewoon 90 graden beugels)
grolsch krat.lijm of schroeven? of wat voor beugels dat ook zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cool_Mod_E
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-11-2024

Cool_Mod_E

9200 Wp

Anoniem: 215992 schreef op zaterdag 14 april 2007 @ 12:49:
[...]

grolsch krat.lijm of schroeven? of wat voor beugels dat ook zijn
Wees creatief ! (er zijn geen voorgeschreven regels o.i.d. voor) ! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Ik heb de bodem er gewoon zo uitgesneden dat er nog een rand blijft staan. De bodem ligt dus daaroop. Eigenlijk is vastmaken dan helemaal verder niet nodig. Maar ik heb er wat lijm tussen gedaan en hem erna afgekit zodat de bodem waterdicht is. Mijn bodem is btw van dat harde spul (ben even de naam kwijt) van 4 mm dik. Dat is lekker sterk. Je kunt in die krat gaan staan hem dan door 2 man op laten tillen krijgt ie niks van ( is getest)

fotootje:

Afbeeldingslocatie: http://img242.imageshack.us/img242/6763/14042007294zd5.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

...hoe krijg je in godsnaam je nieuwe bodem vast aan het bierkrat?...
Gewoon je originele bodem laten zitten, daar een houten plaat voor op maat zagen/vijlen.
Als het goed is klemt ie zichzelf vast, anders maak je m met van die U-spijkertjes vast. Of je kit m aan je krat vast. Alleen gaat ie dan nooit meer los :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

We gaan dinsdag beginnen met tekenen en plannen maken voor de MK3, inventariseren wat we mee nemen en wat we gaan vervangen. Afwerking en gewicht worden heel belangrijk, maar ook uiterlijk. Gisteravond had ik het lumineuze idee om de binnenplaat voor het opberg vak niet meer van hout te maken maar van plexi. En als er dan aan de binnenkant mooie verlichting komt heb je een leuke groene lichtbak.

update:
mijn building-buddy is momenteel naar een lokale accu handel in Utrecht om een 12Ah gel accu te halen. We gebruiken gewoon allemaal nieuw materiaal, en ik stel ook niet echt een budget voor een project als dit. We zijn er gewoon constant mee bezig dus we spreiden de kosten. De accu komt nu uit op iets van 40 euro, en misschien dat we voor de MK3 ook nog nieuwe speakers aanschaffen.

Update 2:
ok, meteen maar even uitgebreid gedaan. Hij neemt ook maar even een nieuwe set speakers mee á 100 watt en een nieuwe accu lader. Morgenavond gaan we de eerste dingen hopelijk doen en ik hoop dan ook morgen al foto's te hebben maar ik kan niks beloven.

[ Voor 47% gewijzigd door Anoniem: 84159 op 16-04-2007 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Tip voor de speakers:

Als je speakers gaat kopen voor zo'n project, koop dan eens niet nieuwe maar goedkope rotzooi. Marquant enzo en dat soort spul. Veel beter kun je gewoon op marktplaats 2e hands speakers zoeken. Vervolgens zoek je het type nr en merk even na en kijk je wat het frequentiebereik, de geluidsdruk en het ECHTE vermogen is. Zo kun je goede speakers kopen voor een euro of 10. Dat je nieuwe speakers kunt kopen voor 15 euro is wel leuk, maar het is gewoon prut-spul.

Ik heb via marktplaats hele leuke speakertjes voor 7,50 gekocht. Precies de afmetingen die ik zocht en van goede kwaliteit (Pioneer). Let er verder wel op dat je het liefst 2weg speakers neemt. Dit om dat je meestal niet nog eens tweeters in je box zet. Dan heb je met 2weg speakers wel net even een beter frequentiebereik. Verder heeft het gewoon geen nut om van die gigantische speakers te gebruiken. Als je gewoon je autoradio versterker gebruikt zijn speakers die 20 wat nominaal zijn gewoon goed.

