ik ben er ondertussen redelijk goed in thuis, ben alleen niet goed in het maken van lay-outs enzo..Grrrrrene schreef op vrijdag 06 oktober 2006 @ 19:18:
Ja, dat is best een idee eigenlijk. Ben zelf niet zo thuis in het 4/3 spul, dus ik hoop dat iemand zich daartoe geroepen voelt?
Ik ben trouwens nog voor je bezig geweest met die twee lenzen die je aanraadde, maar ik kan nergens specs van die dingen vinden.
kijk eens in de link van hierbovenneographikal schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 19:23:
Ik ben trouwens nog voor je bezig geweest met die twee lenzen die je aanraadde, maar ik kan nergens specs van die dingen vinden.
en even zoeken levert: http://www.dpreview.com/n...093008panasoniclenses.asp
a.u.b.
Ah onderaan staat de technische data, ze gaan er vanavond nog in
Alias naar de oude weekopdracht staat er nog in
verplaatst uit het fuji S9500 topic
Met de S9600 is zo langzamerhand wel duidelijk dat je er prima pics mee kan maken (waarvoor mijn complimenten overigens
) maar voor complete series of een enkele mooie foto (solo showcases bv) is toch echt Show-, test- & verzamelcases bedoeld: hier in FGA gaat het vooral over de techkant van het verhaal: fotografie-technieken, de hardware, ervaringen, problemen en updates, etcetera
We hebben een heel subforum speciaal bedoeld om te laten zien wat een cam kansdirkx schreef op maandag 27 november 2006 @ 13:36:
We moeten wel kunnen laten zien wat de cam kan natuurlijk. Dus waar ligt de grens dan? Alleen losse pics (1 per post)?
[ Voor 3% gewijzigd door Remy op 27-11-2006 15:50 ]
Dat zal er alleen maar toe leiden dat de S9500 ' community' uiteenvalt. Ik schiet een paar leuke plaatjes van Amsterdam en daarna van m'n wintersport. Deze zijn de moeite waard om te delen maar een showcase topic niet waard. Foto's plaatsen leidt tot inspiratie en motivatie. Zoals al vele malen eerder gezegd: alles over deze camera is al besproken. Het plaatsen van je 'oogst' houdt dit topic levendig!
Als foto's de moeite waard zijn om te delen, zijn ze wèl een testcase of showcase-topic waard hoor? Ik zie genoeg kleine en grote series die prima in FGS passen èn daar ook thuishoren 
De reden dat ik er om vraag is dat ik al meerdere keren onder andere via een TR en op andere wijze te lezen/horen heb gekregen dat het hier wel eens een overload is aan foto's, terwijl FGA juist voor het tech-deel is bedoeld. Is men uitgepraat over deze cam? Prima, laat dit topic dan wegzakken en verschuif de activiteit naar de foto's in FGS.

Als een techtopic alleen maar levendig blijft door het posten van je oogst, laat het dan lekker wegzakken en post je foto's in FGS: zo is de gang van zaken namelijk hier in Fotografie. Als voor elke digicam en dSLR alle oogsten in de desbetreffende topics steeds werden gepost, werden we allemaal stuitend gek.
Vandaar mijn verzoek
De reden dat ik er om vraag is dat ik al meerdere keren onder andere via een TR en op andere wijze te lezen/horen heb gekregen dat het hier wel eens een overload is aan foto's, terwijl FGA juist voor het tech-deel is bedoeld. Is men uitgepraat over deze cam? Prima, laat dit topic dan wegzakken en verschuif de activiteit naar de foto's in FGS.
Mee eensFoto's plaatsen leidt tot inspiratie en motivatie.
-moet- dit topic dan levendig gehouden worden? Waarom zou de 9500-community niet levendig gehouden kunnen worden met topics in FGS waar mensen allemaal kunnen kijken en reageren op de foto's? Zo ziet men steeds overzichtelijk series (of losse foto's in solo test/showcase) van foto's, waar men op z'n gemak kan reageren. Nu zit tech- en fotodeel door elkaar, en dat is niet voor iedereen even fijn: anders zouden de TRs en dergelijke wel achterwege blijvenZoals al vele malen eerder gezegd: alles over deze camera is al besproken. Het plaatsen van je 'oogst' houdt dit topic levendig!
Als een techtopic alleen maar levendig blijft door het posten van je oogst, laat het dan lekker wegzakken en post je foto's in FGS: zo is de gang van zaken namelijk hier in Fotografie. Als voor elke digicam en dSLR alle oogsten in de desbetreffende topics steeds werden gepost, werden we allemaal stuitend gek.
Vandaar mijn verzoek
Open dan een verzamel topic in fgs als de mods het toestaan. Voor ik noem maar wat, foto's gemaakt met alle fuji camera's, en alleen voor de s9500. Wat mij betreft zouden er veel meer verzamel topics mogen komen, nu heb je vaak de keuze tussen showcase/testcase/en een paar verzamel topics. Maar da's een andere discussie.pvdplanet schreef op maandag 27 november 2006 @ 15:33:
Dat zal er alleen maar toe leiden dat de S9500 ' community' uiteenvalt.
Volgens mij is er ook voor de mainstream van pvdplanet zijn foto's (de party-pics) een heel mooi topic, namelijk [Ervaringen] partyfotografie deel 4 . En zoiets als een shoot in amsterdam oid leent zich toch juist heel goed voor een test- of showcase topic in FGS?
Imho moet een foto in een fuji s9500 of nikon-mount objectieven topic, of wat voor groot topic in FGA dan ook, een onderbouwing zijn van een technisch verhaal. Showcases hebben we nou eenmaal showcase voor
Imho moet een foto in een fuji s9500 of nikon-mount objectieven topic, of wat voor groot topic in FGA dan ook, een onderbouwing zijn van een technisch verhaal. Showcases hebben we nou eenmaal showcase voor
Het lijkt mij persoonlijk niet zo heel erg zinvol om per camera verzameltopics te maken. Het gaat bij show-/testcases toch om de output en niet om de camera waarmee ze gemaakt zijn (natuurlijk kun je eventueel wel vermelden met welke camera je de foto's hebt gemaakt).
Natuurlijk dat snap ik ook, maar :relonky schreef op maandag 27 november 2006 @ 16:24:
Het lijkt mij persoonlijk niet zo heel erg zinvol om per camera verzameltopics te maken. Het gaat bij show-/testcases toch om de output en niet om de camera waarmee ze gemaakt zijn (natuurlijk kun je eventueel wel vermelden met welke camera je de foto's hebt gemaakt).
1. Jje kan natuurlijk in het testcase topic, of showcase topic, niet meteen 3 of 6 foto's plaatsen. En een testcase openen zal voor veel mensen net weer een stap te ver zijn.
2. Er is al vaker aangegeven door Remy dat het niet de bedoeling was om foto's te posten in het topic en blijkbaar hebben sommige mensen daarwel behoefte aan, anders doen ze het niet, en dan zou zo'n topic de oplossing zijn. Je ziet mensen in andere camera topics verder niet echt foto's posten, althans niet zo lang na de introductie van de camera.
Bij punt 1: de scheiding lijkt me toch duidelijk? Als je één foto hebt, gaat hij in de grote solo-topics, zijn het er meerdere, dan open je een test- of show-case. Ik zie bijvoorbeeld wel vaker test-cases met 3 foto's en dat is toch ook helemaal geen ramp?justawitte schreef op maandag 27 november 2006 @ 16:32:
[...]
Natuurlijk dat snap ik ook, maar :
1. Jje kan natuurlijk in het testcase topic, of showcase topic, niet meteen 3 of 6 foto's plaatsen. En een testcase openen zal voor veel mensen net weer een stap te ver zijn.
2. Er is al vaker aangegeven door Remy dat het niet de bedoeling was om foto's te posten in het topic en blijkbaar hebben sommige mensen daarwel behoefte aan, anders doen ze het niet, en dan zou zo'n topic de oplossing zijn. Je ziet mensen in andere camera topics verder niet echt foto's posten, althans niet zo lang na de introductie van de camera.
Plus, je hóeft niet te posten. Als je idd constant maar series met foto's aan het posten bent om het topic hoog te houden kun je je afvragen of je daar wel juist aan doet.
Persoonlijk, vind ik de stap al snel te groot om een testcase topic te openen. Posten van een mindere foto (lees foto's waar ik het idee heb dat het beter kan) in het testcase verzamel topic, doe ik dan wel snel, maar een case zelf openen niet. Ik zie een testcase gewoon als een showcase, maar dan heb ik zelf het idee dat er nog meer uit de foto's/situatie te halen zou vallen.RedXraD schreef op maandag 27 november 2006 @ 16:39:
[...]
Bij punt 1: de scheiding lijkt me toch duidelijk? Als je één foto hebt, gaat hij in de grote solo-topics, zijn het er meerdere, dan open je een test- of show-case. Ik zie bijvoorbeeld wel vaker test-cases met 3 foto's en dat is toch ook helemaal geen ramp?
Dat komt ook omdat ik goede kwaliteit wil posten, en een testcase met rommel daar word niemand vrolijk van.
De oplossing imo, is dan ook veel meer verzamel topics openen. Ik zeg niet dat ik mijn spul, wat ik dan niet zou posten in een testcase, in dat topic zal proppen, maar het zal iig de drempel verlagen om een serie foto's te posten.
Hier ben ik het volledig mee eens. Het moet topic moet niet in leven worden gehouden door foto's van gebruikes, maar er worden nog steeds foto's gepost, dus lijkt het mij opzich geen ramp om zo'n topic te openen. De mensen die in het s9500 topic posten, weten volgens mij ook de weg te vinden naar het showcase en testcase topic, alleen is er toch iets dat ze tegenhoud, anders posten ze de foto's wel op de goede plek.Plus, je hóeft niet te posten. Als je idd constant maar series met foto's aan het posten bent om het topic hoog te houden kun je je afvragen of je daar wel juist aan doet.
Hier ben ik dus geen voorstander van, ik snap je 'drempel' voor een test- of showcase, maar een pleur-hier-alles-maar-neer-dat-elders-niet-past topic vind ik ook absoluut niets.justawitte schreef op maandag 27 november 2006 @ 16:54:
[...]
Persoonlijk, vind ik de stap al snel te groot om een testcase topic te openen. Posten van een mindere foto (lees foto's waar ik het idee heb dat het beter kan) in het testcase verzamel topic, doe ik dan wel snel, maar een case zelf openen niet. Ik zie een testcase gewoon als een showcase, maar dan heb ik zelf het idee dat er nog meer uit de foto's/situatie te halen zou vallen.
Dat komt ook omdat ik goede kwaliteit wil posten, en een testcase met rommel daar word niemand vrolijk van.
De oplossing imo, is dan ook veel meer verzamel topics openen. Ik zeg niet dat ik mijn spul, wat ik dan niet zou posten in een testcase, in dat topic zal proppen, maar het zal iig de drempel verlagen om een serie foto's te posten.
Dat vraag ik me dus af, want de series van pvdplanet horen veel meer thuis in het partyfotografie topic, maar worden in de s9500 topics gepost om het topic levend te houden. Dat hoeft dus niet, als er geen discussie kan zijn over de technische aspecten van een camera hoeft ook het topic niet levend te blijven.Hier ben ik het volledig mee eens. Het moet topic moet niet in leven worden gehouden door foto's van gebruikes, maar er worden nog steeds foto's gepost, dus lijkt het mij opzich geen ramp om zo'n topic te openen. De mensen die in het s9500 topic posten, weten volgens mij ook de weg te vinden naar het showcase en testcase topic, alleen is er toch iets dat ze tegenhoud, anders posten ze de foto's wel op de goede plek.
En dat hoeft het dus niet te wezen. Ik kan me nog herinneren dat er alleen maar een showcase verzamel topic was, en toen hadden veel tegenstanders van een testcase verzamel topic precies dezelfde gedachte: "een pleur je zooi maar hier neer topic" Maar dar is het dus uiteindelijk niet geworden.RedXraD schreef op maandag 27 november 2006 @ 17:27:
[...]
Hier ben ik dus geen voorstander van, ik snap je 'drempel' voor een test- of showcase, maar een pleur-hier-alles-maar-neer-dat-elders-niet-past topic vind ik ook absoluut niets.
Als je op dutch photo zone kijkt, daar zijn enorm veel verzamel topics, en het daagt eerder uit om te gaan fotograferen, dan om troep in zo'n topic neer te pleuren. En het voordeel is dan ook, dat je er gewoon een foto bij kan zetten, zonder dat er meteen zwaar aan getild word.
[ Voor 4% gewijzigd door Justawitte op 27-11-2006 17:34 ]
En hoeveel foto's mogen er dan in dat topic? Ik vrees dat wat je dan krijgt een topic is dat vol staat met hele series foto's (zelfs als je max 3 foto's/post doet) zonder dat er ook maar een stukje commentaar tussenstaat.justawitte schreef op maandag 27 november 2006 @ 17:33:
[...]
En dat hoeft het dus niet te wezen. Ik kan me nog herinneren dat er alleen maar een showcase verzamel topic was, en toen hadden veel tegenstanders van een testcase verzamel topic precies dezelfde gedachte: "een pleur je zooi maar hier neer topic" Maar dar is het dus uiteindelijk niet geworden.
Als je op dutch photo zone kijkt, daar zijn enorm veel verzamel topics, en het daagt eerder uit om te gaan fotograferen, dan om troep in zo'n topic neer te pleuren. En het voordeel is dan ook, dat je er gewoon een foto bij kan zetten, zonder dat er meteen zwaar aan getild word.
Ik denk dat je het doel van het topic/subforum ingedachten moet houden. Het subforum met de bijbehorende topics is voornamelijk tech georrienteerd (natuurlijk is daar ook de bevestigende uitzondering op).
Ik denk dat foto's niet de boventoon moeten gaan voeren in een tech topic. (of er moet een ander community/ cam eigenaren topic geopend worden). Als je een tele- of groothoek converter hebt prima dat je dan een of meerder foto's neer gooit van wat er met dat ding mogenlijk is. Dat gebeurt immers ook vaak genoeg als iemand een lens heeft. Als ik een lens heb waarvan bij de KM community niet bekend is dat ie heel erg fijn is dan zal ik daar 1 of 2 mooie voorbeeld foto's van neer gooien, het liefste 1 wijd open en 1 een eindje geknepen. Of als iemand ergens een vraag of probleem mee heeft.
Misschien dat daar ook de grens ligt, het doel van een post in een tech topic moet niet zijn het dumpen van foto's en het moet daar ook niet al te veel op lijken. Als iedereen foto's dumpt dan wordt het doel van het topic het dumpen van foto's. Echt tech gebabbel zal er dan niet meer in zitten.
Ik denk dat foto's niet de boventoon moeten gaan voeren in een tech topic. (of er moet een ander community/ cam eigenaren topic geopend worden). Als je een tele- of groothoek converter hebt prima dat je dan een of meerder foto's neer gooit van wat er met dat ding mogenlijk is. Dat gebeurt immers ook vaak genoeg als iemand een lens heeft. Als ik een lens heb waarvan bij de KM community niet bekend is dat ie heel erg fijn is dan zal ik daar 1 of 2 mooie voorbeeld foto's van neer gooien, het liefste 1 wijd open en 1 een eindje geknepen. Of als iemand ergens een vraag of probleem mee heeft.
Misschien dat daar ook de grens ligt, het doel van een post in een tech topic moet niet zijn het dumpen van foto's en het moet daar ook niet al te veel op lijken. Als iedereen foto's dumpt dan wordt het doel van het topic het dumpen van foto's. Echt tech gebabbel zal er dan niet meer in zitten.
In zekere zin is er een testcase verzamel topic. Alleen dan 1 foto per post. Als iemand dan 1 of 2 (de 2e een dag of wat later) foto's heeft gepost die goed bevallen dan kan dat aanmoedigen om show-/testcase met wat meer foto's te maken. Verder is het in de diverse verzamel topics ook ruimte om geslaagde uitprobeerseld te plaatsen.justawitte schreef op maandag 27 november 2006 @ 17:33:
Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM
Zo, tijd voor een kleine veer in de kont van de rode mensen: na de minirel van twee weken terug lijkt er inderdaad verbetering zichtbaar. Ik zie zelf in ieder geval weer wat meer inhoudelijke bijsturing en aanwezigheid in de fora, mede door het aantrekken van Kubus
Dit mag dan ook wel eens gezegd worden
[ Voor 7% gewijzigd door neographikal op 27-11-2006 20:18 ]
Volledig mee eens. De mini-rel waar jij het over hebt hebbik niets van meegekregen, maar ik vind wel dat de moderatie er op vooruit is gegaanneographikal schreef op maandag 27 november 2006 @ 20:18:
Zo, tijd voor een kleine veer in de kont van de rode mensen: na de minirel van twee weken terug lijkt er inderdaad verbetering zichtbaar. Ik zie zelf in ieder geval weer wat meer inhoudelijke bijsturing en aanwezigheid in de fora, mede door het aantrekken van KubusDit mag dan ook wel eens gezegd worden
Inderdaad, goede vooruitgang! Goede stap van de FG crew om een nieuwe mod aan te nemen. Leuk!neographikal schreef op maandag 27 november 2006 @ 20:18:
Zo, tijd voor een kleine veer in de kont van de rode mensen: na de minirel van twee weken terug lijkt er inderdaad verbetering zichtbaar. Ik zie zelf in ieder geval weer wat meer inhoudelijke bijsturing en aanwezigheid in de fora, mede door het aantrekken van KubusDit mag dan ook wel eens gezegd worden

hoe zit het met dat four-thirds topic!?Mcdeath schreef op vrijdag 06 oktober 2006 @ 16:19:
is het mogelijk om een algemeen four-thirds topic te maken, met lenzen, bodies en accesiores (srrry voor de spelling)
de e-400 is inmiddels een tijdje op de markt, samen met twee geweldig compacte zoomlenzen. En ook de DMC-L1 en Digilux 3 met de Leica 14-50 Mega O.I.S zijn al een tijdje in Nederland verkrijgbaar.
daarnaast breid het in Nederland verkrijgbare aantal Sigma lenzen gestaag uit en zullen er binnen een half jaar 4 Leica lenzen voor four-thirds op de markt zijn.
en als klap op de vuurpijl heeft Panasonic onlangs aangekondigd een camera op de markt te brengen gebaseerd op de E-400 voor oa. de Amerikaanse markt...
het four-thirds systeem wordt langzaam, maar gestaag groter en nog steeds heeft het geen fatsoenlijke plek hier gekregen. Jammer, mijns inziens...
Toch is het aantal gebruikers wat er hier komt met een Olympus redelijk klein. Dus of er een hele concrete behoefte zal zijn naar een uitgebreid en op zichzelf staand topic?
Mcdeath in "Fotografie feedback topic v2.0"
Even McDeath poken denk ik, die was/is er mee bezig
Klopt, four-thirds is hard aan het uitbreiden nu.de e-400 is inmiddels een tijdje op de markt, samen met twee geweldig compacte zoomlenzen. En ook de DMC-L1 en Digilux 3 met de Leica 14-50 Mega O.I.S zijn al een tijdje in Nederland verkrijgbaar.
daarnaast breid het in Nederland verkrijgbare aantal Sigma lenzen gestaag uit en zullen er binnen een half jaar 4 Leica lenzen voor four-thirds op de markt zijn.
Leuk, een extra model van dat formaat, altijd goeden als klap op de vuurpijl heeft Panasonic onlangs aangekondigd een camera op de markt te brengen gebaseerd op de E-400 voor oa. de Amerikaanse markt...
Tja, wij houden het niet tegen, en zijn het eens dat het een goede plek hier verdient: ik zou zeggen, geef McDeath even een gil, dat lijkt me de handigste actie nuhet four-thirds systeem wordt langzaam, maar gestaag groter en nog steeds heeft het geen fatsoenlijke plek hier gekregen. Jammer, mijns inziens...
maar veel kleiner dan Pentax of Sonica Minolta?neographikal schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 14:08:
Toch is het aantal gebruikers wat er hier komt met een Olympus redelijk klein. Dus of er een hele concrete behoefte zal zijn naar een uitgebreid en op zichzelf staand topic?
en wellicht schrikt de afwezigheid van een fatsoenlijk four-thirds topic four-thirds gebruikers wel af...
en daarnaast, maakt het uit hoeveel gebruikers hier een four-thirds camera hebben? (Een groot deel van) het four-thirds systeem past uitstekend binnen het prijssegment en de doelgroep van fotografie algemeen, dus een topic over het four-thirdssysteem lijkt me hier wel op zijn plaats. McDeath heeft aangegeven zo'n topic wel te willen maken en ik vroeg me af hoe het daarmee stond.
Ik wil dat ook wel doen - zoals al eerder heb aangegeven en ik denk ook dat ik iig wat directer contact heb met Olympus - maar McDeath was er inmiddels al aan begonnen, dus dan lijkt het me wel zo netjes wanneer ik hem dat af laat maken...
...en voor Remy, dit was mijn pook naar McDeath. Ik wil hem ook nog wel een gil geven; GIL
Eh, zal ik je wat ergs vertellen Lateef? De laatste maanden was 1.5% van de dSLRS die verkocht waren een olympus, dat is aanzienlijk kleiner dan zelfs de 6,nogwat procent van Sony (die maar 1 model) heeft..
|>
In Nederland, Europa, wereldwijd?
Ik geloof het trouwens zo, maar ben gewoon benieuwd. Sony heeft nu eenmaal een veel beter marketings-machine dan Olympus.
Maar er wordt ook een hoop onzin op sites als deze over het four-thirds systeem geschreven. Een goed topic over dit systeem kan er wellicht voor zorgen dat de hoeveelheid onzin wat minder wordt, het systeem - terecht - een betere naam krijgt en wellicht ook wat meer gebruikers.
Ik geloof het trouwens zo, maar ben gewoon benieuwd. Sony heeft nu eenmaal een veel beter marketings-machine dan Olympus.
Maar er wordt ook een hoop onzin op sites als deze over het four-thirds systeem geschreven. Een goed topic over dit systeem kan er wellicht voor zorgen dat de hoeveelheid onzin wat minder wordt, het systeem - terecht - een betere naam krijgt en wellicht ook wat meer gebruikers.
Mjah, olympus is ook wel wat anders dan four thirds, dat platform is natuurlijk wel wat groter.
[ Voor 4% gewijzigd door Henk op 28-11-2006 17:12 ]
wat, maar niet veel.
de DMC-L1 en Digilux 3 zijn al helemaal nicheproducten
[ Voor 3% gewijzigd door lateef op 28-11-2006 17:50 ]
Mjah, sigma is er ook nog... dat lijkt me júist een speler die in de four thirds op moet gaan komen.lateef schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 17:50:
wat, maar niet veel.
Maar verspeel al je discussiemateriaal nou niet voordat het topic dr uberhaupt is
RedXraD schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 19:26:
Maar verspeel al je discussiemateriaal nou niet voordat het topic dr uberhaupt is
hoi, ben een beetje achtergeraakt met dit topic, heb de lay out klaar moet alleen nog even gegevens enzo invullen.
hoop dat iemand mij de link kan geven naar de topic generator die neo gebruikt, door een update van firefox ben ik al mijn linkjes kwijt
dan kan ik het vanavond weer aan werken
hoop dat iemand mij de link kan geven naar de topic generator die neo gebruikt, door een update van firefox ben ik al mijn linkjes kwijt

dan kan ik het vanavond weer aan werken
[ Voor 45% gewijzigd door Sijhtam op 02-12-2006 20:12 ]
Ik heb zojuist het FAQ & koopadviezen topic doorgelezen en daar vielen me twee dingetjes op:
Er wordt nog verwezen naar de vorige versie van dit feedback topic en er staat een opmerking "plaatje volgt nog" in het onderdeel Spiegellenzen. Na even zoeken kwam ik op de volgende site met een aardige uitleg over Spiegellenzen, met plaatjes
http://www.pws-online.nl/...Mirror/mirror%20index.htm
Er wordt nog verwezen naar de vorige versie van dit feedback topic en er staat een opmerking "plaatje volgt nog" in het onderdeel Spiegellenzen. Na even zoeken kwam ik op de volgende site met een aardige uitleg over Spiegellenzen, met plaatjes
http://www.pws-online.nl/...Mirror/mirror%20index.htm
In het algemene policy verhaal worden onderaan de moderators gemeld. Het lijstje is echter niet geheel bij, ik mis YC.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
[FGA] Mod missend in FAQbreinonline schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 14:07:
In het algemene policy verhaal worden onderaan de moderators gemeld. Het lijstje is echter niet geheel bij, ik mis YC.
In de forumlijst staat ie ook (nog) niet
Excuus, niet gezien. Maar zo brengen we het misschien nog eens onder de aandacht
Op de GoT index pagina? Bij mij wel...In de forumlijst staat ie ook (nog) niet
[ Voor 22% gewijzigd door breinonline op 12-12-2006 16:22 ]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
ow, hey, ja, iddbreinonline schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 16:21:
[...]
Excuus, niet gezien. Maar zo brengen we het misschien nog eens onder de aandacht
[...]
Op de GoT index pagina? Bij mij wel...
Anoniem: 30648
Wat ik een beetje vreemd vindt is dat mensen hier alleen maar testpics laten zien van hun lenzen. Net als "vergaderen om het vergaderen" is het in dit geval "testen om het testen" en er verder niks mee doen. Ik zie in dit topic testpics van de meest fantastische lenzen voorbij komen maar zie er maar zelden een show- of testcase van als mooie serie, beetje zonde en jammer eigenlijk. Van dit soort dure en goede lenzen zouden meer echte shoots te zien moeten zijn op dit forum net als op DPZ en soortgelijke fora.
En nu ik het er toch over heb, ik vindt de max. breedte van 600pixels wel erg aan de krappe kant voor een show- of testcase. Mooier zou zijn 800pixels breedt zodat de foto's beter tot hun recht komen. Misschien is dit ook wel de rede dat er bitter weinig series van mensen staan met juist die fantastische lenzen. Voor mij in ieder geval wel. Andere fora gebruiken juist 800pixels breed of zelfs meer. Tis dan erg veel werk voor de meesten om er nog een serie van te maken van max. 600 breed en die hier te posten.
Brand me maar af als ik weer wat verkeerds zeg nu.
En nu ik het er toch over heb, ik vindt de max. breedte van 600pixels wel erg aan de krappe kant voor een show- of testcase. Mooier zou zijn 800pixels breedt zodat de foto's beter tot hun recht komen. Misschien is dit ook wel de rede dat er bitter weinig series van mensen staan met juist die fantastische lenzen. Voor mij in ieder geval wel. Andere fora gebruiken juist 800pixels breed of zelfs meer. Tis dan erg veel werk voor de meesten om er nog een serie van te maken van max. 600 breed en die hier te posten.
Brand me maar af als ik weer wat verkeerds zeg nu.
zal je niet afbranden hoor, vind je punten op zich wel erg begrijpelijk 
Over het testen om het testen. Ik begrijp je punt wel, maar dit topic is toch juist bedoeld om anderen inzicht te geven in wat een lens zoal kan. En dan zijn een paar testshots helemaal niet verkeerd.
Dat mensen vervolgens geen show of testcases maken is natuurlijk hun eigen keuze. Dat ze dat niet doen wil niet automatisch zeggen dat hun lenzen verder maar een beetje stof liggen te happen.
En over de pixelbreedte (en zonder gelijk een gigantische discussie te starten):
Wat is er dan mis met een 600 pix voorbeeld met daarachter een link naar de grotere versie?
Ik kan als enige reden bedenken dat het je meer ruimte kost (bij je host) en meer werk.
Maar als je dat achterwege laat en over gaat naar 800 pix, dan krijg je vanzelf dat mensen gaan vragen waarom 1024 dan niet kan. Ik vind persoonlijk 800 pix vaak nog steeds niet genoeg om een foto te beoordelen en heb dus liever een grotere versie erachter. Kun je het dus net zo goed 600 laten.
Over het testen om het testen. Ik begrijp je punt wel, maar dit topic is toch juist bedoeld om anderen inzicht te geven in wat een lens zoal kan. En dan zijn een paar testshots helemaal niet verkeerd.
Dat mensen vervolgens geen show of testcases maken is natuurlijk hun eigen keuze. Dat ze dat niet doen wil niet automatisch zeggen dat hun lenzen verder maar een beetje stof liggen te happen.
En over de pixelbreedte (en zonder gelijk een gigantische discussie te starten):
Wat is er dan mis met een 600 pix voorbeeld met daarachter een link naar de grotere versie?
Ik kan als enige reden bedenken dat het je meer ruimte kost (bij je host) en meer werk.
Maar als je dat achterwege laat en over gaat naar 800 pix, dan krijg je vanzelf dat mensen gaan vragen waarom 1024 dan niet kan. Ik vind persoonlijk 800 pix vaak nog steeds niet genoeg om een foto te beoordelen en heb dus liever een grotere versie erachter. Kun je het dus net zo goed 600 laten.
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Kubus, misschien is dit een afsplitsing waardig, ik zal namelijk ook even ingaan op dat breedteverhaal. Ik vind zelf de 600px ook veel te krap, foto's komen gewoon minder tot hun recht en je hebt het in dit subforum over een fotografiesubforum. De 600px breedte was een uitermate logische keuze toen iedereen nog op een 14" CRT zat te werken op 800x600, maar met de huidige grote panels en resoluties is een breedte van 800 prima te doen.
Je zult dan in de toekomst vast nog wel breder gaan, mede door de groei van de grotere én widescreen panels. Dat is dan iets wat tegen die tijd te bezien valt, maar voorlopig lijkt een upgrade naar 800px me een erg goede zet. Dat het in de toekomst weer anders zou kunnen gaan is imo geen reden om maar niks te veranderen, dan kun je nooit iets aanpassen.
Het levert meer kijkplezier op en het is makkelijker voor zowel de plaatser als kijker. Ik zou er een fervent voorstander van zijn in ieder geval
Je zult dan in de toekomst vast nog wel breder gaan, mede door de groei van de grotere én widescreen panels. Dat is dan iets wat tegen die tijd te bezien valt, maar voorlopig lijkt een upgrade naar 800px me een erg goede zet. Dat het in de toekomst weer anders zou kunnen gaan is imo geen reden om maar niks te veranderen, dan kun je nooit iets aanpassen.
Het levert meer kijkplezier op en het is makkelijker voor zowel de plaatser als kijker. Ik zou er een fervent voorstander van zijn in ieder geval
Jouw argumenten kloppen ook wel hoor, maar ik vindt het een gemiste kans dat er bijna tot geen show- of testcase hier te vinden is van al dat dure materiaal dat hier aanwezig is. Testpics die snel ff binnen zijn gemaakt zeggen me niet zoveel, het gaat mij erom hoe zo'n lens zich in de praktijk en in het veld gedraagt. En juist dat vindt je hier bitter weinig terug. Mensen doen te weinig met hun materiaal heb ik de indruk, of ze er wel wat mee maar posten het niet.
We laten de pixeldiscussie bij deze heel even voor wat het is. Ik ga even het e.e.a. bespreken en dan komen we daar later op terug.
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Ik vind het juist fijn dat bijvoorbeeld aramdin hier pics post van zijn 85/1.8. Als er nou later iemand komt die een /1.4 heeft kan ik mooi vergelijken voor mezelf of het nou echt de moeite waard is dat bedrag 2 x neer te leggen voor de 1.4.
Verder heeft bamboe zelf dit soort posts ook vaak zat gemaakt?
edit: en ow
dit is absoluut geen afbranden, maar een discussie is geen discussie als iedereen hetzelfde ergens over denkt
Verder heeft bamboe zelf dit soort posts ook vaak zat gemaakt?
edit: en ow
[ Voor 17% gewijzigd door Henk op 16-12-2006 12:32 ]
Ik denk dat er ook mensen zijn, waaronder ik, die best wat willen zien van hun lenzen maar die het lef niet hebben om er een testcase van te maken.
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Tja, een testcase is sowieso erg laagdrempelig, ik zie daar de moeilijkheid niet van in
Gewoon doen, hebben we weer wat te kijken!
waarom wordt er dan geen "[Testcase]Centraal Lenzen Test Topic" aangemaakt?
wat is dan het probleem dat iemand z'n lenstestfoto's hier neer zet? Bovendien heb je er verschillende categorieën in (Nikon, Canon, Pentax etc) zodat je veel gerichter testfoto's van de door jou gezochte lens terug kunt vinden
Anders gooi je alles op 1 grote hoop.
Anders gooi je alles op 1 grote hoop.
Dan vraag ik mij stilletjes af waarom die mensen dan zoveel geld uitgeven aan die exotische lenzen als ze hun werk toch niet durven te tonen ? Dan ben je net zo goed uit met de bijgeleverde kitlenzen.Wijnands schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 12:51:
Ik denk dat er ook mensen zijn, waaronder ik, die best wat willen zien van hun lenzen maar die het lef niet hebben om er een testcase van te maken.
Waar ik op doel is dat personen met die dure lenzen hier maar zelden een mooie serie posten als test- of showcase in het daarvoor bedoelde sub-forum. Over lenzen discussieren en af en toe een test pic posten is 1 ding, maar post eens een mooie serie die in het veld gemaakt is met die goede lenzen, daar schieten we heel wat meer mee op. Lees dit hele topic eens door en je kunt de foto's op 1 hand tellen. Lenzen heb je niet gewoon voor de heb maar om er wat mee te doen, toon je werkjes dan ook. Ikzelf laat hier vaak genoeg een serie zien en verwijs dan ook nog eens naar mijn website voor mijn ander werk. Door ons werk te laten zien leren we vaak heel wat meer over de desbetreffende lens. En wat maakt het uit als je foto's niet goed genoeg zijn ? Door alle kritiek die daar dan op komt wordt je zelf ook weer heel wat wijzer.
[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 30648 op 16-12-2006 14:04 ]
Als je het leuk vindt om lekker of objectieven te babbelen en je werk voor je zelf te houden dan is dat toch ook goed? Wellicht schiet iemand hier wel voor een opdrachtgever en mogen de pics niet gepost worden. Wie weet. Daarnaast hoeft duur spul niet evenredig te zijn met veel plaatjes posten he.
Nog even over de 600vs800px discussie. Tweakers is helemaal niet gebouwd voor 800pix breedte dus dat gaat zowieso niet lukken.
Nog even over de 600vs800px discussie. Tweakers is helemaal niet gebouwd voor 800pix breedte dus dat gaat zowieso niet lukken.
De bekenden van tweakers laten de laatste tijd idd wat minder zien. Valt mij ook wel op.Anoniem: 30648 schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 14:01:
[...]
Dan vraag ik mij stilletjes af waarom die mensen dan zoveel geld uitgeven aan die exotische lenzen als ze hun werk toch niet durven te tonen ? Dan ben je net zo goed uit met de bijgeleverde kitlenzen.
Waar ik op doel is dat personen met die dure lenzen hier maar zelden een mooie serie posten als test- of showcase in het daarvoor bedoelde sub-forum. Over lenzen discussieren en af en toe een test pic posten is 1 ding, maar post eens een mooie serie die in het veld gemaakt is met die goede lenzen, daar schieten we heel wat meer mee op. Lees dit hele topic eens door en je kunt de foto's op 1 hand tellen. Lenzen heb je niet gewoon voor de heb maar om er wat mee te doen, toon je werkjes dan ook. Ikzelf laat hier vaak genoeg een serie zien en verwijs dan ook nog eens naar mijn website voor mijn ander werk. Door ons werk te laten zien leren we vaak heel wat meer over de desbetreffende lens. En wat maakt het uit als je foto's niet goed genoeg zijn ? Door alle kritiek die daar dan op komt wordt je zelf ook weer heel wat wijzer.
Betreffende laten zien welke lenzen je hebt gebruikt wil ik toch even aangeven dat de meesten dat doen. Een testcase wordt vaak vergezeld met een stukje tekst over welke lens waarvoor gebruikt is. Tenminste, veelal wel en dat is ook prima.
Ik heb er vaak helemaal geen behoefte aan dat mensen mijn series zien, en dat heeft alles te maken met waarom ik ben gaan fotograferen. Ik fotografeer vooral omdat ik op die manier mijn herinneringen vastleg. Die herinneringen mogen van mij best gepaard gaan met wat kosten als ik daardoor mijn herinneringen beter en mooier vast kan leggen. Dat fotografie zich daarnaast voor mij kan uiten als een soort kunst is volledige bijzaak. Maar om mijn herinneringen nou over het hele internet te gaan verspreiden? neuh, het boeit me ook totaal niet wat een ander van mijn foto's denkt. En ik heb echt wel eens een testcase gemaakt, en post met regelmaat wat in het solo testcase topic, en op mijn website, maar het voor mij écht mooie materiaal staat nog steeds op mijn HDD en blijft daar waarschijnlijk.Anoniem: 30648 schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 14:01:
[...]
Dan vraag ik mij stilletjes af waarom die mensen dan zoveel geld uitgeven aan die exotische lenzen als ze hun werk toch niet durven te tonen ? Dan ben je net zo goed uit met de bijgeleverde kitlenzen.
En waarom zouden we hier níet mogen discussieren over de technische aspecten van lenzen? Deze hele community ís in de eerste instantie een tech-community. Misschien is FG voor sommigen zelfs wel net zoiets als het bizar overclocken van je processor om er vervolgens alleen maar een screenshot van te kunnen maken...
Ook ligt het niveau op GoT behoorlijk hoog, de drempel om hier je foto's te posten is zeker niet laag. Ik heb hier ook eerst ongeveer een jaar zitten lurken voordat ik het aandurfde om een foto in het solo testcasetopic te posten.
Daarnaast kan je ook best dure apparatuur en lenzen hebben zonder dat je er mooie foto's mee kan maken, misschien niet eens testcasewaardige foto's. Maar wat maakt dat uit? Het gaat mij er in ieder geval om dat ik er lol mee heb. Als er dan ook nog echt leuke plaatjes uitkomen is dat mooi meegenomen, maar het fotografen alléén al vind ik gewoon erg leuk.
Daarnaast kan je ook best dure apparatuur en lenzen hebben zonder dat je er mooie foto's mee kan maken, misschien niet eens testcasewaardige foto's. Maar wat maakt dat uit? Het gaat mij er in ieder geval om dat ik er lol mee heb. Als er dan ook nog echt leuke plaatjes uitkomen is dat mooi meegenomen, maar het fotografen alléén al vind ik gewoon erg leuk.
Even terugkomend over het verhaal van Bamboe hierboven. Ik post ook lang niet alles wat ik zelf maak. Ik vind vaak mijn eigen platen niet mooi genoeg.
Maar waar ik me aan erger, en wel vaker bij jou opgemerkt hebt. Is dat jij steeds maar weer argumenten aandraagt, dat ze er veel geld ingestopt hebben, etc. Het gaat zo vaak over geld bij jou. Ik vind dat erg jammer. Wat boeit jou dat als iemand er 10.000,- euro of nog geen 1.000,- euro ingestopt hebben.
Maar waar ik me aan erger, en wel vaker bij jou opgemerkt hebt. Is dat jij steeds maar weer argumenten aandraagt, dat ze er veel geld ingestopt hebben, etc. Het gaat zo vaak over geld bij jou. Ik vind dat erg jammer. Wat boeit jou dat als iemand er 10.000,- euro of nog geen 1.000,- euro ingestopt hebben.
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Is het niet mogelijk om de slotjes sneller te laten verdwijnen? Het FG-forum staat nu ingesteld dat na een dag of 4 á 5 de posts wegzakken, maar dat geld dus ook voor slotjes. Kunnen die laatsten niet gewoon na een dag of 48u verdwijnen?
Je verdraait de boel nou een klein beetje. Ik geef aan dat er hier voor een hoop geld aan lenzen zit in de groep maar dat we er zelden of nooit foto's van krijgen te zien. Hier en daar een test pic en dat was het wel. Niet erg leerzaam om te weten te komen wat zo'n dure lens nu echt kan voor diegenen die overwegen zo'n lens aan te schaffen. Pics uit het veld zeggen veel meer over zo'n lens.ThunderNet schreef op zondag 17 december 2006 @ 15:42:
Even terugkomend over het verhaal van Bamboe hierboven. Ik post ook lang niet alles wat ik zelf maak. Ik vind vaak mijn eigen platen niet mooi genoeg.
En idd, ik heb het vaak over geld omdat ik en de meesten hier nou eenmaal geen onbeperkt budget hebben. Als ik zo'n duur ding koop wil ik van te voren eerst ff weten of het wel voldoet, ook in de vorm van foto's en niet alleen door over zo'n lens te babbelen. Niks mis mee toch ?
Een aantal hier bezitten de Nikkor 70-200mm/2.8VR, een lens van zo'n 2000 euro, maar helaas zie je daar bijna geen enkele foto van, ik vindt dat heel jammer. Dus ik vraag me wel eens af wat mensen dan met zo'n dure lens doen, alleen voor de heb misschien?
Juist van die dure lenzen wil ik meer pics zien omdat het een forse investering is die velen ff niet in de beurs hebben en er flink voor moeten sparen. Ik wil hier zien wat zo'n lens als hierboven genoemd in het veld kan en doet en niet door middel van wat test pics en wat gebabbel.
[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 30648 op 17-12-2006 17:23 ]
Lees alsjeblieft even mijn reply boven je (alsook die van Wilko trouwens), en bedenk je dat er dus ook mensen zijn die schieten voor zichzelf en voor de lol. Het grappige is dat je het hebt over mensen die voor de 'heb' lenzen hebben, maar jíj hebt een sig vol met wat voor apparatuur je allemaal wel niet hebt.Anoniem: 30648 schreef op zondag 17 december 2006 @ 17:15:
[...]
Je verdraait de boel nou een klein beetje. Ik geef aan dat er hier voor een hoop geld aan lenzen zit in de groep maar dat we er zelden of nooit foto's van krijgen te zien. Hier en daar een test pic en dat was het wel. Niet erg leerzaam om te weten te komen wat zo'n dure lens nu echt kan voor diegenen die overwegen zo'n lens aan te schaffen. Pics uit het veld zeggen veel meer over zo'n lens.
En idd, ik heb het vaak over geld omdat ik en de meesten hier nou eenmaal geen onbeperkt budget hebben. Als ik zo'n duur ding koop wil ik van te voren eerst ff weten of het wel voldoet, ook in de vorm van foto's en niet alleen door over zo'n lens te babbelen. Niks mis mee toch ?
Een aantal hier bezitten de Nikkor 70-200mm/2.8VR, een lens van zo'n 2000 euro, maar helaas zie je daar bijna geen enkele foto van, ik vindt dat heel jammer. Dus ik vraag me wel eens af wat mensen dan met zo'n dure lens doen, alleen voor de heb misschien?
Juist van die dure lenzen wil ik meer pics zien omdat het een forse investering is die velen ff niet in de beurs hebben en er flink voor moeten sparen. Ik wil hier zien wat zo'n lens als hierboven genoemd in het veld kan en doet en niet door middel van wat test pics en wat gebabbel.
En als jij een lens aan wilt schaffen en daarover nog bepaalde onderwerpen wil aansnijden, kan dat ook nádat je google hebt gebruikt om allerhande voorbeelden en reviews op te vissen. Als je daarna nog vragen hebt over die 70-200/2.8 VR kan je die hier altijd nog stellen, en dan zijn er idd plenty mensen die je vraag willen beantwoorden. Dat is de andere manier om het te zien.
En juist de test-pics zullen vaak een mogelijke beperking of juist kracht van een lens kunnen aanwijzen.
@ Bamboe: van testpics leer je meer over een lens dan van real life examples. Zeg niet dat testen the way to go is maar je leert er veel van. Ook is het goed vergelijkingsmateriaal met andere lenzen. Dat zul je real life in het veld niet zo snel vinden.
En ik vind echt dat je punt nergens op slaat. Mensen met duur spul moeten meer foto's maken dan mensen met goedkoper spul. En moeten dat vervolgens ook plaatsen. Ik ben het er niet mee eens maar dat moge duidelijk zijn.
Maar allemaal nofi hoor, ben het vaak genoeg wel met je adviezen aan mensen eens
En ik vind echt dat je punt nergens op slaat. Mensen met duur spul moeten meer foto's maken dan mensen met goedkoper spul. En moeten dat vervolgens ook plaatsen. Ik ben het er niet mee eens maar dat moge duidelijk zijn.
Maar allemaal nofi hoor, ben het vaak genoeg wel met je adviezen aan mensen eens
Ik veroordeel hier niemand hoor, dat maak jij er nu van. Ik zeg alleen dat er bitter weinig pics te zien zijn hier van die megalenzen. En dat vindt ik jammer, niet meer en niet minder. Wat er verder van mijn verhaal gemaakt wordt heb ik helaas geen invloed op.Silent Thunder schreef op zondag 17 december 2006 @ 18:58:
[...]
@Bamboe, waarom veroordeel je mensen toch altijd zo snelIk kan mij nog herinneren dat je niet zo lang geleden het idioot vond als een amateur-fotograaf een lens kocht van ~1000 euro; en wat heb je nu zelf in je arsenaal? Laat toch iedereen doen wat 'ie wil
[ Voor 43% gewijzigd door YellowCube op 17-12-2006 20:59 ]
Precies!RedXraD schreef op zondag 17 december 2006 @ 18:32:
[...]
Ik denk dat Wijnands bedoeld dat wanneer je AF-S of AF-A gebruikt, je onderwerp vaak net die enkele mm's die je DOF dun is al bewogen is voor je afdrukt. En met AF-C heb je dat minder
Had vanochtend een stuk of 12 van de kids geschoten, 9 gewoon zwaar onscherp. Even het grote Thom Hogan boek ingedoken en opgelost.
Heb nu een lens die bij 2.2 al heel aardig scherp is en dan is je DoF zo ondiep dat elke beweging onscherpte veroorzaakt.
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Het hebben van een camera met wat voor lens dan ook wil toch niet zeggen dat iemand dus zijn foto's maar on-line moet zetten?Anoniem: 30648 schreef op zondag 17 december 2006 @ 17:15:
[...]
..
Ik heb ook zo'n lens, maar daarom hoef ik iedereen toch niet lastig te vallen met mijn foto's, even afgezien van het feit of ik dat zelf wel wil?
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Dan begin ik me langzaam af te vragen wat het doel en nut van een fotografieforum als dit is als leden geen foto's posten.
Sorry hoor.
Sorry hoor.
Dat is natuurlijk een beetje kort door de bocht van je; er zijn er genoeg die hun foto's posten. Alleen probeer jij een relatie te leggen tussen dure lenzen en het posten van foto's, dat is heel wat anders.
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Anoniem: 63942
Dit is weer zo'n eindeloze discussie die nergens over gaat. Als jij het nut van dit forum niet in ziet, ga dan je tijd anders besteden of verhuis naar een forum dat bij jou beter in de smaak valt.Anoniem: 30648 schreef op zondag 17 december 2006 @ 20:01:
Dan begin ik me langzaam af te vragen wat het doel en nut van een fotografieforum als dit is als leden geen foto's posten.
Sorry hoor.
Sommige mensen houden er nu eenmaal van om over lenzen te babbelen, daar is dit forum imho heel geschikt voor.
[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 63942 op 17-12-2006 20:56 ]
Allereerst, ben het met de meesten eens. Iedereen moet posten wat hij zelf wilt. Fotografeer je voor jezelf en heb je geen behoefte om jezelf te laten zien in fotografie maar vind je het wel leuk om er over te praten, prima 
Daarentegen zie ik ook wel bamboe zijn puntje dat ik ook graag foto's zie van mensen hier die ik een beetje "ken" en mij laten zien wat zo'n gave 17-55 2.8 of 70-200 2.8 kan van nikon
Ik ga mijn sig trouwens ook weghalen. Voor mij stond het er om te laten zien wat ik heb, zodat mensen weten wat ik heb wanneer ik foto's laat zien en zodoende altijd kunnen beoordelen hoe die foto hoogst waarschijnlijk is gemaakt. Die meerwaarde zie ik niet meer zo en ik hou al helemaal niet van opscheppen. Misschien was het eerst ook wel een soort enthousiasme
.
Daarentegen zie ik ook wel bamboe zijn puntje dat ik ook graag foto's zie van mensen hier die ik een beetje "ken" en mij laten zien wat zo'n gave 17-55 2.8 of 70-200 2.8 kan van nikon
Ik ga mijn sig trouwens ook weghalen. Voor mij stond het er om te laten zien wat ik heb, zodat mensen weten wat ik heb wanneer ik foto's laat zien en zodoende altijd kunnen beoordelen hoe die foto hoogst waarschijnlijk is gemaakt. Die meerwaarde zie ik niet meer zo en ik hou al helemaal niet van opscheppen. Misschien was het eerst ook wel een soort enthousiasme
Het kan worden aangepast, zelfs per subforum, dus dat is verder geen probleem. In de toekomst gaat het mogelijk toch gebeuren heb ik vernomen, maar dan wordt de ruimte mogelijk anders benut.Januszjes schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 14:28:
Tot die tijd zou ik zelf pleiten voor een 800px breed FGS om de foto's beter tot hun recht te laten komen. YC is er achter de schermen mee bezig, dus we zullen even geduld moeten hebben. Ik hoop dat het wordt toegestaan i.v.m. de uniformiteit.
We hebben het in het crewforumpje besproken en zijn het unaniem met elkaar eens: We blijven bij 600pixels breed. Door de mogelijkheid door te linken (klik-op-foto-oh-kijk-nou-een-nieuw-tabblad/venster!) kan je het forum gebruiken om "hele grote thumbnails" neer te zetten. En dat lijkt ons afdoende. 
Kanttekening: we kijken naar de mogelijkheid om voor showcase en testcase topics een afwijkende breedte aan te houden. !Maar! verwacht hier, op korte termijn, nog niet veel van alsjeblieft.
Kanttekening: we kijken naar de mogelijkheid om voor showcase en testcase topics een afwijkende breedte aan te houden. !Maar! verwacht hier, op korte termijn, nog niet veel van alsjeblieft.
Bericht hierboven
Dat was ook meer het idee, om het in FGS te doen, omdat daar de meeste foto's worden geplaatst natuurlijk
Er wordt GoT-breed op dit moment ook over nagedachten, maar dat is meer om dingen als de tracker en andere onderdelen beter te kunnen integreren begreep ik van Crisp. Misschien vallen er dan wat dingen te regelen
De laatste tijd verschijnen er steeds meer 'loze' berichten in topics, zoals het 'tippen' van een lens die bijv. op marktplaats staat (vaak eigen materiaal). Ook zie ik met regelmaat posts van users langskomen in 'de grote' topics waarbij er een vraag wordt neergeplempt die in het topic zelf, maar vaak ook gewoon in de startpost of op dezelfde pagina al beantwoord zijn.
Is het niet mogelijk daar wat strenger op te letten, want het begint een beetje irritant te worden, en mensen raken er ook merkbaar door geirriteerd.
Is het niet mogelijk daar wat strenger op te letten, want het begint een beetje irritant te worden, en mensen raken er ook merkbaar door geirriteerd.
Beetje lastig als de modjes op Floris na een week niet online zijn
[ Voor 28% gewijzigd door janklp op 28-12-2006 10:50 ]
Hm, ja wat RedXraD zegt heb ik ook wel ja, zoveel topics worden geopend en zoveel neer gegooid waarvan ik denk: daar had je best even voor kunnen googlen
[ Voor 86% gewijzigd door Nomad op 28-12-2006 10:50 ]
Daar had je best even een TR voor kunnen maken. Kom je luie/foute posts tegen, gebruik dan die TR-knop, daar is hij voor bedoeld. Een post als deze:daar had je best even voor kunnen googlen
is natuurlijk totaal niet de bedoeling: dit is killing voor de sfeer en nergens voor nodig: laat het aanpakken van dergelijke posts aan de modcrew over graag.nomad85 schreef op donderdag 28 december 2006 @ 10:07:
[...]
Pak de fiets en ga lekker een eindje fietsen, anders ZOEK je even met de ZOEKFUNCTIE.
*misschien een beetje chagrijnig op deze ochtend, maar komop, op dezelfde pagina als jouw post staat het antwoord!
En ja, de modcrew is op dit moment vrijwel 'weg' incluis mijzelf: maar dat betekent niet dat er niet via TRs gemeld kan/mag worden dat er wat aan de hand is. TRs worden altijd gelezen, en als ze terecht zijn, wordt er wat mee gedaan, simpelweg.
ja sorry, zal het anders wel editten, ik ben normaal ook altijd aardig, maar ik wordt er zooo moe van dat zoveel mensen maar gewoon neer mikken wat ze willen neermikken, zonder search, zonder even de laatste pagina te lezen waarin je post.Remy schreef op donderdag 28 december 2006 @ 11:02:
[...]
Daar had je best even een TR voor kunnen maken. Kom je luie/foute posts tegen, gebruik dan die TR-knop, daar is hij voor bedoeld. Een post als deze:
[...]
is natuurlijk totaal niet de bedoeling: dit is killing voor de sfeer en nergens voor nodig: laat het aanpakken van dergelijke posts aan de modcrew over graag.
En ja, de modcrew is op dit moment vrijwel 'weg' incluis mijzelf: maar dat betekent niet dat er niet via TRs gemeld kan/mag worden dat er wat aan de hand is. TRs worden altijd gelezen, en als ze terecht zijn, wordt er wat mee gedaan, simpelweg.
Ik neem aan dat dit ook wel een aardige plek is voor mijn opmerking:
YellowCube sloot vanmiddag mijn topic: [Testcase] London - Changing of the guards
Op zich prima, want het voldeed niet aan de regels. Liever nog had ik even de kans gehad om er, voor die uberhaupt gesloten werd, er 2 foto's uit te halen. Ik wilde YellowCube daarover even een bericht sturen en een heropening vragen (kreeg zelf een pushmessage van hem) maar kwam er toen achter dat van hem alleen een msn (hot)mailadres in zijn profiel staat en hij direct messaging heeft uitstaan. Op mijn mailtje naar zijn hotmailadres kwam geen reactie, dus heb ik een compleet nieuwe startpost gemaakt voor mijn testcase.
Oke, lang verhaal kort: kan YC als mod zijnde z'n DM aanzetten en/of z'n mailadres waar hij gedurende tweakerstijden te bereiken is in z'n profiel opnemen
YellowCube sloot vanmiddag mijn topic: [Testcase] London - Changing of the guards
Op zich prima, want het voldeed niet aan de regels. Liever nog had ik even de kans gehad om er, voor die uberhaupt gesloten werd, er 2 foto's uit te halen. Ik wilde YellowCube daarover even een bericht sturen en een heropening vragen (kreeg zelf een pushmessage van hem) maar kwam er toen achter dat van hem alleen een msn (hot)mailadres in zijn profiel staat en hij direct messaging heeft uitstaan. Op mijn mailtje naar zijn hotmailadres kwam geen reactie, dus heb ik een compleet nieuwe startpost gemaakt voor mijn testcase.
Oke, lang verhaal kort: kan YC als mod zijnde z'n DM aanzetten en/of z'n mailadres waar hij gedurende tweakerstijden te bereiken is in z'n profiel opnemen
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Dat YC z'n DM uit heeft staan is waarschijnlijk een bewuste keuze. Je kan hem (en iedere andere mod) in ieder geval bereiken op nickname [at] tweakers.net. Betreft het algemene zaken dan kan je alle moderators in 1 keer bereiken op fgmods [at] tweakers.net.
Het nieuwe topic ziet er iig prima uit, dus ik neem aan dat het zo goed is?
Het nieuwe topic ziet er iig prima uit, dus ik neem aan dat het zo goed is?
Ja, in het nieuwe topic heb ik 2 foto's verwijderd, dus het voldoet zo wel. Ik had gisteren even niet gedacht aan nickname @ tweakers.net, maar die mag hij dan nog wel toevoegen in zijn profiel 
DM is idd een bewuste keuze, maar ik kwam er gisteren pas achter dat het standaard uit staat.
ik dacht al, waarom krijg ik nooit iets
DM is idd een bewuste keuze, maar ik kwam er gisteren pas achter dat het standaard uit staat.
ik dacht al, waarom krijg ik nooit iets
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Excuses van mijn kant, maar mijn DM stond inderdaad uit (door een foutje schat ik, want in het verleden ging het wel goed).
Mailadres is ondertussen ook zichtbaar.
Mailadres is ondertussen ook zichtbaar.
Even een algemene opmerking, het valt mij de laatste tijd op dat de toonzetting in een aantal berichten gepost in meerdere Fotografie-topics nogal aan de botte kant zijn.
Zie een aantal reacties in het Canonmount objectieven topic, maar nu ook in het Testcase van het Groningerbos. Afgezien dat het vaak ontstaat uit volledige offtopic posts in dat topic is het nogal storend en onnodig. En kan er toe leiden dat nieuwe of onervaren users in ieder geval niet een zo'n warm ontvangst krijgen.
Niet om weer oude koeien uit de sloot te halen, maar een moderatie kan in dit soort gevallen veel scherper en onnodig ontsporen voorkomen.
Zie een aantal reacties in het Canonmount objectieven topic, maar nu ook in het Testcase van het Groningerbos. Afgezien dat het vaak ontstaat uit volledige offtopic posts in dat topic is het nogal storend en onnodig. En kan er toe leiden dat nieuwe of onervaren users in ieder geval niet een zo'n warm ontvangst krijgen.
Niet om weer oude koeien uit de sloot te halen, maar een moderatie kan in dit soort gevallen veel scherper en onnodig ontsporen voorkomen.
ik neem aan (en zie ook al) dat ik niet voor alleen voor mezelf spreek, maar ik zal er wat meer op gaan letten en evt. op modereren. Dank.
[ Voor 6% gewijzigd door YellowCube op 16-01-2007 09:07 ]
Mocht je nou zoiets tegenkomen littlejoannes, zet dan gerust een TR. Beter te veel dan te weinig 
Het is mij de afgelopen tijd inderdaad een paar keer opgevallen dat er soms wat bot gereageerd wordt, dat heb ik in die betreffende draadjes imho ook duidelijk gemaakt. Het is echter ook een paar keer gebeurd dat ik het wel heb gezien, maar dat de discussie vanzelf al weer ontopic is gegaan. In zo'n geval lijkt het misschien dat er niet gemodereerd wordt, maar een dergelijk topic wordt dan juist met rust gelaten om niet nog een keer olie op het vuur te gooien
Het is mij de afgelopen tijd inderdaad een paar keer opgevallen dat er soms wat bot gereageerd wordt, dat heb ik in die betreffende draadjes imho ook duidelijk gemaakt. Het is echter ook een paar keer gebeurd dat ik het wel heb gezien, maar dat de discussie vanzelf al weer ontopic is gegaan. In zo'n geval lijkt het misschien dat er niet gemodereerd wordt, maar een dergelijk topic wordt dan juist met rust gelaten om niet nog een keer olie op het vuur te gooien
Ik ben meestal niet zuinig met TR-etjes
Maar heb er niet altijd zin in.
Maar het valt me op dat er veel "new" users het zwaar te verduren krijgen als ze wat starters vragen hebben. Er wordt meteen met google en andere linkjes gestrooit en geroepen om zelf inzet.
Zal het gebrek aan zonlicht wel zijn bij de tweakertjes, word je een beetje sacherijnig van

Maar het valt me op dat er veel "new" users het zwaar te verduren krijgen als ze wat starters vragen hebben. Er wordt meteen met google en andere linkjes gestrooit en geroepen om zelf inzet.
Zal het gebrek aan zonlicht wel zijn bij de tweakertjes, word je een beetje sacherijnig van
zwaar te verduren vind ik wel meevallen. Het is wat mij betreft gewoon een stukje netiquette dat je eerst eens even zelf zoekt of het antwoord op je vraag niet al een keer gegeven is, zeker in een situatie waar een grote groep mensen met vragen rondloopt.
Fotografie technische FAQ en Koopadviezen is imo een erg duidelijke leidraad voor een beginner waar voor zover ik weet behoorlijk wat tijd en moeite in gestoken is. Verder wordt actief voor gezorgd dat de zaken zo veel mogelijk binnen centrale topics blijven (een D50 topic, een 350D topic etc).
Daar mag toch best wat moeite tegenover staan?
Ik hoef neem ik aan niet uit te leggen dat als je mensen eerst zelf laat zoeken en lezen voorkomt dat de verschillende topics uiteindelijkoverlopen met steeds weer dezelfde vragen en steeds weer dezelfde antwoorden...Want ik kan je op een briefje geven dat iedereen daar uiteindelijk chagarijnig van wordt
Fotografie technische FAQ en Koopadviezen is imo een erg duidelijke leidraad voor een beginner waar voor zover ik weet behoorlijk wat tijd en moeite in gestoken is. Verder wordt actief voor gezorgd dat de zaken zo veel mogelijk binnen centrale topics blijven (een D50 topic, een 350D topic etc).
Daar mag toch best wat moeite tegenover staan?
Ik hoef neem ik aan niet uit te leggen dat als je mensen eerst zelf laat zoeken en lezen voorkomt dat de verschillende topics uiteindelijkoverlopen met steeds weer dezelfde vragen en steeds weer dezelfde antwoorden...Want ik kan je op een briefje geven dat iedereen daar uiteindelijk chagarijnig van wordt
Ik vermoed dat je hierbij doelt op de reactie van Fairy en die van mij in het Canonmount-topic: dit waren twee users die consequent niet zochten en er vervolgens zelfs op aan zijn gesproken door mods.littlejoannes schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 17:02:
Ik ben meestal niet zuinig met TR-etjesMaar heb er niet altijd zin in.
![]()
Dit soort topics moet het van een aantal mensen hebben die zo vriendelijk zijn om anderen te helpen, wanneer er vaak niet wordt gezocht of wordt gelezen en men dezelfde antwoorden moet blijven geven, dan loopt de irritatie op. Om dit te voorkomen is er al een TS gemaakt, maar zelfs die leest men geregeld niet. Dat er dan een keer wordt geroepen, "man, lees de topicstart eens en zoek eens rond" kan ik eigenlijk wel begrijpen
Tja, wie is er dan bezig om de sfeer te verpesten? Degenen die lang het geduld op hebben gebracht om iedereen te helpen of degenen die niet de moeite nemen even de meest basale kennis tot zich te nemen?
Ik bedoelde eigenlijk geen tweakers specifiek, en ik snap de reacties op het doorvragen van de tweaker in dat specifieke stukje ook wel.
Even reflecterend: ik denk dat een moderator op dat moment de aangewezen persoon is om een niet eigen-inzet-tonende tweaker even op de regels te wijzen dan dat het topic volledig ontspoort door sacherijnige medetweakers. Maar genoeg geneuzel hierover.
Even reflecterend: ik denk dat een moderator op dat moment de aangewezen persoon is om een niet eigen-inzet-tonende tweaker even op de regels te wijzen dan dat het topic volledig ontspoort door sacherijnige medetweakers. Maar genoeg geneuzel hierover.
An sich heb je helemaal gelijk, ik probeer zelf ook zoveel mogelik niet te reageren en een TR te zetten. Helaas zijn er steeds toch nog mensen die alsnog gaan reageren en gewoon antwoorden op die echte zoek-vragen. Als er dan op wordt doorgeborduurd in volgende posts dan roept dat helaas dus wel irritatie op.littlejoannes schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 18:24:Even reflecterend: ik denk dat een moderator op dat moment de aangewezen persoon is om een niet eigen-inzet-tonende tweaker even op de regels te wijzen dan dat het topic volledig ontspoort door sacherijnige medetweakers.
Ik erger me dan ook niet echt aan de nieuwelingen die niet gezocht hebben maar meer aan de meer ervaren posters die - hoewel goed bedoeld - helpen inplaats van niet reageren en een TR zetten.
Dit is absoluut geen geneuzel: Ik vind het ook moeilijk om die balans te bewaren; wanneer ga je over de grens als user die een tikje de goede kant op wil geven? Waar houdt de zelfsturing op en begeef je je op het terrein van de rode mensen?
En soms werkt iemand je gewoon op de zenuwen door vier keer hetzelfde te vragen en danvplaats je gewoon de opmerking
En soms werkt iemand je gewoon op de zenuwen door vier keer hetzelfde te vragen en danvplaats je gewoon de opmerking
Ik mis in de FAQ een uitleg over "ruis"?
"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.
Bij deze danZoefff schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 11:53:
[...]
Suggesties voor nieuwe onderwerpen mogen overigens in het feedbacktopic, zo sneeuwen ze wat minder snel onder
Misschien is het tegenovergestelde van teleurstelling een leuk idee (iets van gelukzaligheid ofzo...), of komt dat te dicht in de buurt van de oudere opdracht "vreugde"?
Best moeilijk om met een origineel onderwerp te komen....
[ Voor 179% gewijzigd door bokko! op 24-01-2007 22:10 ]
Wat is er mis mee om een oud thema terug te pakken? Natuurlijk is het niet de bedoeling dat iedereen teruggrijpt naar ideeën die eerder al gebruikt zijn, maar een thema recyclen kan best. Daarnaast zie ik vreugde toch wel anders dan gelukzaligheid omdat geluk imho "langer" duurt dan vreugde (maar dat is iets voor het specifieke feedbacktopic).bokko! schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 21:52:
[...]
Hey, jongens, los van alles, toch een complimentje voor hoe 't nu gaat. Geen gezeik, iedereen rijk!
Oftewel, loopt lekker. Meer hoef ik nu niet kwijt
|>
Het lijkt wel Sinterklaas hier. Vol verwachting klopt ons hart 
Maar ik ben het helemaal met Simon eens. Er is een duidelijke kentering geweest.
Maar ik ben het helemaal met Simon eens. Er is een duidelijke kentering geweest.
Tja, je kan het ook minder algemeen zoeken en meer in tastbare dingen: kerkelijke gebouwen, auto's, openbaar vervoer, interieur, openbaar groen, vogels, noem maar op.bokko! schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 21:52:
[...]
Bij deze dan![]()
Misschien is het tegenovergestelde van teleurstelling een leuk idee (iets van gelukzaligheid ofzo...), of komt dat te dicht in de buurt van de oudere opdracht "vreugde"?
Dit topic is gesloten.