[Mac mini] Discussietopic en Mini-FAQ v2.0

Pagina: 1 2 ... 10 Laatste
Acties:
  • 6.019 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:58

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://dawuss.student.utwente.nl/dawuss/apple_topic/mac_mini_topic_header.png
Op de vorige MacExpo Keynote Speech heeft Steve Jobs namens Apple de jongste telg van de Apple familie gepresenteerd: De Mac mini.
Dit opmerkelijk kleine apparaatje, ter grootte van een sigarenkistje, of 3 iPods, heeft al veel discussie los gemaakt, waaronder een topic op ons eigen GoT. Sinds 22 januari is hij hier in Nederland dan nu eindelijk verkrijgbaar, hoewel de levertijden nog behoorlijk op kunnen lopen :)

Dit topic gaat dus over die Mac mini. Helaas ging het in de vorige topics een beetje mis. In dit topic gaan we het anders doen :) Lees dus eerst even de gegevens uit de topicstart goed door, om te kijken of je niet een vraag stelt die eerder al gesteld is. Vergeet verder niet ook even in de oude topics te kijken, want daar is ook al heel veel over de Mac mini besproken.

* dawuss Voor mensen die hier al afhaken: Niet flamen, niet offtopic en zoeken voor je blaat *
Vorige topics
[rml][ Macmini]Mac mini*[/rml]
[rml][ Mac mini] Discussietopic en Mini-FAQ[/rml]
Plaatjes
Zoals altijd zeggen plaatjes zo veel meer dan woorden. Met het design van de Mac mini is dit meer dan waar. See for yourself!

De Mac mini komt op dit moment in twee smaakjes: een 1,25 GHz en een 1.42 GHz model. De volgende tabel, te vinden op Apple's eigen website zet ze tegen elkaar af:

Afbeeldingslocatie: http://dawuss.student.utwente.nl/dawuss/apple_topic/macmini_dimensions.jpg

1.25GHz Mac mini1.42GHz Mac mini
ModelM9686LL/AM9687LL/A
Processor1.25GHz PowerPC G41.42GHz PowerPC G4
Memory256MB of PC2700 (333MHz) DDR SDRAM, supports up to 1GB
GraphicsATI Radeon 9200 with 32MB of DDR SDRAM with AGP 4X support
Hard drive140GB Ultra ATA180GB Ultra ATA1
Optical driveSlot-loading Combo Drive (DVD-ROM/CD-RW)
PortsOne FireWire 400 port; two USB 2.0 ports; DVI output; VGA output (adapter included)
NetworkingBuilt-in 10/100BASE-T Ethernet and 56K V.92 modem3
WirelessAirPort Extreme option (based on 802.11g specification; IEEE 802.11b Wi-Fi certified)4; internal Bluetooth module available as build-to-order option
AudioHeadphone/audio line out
System softwareMac OS X version 10.3 “Panther,” includes Classic environment, Mail, iChat AV, Safari, Sherlock, Address Book, QuickTime, iSync, iCal
SoftwareiLife ‘05 (includes iTunes, iPhoto, iMovie, iDVD and GarageBand), AppleWorks, Quicken 2005 for Mac, Nanosaur 2, Marble Blast Gold and Apple Hardware Test
Limited warranty and serviceYour Mac mini comes with 90 days of free telephone support and a one-year limited warranty. Purchase the AppleCare Protection Plan to extend your service and support to three full years. Only the AppleCare Protection Plan provides you with direct telephone support from Apple technical experts and the assurance that repairs will be handled by Apple-certified technicians using genuine Apple parts. For more information, visit Apple support or call 800-823-2775.
Price€ 499,-€ 599,-

Afbeeldingslocatie: http://dawuss.student.utwente.nl/dawuss/apple_topic/macmini_ports.jpg

Linkjes
Als je nu al niet genoeg kunt krijgen van de Mac mini, kijk dan vooral ook even op de volgende pagina's:

Apple.com - Mac mini
[rml][ Macmini]Mac mini*[/rml]
Apple.com - Mac mini
Tweakers.net - Apple stelt Mac mini voor op MacExpo 2005
Tweakers.net - Kijkoperatie toont ingewanden Mac mini
Ars Technica over de Mac mini
Engadget over de Mac mini
BYODKM.NET Mac mini Enthusiast Network
AndandTech over de Mac mini
Mac mini Review van The Register Met dank aan Virtugon
Frequently Asked Questions

Hieronder vind je een aantal veelgestelde vragen, waarvan het meerendeel al in het vorige topic gesteld is.

Ik heb al een monitor en toetsenbord, kan ik die er gewoon op aansluiten?
Jij behoort precies tot de doelgroep van de Mac mini :) Aan de mini kun je iedere CRT of TFT monitor met een DVI of D-Sub (VGA) aansluiting hangen.
Een ps/2 toetsenbord gaat niet passen, maar ieder standaard USB toetsenbord kun je gewoon op dit apparaat aansluiten. Om die windows toets hoef je je geen zorgen te maken: die gaat vanzelf als Apple-key werken ;)

Kan ik de Mac mini aansluiten naast mijn PC?
Ja hoor, dit kan met een DVI kvm switch.

En die Apple Cinema HD's? Kunnen die er ook aan?
Het 20" en 23" model passen zonder meer aan de Mac mini. Het 30" model heeft echter een speciale videokaart nodig, zoals de Geforce 6800GT, vanwege de hoge resolutie. Die kan dus niet aan de Mac mini.

Kun je de videokaart van de Mac mini vervangen
Nee, zoals je kunt zien op de "naaktfoto's" van de mini, zit de video chip op het moederbordje gesoldeerd. Deze is dus niet te vervangen.

Kun je het ding op de TV aansluiten?
De ATi Radeon 9200 die in de Mac mini zit, heeft geen tv-uitgang. Er zijn echter wel een aantal USB alternatieven die dit wel hebben. Bovendien kun je bij Apple een DVI->composite converter kabeltje kopen.

Zal de Mac mini wel compatible zijn met Mac OS X Tiger?
In tegendeel tot wat een aantal mensen in paniek concludeerden, wijst alles er op dat de Mac mini gewoon de nieuwste telg van de Mac OS X familie gaat kunnen draaien. Er is echter wel een minpuntje te noemen: Door het ontbreken van bepaalde functionaliteit in de gebruikte Radeon 9200 chip, gaat het CoreImage subsysteem niet volledig hardwarematig ondersteund worden. Wellicht zal dit geen probleem zijn, maar totdat zowel de Mac mini als Mac OS X Tiger uit zijn, is hier alleen maar over te speculeren.

Loopt Mac OS X eigenlijk wel lekker met 256 MB RAM?
Hierover zijn de meningen nogal verdeeld. In principe is 256MB genoeg om Mac OS X Panther te draaien, maar zodra je een aantal vensters open hebt staan, leert de ervaring dat er met 256MB wel erg snel geswapt moet worden. Dit heeft als gevolg dat switchen tussen programma's erg lang duurt, om nog maar niet te spreken over het opstarten of installeren van andere programma's.
Zodra je echter 512MB in je mini steekt, lijken alle problemen opgelost te zijn. Deze bevindingen worden door vrijwel alle reviews op Internet bevestigd. Een aantal van deze reviews kunnen nog opgenomen worden onderaan deze topicstart, maar die moeten nog even opgezocht worden ;)

Ik vind 256 MB RAM inderdaad wel erg weinig. Kun je dat upgraden?
Ja hoor. Naast het feit dat je gewoon in de Apple Store kunt selecteren dat je tot maximaal 1 GB geheugen in je mini wilt hebben, is het voor een beetje tweaker natuurlijk ook een eitje om het zelf te doen. De mini heeft tenslotte gewoon 1 DDR bank waar PC2700 (333MHz) modules in gaan. Er bestaat "Apple labeled" geheugen van onder andere Kingston, maar over het algemeen kun je er vanuit gaan dat normaal A-merk geheugen met dezelfde specificaties ook prima werkt. Hierover loopt een hele discussie in het vorige topic, dus dat zou hier niet meer nodig hoeven zijn.