In mijn kistje zitten speakers van rond 13 cm. Lekker klein dus, maar dat geeft precies evenveel volume als dat ik speakers van rond 25 ofzo had gepakt. Eerder nog meer volume omdat je met grotere speakers meer weerstand hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heracles
assje schreef op maandag 16 april 2007 @ 10:56:

In mijn kistje zitten speakers van rond 13 cm. Lekker klein dus, maar dat geeft precies evenveel volume als dat ik speakers van rond 25 ofzo had gepakt. Eerder nog meer volume omdat je met grotere speakers meer weerstand hebt.
Dat is niet altijd zo dat een grotere speaker meer weerstand heeft, en dus meer watt nodig heeft om tot hetzelfde volume te komen :) . Dat ligt aan de gevoeligheid van de speaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hier nog een fotootje van hoe het geworden is.
Er moeten nog wat kleine aanpassingen gemaakt worden, maar hij is grootendeels af! 8)

Afbeeldingslocatie: http://www.student.tue.nl/S/g.v.d.boogaard/kratradio/pict1606.jpg

Trouwens, doen jullie ook aan radio-ontvangst op die dingen? ;)
Ik zie nergens antennes aan die kratjes hier!
Tip: ga naar de dichtbijzijnste autosloperij en zoek bijv. een Volvo 440 uit met een mooie antenne erop. Sloop hem eraf, er zit meestal nog geen meter kabel aan, en voor €2,- heb je heldere ontvangst! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spawnkamikaze
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-04-2020
wat zijn jullie nu over algemeen totaal kwijt aan zo'n kratje? het is namelijk zeer verleidelijk om te bouwen :D

heb je niet alleen snel dat je voor geluids overlast zorgt als je ergens in park zit oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heracles
spawnkamikaze schreef op maandag 16 april 2007 @ 16:30:
wat zijn jullie nu over algemeen totaal kwijt aan zo'n kratje? het is namelijk zeer verleidelijk om te bouwen :D

heb je niet alleen snel dat je voor geluids overlast zorgt als je ergens in park zit oid?
Als je een beetje fatsoen hebt, houdt je toch wel rekening met andere mensen dat je niet voor teveel overlast zorgt?

Wat ik kwijt was(heb geen kratje, maar een MDF kist).

Speakers: 30 euro
Autoversterker: 1 euro(was maar de vraag of hij het deed bij 2e hands winkel, maar deed het dus)
MDF: lag nog in de schuur
Verf: gekregen van een vriend
Kabels: had ik nog over van 2 onlangs aangekochte speakerzuilen, daar heb ik meteen Oehlbach kabels achter gegooit, en de standaard kabels voor in m'n kistje gebruikt.
Lader: oude UPS die ik van het werk heb gekregen
Accu: 2 accu's uit een electrische step die ik bij het grofvuil gevonden heb

Dat was het wel zo'n beetje. Een ander voorbeeldje voor nieuw is:
versterker: kijkshop 20 euro
speakers: goedkope dingen van 30 euro ofzo(marktplaats bijv)
kabels, enz: 5 euro
kratje: 4 euro oid

Onder de 70 euro kun je dus voor nieuw wel blijven :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Tis gewoon helemaal wat je er voor uittrekt. Ik denk dat bij mij de kosten rond de 300 euro lagen. Maar ik heb bv verf laten menge in de heineken kleur en relais gekocht om alles aan te sluiten enzo. Dat zijn ammel geen noodzakelijke dingen natuurlijk.

En mijn radio ontvangst gaat gewoon met zo flexibele antenne. Je wilt toch niet zo;n ding uit je krat hebbe steken ? die van mij ligt gewoon los in mn krat. Die antenne had ik omdat ik die bij mijn pc kreeg. Werkt ook prima...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

idd, kosten is afhankelijk van wat je er aan uit geeft. Ik ben nu bezig met de 3e versie, maar dat is ook gewoon omdat ik het heel leuk er mee te werken. Op dit moment is de investering voor de MK3 160 euro geweest, maar dat zie ik nog wel stijgen tot 200/250 euro. Maar ik werk dan ook graag zelf met nieuw materiaal. Maar je kan het ook gewoon zoals veel mensen doen met wat je voor handen hebt.

ohw ja, en radio doen we niet zo veel aan, maar ik heb wel de flex antenne er aan gehangen. Die lange dingen kunnen toch alleen maar afbreken.

