Hoofdcategorieën
Topicacties

Fotografie feedback topic v2.0

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 28 29 30 31 last

Reageer Nieuw Topic
trying to find the balance

Het zou volgens mij ook handig zijn als er op een centraal punt waar ook vaste bezoekers nog wel eens kijken (dit topic dus) een melding wordt gemaakt dat de eisen aan show en testcases is veranderd :).
Reg. datum: 30 november 2001

Misschien een ideetje om de favourites te updaten. De ouwe mogen plaats maken voor iig de showcases van Firecow (Poolse oderdelta), en het uitstapje van Martijngizmo naar keulen :)

if (!works){ hammer();}

quote:
Wolfensteijn schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 22:25:
Het zou volgens mij ook handig zijn als er op een centraal punt waar ook vaste bezoekers nog wel eens kijken (dit topic dus) een melding wordt gemaakt dat de eisen aan show en testcases is veranderd :).
Dat kan simpelen, gewoon de laatste updatedatum aan het sticky van de policy toevoegen :)
Vanuit Shenzhen, China

quote:
Wanneer gaat je pagina 'live' oftewel wanneer wordt de pagina in gebruik genomen op GoT ?

Erlang en QQ vanuit Shenzhen. (startinchina.com)

if (!works){ hammer();}

quote:
T.T. schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 13:49:
[...]

Wanneer gaat je pagina 'live' oftewel wanneer wordt de pagina in gebruik genomen op GoT ?
Dat ligt niet zozeer aan mij maar aan de heren mods, wanneer deze tijd hebben om een sticky te maken :) Maar aangezien er dit weekend bijna niemand aanwezig zal zijn zal dat volgende week worden I presume :)

neographikal wijzigde dit bericht 04-11-2005 15:35 (16%)

Vanuit Shenzhen, China

quote:
neographikal schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 15:35:
Dat ligt niet zozeer aan mij maar aan de heren mods, wanneer deze tijd hebben om een sticky te maken :) Maar aangezien er dit weekend bijna niemand aanwezig zal zijn zal dat volgende week worden I presume :)
Ideetje, maak jij even een verhaaltje aan, lever je dat bij de modjes af en zij plaatsen het even. Het plaatsen kost immers toch maar een paar seconden :)

Erlang en QQ vanuit Shenzhen. (startinchina.com)

Reg. datum: 03 januari 2000

Wellicht nuttig; tutorials voor panoramafotografie?

Styled light
Reg. datum: 08 februari 2002

Ga je gang? :) De tutorials tot nu toe zijn nog vrij beperkt, tot PS vooral, en niet de pure fotografie zelf. Ook al heb ikzelf een tijdje geleden dit topic geopend: Portret/Modelfotografie - een aantal tips voor starters dat is een half/half tutorial/tips topic over portret/modelfotografie :)
Reg. datum: 10 mei 2004

Alereerst een compliment: ik vind dit een heel duidelijk en overzichtelijk subforum.

Er is alleen 1 ding waar je niet of nauwelijks mee terecht kan. De keuze tusen een DSLR en een vrijwel net zo dure Prosumer. Als je hier een topic over opent wordt er meteen gegooied met allerlei bewoordingen en technische discussies. Misschien dat dit bij de koop adviesen toegevoegd kan worden zonder al te veel technisch gebabbel.

Minolta 5D + Minolta 18-70 f/3.5-5.6 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Sony HVL-F36AM

Styled light

quote:
Alereerst een compliment: ik vind dit een heel duidelijk en overzichtelijk subforum.
Tnx, we hebben ons best gedaan er wat van te maken ;)

martijn_tje: als je op dat gebied tussen een dSLR en een qua prijs vergelijkbare prosumer kiest, ontkom je bijna niet aan fotografische of technologische termen. Technische discussies (zoals in 'prosumer' of dSLR ? ) daargelaten kies je (hoop ik) niet zomaar voor een dSLR of dikke prosumer cam. Als je er dus een topic over opent, is het niet meer dan logisch dat er allerlei 'vaktermen' langs komen: het zou hetzelfde zijn als je zou moeten kiezen tussen een dual proc moederbord of een overclock-moederbord ;). Dan verwachten mensen ook dat je er serieus mee bezig bent of gaat, en dat je niet vies bent van de termen die in het specifieke wereldje voorkomen.

Sowieso zijn woorden als ISO, diafragma, sluitertijd, ccd/cmos en FEC toch niet zo heel eng? Zoja, dan heeft Grrrrrene er een prachtige faq voor geschreven die hier bovenaan FG staat ;)
Mag ik hier ook op een foutje in de FAQ wijzen??
quote:
Het diafragma is de grootte van de opening waardoor het licht valt (denk hierbij aan de iris in je oog, die wordt 's avonds in het donker groter en is overdag vrij klein).
Wat ik me kan herinneren van biologie is het je iris die groter is gedurende de dag, en kleiner in de avond.