Hoe krijg ik mijn Mac mini open?
Hierover is een kort filmpje te vinden op Smashworld. Als gereedschap is al van alles geopperd, van taartschep tot creditcard. Als je je Mac open gaat maken, let dan in ieder geval even op de volgende quote van de genoemde site:
Apple states that as long as you do not BREAK your Mac Mini while working on the inside, it is still covered under warranty.
Waarom is de Mac mini hier duurder dan in de VS?
Naast het feit dat in Amerika electronicaproducten over het algemeen toch al goedkoper zijn dan hier in Europa, hebben ze ook nog eens een ander belastingsysteem dan hier. Daarbij is de prijs van de Mac mini in de Amerikaanse Apple Store ook nog eens exclusief VAT (BTW), terwijl dat in Nederland niet zo is. Dat komt er dus nog bovenop. In de praktijk scheelt het bij een Mac mini van 499 euro nog geen 50 euro.

Is het de moeite waard hem daar te bestellen dan?
Als je toevallig toch even langs de VS gaat fietsen wel, anders komen er dermate veel invoerrechten en verzendkosten bovenop dat je Mac er alleen maar duurder op wordt

Houd er rekening mee dat als jouw vraag hier nog niet tussen staat, deze wellicht toch terug te vinden is in het vorige Mac mini topic of het topic daarvoor.

Te zijner tijd zal ik deze topicstart uitbreiden met gegevens uit het vorige (tweede) Mac mini topic . Suggesties zijn natuurlijk altijd welkom!

Tot slot
Het eerste topic liep nogal uit de hand omdat veel te veel mensen zo maar een vraag neermikten, zonder te kijken of het antwoord op die vraag al eerder gegeven was, of uberhaupt wel iets met de Mac mini te maken had. Dit topic is een nieuwe poging, met toestemming van Zwerver. Vragen over Mac producten in het algemeen, zoals over Mac OS X, kunnen in [rml][ MacOS] Overstappers-vragen[/rml]. Laten we er met z'n allen op letten dat dit nu niet weer gebeurt, zodat we nog veel kunnen discussieren over dit nieuwe speeltje :)

Het vorige topic is inmiddels ook al gesneuveld aan de behoefte van ons Apple liefhebbers in de verdediging te springen als het om Macs gaat:
chem schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 17:00:
Mjah, dit gaat al eventjes niet meer over de Mac Mini; dwalend over diverse randzaken en een net-niet flamewar is het denk ik tijd om hier een streep onder te trekken.

Een nieuw topic mag, met uiteraard dezelfde voorwaarden als hier :)
* dawuss Flamen is op GoT dus nog steeds niet toegestaan, dus laat dat a.u.b. achterwege *

[ Voor 13% gewijzigd door leon1e op 28-12-2005 17:58 ]

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fetcher
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-01-2024
Topic loopt hard :D

Vandaag liet ik mijn ex-vriendin een foto zien van de Mac mini maar die koopt liever van de zomer een Powerbook in the states :P Ik doe iets fout geloof ik :+

Verder vroeg ik mij af of pro-tools enigzins werkbaar zal perfomen op een 1,4ghz model + externe firewire/usb 2.0 disk.

[ Voor 26% gewijzigd door fetcher op 09-02-2005 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28145

Bij deze hulde voor de topicstart! _/-\o_

Netjes, uitgebreid en bijna alle info die je zou willen weten over de Mac Mini.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 15:08
Dawuss:
Iedereen is het ondertussen over eens, dat 256mb niet werkbaar is. Kan de FAQ niet hierop aangepast worden? Niet iedereen weet dit al.
Of zou Apple anders tweakers.net aanklagen?

[ Voor 15% gewijzigd door ErikRo op 09-02-2005 19:48 ]

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fetcher
Het is al door diverse sites bevestigd die de mac mini hebben gereviewed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iNickx
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-06 11:08
Ik heb hem net gaan halen, maar hoe krijg ik dat ding eigenlijk open?.. dat zou best in de faq mogen wil extra geheugen er in prikken... thnx

You can't control the wind, but you can adjust your sails.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fetcher
Lees de startpost nou eens goed door... staat er echt bij hoor.

[ Voor 24% gewijzigd door fetcher op 09-02-2005 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
ErikRo schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 19:47:
Dawuss:
Iedereen is het ondertussen over eens, dat 256mb niet werkbaar is. Kan de FAQ niet hierop aangepast worden? Niet iedereen weet dit al.
Of zou Apple anders tweakers.net aanklagen?
Ik heb er nu dit in gezet:
• Loopt Mac OS X eigenlijk wel lekker met 256 MB RAM?
Hierover zijn de meningen nogal verdeeld. In principe is 256MB genoeg om Mac OS X Panther te draaien, maar zodra je een aantal vensters open hebt staan, leert de ervaring dat er met 256MB wel erg snel geswapt moet worden. Dit heeft als gevolg dat switchen tussen programma's erg lang duurt, om nog maar niet te spreken over het opstarten of installeren van andere programma's.
Zodra je echter 512MB in je mini steekt, lijken alle problemen opgelost te zijn. Deze bevindingen worden door vrijwel alle reviews op Internet bevestigd. Een aantal van deze reviews kunnen nog opgenomen worden onderaan deze topicstart, maar die moeten nog even opgezocht worden ;)
Aanvullingen en feedback zijn natuurlijk altijd welkom ;)
fetcher schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 19:50:
Het is al door diverse sites bevestigd die de mac mini hebben gereviewed.
Als je me linkjes geeft, kunnen ze de topicstart in :)
blogbuster schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 20:10:
Ik heb hem net gaan halen, maar hoe krijg ik dat ding eigenlijk open?.. dat zou best in de faq mogen wil extra geheugen er in prikken... thnx
Voor je gaat roepen dat iets in de topicstart moet worden opgenomen, kun je best eens kijken of het er al niet staat hoor ;)

[ Voor 8% gewijzigd door dawuss op 09-02-2005 20:24 ]

micheljansen.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
blogbuster schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 20:10:
Doe me een lol en lees de topicstart, het staat er letterlijk in. Als we direct zo gaan beginnen haalt dit topic de eerste pagina niet eens.
fetcher schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 20:12:
Lees de startpost nou eens goed door... staat er echt bij hoor.
Als je nou in het vervolg een TR zet? Dit valt onder slechte replies die een topic verkloten. Mensen please, we willen er niet een dagtaak aan hebben om dit topic bij te houden.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-03-2018

Qorne

Think Different

Misschien is het nuttig voor de mensen hierow,

Heb nu zowel de 1.25Ghz hier draaien als de 1.42Ghz.
De 1.42Ghz werkt echt zeer lekker zelfs met "maar" 256mb videobewerken gaat gewoon goed, en EyeTV draait ook perfect onder het dagelijkse werk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
512 vs. 256 reviews:
* AnandTech
* Macintouch
* PC Magazine

AnandTech:
The performance of the Mac mini in its standard form is unacceptable, even for a $499 machine.  At first, I was afraid that the poor performance was due to the 1.25GHz G4. However, upon further investigation, the root of the cause revealed itself - 256MB of memory is simply not enough for OS X.  When running one application, such as Safari or Mail, the 256MB of memory is enough, but as soon as you open more than one application, the memory quickly disappears. 

...

Upgrading the system to 512MB of memory fixes all of the problems. You'd be hard pressed to get close to 100% CPU utilization on even the low end 1.25GHz G4 without resorting to video encoding, and most importantly, the system is as smooth as can be with 512MB. 
Macintouch:
With a measly 256 MBytes of SDRAM, neither model is equipped with adequate memory for heavy work, but Apple will double the memory for an extra $75, a wise investment. (Apple itself recommends 512 MBytes for its own iWork and iLife applications and requires 512 MBytes for iMovie HD features.)
PC Magazine:
The Airport Extreme and Bluetooth upgrades are optional if you're using a wired keyboard and wired broadband, but the upgrade to 512MB is a necessity. While it increases the entry-level price to $574, the extra RAM gives you a better computing experience.

[ Voor 75% gewijzigd door MacWolf op 09-02-2005 21:25 ]

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Dawuss: Nette aanvulling, klasse.
Ik zit net eigenlijk te denken dat het wel handig zou zijn om iets over de SPDIF poort te vertellen. Of eigenlijk het gebrek hieraan, dit voor mensen die hem als mediaspeler willen gebruiken voor oa dvd's en er thuis pas achter komen dat er helemaal geen 5.1 uitgang opzit.
:+

Het kan wel met een aparte kaart maar dan komt er weer 100 euro bovenop.

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fetcher
extern usb adaptertje? Ik zat al te kijken naar usb 2.0 / firewire doosjes met 4 inputs enzo.. leuk spul maar ik vraag me af of de mac mini het trekt om met 4 sporen op te nemen (misschien met een externe firewire disk?)

[ Voor 7% gewijzigd door fetcher op 09-02-2005 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iNickx
Ik heb hem inmiddels open gekregen. Ik ben om 5 voor 9 nog snel naar de gamma gereden voor een scherp plamuur mesje. Het is even wrikken en het voelt aan alsof hij gaat springen. Je wilt natuurlijk zo'n mooi object niet beschadigen.

Voor de mensen die hem willen opmaken: Steek het plamuur mesjes diep in het gleufje anders kan het zijn dat de zij-case er van afbreekt. Het geheugen er uit halen en er in zetten was geen probleem. Ik ga zo meteen tiger instaleren, om eens te testen en dan zien jullie mij wel online : ) of niet natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fetcher
Je had hem trouwens vrij snel, opgehaald bij een Apple center? Wat voor specs heeft je Mac mini?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donnie Darko
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:37
Ik heb vandaag even wat geheugen erbij gepropt 1 GB 400 mhz van Corsair so far so good, je hebt het dingetje eigenlijk zo open en hij draait nu helemaal als een zonnetje.

het enige probleem wat ik nu heb is dat als ik mijn kamer binnen kom ik denk dat hij kapot is omdat ik maar niks hoor en dat is bij mn windows bak wel effe anders :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iNickx
fetcher schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 22:36:
Je had hem trouwens vrij snel, opgehaald bij een Apple center? Wat voor specs heeft je Mac mini?
Ik heb een rit afgelegd van 120km , speciaal naar andere locatie gereden. In heel de omgeving tot 120km was nergens een te kopen!: )

1.42, 512 mb .. geen BT en Airport dat komt later nog.. ga nu tiger installeren.. eens ijken

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Mijn 1,42Ghz had 256MB en daar heb ik 4 dagen mee gewerkt maar dat was echt niet te doen, gisteravond heb ik hem opengemaakt met een plamuurmes was best makkelijk was en heb ik er 512MB ingedrukt. (Morgen ff 1GB module halen)

Hij is nu zeker 4 keer zo snel en alles start sneller en Itunes stottert niet meer :)
256MB is dus niet aan te raden en een plamuurmes wel, scheelt je weer een paar euro's ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Bierkameel op 10-02-2005 00:28 ]

• A_L
  • Niet online

A_L

Voor degene die nog geen mac-mini heeft gekocht (zoals ik), staat er in de duitse c't nummer 4 ook een review. (ook van i-life 05)

Hierin wordt ook de analoge signaalkwaliteit van de vga-adapter gemeten. Deze blijkt niet aan de vesa-norm te voldoen. Wat bij hoge resoluties "führt zu flauen Bilderen an viele Monitoren" (geen idee hoe je dat vertaald). Iemand hier ervaringen mee?

• fetcher
Naar het engels vertaald: leads to stagnant speaking in images to many monitors

• Luke_msx
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-05 14:14
A_L schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 13:58:
Voor degene die nog geen mac-mini heeft gekocht (zoals ik), staat er in de duitse c't nummer 4 ook een review. (ook van i-life 05)

Hierin wordt ook de analoge signaalkwaliteit van de vga-adapter gemeten. Deze blijkt niet aan de vesa-norm te voldoen. Wat bij hoge resoluties "führt zu flauen Bilderen an viele Monitoren" (geen idee hoe je dat vertaald). Iemand hier ervaringen mee?
Ik zou zeggen dat ze wat onscherpte bedoelen. Wat de kritiek in een ander topic over de fontsmoothing van OSX weer in een heel ander daglicht zet...

Overigens is het natuurlijk eigenlijk ook zonde om een TFT scherm analoog aan te sluiten als er een DVI signaal beschikbaar is. Bij analoge monitoren ligt dat anders en is het een beetje een gemiste kans als de adapter die bijgeleverd wordt van magere kwaliteit is...

Macbook 2,13 GHz 4GB 120GB SSD

• dolby
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Hebben jullie nog wat tips voor een bijpassend setje speakers bij de Mac mini?
(systeempje komt in de keuken dus 2 of 2.1 is voldoende)

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
dolby schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 15:28:
www.apple.nl: apple pro speakers, maar dat is uiteindelijk gewoon persoonlijk dus een beetje zoeken doet geen kwaad :Y)

• dolby
  • Niet online
matiasjansen schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 15:30:
[...]

www.apple.nl: apple pro speakers, maar dat is uiteindelijk gewoon persoonlijk dus een beetje zoeken doet geen kwaad :Y)
Mja op mijn dual g5 heb ik soundsticks, maar ik vraag me af wat jullie gebruiken bij je Mac mini :)

jalumsx schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 14:23:
[...]

Ik zou zeggen dat ze wat onscherpte bedoelen. Wat de kritiek in een ander topic over de fontsmoothing van OSX weer in een heel ander daglicht zet...

Overigens is het natuurlijk eigenlijk ook zonde om een TFT scherm analoog aan te sluiten als er een DVI signaal beschikbaar is. Bij analoge monitoren ligt dat anders en is het een beetje een gemiste kans als de adapter die bijgeleverd wordt van magere kwaliteit is...
Nope, "flaue Bilderen" betekent niet dat er onscherpte is. Het betekent dat het beeld flets is. Is als je de C'T leest iets wat bij heel veel grafische kaarten voorkomt, dat de signaalkwaliteit niet aan de norm voldoet. Dat geldt volgens mij alleen op de analoge uitgang trouwens.

Anoniem: 96778

Let op: ... ja
Waarschuwing: zeker ...

Sorry hoor maar de manier dat jullie (admins) reageren is er niks meer te zeggen.
Ik vind dat een discussie beetje open moeten blijven (het gaat in dit geval over de mac mini-posts).
En jullie moeten aanpassingen kunnen doen als het beetje uit de hand loopt maar NIET de dialoog STUREN...

Ik weet zeker dat deze post verwijderd wordt en misschien ik word gebanned want volgens jullie regels mijn post offtopic is.
Maar ik ben niet bang voor, want de hele key van "vrijheid van menings uiting" is jou mening te blijven geven.

En mijn mening is dat de tweakers forum meer open moeten blijven, in plaats van 'n hele post-topic verwijderen omdat de tweakers admins denken dat zo beter is. :(

• Neus
  • Laatst online: 15-06 09:33

Neus

www.zenaconsult.com

Pas op, deze werken alleen op de Mac Mini indien je een iFire van Griffin hebt!! De plug is anders en vervangen is lastig: er zit een 1 bit ID chip in de plug (die er voor zorgt dat je de juiste dynamiek krijgt).

Ik heb die fout ook gemaakt door op eBay voor weingig de Pro Speakers met iSub te kopen (€ 51 in de States). Pas daarna hoorde ik over de plug... Another € 25 voor de iFire.

Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ns
  • Niet online
dolby schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 15:28:
Ik vind deze wel cool:

http://m-audio.com/products/en_us/StudioPro4-main.html

Of de JBL speakers.. zie: http://www.chipmunk.nl/Muziek/speakers.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26903

Anoniem: 96778 schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 18:17:Sorry hoor maar de manier dat jullie (admins) reageren is er niks meer te zeggen.
Ik vind dat een discussie beetje open moeten blijven (het gaat in dit geval over de mac mini-posts).(
Ik sluit mij hierbij van harte aan, ik Durf op veel zaken bij gathering.tweakers.net niet eens meer wat te schrijven. En dat is geen grapje :X

En om niet een standje te krijgen : voelt jullie minimac ook zo lekker koud aan, vooral de metalen rand om de minimac heen is heel erg koel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
  • Laatst online: 06-09-2024
offtopic:
Ik weet dat er binnen de moderators ook verschillende meningen zijn over hoe strikt men in een topic van het onderwerp mag afwijken. Het lijkt me goed als de moderators gezamenlijk overleg voeren en een soort algemeen beleid krijgen. Niet bij alle subfora is men zo strikt als bij Apple Talk. Daarnaast moet Gathering of Tweakers naar mijn mening ook een community (gemeenschap) zijn en door iedere kleine afwijking in een topic de kop in te drukken, wordthet 'gemeenschapsgevoel' niet beter.

Ik ben het dus ook wel eens met de mening dat de moderators best iets minder strikt mogen zijn.

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaTr1x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:37
Nette SP dawuss, hulde daarvoor, en een goede FAQ voor de switchers, en leuk om weer een Mac mini discussie-topic te hebben >:)

Mac mini Maxi

En ja hoor, daar is de eerste Mac Mini to PC Case Conversion:
Van de xlr8yourmac homepage
He dropped a mini into a PC case and attached two 250G HDs
Interesting thing is he said nothing about installing the high capacity HD drivers so maybe the mini supports 48bit addressing natively, previous reports said that its hardware would only support 120GB.
http://www.appletalk.com.au/articles/index.php?article=4433

Aan de ene kant wel grappig zo'n klein mobo in zo'n grote kast, aan de andere kant natuurlijk wel eeuwig zonde.

π MW finishers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
MaTr1x schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 09:30:
Nette SP dawuss, hulde daarvoor, en een goede FAQ voor de switchers, en leuk om weer een Mac mini discussie-topic te hebben >:)

Mac mini Maxi

En ja hoor, daar is de eerste Mac Mini to PC Case Conversion:

[...]

http://www.appletalk.com.au/articles/index.php?article=4433

Aan de ene kant wel grappig zo'n klein mobo in zo'n grote kast, aan de andere kant natuurlijk wel eeuwig zonde.
Zeg dat wel ja :o
Op zich heeft het wel zijn voordelen, om een mini in een grotere kast te bouwen, zoals toegang tot "industry standard" sloten voor CD/DVD-ROM spelers (5,12") en de mogelijkheid tot het inbouwen van goedkopere en snellere 3,5" harddisks, tegenover de 2,5" laptopschijf die er standaard alleen in past :)
Als je het echter al overweegt, neem dan op zijn minst een enigzins stijlvolle kast, want dit vind ik echt 3x niks ;) Zo'n alu G5 case, als je er eentje aan kunt komen, of anders een willekeurig andere ATX kast is echt een stuk mooier:Afbeeldingslocatie: http://www.novatron.co.kr/images/small_img/p_alu01.jpg

Grappig trouwens dat die website "Apple Talk" heet :P

[ Voor 6% gewijzigd door dawuss op 11-02-2005 09:36 ]

micheljansen.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matias
  • Niet online
dawuss schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 09:35:
[...]

Zeg dat wel ja :o
Op zich heeft het wel zijn voordelen, om een mini in een grotere kast te bouwen, zoals toegang tot "industry standard" sloten voor CD/DVD-ROM spelers (5,12") en de mogelijkheid tot het inbouwen van goedkopere en snellere 3,5" harddisks, tegenover de 2,5" laptopschijf die er standaard alleen in past :)
Als je het echter al overweegt, neem dan op zijn minst een enigzins stijlvolle kast, want dit vind ik echt 3x niks ;) Zo'n alu G5 case, als je er eentje aan kunt komen, of anders een willekeurig andere ATX kast is echt een stuk mooier:[afbeelding]

Grappig trouwens dat die website "Apple Talk" heet :P
offtopic:
Totaaaaaaaal off topic maar..

WAAR IS DIE CASE TE KOOP IN NL!!! :9~

http://www.novatron.co.kr/html/aluminum.htm

Supergaaf ding ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Hm er zijn ook mac mini bezitters die een pc ernaast moeten behouden.
Als je beide incl hun apparatuur in één kast zou kunnen bouwen, liefts in een bare bone!
Misschien niet eens zo'n gek idee.

Dat is een hele bijzondere dual boot

[ Voor 5% gewijzigd door ErikRo op 11-02-2005 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaTr1x
Damn toevallig kwam ik net via Google op zoek zijnde naar een afbeelding van een Peugeot Quark (kwam een collega mee aanzetten) op een site terecht waar ik opeens zie staan: Turning a Mac Mini into a Mini PC :o
http://www.kevinrose.com/index.php/weblog/comments/191/

Trouwens zouden er op de Mac Expo dit jaar ook Macs worden verkocht? De laatste keer dat ik daar was is al zo lang geleden dat ik dat een beetje kwijt ben B) Want anders wil ik daar wel 'ff' een Mac mini gaan scoren :)

π MW finishers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matias
  • Niet online
Ja dat bericht stond een aantal weken geleden al op de T.net frontpage, leuke mod alleen jammer dat hij er geen cd-drive in kon modden :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 130466

Anoniem: 96778 schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 18:17:
Let op: ... ja
Waarschuwing: zeker ...

Sorry hoor maar de manier dat jullie (admins) reageren is er niks meer te zeggen.
Ik vind dat een discussie beetje open moeten blijven (het gaat in dit geval over de mac mini-posts).
En jullie moeten aanpassingen kunnen doen als het beetje uit de hand loopt maar NIET de dialoog STUREN...

Ik weet zeker dat deze post verwijderd wordt en misschien ik word gebanned want volgens jullie regels mijn post offtopic is.
Maar ik ben niet bang voor, want de hele key van "vrijheid van menings uiting" is jou mening te blijven geven.

En mijn mening is dat de tweakers forum meer open moeten blijven, in plaats van 'n hele post-topic verwijderen omdat de tweakers admins denken dat zo beter is. :(
helemaal mee eens gozer, als ze willen dat we robots worden kopen ze maar een aibo of zo :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Anoniem: 130466 schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 12:56:
[...]

helemaal mee eens gozer, als ze willen dat we robots worden kopen ze maar een aibo of zo :(
offtopic:
Ik heb me nu de hele tijd weerhouden van commentaar op dit modder gegooi, maar nu ga ik er toch echt even op reageren:
Zoals duidelijk in alle FAQ's en dergelijke op GoT te lezen is, kun je bij problemen met een moderator een mailtje sturen naar de betreffende persoon. Je gaat niet lopen zieken in een topic, en als je dat al doet, zou je dat dan alsjeblieft niet in een topic willen doen waarvan duidelijk is dat er tijd in de topicstart gestoken is (met name het FAQ gedeelte) en waar nota bene heel groot met blauwe letters onder het topic staat: "Een slot op dit topic is definitief het einde van de grote topics in APL". Een slot op dit topic betekent bovendien dat die hele FAQ niet meer aangepast kan worden, want je mag geen gesloten topics editen.

Overigens heeft "vrijheid van meningsuiting" hier helemaal geen zak mee te maken. Je mag je mening echt wel geven hoor, maar als die mening over een heel ander onderwerp gaat dan het topic waarin je hem post, dan is dat inderdaad gewoon offtopic, dus ga dan niet lopen klagen als je daarop wordt aangesproken. In het specifieke geval van het vorige Mac mini topic bedoel ik daarmee: Als je wilt discussieren over de gebruiksvriendelijkheid van Mac OS X vergeleken met Windows, start daar dan een nieuw topic over. Dat had echt nauwelijks iets met de Mac mini te maken, met name die discussie over cleartype / anti-aliased fonts niet.

Als er collectieve ontevredenheid is over het moderatiebeleid in APL, start er dan een topic over in Lieve Adjes of zo, maar ga niet hier lopen klagen, want dat is gewoon offtopic en ongewenst.

dat lucht op :P

[ Voor 24% gewijzigd door dawuss op 11-02-2005 13:14 ]

micheljansen.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Laatst online: 20:28

Hertog

Aut bibat, aut abeat

MaTr1x schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 12:40:

Trouwens zouden er op de Mac Expo dit jaar ook Macs worden verkocht? De laatste keer dat ik daar was is al zo lang geleden dat ik dat een beetje kwijt ben B) Want anders wil ik daar wel 'ff' een Mac mini gaan scoren :)
Zijn die goedkoper of uitgebreider of met een andere meerwaarde tov degene die je bij de apple store kan bestellen of in winkels kan kopen dan?

Waarom zijn er trouwens zo vele mensen die de grote pluspunten van de macmini teniet willen doen? Pc hardware in de mac mini, de hardware in een grotere (lelijkere) kast, en nu ook al iemand die os x vervangt door debian:

http://sowerbutts.com/linux-mac-mini/

Stelletje heiligschenners :P

[ Voor 23% gewijzigd door Hertog op 11-02-2005 13:28 ]

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaTr1x
Hertog schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 13:24:
[...]

Zijn die goedkoper of uitgebreider of met een andere meerwaarde tov degene die je bij de apple store kan bestellen of in winkels kan kopen dan?
Nee niet dat ik weet, hoor, maar aangezien er eindelijk weer een MacExpo komt hier in Nederland willen een aantal collega's en ik daar naar toe gaan en dan lijkt het me wel leuk om daar ter plekke een Mac mini te kopen. Zo niet, dan kan ik 'm altijd nog bij de Apple Store cq Center kopen lijkt me.

π MW finishers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 114862

echt zo mooi :)

ik wil hem gaan kopen puur voor internet/e-mail en 3d animatie.

iemand ervaring met cinema 4d op een mac mini met 1GB RAM en de snelste uitvoering?

design is gewoon :9~ :9~ :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_L
  • Niet online

A_L

Hertog schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 13:24:
Waarom zijn er trouwens zo vele mensen die de grote pluspunten van de macmini teniet willen doen? Pc hardware in de mac mini, de hardware in een grotere (lelijkere) kast, en nu ook al iemand die os x vervangt door debian: http://sowerbutts.com/linux-mac-mini/
Hij doet geen enkel pluspunt "teniet". Hij voegt er alleen maar een plusplunt aan toe. Als je het verhaal leest, dan kom je tot de ontdekking dat het om een dual-boot configuratie gaat. (optioneel single debian)

Er zijn trouwens al langer speciale powerpc-linux-versies. Bijvoorbeeld yellowdog:
... with support for the iMac G5s and Mac minis too!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
A_L schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 17:33:
[...]
Hij doet geen enkel pluspunt "teniet". Hij voegt er alleen maar een plusplunt aan toe. Als je het verhaal leest, dan kom je tot de ontdekking dat het om een dual-boot configuratie gaat. (optioneel single debian)

Er zijn trouwens al langer speciale powerpc-linux-versies. Bijvoorbeeld yellowdog:

[...]
Ik ben zelf nogal Linux fan, vooral de hele ideologie erachter (Free Software) mag ik wel, maar als ik straks eindelijk mijn Mac heb, dan denk ik dat ik het mooi bij OS X houd :) Tenslotte kun je ook vrijwel al je *nix programma's onder OS X draaien, omdat het bovenop Darwin draait.

Wat me wel een erg mooie toepassing lijkt van Linux op een mini, is om hem als Media centre te gebruiken. Op het moment loopt er al het project Centerstage, maar voordat daar bruikbare releases van zijn, denk ik dat we wel een paar maanden verder zijn (zie ook het [rml][ Mac Media Center] Tover je Mac (mini) om tot media center[/rml] topic)
Voor Linux zijn er echter al een hele boel kant en klare media centres, zoals Freevo, MythPC etc.

micheljansen.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
Ik snap dus 1 ding totaal niet. Jullie allemaal overtreden nu gewoon keihard de regels voor dit topic, bewust. Dawuss doet dat omdat hij vind dat hij jullie moet bijsturen, imho moet hij dat niet doen. Wat betreft de anderen: jullie hebben allen nog niet eens de 500 post-grens gehaald en ik zal daardoor wat rekening houden met jullie uitwas. Ik hoop alleen dat jullie zo vriendelijk willen zijn om de volgende zaken even door te nemen:

Policy Apple Talk (APL) (Updated 2 februari 2005)
FAQ Apple Talk (APL) (Updated 23 mei 2004)
Lieve Adjes FAQ

Met name die laatste is voor jullie klagers erg handig. Laat ik hier wel even met nadruk het volgende aan toevoegen:

De eerste die het in zijn hoofd haalt om hier de discussie te gaan voeren over het al dan niet streng zijn van de policy zal zonder pardon voorzien worden van een OW

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Modbreak:check je mail meneer de systeembeheerder... en FYI, weet je wat deze url doet? Kan je direct even kijken hoe oud ik ben

[ Voor 97% gewijzigd door Zwerver op 11-02-2005 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Modbreak:check je mail nog maar een keer dan

[ Voor 92% gewijzigd door Zwerver op 11-02-2005 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matias
  • Niet online
Anoniem: 114862 schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 17:04:
echt zo mooi :)

ik wil hem gaan kopen puur voor internet/e-mail en 3d animatie.

iemand ervaring met cinema 4d op een mac mini met 1GB RAM en de snelste uitvoering?

design is gewoon :9~ :9~ :9~
Vergelijkbaar met een Powerbook 12" met 1GB Ram module B) Werkt prima lijkt me, zolang je maar niet gaat subdividen etc :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

http://techdigestuk.typepad.com/tech_digest/QRIO.jpg

Dit plaatje liet Itunes nog steeds een keer stotteren, moet toch eigenlijk niet kunnen met zo'n snelle Mac :/
Misschien leuk voor jullie om ff te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fetcher
Bierkameel schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 00:43:

Dit plaatje liet Itunes nog steeds een keer stotteren, moet toch eigenlijk niet kunnen met zo'n snelle Mac :/
Dat zou mij dan wel wat tegenvallen gezien jou specs (en de mijne want ik heb hetzelfde over 3 weken :P )

Ik werk nu op een 1,5Ghz centrino laptop met 1GB ram en die had er in ieder geval geen problemen mee (met een audio stream/mail/firefox/msn open).

Ik hoop dat je nog iets op de achtergrond had draaien wat veel resources gebruikte....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die afbeelding zorgt in mijn Firefox voor 50 MB extra geheugen gebruik. Ligt dus niet aan de snelheid van die Mac mini, maar eerder aan de hoeveelheid geheugen dat (nog niet?) gemonteerd is.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 28145 op 12-02-2005 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fetcher
Anoniem: 28145 schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 00:50:
Die afbeelding zorgt in mijn Firefox voor 50 MB extra geheugen gebruik. Ligt dus niet aan de snelheid van die Mac mini, maar eerder aan de hoeveelheid geheugen dat (nog niet?) gemonteerd is.
Het is ook wel een extreem groot plaatje, memory klinkt inderdaad logisch.
Al zie ik wel dat Bierkameer 1GB aan ram heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Gaat op mijn 1.25GHz prima. Overigens kan ik JPEG's van 16000x16000 pixels (link) zonder gestotter openen in Photoshop.. (vast ook wel in Safari maar je gebruikt je fiets toch ook niet om een kuub zand te vervoeren? :P)
fetcher schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 00:57:
[...]

Het is ook wel een extreem groot plaatje, memory klinkt inderdaad logisch.
Al zie ik wel dat Bierkameer 1GB aan ram heeft.
Och, extreem.. Wat is extreem? :) Ik heb 'm nu wel aan 't stotteren (1x) gekregen, door dat plaatje te openen tegelijk met die van 16000x16000 pixels ;) (dat laatste plaatje alleen al gebruikt 732MB aan geheugen)

[ Voor 29% gewijzigd door CyBeR op 12-02-2005 01:01 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nietzman
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-06 11:46

Nietzman

Woei!

En op mijn 12" 1.33 Ghz Pbtje met 768mb doet 'ie het al helemaal zonder een centje pijn.

Ik heb de mini vandaag ook gezien in Groningen, en ga er ook maar eentje aanschaffen om als server neer te zetten. Heel wat mooier en zuiniger dan die lillike bak die er nu staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Voor de MM wannabe overklokkers, er is ook al iemand die zijn 1.4ghz op 1.58ghz heeft lopen, zonder problemen alleen geeft de teller 750mhz aan dat is alles. Niet slecht voor maar 1 smdtje weghalen. Wie durft? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke_msx
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-05 14:14

Even getest; geen enkele stotter op mijn 867 MHz PowerMac met 1 GByte RAM. Dus je mag er vanuit gaan dat het stotteren veroorzaakt wordt door RAM gebrek; niet gek met zo'n enorme foto.

Macbook 2,13 GHz 4GB 120GB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Owja het was overigens wel onder Firefox, onder Safari doet ie het zonder problemen maar ik blijf toch Firefox fan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juanp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-06 10:54
Weet iemand of hij op schiphol te krijgen is?

mn vader zit nu in brazilie en die komt binnenkort terug, dan kan ik hem vragen er een mee te laten nemen van schiphol, of ik laat hem in brazilie/argentinie even kijken of ze hem daar misschien hebben, dat scheelt mij misschien weer iets in geld. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Bierkameel schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 10:42:
Owja het was overigens wel onder Firefox, onder Safari doet ie het zonder problemen maar ik blijf toch Firefox fan :)
In dat geval ben je denk ik gestuit op een bug in de (nogal lompe) manier waarop firefox geheugen voor plaatjes alloceert. Met 512MB Ram crasht het namelijk gewoon totaal op dat plaatje van 700+ MB dat CyBeR net postte.
Overigens is deze bug al gesubmit, maar dat is eigenlijk allemaal best wel offtopic ;)

In ieder geval heb je wel ontdekt waarom je veel RAM in je mini wil: Swappen is een ramp op een 4200rpm schijf ;)

micheljansen.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

juanp schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 11:06:
Weet iemand of hij op schiphol te krijgen is?

mn vader zit nu in brazilie en die komt binnenkort terug, dan kan ik hem vragen er een mee te laten nemen van schiphol, of ik laat hem in brazilie/argentinie even kijken of ze hem daar misschien hebben, dat scheelt mij misschien weer iets in geld. :)
Kopen kun je alleen bij vertrek, niet bij aankomst. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juanp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-06 10:54
Anoniem: 28145 schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 12:03:
[...]

Kopen kun je alleen bij vertrek, niet bij aankomst. :(
hmmmm.... vertrek uit brazilie dan misschien? :) had al wel geprobeert de apple store van brazilie te vinden, maar die hebben ze daar niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Laatst online: 19:36

alienfruit

the alien you never expected

Wanneer gaat Apple die klote MacMini's eens uitleveren.
Elke dag worden ze een dag vooruit geschoven :( Leuk hoor Ingram Micro en TechData ;(

[ Voor 30% gewijzigd door alienfruit op 12-02-2005 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nietzman

Nietzman

Woei!

Bierkameel schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 10:42:
Ik gebruik toch echt ook FireFox en zie niet meer dan een verhoging in de processoractiviteit voor een of twee seconden.

Misschien dat een geoptimaliseerde build het probleem verhelpt?

http://homepage.mac.com/krmathis/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 10674

alienfruit schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 12:59:
Wanneer gaat Apple die klote MacMini's eens uitleveren.
Elke dag worden ze een dag vooruit geschoven :( Leuk hoor Ingram Micro en TechData ;(
Bij mij is hij nu al voor de 2e keer een week vooruit geschoven. Ik zou hem de 4e krijgen, nu wordt het de 18e :(

Heeft iemand trouwens al geprobeerd hem op de tv aan te sluiten met dat adapterkabeltje? Hoe is de kwaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Laatst online: 19:36

alienfruit

the alien you never expected

Ik heb hetzelfde probleem, elke dag wordt weer vooruit geschoven :(
Ik wil mijn eerste mac hebben, potverdikkie. Straks is het geld al op voordat gelevert is, haha :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fetcher
Volgens de Apple store word mijn mini voor of op 10/03 uitgeleverd ik kan nog steeds niet wachten :P En ik heb hem al betaald dus het geld kan niet meer opgaan... dat is al op :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05 16:53
Anoniem: 10674 schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 16:49:
[...]
Heeft iemand trouwens al geprobeerd hem op de tv aan te sluiten met dat adapterkabeltje? Hoe is de kwaliteit?
Werkt prima vooral via de supervhs aansluiting mooi strak beeld op me cheapo tv :)

Een pc is net een brommer. je kan hem wel opvoeren maar het blijft nog steeds een brommer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
scan schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 19:23:
[...]

Werkt prima vooral via de supervhs aansluiting mooi strak beeld op me cheapo tv :)
supervhs is een band voor je videorecorder ;) de juiste term is svideo :)

[ Voor 3% gewijzigd door ErikRo op 12-02-2005 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:57
Hoe zit het met dual monitor op de mini mac? Dat werkt volgens mij niet met de standaard vid.kaart toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNyL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik volg alle topics over de mini en het overstappen op een Apple al een tijdje omdat ik zelf eigenlijk de stap ook wel wil maken.

De mini is een hele mooie kans omdat ie niet zo veel kost, en toch een aardige processor heeft. Dat ie dan nog wat RAM nodig heeft, ala, dat mag ie dan uit mijn stilstaande pc hebben :)

Maar ik las wat verschillende dingen over de harde schijf die erin zit. De een beweerde dat de 40 gig scijf op 5400 rpm draaide ene de 80 op 4200 rpm maar andersom hoor ik het ook. (net als in bepaalde artikelen over de mini) Wat is nou de waarheid hierover ? En (ik heb nooit een laptop gehad) ik heb eingelijk geen idee of Photoshop hier goed mee overweg gaat. Dit zal toch meevallen mag ik hopen..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matias
  • Niet online
De processor is krachtig genoeg om photoshop te draaien, echter, de werking hangt allemaal af van je geheugen. Je kan het vergelijken met photoshoppen op een standaard iBook, daar zijn wel wat topics over. Het werkt ongeveer even snel als een gemiddelde windows machine.

De snelheid van de HD's is vergelijkbaar met normale laptop HD's, ze zijn snel genoeg om gewoon mee te werken. Laat ik het anders stellen, je zal niet snel merken dat je ipv 7200 rpm naar 5400 gegaan bent :Y) met kopieren en dat soort taken alleen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

ViNyL schreef op zondag 13 februari 2005 @ 11:34:
Maar ik las wat verschillende dingen over de harde schijf die erin zit. De een beweerde dat de 40 gig scijf op 5400 rpm draaide ene de 80 op 4200 rpm maar andersom hoor ik het ook.
Zover ik heb begrepen zit er officieel een 4200rpm schijf in de mini. Alleen schijnt een deel van de 40GB schijven toch op 5400rpm te draaien. Waarschijnlijk waren de 4200rpm schijfjes van 40GB even niet leverbaar ofzo.
Als je een 40GB versie koopt heb je dus een kans dat je een 5400rpm schijf krijgt. Als je een 80GB versie koopt zul je altijd een 4200rpm schijf krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Zou het verschil nou echt merkbaar zijn tussen 5400rpm en 4200rpm? Is het meteen 20% langzamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50624

Ik zie dat de levertijd gem. een week lager is geworden, Apple heeft de productie vergroot of de grote storm aan kopers is een beetje afgenomen, ik hoop het eerste natuurlijk :P

Wij hebben dier nog een Windows PC staan, die wil ik vervangen voor de Mini, maar ik wacht toch nog even tot Tiger, anders blijf je bezig met kopen, die goedkoopste is toch zo'n €600 met wat ik nodig acht (Apple KB, 512MB).

Hoef ik tenminste niet steeds die machine opnieuw te installeren als hij weer volstaat met spyware/virussen :P

Over de HD, of het verschil tussen 4200/5400 goed merkbaar is weet ik niet, zelf vind ik 4200RPM te langzaam, had hiervoor een Centrino laptop met 4200RPM, 1GB geheugen maar ik vond het geheel vrij langzaam met opstarten enzo. Maar voor mijn familieleden zal het niet zo'n probleem zijn, die gebruiken geen Photoshop enzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

ErikRo schreef op zondag 13 februari 2005 @ 14:01:
Zou het verschil nou echt merkbaar zijn tussen 5400rpm en 4200rpm? Is het meteen 20% langzamer?
Ik vermoed het wel. Dat betekent natuurlijk niet dat daarmee alles 20% trager wordt maar wel het starten van applicaties, het openen van bestanden, en als je te weinig RAM hebt vooral het swappen. Je leest overal dat de Mini extreem traag is met minder dan 512MB RAM en dat zal zeker ook met die harddisk te maken hebben.

Ik zag dat Hitachi een 7200rpm laptopschijf met 8MB cache in het assortiment heeft (de standaardschijf is een Seagate met 2MB cache). Ben benieuwd wanneer iemand de standaard schijf in de Mini door zo'n Hitachi vervangt. Als het past en de Mini kan de extra warmte van een 7200rpm schijf afvoeren dan lijkt me dat een leuke upgrade.
Het is nog steeds niet zo snel als een 7200rpm desktopschijf maar het zou toch close moeten komen. En het is stukken mooier dan wanneer je een externe USB2 disk gaat aansluiten. Dat is toch weer een extra kastje erbij.

[ Voor 7% gewijzigd door downtime op 13-02-2005 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:53

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Het verschil tussen 4200rpm en 5400rpm is goed merkbaar. Het hangt natuurlijk af van de specifieke type harde schijven die vergeleken worden. Naast het toerental kunnen ook de grootte van de cache en de firmware (cachestrategieën) veel verschil maken. Hieronder een paar benchmarks van verschillende 2,5 inch harde schijven. De Hitachi Travelstar 80GN en de Toshiba MK4025GAS draaien op 4200rpm. De Toshiba MK4026GAX is een 5400rpm schijf met 16MB cache en de Momentus 5400.2 is de nieuwste generatie 5400rpm schijf met 8MB cache van Seagate. De Hitachi Travelstar 7K60 loopt op 7200rpm.

Deze benchmarks zijn weliswaar gebaseerd op disk I/O van Windows-applicaties maar ik denk niet dat dit veel verschil zal maken in de verhoudingen tussen de harde schijven. De goede prestaties van de Seagate Momentus 5400.2 zijn mogelijk deels het gevolg van zijn grotere capaciteit. Omdat de benchmark alleen de eerste 36GB van de schijf gebruikt, is er feitelijk sprake van 'short stroking' bij de 100GB Momentus 5400.2 (en de 60GB Travelstar 7K60). Dit effect doet zich in de praktijk echter ook voor.

Het verschil in prestaties tussen de 4200rpm schijfjes en de 5400rpm schijven van Hitachi en Seagate zijn in ieder geval erg groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26903

Iemand enig idee wat voor performance de mini haalt met een externe hd (usb of firewire?).
En kan je eigenlijk ook van een externe schijf booten met een mac?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVW
  • Laatst online: 10-06 14:49

RVW

Misschien nog wat links die de moeite waard zijn:

http://www.xlr8yourmac.co...c_mini_owner_reports.html

(beetje onoverzichtelijk, maar staat wel een hoop informatie)

HD-tests in Mac mini:

http://eshop.macsales.com...chmarks/12705/minihd.html

(scores komen behoorlijk overeen met de cijfers van Femme hierboven volgens mij)

@ magst: ja, een Mac (mini) kan zonder problemen booten van een firewire-drive (zelfs van een iPod!). Van een USB-drive booten kan ook, maar met veel moeite, maar daarvoor moet je in de Open Firmware gaan prutsen.

[ Voor 26% gewijzigd door RVW op 13-02-2005 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fetcher
Kan volgens mij ook niet lang gaan duren voordat daar wel iets op verzonnen word.
Er is al wat anders mogelijk blijkbaar :P

Ik had al besloten om gewoon gebruik te gaan maken van mijn externe usb 2.0 disk en als dat bevalt er een 2e bij te kopen op firewire.

Mocht vervanging goed mogelijk zijn (misschien test ik het zelf nog wel uit) dan gaat er zeker een grotere en snellere disk in mijn Mini (ik heb nu de 80gb besteld die blijkbaar wat trager is dan de 40gb versie).

[ Voor 6% gewijzigd door fetcher op 13-02-2005 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

RVW schreef op zondag 13 februari 2005 @ 14:44:
HD-tests in Mac mini:

http://eshop.macsales.com...chmarks/12705/minihd.html

(scores komen behoorlijk overeen met de cijfers van Femme hierboven volgens mij)
De verschillen zijn niet groot maar in de lijst van Femme is de 5400rpm/100GB Seagate iets sneller dan de 7200rpm/60GB Hitachi. In de lijst van Macsales is het net andersom.
Aangezien de Hitachi een stuk goedkoper is (vanaf € 130 in de Pricewatch tegenover ongeveer € 200 voor de Seagate) zou ik waarschijnlijk een Hitachi in de Mini zetten, mede omdat ze op Macsales beweren dat ze qua warmte en geluid niet veel schelen. Voor mensen die de extra ruimte nodig hebben ligt dat natuurlijk anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nietzman

Nietzman

Woei!

fetcher schreef op zondag 13 februari 2005 @ 14:51:
Ik had al besloten om gewoon gebruik te gaan maken van mijn externe usb 2.0 disk en als dat bevalt er een 2e bij te kopen op firewire.
Ik vraag me af of een externe HD op usb2 je echt veel snelheidswinst op gaat leveren. Apple staat nou niet echt bekend om zijn perfecte ondersteuning van usb2. Ik denk dat een Firewireschijf er rondjes om rent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVW
  • Laatst online: 10-06 14:49

RVW

Hier staat een vaag artikel over USB booting:

http://macslash.org/artic.../08/17/221208&mode=thread

Apple heeft het er ook over in de Developer Docs blijkbaar, maar nergens wordt duidelijk hoe of wat. FireWire heeft duidelijk de voorkeur van Apple! (raar he ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fetcher
Nietzman schreef op zondag 13 februari 2005 @ 14:55:
[...]

Ik vraag me af of een externe HD op usb2 je echt veel snelheidswinst op gaat leveren. Apple staat nou niet echt bekend om zijn perfecte ondersteuning van usb2. Ik denk dat een Firewireschijf er rondjes om rent.
Dan zal ik misschien beter een nieuwe case kunnen kopen die firewire ondersteund :)
In de HD replacement review las ik trouwens niets over een 7200RPM replacement, dat is wel jammer want ik ben erg benieuwd wat de gevolgen zijn van de extra gegenereerde warmte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdburgt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-04 10:59

wvdburgt

MacOS all the way baby!

nou dit topic doorgespit te hebben heb ik mijn vraag niet kunnen vinden. ik zie op de plaatjes dat er geen ps2 aansluitingen zitten. ik heb wel eens van usb--> ps2 verbindingen gezien. ( zat ook bij mijn logitech muis). wat ik me af vroeg is of er of van die converters zijn of dat ik toch echt een kvm switch met dvi en usb moet hebben?
offtopic:
puike topic start _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door wvdburgt op 13-02-2005 15:07 ]

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

lammmetak schreef op zondag 13 februari 2005 @ 15:06:
ik zie op de plaatjes dat er geen ps2 aansluitingen zitten. ik heb wel eens van usb--> ps2 verbindingen gezien. ( zat ook bij mijn logitech muis). wat ik me af vroeg is of er of van die converters zijn of dat ik toch echt een kvm switch met dvi en usb moet hebben?
Belkin maakt er eentje en met wat zoeken zijn er ook wel andere merken. Je kunt ze alleen niet overal kopen. Ik dacht dat ik laatst bij Dynabyte nog zo'n kabeltje van Sitecom tegenkwam.

Deze dus :)

[ Voor 8% gewijzigd door downtime op 13-02-2005 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fetcher
Ik heb zelf nog een USB 2 serial kabeltje maar daar heb ik onder windows een aparte driver voor nodig (usb to serial bridge), ik weet niet of dat ook zo werkt met usb to ps2. Misschien zijn er ook gewoon drivers voor onder macosx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wace
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-06-2024
Jasper schreef op zondag 13 februari 2005 @ 00:13:
Hoe zit het met dual monitor op de mini mac? Dat werkt volgens mij niet met de standaard vid.kaart toch?
Daar ben ik ook benieuwd naar, anyone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Vandaag eens even in de apple store (adam cs) mijn eerste kennismaking gehad met de Mac mini / OSX. Het was helaas maar een 256mb /1.4ghz, maar hij ging eigenlijk best lekker, niet zo langzaam als ik had verwacht. Het OS oogte best wel lekker en de leesbaarbaarheid was ook erg goed.
Ik had vandaag eerst even met expose voor de pc gespeeld en dat lag mij eigenlijk niet, dus was even bang dat OSX zou gaan tegenvallen. Expose zal wel alleen "werken" bij OSX omdat alles er omheen geintregreerd is. In ieder geval was het een prettige kennismaking.

Ik heb ook nog even gespeeld met een tft scherm met computer erin gebouwd, die kende ik wel van plaatjes maar die vond ik altijd lelijk (scherm te dik) . In het echt viel deze me reuze mee, erg mooi eigenlijk en reageerde eerljk gezegd veel sneller door de G5 waarschijnlijk
Maar ik heb al een TFT / draadloos keybord en muis, dus die valt wel af.
Ik vermoed overigens dat de TFT met computer in scherm ingebouwd net zo slecht uitbreidbaar is als de Mm?

Afijn jammer dat als je de winkel uitbent er weer allerlei dingen door je hoofd schieten die je willen proberen.

btw ze hadden ook een beeldscherm, vermoed die 30 inch lcd, daar stond een excel sheet open van kolom A t/m kolom AE of zoiets daar kun je pas lekker veel op zien, heb maar niet gevraagd naar de prijs. >:)

[ Voor 12% gewijzigd door ErikRo op 13-02-2005 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
wace schreef op zondag 13 februari 2005 @ 18:53:
[...]
wbt dual monitor
Dat kan toch niet? Je hebt maar 1 uitgang, of je moet een kopie willen zien dan kun je aan een vga splitter gaan denken.

[ Voor 5% gewijzigd door ErikRo op 13-02-2005 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
wace schreef op zondag 13 februari 2005 @ 18:53:
[...]

Als jij en Jasper de specs van de Mac mini nakijken zien jullie dat er geen dual vga uitgang op zit. Daarnaast staat er in de TS vermeld dat er geen extra videokaart in kan. Dus ik ga er vanuit dat je vraag zo beantwoord is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Voor het openmaken van een Mac moet je inderdaad niet bang zijn zeg, gewoon bruut openbreken als je je plamuurmes ertussen krijgt. De Valueselect 1 Gb DIMM van Corsair erin gepropt en idd, de Macmini boot nu met 1 Gb aan geheugen. Wel, dat openmaken en uitbreiden is nog te doen dus ook> Nu nog een firewire HDD (zag een doos liggen met 1.6 Tb) en het systeem is compleet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37864

Zwerver schreef op zondag 13 februari 2005 @ 19:07:
[...]

Als jij en Jasper de specs van de Mac mini nakijken zien jullie dat er geen dual vga uitgang op zit. Daarnaast staat er in de TS vermeld dat er geen extra videokaart in kan. Dus ik ga er vanuit dat je vraag zo beantwoord is?
Ware het niet dat over een enkele DVI connecter er 2 beeldscherm kanalen *kunnen* lopen. Vrijwel geen enkele fabrikant doet het, maar technisch is er niets wat op dat gebied in de weg staat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Anoniem: 37864 schreef op maandag 14 februari 2005 @ 15:35:
[...]

Ware het niet dat over een enkele DVI connecter er 2 beeldscherm kanalen *kunnen* lopen. Vrijwel geen enkele fabrikant doet het, maar technisch is er niets wat op dat gebied in de weg staat...
Heb je 't dan niet over Dual-Link DVI, wat toegepast wordt in de 30" schermen van Apple en in sommige nieuwe videokaarten om dat scherm aan te drijven? Want de Mac mini heeft dat iig niet.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fetcher
Laat de Apple store trouwens niet weten of een betaling succesvol is aangekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20797

Even update...

Inmiddels heb ook ik mijn Mac Mini open gehad en er 1gb aan geheugen ingepropt. Ik wilde niet wachten op een bestelling dus heb maar bij de MyCom de goedkoopste gehaald, te weten ValueSelect geheugen van Crosair. Dit werd door mijn Mini gelijk herkent en hij werkt echt een stuk beter nu! Wat een verschil!

Het open maken van de Mini ging echter niet super, een klein krasje op het aluminium ten gevolgen hebbend, maar gelukkig aan de achterkant. Ik heb mijne met twee kaasschaven open gekregen. Er komt wat kracht bij kijken en het is even slikken maar als je de guides volgt lukt het wel!

Overigens vragen sommige mensen om een tweede monitor, sitecom heeft een usb -> vga adapter waarmee je op elke Windows pc een tweede monitor kunt aansluiten zonder daar videokaart voor nodig te hebben... Misschien is deze ook compatible met Mac, dat weet ik niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koos.d
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:57
fetcher schreef op maandag 14 februari 2005 @ 16:56:
Laat de Apple store trouwens niet weten of een betaling succesvol is aangekomen?
Volgens mij als je een tweede mail ontvangt met de naam "[ordernummer] Orderbevestiging" krijgt is de betaling in orde. Tenminste dat was bij mij het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fetcher
koos.d schreef op maandag 14 februari 2005 @ 17:42:
[...]

Volgens mij als je een tweede mail ontvangt met de naam "[ordernummer] Orderbevestiging" krijgt is de betaling in orde. Tenminste dat was bij mij het geval.
Dan weet ik genoeg, hij staat open inderdaad (wachtend totdat alles leverbaar is).

Op zich ook wel interesant wat betreft die USB -> VGA kabel, ik ga daar eens wat meer informatie over opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:44

Metten

ik hou het graag simpel

fetcher schreef op zondag 13 februari 2005 @ 14:56:
[...]

Dan zal ik misschien beter een nieuwe case kunnen kopen die firewire ondersteund :)
In de HD replacement review las ik trouwens niets over een 7200RPM replacement, dat is wel jammer want ik ben erg benieuwd wat de gevolgen zijn van de extra gegenereerde warmte...
Ik heb zelf een 7200rpm HD in mijn (dell) laptop gebouwd en dat valt reuze mee qua extra warmte. Lijkt me niet echt een probleem dus, voor die mac mini...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Laatst online: 07:17
Verschil tussen een 5400rpm en een 7200rpm notebook harde schijf is echt te verwaarlozen....

Ff kijken of het linkje nog kan vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37864

CyBeR schreef op maandag 14 februari 2005 @ 15:37:
[...]

Heb je 't dan niet over Dual-Link DVI, wat toegepast wordt in de 30" schermen van Apple en in sommige nieuwe videokaarten om dat scherm aan te drijven? Want de Mac mini heeft dat iig niet.
Uiteindelijk wel ja... Als ik 't me goed herinner zijn in de eerste versies van de standaard de 2 kanalen bedoeld om twee schermen aan te kunnen sturen. Later is dat veranderd naar dual-link DVI inderdaad omdat een enkel kanaal wat bandbreedte tekort kwam.

In beide gevallen is het jammer dat de mini dat niet heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97768

Woohoo! M'n 1,42 GHz. mini(Bluetooth, Superdrive, 512 MB, Toetsenbord) is vandaag aangekomen! (14/01 besteld)

Ga em nu installeren :)
Pagina: 1 2 ... 10 Laatste