Update over de MK3
We hebben gisteren het krat uitgebijteld en de bodem op maat gezaagd. We hebben gekozen voor MDF omdat dit het beste te bewerken is en het mooiste af te werken. Hoewel we de onderkant wel gaan afwerken met alluminium profielen, maar het gaat meer om de binnen kant.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 84159 op 17-04-2007 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmen
Zelf was ik rond de 300 kwijt (speakers had ik al) voor alles, dit was voor mijn laatste kist.

Alu behuizing (40 euro)
JBL versterker (100 euro)
Sony radio (160euro)

+ nog wat aansluit materiaal.
Hout, lijm en schroeven waaren op voorhande.

Ik doe gewoon lang met de apparatuur, je krijgt er prima garantie op.
Met mijn vorige radiokist had ik eens kortsluiting in de radio (clarion), binnen 2 weken een nieuwe.
En die gebruik ik nu inmiddels al 6 jaar.
JBL versterker vroegtijdig (binnen 2 maanden) kappot, 2 weken later nieuw model.. speelt nu als een tiet.

Ik geef zelf leiding op een waterscouting groep en een aantal van onze jeugdleden hebben ook een radiokist. Maar ze moeten toch regelmatig hun apparatuur vervangen omdat het kappot is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

een van de redenen ook dat ik liever met nieuw spul werk. je bent gewoon zekerder van een duurzaam project. En omdat het ding is wat toch wat "ruigere" plekken zal zien als een autoradio normaal gesproken ziet is een goeie garantie wel prettig. We gebruiken voor de radio nu een Pioneer radio die we vorig jaar hebben gekocht nadat een Marquant model te veel problemen gaf.

Je wil gewoon niet dat als je dat ding bij je hebt er iets mee uit schijt want dan sta je A goed voor paal met je "coole radio" en B je moet dat ding toch weer rond sjouwen en thuis weer gaan troubleshooten, of je doet het ter plekke en bent toch net ff duidelijk "te nerdy". Mode problemen mode problemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluedude3410
Sketchup-model van m'n nieuwe projectje O-)

Afbeeldingslocatie: http://img400.imageshack.us/img400/9176/audiokrat21nu5.png
Afbeeldingslocatie: http://img80.imageshack.us/img80/2787/audiokrat22es4.png
Afbeeldingslocatie: http://img400.imageshack.us/img400/1650/audiokrat23up8.png
Afbeeldingslocatie: http://img400.imageshack.us/img400/7554/audiokrat24fv1.png

Ik had al een tijdje het idee om overnieuw te beginnen omdat ik tóch niet helemaal tevreden was over het een en ander. Toen vervolgens ook de bodem uit m'n oude kratje zakte was ik het zat. Nu Ben ik begonnen met een KeizersKroon kratje (huismerk Sligro, prima te zuipen), maar ik ga aan een kant een zijkant van een Amstel krat schroeven om het bovenstaande resultaat te krijgen.

Ik heb het kratje al leeggemaakt. Bodem gezaagd en die ligt nu te drogen, net als de accubehuizing en het speakergaas. Verder moet ik nog een bovenplaat maken, de speakers in de krat schoeven en het zooitje bedraden...

Het is btw wél te zien dat iedereen aan het kratjemodden is geslagen de laatste week, zal wel met het fijne weer te maken hebben :> :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heracles
Bluedude3410 schreef op woensdag 18 april 2007 @ 16:12:

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Ik had al een tijdje het idee om overnieuw te beginnen omdat ik tóch niet helemaal tevreden was over het een en ander. Toen vervolgens ook de bodem uit m'n oude kratje zakte was ik het zat. Nu Ben ik begonnen met een KeizersKroon kratje (huismerk Sligro, prima te zuipen), maar ik ga aan een kant een zijkant van een Amstel krat schroeven om het bovenstaande resultaat te krijgen.

Ik heb het kratje al leeggemaakt. Bodem gezaagd en die ligt nu te drogen, net als de accubehuizing en het speakergaas. Verder moet ik nog een bovenplaat maken, de speakers in de krat schoeven en het zooitje bedraden...