No worries m8

Styled light

Nope, juist niet :) Overdag is er veel licht. Om je lichtreceptors te beschermen tegen dat licht is je iris overdag klein. En dus groot 's avonds (dilated pupils ;) ), omdat er dan minder licht is :) De FAQ klopt dus.

Remy wijzigde dit bericht 11-11-2005 09:32 (14%)

quote:
Remy schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 09:31:
Nope, juist niet :) Overdag is er veel licht. Om je lichtreceptors te beschermen tegen dat licht is je iris overdag klein. En dus groot 's avonds (dilated pupils ;) ), omdat er dan minder licht is :) De FAQ klopt dus.

je iris is het gedeelte wat om je pupil zit en die mooie kleurtjes heeft.. Op het moment dat je pupil klein is is je iris groot. De pupil is klein op het moment dat je veel licht hebt.. de FAQ klopt dus niet... :P

maw iris vervangen door pupil should do the job

DeoDupke wijzigde dit bericht 11-11-2005 09:55 (13%)

No worries m8

Styled light

Oh, nu snap ik je ja :) ipv iris moet er gewoon pupil staan en dan klopt het :z
quote:
Remy schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 09:56:
Oh, nu snap ik je ja :) ipv iris moet er gewoon pupil staan en dan klopt het :z
sorry for being such a smart ass, tis een fout die veel mensen maken

No worries m8

Metamorphosis (2)

<h2>Flitsen: Verschillen tussen programmamodi</h2>

Bij het gebruik van een flitser gaan een aantal verschillen tussen de diverse programma modi meer opvallen. De volgende tabel ligt deze verschillen nog eens toe:

ModusSluitertijdDiafragma
PAutomatisch, bereik: [X-sync - 1/60s]Automatisch
TvZelf te kiezen, bereik: [X-sync - 30s, +bulb]Automatisch ingesteld om op de gewenste EV uit te komen.
AvAutomatisch ingesteld, bereik: [X-sync - 30s], om op de gewenste EV uit te komen.Zelf te kiezen.
MZelf te kiezen, bereik: [X-sync - 30s, +bulb]Zelf te kiezen.

Tv modus heet S bij Nikon.
Een belangrijk verschil tussen modi als P en Av is het volgende: bij P wordt de sluitertijd sterk beïnvloed door het gebruik van een flitser. P zal voornamelijk meteren aan de hand van de flits. Het voordeel is point and shoot gedrag; zonder gezeur het onderwerp (voorgrond) bevriezen. Er is echter ook een zeer duidelijk nadeel: er wordt minder gebruik gemaakt van omgevingslicht en dit is minder sfeervol.

Indien je flitser FP modus ondersteunt, kan je kortere tijden dan X-sync gebruiken. Een uitleg over X-sync staat ook in deze FAQ. Dit is allemaal slechts een tipje van de sluier, voor Canon mensen is dit de enige echte bijbel op flitsgebeid.

<h2>Flitsen: X-Sync snelheid en FP mode</h2>
Bij gebruik van een flitser kan de sluitertijd niet korter dan de X-sync snelheid van de camera. De reden dat deze eigenschap met flitsen mee gaat spelen is als volgt: bij korte sluitertijden wordt de snelheid van de 2 sluitergordijnen (Engelse term: 1st and 2nd curtain) relevant. Een flits duur maar heel kort en moet dus plaatsvinden op het moment dat de 1e gordijn helemaal open is en de 2e nog niet dichtgaat (lees: licht kan de hele sensor/film bereiken). Bij korte sluitertijden kan het echter zo zijn dat de gordijnen nooit allebei tegelijk open zijn, omdat het 2e gordijn al dicht moet voordat de 1e klaar is. Met normaal, constant licht valt dit niet op, maar met kort flitslicht wel, omdat je dan dus nooit de flits over het hele plaatje kan registreren.
Dit ligt meteen een feature toe die te vinden is op de uitgebreidere flitsers: FP mode. Bij deze modus wordt er om die limiet heen gewerkt door met nauwkeurige timing meerdere keren te flitsen en dus te zorgen dat elk deel van de sensor/film een keer belicht is.

Aub als nieuwe subsecties toevoegen aan de FAQ. Indien deze op Canon gebaseerde zaken niet stroken met andere systemen: vul gerust aan. Zelfde geldt voor een linkje naar bijv. een Nikon flits-bijbel. :)
Wordt zeker vaak genoeg gevraagd en info over flitsen is sowieso niet heel erg aanwezig in de FAQ.

Voutloos wijzigde dit bericht 11-11-2005 22:59 (4%)

Talkin.nl daily photoblog
Day 1390: Metamorphosis (2)
Foto specs: Canon 50D, Tamron 17-50 f/2.8, 1/30s, f/3.2, ISO 1600

Acties:

Door: Atlas
Moderator SF/ Frontpage Admin
Ik flits terug!

Fout in de faq \o/
HSM staat voor 'Hyper Sonic Motor' en niet voor 'High Speed Motor' ;)

Bron: http://www.sigmaphoto.com...p?id=3300&navigator=6

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Drome!

