quote:
abrakadaver schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 16:31:
Nee niet echt concrete voorbeelden, maar ik heb het de afgelopen maanden nu een keer of 4 zien gebeuren dat er best nuttige/mooie dingen worden gezegd in een topic maar dat het dan volgens een mod te ver offtopic gaat en wordt afgekapt. Dat vind ik jammer, want dat waren nou net de discussies die ik wel graag had willen volgen: het standaard "moet ik een 70-300 of 70-200 kopen"-verhaaltje kennen we nu wel.
Het is natuurlijk wat lastig discussiëren zonder concrete voorbeelden. Ik denk dat het afkappen dan toch vaak gepaard zal zijn gegaan met een opmerking dat er zonder problemen een nieuw topic over gestart kan worden, maar de berichten niet voldoende geacht worden om af te splitsen naar een nieuw topic. Want wij begrijpen natuurlijk ook dat discussies vaak veel kanten op kunnen gaan in een creatieve hoofdgroep als FG

quote:
'Meteen maar weggeflikkerd' was misschien een beetje een verkeerde woordkeuze, dat sloeg natuurlijk niet op het niet waarschuwen, maar op het verwijderen t.o.v. verplaatsen.
Zie ook mijn eerdere reactie, het verwijderen heb ik bewust gedaan omdat ik vind dat de discussie al te veel in een flamewar was verzand en geen eerlijke kans meer zou krijgen als ik hem in die hoedanigheid zou afsplitsen. Het afsplitsen is namelijk iets wat normaliter wel zo veel mogelijk gedaan wordt, maar wat misschien minder opvalt dan wanneer een discussie verwijderd word.
quote:
Ook goed dat je die waarschuwingen plaatst, maar om even op dit geval in te gaan:
A) het leek er op dat je waarschuwde voor het offtopic gaan omdat dit onderwerp nogal vaak flames uitlokt (en dat deed het ook, want sommigen konden het niet laten), en niet zozeer met de reden dat 't niet relevante/interessant was voor de (potentiele) D80 koper.
B ) daarna kwamen er nog wat nette reacties waarop dat hele lensmount gedoe werd verduidelijkt.
C) vervolgens komt meneer zoeff er voor de 2e keer een waarschuwing neerplanten waarin ie vervolgens zelf nog een keer de discussie oprakelt met wat beweringen die wat reacties uitlokken.
Teruglezend was het misschien niet heel verstandig om ook op de materie in te gaan, point taken. Maar eigenlijk had het helemaal niet nodig moeten zijn om nog een tweede reactie te plaatsen, en dat was het helaas wel omdat er naast die nette reacties ook een flame langskwam.
quote:
Maargoed, dat is niet 't punt wat ik wilde maken, dit wel: ik ben 't niet eens met de beleidswijziging dat individuele discussies zo veel mogelijk in losse topics moeten plaatsvinden. Omdat dat niet echt blijkt te werken, zogauw er een eigen topic is, blijft dat klein (want gaat maar over 1 onderwerp) en verdwijnt het binnen no time van de indexpagina omdat er wat minder snel op wordt gereageerd. Last but not least overlappen de diverse onderwerpen zoveel dat 't bijna onmogelijk is om alles in hokjes op te hakken.
Verder kan ik me wel vinden in Henk's commentaar.
Het is inderdaad onmogelijk om
alles in aparte hokjes op te hakken. Maar als je vluchtig door de verschillende topics in FG kijkt zie je dat we, zeker vergeleken met andere hoofdgroepen op GoT, behoorlijk tolerant zijn met (semi) offtopic discussies binnen een ander topic. Neem bijvoorbeeld het partyfotografie topic waar om de zoveel tijd grote sub-discussies over bepaalde technieken of materiaal langskomenm, de lensmount topics met sub-discussies over het algemeen gebruik van bepaalde bereiken of globale techniek achter een lens, showcase topics met sub-discussies over bepaalde bewerkingstechnieken, etc. Als er dan eens een topic langskomt waarbij we
wel besluiten om een bepaalde discussie af te kappen, zou ik het eigenlijk wel prettig vinden dat dit ook begrepen word en we daar niet vanwege het grote contrast ineens op afgerekend worden.
Betreft de beleidswijziging omtrend het opsplitsen van grote topics, dat is simpelweg een
besluit dat genomen is en waar je meer discussiemateriaal over terug kan vinden in LA dan je in een week doorheen kan lezen

Er zijn ook goede argumenten tegen in te brengen namelijk. Want 'jouw discussie' die binnen no-time van de indexpagina verdwijnt, was voor iedereen die niet in het D80 topic komt überhaupt verborgen gebleven. En op die manier kom je in een (eindeloze) voor-tegen discussie terecht waar op 15 juli 2007 een besluit in is genomen wat we nu ook zo veel mogelijk proberen na te leven
Ik hoop in ieder geval dat ik met mijn reacties hier het een en ander heb kunnen verduidelijken