Het is btw wél te zien dat iedereen aan het kratjemodden is geslagen de laatste week, zal wel met het fijne weer te maken hebben :> :+
Als je je tweeters optimaal wilt laten werken zul je ze toch moeten richten en niet in de lucht :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iivvvii
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:32
Ik had even een paar vraagjes, hoop dat iemand het antwoord weet.

- Hoeveel AH accu heb je nodig om beetje normaal een tijdje naar muziek te kunnen luisteren met een gemiddeld versterkertje?
- Hoe zorg je ervoor dat je accu niet te veel ontlaad wordt zodat ie kapot gaat?
- Hoe kom je aan een lader die niet al te duur is?
- Kan je als je twee accu's in paralel gebruikt de lader direct op die paralel aansluiten, of moet je dan de accu's 1 voor 1 opladen?

Hoop dat iemand wat duidelijkheid kan verschaffen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmen
iivvvii schreef op woensdag 18 april 2007 @ 22:22:
Ik had even een paar vraagjes, hoop dat iemand het antwoord weet.

- Hoeveel AH accu heb je nodig om beetje normaal een tijdje naar muziek te kunnen luisteren met een gemiddeld versterkertje?
- Hoe zorg je ervoor dat je accu niet te veel ontlaad wordt zodat ie kapot gaat?
- Hoe kom je aan een lader die niet al te duur is?
- Kan je als je twee accu's in paralel gebruikt de lader direct op die paralel aansluiten, of moet je dan de accu's 1 voor 1 opladen?

Hoop dat iemand wat duidelijkheid kan verschaffen
- Simpel, kijk hoeveel Ampere je accu maximaal levert en hoeveel je versterker aan stroomt trekt per uur. Voorbeeld: Je gehele set trekt 5 ampere (is vrij veel..) continu per uur en je accu levert 45Ah.
45 / 5 = 9 uurtjes speel plezier

- Geen kortsluiting maken....dan ontlaad je veeeel te snel en trekken je loodplaten krom :+
bij het onladen van accu's onstaat toch altijd beschadiging.
Tegenwoordig zijn loodaccu's een stuk beter als vroeger. Maar vaak mag je niet geheel ontladen want dan gaat de cappaciteit sneller achteruit.
Gel accu's zijn hiervoor een stuk beter geschikt, maar ook een stuk duurder.

- Gewoon naar halfords gaan ofzo (of 2e hands), maar ook een goede acculader is eenmaal duur.
Niet dat een goedkope ook volstaat. Gebruik ik immers zelf ook, maar laders in een hogere prijs klassen kunnen de accu's wat verser houden.

- Je zegt het zelf al.. Parralel aansluiten, uiteindelijk heb je 1 hoofdkabel + en - waar je alles op aansluit. Bij accu 1 pak je de + als hoofd en lust de + door naar accu 2. Bij accu 2 pak je de - als hoofd en lust de - door naar accu 1. Op de hoofdkabels moet je gaan opladen, dan wordt gewoon alles netje verdeelt. Nooit in serie aansluiten want dan wordt je stroom 24V...

Zorg er wel voor dat je 2 accu's van gelijke soort en capaciteit gebruikt! Anders worden ze scheef geladen of ontladen.

[ Voor 3% gewijzigd door Tijmen op 19-04-2007 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluedude3410
heracles schreef op woensdag 18 april 2007 @ 16:55:
[...]

Als je je tweeters optimaal wilt laten werken zul je ze toch moeten richten en niet in de lucht :P .
Good point, al ga ik me daar niet teveel zorgen om maken... de vorige lag ook relmatig op z'n zij dus echt perfect krijg je het nooit. Al moet ik zeggen dat ik toch elke keer weer prettig wordt verrast door het goede geluid die je uit een dergelijke installatie kan krijgen _/-\o_ :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iivvvii
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:32
Ik ben even aan het rondneuzen geweest naar een lader, maar bij sommige laders staat specifiek vermeld dat ze bij een bepaald aantal AH accu horen maar andere, meestal de goedkopere staat verder geen informatie bij over hoeveel AH accu's ze aankunnen. Weet iemand toevallig een goede allround lader die ik bv ook in de toekomst zou kunnen gebruiken mocht ik overstapen op een gel accu?

bv hier: http://www.omvormer.net/nl/dept_31.html de bovenste laders zijn allemaal wel lekker goedkoop, maar wat zeggen die getalletjes, kan je met zo'n dingetje bv een 38AH accu laden?

[ Voor 19% gewijzigd door iivvvii op 19-04-2007 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bluedude3410 schreef op woensdag 18 april 2007 @ 16:12:

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Altijd mooi om te zien dat mensen het goed voorbereiden, en idd I blame the weather to (was voor iig wel weer inspiratie).
Maar ik mis in je tekeningen de radio. Of gebruik je een externe mp3 speler of zo?

Update over de Grolsch Blaster MK3:
De bodemplaat zit er in, en we hebben het geheel afgewerkt met traanplaat profieltjes. De top plaat staat nu in de grond. De accu is ook "geplaatst". Het framwerk is vast gezet, en hij zit muurvast. Je kan de plaat zeg maar ondersteboven houden en hij valt er niet uit.

We hebben ook wat kabelgootjes gekocht omdat we dit keer afwerking belangrijk vonden (en voor 2,50... ach.) De bedoeling is dan ook dat er geen centimeter overbodige bekabeling in komt. Ik had foto's willen maken van het proces, maar de batterijen van mn cam waren leeg. Zal binnenkort wat foto's dumpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluedude3410
Anoniem: 84159 schreef op donderdag 19 april 2007 @ 11:34:
[...]
Altijd mooi om te zien dat mensen het goed voorbereiden, en idd I blame the weather to (was voor iig wel weer inspiratie).
Maar ik mis in je tekeningen de radio. Of gebruik je een externe mp3 speler of zo?
De vorige keer had ik achteraf spijt dat ik gewoon 'on the fly' dingen ben gaan modden, zo van 'ik zaag nu dit stuk van de krat in tweeën we zien wel of het past', en met Sketchup kun je alles relatief makkelijk uittekenen.
Bovendien is het nog leuk ook :P
Wat betreft de missende radio klopt, m'n nieuwe Microsoft Zune zal de deuntjes gaan serveren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zune O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
iivvvii schreef op donderdag 19 april 2007 @ 09:39:
Ik ben even aan het rondneuzen geweest naar een lader, maar bij sommige laders staat specifiek vermeld dat ze bij een bepaald aantal AH accu horen maar andere, meestal de goedkopere staat verder geen informatie bij over hoeveel AH accu's ze aankunnen. Weet iemand toevallig een goede allround lader die ik bv ook in de toekomst zou kunnen gebruiken mocht ik overstapen op een gel accu?

bv hier: http://www.omvormer.net/nl/dept_31.html de bovenste laders zijn allemaal wel lekker goedkoop, maar wat zeggen die getalletjes, kan je met zo'n dingetje bv een 38AH accu laden?
zo'n acculader heb je dus niks aan. Is alleen om je accu te onderhouden. Hij laad met 350 mA
dus per ampere dat je accu heeft moet hij 2,86 uur laden.

En dat er bij staat tot wat voor accu het is moet je niet naar kijken, dat is hoe grote accu hij kan onderhouden.

Als je beetje leuke lader wil hebben moet je gewoon zo eentje 6 Ah nominale laadstroom hebben. Dit wat jij hier laat zien lijkkt daar niet echt op. Een laderis ook heel wat groter als je beetje wil kunnen laden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
ps: dat is voor 38 Ah accu dus 108,57 uur ofwel een dag of 4/5

dus nee dat kan niet...

[ Voor 6% gewijzigd door assje op 19-04-2007 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:01
Leuk om te zien wat voor mooie kratjes er soms uit komen :)

Wel veel geld dat word uitgegeven, €300 vind ik echt veel voor zoiets. De meeste dingen heb ik gratis :P Accu's en radio's e.d
Maar je moet ook maar net de goede connecties hebben daarvoor.
Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.