Ik wil geen enorme discussie uitlokken (opnieuw), maar ik zou toch heel erg graag een apart Nikon/Canon/KM/overige lenzentopic zien, zodat ik niet over 10 pagina's Canon L-geblaat heen hoef te scrollen als ik iets over Nikon wil lezen (en ik wil helemaal neit weten hoeveel KM mensen moeten scrollen). Nu is het moment om de splitsing aan te brengen, mochten we dat willen. Vandaar.

Mijn fotoblog | Xbox Live: Arfman77 | DRoME LAN Gaming is back! | Nikon D80 met glas

Reg. datum: 03 november 2002

quote:
Arfman schreef op maandag 21 november 2005 @ 09:14:
Ik wil geen enorme discussie uitlokken (opnieuw), maar ik zou toch heel erg graag een apart Nikon/Canon/KM/overige lenzentopic zien, zodat ik niet over 10 pagina's Canon L-geblaat heen hoef te scrollen als ik iets over Nikon wil lezen (en ik wil helemaal neit weten hoeveel KM mensen moeten scrollen). Nu is het moment om de splitsing aan te brengen, mochten we dat willen. Vandaar.
Dan ben je niet de enige. Imo os het ook erg lastig lezen. Vooral als het om 3rd party lenzen gaat.

quote:
Danster schreef op maandag 21 november 2005 @ 09:23:
[...]
Dan ben je niet de enige. Imo os het ook erg lastig lezen. Vooral als het om 3rd party lenzen gaat.
Indeed, thats the whole deal. Tenzij er natuurlijk veel verschil zit in een Sigma/Tamron lens met een Nikon-mount ipv een Canon-mount. Je kunt natuurlijk ook de overstap maken; dat scheelt je aanzienlijk scrollen :Y)

Fotoblog powered by Flickr
Jonge Papa!

Styled light

Het probleem is dan dat gebruikers-ervaringen met 3rd party lenzen van oa Sigma, Tamron en Tokina dan verspreid raken. Puur Canon glas in een apart topic neerzetten is handig: maar de rest wel in een Centraal glastopic als dit? :)

Misschien dat een Canon-glas only topic dan wel nuttig is: zo is iedereen blij, aangezien de 3rd party lenzen gewoon in dit topic kunnen, en de mensen die het over L-glas en aanverwant Canon only-glas willen hebben, in een apart EOS-topic terecht kunnen ;)
Drome!

quote:
Remy schreef op maandag 21 november 2005 @ 09:27:
Het probleem is dan dat gebruikers-ervaringen met 3rd party lenzen van oa Sigma, Tamron en Tokina dan verspreid raken. Puur Canon glas in een apart topic neerzetten is handig: maar de rest wel in een Centraal glastopic als dit? :)

Nee. Het blijkt dat Sigma lenzen met een Canon of Nikon-mount wel degelijk iets anders kunnen presteren, afhankelijk van de mount. Die kunnen dus prima in het Canon/Nikon/KM lenzen topic.

quote:
Misschien dat een Canon-glas only topic dan wel nuttig is: zo is iedereen blij, aangezien de 3rd party lenzen gewoon in dit topic kunnen, en de mensen die het over L-glas en aanverwant Canon only-glas willen hebben, in een apart EOS-topic terecht kunnen ;)
Dat vind ik persoonlijk ook een acceptabel compromis. Canon is toch de bulk.

Mijn fotoblog | Xbox Live: Arfman77 | DRoME LAN Gaming is back! | Nikon D80 met glas

quote:
Arfman schreef op maandag 21 november 2005 @ 09:14:
Helemaal mee eens. Door het topic te splitsen in Canon/Nikon/Overig ben je ook van de steeds terugkerende opel/volkswagen Nikon/Canon discussies af.

Is advocaat maar reageert hier op persoonlijke titel.

Skilehrer-Anwärter
Reg. datum: 01 juli 2000

quote:
Remy schreef op maandag 21 november 2005 @ 09:27:

Lijkt me niets. Vaak zijn 3rth party lensen een valide alternatief voor Canon gebruikers, dan moet je in het EOS objectieven topic ineens naar een ander topic gaan, wat domweg niet gaat werken.

Je kunt hooguit een topic per mount doen, maar ook dan heb je een enorm nadeel dat je ervaringen weg houd van Nikonians met precies dezelfde sigma als de canon mount versie, is dus ook niets..

Drome!

quote:
RonaldH schreef op maandag 21 november 2005 @ 10:30:
[...]

Lijkt me niets. Vaak zijn 3rth party lensen een valide alternatief voor Canon gebruikers, dan moet je in het EOS objectieven topic ineens naar een ander topic gaan, wat domweg niet gaat werken.

Je kunt hooguit een topic per mount doen, maar ook dan heb je een enorm nadeel dat je ervaringen weg houd van Nikonians met precies dezelfde sigma als de canon mount versie, is dus ook niets..
Zoals gezegd kunnen sommige lenzen met een Canon mount (bv.) anders presteren dan dezlefde lens met Nikon mount, dus die kunnen mooi in de aparte topics.

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 28 29 30 31 last

VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: